۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۰

سید محسن فرجادی

«بعضی ها»، «برخی»، «افرادی» ضمایر مبهمی هستند که آقای رئیس جمهور هر از چندی در سخنرانی هایشان از آن استفاده می کند.

شاید کاملا اتفاقی باشد اما اول اردیبهشت رئیس جمهور و مشایی خیلی شبیه هم حرف زدند. شاید تصادفی باشد که رئیس جمهور در اهواز به صراحت نام شورای نگهبان را آورد و مشایی نیز در گفت و گویی که ایرنا منتشر کرد با بهره گیری از «تکنیک ضمیر مبهم» حرفهای زد که قابل توجه است.

استمرار مبهم گویی آقای رئیس جمهور و مشاوراعظم ایشان نه تنها به شفاف سازی فضای سیاسی کشور کمک نمی کند بلکه می تواند به مشوش شدن فضای سیاسی، دامن زدن به سوء تفاهم، چند قطب سازی و وهم آفرینی در فضای سیاسی کشور کمک کند. این مساله بیشتر آنجایی خونمایی می کند که در مصاحبه منتشر شده از مشاور رئیس جمهور، رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در تهران و  جانشین رییس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، ایشان از عده ای با عنوان «فاسدان و منحرفان» نام برده که «[اگر] در جهت رفع ظلم های خود اصلاحاتی را انجام ندهند، بدون تردید مردم آنها را از صفحه سیاست و مدیریت حذف خواهند کرد.» مشایی منظورش از «فاسدان و منحرفان»ی که در مدیریت کشور حضور دارند را معلوم نکرده است. اگر منظور مشایی از افرادی که در صحنه سیاست و مدیریت کشور حضور دارند دولت متبوعش است باید گفت مشایی هم ردای مخالفان احمدی نژاد را پوشیده است و از این پس باید شاهد افشاگری هایش علیه هشت سال عملکرد دولت باشیم و اگر مرادش این نباشد او اینگونه ذهن مخاطب را به سمت نهادها و جایگاههای رسمی و قانونی هدایت کرده و اتهام هایی را علیه آنها اقامه کرده است. بدون شک تکنیک مبهم گویی او و احمدی نژاد دردی دوا نمی کند هیچ، شاید آغاز سناریویی خطرناک باشد.

در ادامه گزیده سخنان رئیس جمهور در جمع مردم اهواز می آید:

  • مانند عرصه اقتصاد «عده ای انحصار طلب» نمی‌خواهند بگذارند ملت تصمیم بگیرند و می خواهند کاری کنند که «عرصه سیاست هم در انحصار آنها باشد» درست مثل نظام آمریکا و اروپا که سیاست در اختیار تعداد خاصی قرار دارد و ملت هم مجبورند از بین آنها انتخاب کنند در صورتی که در ایران چنین نیست. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند من خودم یک رای بیشتر ندارم و کسی نمی داند من به چه کسی رای می دهم کار کار ملت است و رای رای ملت است و میزان رای ملت است.
  • «بعضی‌ها» برای شورای نگهبان هم از قبل نسخه می‌پیچند در حالی که چنین حقی ندارند و این کارها ارتباطی به آنان ندارد چرا که مقام معظم رهبری فرمودند که همه سلایق باید در انتخابات حضور داشته باشند و ما نیازمند حماسه‌ هستیم یعنی باید انتخاباتی با مشارکت نزدیک به 50 میلیون برگزار شود تا کمر دشمنان بشکند. امروز یک انتخابات 50 میلیونی با یک منتخب با آراء بالا شرایط داخلی و بین المللی را به نفع ملت ایران تغییر خواهد داد. هر کس مومن به انقلاب و راه رهبری است باید راه را باز کند و نباید حرفی بزند که عده‌ای از مردم بی‌انگیزه شوند؛ همه باید بیایند و ملت هم نشان داده که بهتر از همه تشخیص می‌دهد که چه چیزی به نفع کشور و چه چیزی به ضرر کشور است.
  • «عده‌ای» به گونه‌ای حرف می‌زنند که صاحب و قیوم مردم و کشور هستند ؛ چطور وقتی جوانان خوزستان می خواستند روی مین بروند و راه را برای رزمندگان باز کنند آن موقع رشید بودند و می فهمیدند اما حالا که می خواهند انتخابات کنند متوجه نمی شوند ، فلان گروه ، دسته و باند باید برای آنها تصمیم بگیرند. در عرصه اقتصاد هم باید به مردم اعتماد کنیم و اینکه تصور شود اقتصاد در اختیار «گروه کوچکی» باشد و بقیه ملت کارگر آنها باشد در این شرایط اتفاقی در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد باید به توده های مردم اعتماد کنیم و هر جا در این مسیری حرکت کردیم شاهد پیروزی وعزت بوده ایم.اگر ثروت ملت در اختیار خودشان باشد ایران در طول 4 الی 5 سال قدرتمند ترین کشور جهان خواهد شد باید به ملت اعتماد کنیم «بعضی» از اینکه مردم ذره‌ای از زندگی بهتری برخوردار شده اند ناراحت هستند. آنها اجرای برخی طرح ها از سوی دولت را موجب بالا بردن توقع مردم می دانند در حالی که اینگونه نیست و ثروت مردم باید در اختیار خودشان قرار گیرد. 

«اسفندیار رحیم مشایی» روز یکشنبه پس از بازگشت از سفر ونزوئلا در گفت و گو با ایرنا گفت:

  • «آنهایی» که برای گرفتن انتقام از رییس جمهوری و دولتی که در برابر باج خواهی آنان مقاومت کرده، به طراحی و اجرای انواع توطئه های سخت افزاری و نرم افزاری از جمله بکارگیری الفاظی نظیر رانت خواری ، فساد مالی و انحراف روی آورده اند. این قبیل اقدامات از سوی بدخواهان در سایه ولایت فقیه و با عنایت حضور ولی عصر (عج) به عامل رسوایی و بدنامی خودشان تبدیل شده است.
  • «عده ای» که به نام دین و ارزش ها تا پرونده سازی اخلاقی، مالی و امنیتی برای هم کیشان و هموطنان خود پیش می روند، نشانه سقوط این دسته از افراد است و این گونه بد اخلاقی ها جای تاسف دارد. بسیاری از سیاست بازان و سیاسی نویسان اصل را بر فاسد، جاسوس و منحرف بودن افراد می گذارند و در صورتی که خلافش هم ثابت شد، بار دیگر تلاش می کنند تا حرف خود را با سندسازی و جعل دلیل و برچسب تهمت اثبات کنند! اگر مشکل دروغگویی، سوء ظن و زیاده خواهی در میان خواص حل نشود، با احداث پالایشگاه، سد، جاده و دستاوردهای دیگر، رفاه و آسایش برای مردم میسرنخواهد شد.
  • رفاه واقعی زمانی حاصل می شود که «سایه وحشت زای دروغگویان و پرونده سازان» بالای سرهیچکس نباشد و اخلاق، انسانیت و خیرخواهی بر مناسبات در عرصه های داخلی و بین المللی حاکم باشد.
  • «اگر فاسدان و منحرفان» در جهت رفع ظلم های خود اصلاحاتی را انجام ندهند، بدون تردید مردم آنها را از صفحه سیاست و مدیریت حذف خواهند کرد. بر این اساس هر کس در قبال ظلم به جامعه و بویژه افراد مظلوم و بی دفاع سکوت کند از نظر مردم شریک جرم آنها محسوب می شود.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    1 0
    شما از آن کسانی هستی که تا افتاده ای می بینی لکد می زنی1
  • nima IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    0 2
    بنظرم اين مقاله يه چيز رو فراموش كرده و اون ذكاوت اقاي احمدي نژاد و اطرافيان ايشان هست اين نوع صحبت كردن كدهاي لازم را به افرادي كه مد نظر ايشون هست را بخوبي مي رسونه و اين ساده انگاري ست كه فكر كني اين صحبتها بدون دليه