گفت وگوی خبرآنلاین با آیت الله سیدرضی شیرازی، استاد برجسته فلسفه و شاگرد برجسته علامه طباطبائی درباره سه شبه مطرح شده در فیس بوک و رسانه های مجازی

محمدرضا اسدزاده - پس از نماز ظهر خدمت حضرت استاد رسیدیم و برای چند شبهه ای را که این روزها در فضای مجازی مطرح کرده اند، از ایشان پاسخ خواستیم. اگرچه او از پرسش های بی تحقیق و غیر علمی هر پرسشگری که درباره موضوع تحقیق نکرده باشد، سخت برآشفته می شود و عموما پاسخ هایی گذرا می دهد؛ اما در آغاز به ایشان گفتیم که این پرسش ها رسانه ای است و عده ای در فضای فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی بیشتر با هدف انکار معارف دینی و غرض ورزانه مطرح می کنند. آیت الله سیدرضی شیرازی اما همواره اینگونه طرح پرسش های غلط را ناشی از عدم مطالعه درباره معارف اسلامی می داند.

در روزگار ما هرکه فلسفه خوانده باشد و در میان استادان برجسته فلسفه و کلام سیر کرده باشد، بی تردید با آیت الله سید رضی شیرازی آشناست. او از شاگردان برجسته علامه طباطبائی بوده، نوه میرزای شیرازی بزرگ( صاحب فتوای تنباکو) است. بیست سال است که کرسی درس شرح منظومه ملا سبزواری و اشارات بوعلی سینا و اسفار ملاصدرا دارد و همچنان در 85 سالگی، کلاس هایش برقرار است. پاسخ های این عالم فرزانه را به چند پرسش گروه دین و اندیشه خبرآنلاین می خوانید:

 


درباره مقام حضرت فاطمه در بین معصومان و پیامبران آیا مبالغه نیست که ایشان را حتی برتر از پیامبر می نامیم؟ آیا طبق حدیث "لولاک لما خلقت الأفلاک" باید مقام حضرت فاطمه(س) را از پیامبر(ص) بلاتر بدانیم؟
نه خیر. این تلقی اشتباه است. سوال هم اشتباه است که جواب را اشتباه می گیرید. گفتند سوال خوب، نصف جواب است. حضرت فاطمه زهرا (س ) نمونه انسان کامل و جلوة تمام اسماء خداوند است .
مساله این است که فلسفه آفرینش ، رسیدن فیض و رحمت کامل به موجودات است . و تنها انسان کامل است که شایستگی دریافت کامل ترین فیض الهی را دارد. از آن جایی که وجود مقدس فاطمه (س ) سر چشمه و منشأ وجود یازده امام معصوم (ع ) است ، در آن حدیث قدسی محور قرار گرفته است ، یعنی اگر فاطمه (س ) نبود، هدف از خلقت که وجود انسان کامل و خلیفه و حجت الهی روی زمین تا ابد است، حاصل نمی شد و این به معنی برتری حضرت زهرا (س ) از رسول اکرم (ص ) نیست. به این معنی است که ادامة نور مقدس معصومان، به وسیلة حضرت زهرا است .
پس چون فاطمه واسطة فیض یازده نور ولایت و امامت است ، خدا خطاب به حضرت محمد (ص ) فرمود : "اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمی کردم" زیرا اگر این نور مقدس پیامبر از طریق فاطمه ادامه پیدا کرده و تا قیام قیامت بر قرار و ثابت است، به واسطه نور حضرت فاطمه است.  اگرچه مقام انسان کاملی فاطمه بسیار بالاست اما از این حدیث استنباط نمی شود که پس او از پیامبر بالاتر است. می خواهد منشاء استمرار انسان کامل را که یک زن کامل است معرفی کند. یعنی این منشاء است. قرآن می گوید کوثر است. کوثر یعنی منشاء تمام خیر و برکت که انسان کامل است.

برخی مطرح می کنند که چرا نام حضرت زهرا(س) در قرآن نیامده، اما مثلا نام حضرت مریم در قرآن آمده؟
باز هم شکل سوال غلط است. چرا غلط است؟ اولا اینکه قرآن، حضرت فاطمه را با لقب شان معرفی کرده است. خدا ایشان را در قرآن "کوثر" نامیده که معنای بسیار عمیقی دارد. کوثر معرفی در بالاترین حد مدح است. بروید تفسیر این سوره بخوانید تا معنای بلندش را بدانید.
بعد هم اینکه مگر اثبات حقانیت یک موضوع با آمدن اسم ها در قران مشخص می شود؟ اولا و منطقا موضوع و مسمی است که باید در کتاب خدا مطرح شده باشد. که مکرر موضوع و مقام و توصیف حضرت زهرا در آیات مختلف آمده است. مثل آیه تطهیر، آیه مباهله، سوره قدر، کوثرو خیلی آیه داریم. نکته دیگر اینکه صرف آمدن نام اشخاص در قرآن، نشانه فضیلت آنان نیست؛ زیرا در قرآن کریم، نام افراد ستمکار و مشرک هم زیاد آمده .
آیا اگر نام کسی در قرآن بیشتر آمد یعنی اینکه او برجسته تر و بزرگ تر است؟ یعنی مثلا چون نام موسی 136 بار آمده و نام محمد 4 بارآمده یعنی موسی از محمد بالاتر است؟ اینکه استدلال نیست. اینها بازی کردن با واژه هاست. برخی هم مریض اند. ذهن مریض دنبال بازی با همین واژه هاست. دنبال فهم و عمق معنا نیست.
مراجعه کنید به تفسیر. مراجعه کنید به احادیث ببینید چه تفسیر ها و تعریف هایی وجود دارد. امام صادق(علیه السلام) چه می گوید؟ مى فرماید: "مریم بانوى زنان زمان خود بود؛ ولى فاطمه، بانوى همه بانوان جهان از اولین و آخرین است. "
درباره وقایع تاریخی که در مصیبت های حضرت فاطمه نقل می کنند برخی مطرح کرده اند که بسیار مبالغه می شود و اصلا اینطور نبوده. این است که مطرح می کنند مصیبت های نقل شده متعلق به دوران های بعدی مثلا صفویه بوده و عموما هم توسط شیعیان ساخته شده است؟ نظر شما در این باره چیست؟
وقایع شهادت حضرت زهراء (س) واقعیتى است که در منابع حدیثى و تاریخ شیعه و سنّى آمده است. اینهایی که تردید می کنند، حتما با حدیث و تاریخ آشنا نیستند که در این واقعیت ها تردید کردند. چون تاریخ نخوانده اند. باید کتاب های مرجع را بخوانید.
در کتاب های اهل تسنن حدیثی داریم از پیامبر که فرمود: " فاطمه اولین کسى از اهل‏بیتم مى‏باشد که به من ملحق مى‏گردد، پس بر من وارد مى‏ شود، محزون، مکروب، مغموم، مقتول " این را یعنی چه؟ پیامبر چه می گوید؟

"صفدی" یکی از علمای اهل سنت که در کتابش همه وقایع را نوشته است. همین طور ابن ابی الحدید و بقیه. روایات بسیار زیاد است . اما اینها نخوانده اند، حرف بی حساب و بی منطق می زنند. این مسائل و مصیبت هایی که بر حضرت فاطمه آورده شد را که فقط شیعه نقل نکرده.بسیاری از مورخان سنی هم نوشته اند. حتی برخی تندتر نوشته اند. حالا اینکه یکی دو مداح در روضه ای حرفی بزند که مستند نباشد که نمی شود ملاک برای ما. بله اگر کسی حرفی زد که تحریف است، خب غلط می کند. اما تاریخ را که نمی توانیم نبینیم. اینها بعد از پیامبر بر سر حضرت علی و فاطمه چه آوردند؟ چه کردند بعد از فوت رسول خدا با دختر پیامبر؟ اینها را که فقط تاریخ شیعه ننوشته. سنی ها بسیاری از مسائل را نوشته اند. مورخان و علمای همان زمان که حتی با امیر المومنین هم نبودند، وقایع را نوشته اند. هزاران سال است شیعه چه مناظره ها کرده. می دانند علی و شیعه حق است. خودشان خلاف می گویند. چون بی سوادند وتاریخ را نخوانده اند. یا غرض ومرض دارند. چه چیزی دروغ است؟ اینکه حکومت علی را غصب کرده اند؟ ماجرای خلافت دروغ است؟ ماجرای خطبه حضرت زهرا در مسجد را که همه سنی ها نوشته اند. این مبالغه هست؟ به زور بیعت گرفتن خلیفه حاکم، دروغ است در تاریخ؟ بروید مطالعه کنید . من خودم پاسخ داده ام به همه اینها. در جلسه هاو مناظره ها.  وقتی فهمیدند کلی از اینها شیعه شدند. قرن هاست آنها می خواهند به همه و خودشان دروغ بگویند. همین الغدیر را بخوانید، کافی است. خدا رحمت کند علامه امینی را که چه کرده با این کتاب و همه پاسخ ها در این کتاب هست.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام خداوند این سید عزیز را حفظ نماید. امروز خدمتشون رسیدم و یک سوال در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها گرسیدم که منقلب شدند و اشک ریختند دیگه روم نشد ادامه بدم سوالو... مسجد ساده ای انتهای خیابان شهید بهشتی نماز میخونن که جو دوست داشتنی داره