همزمان با اعلام میزان رشد مجاز برای قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، دبیر انجمن خودروسازان به قیمت های جدید اعتراض کرد.

علی پاکزاد: امروز شورای رقابت حداقل افزایش قیمت پنج خودروی پر تیراژ را اعلام کرد.

براساس ضرایب اعلام شده قیمت پراید 131 در مقایسه با قیمت سال 90 در سال 91 معادل 50.8 درصد افزایش هزینه تولید داشته است. با احتساب این ضریب، پراید معادل 13.5 میلیون تومان خواهد بود.
برای خودروی سمند LX ضریب رشد هزینه تولیدی معادل 54.3 اعلام شده است که با احتساب قیمت 14.9 میلیون تومانی این خودرو در سال 90 قیمت پایه قابل قبول از سوی شورای رقابت برای این خودرو حدود23 میلیون تومان است.
ضریب 59.7 درصدی رشد هزینه تولید برای پژو 405 SLX قیمت پایه آنر حدود 21.5 میلیون تومان قرار می دهد. برای خودروی تیبا SX (با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا) نیز ضریب رشد هزینه ای برابر 52.1 درصدی اعلام شده که به معنای تعیین کف قیمتی معادل 17.7 میلیون تومان است و در انتها ضریب رشد 49.4 درصدی برای رشد هزینه رانا قیمت پایه آنرا به حدود 22.5 میلیون تومان می رساند.
متوسط تغییر قیمت اعلامی شورای رقابت با قیمت های فعلی بازار بین 600 هزار تومان تا 3.5 میلیون توان بوده است. تنها در مورد خودروی رانا کاهش قابل توجه 8 میلیون تومانی به چشم می خورد.
اما همزمان با اعلام این ارقام دوباره احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به این ضرایب اعتراض کرد. این اعتراض در حالی صورت می گیرد که شورای رقابت در عمل نسبت به تصمیمات قبلی خود عقب نشینی محسوسی داشته است.
عقب نشینی شورای رقابت در تصمصم اخیر عدم اعلام نرخ قطعی و برآورد ضریب برای نرخ پایه بوده که در نهایت به خودرو ساز اجازه می دهد این قیمت ها را با ارایه آپشن های دیگر و یا افزایش کیفیت بالاببرد، اما هیچ مرز مشخصی برای این تغییرات اعلام نکرده است. 

مقایسه تغییرات قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار و پایه مورد نظر شورای رقابت
نام خودرو قیمت ابتدای سال 90 اردیبهشت 91 قیمت پایه اعلامی شورای رقابت تفاوت قیمت شورای رقابت و بازار
 پراید 131  8.5 15.2 13.5 1.7
 تبیا 11.6 18.3 17.7 0.6
 پژو 405 SLX 13.9 25 21.5 3.5
 سمند LX 14.9 25.2 23 2.2
 رانا 15 30.5 22.5 8
منبع قیمت های خودرو: سایت عصر خودرو       واحد: میلیون تومان         

با توجه به این وضعیت می توان پیش بینی کرد همچنان شاهد ادامه دعوای خودروسازان خواهیم بود. از سوی دیگر اتفاق جالب خورج خودروی 206 از جمع تولیدات پرتیراژ، در جمع پنج خودروی پرتیراژ انتخابی شواری زقابت برای تعیین ضریب افزایش پایه قیمت جای خودرویی که چند سالی برگ برنده ایران خودرو در مقابل پراید سایپا بود خالی است. این جای خالی به معنای قبول خروج این خودرو از جمع خودروهای پرتیراژ تلقی می شود. خودرویی که در سال گذشته از مرز 15 ملیون تومان تا 40 میلیون تومان بالا رفت و البته به مدد واردات قطعا از مسیر شرق در پایان سال افزایش نسبی عرضه امکان کاهش قیمت آنرا تا حدود 32 میلیون تومان رساند. البته کاهش 83 درصدی تولید این خودرو در سال 91 که تیراژ 170 هزار دستگاهی آنرا در سال 90 به ناگهان به 27 هزار دستگاه در سال 91 رساند دلیل اصلی این جهش محسوب می شود.
39222
 

کد خبر 289860

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    دوستان قیمت قطعی و اصلی را در سایت مرکز ملی رقابت ببینید
    • عباس IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      29 3
      ممنون از راهنماییت
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    503 9
    و صد البته مردم باز هم به این قیمت ها اعتراض دارند
  • بدون نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    سوار پیکان می شوم منت شورای رقابت را نمی کشم !!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    چه اعتراضي!؟ پرايد مگه چي داره ؟ بازم 13.5 زياده . پرايد رو بايد پول آهنشو بدي فقط . به نظر من بايد ازاد كنن تا رقابت ايجاد بشه ببينيم كسي انوقت ماشيناي اينارو ميخره.
  • امیر IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    478 6
    سیاست جالبیه: اول 100 در صد افزایش، بعدا با کلی منت 20-30 در صد کاهش.
    • رضا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      45 1
      سیاسته جالبیه؟! این ته سیاسته دیگه
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    319 8
    چند دوست داری همونقدر بفروش کی به کیه
  • بدون نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    26 6
    نرخ مكالمه تلفن همراه افزايش يافت؟ وزير تكذيب كرد! فيش تاييد كرد! اين مراحل براي همه اجرا مي شود بعد هماني مي شود كه بايد باشد و فقط صنعت خودرو ساز مظلو شده كه عده اي در كنار آن خودي نشان دهند و معروفيت كسب كنند
  • goolii IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    36 1
    تازه به این قیمت هابیمه شخص ثالث وعوارض شماره گزاری و3درصرمالیات روهم اضافه کنید یعنی به اضافه 1 میلیون.
  • علی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    34 1
    ما رو گیر آوردن این خودروسازان و شورای رقابت
  • رضا EU ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    19 1
    سمند و پارس افزایش قیمت داره که
  • مهدی EU ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    35 1
    حودروسازان به چی اعتراض دارن معلوم نیست ؟این قیمتا کجاش کاهش داره 100 درصد افزایش دادن حالا 500 تومن کم کردن بازم اعتراض دارن خیلی جالبه
  • fafa IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    51 1
    یه عزم ملی از طرف خودمون می خواد. نون شب که نیست!!!!
  • بدون نام US ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    1 97
    کاش کمی هم این عده ای که شیفته ی خودروهای خارجی هستند، به خود بیایند و با خرید خودروهای ملی، وظیفه ی خود را در قبال حفظ صنعت این کشور انجام دهند. من به نوبه ی خودم پراید و ماتیز وطنم را با پورشه و مازراتی و بوگاتی عوض نمی کنم.
    • علی 7 IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
      1 1
      سلام عرض میشه آقای نعمت بخش!!
  • بدون نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    50 1
    جالبه آقاي وزير ميخواهد بخاطر خودروسازان با رئيس جمهور ملاقات كند چقدر خودروسازان وزير وكيل دارن خوش بحالشون ولي مصرف كننده حقوق بگير مات مونده كه چرا تورم 53 درصد بانك مركزي براي افزايش حقوقش فقط 25 درصد بوده اونم با حذف كليه اضافه كارها ورفاهيات ميشه 5 درصد افزايش واقعي !
  • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    49 0
    واقعا حتي يك ماشين استاندارد ارزان در اين كشور نيست كه من حقوق بگير كارگر وكارمند بتونم با جان كندن بخرمش
  • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    43 0
    با افزایش کدوم اپشن کدوم کیفیت؟ الان به طور مثال سمند دو مدل داره با خداتا تیپ و کلاس !! که همشون مثل همن فقط یک نهایتا دو اپشنشون فرق داره اونم در حد شیشه بالابر های عقب و اینه های جانبی تاشو برقی و.... حالا برای افزایش قیمت خداتا کلاس دیگه به این خداتا کلاس فعلی اضافه میکنن! بهتر بود مینوشتی برنده شدن خودروسازان!! از اولشم معلوم بود که شورای رقابت وارد ماجرا شد که مردم فکر کنن بلاخره یه سازمانی ازشون حمایت کرد اما همش سوری بود.2ماه طول کشید که به این ترفند برسن که چطوری مردم رو دور بزنن بسیار عالی !!
  • مسعود IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    36 0
    من میگم قیمتها خیلی اگه کم بشه 500 تا 1 تومنه، اعتقادی به حرفهای مسئولین ندارم
  • رضا IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    36 0
    با این خودروهای بی کیفیت و آ شغال که به خورد مردم می دهند باید اعتراض کنند چون مردم حق انتخاب ندارند.
  • من EU ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    6 50
    من با کاهش قیمت ها مخالفم می پرسید چرا ؟! برای اینکه باید دید این کاهش قیمت به چه بهایی است ایا قرار است قطعات مرغوب با قطعات چینی جایگزین شود ؟ ایا قرار است از کارگر بزنند تا تحویل 3 ماهه بشود 6 ماه ؟ ایا ما فراموش کردیم که قیمت خودرو در هنگاه فروش بر مبنای سال تولید است مثلا قیمت تولید 91 در هنگاه فروش کمتر است از تولید 92 پس کاهش قیمت نه تنها به نفع مصرف کننده نیست بلکه به ضرر اوست !!! حتما به شما قول می دهم که در صورت کاهش قیمت خودرو شاهد کاهش شدید کیفیت خواهید بود از طرفی از یاد نبریم که قیمت فعلی خودرو ها در ایران با احتساب صادرات ان به چند کشور خاص است و با توجه به اوضاع نامناسب یکی از این کشور ها حتما کاهش قیمت به ضرر ما خواهد بود!!!
  • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    31 1
    کیلویی چند ارزون بده مشتری شیم
  • بدون نام EU ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    104 1
    الان سایت تابناک یه قیمت گذاشته، سایت شما یه قیمت، اخبار 22 شبکه3 هم یه قیمت دیگه!!! این چه وضع اطلاع رسانیه اخه
  • بدون نام IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    42 0
    تا در تولید رقابت نباشه همیشه حرف اول را تولید کننده می زنه . ( اول به مرگ می گیرند تا به درد راضی شویم) 1- کجای دنیا به غیر از ایران ماشین پیش فروش می شه 2 - کجای دنیا آپشن های یک ماشین را اول بر داشته و سپس یکی یکی اضافه کرده به عنوان تیپ مطرح میکنند 3 - کدام کارخانه خودرو سازی این همه پرسنل دارد (البته به غیر از صدا سیمای جمهوری اسلامی که (آنهم کارخانه خودرو سازی نیست)18000 پرسنل رسمی و 13000 پرسنل برنامه ای دارد ) 4 -نتیجه گیری تنها خدمات پس از فروش خودرو سازانمون بسیار فعال می باشد آنهم نیاز به بیان دلیل نیست
  • بدون نام IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    21 3
    با سلام قیمتها بدنیست اماتاخودرو زیر پای مصرف کننده برود همان قیمتهای قبلی است خودروسازان به تعهدات خودعمل نمی کنند وانقدر درتحویل خودرو مردم را اذییت میکنند تابه خواسته ی خودشان برسندمن خودم از مشتریان هر دو شرکت بوده وهستم وتا کنون طبق قرارداد یک طرفه ی خودشان هم عمل نکرده اند
  • مهدی IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    72 2
    این پرایدی که امروز داشتنش آرزوی خیلی هاست،قرار بود تولیدش سال 91 متوقف بشه!!! مگر ملت ایران چیشون از این عرب های مارمولک خور کمتره که نشستن پشت فرمون ماشین های مدرن دنیا براشون رویای دست نیافتنی شده. به اسم حمایت از تولید داخل،سالانه صدها و بلکه هزاران نفر با این تابوت های متحرک راهی قبرستون میشن. ما که کشورمون ظرفیت های زیادی برای تولید و اشتغال داره و از طرفی هم نمیتونیم با غول های بزرگ تولید خودرو که چندهزار سال نوری از ما جلوتر هستن رقابت کنیم.چه اصراریه که حتما خودرو های از رده خارج کشورهای دیگه رو تولید کنیم؟بابا یه نگاهی به دور و برتون بندازید...
  • بدون نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    50 2
    خسته نباشي شوراي رقابت!!!