سعید جلیلی گفت: شکوفا شدن ظرفیت‌های کشور نباید بر اساس شانس خانوادگی یا سیاسی باشد بلکه باید بر اساس سازوکاری باشد که فرصت را برای همه فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برنامه تلویزیونی «با دوربین» که از شبکه اول سیما پخش می شود با تاکید بر اینکه در کشور مهمتر از ساختارها، سازوکارهاست، گفت: باید سازوکارهای متناسب با پیشرفت کشور تضمین و حاکم کنیم و در کنار آن فرهنگ متناسب با آن را حاکم کنیم.
وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه دولت و رئیس‌جمهور را فراهم کردن فرصت برای شکوفا شدن استعدادهای آحاد جامعه دانست و گفت: اگر دولت تمام ظرفیت کشور را به کار بگیرد، تا استعدادها شکوفا شود، نتیجه و حاصل آن ده‌ها برابر ظرفیتی است که برخی فکر می‌کنند با سلاح هسته‌ای می‌توانند انجام دهند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید برای این موضوعات برنامه‌ریزی داشت، گفت: برخی کشورها علاوه بر اینکه برای مردم خودشان برنامه‌ریزی می‌کند برای دانشجویان و نخبگان نیز برنامه‌ریزی می‌کنند تا این استعدادها جذب آنها شود. ما هم می‌توانیم برای مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم تا این استعدادها متوقف نماند.
جلیلی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه دولت دو وظیفه اصلی دارد، اظهار داشت: ابتدا اینکه نباید بگذارد این ظرفیت‌ها معطل بماند و دیگر اینکه از منحرف شدن این استعدادها به سمت دیگران جلوگیری کند. اگر دولت از این انفعال و انحراف استعدادها جلوگیری کند، ظرفیت‌های خوبی برای کشور ایجاد می‌شود.
جلیلی، خاطر نشان کرد: البته این برنامه‌ریزی‌ها نباید فقط برای آب و نان و ضرورت‌ها باشد بلکه باید برای استعدادها نیز برنامه‌ریزی کنیم که در این صورت مشکلات حل خواهد شد و دولت نیز باید در این مسیر فعال شود.
وی با اشاره به سازوکارهای رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در دفاع مقدس چون متناسب با انقلاب اسلامی بود موجب موفقیت‌های ما شد.معتقدم از این تجربه باید در ساختارهای اجرایی کشور در حال حاضر استفاده شود.
جلیلی با بیان اینکه باید سازوکاری ایجاد شود که نه تنها افراد صالح بتوانند به خوبی به وظیفه خود عمل کنند بلکه در چارچوب این سازوکار فرد ناصالح هم نتواند اقدام ناسالمی انجام دهد، گفت: مدل‌هایی که ارائه می‌کنیم نباید صرفاً منجر به تغییر در سیستم اداری منجر شود؛ ما نیاز به تحول داریم.چرا که ساختار وسیله نیست، هدف است ولی متاسفانه الان در برخی موارد به ساختار به عنوان هدف نگریسته می‌شود.
جلیلی افزود: یک دستگاه وقتی می‌تواند به وظیفه خود عمل کند که نظام تصمیم‌گیری آن جامع باشد. مثلا در بخش کشاورزی باید خود کشاورز به همراه نخبگان و دولت باید در تصمیم‌‌گیری‌ها شریک باشند.
این نامزد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شکوفا شدن ظرفیت‌های کشور نباید بر اساس شانس خانوادگی یا سیاسی باشد، افزود: بلکه باید بر اساس یک سازوکاری باشد که فرصت را برای همه فراهم کند.
وی با بیان اینکه مطالبه و سوال جدی مردم ما امروز، حماسه اقتصادی است، گفت: این امر بلافاصله از فردای انتخابات باید توسط رئیس‌جمهور منتخب عملیاتی شود. الان جامعه از تورم رنج می‌برد. یک ظلم اساسی به مردم مالیات تورمی است که بیشتر آثار سوء آن متوجه اقشار ضعیف است.
وی تصریح کرد: بودجه همانند منبع آبی است که باید این آب به باغچه‌ها برسد و نباید لوله‌هایی که این وسط وجود دارد، ناسالم باشد که آب به مقصد نرسد. البته این به معنای ناسالم بودن مدیران کشور نیست بلکه مشکل ساختار است.

وی با بیان اینکه الان شوراهای زیادی برای بحث‌های اقتصادی داریم که وجودشان ضروری است اما نیازمند آن هستیم که این شوراها در قالب یک سازوکار به صورت هماهنگ تصمیم‌ بگیرند، گفت: ضمن اینکه نباید همان که قانونگذار است خودش هم مجری باشد و در عین حال، ناظر هم خودش باشد.
جلیلی گفت: مهمترین بحثی که در ساختار اقتصادی اهمیت دارد، مسئله شفاف‌سازی است. اطلاعات در این زمینه باید برای جلوگیری از فساد، شفاف باشد.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    حرفهایشان مثل سخنان قدیمی آقای احمدی نژاد، کاملا کلی، و فقط مثال و گزارش است و تا به حال ابداً برنامه خاصی را مطرح نکرده اند.
    • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
      49 9
      اين آقا اصلا برنامه اي نداره كه بخواد ارائه كنه اگر عنوان حرفهاشو برداري انگار احمدي نژاد نشسته داره حرف مي زنه
    • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
      35 6
      برنامه کجا بود؟!!!
    • بی نام GB ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
      41 5
      من هم با شما موافقم. ایشان ازنظرظاهرو تا حدی که تا کنون مشخص شده است ازنظر شخصیتی به شدت یادآور احمدی نژاد سال 84 هستند و به همین دلیل اگر امدادغیبی نشود احتمال رأی آوردنشان بسیارضعیف است.
  • محسن IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    ضمن احترام به ديدگاههاي آقاي جليلي لطفا به تفاوت ايشان باآقاي دكتررضايي توجه كنيد.آقاي دكتر رضايي بيشتر به برنامه هاي عملياتي اقتصادي تاكيدداشتندوآقاي جليلي يك كلياتي كه حداكثر دولت سريعترشده راباز هم متولي اجراي همه كارهاميداند.واقعامابه يك اقتصاددان قوي باقابليت اجرايي بالادراين مقطع زماني نيازداريم يك اقتصاددان باتوان بالاي مديريتي اميتوانددرصحنه اجرا درست تصميم بگيردكه كدام راه وروش راپيش بگيرد وباچه ساختار وسازماني اجراكندو پيش ببرد.بنظرم آقاي رضايي هردو اين قابليتهارادارند
    • من EU ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
      65 6
      اینجوری که شما انتظار داری نمیشه.... حتی خدا هم اگه باشه نمیتونه فوری اقتصاد رو درست کنه... اگر کسی هم این حرفو بزنه دروغ میگه
    • سجاد A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
      11 24
      این خانه از پابست ویران است... این منظور کلی گویی های جلیلی بود چون می خواد مشکلاتو اساسی حل کنه...
    • دانشمند A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
      6 3
      رضایی 4 سال پیش میخواست کشورو به ایالت ایالت تجزیه کنه حالا میخواد ترکیب کنه و مثل بتمن اقتصاد رو نجات بده ، رضایی از کاندیدا شدن منصرف نمیشه فقط از یک انتخابات به انتخابات دیگه منتقل میشه.....
  • بدون نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 1
    رای ما فقط و فقط دکتر محسن رضایی
  • سعید IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    در این دو روز رضایی و ولایتی از همه بهتر بودند! جلیلی فقط کلی گویی کرد و جذابیت کلامی نداشت
  • ناشناس IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    خیلی تابلو دارید از جلیلی حمایت می کنید
  • مجید.خ IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    44 5
    من کلا با دبدگاه و دولتی که دکتر احمدی نزاد اداره کرده مخالفم زمان خوب توجه کنید ایشان که امدند من 20 سالم شده بود الانم که دارن با جیب پر تشریف میبرن من 28 سالمه پس ببینید چه خیانتی شده به ایران و ایرانی من سیاسی نیستم اما 8 ساله رای ندادم اما چون میخوام این دوره نه احمدی نزاد باشه ته حزبش نه رفقاش حتما رای میدم به حالا به کی باید تحقیق کنم به امید اینکه دیگه حیچ موقع در هیچ جا احمدی نزادرو نبینم در هیچ جای دولت اما سالم زندگی کنند و خوشبخت اما در هیچ نقطه ای از دولت نباشد چون قابلیت اداره این دولت در هیچ جایش را ندارند زمان سید خاتمی 8سال قیمت همه چیز به عنوان مثال کرایه اتوبوس پول بنزین و غیره همین بود اما با ورود افراد بی سلاحیت در حد ریاست جمهوری این چنین بر سر این دولت امده است چون سواد کافی برای اداره یک مملکت را ایشان دارا نبودند من هم مهندسم به نظرتان میتوانم ریس جمهور شوم؟ میشود !!! من که میگویم نه !!!!!!!!!!! پس ملت با اقتدار رای دهید تا دیگر شخصی مثل دکتر محمود برای نابود کردن ایران نیاید نمونه بارز خیانت ایشان ایرانسل همراه اول کارت سوخت تالیا نیمباز پلیسی که خود شان دنبال ناموس مردم هستند که من خودم به شخصه شاهدشان بودم حرف اخر به افراد بیصلاحیت مثل احمدی نزاد اعتماد نکنید و مثل نسل من جوانی دیگران را خراب نکنید مرگ بر دشمن ایران و ایرانی که ایشان هم دست نشانده همانها بودند با تشکر
  • مسعود IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    11 46
    خدایا این بیننده ها که نظر دادن کی هستن.خودت یکم بهشون تفکر بده.اول فکر کنن بعد در مورد یک چیزی قضاوت کنن بعد حرف بزنن.همین ما آدمهای بی سواد هستیم که به مملکت صدمه میزنیم.من نمیدونم کی میخوایم قبل حرف زدن تحقیق کنیم تفکر داشته باشیم خدا میدونه!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    65 9
    آقای جلیلی کپی برابر اصله .مطمئن شدم ایشان نماینده آقای احمدی نژاد هست.برنامه نداره ولی کلی گویی داره و از همه طلبکاره و تا آخر هم همینطور خواهد ماند حتی اگه رای بیاره و بعد از دو دوره ریاست جمهوری همینطور خواهد بود.
  • 1 IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    63 8
    چرا همش جليلي نكنه بهتون تكيه شده كه رييس جمهور آينده آقاي دكتر جليل مي‌باشد ...اره؟اگر آره پس اين همه خرج پول در انتخابات يعني چي؟
  • جواد IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    77 10
    جلیلی مدل 92 احمدی نژاد است که هیچ امتحان اجرایی پس نداده و رای دادن به او در حال حاضر یک ریسک است ، البته نظر بنده کاملا از منظر اجرایی است نه سیاسی.
  • تیرات IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    8 60
    اکر نسبت به اوضاع آلترناتیو دارید و بع دنبال پایان فضا هستید به جلیلی رای بدهید شاید موجب خوشبختی شود
    • بی نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
      18 42
      ..عقل سلیم وسالم وآگاه میدونه که در بین این نامزدها فقط محسن رضایی لیاقت وشایستگی ریاست جمهوری رو داره اگر کسی بدون آنالیز کردن نامزدها و با چشمان بسته انتخابی رو انجام بده باید در آینده در مقابل درگاه الهی پاسخگوی تک تک دردهایی باشه که مردم از انتخاب نشدن فرد اصلح میکشن همینطور که الان اون کسایی که 4سال پیش با انتخاب اشتباه باعث اینهمه فقر وبدبختی ملت شدن باید به درگاه الهی توبه کنن
    • سعدی A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
      37 8
      جناب آقای جلیلی . شما هنوز در ظرفیتهای گفتمان انقلاب مانده اید. برادر قسم میخورم اگر کنار بروید برد کرده اید . شما بهتراست به درس و دانشگاه بپردازید. مطمئنآ موفق تر خواهیدبود. من آنچه شرط بلاغ است میگویم // تو خواه پند گیر خواه ملال.
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    20 3
    جلیلی اومده تا مردمو به صحنه انتخابات بکشه یعنی ماموریتش اینه.چون اگه مردم رای ندن ایشون رییس جمهوره.
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
      10 4
      ایشون چرا مثل احمدی نژاد برای مجلس ارزشی فائل نیست مگر امام نگفته اند که مجلس در راس امور است