وزارت امور خارجه، ممانعت از حضور گردشگران ایرانی در مصر را تایید کرد

امید سلیمی بنی: دولت ایران رسما تایید کرد فعلا امکان حضور گردشگران ایرانی در مصر وجود ندارد.

2500 سال بعد از آنکه خشایارشاه، امپراتور باستانی ایران، دروازه های سرزمین فرعون را گشود و تنها یک هفته بعد از آنکه نخستین گردشگران ایرانی، پا به کرانه نیل گذاشتند، مسئولان دولت جدید مصر، سفر ایرانیها را در قالب تورهای گردشگری به سرزمین اهرام سه گانه لغو کردند، آن هم به این بهانه که برخی معترضان مصری می گویند ایرانیها در کار گسترش فرهنگ شیعه در آن سرزمین هستند. ایران نیز امروز این موضوع را تایید کرد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران امیدوار است با آماده شدن همه شرایط لازم برای توسعه همکاری‌های گردشگری شاهد رفت و آ‌مد بیشتر دو ملت ایران و مصر باشد.

با این وجود مخالفت گروهی از فعالان سیاسی سلفی در مصر برای سفر ایرانیان و حتی دست زدن به اقدامات خشونت آمیزی مانند حمله به مقر نماینده رسمی دولت ایران در مصر و ایجاد مزاحمتهایی برای گردشگران ایرانی که به مصر رفته بودند، عامل قطع این رابطه عنوان می شود.

با به وجود آمدن این حوادث است که وزارت گردشگری مصر ، تصمیم گرفته تا نیمه‌ی ماه ژوئن (اواخر خردادماه) تورهای گردشگران ایرانی را لغو کند. این تشکیلات دولتی، در اطلاعیه ای، دلیل تصمیم خود را اینطور عنوان کرده: " این تصمیم هشام زعزوع - وزیر گردشگری مصر - به‌دنبال اولین سفر گروهی از گردشگران ایرانی به مصر اتخاذ شده است و از فرصت توقف سفرها برای ارزیابی دوباره و بررسی تجربیات و برنامه‌های گردشگری با طرف ایرانی استفاده می‌شود."

هر چند گردشگران ایرانی مجاز نبودند به قاهره و گیزه (سرزمین هرم های غول پیکر سه گانه) وارد شوند، ولی گزارشها حاکی از این است نزدیک به 50 گردشگر ایرانی از شهر باستانی الاقصر در جنوب مصر بازدید کرده اند.

پرواز این گروه بعد از 33 سال قطع روابط بین دو کشور، روز 30 مارس (7 اسفندماه سال گذشته) با حدود 45 گردشگر در فرودگاه بین‌المللی اسوان مصر به زمین نشست. این گردش توسط تنها تورگردان ایرانی که مسافران را به مصر می برد، سازمان داده شده بود، خانمی به نام رقیه حاتمی پور.

 

خاطرات سفر به ساحل نیل

وی که آژانس مسافرتی فلامینگو در تهران را مدیریت می کند، درباره بازدید گردشگران ایرانی از مصر می گوید: "مردم مصر با دیدن گردشگران ایرانی در کشورشان با زبان های عربی و انگلیسی، به ما خوش آمد می گفتند. گردشگران ایرانی طی سفر از شهرهای آسوان، ادسور، کومومبو، هورگادا (غردقه) و حومه قاهره بازدید داشتند."

در برنامه بازدید این گروه، دیدار از موزه ملی مصر در قاهره، اهرام ثلاثه و مجسمه ابوالهول در حومه قاهره، وجود داشته است. به گفته حاتمی پور، با ورود گردشگران ایرانی به قاهره شدت اعتراضات گروه های تندرو نیز بیشتر شد، اما مقامات مصری و پلیس این کشور اهمیتی به این موضوع ندادند و سفر ایرانیان طبق برنامه تمام شد.

وی درباره تدابیر جدی پلیس که برای تامین سلامت و امنیت ایرانیها در مصر تدارک دیده شده بود، می گوید: "زیارت راس الحسین(ع) و مسجد حضرت زینب (س) در قاهره نیز در برنامه قرار داشت، ولی به علت تدابیر امنیتی، گروه تا نزدیکی این مکان نیز رفت و از دور این اماکن مقدس را زیارت کرد، زیرا احتمال می رفت که امنیت مسافران به خطر بیافتد و پلیس مصر نیز برای حفظ امنیت گفته بود که از خودرو پیاده نشوند."

پیش از اینکه موضوع تامین امنیت ایرانیها، اینطور در مصر، باعث تشنج شود، مقامات مصری بارها تاکید کرده بودند بازدید از قاهره و زیارت برخی مساجد مرتبط با اهل بیت در قاهره برای گردشگران ایرانی ممنوع است و نباید آنها برای بازدید و گردش به قاهره وارد شود، با این وجود حتی در شهرهای دیگر مصر نیز حضور گردشگران ایرانی، باعث مشکلاتی شد. از جمله اینکه در شهر اسوان واقع در 900 کیلومتری جنوب مصر نیروهای امنیتی یک نفر را به دلیل عکس برداری از گردشگران ایرانی بازداشت کردند.

 

ضرر هنگفت مصر به خاطر قهر مهمانان ایرانی

جلوگیری از سفر ایرانیها به مصر، از همه بیشتر برای گردشگری مصر، گران تمام شد، زیرا این کشور با وجودی که از حضور گردشگران زیادی، سود می برد، ولی تنها ایرانیها هستند که روزانه به طور متوسط 180 دلار در جیب مصریها می گذارند، در حالی که سایر گردشگران، حتی گردشگران نسبتا مرفه اروپایی، تنها اندکی بیش از یک سوم این مبلغ را به صنعت گردشگری مصر می پردازند.

پایگاه مصری بوابه الاهرام، نوشته است هشام زعزوع، وزیر گرشگری مصر، از لغو مجوز تورگردانی ایرانیها در مصرف، تاسف خورده و از دیدار قریب الوقوع خود با رهبران جریانهای سلفی مصر برای از بین بردن نگرانی آنها در قبال سفر گردشگران ایرانی به مصر خبر داده است.

او در گفتگوی دیگری با نشریه بلومبرگ اعلام کرده: "من به عنوان یک وزیر این امکان را دارم که با گروه ها و احزاب سیاسی مشورت کنم به ویژه با سلفی هایی که مخالف از سرگیری پروازها هستند."

با وجود قولهایی که زعزوع درباره از سرگیری مسافرت ایرانیهای سخاوتمند به سرزمین نیل داده، ولی نمی توان انتظار داشت تا اوایل تیرماه، پروازهای گردشگری تهران-مصر از سر گرفته شود، زیرا همچنان سلفی های افراطی در مصر، بر طبل خشونت می کوبند و می کوبند.

 

جدول اظهارات و مواضع افراد درباره لغو گردش ایرانیها در مصر

 

نام

عنوان/سمت

موضع

خلاصه اظهارات

محمد البرادعی

مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و رهبر فعلی حزب "الدستور" مصر

موافق

چگونه است که ما، شیعیان و اهل تسنن، زیارت حج را در کنار هم انجام می دهیم، اما درباره جلوگیری از بازدید ایرانیان از برخی خانه های خدا سخن می گوییم؟ در شرایط فقدان درک صحیح و ناتوانی از پذیرش دیگران، مصر نخواهد توانست روی پاهای خود بایستد.

عبدالله بدران

عضو پارلمان مصر و رئیس فراکسیون حزب سلفی النور

مخالف

وزیر گردشگری مصر در مسئله برقراری روابط گردشگری با ایران به هشدارهای شیخ الازهر توجه نکرد و حتی نظر هیات علمای ارشد و مقامات امنیت ملی کشور را هم در این زمینه نپرسید. موضوع گردشگری ایرانیان شیعه در هر زمینه ای که باشد از نظر ما موضوعی رد شده است. ما از ابتدا حتی با این سفرها هم مخالف بودیم.

هشام زعزوع

وزیر گردشگری مصر

موافق

72 درصد گردشگرانی که به مصر می‌آیند به دین اسلام معتقد نیستند اعم از هندوها و اسرائیلی‌ها و مسیحیان پس آیا اینها تبلیغات در مصر نمی‌کنند؟ چرا باید از گردشگران ایرانی بترسیم؟ لغو این سفرها ضررهای سنگینی به بخش گردشگری مصر وارد می کند و باید توجه داشت که گردشگر ایرانی در مصر به طور میانگین 182 دلار در هر روز هزینه می کند در حالی که گردشگران اروپایی فقط 72 دلار در روز خرج می کنند.

یاسر البراهمی

معاون جنبش سلفی "الدعوه" مصر

مخالف

ایرانی در پی ایجاد یک «موج شیعی» در مصر هستند لذا باید هرگونه پیوند با شیعیان، از جمله ارتباطات گردشگری ممنوع شود. باید توافقنامه هایی که به گردشگران ایرانی اجازه ورود به مصر را می دهند، اصلاح و یا الغای کامل شود و همچنین جایگزین های دیگری برای احیای صنعت گردشگری مصر پیدا کرد. مصر باید با الگو گرفتن از ترکیه و مالزی، اقدام به اعمال شکل های «حلال» گردشگری اسلامی کند.

رشا عزیزی

سخنگوی وزرات گردشگری مصر

موافق

در حال بررسی و بازبینی سفر گردشگران ایرانی هستیم و تا تعیین نهایی خط مشی‌ها پرواز گردشگران ایرانی موقتامتوقف خواهدشد.

ممدوح اسماعیل

وکیل سلفی و عضو پارلمان مصر

مخالف

درآمد به دست آمده از گردشگران ایرانی، برکت ندارد. آنها می خواهند مصر را تبدیل به کشوری آشوب زده کنند.

رقیه حاتمی‌پور

مجری تورهای گردشگری ایران به مصر

موافق

اینکه ما به عنوان شرکت ایرانی، سفر به مصر را لغو کرده باشیم صحت ندارد ما همچنان فروش تور مصر را داریم.  دومین گروه گردشگران ایرانی را اردیبهشت‌ماه به مصر می‌فرستیم. اصلاً از سوی دفتر حافظ منافع یا دستگاه‌های دیگری مانند وزارت خارجه درباره لغو سفر به مصر دستوری را دریافت نکرده‌ایم و به ما چیزی اعلام نشده است و ما طبق برنامه، پیش می‌رویم.به نظر می رسد ترکیه‌ای‌ها نگران هستند که با راه‌اندازی تورهای ایران به مصر از حجم گردشگران ایرانی در ترکیه کاسته شود به همین دلیل به این موضوع دامن می‌زنند.

مجید ابوالفتحی

مدیر عامل کانون جهانگردی

موافق

 ما در قراردادی که برای راه‌اندازی تورهای گردشگری ایران و مصر امضا کردیم هیچ محدودیت زمانی را لحاظ نکرده‌ایم و عمل به این تفاهم، نیز کماکان در حال اجراست. علی‌رغم اظهارات وزیر گردشگری مصر، از طرف شرکت‌های ایرانی هیچ لغو تور گردشگری به مصر انجام نگرفته است. ما همچنان کار فروش تور گردشگری به مصر را انجام می‌دهیم اما اینکه خود مصری‌ها بخواهند این سفرها لغو شود بحث دیگری است و نباید علت لغو سفرها را به ایرانی‌ها نسبت دهند.

 

 

 

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    13 2
    چه اصراري آقا نريد مصر كشور خوب كم نيست خوب همانطور كه ما واسه اتباع خارجي محدوديت ميزاريم اينا هم ميتونن هر بهانه اي
  • شاهین IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    13 2
    احتمالا مصر هم به مانند ایران مراجعه تصمیم گیرنده زیاد دارد؟!
  • بدون نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    1 0
    سوال اينجاست که چرا ايراني‌ها سه برابر ساير گردشگران در مصر هزينه مي‌کنند؟ لطفاً اين سوال را پاسخ دهيد. آياد ايراني‌ها پول زيادي دارند؟