محمد باقر قالیباف و  آنچه از اقتصاد می گوید/ درمان اقتصاد با نسخه دو ساله

اظهار نظر هایی که محمد باقر قالیباف، شهردار کنونی تهران و نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اقتصاد مطرح کرده است.

محمد هیراد حاتمی: 
محمد باقر قالیباف، شهردار کنونی تهران از نظر اقتصادی، مدیری راست گرا به شمار می آید. طی سال های گذشته گفت و گوی اقتصادی چندانی نداشته است اما کتاب ایران و دولت توسعه گرا را تدوین کرده است. دیدگاه ها و عملکرد اقتصادی قالیباف در شهرداری تهران نیز نقطه قوت او به شمار می رود. محمد باقر قالیباف در نخستین گفت و گوی پر سر و صدای اقتصادی خود به صراحت عنوان کرد که اقتصاد ایران را دو ساله نظم و سامان خواهد بخشید: « « اقتصاد ما نیازمند یک تحول است همان نکته ای که مطرح کردم،که اگر بنده توفیق خدمت پیدا کردم به مردم قول دادم که ظرف دو سال  آرامش و ساماندهی لازم را در اقتصاد تحقق ببخشم؛به این معنا که هم کسی که شش درخت و دو گاو دارد بفهمد چه می کند و هم کسی که میلیاردها ثروت دارد بداند که در کشور چه کاری انجام دهد.پس به نظر من اولویت اصلی اقتصاد ما خروج از این نابسامانی بزرگ و بازگرداندن آرامش و ثبات است تا مردم از این سردرگمی خارج شوند و بتوانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند. »

در ادامه اظهار نظر های مختلف محمد باقر قالیباف در بخش های مختلف اقتصادی آمده است. 

 

                         شاخص اقتصادی

                دیدگاه های مطرح شده

  

  

  

  

  

                          تورم و گرانی

تورم امان مردم را بریده است؛ این گزاره نیازی به بیان یک کارشناس اقتصادی ندارد، بلکه حالا همه می‌دانند که تورم، معیشت مردم کشورمان را با مشکلات مختلفی روبه‌رو کرده است. متأسفانه همسو با افزایش قابل توجه درآمدهای نفتی و درآمدهای ارزی کشور (به ویژه در سال های اخیر)، دیگر شاخص های اقتصادی کشور همچون، رشد اقتصادی و تورم بهبود چندانی نیافته است. به هر حال مسلما در سال های اخیر بالا و مزمن بودن نرخ تورم، نه تنها برای کارشناسان اقتصادی، بلکه برای عموم مردم هم آشکار و محسوس شده است. آنچه دکتر قالیباف در برنامه اش به عنوان راهبرد برای خلاصی از این تورم در نظر گرفته عبارتند از: کنترل حجم نقدینگی با بهره گیری از سیاست های فعال وکارآمد پولی، سیاست های مالی و برقراری انضباط مالی در دولت، تأمین استقلال هرچه بیشتر بانک مرکزی از دولت، شناسایی و حذف زمینه های شکل گیری و افزایش انتظارات تورمی، حفظ ثبات در اتخاذ سیاست های اقتصادی و تجاری و توجه به آثار تورمی در تنظیم سیاست ها و همچنین بهبود نظام توزیع و ایجاد شبکه های توزیعی گسترده با کمترین واسطه میان تولیدکننده و مصرف کننده. درضمن اجتناب از تصویب قوانین و مقررات تورم زا و اصلاح آنها و همچنین افزایش کارایی منابع بانکی و تخصیص بهینه آنها از طریق آزادسازی نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی از اقدامات اساسی قالیباف برای مهار تورم خواهد بود.

  

  

  

  

    

                        هدفمندی یارانه ها

قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود اوضاع اقتصادی کشور را سامان دهد و عدالت اقتصادی را در جامعه برقرار کند. اما پرداخت ناعادلانه یارانه‌ها میان دهک‌های مختلف درآمدی، به نحوی که به‌رغم اجرای فاز اول طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، همچنان دهک‌های بالای درآمدی نسبت به دهک‌های پایین درآمدی، بیشتر از یارانه‌ها استفاده می‌کنند. در برنامه دکتر قالیباف استمرار پرداخت یارانه‌های فعلی مورد توجه قرار گرفته است. اما اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها باید با تدابیر بیشتری به اجرا درآید تا باعث به وجود آمدن مشکلات مختلف اقتصادی نشود. سیاست و رویکرد قالیباف در اجرای فاز دوم این قانون، توجه بیشتر به دهک‌های پایین و اقشار ضعیف جامعه است. معیشت این بخش از جامعه باید در شرایط مطلوب‌تری قرار گیرد و اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها یک فرصت برای تحقق این موضوع به حساب می آید. توزیع عادلانه ثروت، فرصت‌ها و امکانات عمومی کشور بین آحاد مختلف جامعه جزو اهداف کلان دکتر قالیباف در توزیع یارانه‌هاست. راهبرد دکتر در این بخش هم هدفمند کردن یارانه‌ها به سمت گروه‌های آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه است. در حقیقت یکی از اقدامات اساسی دکتر قالیباف، باز توزیع یارانه‌ها در مسیر اعطای سهم بیشتر به دهک‌های پایین درآمدی از ثروت عمومی کشور خواهد بود. یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات در برنامه دکتر قالیباف برای یارانه‌ها، اعطای هدفمند یارانه کالاهای اساسی به نیازمندان و افراد دچار فقر غذایی تحت پوشش نهادهای حمایتی به جای پرداخت عمومی است.

  

  

  

  

  

                              بیکاری

«بیکاری» حالا به یک اپیدمی رایج برای مردم در تمام شهرهای کشور تبدیل شده است. دولت‌های مختلف هم بارها کمر همت بسته‌اند تا با اشتغالزایی، نرخ بیکاری را کاهش دهند، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ بیکاری با روندی رو به رشد در حال افزایش است. بد نیست بدانید که تعداد شاغلین کشور از سال 85 تا 90 در حدود 331 هزار نفر کاهش یافته و این در حالی است که کشور ما ترکیب جمعیتی جوان و مستعدی دارد. ایران در حال حاضر با بالا بودن میزان بیکاری به ویژه برای دانش‌آموختگان دانشگاهی دست و پنجه نرم می کند. تیم اقتصادی دکتر قالیباف در برنامه‌ریزی ها، هدف کلان خود را ایجاد اشتغال پایدار و کاهش و یک رقمی کردن نرخ بیکاری قرار داده‌اند. با اجرای برنامه‌های قالیباف در این بخش قرار است حداکثر 9 درصد از نرخ بیکاری در سال پایانی برنامه کاهش یابد. ایجاد و توسعه فرصت‌های شغلی جدید و نگهداشت ظرفیت‌های فعلی، کنترل و توجه به عرضه بازار کار، تسهیل شرایط در مسیر صادرات نیروی کار، ایجاد ارتباط سیستماتیک بین نظام آموزشی و نیازهای بازار کار، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، حمایت از کارآفرینی در کشور، ایجاد کارگاه‌های کوچک تولید، مدیریت واردات، اصلاح قوانین کار، تعریف مشاغل موقت و پاره وقت و تشویق کارفرمایان به استفاده از این نیرو‌ها جزو راهبردهای اصلی دکتر قالیباف برای ریشه‌کن کردن معضل بیکاری است.

  

  

                 برنامه ثبات اقتصادی

اقتصاد ما نیازمند یک تحول است همان نکته ای که مطرح کردم،که اگر بنده توفیق خدمت پیدا کردم به مردم قول دادم که ظرف دو سال  آرامش و ساماندهی لازم را در اقتصاد تحقق ببخشم؛به این معنا که هم کسی که شش درخت و دو گاو دارد بفهمد چه می کند و هم کسی که میلیاردها ثروت دارد بداند که در کشور چه کاری انجام دهد.پس به نظر من اولویت اصلی اقتصاد ما خروج از این نابسامانی بزرگ و بازگرداندن آرامش و ثبات است تا مردم از این سردرگمی خارج شوند و بتوانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند.

3939

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    58 96
    عملکرد قالیباف در گذشته نشون داده که از پس مشکلات فعلی به راحتی برمیاد
    • بله! IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
      3 9
      آره خیلی! یکیش همین قضیه مترو! از مدیران و کارگران شهرداری به خاطر اشتباهاتشون تقدیر و تشکر کرد و انداخت تقصیر بیمه! یکی دیگشم پل طبقاتی صدر که تا حالا چند تا کشته و زخمی داده و خونه های نزدیک به 9000 نفر رو خراب کرده و آوارشون کرده واسه انتخابات و رای آوردن!
  • محمد A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    10 5
    به نظر می رسه که قالیباف مدیری لایقه که نیاز کنونی کشور ما هم وجود یک فرد لایقه که بتونه کشور رو سامان بده.بقیه کاندیداها یا کار چندانی نداشتند و یا حداکثر دیپلمات بوده اند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    10 4
    آره با اون آی پدش که برد سر مناظره
  • بی نام EU ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    6 0
    برای مسکن چیکار می کنند؟ قانون پیش فروش ساختمان را اجرا می کنند یا تسلیم بهانه ها می شوند؟ آیین نامه اجرایی این قانون را زودتر ابلاغ می کنند ؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    11 10
    قالیباف تو گزینه ها از همه بهتره ... چون مدیر اجرایی بوده و عملکردشونم بسیا عالی بوده و فکر مدیریتی نوین داره... من که به ایشون رای میدم...
  • بی نام EU ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
    2 1
    آقای دکتر ما تقویت هم نخواستیم اول جلوی این فساد های مالی و اقتصادی را بگیرید چند سال طول می کشه تا بتونید جلوی فساد اقتصادی رابگیرید ؟ منظور فساد در سطح زندگی عادی مردم هست نه این فساد های عجیب و غریب! چیز سختی نمی خواهیم می خواهیم مثل بقیه اقتصادی های دنیا اقتصاد شفاف و سالم داشته باشیم