وزارت بهداشت آمار جدیدی از تعداد مبتلایان به HIV/ایدز در ایران منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آمار جدید از افزایش 1400 نفری مبتلایان نسبت به آمار گذشته خبر می دهد. براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا اول فروردین ماه سال 92، مجموعا 26 هزار و 125 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 89.8 درصد آنان را مردان 10.2 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در آخرین آماری که وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به ایدز در ایران اعلام کرده بود، عدد 24 هزار و 735 نفر ذکر شد.

اما بنابر آمار تازه اداره ایدز وزارت بهداشت، تاکنون 4438 نفر وارد مرحله بیماری ایدز شده اند. ضمن اینکه تاکنون 5182 نفر از افراد مبتلا به این بیماری نیز فوت کرده‌اند.

46.1 درصد از مبتلایان به HIV‌ در زمان ابتلا در گروه سنی 34-25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

علل ابتلا به HIV‌ در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (68.6 درصد)، رابطه جنسی (12 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.1 درصد) بوده است. راه انتقال در 17.3 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال 1391 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 52.1 درصد، برقراری روابط جنسی 33.6 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 3.2 را تشکیل داده است. در 11.1 درصد از موارد شناسایی شده در این سال، راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

گفتنی است پیش از این دکتر عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفته بود که با گسترش برنامه‌های کاهش آسیب در میان معتادان و در زندان‌ها، ‌میزان موارد ابتلا به ایدز از طریق تزریق در کشور کاهش یافته است اما موارد ابتلای جدید از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده گسترش داشته است.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماریهای آمیزشی وزارت بهداشت یک اعتراف نگران کننده هم داشت: صحیح است که پس از شناسایی معتادان و دسترسی به آنها توانستیم آمار ابتلا به HIV از طریق اعتیاد تزریقی را کاهش دهیم، اما در مورد ارتباطات جنسی و زنان پرخطر نتوانستیم به گروه هدف دسترسی پیدا کنیم و موارد ابتلای زنان تن فروش به ایدز افزایش پیدا کرده است.

صداقت همچنین گفت: در حال حاضر با شیوع مواد محرک و اعتیاد به موادی نظیر شیشه روبرو هستیم، آنچه در این خصوص اهمیت پیدا می‌کند این است که مصرف مواد شبه آمفتامینی افزایش شدید میل جنسی کاذب را به دنبال دارد که در نتیجه آن فرد به سمت اعتیاد جنسی سوق پیدا می‌کند و هرگاه بخواهد ارتباط جنسی برقرار کند باید شیشه مصرف کند.

همچنین پیش بینی شده است که تا 5 سال آینده ایران بیش از 126 هزار مبتلا به HIV/ایدز داشته باشد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد DE ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    7 4
    آمار این بیماری و بیماریهای دیگر از طریق انتقال خون بسیار بالاتر است ولی بخاطر درامد سرشار فراوردهای خونی، امار ان را بسیار پایین می اورند. تا مردم همچنان به خون دادن ادامه بدهند. در آلمان بسیاری از پزشکان و اعضای خانواده آنها و بسیاری از مردم از دریافت خون خوداری میکنند و با روشها و مایعات جایگزین کمبود خون را جبران میکنند
  • بدون نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    9 6
    خدا رو شکر
  • بدون نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    7 1
    یه آماری هم از داروهای ضد ایدز که در ایران موجود هستند بفرمایید با تشکر