رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه گفت: در ایران افزایش جمعیت وجود دارد، اما مشکل ما خانواده های تک فرزند است.

زهرا تالانی: هشدارهای جمعیتی از سال گذشته جدی گرفته شده و رسانه ای شده است. همه ماجرا هم از مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه شروع شد. پیش بینی ها هم از افت جمعیت ایرانی در نیم قرن آینده بود. یک سال پس هشدارها، دوباره رییس مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه نشست خبری برگزار کرد.

دکتر محمدجواد محمودی دراین نشست خبری گفت: تعداد جمعیت کشور طبق بررسیهای موسسه، 76 میلیون و 478 هزار نفر است که نسبت به سرشماری سال 90 که 75 میلیون و 149 هزار نفر بود،افزایش یافته است. بنابراین ما افزایش جمعیت را داریم هرچند که به کندی است،اما مشکل اینجاست که خانواده های ایرانی به سمت تک فرزندی حرکت کردند که این موضع می تواند ساختار جمعیتی را به هم بزند.

وی در توضیح مضرات جمعیت تک فرزندی و کاهش نرخ باروری گفت: ما نه به کاهش جمعیت اعتقاد داریم و نه به افزایش بیش از حد آن اما طبق مطالعاتی که بر روی تک فرزندی انجام شده است این پدیده آسیب های زیادی به ساختار جنسیت می زند چرا که ترجیح در جامعه تک فرزندی بر داشتن مولود پسر است.

رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه افزود: تناسب تعداد موالید پسر به دختر 105 به 100 است که کشورهایی مانند چین، هند، ویتنام و آذربایجان با سیاست تک فرزندی این نسبت را به 118، 110، 111 و 1117 رسانده اند و اکنون به مشکل عدم تناسب ساختار جنسیتی مواجه شده اند. طبق اعلام دفتر صندوق سازمان ملل در کشوری مانند هندوستان تا سال 2030 تعداد پسران در سن ازدواج، 50 درصد بیش از تعداد دختران در سن ازدواج خواهد بود.

وی گفت: طبق پژوهش جمعیت شناسان مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه جمعیت ایران تا پایان سال 1391 به 76 میلیون و 487 هزار نفر رسیده است و نرخ باروری با عدد 1.7 همچنان روندی نزولی دارد.

محمودی با اشاره به اینکه برای جانشینی جمعیت، نرخ باروری باید 2.1 باشد گفت: کاهش نرخ باروری تبعات اقتصادی، جمعیتی و اجتماعی خاص خود را دارد که باید از آن جلوگیری کرد اما این موضوع غیر قابل انکار است که تشویق به افزایش فرزند کار دشواریست.
او گفت: متاسفانه هنوز موضوع جمعیت در کشور ما جدی گرفته نشده و برخورد سلبی با این موضوع می شود ،به طوریکه هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی در برنامه های خود اشاره ای به این موضوع ندارند.


ایران و سالمندی
به گفته محمودی نتایج پژوهش جمعیت‌شناسان ایرانی نشان می‌دهد که ایران با 8.2 درصد جمعیت سالمند وارد مرحله سالمندی شده است و اگر تمهیدات ورود آن را نیاندیشد با مدیریت بحران سالمندی روبرو خواهد شد.

بنابراین آنچه که آینده جمعیت ایران را تهدید می کند،سالمندی است.از این رو لازم است که با پیش بینی این موضوع باید برنامه ها و سیاستهای لازم را در این باره اندیشید.

محمودی با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد برنامه «سالمندی فعال» را برای سالمندان مطرح کرده است گفت: سالمندی فعال یعنی به حداکثر رساندن سطح سلامت، مشارکت و امنیت افراد سالمند که هر کدام از اینها تمهیدات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی خاص خود را می خواهد.

رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه سازمان ملل جمعیت بالای 60 سال را سالمند می داند خاطرنشان کرد: طبق این تعریف ایران وارد مرحله سالمندی جمعیت شده است چرا که 8.2 جمعیت ما را سالمندان تشکیل می دهند. اما با این وجود هنوز برنامه ریزی خاصی برای ورود به این مرحله نداریم.
وی اعلام کرد: طبق بررسی جمعیت شناسان تا سال 2050، 33 درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود که معادل 28 میلیون نفر از جمعیت آن زمان است. این رقم برای ایران در سال 2050 در حالی است که کشورهای دنیا در همان سال نرخ 21 درصدی جمعیت سالمند را خواهند داشت. البته این رقم بالای نرخ سالمندی در سالهای آینده به دلیل انفجار جمعیتی ما در سال های پس از انقلاب و پس از افزایش امید به زندگی در ایران است.
محمودی تاکید کرد: کشور در سالهای 55 تا 65 سیاست جمعیتی افزایش موالید را داشت که نتایج آن در آینده پیش‌بینی نشده بود و کشور در سالهای 80 با خیل عظیم جوانان و نیازهای آنان روبرو شد که این به هم ریختگی هرم سنی جمعیت در سالهای آینده به گروه سنی سالمندان خواهد رسید.

 

چالشهای سالمندی در کشور
 در ادامه این جلسه، دکتر محمود مشفق عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد که این موسسه یک مطالعه‌ تطبیقی درباره سیاست‌های مرتبط با سالمندی در برخی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه انجام داده است. بررسی نظرات جمعیت‌شناسان کشور از سوی وی و همکارانش نشان می‌دهد افزایش وابستگی سالمندان و کاهش جمعیت در سن کار از جمله مهمترین چالش‌های جمعیتی ناشی از سالمندی در سالهای آینده است.
همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کشور با سالمند شدن جمعیت با چالش‌های اجتماعی مانند افزایش شکاف نسلی بین جوانان و سالمندان و جمع شدن چترهای حمایتی خانواده از سالمندان روبرو خواهد بود.

مشفق گفت: مهمترین چالش اقتصادی کشور با افزایش سن جمعیت نیز افزایش فشار مالی در صندوق‌های بازنشستگی و بیمه است و افزایش هزینه‌های درمان نیز تبدیل به مشکلی برای سیاست‌گذاران کشور و جمعیت سالمندان خواهد شد چرا که هزینه‌ی درمان برای هر سالمند سه برابر هزینه‌ درمان یک کودک است.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه گفت: سالخوردگی جمعیت در ایران امری اجتناب ناپذیر است اما مهم مدیریت پدیده جمعیتی و اتخاذ سیاست‌گذاری‌های جمعیتی مناسب است.
وی تاکید کرد: این سیاست‌ها باید در دو بعد کلی سیاست‌های تعدیل ساختاری از طریق اثرگذاری بر سطح باروری و جلوگیری از کاهش آن و نیز سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی پیش‌دستانه پیگیری شود.
مشفق در مورد مطالعه این موسسه بر روی سالمندی گفت: سال گذشته بر روی کشورهای انگلیس، آلمان، ژاپن و فرانسه و همچنین کشورهای ایران، مصر و کره انجام شده است چرا که افزایش جمعیت سالمندی در سالهای آینده ما را با موج سالمندانی مواجه خواهد کرد که باید سیاست‌های مناسب برای برخورد با آنها را اتخاذ کنیم.

وی گفت: در سالهای 55 تا 65 سیاست جمعیتی افزایش موالید را داشت که نتایج آن در آینده پیش‌بینی نشده بود و کشور در سالهای 80 با خیل عظیم جوانان و نیازهای آنان روبرو شد که این به هم ریختگی هرم سنی جمعیت در سالهای آینده به گروه سنی سالمندان خواهد رسید.
مجری طرح مطالعه‌ تطبیقی سیاست‌های مرتبط با سالمندی جمعیت با اشاره به این که برای ورود به مراحل مختلف سالمندی باید برنامه‌ریزی‌های درست و به موقع داشت، گفت: کشور هم اکنون وارد مرحله‌ی نخست سالمندی یعنی جمعیت بین 7 تا 14 درصد سالمند شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا 30 سال آینده وارد مرحله فوق سالمندی یعنی جمعیت بیش از 21 درصد سالمند شود.
مشفق ادامه داد: کشورهای توسعه یافته جهان این مرحله را پیش از ما تجربه کرده‌اند و اکنون ما باید با بررسی سیاست‌ها و دستاوردهای آنان در این زمینه راهکارهای درست برای اتخاذ سیاست‌های جمعیت سالمندی را به دست بیاوریم.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه درباره نسبت کنونی جمعیت سالمند در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه توضیح داد: شاخص سالمندی یعنی نسبت افراد بالای 60 سال به جمعیت زیر 15 سال در کشورهای اروپایی 186 به 100 است در حالی که کشورهای در حال توسعه دارای رقم 41 به 100 هستند که این نشان می‌دهد کشورهای در حال توسعه در سالهای آینده با پدیده سالمندی مواجه خواهند شد.
وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که ایران در سالهای آینده با پدیده زنانه شدن سالمندی نیز روبرو شود این پدیده در واقع افزایش سهم زنان سالمند نسبت به مردان سالمند در جمعیت کشور است که طبق مطالعات در سال 1430 برای زنان 34 و نیم درصد و برای مردان 31 درصد خواهد بود. این بدان معنی است که در سال 1430 به ازای هر 100 زن سالمند کشور 88 مرد سالمند خواهیم داشت.
به گفته‌ وی اصلی‌ترین دلیل زنانه شدن سالمندی توسعه‌ یافتگی است چرا که در کشورهای توسعه یافته امید زنان به زندگی بیش از مردان است و با این که نسبت مردان از بدو تولد به زنان بیشتر است اما این نسبت با گذشت سن به سمت زنان تغییر می‌یابد.
مجری طرح مطالعه‌ی تطبیقی سیاست‌های مرتبط با سالمندی جمعیت ادامه داد:‌ ارقام نشان می‌دهد که ما وارد مرحله نخست سالمندی شده‌ایم و ناگزیر مراحل مختلف آن را طی خواهیم کرد اما آنچه مهم است این است که زمان عبور ما از این مراحل بسیار کمتر از زمان کشورهای دیگر است و این ما را در اتخاذ سیاست‌ها در تنگنا قرار می‌دهد.
به گفته مشفق کشوری مانند فرانسه برای طی مرحله‌ی اول سالمندی به مرحله‌ی دوم آن 60 سال فرصت داشت که در این زمان به خوبی می‌توانست برنامه‌ریزی کند اما ایران برای طی این مرحله تنها 20 سال زمان دارد که این کشور را با مدیریت بحران سالمندی مواجه می‌کند.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه افزود: بررسی‌ قانون‌های 5 ساله‌ی توسعه‌ی کشور نشان می‌دهد که آنچنان که شایسته است به موضوع سالمندان در کشور توجه نشده و با آن که شورای ملی سالمندان در ایران تشکیل شده فعالیت خاصی را انجام نداده است.
مشفق و همکارانش در بخشی از مطالعه خود سیاست‌های سالمندی را در میان جمعیت‌ شناسان کشور به نظرسنجی گذاشته‌اند. طبق نظرسنجی آنان 80 درصد جمعیت شناسان معتقدند که در آینده‌ی نزدیک سالمندی جمعیت تبدیل به یک مساله جمعیتی برای کشور خواهند شد.
همچنین 43 درصد آنان معتقدند که مدیریت امور سالمندان باید به وزارت رفاه سپرده شود و پس از آن وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در اولویت‌های بعدی قرار گیرند.
مشفق گفت: 55 درصد جمعیت شناسان کشور معتقدند که برای کشوری مانند ایران سطح باروری مناسب بین 2 تا 2.5 برای هر مادر است و 40 درصد آنان به یک و نیم تا دو فرزند اعتقاد دارند.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    202 1
    کاش یکی می‌پرسید: آقایان کاندیدای ریاست جمهوری! چرا هیچ‌کدامتان نمی‌گویید که چگونه می خواهید جلوی این تورم و فشاری که روی مردم است را بگیرید؟!
    • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      55 0
      چند وقت پیش بنا به کاری که داشتم به یکی از محله های منطقه 12 شهر تهران رفته بودم و در یک گذر تاریخی مشغول عکاسی ...یه جا به خاطر تنگی معبر مجبور شدم از فضای قصابی که اونجا بود استفاده کنم و داخل شدم ....و واقعا دردناک بود شنیدن و دیدن خانمی که برای تهیه اندازه 3 هزار تومان گوشت چرخ کرده که قد یه قاشق غذاخوری میشد داشت با قصاب چونه میزد و زیر لب دعا گوی همه مسئولین هم بود!!!!! .... کم نیستند اقشار نیازمند و قشر متوسط سابق که الان داره میره زیر خط فقر که نیازمندند دیده بشن فهمیده بشن اما کو گوش شنوا!!
    • ساشا IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      6 0
      جمعیت دست مردم هست و نه در دست سیاست مدار ها. نرخ بارداری با توجه به تجربه های مشابه در کشورهای پرجمعیتی چون انگلیس و ژاپن و آلمان، تا زیر 1.5 بچه به ازای هر زن هم سقوط خواهد کرد و با توجه به تجربه همین کشورها، تا وقتی که درآمد سرانه کشور به 30 هزار دلار به ازای هر نفر صعود نکند به رقم 2 بچه باز نخواهد گشت. جمعیت شناسی خوانده ام که میگویم، از خودم در نمی آورم. در شرایط وخیم سیاسی و اقتصادی (مثل الان ما) دیده شده که نرخ بارداری تا رقم 1.3 هم سقوط کند (مثل ایتالیا) و این رقم زیر همان 1.5 میماند. اما اگر وضع مالی کشور خوب باشد (مثل فرانسه) و دولت "به شدت" و "بسیار سخاوتمندانه" از بچه دار شدن حمایت کند، نرخ میتواند به 2 صعود کند. البته بودجه ای معادل کل فروش نفت ایران برای چنین چیزی نیاز هست.
    • ساشا IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      6 0
      عوامل متعددی در نرخ بارداری سهم دارد. تجربه ژاپن و اروپا نشان داده که نرخ بارداری وقتی به زیر 1.5 سقوط کرد، دیگر بالا نمیاید. دلایل هم مختلف هست. در ژاپن تراکم جمعیت بالاس. زمین کم هست و خانه گران است. در ایتالیا هم همینطور، در آلمان و انگلیس هم همینطور. وقتی جمعیت یک کشور در حد و قواره ژاپن و فرانسه و آلمان از 50 میلیون و 60 میلیون رد میشه، دیگه مردم خود به خود جمعیت را پایین میاورند. چون هزینه خرید خانه گزاف است. ایران هم اگر بیابان ها و کوهستان های پرشیب آنرا کم کنید، مساحتی در همان حد فرانسه و آلمان برای زیست دارد. ضمن اینکه ایران مشکل تامین آب دارد و اقتصاد کشور هم ناکارآمد است. اقتصاد ایران بیش از حد سیاسی است.
    • بدون نام IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      11 0
      به غیر از فرانسه، هیچ کشوری در اروپا نتوانسته نرخ بارداری خود را به 2 برساند. البته مقداری از این نرخ بارداری مربوط به مهاجرپذیری فرانسه است. بخشی به این خاطر است که این کشور کمتر از کشورهایی مثل ژاپن و ایتالیا و انگلیس و آلمان با مشکل خانه و زمین روبه رو هست. البته فرانسه اقتصاد فوق قدرتمند دارد که توانسته از افزایش نرخ بارداری حمایت کند. شاهد آن هم این است که فرانسه پس از آمریکا از معدود کشورهایی است که می تواند هواپیما بسازد. مورد دیگر فضای سیاسی مترقی فرانسه است. که در آن شخص اول مملکت رییس جمهوری است که با انتخابات سر کار میاید و حرف اول و آخر کشور را رییس جمهور میزند که از مردم رای گرفته.
    • بدون نام IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      5 0
      در مورد آمریکا وضعیت کاملا فرق میکند. این کشور همچون تنها کشور اروپا یعنی فرانسه، توانسته نرخ بارداری را روی 2 نگه دارد که ناشی از چند مسئله است: اول مهاجر پذیری از کل دنیا. مسئله بعدی زمین های حاصلخیز و فراوان که به این کشور اجازه میدهد حتی تا 500 میلیون هم جمعیت بپذیرد (الان 350 میلیون هستند). تکنولوژی و رفاه هم از دلایل دیگر است که باعث میشود نرخ بارداری زیر 2 سقوط نکند.
    • بدون نام IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      11 0
      به ایران میرسیم. اگر خارج از ذهن یک سیاست مدار که به اقتدار جمعیتی نگاه میکند به مسئله نگاه کنیم، پیشبینی آینده جمعیت و نرخ بارداری خیلی آسان است. نرخ بارداری ایران همچون تمام کشورهای اروپایی و ژاپن و کره به زیر 1.5 سقوط خواهد کرد و هیچ کسی نخواهد توانست جلوی آن را بگیرد، چون یک قانون طبیعی است. اگر هم با ضرب و زور مانند دهه شصت آنرا به طور مصنوعی افزایش دهند، پس از چند سال با شدت بیشتری سقوط خواهد کرد، یعنی مانند اتفاقی که بعد از دهه شصت افتاد و ایران را صاحب پر شیب ترین سقوط نرخ بارداری در کل دنیا کرد. برخی ممکن است آنرا به پیشگیری ها نسبت بدهند. ولی سوال کلیدی این است که چه کسی پیشگیری از بارداری کرد؟ مردم یا دولت؟ پاسخ روشن است.
    • ساشا IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      11 0
      پس از سقوط نرخ بارداری به زیر 1.5 در ایران (تا پایان سال 2020) چه اتفاق افتاد؟ اینجا دیگه مربوط به دولت است. فقط در این صورت میتوان نرخ بارداری را همچون فرانسه به سطح 2 بچه رساند: باید وضع اقتصادی و سیاسی مثل فرانسه قوی شود و مفسده های سیاسی و اقتصادی از بین رود. قدرت بیشتری به مردم واگذار شود. به مردم این حس القا شود که حاکم بر سرنوشت و سبک زندگی خود و بچه هایی هستند که میخواهند به دنیا بیاورند. برای محیط زیست و تامین آب شرب برنامه ریزی شود. روی برداشت انرژی خورشیدی از کویر های ایران سرمایه گذاری کلان شود. اقتصاد پیشرفت کند و درآمد سرانه بالای 30 هزار دلار به ازای هر نفر برود. زمین سرسبز و آباد د شهرها به مردم واگذار شود و قیمت مسکن کنترل شود یا حقوق مردم کفاف خرید خانه بزرگ را بدهد.
    • بدون نام IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      11 0
      باید چنان مشکل ایران و سو تفاهم سیاست مدار ها با دنیا حل شود که اقتصاد جهش پیدا کند. باید اراده مردم سوار بر جامعه شود. باید پلیس بازی در عرصه فرهنگ منسوخ شود تا کسی نگوید بچه به دنیا بیاید آزادی ندارد. همه اینها اگر شود و همچون فرانسه و آمریکا مهاجر پذیر شویم، آنگاه ممکن است بتوانیم نرخ بارداری را از زیر 1.5 به 2 یا 2.1 برسانیم. وگرنه من که جمعیت شناسی و اقتصاد خوانده ام، هیچ مدل دیگری در دنیا سراغ ندارم که یک کشور 60 تا 90 میلیون نفری توانسته باشد نرخ بارداری را با منابع و زمین محدود بالا ببرد. بار دیگر یادآور میشودم که منابع زمین و آب در کشور محدود است، به خاطر بیابان های بزرگ و کوهستان های پرشیب، نرخ خانه و زمین که آب لوله کشی و برق و گاز داشته باشد میلیونی است.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    155 3
    به این جمعیت حاضر برسن افزایش جمیت پیش کش با این وضع اقتصاد دنبال افزایش جمعیت!!!!! مثل این میمونه لباس پاره باشه به جای ترمیم اتو بکشی ....
  • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    106 6
    سالمند بیشتر باشه ضرری نداره عمرشونو کردن جوون زیاد باشه ارزو داره نیاز داره کار میخواد زندگی میخواد تحصیلات میخواد مگه روشونم میشه کاندیداها که ازین حرفت بزنن وقتی گوشت 60 درصد گرون شده؟؟؟ کسی اصلا رای نمیده به کسی که ارین حرفا بزنه! ببین جواب سو تغدیه مادرها و بجه های معصومو دارن بدن؟ فکر الان باشین نه یه قرن دیگه! از کجا معلوم قیامت نشه! دنیایی نباشه که شما نگران جوون و پیرش باشید! کیفیت رو ببرید بالا و به فکرش باشید به دنبال کمیت بالا و بی کیفیت واقعا چه سودی دارد جز ضرر؟!
    • علی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      37 1
      خودت میدانی سودش به کی میرسد اگر فکر کنی
  • محمد از یاسوج IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    74 1
    کاندیداها در مورد چیزهایی شعار میدن که با اقبال عمومی مردم روبه رو باشه . مثل گیر دادن به خودروسازها که چون هممون از دست خودروسازها و کیفیت و قیمت خودروها مینالیم اونا هم میان از این فرصت استفاده میکنن . ولی حقیقتا مردم حاضر نیستن که بچه دار شن و دلیل اصلیش هم همین گرانی و بیکاری هستش که الان گریبانگیر جووناست. وقتی جوونی میبینهعع که خودش چه روزگاری رو طی کرده و فکر خرج بزرگ کردن اون بچه ر و میکنه نمیاد به افزایش جمعیت و این چیزا فکر کنه . کاندیداها هم فکر میکنن اگه این حرف رو بزنن مردم طرفداری که نمیکنن هیچی وحتی به خاطر اینکه یه کاندید شرایط سخت امروز رو درک نمیکنه و حرف از بچه دار شدن رو میزنه ازش فاصله میگیرن
  • حسام GB ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    102 1
    جناب محمودی؛ اگر نامزدهای انتخاباتی شعار افزایش جمعیت را سر نمی دهند به این خاطر است که باید در مورد تحصیل، بیمه، اشتغال، مسکن و سایر مشکلات یک جمعیت 150 میلیون نفری نیز بحث کنند و این مباحث قطعا به چالشی می انجامد که نتیجه ای جز یک شکست انتخاباتی در پی ندارد.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    87 1
    شما همیناشم تامین کنید کلی کار کردید فکر افزایشش نباشید
  • بدون نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    70 2
    به نظر بنده وقتی نرخ رشد تورم بالای 40 درصد است و بیکاری و گرانی بیداد می کند صحبت کردن درباره افزایش جمعیت ... ایران با این مدیران و تصمیم گیرها برای 60 میلیون نفر می تواند جواب بدهد
  • فرزاد ف IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    105 2
    آقایان آیا میدونید یه املت چقدر هزینه داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ روغن ...گوجه .... تخم مرغ..
  • بدون نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    66 2
    معلوم نیست که به سر ما دهه شصتی ها چی می خواد بشه. من خودم بعد از سال ها درس و ارشد گرفتن در بهترین دانشگاه تازه یه آزمون استخدامی قبول شدم و در سن 29 رفتم سرکار ولی بازم همه دوستام موندن و.... دختر هم که باشی وضعت بدتر میشه... حالا نه کار نه زندگی و نه فرزند هیچی نسل ماها اکثرمون هیچی نداریم فقط خدا داریم را. حالا معلون هم نیست در سن پیری چه کسی زیر بالمون را بگیره !!!!!!!!! تنها تنها خدایا خودت کمک همه جوانان فعلی کن که هیچکی به فکر ما نیست و همه فکر خودشون هستن.
    • بدون نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      35 0
      من یه دختر دهه شصتی ام, هفت ساله توی شرکت دولتی کار میکنم, با چندرغاز حقوق نه میتونم پس انداز آنچنانی داشته باشم نه خونه وماشین, حالا چه پسری حاضر هست با همچین دختری ازدواج کنه, الان هم دیگه نه نجابت واخلاق و نه خانواده, برای پسرها مهم نیست, فقط دارن بخاطر پول یا موقعیت و اقتصادی اجتماعی پدرها و دخترها به خواستگاری میرن. کدوم افزایش جمعیت؟ کدوم ازدواج؟
    • بدون نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      23 0
      ايول آزمون استخدامي كجا شركت كردي قبول شدي پارتي داشتي ما كه هر چي شركت مي كنيم نميشيم من هم رفتم 29 سالگي در دانشگاه تهران فوق گرفتم رشته ام هم بازارش خوبه ولي نمي دونم اين استخدامي ها چرا ما را نديد مي گيرن داداش پارتي داري سفارش ما را هم بكن.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    65 2
    توی این گرونی!؟ چند فرزندی!؟ طرف نون نداشت بخوره پیاز میخورد استهاش واشه
    • ناشناس IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      22 0
      آقایون گفتن حداقل 4 فرزندی و ترجیحا 6 تا 7 فرزندی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام GB ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    51 2
    با عرض معذرت بچه لباس غذا پوشك شيرخشك و.... نمي خواهد با اين همه گراني ادم يك بچه را بزرگ كند هم كلي هنر كرده
  • حمدي IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    45 2
    اقاي محمودي خودتون از رزندانتون و اقوامتون بپرسيد كه چرا تك فرزندي هستند و تشويق كنيد تا اطرافيانتون پرجمعيت بشن بعد. انگار نه انگار كه تورم داره به مردم و خانواده ها فشار مياره . اونوقت بفكر ازدياد جمعيت هستند. واقعا كه..... نكنه نفس شما از جاي گرم در مياد
  • arusha IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    50 2
    حالا مشکل ازدواج رو حل کنید تا بچه . جوان های ما الان نمی تونن ازدواج کنند و اینم بر می گرده به بی پولی که باز اینم بر می گرده به نداشتن کار مناسب و نتیجه اینم میشه ترجیع دادن دوست دختر و پسر به جای همسر و رواج بی بندو باری و .......
  • بابک IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    61 3
    من یه جوان 30ساله هستم که بدون بیمه کار میکنم تا خرج پدر مادرمو تامین کنم با این وضع اقتصادی حتی جرات اینکه به ازدواج فکر کنم رو هم ندارم... به خدا 2ساله که گوشت قرمز نخوردم .... حالا شما میگید افزایش جمیعت!!!؟؟؟؟؟!!!!
  • پیمان IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    69 2
    من به هر کاندیدایی که در مورد افزایش جمعیت صحبت کنه رای نمیدم....
  • ساسان جمالی IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    50 2
    تجربه 30 سال اخیر نشان داده هر وقت دولت در موردی دخالت میکند نتایج منفی میباشد ، امیدوارم در مورد کاهش یا افزایش جمعیت دیگر اقدامی نکند و اجازه دهد روند طبیعی آن طی شود
  • كوروش IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    24 3
    لطفا با مسايل فقط بر اساس مقتضيات زمان حال برخورد نكنيد،حداقل تر و خشك رو با هم نسوزونيد
  • امید IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    60 4
    این جمعیت حاضر نمیخوان جمعیت رو افزایش بدن ختم کلام به این جمعیت چی رسیده که به جمعیت های دیگه برسه
  • بانوی ایرانی... IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    62 1
    جالبه انفجار جمعیت زمان ما بوده یعنی ما تو جنگ به دنیا اومدیم،تو این قحطی و گرونی داریم زندگی میکنیم و با این مشکلات باید کار گیر بیاریم و ازدواج کنیم و از طرفی همین نسل سوم باید تعداد فرزندانشون رو زیاد کنن که خدای نکرده جمعیت پیر نشه...بیچاره نسل سوم...
  • بدون نام IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    5 78
    چرا این همه اعتراض می کنین؟ برای خودتون میگن بچه دار بشین. چند سال دیگه که پیر شدین هیشکی نبود جمع و جورتون کنه می فهمین.
    • بدون نام IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      65 1
      دلت خوشه شما! نه اینکه الان بچه ها پدر مادرارو جمع میکنن؟؟؟ تا دم مرگم تو این دورو زمونه باید جواب بچه ها رو بدن دیگه گذشت اون زمون ها یه نگاهی به دوروبرتون کننین متوجه میشین. الان قدیم نیست بچه ها میگن چرا مارو به دنیا اوردین ! باور کنید از خوذم نمیگم عین واقعیته فشارو تورم و خیلی مسایل . به خدا چند وقت پیش رفتم بهشت زهرا راننده ازانس میگفت کاش یادم میومد قطعه مادرم کجاست منم میرفتم سره خاکش!!!! انقد گرفتارم و خواسته های بچه ها و خرج و دانشگاشون ریاد تو شصت سالگی هم از صبح دارم کار میکنم تا شب باز نمی تونم جوابشونو بدم!
    • بدون نام IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      46 0
      ترچیح میدم برم خانه سالمندان تا اینکه بچم بدبخت بشه با زندگی تو ی کشور درب و داغون .
    • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      36 0
      به جای این که پدر خودت رو دربیاری بچه دار بشی و کلی خرجش کنی آخرش هم براق بشه برات و بگه چرا منو دنیا آوردی، پولت رو جمع کن، پول که داشته باشی پیر و از کار افقتاده هم که باشی دیگرون رو چشمشون می ذارنت
  • ناشناس IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    32 0
    چه استدلال عجیبی دارند این آقایان! چون جمعیت سالمند زیاد می شود باید تعداد موالید را زیاد کنیم تا درصد سالمندان کم شود و مشکلات سالمندی مرتفع شود! گویا با زیاد شدن تعداد نوزادان تعداد افراد سالمند جامعه کم می شود!!!
  • آرش IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    27 2
    شما وضعيت اقتصادي و رفاه جامعه رو بالا ببريد از تورم جلوگيري كنيد قيمت سكه و طلا رو به حالت قبل از گروني برگردونيد ايجاد اشتغال كنيد بعد ميبينيد كه مردم ايران چقدر بچه دوست هستن بهتون قول ميدم اين شرايط رديف بشه چند سال بعد همين دوست ما مياد ميگه داداش بسته جمعيت به انفجار رسيده همون يه دونه كافيه!!
  • بدون نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    29 1
    شما حداقل بستر آرامش جوانان را از لحاظ دغدغه های رفاهی برطرف کنید افزایش جمعیت رو خوده جوانان بلدند
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    39 1
    بچه که بودم دلم می‌خواست چهارتا بچه داشته باشم اما الان فکر داشتن یکیشم نمی کنم .با این اوضاع و احوال اگه پیش بره تک فرزندی هم نابود می شه .همین زن و شوهر گلیم خودشونو از آب بکشن بیرون
  • زهرا A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    3 0
    حالا ما 6 نفريم به ما خونه اجاره نميدن ميگن زيادين .بچه ميخواين چي كار كه مثل ما مصيبت بكشين