سه شنبه 31 مرداد 1396
چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 16:39:00 چاپ

بمب ریاضی امسال منفجر شد: راه‌حلی برای مساله 2300 ساله

دانش > دانش‌های بنیادی - تصور کنید می‌خواهید ثابت کنید بی‌نهایت زوج عدد اول وجود دارد که تفاضل‌شان 2 است؛ به جای آن ثابت می‌کنید بی‌نهایت زوج عدد اول وجود دارد که تفاضل‌شان کمتر از 70,000,000 است. این بزرگ‌ترین کشف ریاضی سال‌های اخیر است.

پوریا ناظمی: تصور کنید قرار است ثابت کنید تعداد نامتناهی زوج عدد اول وجود دارند که تفاضل آنها دو واحد است. به جای آن ثابت می‌کنید تعداد نامتناهی زوج عدد اول وجود دارد که تفاضل آنها کمتر از 70 میلیون رقم است. آیا فکر می‌کنید این شکستی مفتضحانه است و بهتر است درباره آن سکوت کنید؟ اگر این طور فکر می‌کنید چیزی از دنیای شگفت‌انگیز ریاضیات نمی‌دانید.
اگر داستان آلیس در سرزمین عجایب را خوانده باشید حتما با لانه خرگوش آشنا هستید. آلیس، در یک عصر تابستانی خرگوشی را دنبال می‌کند و به دنبال او قدم به لانهاش می‌گذارد و بلافاصله جهانش تغییر می‌کند، هیچ‌چیز آن طوری نیست که به نظر می‌آمد باید باشد. در این دنیا اولویت‌ها و منطق‌ها و رفتارها تغییر می‌کند. آلیس همان آلیس است، اما با قدم نهادن در لانه خرگوش دیدش به جهان تغییر می‌کند و از دل آن است که می‌تواند جهان‌های جدیدی را نه تنها برای خود کشف کند که خوانندگان این داستان را به کشف دنیایی فراسوی روزمرگی راهنمایی کند.
این لانه افسانه‌ای خرگوش فقط زاییده ذهن ریاضی‌دانی با نام مستعار لوییس کرول نیست که داستانی را هنگام قایق‌رانی برای شاگردش تعریف کرده است. در دنیای واقعی دروازه‌های زیادی وجود دارد که وقتی قدم به آن بگذارید دنیای متفاوتی در برابر چشمان شما شکل می‌گیرد؛ دنیایی که اگر بیش از اندازه به روزمرگی معتاد شده باشید به همان اندازه برایتان شگفت‌انگیز و معجزه‌آسا خواهد بود. ریاضیات یکی از این حفره‌های جادویی جهان است، دنیایی برآمده از منطق که تفسیرگر جهان ماست و رشد و پیشرفتش و فضا و ساختارش ساز و کار ویژه خود را دارد. وقتی به این دنیا وارد می‌شوید آن‌چه در ابتدای این متن خواندید دیگر شکست به شمار نمی‌رود بلکه موفقیتی تاریخی و یکی از مهم‌ترین کشف‌های ریاضیاتی معاصر بدل می‌شود.

 

امن‌ترین اعداد جهان
زمانی کارل گاوس ریاضیات را ملکه علوم و نظریه اعداد را ملکه ریاضیات نامیده بود. شاید اگر اعداد اول را از محترم ترین ساکنان قلمرو این ملکه بشماریم سخنی به زیاده نگفته باشیم. اعداد اول اعداد مهمی هستند. نه فقط به این دلیل که امروز بخش بزرگی از اطمینانی که ما به رمزنگاری در کارهای روزمره داریم (مانند تراکنش‌های بانکی یا خرید‌های اینترنتی با کمک کارت‌های اعتباری) به خاطر استفاده از این اعداد است، بلکه به دلیل ماهیت و جایگاهی که در بین اعداد طبیعی دارند مهم به شمار می‌روند. اعداد طبیعی همان اعداد آشنایی هستند که هنگام شمارش به کار می‌بریم، از یک شروع می‌شوند و به ترتیب هر بار یکی به آنها افزوده می‌شود و مجموعه ای مانند ...و3و2و1 می‌سازند که به طور نامتناهی ادامه می‌یابد. در این بین بعضی از اعداد وجود دارند (غیر از 1) که فقط می‌توان آنها را به خودشان و به 1 تقسیم کرد. مثلا شما عدد 6 را می‌توانید به 1، 2، 3 و 6 تقسیم کنید و باقی مانده شما صفر شود؛ اما عددی مانند 3 فقط قابل تقسیم به 3 و 1 است همین‌طور عددی مانند 11، 17 یا 1- 2195,000× 2,003,663,613. چنین اعداد طبیعی را که تنها قابل تقسیم بر خود و یک هستند، اعداد اول می‌نامند.

شما به راحتی می‌توانید چندین عدد اول را بشمارید، 2،3،5،7،11،13،17،19،23و ... اما هرچقدر اعداد طبیعی بزرگ‌تر می‌شوند فراوانی و یا چگالی (تعداد اعداد اول در یک فاصله مشخص) نیز کاهش می‌یابد. هنوز فرمولی پیدا نشده که بتواند اعداد اول را تولید کند و هنوز دقیق نمی‌دانیم که توزیع این اعداد در بین اعداد طبیعی چگونه است. آیا با اضافه شدن به اعداد طبیعی ممکن است به جایی برسیم که فاصله میان دو عدد اول متوالی نیز به سمت بی نهایت میل کند و به جایی برسیم که هیچ دو عدد اول نزدیک به همی را نتوانیم پیدا کنیم؟

 

یک فرض قدیمی
یک فرض قدیمی باعث می‌شود ریاضی‌دان‌ها خوش‌بین باشند که چنین اتفاقی نمی‌افتد. این فرض که قدمت آن به دوران اقلیدس (سده سوم پیش از میلاد) می‌رسد، بیان می‌کند که تعداد نامتناهی زوج عدد اول (دو عدد اول) وجود دارند که فاصله آنها تنها دو واحد است. مثلا 3 و 5 را در نظر بگیرید این دو عدد هر دو اول هستند و تنها دو واحد با هم فاصله دارند. 11 و 13 نیز همین ویژگی را دارند همین‌طور 17 و 19 و همینطور دو رقم  1- 2195,000× 2,003,663,613 و 1+ 2195,000× 2,003,663,613. حال سوال اینجاست که آیا چنین زوج اعدادی را می‌توان وقتی اعضای رشته اعداد طبیعی به اندازه کافی بزرگ باشند هم پیدا کرد؟ اگر این طور باشد باید تعداد نامتناهی از این زوج اعداد وجود داشته باشد.
این فرض هنوز هم یکی از قدیمی‌ترین مسایل حل نشده ریاضیات است. علت این‌که به آن حدس می‌گویند، این است که اگرچه تا الان ریاضی‌دان‌ها نتوانسته‌اند وجود تعداد نامتناهی از این زوج‌ها را ثابت کنند، نتوانسته‌اند عدم وجود آنها را نیز ثابت کنند و در عین حال آن مقداری از اعداد اول را که پیدا کرده‌اند در بردارنده چنین زوج اعدادی هستند. چون در ریاضیات یا یک گزاره درست است و یا نیست؛ پس تا زمان اثبات و یا رد منطقی و ریاضی، این گزاره به عنوان فرض باقی می‌ماند.
تلاش‌ها برای بررسی این وضعیت و رسیدن به نتیجه ای مناسب در سال 2005/1384 به اوج خود رسید. در این سال دنیل گلدستون از دانشگاه سن‌خوزه به همراه دو همکارش با انتشار مقاله‌ای نشان دادند تعداد نامتناهی زوج عدد اول وجود دارد که فاصله آنها حداکثر 16 واحد است. این گام بزرگی به شمار می‌رفت و می‌توانست ریاضی‌دان‌ها را در رسیدن به اثباتی برای نشان دادن وجود تعداد نا‌متناهی زوج عدد اول با فاصله دو رقمی امیدوار کند؛ اما در این اثبات از فرض دیگری استفاده شده بود که خود آن فرض هنوز اثبات نشده است.

 

یک جهش بزرگ
به گزارش نیچر
، وقتی ایتانگ ژانگ (Yitang Zhang ، صاحب تصویر به نمایش درآمده در آغاز متن) ریاضی‌دان دانشگاه نیوهمپ‌شایر نتیجه تحقیق خود را برای گروهی از همکارانش ارایه کرد و وقتی که ریاضی‌دان‌های پیشرو در این زمینه مقاله وی را مشاهده کردند، این احتمال مطرح شد که گام غول‌آسایی در حل این مساله تاریخی و مهم ریاضیاتی برداشته شده باشد. به نظر می‌آید او بدون آن‌که از هیچ فرض تاییدنشده‌ای کمک گرفته باشد و بدون آن‌که ایراد و نقص آشکاری در روش کارش مشاهده شود، توانسته است ثابت کند که تعداد نامتناهی زوج عدد اول وجود دارند که حداکثر فاصله آنها از هم 70 میلیون واحد است.
شاید به نظر خیلی امیدوارکننده نباشد وقتی به دنبال زوج اعدادی با اختلاف دو واحد باشید و به جای آن به تفاوت 70 میلیون واحدی مواجه می‌شوید؛ اما به یاد داشته باشید شما در دنیای شگفت‌انگیز ریاضیات هستید. مدتهاست از آستانه لانه خرگوش عبور کرده‌اید و باید قوانین این دنیا را بپذیرید. اگر این روش از پس بررسی‌های دقیق ریاضی‌دانان سربلند خارج شود، موفقیتی بزرگ به شمار می‌رود. درست است که 70 میلیون واحد فاصله به نظر خیلی زیاد می‌آید، اما درنهایت فاصله‌ای معنی‌دار و محدود است؛ یعنی ما توانسته‌ایم تعداد نامتناهی زوج عدد اول پیدا کنیم که فاصله میان آنها کمتر از مرزی مشخص است. این مرز اکنون به نظر می‌رسد 70 میلیون باشد.
گلدستاین که خودش در تحقیق اخیر نقشی نداشته اما یکی از ریاضی‌دان‌های فعال در زمینه اعداد اول است، می‌گوید: «انتظار ندارم این روش را بتوان به گونه‌ای به کار برد که در نهایت ما را به صورت اصلی فرض که زوج اعداد با فاصله دو رقم است برساند. اما واقعیت این است که باورم نمی‌شد در زمانی که زنده هستم شاهد چنین پیشرفتی باشم.»
این اثبات (اگر تایید شود) در نهایت دید بهتری نسبت به توزیع اعداد اول در اختیار ریاضی‌دان‌ها قرار می‌دهد و به شناخت آنها از اعداد اول کمک می‌کند. شاید بپرسید این‌ها به چه کار روزمره ما می‌آید؟ شاید برای کسانی که بیرون لانه خرگوش ایستاده‌اند و مشغول خواندن روزنامه‌ای از خبرهای روز هستند، کارآیی نداشته باشد اما این ریاضی‌دانان هستند که در ناب‌ترین شکل ممکن به بررسی و کشف ساختمان موجودی مشغولند که جهان ما و دنیای ما و اندیشه ما براساس آن بنا شده است.
5353

کلید واژه‌ها : پژوهش - نیچر (نشریه علمی) -
74 دیدگاه
  • بدون نام
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 16:59:00
    پاسخ
    155 14

    جالب بود...

    • بدون نام
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:00:57
      111 41

      من هم بلد بود ولی نخواستن رو کنم...

    • alireza
      شنبه 28 اردیبهشت 1392 - 22:06:35
      20 17

      منم بلد بودم ولی رو نکردم

    • بی نام
      دوشنبه 13 دی 1395 - 18:48:37
      0 2

      باید حتما رو می کردید .

  • بدون نام
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 17:02:42
    پاسخ
    137 21

    ورود به دنیای جبر ریاضی یعنی ورود به دنیایی دیگر که با این دنیا متفاوت است.

  • حمید
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 18:53:15
    پاسخ
    36 55

    البته عدد 2,003,663,613 بر سه بخش پذیره و عدد اول نیس فک کنم

    • بدون نام
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:19:43
      21 42

      درسته نتیجه اون تقسیم بر 3 میشه 667887871

    • مهرداد
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:19:52
      61 4

      عزیزم اون عبارتی که درش ضرب شده رو چیکارش کردی ؟!!!!!

    • بدون نام
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:20:42
      41 6

      فکر کنم درست متوجه نشدی حاصل عبارت ( 1 195000 ^ 2 × 2003663613 ) یه عدد اوله، نه هر عدد به تنهایی

    • بدون نام
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:26:32
      17 4

      نه عمو جان 2003663613*2*1950001 2003663613/195000*1

    • مصطفی
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:34:17
      50 15

      اینایی که منفی زدن رو باید ببرن دانشگاه ... تدریس کنن!!!

    • مهبد
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:40:42
      15 8

      صحبت عدد 1 2195,000× 2,003,663,613 بوده

    • بدون نام
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 22:43:29
      21 15

      من که از ریاضی سر در نمیارم، ولی تو راس میگی

    • بدون نام
      پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 - 20:21:45
      13 2

      به نظر می‌آید دو عدد 1-(195,000^2)×2,003,663,613 و 1 (195,000^2)×2,003,663,613 اول باشند.

    • بدون نام
      جمعه 27 اردیبهشت 1392 - 07:40:30
      18 2

      بعد میگن چرا میگین ما ایرانی ها باهوشترین ادمای روی زمین نیستیم اون ضرب رو چیکار میکنی؟ واجب شد ریاضی سوم ابتدایی رو بری دوباره بخونی

    • بدون نام
      دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 - 03:58:48
      7 3

      مجید جان توانشم در نظر بگیر اصلا باشه استادی تو

    • محمد
      جمعه 8 فروردین 1393 - 22:45:34
      7 2

      برادر من! اون اعداد و اول نیستن بلکه اون مقدار نهایتا از یک کم و اضافه شده و حاصل نهایی دو عدد اوله که فاصلشون 2 هست... واضحه که اون عدد بر 3 بخش پذیره وعددی هم که درش ضرب شده بر 2 بوضوح بخش پذیره ولی حاصل نهایی با یک جمع و کم میشه دو عدد اول میده.

    • سارا
      دوشنبه 23 شهریور 1394 - 13:58:27
      1 6

      عزیز دلم شما که میگی بر 3 بخش پذیره،دیگه عدد اول نیست.قوربونت برم اعداد اول فقط دو شمارنده دارن فهمیدی ؟؟؟؟ در ضمن من در مدرسه تیز هوشان تحصیل کردم و حرفام پایه و اساس داره

  • بدون نام
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 18:56:12
    پاسخ
    74 13

    چقدر به علوم پایشون بها میدن،به علوم پایه خیلی بیشتر باید توجه کرد

    • هومن
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:17:15
      26 61

      نه بابا!

    • حافظ
      جمعه 27 اردیبهشت 1392 - 16:52:07
      23 7

      هومی جان شما زیاد به خودت فشار نیار بچه ها هومی همیشه اینجوریه یه بار که داشت با هاوکینگ درباره ی فیزیک بحث میکرد روی هاوکینگو حسابی کم کرد میدونین چجوری؟ هاوکینگ گفت جهان سازنده ای نداره هومی جون گفت نه بابا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بعد هاوکینگ از اون موقع تا بحال داره درباره ی این جمله پر معنا و عمیق هومی فکر میکنه "نه بابا" واقعا یه دنیا معنی میده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اگه کسی بتونه راز این جمله پر معنا و عمیق هومی رو کشف کنه باید 1 ملیون دلار جایزه بگیره!!!

  • امیر
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:04:38
    پاسخ
    42 14

    نمی دونم اگه ریاضی نبود دنیا الان چه شکلی بود.

    • باران
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:37:55
      29 9

      در اون حالت دیگه اشکال هندسی برای تشریحش وجود نداشت و به زمین میگفتن هندوانه بززززززززززززززززززززززززززرگ شاید هم میگفتن یک خییییییییییییییییییییییییییییییییییلللللللللللللی هندوانه

    • Sia
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 20:02:45
      21 5

      آره منم داشتم به همین موضوع فکر می کردم! به نظر دنیا شبیه گلابی می شد ;)

    • بدون نام
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 20:21:06
      47 5

      اونوقت حتماً یارانه ها رو با اعداد اول حساب نمیکردند!

    • علی
      جمعه 16 اسفند 1392 - 21:42:52
      4 6

      گلستان بود

  • بدون نام
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:06:31
    پاسخ
    20 115

    خب که چی بشه؟ 4تا ضرب و تقسیم شده بزرگترین کشف چند دهه ی اخیر تو ریاضات

    • بدون نام
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:51:04
      110 12

      تو سریع تر برو به حریم سلطان‌ات برس

    • حامد
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 20:00:31
      58 4

      دوست من، اگر در مقابل نادانسته سکوت کنی و کمی جستجو، بسیار بهتر از این است که آن را به تمسخر بگیری.

    • محمد
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 20:09:51
      58 4

      قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری...

  • بدون نام
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:13:06
    پاسخ
    32 5

    عالی بود

  • مجید
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:23:45
    پاسخ
    90 4

    منم علوم پایه خوندم ولی الان دارم مسافرکشی میکنم !!

    • بدون نام
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:51:47
      52 11

      اون وقت ساعت سه بعد‌الظهر پای کامپیوتر چیکار می کنی؟

    • بدون نام
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 20:26:50
      31 8

      پشت فرمون اکتشاف کن دیگه.

  • سید محمد آذربرا
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:24:40
    پاسخ
    12 31

    رشته ما همینه دیگه. پر است از اسرار

  • بدون نام
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:31:38
    پاسخ
    34 10

    مغز ادم رسما هنگ می کنه

    • بدون نام
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 20:20:58
      10 10

      دیست کن داداش .

  • داود
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 19:42:17
    پاسخ
    25 3

    با این که این روزها زیاد حوصله ی خوندن مطالب بیش از چندخط رو ندارم ولی این متن جذاب رو تا آخر خوندم.خیلی جالب بود.

  • امین
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 20:19:15
    پاسخ
    38 12

    من خودم دانشجوی ترم آخر ریاضی کاربردی هستم واقعا میدونم چه حسی بهش دست داده وقتی جواب رو پیدا کرده خوش به حالش.آدم اولش باورش نمیشه ولی بعد از چند بار چک کردن به یه آرامش خاص و رضایت قلبی میرسه در ضمن به نظر من خدا بزرگترین ریاضی دان دنیاست چون این قوانین ریاضی وجود دارند و خدا خلق کرده وتا ابد هم قابل تغییر نیستد و مطلق هم هستند و ما فقط کشف و استفاده میکنیم و چیزی نمیسازیم از خودمون.

    • بدون نام
      دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 - 04:09:42
      19 11

      از الان فکر یک پراید دست دو برای مسافر کشی باش

  • بدون نام
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 20:24:53
    پاسخ
    18 17

    مقاله جالبی بود اما خیلی حاشیه روی کرده و مدام مثال بی ربط لانه خرگوش رو تکرار می کنه!

    • بدون نام
      دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 - 06:18:23
      3 5

      اینایی که پرچمشون ایران نیست یعنی با فیلتر شکن اومدن نظر دادن ؟ ... ؟

  • بدون نام
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 20:37:20
    پاسخ
    28 4

    پیغام دوستان از این کشف جالبتر بود

  • @r
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 20:45:29
    پاسخ
    28 4

    قابل توجه شورای رقابت جهت تعین نرخ خودرو

  • مصطفی
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 22:57:21
    پاسخ
    12 15

    چقد بهش گفتم ایتانگ ژانگ،راضی ندارم به کسی بگی،حالا اومده رسانه ایشم کرده دمت گرم ایتی

    • فاضل
      چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 23:46:41
      12 6

      ما هنوز توی 1 5 موندیم

  • امین
    چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 23:49:16
    پاسخ
    14 6

    هرجا توضیح بیشتری میخواست مارو برد کارتون آلیس در سرزمین عجایب! به نظرم یه خورده بیشتر موضوع شکافته میشد بهتر بود خیلی وقته دیگه از ریاضیات فاصله گرفتیم...

  • بدون نام
    جمعه 27 اردیبهشت 1392 - 03:22:39
    پاسخ
    3 22

    بذارین یه خاطره در مورد ریاضی بگم بخندیم ! من و پسر داییم کلاس سوم راهنمایی بودیم و ریاضی هر دومون ضعیف بود! نزدیک امتحانا بود و داداش یزرگه من که رشتش ریاضی بود داشت با ما ریاضی کار میکرد بعد از کلی درس دادن رو به پسر داییم کرد و گفت حالا تو یه عدد تعیین کن که ایکس رو بدست بیاریم پسر داییمم گفت 12.5 !!

    • بدون نام
      جمعه 27 اردیبهشت 1392 - 06:17:19
      22 3

      یعنی یه ماهه دارم میخندم خیلی بامزه ای ... قدر خودتو بدون

  • علی
    جمعه 27 اردیبهشت 1392 - 18:05:57
    پاسخ
    6 2

    بالاخره آلیس چی شد؟ این عددا چه ربطی به آلیس داشت؟ :) شوخی کردم من خودم دانشگاه درس خوندم و هر جند وقت یکی از این کشف ها می شنوم. ولی تو دوران دانشجویی کسی ندیدم که از این سوالها خبر داشته باشه. اگر این سوال و مثل این سوالها 3300 ساله مطرحه پس چرا دانشجوهای ما نشنیدن؟ خوب وقتی نشنیده باشیم جچوری باید حل کنیم؟ .... انیشتن اعتقاد داشته 2 تا چیز انتها ندارن. یکی جهان و دیگری حماقت انسان البته تو اولی شک داشته

  • بدون نام
    جمعه 27 اردیبهشت 1392 - 21:25:19
    پاسخ
    4 5

    شیب شیب

  • اشکان
    شنبه 28 اردیبهشت 1392 - 16:05:26
    پاسخ
    5 10

    خب بچه ها! اینم قصه امشبتون. قصه ایتی و اعداد اول در سرزمین عجایب؛ حالا آرووم بخوابید. --- آخه اینم مطلب علمیه؟! آلیس در سرزمین خرگوش و اینا چیه....؟

  • بدون نام
    شنبه 28 اردیبهشت 1392 - 19:22:43
    پاسخ
    12 5

    عدد سه هزار میلیارد چی ؟

  • بدون نام
    یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 - 00:31:17
    پاسخ
    10 4

    3200 میلیارد خیلی عدد جالبیه حتما بررسیش کنید(اول نیستا ولی خیلی خاصه)

  • بدون نام
    یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 - 15:30:03
    پاسخ
    3 16

    به نظر من فیزیک از ریاضی بهتره . چون همه چیز تو فیزیکه و انواعشو داره مثل فیزیک هسته ای . کوانتوم و اینا .

  • بدون نام
    یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 - 15:43:44
    پاسخ
    5 18

    اگه فیزیک نبود حرکت هم نبود. گرما هم نبود.برق هم نبود و زندگی معنایی نداشت. پس لطفا این قد نگین ریاضی ریاضی.

    • بدون نام
      دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 - 04:11:42
      10 8

      نابغه ؛ همون فیزیک بر مبنای ریاضی هست اگه نمیدونی مقاله شش عدد بنیادی دنیا رو تو اینترنت سرچ کن و بخون تا بدونی که کل کائنات بر مبنای شش عدد پایه ایی بنا نهاده شدن

    • رضا
      پنجشنبه 21 خرداد 1394 - 16:04:20
      0 4

      حرفتون جالب نبود چون فیزیک با ریاضی معنی میده فیزیک فرمول ها رو از ریاضی‌میگیره خب کاربرد ریاضی‌اینه دیگه

    • عاطفه
      شنبه 16 مرداد 1395 - 01:33:19
      1 1

      آره. اتفاقا اگه ریاضی نبود فیزیکم نبود. اصلا کل دنیا نبود. حالا تو هم با ما بگو ریاضی ریاضی

  • عماد
    دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 - 17:12:16
    پاسخ
    2 13

    بی نظیر بود...مو به تنم سیخ شد بعد از خوندنش...

  • بدون نام
    دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 - 21:44:46
    پاسخ
    4 5

    اينشتين در يكي از مشهورترين كلمات قصار خود مي گويد: «غيرقابل درك ترين چيز در مورد جهان، قابل درك بودن آن است. » وي در اين عبارت بر شگفتي خود در مورد قوانين فيزيك كه ذهن ما نسبتاً با آنها خو گرفته و تا حدودي با آنها آشناست تاكيد مي كند، قوانيني كه نه فقط در روي زمين بلكه در دوردست ترين كهكشان ها هم مصداق دارد. نيوتن به ما آموخت همان نيرويي كه سيب را به سمت زمين مي كشد، ماه و سيارات را در مدار خود به گردش در مي آورد. هم اكنون مي دانيم همين نيروست كه عامل تشكيل كهكشان ها است و همين نيروست كه باعث مي شود ستاره ها به سياهچاله تبديل شوند. شايد هم روزي همين نيرو است باعث رمبش (Collapse) كهكشان آندرومداي بالاي سر ما شود.

  • بدون نام
    دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 - 21:51:00
    پاسخ
    6 3

    اتم هاي موجود در دوردست ترين كهكشان ها با اتم هايي كه ما در آزمايشگاه ها با آنها مواجه مي شويم يكسان است. به نظر مي رسد تمام اجزاي جهان به شيوه يكساني تكامل مي يابند، همان طور كه در آغاز هم منشا مشتركي داشتند. اگر اين وحدت رويه وجود نداشت كيهان شناسي هيچ دستاوردي براي ما نداشت يا شايد هم هيچ گاه به وجود نمي آمد. پيشرفت هايي كه اخيراً صورت گرفته است هر چه بيشتر توجه ما را به اسرار نوظهوري در مورد جهان، قوانين حاكم بر آن و حتي سرنوشت نهايي آن جلب مي كند. اين پرسش ها به كسر بسيار كوچكي از اولين ثانيه پس از انفجار بزرگ اشاره دارد، زماني كه شرايط آنچنان حادي حاكم بود كه دانش فعلي فيزيك ما از درك جزئيات آن ناتوان است و درست در همين لحظه است كه ماهيت زمان، تعداد ابعاد و منشاء ماده باعث سرگشتگي ما

    • بدون نام
      پنجشنبه 2 خرداد 1392 - 05:50:27
      2 10

      اینو از چه کانالی گرفتی ؟

  • سحر
    سه شنبه 19 آذر 1392 - 23:35:24
    پاسخ
    1 3

    هه جالب بود!!!!!!!!!!!! آره والا ما زیاد به علوم پاایمو ن اهمیت نمیدیم!!!!!!!!!!!! من مهندسی آب خوندم ولی دارم ریاضی درس میدم واسه چندرغاز پول اینجا هیچ کس جای خودش نی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • lsu,n
    سه شنبه 20 آبان 1393 - 13:04:30
    پاسخ
    1 2

    عالییییی بود

  • کارل گاوس
    پنجشنبه 22 آبان 1393 - 01:14:30
    پاسخ
    0 4

    در مورد اثبات شوخی کردم

  • بی نام
    جمعه 4 اردیبهشت 1394 - 12:58:15
    پاسخ
    0 2

    زیبا بود . یعنی مثل اینه که به یه تیکه جلبک رشته ای آموزش خط میخی بدی. داستان امروز آلیس در سرزمین ریاضیات با لانه خرگوش اول که در ۳ ضرب بشه میشه ۷ حالا بگیر لخواب

  • فرما
    شنبه 13 تیر 1394 - 21:47:49
    پاسخ
    0 2

    اگه مردین برین اعداد 49 و 50 مرسن رو پیدا کنین200 هزار دلار برای هر عدد جایزه گذاشتن

  • بنیامین
    سه شنبه 31 شهریور 1394 - 17:06:22
    پاسخ
    0 3

    سلام خسته نباشید اگه امکان داره مقاله ی ایشونو برام ایمیل کنید اگه ترجمش باشه که عالی میشه تشکر

  • a.blade
    سه شنبه 26 آبان 1394 - 23:11:58
    پاسخ
    0 3

    با اینکه خیلی وقت از ثبت این پست و نظراتش گذشته ولی درمورد بحث اول نظرات درباره ی اول بودن اون عدد باید بگم:وقتی یک عدد که بر3بخش پذیر است را منهای یک کنیم یا با یک جمع کنیم دیگر بر 3بخش پذیر نیست.و اون دو عدد نیز چون یکی با یک جمع و دیگری منهای یک شده پس بر3 بخش پذیر نیبستاینا مال سوم ابتدایی هم نیست

  • امیر
    پنجشنبه 5 آذر 1394 - 16:28:37
    پاسخ
    2 2

    خیلی خیلی خوشم اومد.

  • lol
    سه شنبه 10 آذر 1394 - 19:42:21
    پاسخ
    0 9

    اونایی که منفی دادن الان واقعا فازشون چیه

  • saeed azadi
    یکشنبه 13 دی 1394 - 19:43:03
    پاسخ
    0 6

    خوب بود برین ده تا سوال حل نشده ریاضی رو پیدا کنین برای هر کدومش 1میلون دلار جایزه گذاشتن

    • هلن
      سه شنبه 27 بهمن 1394 - 20:19:44
      0 6

      می شه شما بگید چند مسئله ی حل نشدنی داریم

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x