یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد اصلاح طلبان باید با تمام توان پشت سر هاشمی قرار بگیرند و نگذارند داستان عملکرد اسفبار اصلاح طلبان در سال 84 یکبار دیگر تکرار شود.

صادق زیباکلام با بیان اینکه وضعیت اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات در هاله ای از ابهام است، اظهار داشت: اگر چه نزدیک به دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است، ولی تکلیف اصلاح طلبان در خصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مشخص نیست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مراد از اصلاح طلبان در چنین وضعیتی کسانی چون سید محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی و نزدیکان این دو است، اظهار داشت: دلیل این بلاتکلیفی اصلاح طلبان عدم تمایل اصولگرایان برای شرکت آنها در انتخابات است.
اهم اظهارات زیباکلام در گفتگو با مهر را در ادامه بخوانید:
* اصولگرایان با نامزدی خاتمی و هاشمی مخالف هستند، دلیل این مخالفت اصولگرایان این است که هر دو نفر و به خصوص آقای خاتمی شانس اول برای برنده شدن در انتخابات هستند. فهم اینکه چرا آنها نمی خواهند هاشمی و خاتمی نامزد شوند خیلی پیچیده نیست، چون در این صورت سناریوی دوم خرداد تکرار خواهد شد.
* در چنین وضعیتی اصولگرایان قوه مجریه را از دست خواهند داد و کشور دچار حالت دوقطبی در فضای سیاسی می شود، در این شرایط نیز قطب ضعیف اصلاح طلبان و قطب نیرومند از نظر قدرت سیاسی اصولگرایان خواهند بود.
روحانی و کواکبیان هریک بیش از 2 میلیون رای ندارند
* در عین حال اصولگریان نمی خواهند در داخل و خارج چنین بازتابی بوجود آید که انتخابات به صورت یک قطبی برگزار می شود، بنابراین آنها تلاش زیادی خواهند کرد تا افرادی مانند حسن روحانی و کواکبیان را به عنوان نامزد جبهه اصلاح طلب معرفی کنند. این در حالی است که مردم نه آقای روحانی و نه آقای کواکبیان را به عنوان اصلاح طلب به رسمیت نمی شناسند.

* در صورت کاندیداتوری این افراد آنها در انتخابات رای نخواهند آورد، آقای روحانی در صورت کاندیداتوری حداکثر 2 میلیون رای و آقای کواکبیان حدکثر یک میلیون رای خواهند داشت.
* چنانچه رهبری اصلاح طلبان یعنی افرادی چون هاشمی و خاتمی و احزاب مهم آنها بتوانند بدنه اصلاح طلب را مجاب به رای دادن به افرادی نظیر عارف، نجفی و یا اسحاق جهانگیری کنند در این صورت شانس زیادی برای پیروزی اصلاح طلبان وجود دارد.
در شرایط فعلی اصلاح طلبان تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارند
* در شرایط فعلی نه اصلاح طلبان خودشان تمایلی برای شرکت برای انتخابات دارند و نه اصولگرایان تمایل به شرکت آنان دارند، در چنین شرایطی احتمال جدی وجود دارد که شورای نگهبان فردی چون خاتمی را نیز رد صلاحیت کند. فقط یک احتمال وجود دارد که هاشمی و خاتمی یعنی اصلاح طلبان از سوی اصولگرایان کارت حضور در انتخابات را پیدا کنند، این حالت در صورتی اتفاق خواهد افتاد که احمدی نژاد بتواند برای رحیم مشایی مجوز ورود به انتخابات را بگیرد.
* شورای نگهبان صلاحیت مشایی را تایید نخواهد کرد، با این وجود احمدی نژاد تلاش خواهد کرد نظیر اتفاقی که برای دکتر معین افتاد تایید صلاحیت مشایی را از طریق حکم حکومتی بگیرد. در صورت تایید مشایی و عدم حضور اصلاح طالبان، مشایی خواهد توانست با رای 2 حتی 3 برابر هر نامزد مورد نظر اصولگرایان آنان را براحتی شکت دهد. بنابراین در این وضعیت تنها چاره اصولگرایان برای جلوگیری از پیروزی مشایی آنست که اجازه ورد به هاشمی و خاتمی بدهند.
*اگر گزینه خاتمی و هاشمی برای اصولگریان بد است، رحیم مشایی برای آنها بدتر است.
دکتر عارف می تواند یک نامزد حداقلی مورد قبول برای اصلاح طلبان باشد
* دکتر عارف تنها نامزدی از اصلاح طلبان می باشد که میزان اصلاح طلبی اش مورد قبول اصولگرایان خواهد بود.در صورت و در شرایطی که مشایی در انتخابات شرکت نکند و از سوی اصلاح طلبان دکتر عارف در انتخابات شرکت کند، شانس پیروزی اصلاح طلبان زیاد خواهد بود.

مشکل اصلی اصلاح طلبان مجاب کردن بدنه اجتماعی است

* مشکل اساسی اصلاح طلبان مجاب کردن نیروها و بدنه اجتماعی بالقوه طرفدار اصلاح طلبان است تا حاضر شوند در انتخابات شرکت کنند، چون اکنون خیلی از رای دهندگان بالقوه اصلاح طلب نمی خواهند دیگر در انتخابات شرکت کنند.
* قدرت اصولگرایان به مراتب بیشتر از قدرت آنها در سال 76 است و بنابراین کار برای اصلاح طلبان دشوار است، خیلی از 20 میلیون نفری که در دوم خرداد 1376 به خاتمی و خیلی از ده میلیون نفری که در سال 1384 به هاشمی و خیلی از 13 میلیون نفری که به میرحسین موسوی رای دادند حاضر نیستند در این شرایط در انتخابات شرکت کنند.
هاشمی از خاتمی مناسبت تر است/ اصلاح طلبان باید بر روی هاشمی اجماع کنند
* به لحاظ رای آوری خاتمی از هاشمی مناسبت تر است، با کاندیداتوری خاتمی در مقایسه با هاشمی شانس اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات قطعی می شود. با این وجود به لحاظ پیشبرد امور مملکت و و برون رفت از وضعیت هولناک سیاسی و اقتصادی و وضعیتی که ایران در جایگاه بین المللی پیدا کرده حضور هاشمی قطعا مناسب تر وموثر تر از خاتمی است.
* اگر به اصلاح طلبان اجازه شرکت در انتخابات داده شود پیشنهادم به اصلاح طلبان این است که بر روی هاشمی رفسنجانی اجماع کنند، آنها باید با تمام توان پشت سر هاشمی قرار بگیرند و نگذارند داستان عملکرد اسفبار اصلاح طلبان در سال 84 یکبار دیگر تکرار شود.
ممکن است احمدی نژاد تمایل به مشارکت در قدرت با اصولگرایان داشته باشد
* تمام این پیش بینی ها بستگی به چگونگی اقدامات احمدی نژاد دارد، ممکن است احمدی نژاد در مواجه با اصولگرایان اصطلاحا "به مرگ بگیرد که به تب راضی شوند." این شرایطی است که او بتواند در قدرت با اصولگرایان شریک شود و با صرفنظر کردن از مشایی آنها را برای حمایت از دکتر صالحی، شیخ الاسلام، مجتبی ثمره و یا یکی از افراد خودش به جای ولایتی یا حداد عادل مجاب کند.

هاشمی و عارف می توانند مشایی را شکست دهند

* چنانچه از سوی اصولگرایان ولایتی و یا حداد، از سوی دولت نیکزاد و یا صالحی و از سوی اصلاح طلبان هاشمی رفسنجانی نامزد شوند، در همان دور اول هاشمی پیروز انتخابات خواهد بود..
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خاتمی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    احسنت. انصافاً درست و حسابی کارشناسی کرده.
    • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      15 1
      عالی بود
  • ایرانی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    اینجا روکورخوانده ای! مردم درمجلس ششم نشان دادندکه چقدرازرفسنجانی بیزارند. اقای روشنفکر(!) این سنایش شما ازرفسنجانی نشانه اقازادگی شما ودفاعتان ازاین خانواده است وگرنه مبنای عقلی واحتماعی ندارد.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      25 4
      ادب کجا رفته؟؟؟ شماکافیه نظرات رانگاه کنی آنوقت متوجه محبوبیت هاشمی میشوی.
  • فرزاد ف EU ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    102 4
    بازي انتخابات به ضرر مردم شده و گراني داره به مردم فشار مياره .......دولت هم درگير انتخابات ...
  • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    صرف نظر از نظرات دکتر زیبا کلام با توجه به شرایط کشور ما صرفا هاشمی توانایی عبور دادن کشور از این گرفتاریهای خود ساخته ویا از خارج ساخته شده را دارد
  • بدون نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    24 95
    قالیباف را فراموش کردید
  • محمد IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    81 7
    تحلیل تقریبا کاملی بود.مطمئنا اصولگرایان تنها در دوصورت پیروزمی شوند:1-ازاصلاح طلبان کاندیدای قوی مثل خاتمی و ازدولت هم مشایی وجودنداشته باشند2-مردم حضور زیادی درانتخابات نداشته باشند. به هرحال عملکرد اصولگرایان به گونه ای بوده که نبایدانتظاررای چندانی داشته باشند.تنها کسی که پتانسیل انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهوربارای بالا رادارد،دردرجه اول خودخاتمی یا رفسنجانی ودر درجه دوم رحیم مشایی به خاطر ژست اپوزسیونی اوست.
  • جواد IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    همیشه تحلیل های این آقای زیبا کلام سطحی ولی هدفدار هست.یکجور تخریب شخصیت در این تحلیل دیده میشه .ببینید چقدر از مشایی میترسند .همین دلیل کافیه که ملت بدونن مشایی لیاقت بیشتری برای ریاست جمهوری داره.در ضمن افرادی مثل زیبا کلام که اصلا صلاحیت نظر دادن هم ندارن نباید از طرف شورای نگهبان کسی را تایید یا رد صلاحیت کنند.همین که افرادی مثل زیبا کلام مخالف مشایی هستند برای تایید صلاحیت مشایی کافیه.چون معمولا زیبا کلام با کسانی که قصد خدمت به مردم ضعیف رو دارن مخالف هستند چون هرچی باشه اینها طرفدار سرمایه داری و خار کردن مردم زیر دست سرمایه دارها هستند.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      19 2
      نکنه حاله نور دور تورا هم گرفته ؟؟
  • محمدحسن IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    پرسش سخت برای همین بدنه ی اجتماعی اصلاح طلب مثل من اینه که اگه خاتمی بیاد چیکار می کنیم؟رای میدیم یا نه؟ خاتمی عزیزم،یک بار تو هم عشق من از عقل میندیش/بگذار که دل حل کند این مساله ها را خاتمی بیا
  • پدرام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    78 9
    به نظرمن صحبتهای آقای زیباکلام کاملادرست میباشد اگرآقای هاشمی وخاتمی مخصوصا هاشمی اینبارهم اشتباه قبلی خودراتکرارکننددیگرفرصت اصلاح طلبان ازبین رفته است ودیگرمجالی موقعیتی اینچنینی نخواهند یافت. مخصوصا که باتوجه به شرایط کنونی دولت وکشورآقای هاشمی درحداکثرمحبوبیت قراردارند..
  • محمد TN ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    67 32
    هاشمی رییس جمهور و خاتمی معاون اول حتما جواب میده
    • بدون نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
      25 2
      چنین چیزی امکان نداره محمد جان چون کسی که 8 سال رئیس جمهور بوده نمیاد معاون اول بشه :کمترین تورم تاریخ جمهوری اسلامی ایران در دولت خاتمی بوده بیشترین رشد اقتصادی تاریخ جمهوری اسلامی در دوران خاتمی بوده بیشترین آزادی مطبوعات و اجازه تفکر در دوران خاتمی بوده بیشترین رشد دیپلماتیک در دوران خاتمی بود پس رای همه خاتمیست
  • esmaeil IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    13 6
    نه هاشمی میاد نه خاتمی تا فشار به شورای نگهبان نباشد مشایی هم تایید صلاحیت نمیشود چون اگر تایید شود استقلال شورای نگهبان زیر سوال میره گزینه نهایی ائتلاف ۵ کسی بیش از دو میلیون نمیاره افرادی نظیر سعیدی کیا و سبحانی و... تایید نمیشوند افرادی مثل عارف حتی با حمایت اصلاح طلبان واسه گرم کردن انتخابات هستن نه بیشتر در مجموع حداد عادل اگر گزینه نهایی ائتلاف سه باشد با یک انتخابات تک قطبی و رای پایین پیروز خواهد شد
  • بدون نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    10 4
    اقایونی که کامنت میزارن که فلانی بیاد واون یکی رای نداره. حضرات معظم مردم دارن از بار گرانی و حتی دیگه از شایعه بالا رفتن اجناس کمر خورد میکنن.دیگه با این وضعت و خرابی که تو این سالها بوجود امده کی میتونه این اقتصاد رو درست کنه.پول نفت هم که نیست پس رفسنجانی یا خاتمی چکار میتونن بکنن.اونموقع که دوره سازندگی و فروش همه چیز بود وضعمون اونجور بود حالا که خدا بدادمون برسه.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    19 4
    سلام بر هاشمی درود بر خاتمی
  • بدون نام IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    9 3
    در اظهارات آقای زیبا کلام هماره رگه های از حقیقت به همراه حجم ستگینی از اغراق وجود دارد. من بعید می دانم این انتخابات در مرحله اول پیروزی داشته باشد و احتمالا مانند سال 84 دو مرحله ای می شود. ضمن اینکه معتقدم مشایی تایید نمی شود و اگر هم بشود سقف رای آوری دولت بیش از 10 میلیون رای نخواهد بود. حدود 15 میلیون رای هم میان کاندیداهای اصولگرا توزیع می شود. کاندیداهای اصلاح طلب نیز تا 10 میلیون رای را می توانند جذب کنند که البته در غیاب خاتمی و هاشمی به عنوان کاندیداهای قوی اصلاح طلب ها، سایر کاندیدها حجم کمتری رای میاورند همان طور که اقای زیبا کلام اشاره کردند. البته من فکر میکنم اقایان عارف و روحانی هرکدام تا 5 میلیون ظرفیت داشته باشند...
  • دیوار EU ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    22 2
    از تحلیل های بی رودرواسی ایشون خیلی حال میکنم ...! اما بنده نیز سه تا مطلب اضافه میکنم ( اینا فراموش نشه ... ) 1- بنظرم آقای زیبا کلام تو بدنه جامعه عادی نیست! این ایرادی که اصلاح طلب ها بعد از خاتمی هیچوقت برطرف نکردند. هاشمی هنوز هم چهره عام پسندی نیست ...2- اگه اصول گراهای سنتی روی قالیباف اجماع کنن ، در نبود خاتمی یا مشائی شانس اول رقابت با کاندید دولتی ، قطعآ ایشون هستش 3- احمدی نژاد و تیم ش از هر گروه دیگه ای به اقشار ضعیف و البته بسیار پر جمعیت کشور نزدیک ترن و افکار اون ها رو خوب میخونن! بیشترشون رو با یارانه ( تعیین کننده ترین فاکتور ) و جمعیتی رو با شعار انحرافی " بهار " و حتی گروه های که خیلی با نظام نیستن ( البته دسته آخر فقط با حضور مشائی اتفاق میفته ) جذب خودشون میکنن !!
  • عابر IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    11 0
    تحلیل جالبی بود مضافا بر این که باید توجه داشته باشیم که جهت تعدیل وضعیت اقتصادی نیازمند یک سیاست خارجی فعال خواهیم بود که محتاج رئیس جمهوری با وجهه بین المللی است که با زبان زور با کشورها صحبت نکند بلکه با زبان منطق صحبت کند و از طرفی از اظهار نظرهای نسنجیده خودداری کند ...
  • بدون نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    11 5
    خاتمی 17 هاشمی 13 مشایی 8 قالیباف6رضایی5 سایرین 4 یا کمتراز 4 میلیون رای دارند بعضی هم که احساس تکلیف کرده اند شاید به زحمت دو رای داشته باشند البته اگر تمامی این افراد باهم تایید شوند آرائ هاشمی وخاتمی متفاوت از این خواهد بود. میزان کل آرای این دوره با حذف هاشمی وخاتمی 33 وبا وجود یکی از این دو 47 میلیون رای می باشد اگر 3 نفر اول لیست فوق نیایند یا تایید نشوند آنوقت دیگر پیش بینی نفر اول مهم نیست چون با هر وعده ای جای نفر اول ممکن است تغییر کند
  • بدون نام US ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    2 6
    رای حسن روحانی بیش از این حرف هاست
  • حامد IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    4 1
    جلسات مجلس دوره قبل را بررسی کنید تنها نماینده دلسوز ومنتقد برای کل کشور نه تنها سمنان دکتر کواکبیان بود.نه گوشه از مجلس خاموش بنشیند .
  • شهرام US ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    2 0
    شورای نگهبان تحت تاثیر عده ای خاص بالاخره مجبور به رد صلاحیت عده ای میشود که شاید واقعا" صلاحیت اداره مملکت را داشته باشند!!