مثلث در گفت و گویی با حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه نوشت:

* آقای روحانی، از اعضای معتدل جامعه روحانیت مبارز به حساب می‌آید که با نیروهای میانه‌رو دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب ارتباط خوبی دارد. رابطه او با آقای ناطق نوری و برخی نیروهای جبهه پیروان خط امام و رهبری که همسو با آقای ناطق نوری حرکت می‌کنند، مثبت ارزیابی می‌شود.

*{در واکنش به گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور باهنر در کابینه روحانی} ایشان به دنبال تشکیل یک دولت فراجناحی است، یعنی از افرادی استفاده خواهد کرد که کمتر برچسب جناحی روی آنهاست و قطعاً عناصر متعصب دو جناح را به کار نمی‌گیرد و می‌کوشد که افراد میانه‌رو، کارآمد، متخصص و توانمند را در دولت وارد کند، البته به نگاه مجلس درباره آن افراد هم توجه دارد تا بهارستانی‌ها حساسیت‌خاصی نسبت به فردی نداشته باشند.

*قطعاً آقای روحانی با جبهه پایداری میانه مناسبی ندارد چون آنها با سیاست اعتدالی او مقداری زاویه دارند، به عبارت دیگر آقای روحانی اعضای جبهه پایداری را جزو گروه‌های افراطی اصولگرا تلقی می‌داند اما بعضی از نیروهای جمعیت ایثارگران که معتدل هستند ممکن است به کابینه یازدهم وارد شوند.

*آقای هاشمی در جلوگیری از ائتلاف میان اصولگرایان و ایجاد ائتلاف میان اصلاح‌طلبان نقش مهمی ایفا کرد و قرار گرفتن او پشت‌سر آقای روحانی موجب شد که شعار اعتدال آقای روحانی بهتر از شعار اعتدال آقای ولایتی در جامعه جا بیفتد.

*آقای ناطق و آقای روحانی دو نامزد مورد علاقه آقای هاشمی بودند و به لحاظ همگرایی باهم ارتباط خوبی داشته و دارند. در زمان ریاست آقای ناطق بر مجلس، آقای روحانی، نایب‌رئیس اول ایشان بود. در آن مقطع آنها روابط خیلی خوبی باهم داشتند ضمن آنکه هم‌اکنون این دو نفر همگرایی خوبی در مجمع تشخیص مصلحت نظام با یکدیگر دارند و به لحاظ فکری هم تقریباً دیدگاه‌های آنها به هم نزدیک است که این مسئله زمینه همکای آنها را بیشتر فراهم می‌کند.

*آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان برای نجات خود در انتخابات از آقای روحانی حمایت کردند و ابتدا اکراه داشتند و حتی نامزدشان آقای عارف هم زمانی که کنار رفت، بدون اعلام انصراف به نفع آقای روحانی این کار را انجام داد. آن موقع اصلاح‌طلبان در بین خود اختلاف‌نظر زیادی داشتند به ویژه در مجمع روحانیون. چون می‌گفتند «چطور می‌شود بعد از 26 سال انشعاب از جامعه روحانیت مبارز، دوباره از یک نامزدی عضو این تشکل روحانی حمایت کنیم؟ این نقض غرض است.» بنابراین حمایت آقای خاتمی از آقای روحانی بیشتر برای برون‌رفت اصلاح‌طلبان از شرایط انزوای سیاسی بود که طی این هشت سال گذشته به ویژه چهار سال اخیر برایشان پدید آمد.

*آقای روحانی با شعارها و نوع موضع‌گیری که داشت توانست پایگاه اجتماعی اصلاحات را جذب خود کند، اما اکنون اصلاح‌طلبان در حال استفاده از آقای روحانی هستند و برای نجات خود از انزوای سیاسی سعی می‌کنند بر موج ایجاد شده توسط آقای روحانی سوار شوند. البته آقای روحانی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری به بازسازی جایگاه آقای خاتمی بیشتر کمک کند و اصلاح‌طلبان بتوانند از حمایت آقای روحانی بیشتر بهره ببرند.

*حتی اگر یک نامزد اصولگرا در صحنه باقی می‌ماند آرای بقیه نامزدها در سبد او قرار نمی‌گرفت چون هر کدام طرفدارانی داشتند که حاضر نبودند رأی خود را به دیگری بدهند، مثلاً اگر قالیباف به نفع جلیلی انصراف می‌داد یا برعکس، در آن صورت هواداران آنها رأی خود را عوض نمی‌کردند. درباره آقای ولایتی نیز قضیه به همین شکل بود، در کل کنار رفتن هر یک از نامزدهای اصولگرا سبب می‌شد که فقط مقداری از آرا به سوی دیگری سوق پیدا کند و بقیه در سبد آقای روحانی قرار گیرد، به‌همین منظور همه نامزدها برای افزایش مشارکت و جلوگیری از تقویت رأی رقیب در صحنه باقی ماندند.

29301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس US ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    89 1
    باریکلا... تو خوبی.
    • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      7 2
      من موندم باید از این اظهار نظرها خوشحال باشم یا ناراحت.از یه طرف با شنیدن این حرفها خوشحالم که این گروه از گذشتشون درس نگرفتن و مطمئنا نقاط ضعفشون رو نمیدونن یا توجهی بهش ندارن و این یعنی شکستهای بیشتر در آینده که در این صورت کم کم به حاشیه میرن(اگه اجازه بدن).از طرف دیگه به خاطر اینکه هنوز سهم عمده ای رو توی نظام دارن این عدم پختگی و رفتار کودکانه شون میتونه دوباره برای مملکت هزینه سنگینی ایجاد کنه و این خیلی خطرناکه.به همین خاطر آرزو دارم اینا یه کم بیشتر فکر کنن و عاقلانه تر رفتار کنن.
    • یک ایرانی مسلمان A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      11 0
      من خدارو شکر میکنم هیچ کدوم از اون آقایون اصول گرا کنار نرفتن چون اگر میرفتن باز میگفتین اگر میموند اون رای میاورد!! تاریخ مصرف اصولگرا ها تمومه اگر اصلاح طلب ها نبودن تاحالا مملکت یا به حراج رفته بود یا درحال جنگ بود!!
  • بی نام A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    160 4
    هر دم از این باغ خبری میرسد . خسته نشدن این آقایون ؟ قبول کنید شکست رو برای خودتون راحت تره سایت فارس نیوز صبح شمارش آرا کاندیدا ها رو به جناح ها تقسیم بندی کرده بود . دید روحانی رایش زیاد شد برداشت.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    92 2
    سیاست یعنی همین.....که کی وکجا وچه وقت به نفع کسی عقب بکشی ....واین زمانی اتفاق میافتد که هدف خدمت باشد ونه قدرت.....چیزی که اصولگرایان چهار سالی طول میکشد که متوجه شوند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      3 0
      باز چهار سال هم خوبه حالا حالاها متوجه نمی شن
  • بی نام A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    118 3
    دوستان شما که از جلیلی و قالیباف برای نجات اصول گرایان حمایت کردند چه شد ؟
  • محسن IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    75 0
    چطور برای اصولگراها تندرو و کندرو قائلید ولی اصلاح طلبان را یک طیف میدلنید . این تقسیمات دیگه ناکارآمد شد ،مثل چپ و راست . حال به یک تقسیم بندی معقول رسیدین و آن اعتدال و افراط . حال مردم از مواضع افرا می فهمند کیست.
  • مهدی IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    68 2
    حاجی جان، وقتی از انتخابات کنار میکشن نمیتونن بگن به نفع کی !!! الکی بهانه درست نکنید!!
  • مهدی IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    92 3
    جناب که اصلا طرفدار روحانی نبودی رای روحانی فقط بواسطه اصلاح طلبان بوده و خود روحانی هم اینو میدونه لازم نیست از اب گل الود ماهی بگیری....و بگی اصلاح طلبان سوار برموج ایجاد شده روحانی قرار گرفتن در واقع روحانی بر موج اصلاح طلبان سوار شد و رئیس جمهور شد و این واقعیت و لازم نیست این همه تو توهم باشی لطفا پخش کن من خودم اصلاح طلبم و حداقل 20 نفرو قانع کردم که به روحانی رای بدن..حالا برو تا تهش
  • مهدی IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    56 1
    بازم دم سایت شما گرم که خبرهای قبلی مربوط به ترقی رو گذاشته و مشخصه چقد به اصلاح طلب ها قبل انتخابات تاخته و حالا اینجور داره جلز ولز میکنه از رای روحانی خواهشا خبرهای مربوط بهشو بخونین میفهمین رایش جلیلی بوده و بقیه فتنه گرند و انحرافی
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    67 1
    از اول دکتر روحانی و دکتر عارف از طیف میانه رو و اصلاح طلبان بودند و بقیه نیز از طیف اصول گرا. با کاندیداها شدن هاشمی شکست اصول گراها محرز بود چه صلاحیت هاشمی تایید شود و بالای ۷۰ درصد مردم رای می دادند و چه رد صلاحیت شود که باعث روگردانی مردم از اصول گراها می شود
  • میم A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    111 3
    اصلولگراها دیگه گندشو دارآوردن! اقاجون،4 تا نامزد فرستادین،با اختلاف شکست خوردن،چرا ماله میکشین؟
  • جلال IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    91 1
    عجبا!! موج را آقای هاشمی وخاتمی ساختند و نتیجه آن پیروزی آقای روحانی شد.با تحلیلهایی که آقای ترقی دارند مشخص میشود که چرا موتلفه طی 16سال گذشته در کلیه انتخابات شکست خورده اند !!
  • سروش IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    77 0
    آقای ترقی اگه این کشفیات رو قبل از اعلام نتایج انتخابات می گفتن استفاده می کردیم....ظاهرن ما که رای دادیم به آقای روحانی نمی دونیم واسه چی رای دادیم و آقای ترقی و دوستان کاشفشون می دونن
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    19 0
    در مورد اصلاح طلبان اشتباه فکر می کنید! اما در مورد این که اگر اصول گرایان اعتلاف می کردند خیلی رای آنها کم می شد درست گفتید.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    28 0
    جالب ایننکه آقای عارف از قدرت به خاطر منافع حزب و البته در نهایت منافع مملکت گذشت ولی نامزدهای اصولگرایان نه تنها ائتلاف نکردند که برای هم چنگ و دندان هم نشان دادند
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    10 0
    بابا اینا فقط تا زمان انتخاب کابینه است.از اینا چه انتظاری دارید.یادتون رفته برای احمدی نژاد چه مرثیه هایی سرودند حتی گفتند اگر قرار بود پیغمبر بیاد تو بودی آخرش چی شد؟؟؟بزارید خودشونو با این حرفها شاد کنند.اتفاقا بهتر اینا روحانی از خودشون بدونند روحانی که از اینها نیست.بعد از دیدن عملکردشون آزادیخواهیش اجازه نمیده هم پیاله اینها بشه.ما هم راحتتر به اهدافمون میرسیم.مهم اهداف نه افراد.
  • حسن IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    20 0
    دقيقا بعد از تاييد صلاحيت نامزدهاي رياست جمهوري شبكه خبر گروه بندي هاي سياسي افراد رو اينجوري اعلام كرد كه محسن رضايي مستقل- قاليباف و حداد و ولايتي اصولگرا- جليلي مستقل- و عارف و روحاني و غرضي (حتي) اصلاح طلب. دوستان اگه اون برنامه رو ديده باشن تاييد ميكنن بعد چند روز شبكه دو برنامه خبري بيست وسي اينجوري تقسيم بندي كرد رضايي مستقل نزديك به صولگرا- قاليباف و حداد و ولايتي اصولگرا- جليلي جبهه پايداري- عارف اصلاح طلب- روحاني مستقل نزديك به اصلاح طلبان- غرضي مستقل اما وزير در دولت سازندگي كه بگه نزديك به هاشمي هست تا راي روحاني رو بشكنه من موندم روزنامه كيهان و استاد قلمش تا ديروز روحاني رو با اصلاح طلبا جمع ميكردن يه دفعه روحاني اصولگرا شد احتمالا به زودي ميشه اسب ترواي جبهه پايداري!
  • بی نام EU ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    صداوسیما دربررسی کاندیداها قبل ازانتخابات مدام عارف وروحانی راجزو کاندیداهای اصلاح طلب معرفی می کردچطورشدکه یک دفعه بعدازانتخابات روحانی شداصول گرا.خوشم میاد که هنوز سوزش شکست دارید.
  • امير IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    11 1
    بله بله فرمايشات شما متين جناب
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    14 0
    آفرین درست فهمیدی با این جملت مشخصه ولی عجیبه که بیان کردی!!!!!!!"به عبارت دیگر آقای روحانی اعضای جبهه پایداری را جزو گروه‌های افراطی اصولگرا تلقی می‌داند"
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    29 1
    همتون هم خوب میدانید خاتمی محبوبیتش از همه شما ها بیشتر است
  • صدف IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    24 0
    نابغه این سیاست بود که دکتر عارف اول اعلام نکردن مطمئن باش با مشورت آقای خاتمی و هاشمی اول اسم نبرده که جلیلی و قالیباف هم ادای این ها رو در نیارن.وگرنه همون اول گفتن به خواست خاتمی رفتم خاتمی هم فوری گفت تشکر از عارف و حالا به روحانی رای میدم.این مسائل برای مردم قابل فهمه ولی عجیبه برای شما پیچیدست اصلا مردمی که عاشق عارف بودن عقلشون رسید که کدوم از نامزد به ایشون مواضع نزدیکتری داره و بهش رای دادن این نزدیکی در مناظره ها هم نمایان بود....خبرآنلاین نمایش بده
  • حسن IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    15 1
    اگر اصلاحاتی با روی کار آمدن دکتر روحانی قرار است انجام یا حفظ شود آن اصلاحات خواست شخص رهبری و تمام مردم ایران است و از آن اصلاحات عناصر صادق نظام بیمی ندارند
  • بی نام EU ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    6 8
    شما هم فهمیدید چجوری مردم رو تحریک کنید هی کامنت و بازدید کننده بگیریدا؟ بسه دیگه باز اینقدر این کارا رو بکنید تا مسخره تون کنن, هر روز یکی از یه ور حرفی میزنه شما هم فوری میاید تحریک کننده هاشو میزارید که بیننده بگیرید, میگم زردید نگید نه
  • ایرانی IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    11 0
    سلام جناب آقای ترقی در سخنانتان اشارات خوبی داشتید ولی در نهایت خواستید تئوری تازه شکوفا شده در بین اصولگرایان یعنی جدا کردن پیروزی آقای روحانی از اصلاحات و نوشتن حداقل بخشی از آن به نام اصولگرایان را دنبال کنید! این کار شدنی نیست و نشان از عزم جنابانتان در حذف یک جریان اصیل، انقلابی، پویا و محبوب از صحنه سیاست ایران دارد همانگونه که در هشت سال گذشته بسیار در این راه کوشیدید و نشد!!!!!!!!! اگر واقعا به اسلامیت و جمهوریت نظام معتقدیم باید به ملت احترام بگذاریم. باید ملت را ببینیم و واقعیات آن را بپذیریم. باید از تمام استعدادها استفاده کنیم و دست در دست هم به مهر میهن خویش را کنیم آباد...
  • بی نام EU ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    41 1
    إصلاح طلبي يك حزب نيست يك تفكر است...
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    24 0
    عجب رویی دارند این اصول گراها!!روحانی که بچه نیست بذارینش سر کار.یکی شون میگه روحانی یه اصول گرا سابقه دار!جالب اینجاست که آقای شریعتمداری در روز بعد از از انتخابات با استناد به حرفهای اپوزسیون خارج کشور ودرج مقاله از آنها!!!می خواست به مخاطبانش القا کنه که روحانی اصول گراست .از این آقا در عجبم از آن دسته از آدمهاست که اعتقاد داره هدف وسیله رو توجیه می کنه.نه آقای شریعتمداری امیدوارم در دید گاهتون تجدید نظر کنید نمیشه به خاطر قدرت دست به دامن ورشکسته های سیاسی که مخالفت شون و با اصل نظام و خط ولایت پر نور فقیه ثابت کردن شد.بهتره اگرم میخوای استدلال کنی از آدم های هایی که برای این نظام زحمت کشیده و با شما هم عقیده هستن استفاده کنید نه اینکه دست به دامن دشمن بشی.لطفا نظر وبذارین
  • بنا A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    چه میشود کرد؟چند قرن گذشته اما هنوز سیاست و فلسفه ماکیاول عزیز معتقدان فراوانی دارد.
  • احمد IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    3 0
    این اقا و دوستانش در انتخابات قبلی آقای احمدی نژ اد تحویلشون نگرفت . در این انتخابات هم از کس دیگری حمایت کردند . حالا یادشان آمده که روحانی اصولگراست !
  • star A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    4 7
    اصولگراها اخلاق را در هنگام باخت زیر پا نگذاشتند آن هم وقتی فقط چند صدم درصد کافی بود تا به دور دوم بکشد. مجموع آراء بقیه نامزدها 16 میلیون و آراء روحانی 18 میلیون. روحانی 50/7 درصد یعنی فقط چند درصد کم میشد دور دوم می کشید.
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    7 1
    جناب اقای ترقی اصولگرایان خجالت نمی کشند از ملت ایران در این 8سال چه تهمت هاکه به اقای خاتمی نزدند تقاضای اعدام ومرگ در مجلس برایشان کردندحتی یک ربع به ایشان اجازه دفاع در صدا وسیما ندادندکجاست مولایمان امیرالمومنین اگر حقی ازطرفین دعوا ضایع می شدبرافروخته می شد صورت مبارکشان اصلاح طلبان در قلب ملت ایران جا داردوعامل اصلی نجات ایران واسلام از کج فهمی ها و طالبان صفتی هایند
  • بی نام EU ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    9 1
    بس كنيد اين حرفها رو. اصلا اصلاح طلبها نابود شدند، شكست خوردند، تمام شدند. خيالتان راحت ميشود؟ اجازه ميدهيد به فكر رفع مشكلات مملكت باشيم؟
  • مسعود IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    11 0
    نتيجه انتخابات رياست جمهوري 92: حكومت راضي مردم راضي تندروهاي دو جناح ناراضي ... نتيجه انتخابات 92 نشان دهنده يك موضوع ديگر هم بود كه مردم ديگر فريب تبليغات را نمي خورند چون در 8 سال اخير و مخصوصا در 4 سال گذشته . بزرگان و شايستگان و دلسوزاني مثل هاشمي و خاتمي . زير سيل آماج تهمتها و دشنام گوييها قرار داشتند و البته اين بزرگواران تريبون چنداني براي دفاع از خود نداشتند حتي بر خلاف شرع و قانون. به آيت الله هاشمي بعد از آن مناظره جنجالي. اجازه دفاع در صدا و سيما داده نشد ... نتيجه انتخابات 92 نشان دهنده بلوغ سياسي و بينش بالاي سياسي مردم ايران بود شايد اين بينش بالاي سياسي و پختگي و بلوغ سياسي به خاطر ناكارآمديها و مشكلات شديدي بود كه دولت پوپوليست با شعارهاي عوامفريبانه و رنگارنگ خود . پديد آ
  • مجید IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    اصولگراها میخان 2*2 رو بکنن 5 . به خدا شما منزوی هستید نه مردم که به اصلاحات رای دادن . معلومه که دارید می سوزید
  • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    5 0
    اصلاح طلبان به خاطر نجات کشور از آقای روحانی حمایت کردند نه نجات خودشان جناب ترقی! (لطفا چاب بفرمایید)
  • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    2 0
    کی شما را نجات می دهد؟
  • نفس A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    رئیس جمهور مال همس بسه دیگه حالا احمدی نژاد که اصول گرا بود چه گلی به سرشون زد نمیتونه که سلیقه ی شخصیش رو وارد این کار کنه اقای روحانی هم هر کاری که میکنه واسه کل ایرانه چه خوب چه بد