ابراز امیدواری 8 کشور صنعتی جهان به تغییر در سیاست خارجی ایران پس از انتخاب روحانی

انتخابات ریاست جمهوری ایران و منتخب آن بحث امروز سران 8 کشور صنعتی در بلفاست بود.

سید صادق روحانی: هشت کشور صنعتی دنیا امروز در بلفاست ایرلند شمالی جمع شدند تا مهمترین اتفاقات صحنه بین المللی از جمله انتخابات ایران و تحولات سوریه را مورد بررسی قرار دهند.

گروه جی 8 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، ایتالیا ، ژاپن ، آلمان و کاناداست که بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تولید می‌کنند .

در جلسه دو ماه پیش وزرای خارجه  جی 8 اعلام شد که این گروه منتظر نتیجه انتخابات ایران خواهند بود. (ایـــنـــجـــا) ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفته بود: فرصت ایران برای توافق با غرب شش ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است. ما گفتیم و آماده‌ایم که یک بار دیگر هم تکرار کنیم که دریچه مذاکرات تا ابد باز نخواهد بود. طبیعتا تعیین یک چارچوب زمانی دقیق در این باره دشوار است اما معتقدم که نیمه دوم امسال برای حل این مساله (مساله هسته‌یی ایران) بسیار مهم خواهد بود.

انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران از منظر غربی‌ها یک چرخش و تغییر اساسی در سیاست خارجی این کشور در قبال مسئله هسته‌ای ایران محسوب می‌شود. همچنین این انتخاب از نظر آنان تاثیر مستقیم در بحران سوریه خواهد گذاشت. کشورهای غربی تا کنون ایران را متهم می‌کردند که به طور مستقیم در تحولات سوریه دخالت می‌کند.

پس از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری، آمریکا درباره تغییر سیاست خارجی ایران ابراز امیدواری کرد. دنیس مک دوناف، رییس دفتر باراک  اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۲۶ خردادماه گفت که انتخاب حسن روحانی به عنوان هفتمین رییس جمهوری ایران نشانه بالقوه امیدوار کننده ای است.

دنیس مک دوناف در گفت گوبا شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی بی اس» تصریح کرده است، در صورتی که رییس جمهوری منتخب ایران تعهدات خود را برآورده کرده و نشان دهد که  برنامه  هسته ای این کشور ماهیت صلح آمیز دارد، «او می تواند ما را شریک خود بیابد.»

رییس دفتر  باراک اوباما تصریح کرده است: «اگر او (حسن روحانی) همانگونه که در مبازرات انتخاباتیش گفته بود به ترمیم روابط ایران با جامعه  جهانی علاقه مند است، اکنون فرصتی برای انجام آن وجود دارد.»

کاخ سفید و جان کری، وزیرامور خارجه آمریکا،  در پیام های جدگانه ای به پیروزی  نامزد مورد حمایت  اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در انتخابات ریاست جمهوری ایران واکنش نشان دادند. ( همه پیام‌های تبریک داخلی و خارجی به حسن روحانی را می‌توانید ایــنـــجـــا بخوانید)جان کری در پیام خود گفته بود،  «ما شهامت ایرانیان را که در این فضا پای صندوق‌های رای ‌رفتند را می‌ستاییم» و «برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ایران» به منظور رسیدن به راه‌حل سیاسی  آماده‌ایم.

به نظر می‌رسد انتخاب روحانی که در سابقه خود به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد ایران در مسئله هسته‌ای را دارد فرصت تازه‌ای برای کاهش تحریم‌ها تحمیلی علیه ایران باشد.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =