با وجود آنکه خیلی‌ها انتخابات را سه ضلعی می دانند حجت الاسلام ابراهیمی همه نامزدهای اصلی انتخابات را در دایره اصولگرایی می‌داند.

سید صادق روحانی: خیلی‌ها بر این باور هستند که رقابت اصلی در انتخابات پیش رو بین 4 جریان خواهد بود: اصولگرایان سنتی، حامیان دولت، حامیان سعید جلیلی و اصلاح‌طلبانی که از آیت الله هاشمی حمایت می‌کنند. اما حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز این تقسیم بندی را قبول ندارد و معتقد است همه نامزدهای اصلی حاضر در انتخابات متعلق به جریان اصولگرایان هستند. وی با انتقاد از کسانی که سعی می‌کنند هاشمی را اصلاح‌طلب نشان دهند گفت هیچ کس نمی‌تواند بگوید هاشمی غیر اصولگراست. مشروح گفت وگوی خبرآنلاین با این عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه می‌آید:
***
جناح‌های اصلی رقیب در انتخابات را چه جناح‌هایی می‌دانید؟
غیر اصولگرا در صحنه نداریم. همه نامزدهایی که در صحنه هستند اصولگرا هستند، یعنی ظاهر امر این است که همه کاندیداها فعلا اصولگرا هستند و اگر اصلاح طلبی هم وجود دارد شرایطی ندارد که بتواند رقابت کند. لذا رقابت بین خود اصولگراهاست.
خیلی‌ها سه جناح را جدا می‌کنند: اصولگرایان، جبهه پایداری و حامیان دولت. حتی برخی آیت الله هاشمی را هم در این تقسیم بندی اصلاح‌طلب عنوان می‌کنند.
این‌ها جناح‌های داخلی اصولگرایی است. البته کسی نمی‌تواند بگوید که آقای هاشمی غیر اصولگراست.
پس این موضع گیری اصولگرایان در برابر آقای هاشمی برای چیست؟
این بحث دیگری است. اگر کسی بگوید شخص آقای هاشمی اصولگرا نیست که قطعا اشتباه می‌کند. اما این جریانی که الآن پشت سر آقای هاشمی است، جریان اصولگرا نیست. اصلاح طلب‌ها بیشترین حضور را دارند و تا آنجایی هم که اخبار به ما رسیده است اعضای ستاد ایشان هم از اصلاح طلبان و کارگزاران هستند و حداقل تا جایی که من می‌دانم کسی از اصولگراها در ستادشان نیست.
آیا جامعتین نامزد نهایی خود را انتخاب کرده‌اند؟
نه جامعتین هنوز به مصداق اینکه چه کسی را کاندیدا کنند نرسیده است. مکانیزمی هم تعریف کردند، آن مکانیزم تحقق پیدا نکرده است. انشاالله جامعتین نامزدی را که مقبولیت بیشتری داشت انتخاب خواهند کرد.
آیا اصولگرایان حد اقل در آن بخشی که تابع جامعتین هستند، به نامزد واحد می‌رسند؟
تلاش بر این است که این امر تحقق پیدا کند و اصولگرایان به یک نظر واحد برسند. این هم خیلی دور از دسترس نیست که این اتفاق بیافتد چراکه در راس هرم هر یک از جریانات آدم‌های متین و حساب شده‌‌ای هستند که می‌شود با آن‌ها صحبت کرد. من تصور می‌کنم می‌شود کاری کرد که اصولگرایان به نظر واحد برسند. به ویژه اینکه وقتی یک فشاری هم روی اصولگرایان بیاید آن‌ها بهتر می‌توانند به نظر واحد برسند.
آیا با جبهه پایداری هم برای اینکه از نامزد واحد اصولگرایان حمایت کنند صحبت شده است؟
در راس جبهه پایداری هم آیت الله مصباح هست. در نهایت اگر آیت الله مصباح در جریان واقعیات قرارر بگیرند و احساس تکلیف کنند فکر نمی‌کنم پایداری و اعضایش تبعیت نکنند. من فکر می‌کنم این امر قابل رایزنی است.
جبهه پایداری اول گفتند که با آقای جلیلی رقابت درون گفتمانی نمی‌کنند اما بعد دیدیم که نامزد آن‌ها به نفع جلیلی کنار نرفت. باز هم معتقدید امکان رایزنی هست؟
جبهه پایداری در نهایت چاره ای جز آقای جلیلی ندارد.
آیا جامعتین رایزنی‌هایش را موکول کرده است به بعد از اعلام نتایج احراز صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان؟
تا وقتی که چیزی مشخص نباشد نمی شود درباره اش صحبت کرد. باید ببینیم چه کسانی در صحنه هستند. این هفته جلسه داریم و هفته آینده هم جلسه خواهیم داشت. به هرحال باید به یک نتیجه‌ای برسند که احتمال موفقیت بیشتر باشد.
آیا پیش‌بینی می‌کنید که حضور حد اکثری در انتخابات حاصل شود؟
تصور می کنم این انتخابات در مشارکت حد اکثری مردم یک انتخابات قابل قبولی خواهد بود. و یک حماسه ارزشمندی به وجود خواهد آمد و انتخابات از یک برد خوبی برخوردار خواهد بود.
27219
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    2 29
    آقای رفسنجانی اصلا همه چیز هست واقعاً ایشون آدم خوبین ولی خیلی عجیبه که یه سریا با فشار دارن ایشون رو نعوذ با... پیغمبر و ناجی نشون میدهند
  • حسن IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    7 0
    هاشمی اصولگرای اصلاح طلب است وهاشمی را نمشود به یک طیف خاصی وابسته دانست