سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سرعت غیر مجاز و رانندگی هنگام عدم تعادل و تخطی از مقررات که منجر به مرگ شده از جمله تخلفات دیپلمات عربستانی بوده است.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در سال 1392 ضمن تبریک روز ملی فناوری هسته ای گفت: بار دیگر تاکید می کنیم صنعت پیشرفته هسته ای در کشور ما با اهداف صلح آمیز به صورت کاملا بومی در اختیار جوانان و اندیشمندان کشور قرار دارد و در مسیر توسعه و پیشرفت کشور از آن استفاده می شود.
وی افزود: امیدواریم سال 92 همان طور که رهبری آن را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری کردند همراه با پیشرفت های بزرگ و جهشی در جهت اقتدار ملت بزرگ ما باشد.
برای پیشبرد اهداف هسته ای کشورمان همواره تمهیدات لازم را خواهیم داشت
اهم اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه به نقل از مهر می آید:
* مذاکرات دور دوم آلماتی بین نمایندگان کشورمان و نمایندگان کشورهای 1+5 برگزار شد و در این دوره از مذاکرات همان طور که آقای جلیلی مذاکره کننده ارشد کشورمان اعلام کرد پیشنهاد جامعی که در اجلاس مسکو مطرح شده بود به شکل تفصیلی و کاربردی در این اجلاس طرح شد. تاکید ما بر حقوق مشروع هسته‌ای کشورمان همراه با گام‌هایی که می توان برای اعتمادسازی دو طرف برداشت از موضوعاتی بود که مطرح شد، همچنین دو محور اساسی شناسایی حق غنی سازی و دست برداشتن از دشمنی با کشور ما مورد تاکید قرار گرفت.
مذاکرات آلماتی 2 جدی صریح و شفاف بود
* درباره فضای مذاکرات آلماتی 2، همان طور که آقای جلیلی اشاره کردند مذاکرات خوبی انجام شد و این در اظهارات مقامات کشورهای 1+5 نیز قابل مشاهده است. همگی اظهار داشتند مذاکرات جدی بوده و وارد جزئیات شدند. ما پیشنهادات خود را بر مبنای پیشنهادات جامع مسکو اعلام کردیم و طرف مقابل اعلام کردند که به وقت نیاز دارند تا موضوعات را با پایتخت هایشان مطرح کنند و پس از مذاکراتی که با خانم اشتون خواهند داشت ایشان در تماس تلفنی با آقای جلیلی نتیجه را اعلام کند.
* باقی تحلیل هایی که افراد مختلف و رسانه ها ارائه می دهند تحلیل شخصی است و به طور مشخص مذاکرات به صورت تفضیلی، مذاکرات جدی ، صریح و شفافی بوده است و ما منتظر اقدامات 1+5 هستیم.
*با توجه به اتمام منابع فسیلی نیاز کشورها به دانش هسته ای یک نیاز ضروری است اما چند کشوری که بر دانش هسته ای تسلط دارند با تسلط سایر کشورها مخالف هستند و شکستن این انحصار و ورود کشورهای مستقل به این حوزه برای تقویت استقلال کشورهاست.
مسئولین کشورهای منطقه باید مراقب فتنه انگیزیهای رژیم صهیونیستی در منطقه باشند
*{در پاسخ به سوالی در این باره که وزیر امور خارجه آمریکا در ترکیه از مقامات این کشور خواسته است روابط خود را با اسرائیل تحکیم بخشند،}: در رابطه با بحث رژیم صهیونیستی در منطقه و اهدافی که دنبال می کند بارها اشاره کردیم مشکلات اساسی که در منطقه ما وجود دارد به دلیل وجود رژیم فاسد، جنگجو و جنگ پرست است و این رژیم در شرایطی که با بیداری اسلامی در منطقه و مشکلات داخلی روبروست سعی می کند در منطقه فتنه انگیزی کرده و مسئولین کشورهای منطقه باید با درایت مراقب فتنه انگیزیها و حضور ناامن کننده رژیم صهیونیستی در منطقه باشند.
* ما خواهان ثبات شرایط در مصر هستیم اما مشخصا بعضی از جریانات سیاسی از نزدیک شدن کشورهای بزرگ منطقه مانند ایران و مصر خوشحال نیستند و اینها گروه‌های اندکی هستند که رفتارشان نشان دهنده اراده دولت و ملت مصر نیست.
*{در پاسخ به سوال دیگری در این‌باره که وزیر گردشگری مصر از توقف سفرهای ایرانیان خبر داده است و آیا این موضوع با قرارداد بین دو کشور منافات ندارد، بیان کرد: توافقی که بین جمهوری اسلامی ایران و کشور مصر برای توسعه همکاری های گردشگری صورت گرفت می تواند نقطه ای برای شروع همکاری های بیشتر دو ملت و رفت و آمد آنها باشد تا از ظرفیت دو ملت بهره برداری و از تقویت همکاری ها استفاده کنند.
*دو نماینده برای همکاری های گردشگری دو کشور تعریف شده که باید همکاری های لازم را داشته باشند .اولین سفر توسط شرکت دیگری صورت گرفت که برای پرواز چارتر اعلام آمادگی کرده بود. به هر حال در ایام نوروز استقبال از این سفرها مورد توجه شرکت های گردشگری قرار می گیرد و حتما بر اساس مناسبات و اقدامات لازم یک زمان کوتاهی برای برنامه ریزی لازم خواهند داشت.
سفر رئیس جمهور به آفریقا دستاوردهای خوبی خواهد داشت
* کشورهای آفریقایی همیشه برای ما جایگاه ویژه ای داشته اند و فکر می کنیم شرایط اقتصادی کشور ما یک ظرفیت بزرگ برای آفریقاست که با به کارگیری این ظرفیت ها می توانیم برای توسعه آفریقا و کشور خود بهره برداری کنیم. سفر رئیس جمهور به این کشورها می تواند دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد.
*{ در پاسخ به سئوالی در این باره که برای بار دیگر شاهد بازرسی از یک هواپیمای ایرانی در خاک عراق بوده ایم}: هواپیمای ایرانی عازم دمشق در عراق فرود اجباری داشت. ما ضمن اینکه این حرکت را قابل قبول نمی‌دانیم و نسبت به آن اعتراض داریم اعتراض خود را از طرق مختلف اعلام و تاکید می‌کنیم جوسازی‌ها در منطقه از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه صورت می گیرد که این اقدامات به منظور پروژه ایران هراسی است و علی رغم اقدام غیر قابل قبول در عراق برای هواپیمای باربری ایرانی روشن شد همه این فضاسازی‌ها بی اساس است و آنها برای دشمن کردن کشورهای منطقه دست به هر نوع اتهامی می زنند.

عربستان باید خسارات تصادف دیپلمات عربستان در ایران را جبران کند
* درباره تصادف دیپلمات عربستانی در تهران که منجر به مرگ یک شهروند کشورمان شد، از همان لحظه اتفاق در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفت. در اقدام اول از خروج این دیپلمات از کشور جلوگیری شد . این مسئله باید از طرف مقامات مسئول بررسی می شد و گزارش های نیروی انتظامی و سایر نهادها را آماده کردیم .
*تخلفاتی توسط این دیپلمات صورت گرفته ، سرعت غیر مجاز ، رانندگی هنگام عدم تعادل و تخطی از مقررات که منجر به مرگ شده است. این مسئله دارای دو بعد است که یکی مربوط به تعیین مقصر و میزان خسارات واقعه است که عربستان باید مسئولیت این مسئله را بپذیرد و اقدامات لازم را در جهت جبران خسارات صورت دهد.
* مسئله دوم مربوط به عمل دیپلمات عربستانی است . همه دیپلمات ها در کشوری که فعالیت می کنند موظف به رعایت قوانین آن کشور هستند و اگر دیپلماتی قوانین کشوری را زیر سئوال ببرد بر اساس میزان سابقه درباره توقف ماموریت و بازگشت وی به کشورش تصمیم گیری می شود.

عربستان از مرگ زائران ایرانی عذرخواهی کرد

* حادثه مرگ دو زائر ایرانی در فرودگاه جده توسط سرکنسول گیری ایران و مقامات عربستانی دنبال شد. یکی از شرکت ها که مسئولیت خدمت به حجاج را به عهده دارد با تانکر آبی که نمی تواند آن را کنترل کند وارد می شود و دو زائر ایرانی فوت کرده و دو نفر دیگر مجروح می شوند.عربستان بلافاصله مسئولیت قضیه را پذیرفت و عذرخواهی کرد و همکاری بین نمایندگان سیاسی کشورمان و مقامات مسئول در عربستان در حال انجام است.
*{در پاسخ به سسوالی درباره اظهارات وزیر امور خارجه افغانستان مبنی بر فراهم کردن زمینه مهاجرت افغان‌ها به سوریه}: اگر افرادی که تبعه سایر کشورها هستند در سوریه حضور دارند و در حال جنگ با دولت و ارتش و ملت سوریه هستند این یک تخلف آشکار است و نشان دهنده آن است که وضعیت سوریه محدود به افراد سوری نیست. امیدواریم سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در بیان مطلب خود اشتباه کرده باشد یا این موضوع از طریق رسانه ها به اشتباه منتقل شده باشد.
* فتوای مقام معظم رهبری در عدم بکارگیری سلاح های هسته ای و کشتار جمعی کاملا روشن و سندی است که ما با هر گونه اقدام در این زمینه کاملا مخالفیم. دررابطه با بحرانی که در مناطق مختلف اتفاق می افتد از جمله اقدامات کره مواضع خود را کاملا روشن اعلام کرده ایم و با به کارگیری سلاح هسته ای از سوی هر کشوری مخالفیم.
* از بین بردن سلاح هسته ای باید بدون تبعیض و قید و شرط توسط هر کشوری صورت گیرد. مواضع کشور ما کاملا شفاف و اصولی برای مبارزه با سلاح های هسته ای، میکروبی و شیمیایی بارها اعلام شده و لازم است کشورها به مسیر حرکت بین المللی مقابله با این سلاح ها بپیوندند و جهانی عاری از سلاح هسته ای ایجاد کنند.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =