معاون هماهنگ کنند ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت فتح خرمشهر، می گوید: عراق خرمشهر را از خودش می دانست و صدام اعلام کرده بود ما هر جا را از دست بدهیم، خرمشهر را از دست نمی دهیم.

امیر حسنی سعدی معاون هماهنگ کنند ستاد کل نیروهای مسلح در گفت وگو با خبرآنلاین، در پاسخ به اینکه چرا فتح خرمشهر 3 سال برای ایران طول کشید، گفت: موانع و استحکاماتی که عراق در خرمشهر ایجاد کرده بود بی نظیر بود و ای کاش آن موانع و استحکامات را بعد از جنگ تحمیلی نگهداری می کردیم تا به تاریخ نشان می دادیم که عراق چه کرده است.
وی با بیان اینکه اصلا قابل تصور نیست که بنده بگویم مواضع و استحکاماتی که عراق برای خرمشهر ایجاد کرده بود در چه حدی بود، افزود: عراق خرمشهر را از خودش می دانست و صدام اعلام کرده بود ما هر جا را از دست بدهیم، خرمشهر را از دست نمی دهیم و به این لحاظ، آنچه به عقل نظامی می رسید از نظر مواضع و استحکاملات پدافندی در خرمشهر به کار گرفته بود و سه خط مستحکم ایجاد کرده بود.
معاون هماهنگ کنند ستاد کل نیروهای مسلح که در آن دوران خود به عنوان یک افسر جوان در منطقه عملیاتی جنوب حضور داشته است با اشاره به بکارگیری لشکر 5 مکانیزه، لشکر 3،6 و9 و تیپ های مستقل عراق در خرمشهر، اظهار داشت: عراق در آن دوران حجم زیادی از نیروهای خود را در آنجا به کار گرفته بود و از نظر حجم نیرو آمادگی مقابله با ایران را داشت.
امیر حسنی سعدی با اشاره به مقاومت عراق در برابر ایران در جریان عملیات فتح المبین، خاطر نشان کرد: در عملیات فتح المبین که پیش از عملیات آزاد سازی خرمشهر انجام شد، عراق در برابر ایران مقاومت کرد، اما در آزاد سازی خرمشهر، نیرویی که برای دفاع آماده کرده بود به مراتب بیشتر از گذشته بود.
وی که می گوید خرمشهر در دوران اشغال20 ماه به صورت یک دژ در آمده بود،افزود:از روز 30 شهریور 59 که خرمشهر به اشتغال کامل در آمد تا روزی که که با عملیات بیت المقدس از لوث وجود عراقی ها پاک شد، در این مدت عراق تمام امکانات خود را برای حفظ خرمشهر به کار گرفت.

حسنی سعدی گفت: اگر ما آثار عراقی ها در خرمشهر را بعد از جنگ حفظ می کردیم، امروز نیاز به این توضیحات نبود. هر کس به صحنه خرمشهر نگاه می کرد متوجه می شود که آن روزگار جنگ و موانع چه بوده و نیروهایی ما چه شهادت و شجاعتی کردند که خرمشهر را از آزاد کردند.
وی با بیان اینکه نباید تصور کرد آزادی خرمشهر 24 روز طول کشید، تاکید کرد: عراق تا جایی که می توانست در آن عملیات جنگید، باید اذعان کرد که عراق در آن عملیات خوب جنگید و از ماشین جنگی قدرتمندی برخوردار بود. اما گاهی می بینم در رسانه ها و فیلم های سینمایی قدرت دشمن را ضعیف نشان جلوه می دهند. در حالی که عراق واقعا قوی بود و شاهکار رزمندگان ما این بود که این دشمن قوی را تسلیم و از این خاک بیرون کردند.
معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیرو های مسلح، گفت: اگر ما واقعیت قدرت دشمن را برای نسل حاضر تصویر کنیم، مطمئن باشید همه انسانهای منصف به شجاعت و پایداری رزمندگان ما اذعان خواهند کرد.

 


 

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود سرایلو IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    6 0
    اگر استحکامات ان زمان فتح خرمشهر از بین رفته چرا از فیلم های مستند دفاع مقدس استفاده نمی کنید.