عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که مجلس چاره‌ای جز تصویب کلیات ندارد تا مشکلات کشور افزایش پیدا نکند.

به گزارش خبرانلاین، جعفر قادری نماینده شیراز در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سه ماه ابتدای سال 92 به عنوان موافق کلیات، گفت: دفاع بنده از لایحه سه دوازدهم به معنای دفاع از تخلف دولت در تاخیر در تقدیم لایحه نیست؛ رویکردی که متاسفانه در چند سال گذشته توسط دولت تکرار شده و دولت بودجه را به موقع به مجلس ارائه نکرده است.
وی افزود: طبیعتا چنین رویکردهایی تنها باعث ایجاد چالش بین مجلس و دولت می‌شود که کار غیرقابل قبولی است، ما هنوز نتوانستیم دلیلی برای تاخیر دولت در تقدیم لایحه بودجه پیدا کنیم؛ چرا که دولت می‌توانست بودجه را به موقع ارائه کند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ماده 213 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: رییس‌جمهور طبق این ماده مکلف است هنگام ارائه لایحه بودجه گزارشی از عملکرد اجرای قانون برنامه در طول یک سال در کنار قانون بودجه را به مجلس ارائه کند که متاسفانه رییس‌جمهور این کار را انجام نداد؛ رویکردی که به هیچ وجه قابل دفاع نیست.
وی گفت: با این وجود اکنون ما در شرایطی قرار داریم که اگر کلیات لایحه بودجه رای نیاورد و مجلس وارد بررسی جزییات نشود تمامی دریافت‌ها و پرداخت‌ها در سال غیرقانونی خواهد شد. کارمندی که در پایان ماه قصد وصول درآمدهایش را دارد چه تقصیری دارد که در صورت عدم تصویب کلیات و جزییات لایحه چند دوازدهم از سوی دستگاه‌های نظارتی به دلیل وصول درآمدهایش متخلف شناخته شود؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست که با تصویب کلیات لایحه از فرصت باقی مانده تا پایان سال برای تصویب جزییات لایحه سه دوازدهم استفاده کنند و مطمئن باشند که کمیسیون برنامه و بودجه به نحوی بررسی لایحه را مورد رسیدگی قرار می‌دهد که زمینه استفاده‌های سیاسی از بودجه در زمان انتخابات فراهم نشود و تمامی امکانات بودجه‌ای به صورت یکسان در اختیار تمامی کاندیداها قرار گیرد.

اشکالات نمایندگان به حواشی لایحه برمی‌گردد نه اصل آن
علیرضا خسروی نماینده سمنان دیگر موافق کلیات لایحه سه‌دوازدهم بودجه 92 بود. وی گفت: مخالفین محترم لایحه سه‌دوازدهم، در مطالب خود با اصل لایحه مخالفتی نداشتند و تنها به حواشی آن ایراد گرفتند.
وی با بیان اینکه تاخیر 84 روزه‌ای لایحه بودجه و عدم حضور رئیس‌جمهور در هنگام تحویل لایحه به مجلس از اشکالات قابل قبول نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه سه‌دوازدهم است، افزود: برخی نمایندگان درباره جزئیات لایحه سه‌دوازدهم اشکالاتی دارند که این امر ارتباطی با کلیات آن ندارد لذا درخواستم از نمایندگان این است که با کلیات این لایحه موافقت کنند و اشکالات را در حین بررسی برطرف خواهیم کرد.
این نماینده تاکید کرد: مجلس می‌تواند با تصویب کلیات لایحه سه‌دوازدهم بودجه 92 زمینه تعامل و تفاهم را فراهم کند.
نمایندگانی که نظرات کارشناسی درباره جزئیات لایحه سه‌دوازدهم دارند می‌توانند نظراتشان را در کمیسیون مطرح کنند و البته این منوط به تصویب کلیات لایحه سه‌دوازدهم است.

تصویب بودجه چنددوازدهم به صلاح کشور نیست
مهدی سنایی نماینده نهاوند اما در مخالفت با کلیات لایحه سه‌دوازدهم بودجه 92 سخن گفت. وی با بیان اینکه بررسی لوایح چنددوازدهم به جای لایحه بودجه نمی‌تواند منافع اقتصادی کشور را تامین کند، اظهار داشت: برخورد مجلس با دولت در عدم ارائه لایحه بودجه و تاخیر 84 روزه آن موثر است. چرا که ما سال گذشته ابتدا بودجه دو دوازدهم را تصویب کردیم و سپس هزینه‌کردها را در شهریور ماه مصوب کردیم که این اقدام ما در نحوه تعامل بد دولت با مجلس موثر است.
سنایی با بیان اینکه مجلس با تصویب لایحه سه‌دوازدهم به استمرار کار غلط دولت کمک می‌کند، افزود: دولت با تاخیر در ارائه لایحه بودجه مشکلاتی را برای کشور درست کرد که ما نباید در مقابل آن سکوت کنیم.
سنایی در پایان پیشنهاد کرد که مجلس لایحه بودجه 92 را به طور فشرده برای سال آینده بررسی کند و لایحه بودجه چنددوازدهم را از دستور کار خارج کند.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =