هشت سال از آغاز طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه های ایران می گذرد، حالا ادامه اجرای این طرح چه موافقان و مخالفانی درمیان کاندیدا های ریاست جمهوری دارد؟

محمد حسین نجاتی: تفکیک جنسیتی، طرحی که طی 8 سال اخیر به یکی از جنجالی ترین مباحث در دانشگاه های کشور تبدیل شده است، حالا سرنوشت متفاوتی در میان اظهار نظری های 8 کاندیدای ریاست جمهوری در دوره یازدهم دارد. عده ای سرسختانه موافق این طرح هستند و عده ای دیگر مخالف. هم اکنون از میان 8 نامزد احراز صلاحیت شده، 6 نامزد نسبت به این موضوع اظهار نظر کرده اند. محمد رضا عارف، حسن روحانی مخالف سرسخت این طرح هستند و غلامعلی حداد عادل و سعید جلیلی از موافقان آن. همچنین محمد باقر قالیباف و علی اکبر ولایتی مواضع معتدل تر و غیر مستقیمی نسبت به اجرای این طرح داشته اند و غرضی و رضایی اظهار نظری در این باره نداشته اند. طرح تفکیک جنسیتی طرحی است که از اوایل آغاز به کار دولت نهم در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت و در دانشگاه های همچون دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه مازندران بیش از پیش در دولت دهم توسعه پیدا کرد. 

تفکیک جنستی و پذیرش تک جنسیتی
پذیرش تک جنسیتی و سایر طرح هایی همچون آن که در راستای سیاست های تفکیک جنسیتی دانشگاه ها صورت گرفته است در پشت پرده خود مشکلات را برای داوطلبان به همراه دارد. مهم ترین این مشکلاتی کاهش شدید شانس داوطلبانی است که با رتبه های بالای خود به دلیل پذیرش جنسیتی نمی توانند به دانشگاه های معتبر داخلی و رایگان وارد شوند. به طوری که براساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور تنها 17 درصد از دانشگاه های دولتی پذیرای دانشجویان هستند. همچنین دانشگاه پیام نور با 5/52 درصد از کل ظرفیت اعلام شده بیشترین پذیرش را در میان دانشگاه های کشور دارد.

در جدول زیر اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی نامزد های انتخابات ریاست جمهوری در زمینه تفکیک جنستی را بخوانید

نام کاندیدا

اظهار نظر

سعید جلیلی 

تفکیک جنسیتی و اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها جزو برنامه‌های اصلی و یکی از محورهای اساسی برنامه های من است. 

حسن روحانی

 

در کجای قانون اساسی مجوز تفکیک جنسیتی در دانشگاهها صادر شده و از آن سخنی به میان آمده است؟/محروم کردن زنان جامعه از تحصیل در برخی از رشته های علمی که بعضا مطرح می شود بر مبنای کدام طرح و برنامه یا سند علمی و فرهنگی است؟ طرح تفکیک جنسیتی نه دارای کار کارشناسی است و نه با خواست جامعه انطباق دارد/ "دولت آینده دولتی است که میان زن و مرد در کسب موقعیت های شغلی تبعیضی قائل نخواهد شد و به زن ایرانی نگاه جنسیتی نخواهد داشت." /اسلامی کردن دانشگاهها جلو و عقب بردن روسری نیست.دختران جامعه ما اهل عفاف هستند و مشکلات در این زمینه با تذکر حل می شود" اما "اگر اسلامی کردن دانشگاهها به این معناست که استادی نظرش را اعلام نکند، استاد مطهری می گفت در دانشگاه اعلام کرده ام که استادی که معتقد به مارکسیسم است نظرات خودش را مطرح و من هم نظرات خودم را بیان کنم." 

علی اکبر ولایتی

در مورد تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها معتقدم که انقلاب اسلامی به معنای بازگشت به ارزش ‌های دینی است؛ یک تمدن تبلور فرهنگ محسوب می ‌شود و دین هم رکن اصلی یک جامعه فرهنگی خواهد بود. هرگاه انقلاب از عامل به وجود آورنده خود دور شود، به همان نسبت از درون دچار پوسیدگی خواهد شد.

 غلامعلی حداد عادل

من با تفکیک جنسیتی موافقم و باید ادامه یابد و معتقدم همانطور که بعد از انقلاب در اتوبوس‌ها تفکیک جنسیتی انجام دادیم می‌توانیم در جاهای دیگر این تفکیک را انجام دهیم. ما در ابتدای انقلاب پس از اینکه این اقدام را در اتوبوس انجام داده‌ایم مشاهده کردیم که درک این موضوع برای مردم سخت بود ولی امروز این اتفاق عادی شده است و حتی بدحجاب‌ها نیز هیچ مشکلی با این قضیه ندارند./ به عنوان یک مسلمان اعتقاد دارم در زمانی که اختلاط زن و مرد نیاز نباشد، باید تفکیک صورت بگیرد. در دانشگاه ها نیز همین طور است. اگر در یک رشته و برای یک کلاس 100 دانشجو وجود دارد و قرار باشد این کلاس در دو تایم تشکیل شود، بهتر این است که کلاس ها به صورت مجزا برای خانم ها و آقایان تشکیل شود.
 محمد رضا عارف   تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها بی حرمتی به دانشجوست با رفع تبعیض ها باید منزلت دانشجوی دختر در مقابل پسر حفظ و سهمیه بندی ها در قبال دانشجو برداشته شود. 

محمد باقر قالیباف

 

در مورد تفکیک جنسیتی اگر بگوییم دانشگاه‌ هایی همچون دانشگاه الزهرا(س) داشته باشیم که مختص خانم ‌ها باشد، چه اشکالی دارد؟ اما اگر غرض این است که سر کلاس درس تفکیک جنسیتی انجام دهیم، از نگاه‌ های کوتاه مدت است و با این حرف‌ ها به مقام دانشجو و دانشگاه توهین می‌ کنیم. واقعیت آن است که ما باید در دوره مدرسه تا دانشگاه کار را به صورت منطقی دنبال کنیم. 

 

سهم کم دختران در رشته های تک جنسیتی
در حال حاضر براساس اطلاعات مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1391 و1392 تفکیک جنسیتی بیش از ٦٠ دانشگاه کشور، نزدیک به ٦٠٠ کدرشته دانشگاهی را تک جنسیتی کرده اند که در این میان در رشته علوم ریاضی 194 رشته فقط مرد، 71 رشته فقط زن، در رشته علوم تجربی 57 رشته فقط مرد و 94 رشته فقط زن، علوم انسانی 44 رشته فقط مرد و 93 رشته فقط زن پذیرش می کنند که با توجه به سهم 60 درصدی زنان در کنکور های سراسری، دختران تبعیض بیشتری پیش روی خود می بینند.

4545

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    زنده باد عارف
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    25 6
    http://khabaronline.ir/detail/297224/society/education
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    41 22
    بابا شما چرا همش گزارشهای تکراری کار می کنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    156 8
    پس نظر آقای غرضی چی شد؟!
    • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
      113 0
      آقای غرضی فرمودند: من مسئول معاش مردم هستم نه حجاب آن ها
    • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
      51 0
      راست میگه..
  • هادی IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    من که با این طرح کاملا موافقم. زنده باد دکتر جلیلی
    • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
      ....... چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند .
    • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
      60 5
      برو بابا
    • امین IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
      41 1
      امان از این افراط و تفریط
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    42 1
    بابا این چه وضعشع اخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مثبت و منفی ها پس چرا معلمو نیست آخههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه اه اه اه اه
  • سعید IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    111 3
    خوبه خود امام جلوی این کار رو در اوایل انقلاب گرفتن و رهبری هم این خاطره رو تعریف کردن! حال آقایون دایه مهربان تر از مادر شدن! بنده تقاضای تفکیک جنسیتی مذاکرات ۵+۱ رو دارم! خبرآنلاین اگه اینو هم منتشر نکنی میشه شیشمین نظر متوالی من که منتشر نشد!!
  • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    93 3
    با انجام شدن نظر جلیلی آمار ازدواج به بیش از این سقوط میکنه
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    183 8
    آقای حداد عادل دانشگاه رو با اتوبوس مقایسه میکنه !!!!! همون بهتر که انصراف داد از شرکت در انتخابات .
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    اتفاقن برعکس من فکر کنم تفکیک جنستی شه امار اردواج بالا بره البته من نه موافقم نه مخالف خودم هم دانشجوی ارشدم چون اصلن برام فرقی نداره چه پسر تو کلاسم باشه چه نباشه مهم هدفم که درسه بش برسم
    • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
      62 4
      به نازم به هدفت...نظر کارشناسی هم که دادی آفرین
  • مرتضی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
    3 9
    می خواستم بدونم این اظهارات کجا و کی مطرح شده که جای دیگری خبری ازش نیست خبر آنلاین لطفا جواب بده
  • مهدی A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    10 1
    به نظر بنده با این طرح هایی که داره مطرح میشه اصلا بیایم ایرانو نصف کنیم یه دیوار مرتفع هم بینش بزاریم . حالا اقایون یه طرف دیوار و خانوما یه طرف دیگه . متاسفم !!!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا مشکل مملکت ما الان جدایی خانوما و اقایون از همدیگه هست ؟ یا مشکل مملکت ما الان تورم فقر بیکاری ناشی از رکود شدید اقتصادی ، و .............. است !!!!!!!!!!!!!!!!
  • هومن IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    4 3
    با این کار دخترا آفتاب مهتاب ندیده میشن و وقتی واسشون خواستگاری بیاد برق از کله شون میپره(وحشت زده میشن)پس ضررش به نفعش میچربه