کاشت ناخن در کشور رواج پیدا کرده است. کسانی که به این کار مبادرت می ورزند هرکدام دلایلی برای انجام این عمل دارند. نداشتن ناخن و زیباتر شدن آن، از جمله این دلیل است.

به گزارش خبرآنلاین برای عده ای از بانوان که در کاشتن ناخن تردید دارند، سوالاتی نظیر صحیح بودن غسل و وضو و هم چنین صحت انجام این عمل از نظر فقهی وجود دارد.
در جدول زیر، نظر 5 تن از مراجع عظام تقلید در این باره را بخوانید.
مراجع
سؤال
پاسخ
 
 
 
 
 
آیت الله خامنه ای
 
 
1- کاشت ناخن مصنوعى براى بانوان چه حکمى دارد؟
 
2-اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟
 
 
1- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
2- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
 
 
 
آیت الله مکارم شیرازی
- لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟
 
 
-کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.
 
 
آیت الله صافی گلپایگانی
 
 
 
 
-کاشتن ناخن برای زنان چه حکمی دارد؟
 
 
- کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.
 
 
 
 
 
آیت الله سیستانی
-برخی خانمها ناخنهایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخنها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و "مانکور" مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟
 
 
 
 
-غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
 
 
 
 
آیت الله بهجت
 
 
 
1- حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بیان فرمایید.
2- در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظیفه اش در وضو و غسل چیست؟
 
 
1- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
2- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.
 
 62303/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    من واقعا توی این وانفسا متشکرم!
  • محمدی A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    ایا تتو اشکال دارد روی بدن
    • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      0 0
      تتوچه برازن ومرددر صورت زینت حرام وبایدپاک شود
    • حسین A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      0 0
      سلام. دوست عزیز از کجا و با کدام مدرک میگویید تتو اشکال دارد؟ تتو اگر برای بدن ضرر قابل توجهی نداشته باشد اشکال ندارد و اگر روی پوست باشد یعنی موقت باید برای وضو وغسل برطرف شود واگر زیر پوست باشد برای وضو وغسل اشکال ندارد.
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    مطلب خوبی بود.
  • mahbuobe IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    مطلب خوبی بود ممنون از شما واقعا ذهنم درگیر بود که خداروشکر جوابمو گرفتم.
  • الناز A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    من جوابی نگرفتم...به خدا خسته شدم ....من لاک دارم ...تحت هر شرایطی نمیتونم پاک کنم ....از این لاک هایی هم که با اب میره هم استفاده کردم که همسرم از رنگش خوشش نیومد...میتونم وضو جبیره بگیرم و با لاک نماز بخونم؟..به خدا دوستدارم نماز بخونم و لاک باعث میشه که من نخونم...یعنی یه لاک میتونه باعث شه که من ازخدای خودم غافل شم؟.از برخی از علما پرسیدم گفتند میتونی با لاک وضو جبیره بگیری و بخونی..برخی هم رد کردند..برخی هم گفتند خدا ارحم والراحمینه ...و وقتی میبینه بندش بر او سجده میکنه قبول میکنه...لطفا یه جواب بدین....با سپاس فراوان
  • هانیه A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    الناز جان هر کس گفته که با لاک می شه وضو یا غسل انجام بدی اشتباه گفته اولا شما باید در مورد سوال های شرعی از دفتر مرجع تقلید خودت استفتا کنی بعدش هم در مورد لاک، شما می تونی لاکت رو با استفاده از استون پا ک کنی، بعد وضو بگیر، دوباره لاک بزن این که کاری نداره :-)
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    خانم محترم ، در دین بدعت گذاری حرام است، لذا بارفتارهای من دراوری علما را معذور به صدور حکم حلال نکنید
    • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      0 0
      آخ خدا خیرت بدههههه
  • بیتا EU ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    سلام. من واقعا موندم. میخوام تحت هر شرایطی کاشت ناخن انجام بدم. چیکار کنم؟ میتونم غسل کنم و نماز بخونم؟
  • بی نام A1 ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    سلام، من کاشت ناخن دارم و امکان برداشتن ناخن نیست چون به ناخنم آسیب میرسد واز طرفی میخواهم روزه بگیرد که نذر داشتم، باید چکارکنم، مرسی
  • مهتاب77 IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    سلام من به دلیل مشکلات عصبی ناخن میخورم اگه ناخن بکارم فقط میتونم این کارو نکنم اما من نماز میخونم میشه چیکارکنم؟
  • الهام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    سلام دوستان،من خيلى دوست دارم كه ناخن بكارم اما به خاطر اينكه از نجس بودن بدم مياد و به خاطر لذت بردن از زمان رازو نياز خودم با خدا اين كارو انجام نميدم ،و روى دلم پا ميزارم،همسرم هم زمانى كه فهميد چرا انجام ندادم بسيار خوشحال شد،عوضش از خدا خواستم مهرم رو بيشتر تو دل شوهرم جا كنه
  • سنا RO ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    سلام دوستان من مژه کاشتم ولی نمیدونم روی پوستمه یا ن .چیکارکنم چجوری وضو بگیرم و غسل کنم
  • غزاله A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    0 0
    وای خدای من چرا هر کسی یه چیزی میگه.خسته شدم یا بگید اشکال داره یا بگید نداره. من دلم میخواد هم نماز بخونم هم دلم میخواد ناخن بکارم.
  • دیده بان A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام بر خانمهای محترم مسائل شرعی را می توانید از مجتهدتان اگر تقلید می کنید بپرسید و خودتان را از سر در گمی نجات دهید بهترین راه اینه که یک نامه بنویسید و به آدرس قم دفتر حضرت آیت الله..... ارسال کنید 15 روزه هم جواب می گیرید . اما اگر کسی ناخن کاشت و امکان برداشت هم برایش نیست باید هم در وضو وهم در غسا نیت جبیره کند و اعمالشهم انجام بدهد
  • رقیه A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    من ک تا حالا یاد ندارم لاک زده باشم یا اصلا از وسایل آرایشی ب هیچ وجه استفاده نکردم.من ی دختر مجرد بیست ساله ام و هر دختری بیست ساله ایی دوست داره ک این کار ها رو انجام بده ولی من پابند ااعتقاد اتم انجام نمیدم