ایسنا نوشت:

عباسعلی کدخدایی که طی سخنانی در برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم درباره نامه صد نماینده برای رد صلاحیت رفسنجانی و مشایی خاطرنشان کرد: چون کشوری آزاد هستیم هر فرد یا گروه نسبت به افراد اظهارنظر می‌کند، اما شورای نگهبان نمی‌تواند درباره بررسی صلاحیت‌ها به صحبت‌هایی توجه کند که برخی از اقشار مردم می‌گویند. ما باید حجت داشته باشیم نسبت به اعلام نظری که راجع به افراد ثبت‌نام کننده مطرح می‌شود، اگر قانون اجازه دهد افراد ثبت‌نام کنند و صلاحیت داشته باشند، اسامی مطرح شده فرقی برای این شورا ندارد.

وی گفت: اگر فردی رفتاری داشته که اعتقادش را به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران مخدوش کرده یا محل تردید باشد، به طور طبیعی انتظار نداشته باشد که شورای نگهبان صلاحیتش را تایید کند؛ اما اگر در این چارچوب نباشد به دلیل این که جمهوری اسلامی ایران یک کشور آزاد با معیارهای دموکراسی دینی است، هر کسی حق دارد حرفش را بزند.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان این نگرانی را دارد که با رد صلاحیت برخی نامزدها آشوب و اغتشاش شود و به همین دلیل تحت فشار باشد، اظهارکرد: شورای نگهبان همچنان که امام خمینی (ره) می‌فرمودند، منافع عالی نظام را درنظر می‌گیرد و بر اساس قانون اساسی عمل می‌کند؛ طبیعتا این شورا قانون اساسی را در چارچوب منافع عالی نظام رعایت کرده و سعی دارد که تصمیماتش در همین چارچوب اتخاذ شود. شورای نگهبان برای انتخابات آینده نیز همین‌گونه عمل خواهد کرد و از هیچ کسی جز خداوند بزرگ ترس و واهمه‌ای ندارد. همه افرادی که در شورا هستند، مستقل می‌باشند و در تصمیماتشان، ترس از خدا را ملاک قرار می‌دهند نه ترس از دیگران را .

اهم اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را بخوانید؛
*درباره وضعیت جسمی یا سن نامزد ریاست‌جمهوری،در قانون تصریح نشده که رییس‌جمهوری چه توانایی‌هایی داشته باشد، یا اینکه اگر سلامت کامل جسمی دارد یا ندارد درباره آن اظهارنظر کنیم؛ اما شرایط مندرج در اصل 115 کلی تلقی می‌شود خصوصا برای اشخاصی که از یک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سیاسی قرار گرفتند، این افراد طبیعتا اشخاصی هستند که باید توانایی‌های جسمی لازم را داشته باشند.

* تا این دوره اشخاص ثبت‌نام کننده سن بالا یا ناتوانی خاصی نداشتند که بخواهیم به صورت رویه درباره آن اظهار نظر داشته باشیم، اما اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی‌تواند تایید شود، اینکه آیا شرایط جسمی در مباحث توانایی‌های رییس‌جمهوری مد نظر قرار خواهد گرفت یا خیر موضوعی است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهیم، اما هنوز بحثی درباره آن نشده است.

*{در پاسخ به سوالی درباره فتنه و جریان انحرافی} درباره مباحث سیاسی در فضای سیاسی و اجتماعی، شورای نگهبان خود را مقید نمی‌کند به اصطلاحاتی که مطرح شده است؛ طبیعتا گمانه زنی‌ها، شایعات و القاب سیاسی به افراد در حوادث مختلف در کشور نسبت داده می‌شود، اینکه تا چه اندازه این‌ها در شورای نگهبان مدنظر قرار می‌گیرد، باید در چارچوب قانون عمل کنیم، وظیفه ما این خواهد بود که آیا رفتار افراد و نه رفتار گروه‌ها و جناح‌ها با شرایط مندرج در اصل 115 مطابقت دارد.

*داشتن سمت‌های مهم و موفقیت در تصدی سمت‌ها می تواند دلیلی بر توانائی افراد حائز این سمت ها برای اداره امور کشور باشد؛ ولی تصدی چنین سمت هایی شرط اصلی نیست بلکه شرایط دیگری نیز وجود دارد به عنوان مثال اگر کسی در مدیریت کشوری فرد توانمندی باشد؛ ولی در مسائل اعتقادی و مبانی جمهوری اسلامی ایران مشکل داشته باشد، طبیعتا در رقابت انتخاباتی نمی‌تواند حضور داشته باشد؛ لذا نامزدها برای ورود به رقابت انتخاباتی باید همه شرایط لازم را داشته باشند.

* تاکنون هیچ اسمی به وزارت کشور اعلام نشده است.

*{در باره وضعیت فعلی بررسی صلاحیت ها در شورا} بررسی های این شورا در باره صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ اسمی به وزارت کشور اعلام نشده است. عددهایی که در رسانه ها مطرح می شود همه گمانه زنی و شایعه است و من هیچ کدام را تایید نمی کنم؛ نسبت به عددها حساسیتی نداریم و معیارهای خاص خود را دنبال می کنیم.

*برای شورای نگهبان اهمیتی ندارد که چه تعداد ثبت نام می کنند و یا چه تعداد تایید صلاحیت می شوند بلکه معیار اصلی برای این شورا شرایط اصل 115 قانون است و غیر از این محدودیت دیگری نداریم . حتی اگر تعداد به 30 نفر برسد و فرقی نمی کند که تعداد 4 نفر باشد همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 شاهد بودیم.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    137 4
    زمزمه عدم صلاحیت هاشمی شروع شد.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    112 7
    اره انانیکه که نقص عضو دارند نمی تواند به قول طائب بدوند باید رد صلاحیت شوند
  • حسن قدیمی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    60 6
    قوانین و سیستم ها طراحی میشوند تا همه چیز در خدمت منافع یک کشور باشد، امیدوارم به سویی برویم که قوانین و منابع مالی و انسانی و قدرت در خدمت منافع کشورمان باشد نه خدایی ناکرده تمام منافع کشور فدای اشخاص .
  • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    109 8
    آقای رضایی شماچرا؟ شماکه درسنگر هاشمی بودید شماچرادشمن شادکن هستید مگرشما نبودید بخاطرهاشمی کناررفتید مگردرکنارهاشمی دردبیرخانه مصلحت نظام نیستید واقعاکدام سرشمارابگیریم چرابرای مقام همدیگر را می کوبیدبرای شما متاسفم که نمی گذارید مردم آرام و راحت رای بدهد حماسه حضور را بر مردم خراب نکنید
  • صادق IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    188 4
    آقایان نماینده در مقابل گرانی چرا سینه سپر نکردند؟برای رفع مشکلات مردم چرا بیانیه ندادند؟