وزیر علوم گفت: اولویت من در شروع وزارت اسلامی کردن دانشگاه ها بود و به تعهدی که دراین باره دارم عمل می کنم. ضمن اینکه پس از انتخابات نتایج مثبت دانشگاه های تک جنسیتی را منتشر می کنم.

 به گزارش خبرآنلاین؛ کامران دانشجو امشب در برنامه "دو نیم ساعت" شبکه خبر حاضر شد و درباره برخی برنامه های وزارت علوم توضیح داد.

او در بخشی از سخنانش درباره اسلامی کردن دانشگاه ها گفت: در زمان رای اعتماد اولویت برنامه های من اسلامی کردن دانشگاه ها بود. همان برنامه ای که من به رییس جمهور دادم و ایشان هم تایید کرد. هنوز هم به این تعهد پایبند هستم.

او مشکل اساسی دانشگاه های ایران را کپی برداری محض از دانشگاه های غربی دانست: مشکل دانشگاه های ما این است که در زمان رضا خان یک عده ای رفتند در غرب دوره دیدند و سپس برگشتند و عین آن دانشگاه ها را در ایران اجرا کردند. کپی کردند. بدون توجه به اینکه به مناسبات اجتنماعی داخل ایران توجه کنند. پس ما دانشگاه بومی نداریم. بعد از انقلاب درست است که اتفاقاتی افتاد و به سمت اسلامی شدن پیش رفت. اما ماهیت آن تغییر نکرد. مخصوصا در علوم انسانی.

وزیر علوم درباره مسیر اسلامی شدن دانشگاه ها گفت: باید از نظر محتوایی دانشگاه ها اسلامی شوند. ان هم باید از علوم انسانی اتفاق بیفتد. سرفصل های علوم انسانی تغییر کند.

او توضیحاتی درباره تفاوت نگاه اسلامی به انسان و نگاه غربی به انسان ارائه کرد و گفت: تمام سرفصل هایی که ما داشتیم بر اساس انسان شناسی غربی بود. ما امدیم این را تغییر بدهیم.

به گفته دانشجو تاکنون 3400 سرفصل در علوم انسانی تغییر کرده است: ماهیت هم برگشت به علوم اسلامی. نگاه ما به علوم باید تغییر کند. این نگاه به نغییر در علوم انسانی تغییر می کند. البته آخرین آمار امروز رسیده است به 4 هزار سرفصل.

 

هم ظاهر و هم محتوای دانشگاه باید اسلامی باشد

او سپس گفت که دانشگاه باید از نظر ظاهری هم اسلامی باشد و در ادامه در پاسخ به منتقدان تفکیک جنسیتی و ترویج دانشگاه تک جنسیتی گفت: در کنار تغییر محتوایی یک عده ای قائل به این هستند که اصلا شکل و ظاهر مهم نیست. اما به عقیده من شکل و ظاهر مهم است. عبادات ما یک شکل و ماهیتی دارد. این شکل و ماهیت باید یک تناسبی داشته باشد.

دانشجو گفت: اگر قرار است دانشگاه اسلامی داشته باشیم باید شکل و ظاهر و مناسبات درون دانشگاهی هم باید بر اساس شرع مقدس اسلام باشد. باید روابط بین دانشجویان، بین دانشجویان و اساتید و ... اسلامی باشد. شکل نگاه، پوشش، عفاف، حجاب و ... باید اسلامی باشد.

وزیر علوم در ادامه نتیجه گرفت که دانشگاه تک جنسیتی اتفاق خوبی است و سپس تعداد دانشگاه های تک جنسیتی را 26 دانشگاه عنوان کرد و گفت: قبل از انقلاب هم دانشگاه تک جنسیتی داشتیم که حالا شده است دانشگاه الزهرا. این دانشگاه شعبی در استان های دیگر در حال تاسیس دارد. 11دانشگاه دخترانه و 5 دانشگاه پسرانه داریم. 10 دانشگاه غیرانتفاعی تک جنسیتی هم داریم.

او هدف از تاسیس دانشگاه تک جنسیتی را دادن قدرت انتخاب به خانواده ها عنوان کرد و گفت: می خواهیم خانواده ها قدرت انتخاب داشته باشند. به همین خاطر خیلی از دانشگاه های ما پردیس خواهران دارند. مثلا دانشگاه کاشان پردیس خواهران دارد.

دانشجو در پاسخ به منتقدانی که می گویند دانشگاه تک جنسیتی موفق نیست و موجب افت کیفی می شود گفت: ما نظرسنجی هایی درباره دانشگاه های تک جنسیتی و میزان موافقت خانواده ها با آن و پیشرفت های تحصیلی داریم. الان آماری ارائه نمی کنم. فقط می گویم که مشروطی ها در دانشگاه های تک جنسیتی و تفکیک جنسیتی نسبت به دانشگاه های دیگر کمتر است و معدل ها بالا رفته است.

وزیر علوم گفت: براساس فرمایشات حضرت آقا فعالیت می کنیم و کارهایمان را انجام می دهیم. تاسیس دانشگاه تک جنسیتی سیاست مناسبی بوده است. ما تا انتخابات بدون سر و صدا پیش می رویم. پس از انتخابات تمام این نظرسنجی ها را منتشر می کنیم.

او همچنین گفت: ما دانشگاه بومی می خواهیم. چه جوری است که دختر و پسر که هنوز تکلیف نشده اند را در کلاس اول و دوم ابتدایی جدا می کنیم. اما در دانشگاه کنار هم می نشانیم. ما می گوییم دانشگاه تک جنسیتی ایجاد می کنیم برای کسانی که می خواهند جدا باشند. در یک کلام باید دانشگاهی داشته باشیم که با فرهنگ ایرانی اسلامی همگام باشد.
 

تحصیلات تکمیلی باید توسعه داشته باشد

وزیر علوم در بخشی از سخنانش درباره توسعه تحصیلا تکمیلی هم گفت: امسال حدود 240 هزار متقاضی برای تحصیل دکتری داشتیم باید چاره ای برای پذیرش آنها داشته باشیم. اما فقط 12 هزار نفر ظرفیت داریم. باید ظرفیت را زیاد کنیم. اگر این کار را نکنیم انها به سمت دانشگاه های کشورهای اطراف می روند که بهترین آنها از دانشگاه های رده چهار و پنج ما پایین تر است.

دانشجو درباره توسعه دوره کارشناسی ارشد هم گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی در رده کارشناسی ارشد خوب بوده است. سال 84 تا 30 هزارنفر پذیرش داشتیم در کارشناسی ارشد. الان به 90 هزار نفر رسیده است. با احتساب دانشگاه آزاد به 120 تا 130 هزار نفر می رسد.

 

باید 70 هزار عضو هیات علمی پذیرش کنیم

وزیر علوم همچنین درباره جذب هیات علمی و روندی که در چند سال گذشته دراین باره وجود داشته است گفت: خیلی دراین باره شلوغ کرده اند. اما قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین باره بسیار هم خوب است.

او منتقدان جذب بالای عضو هیات علمی را چنین معرفی کرد: مثلا در بهترین دانشگاه صنعتی ما گروه فلسفه علم سالهاست فقط دو عضو هیات علمی وجود دارد. اجازه هم نمی دهند کسی وارد شود. شلوغ کردن ها کار اینهاست که اجازه نمی دهند کسی وارد شوند. می گویند ما علامه دهریم، پس کسی وارد نشود. ما می گوییم شما علامه، اما اجازه دهید کسی هم از شما یاد بگیرد، به پای شما برسد.

به گفته وزیر علوم با توجه در سند چشم انداز باید 140 هزار هیات علمی در دانشگاه های ایران وجود داشته باشد: الان 70 هزار تاست. برای رسیدن به آن باید هر سال 7 هزار هیات علمی جذب کنیم. برنامه پنجم می گوید نسبت استاد به دانشجو باید یک به 17 برسد. ما دنبال آن هستیم.

او همچنین خبر داد: تاکنون در این دولت 16 هزار عضو هیات علمی جدید جذب شده است. تا پایان دولت دهم 10 هزار استاد دیگر هم جذب می کنیم.

 

در بازنشستگی اساتید بهتر از دوره های قبل کار کردیم

کامران دانشجو همچنین پاسخی به منتقدان بازنشستگی اساتید داد و گفت: به ما درباره بازنشستگی اساتید بسیار انتقاد کرده اند. اما ما کمتر از دوره های قبل بازنشسته کردیم. قانونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته است بسیار خوب است و من از آن دفاع می کنم.

او از افزایش سن بازنشستگی اساتید خبر داد و گفت: قبلا استادیار 60 سالگی با 30 سال خدمت بازنشسته می شد. اکنون به 63 سال رسانده ایم. بدون در نظر گرفتن سنوات خدمتی. دانشیار 65 سال بود و حالا به 72 سال رسیده است. استاد تمام هم 65 سال که اکنون رساندیم به 76 سال. یعنی 11 سال زیاد شده است.

وزیر علوم از مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که هنوز ابلاغ نشده خبر داد و گفت: گروهی را تعیین کرده اند که من بودم اخوی من بود دکتر مخبر بود و چند نفر دیگر. این گروه به جمع بندی رسیدند درصورتی که استادی تقاضا کرد که می خواهم ادامه بدهم و هیات امنای دانشگاه تصویب کرد می تواند ادامه دهد.پس هر کسی که می خواهد می تواند درخواستش را بدهد هیات امنا تصویب کند و همچنان به تدریس ادامه دهد.

او گفت: این همه می گویند بازنشستگی ها دراین دوره زیاد بوده است اما واقعا بسیار کمتر از دوره های گذشته است.

کامران دانشجو در پایان هم گفت: ما زحمات دولت های گذشته را کتمان نمی کنیم. ما سنگی بر بنایی که دولت های گذشته داشته اند می گذاریم و برنامه های ما ادامه برنامه های دوره های گذشته وزارت علوم است.
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    البته افزایش سن بازنشستگی استادهای قدیمی خوبه به شرطی که فارغ التحصیلای جوان بیکار نمونند.