روزنامه بهار نوشت:

«اکبر گلپایگانی»‌ که با نام «گلپا» شناخته می‌شود، ‌بعد از وقوع زلزله آذربایجان و بوشهر اعلام آمادگی کرده است که به نفع زلزله‌زدگان به اجرای برنامه بپردازد.

او البته در تمام این سال‌ها، ‌بخشی از درآمد کنسرت‌های خود را در که در اروپا و آمریکا به اجرا درآمده است به امور خیریه اختصاص داده است. به همین بهانه از او پرسیدیم که: آیا تلاشی برای دریافت مجوز برای به اجرا درآمدن این برنامه کرده است؟ او در پاسخ به این سوال می‌گوید: «من هیچ تقاضایی برای دریافت مجوز نداده‌ام، ‌چون به نظرم همان‌طور که در این سال‌ها به من اجازه کنسرت نداده‌اند، ‌این بار نیز نخواهند داد. اما صرف نظر از مجوز، ‌فکر می‌کنم که این یک وظیفه انسانی است و من به عنوان یک ایرانی می‌خواهم تلاشی برای رفع گوشه‌ای از مشکلات مردم سرزمینم داشته باشم. من تنها خواننده‌ای هستم که پنج دکترای متفاوت از پنج کشور مختلف دارم و بنابراین می‌خواهم برای وطنم نیز کاری انجام دهم.»

گلپایگانی به این مسئله اشاره دارد که: «من کاری ندارم که در این شرایط چه کسی، ‌چه کاری انجام می‌دهد، ‌تنها وظیفه خودم می‌دانم در این شرایط سخت، به نفع هموطنانم به اجرای کنسرت بپردازم و در این میان دوستان و همراهانم نیز من را کمک خواهند کرد. به نظرم نباید مانعی برای فعالیت‌هایی از این دست به وجود آورد. همان‌طور که در طول تاریخ این سرزمین بسیاری از هنرمندان و شخصیت‌های مهم تاریخی در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند. آقای «غلامرضا تختی»‌ نیز زمانی که زلزله «بویین زهرا» ‌رخ داد، ‌تمام تلاشش را برای کمک به هموطنانش انجام داد. من نیز می‌خواهم همین کار را انجام دهم و در صورتی که حتی اجازه برگزاری کنسرت در یک محل رسمی را به من ندهند، ‌حاضرم که این برنامه را در همان خرابه‌های حاصل از زلزله آذربایجان و بوشهر انجام دهم. یعنی اعلام آمادگی می‌کنم هر طور که خودشان دوست دارند، ‌من این برنامه را به اجرا درآورم.»

گلپایگانی در پاسخ به این سوال که چرا در سه دهه گذشته، ‌هیچ برنامه‌ای را در ایران به اجرا درنیاورده است و از آن طرف کنسرتی نیز برگزار نکرده و این در حالی است که خوانندگان دیگر مثلا «ایرج» ‌توانسته‌اند گاهی این حرکت را انجام دهند، می‌گوید: «من در تمام این سال‌ها خواسته‌ام که در کشورم برنامه و کنسرت داشته باشم، ‌اما هیچ‌وقت چنین امکانی ایجاد نشد بنابراین در کشورهای دیگر از آمریکا تا اروپا و کانادا به اجرای برنامه پرداخته‌ام و تلاش کرده‌ام تا آواز ایران را در کشورهای خارجی به اجرا درآورم. من یک آوازخوانم، ‌نه سیاست‌مدارم و نه دوست دارم که هیچ‌گونه فعالیت سیاسی‌ای انجام دهم، ‌فقط می‌خواهم با هنری که نزد من به ودیعه گذاشته شده است، به هموطنانم کمک کنم. در این سال‌ها نیز هرکس از من خواسته تا به اجرای برنامه بپردازم، قبول کرده‌ام، حتی اگر تنها پنج ایرانی وجود داشته‌اند.»

او می‌گوید که همچنان برنامه‌هایی برای کنسرت‌های کشورهای خارجی در دست دارد، ‌اما فعلا تصمیم نگرفته است در کدام کشور به اجرای برنامه بپردازد: «هنوز به خاطر آن کنسرت بزرگ در استرالیا و همچنین مراسم بزرگداشتم در کلن خسته‌ام و بیشترین دغدغه‌ام در این روزها این است که به هموطنانم کمک کنم. چون هنرمندان ما الگوهایی چون قمرالملوک وزیری هستند و حسین تهرانی دارند که همواره تاکید داشت اول انسان باشید و بعد هنرمند.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    47 3
    خدا تو را براي ايران و ايراني حفظ كند شما از كساني هستيد كه قدرتان را ندانستيم و زماني پي به هنر شما مي بريم كه شايد خيلي دير باشد. انشالله هر جا هستيد موفق باشيد.
  • بدون نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    41 1
    چرا نمي گذاريد ايشان برنامه اجرا كند؟مگر به جز سنتي چيز ديگري خوانده؟
  • بدون نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    39 2
    زنده باشی استاد
  • حامی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    41 1
    خوشا به غیرت و شرفت دمت گرم
  • سعید زارعیان جهرمی EU ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    38 1
    با سلام من از طرفداران استاد بزرگ آواز ، استاد گلپا هستم . خیلی خوشحال شدم زمانی که نام ایشان را در خبر آنلاین دیدم . ای کاش زمینه ای فراهم میشد تا ایشان و هنرمندان نامی این کشور بتوانند در ایران کنسرت اجرا نمایند زیرا این کار فرهنگ و تمدن و هنر ایران پهناور را جاودانه میسازد . ما هنوز با درویش و موی سپید و ... استاد خاطره میسازیم . درود به غیرت و شرف استاد بزرگوار " گلپا " .
  • بدون نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    25 15
    به جای اینکه به امثال حبیب اجازه کار داده بشه خوب به این افراد اجازه داده بشه که بهتر هم هستش
    • بدون نام US ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      32 4
      چرا به جای حبیب؟ مگه حبیب جای ایشان را تنگ کرده؟ بهتره در کنار حبیب به ایشان هم اجازه کار داده بشه! امیدوارم استاد هرجا هستن موفق باشن
    • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      34 2
      چرا باید یکی رو حذف کنیم یکی رو اضافه- حالا هردو باشن مگه بده دوست من
  • بدون نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    33 1
    همدلی و همدردی ایشان که در کمال سادگی و بدور از هر گونه خودنمائی و ظاهر سازی بیان داشته اند قابل تقدیر است .
  • بدون نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    28 1
    آفرین به این همه حس وطن دوستی
  • omid US ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    35 1
    گوش جانمان تشنه صدای توست آوازه خوان خسته شهر من! بخوان ای آوازه خوان! بخوان که صدایت امید را دوباره، عشق را دوباره، شور و مستی را دوباره مهمان شهر دلمان کند بخوان که صدایت آشنای لحظه های عشق و جوانی است بخوان که روح خسته ما نوازش نغمه مهربانت را تمنّی می کند بخوان...، بخوان...
  • محمد IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    31 1
    زنده باشی هنرمند مردمی. صدای شما همیشه بازتاب امید و عشق و خدا در فرهنگ ایرانیان بوده و هست. امیدوارم روزی بتونم از نزدیک آواز دلنشین شما رو بشنوم.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    34 1
    درود بر آقای گلپایگانی که هنرمند واقعی است.
  • ایرن IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    25 1
    امیدوارم که این اتفاق زودتر بیفته. این روزها صدای طلایی استاد بنان و ایشون زندگی منو پر کرده. سلامت و پاینده باشید استاد.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    33 1
    عاشقتم استاد گلپایگانی، تمام عمرم با صدای زیبای شما زندگی کردیم. ان شا الله همیشه سلامت باشین.
  • هادی US ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    30 1
    زنده باد گلپا
  • حامد IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    26 3
    ای کاش اینو یه نفر دیگه هم میگفت و وجهه هنری خودشو خراب نمی کرد: "من یک آوازخوانم، ‌نه سیاست‌مدارم و نه دوست دارم که هیچ‌گونه فعالیت سیاسی‌ای انجام دهم، ‌فقط می‌خواهم با هنری که نزد من به ودیعه گذاشته شده است، به هموطنانم کمک کنم." اول انسان باشید و بعد هنرمند." دوست داریم استاد . . .
  • ساناز IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    15 2
    زنده یاد استاد بی همتای موسیقی و آواز ایران اکبر گلپا
  • بی نشان IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    11 1
    با سلام، واقعا حیف که در این چند دهه مردم مان را از شنیدن آوای ملکوتی این استاد بی همتای موسیقی ملی محروم کردیم. شک ندارم که اگر جوانان این مرز و بوم با آوا و هنر بی بدیل این مرد حنجره طلایی آشنا می شدند روز و حال موسیقی مملکتمان به روزی که نشسته است نمی نشست و این چنین هر خزفی را به جای لولو عرضه نمی کردند. به همه توصیه می کنم تا برنامه های گلها و برگ سبز استاد را بشنوند و به غیر از اینکه از این هنر و این صدا سرمست می شوند، از غنای موسیقی ملی ایرانی مان، بر خود ببالند.
  • mehdy IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
    1 0
    اصلا ایا در کشور هنر خیز ما یک پیر مردی که بقول خودش اواز خوانی بیشتر نیست و انصا فا قلب پاکی هم دارد. برای خواندن اواز سنتی که التیام دهنده روح است باید این همه اما و اگر گذاشت. بگذاریداین پیر مرد اوازش را بخواند. موسیقی سنتی برای تلطیف روح جو انها مخصو صا در این دوره و زمانه که نا ظرش هستیم لازم است. حتی بیشتر از موسیقی های دیگر. بزرگان مملکت هم که خودشان به نو عی هنر دوست هستند. که البته باید باشند. بهد هر حال حر فهای ما را اندکی جدی بگیرید.
  • بدون نام EU ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    2 0
    ا گلپااشعار سعدی حافظ ومولوی ..را بالحنی زیبا وتاثیر گذار میخواند مردم حتماباید برن توکنسرت های دبی ترکیه وکردستان واذربایجان وغیره گوش کنند این طور بهتر اسب؟
  • فرزاد A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 0
    انقد دلم پره نمیدونم چیو بگم فقط میتونم بگم انسانیتو احساس و معرفتو از استاد یاد گرفتم....