علی پاکزاد: امروز شورای رقابت حداقل افزایش قیمت پنج خودروی پر تیراژ را اعلام کرد.
براساس ضرایب اعلام شده قیمت پراید 131 در مقایسه با قیمت سال 90 در سال 91 معادل 50.8 درصد افزایش هزینه تولید داشته است. با احتساب این ضریب، پراید معادل 13.5 میلیون تومان خواهد بود.
برای خودروی سمند LX ضریب رشد هزینه تولیدی معادل 54.3 اعلام شده است که با احتساب قیمت 14.9 میلیون تومانی این خودرو در سال 90 قیمت پایه قابل قبول از سوی شورای رقابت برای این خودرو حدود23 میلیون تومان است.
ضریب 59.7 درصدی رشد هزینه تولید برای پژو 405 SLX قیمت پایه آنر حدود 21.5 میلیون تومان قرار می دهد. برای خودروی تیبا SX (با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا) نیز ضریب رشد هزینه ای برابر 52.1 درصدی اعلام شده که به معنای تعیین کف قیمتی معادل 17.7 میلیون تومان است و در انتها ضریب رشد 49.4 درصدی برای رشد هزینه رانا قیمت پایه آنرا به حدود 22.5 میلیون تومان می رساند.
متوسط تغییر قیمت اعلامی شورای رقابت با قیمت های فعلی بازار بین 600 هزار تومان تا 3.5 میلیون توان بوده است. تنها در مورد خودروی رانا کاهش قابل توجه 8 میلیون تومانی به چشم می خورد.
اما همزمان با اعلام این ارقام دوباره احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به این ضرایب اعتراض کرد. این اعتراض در حالی صورت می گیرد که شورای رقابت در عمل نسبت به تصمیمات قبلی خود عقب نشینی محسوسی داشته است.
عقب نشینی شورای رقابت در تصمصم اخیر عدم اعلام نرخ قطعی و برآورد ضریب برای نرخ پایه بوده که در نهایت به خودرو ساز اجازه می دهد این قیمت ها را با ارایه آپشن های دیگر و یا افزایش کیفیت بالاببرد، اما هیچ مرز مشخصی برای این تغییرات اعلام نکرده است.
مقایسه تغییرات قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار و پایه مورد نظر شورای رقابت | ||||
نام خودرو | قیمت ابتدای سال 90 | اردیبهشت 91 | قیمت پایه اعلامی شورای رقابت | تفاوت قیمت شورای رقابت و بازار |
پراید 131 | 8.5 | 15.2 | 13.5 | 1.7 |
تبیا | 11.6 | 18.3 | 17.7 | 0.6 |
پژو 405 SLX | 13.9 | 25 | 21.5 | 3.5 |
سمند LX | 14.9 | 25.2 | 23 | 2.2 |
رانا | 15 | 30.5 | 22.5 | 8 |
منبع قیمت های خودرو: سایت عصر خودرو واحد: میلیون تومان |
با توجه به این وضعیت می توان پیش بینی کرد همچنان شاهد ادامه دعوای خودروسازان خواهیم بود. از سوی دیگر اتفاق جالب خورج خودروی 206 از جمع تولیدات پرتیراژ، در جمع پنج خودروی پرتیراژ انتخابی شواری زقابت برای تعیین ضریب افزایش پایه قیمت جای خودرویی که چند سالی برگ برنده ایران خودرو در مقابل پراید سایپا بود خالی است. این جای خالی به معنای قبول خروج این خودرو از جمع خودروهای پرتیراژ تلقی می شود. خودرویی که در سال گذشته از مرز 15 ملیون تومان تا 40 میلیون تومان بالا رفت و البته به مدد واردات قطعا از مسیر شرق در پایان سال افزایش نسبی عرضه امکان کاهش قیمت آنرا تا حدود 32 میلیون تومان رساند. البته کاهش 83 درصدی تولید این خودرو در سال 91 که تیراژ 170 هزار دستگاهی آنرا در سال 90 به ناگهان به 27 هزار دستگاه در سال 91 رساند دلیل اصلی این جهش محسوب می شود.
39222
نظر شما