جزیره‌ای کوچک با آرزوهای بزرگ/قطری ها به برج ایفل هم چشم دارند؟

بسیاری از اروپایی‌ها از جمله فرانسوی‌ها نسبت به ولخرجی‌های امیرقطر نگاه خوش‌بینانه‌ای ندارند، از این رو اولاند به قطر می‌رود تا به این بدبینی‌ها پایان دهد.

زهرا خدایی:"قطریها مجال پیدا کنند برج ایفل را هم میخواهند بخرند" این تیتر یکی از مقالاتی بود که چند ماه پیش در مجلۀ نوول آبزرواتور منتشر شده بوده و در آن شرح مفصلی از سرمایه‌گذاری‌های امیرقطر و خانواده‌اش و بدبینی حاکم در فرانسه از افزایش حضور این امیرنشین کوچک ارائه شده بود.
حکایت بلندپروازیهای قطر شاید به روایت کریستیان شسنو روزنامه نگاری فرانسوی حکایت همان وزغی باشد که دوست دارد از گاو بزرگتر باشد. از لندن تا پاریس، با عبور از جزایر یونان، آفریقای جنوبی، رد پای قطر را می توان تقریباً در همۀ کشورهای جهان پیدا کرد؛ از سرمایه گذاریها و پروژه‌های عظیم گرفته تا حضور در بازار ورزش، لوازم لوکس، اتومبیل، کشاورزی، سنگ‌های گرانقیمت و ...
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مجلۀ فرانسوی کوریه انترناسیونال، فارغ از همۀ تحرکات و فعالیت های سیاسی این قورباغۀ کوچک، قطر با حمایت از کشورهایی که بهار عربی را تجربه کرده اند از جمله مصر و لیبی در حال سرمایه گذاریهای عظیمی است که گفته می شود ارزش و میزان آن به میلیاردها دلار می‌رسد. در حالیکه بسیاری از کشورهای جهان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند، اعضای خاندان آل ثانی در حال معامله های کلان اقتصادی و خرید ساختمانها، کاخ های اغواکننده و امتیازهایی هستند که چشم هر بیننده ای را خیره میکند.
در اینفوگرافیک ذیل بخشی از سرمایه‌گذاری‌های قطر در کشورهای مختلف جهان را می‌بینید:

.

برای مشاهدۀ اینفوگرافیک در ابعاد بزرگتر اینجا کلیک کنید
پول ها و ثروت قطر تنها محدود به ساختمان ها، سرمایه های منقول و غیرمنقول نیست، قطر دارندۀ سومین منابع گازی جهان است و در واقع به سلاحی مجهز است که همواره توان تأثیرگذاری آن را در صحنۀ بین المللی افزایش داده است.
کشوری که تنها 11.500 کیلومتر مربع مساحت دارد طبق اعلام صندوق بین المللی پول در سال 2012 در رده بندی تولید ناخالص داخلی کشورها با 100377 دلار به ازای هر فرد پس از لوکوزامبورگ در جایگاه دوم قرار داشت. گفته می‌شود این رقم تا سال 2015 به 112000 دلار خواهد رسید. با این حال اقتصاد قطر به شدت وابسته به منابع گازی و نفتی است و بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور(در حدود 80%) ناشی از درآمدهای گازی و نفتی است.
قطر با 119 میلیارد مترمکعب گاز صادراتی در سال 2011، معادل یک چهارم گاز تبادل شده در جهان، دومین صادرکنندۀ بزرگ گاز در جهان بعد از روسیه است.(با 196 میلیارد مترمکعب) قطری‌ها که به شدت از حادثۀ سونامی ژاپن سود بردند و حجم گاز صادراتی خود به ژاپن را افزایش دادند بازارهای دیگری در سنگاپور و چین نیز کشف کرده‌اند.
شیخ حمد با شرکت "قطر هولدینگ" توانسته حضور کشورش در کشورهای مختلف دنیا را تقویت کند. قطر هولدینگ وابسته به "گروه سرمایه گذاری قطر" که سرمایه ای معادل 100 میلیارد دلار دارد، سرمایه گذاری‌های عظیمی در کشورهای مختلف جهان از اندونزی گرفته تا لیبی انجام داده و گفته می‌شود همانند پشتیبانی برای سیاست خارجی شیخ حمد عمل می‌کند. احمد السید، مدیرعامل قطر هولدینگ دربارۀ حضور گستردۀ این گروه سرمایه گذاری می‌گوید: برای ما آنچه جذاب و جالب است، بازگشت پول‌ها و سرمایه‌هایمان به این صندوق است و در تلاشیم تا این پولها را برای نسل های آینده سرمایه گذاری کنیم.
اما همین ولخرجی‌های قطر بدبینی افکار عمومی جهان عرب(شارع العرب) و حتی اروپایی ها را به همراه داشته است. در بسیاری از محافل نخبگان سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیک همواره این پرسش مطرح می شود که قصد و نیت قطر از قبضه کردن بازارهای اروپا و به خصوص فرانسه چیست؟ کشوری که جمعیت قطری آن به زحمت به 500 هزار نفر می رسد و حتی فضای کافی برای افزایش جمعیت ندارد، چگونه است که عطش سیری ناپذیری برای تصاحب بیشتر بازارهای جهانی دارد؟ سرمایه گذاری قطر در گروه رویال مونسو، مارتینه، لاگاردر، اوداس، ویواندی و ... البته بدون در نظرگرفتن سایر پروژه های عمرانی با شک و تردید بسیاری همراه بوده است.
سفری برای از بین بردن بدبینی‌ها
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ لوموند قطر روز یکشنبه میزبان فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه است. هرچند که شیخ حمد بن خلیفه و شیخ حمدبن جاسم پیشتر به طور پنهانی ملاقات هایی با اولاند داشته‌اند اما این بار رییس جمهوری فرانسه با هدف عادی سازی روابط با قطر به این امیرنشین کوچک سفر می‌کند تا به شائبه‌ها و بدبینی‌های فرانسویها نسبت به سرمایه‌گذاری‌های افسارگسیختۀ امیرقطر پایان دهد. گفتنی است فرانسه چهارمین شریک تجاری قطر در اروپا پس از آلمان، انگلستان و ایتالیاست. دو کشور همچینین قرار است صندوقی به ارزش 300 میلیون یورو برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسوی راه اندازی‌کنند.
اما یکی از مشاوران کاخ الیزه دربارۀ حضور پررنگ دوحه در فرانسه می‌گوید: در شرایطی نیستیم که بخواهیم سرمایه گذاری‌های خارجی را رد کنیم. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لز اکو، قطر در طول 5 سال نزدیک به 15 میلیارد دلار در فرانسه سرمایه گذاری کرده که در مجموع 10% از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی قطر را تشکیل می‌دهد.
برای قطری‌ها فرانسه و انگلستان جایگاه ویژه ای دارد؛ از همین روست که دو کشور پذیرای موج عظیمی از سرمایه گذاری‌های قطر شده اند. قطر در این دو کشور در شرکت‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کند، برج، کاخ، هتل، رستوران، ورزشگاه و برندهای لوکس را خریداری می‌کند. به هر میزان که قطر حجم سرمایه گذاریهای خود را افزایش می‌دهد در حوزۀ سیاسی نیز بیشتر به مقامات این کشورها در حل بحران‌های خاورمیانه بیشتر نزدیک می‌شود.
در نمودار ذیل حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی قطر را از سال 2001 تا 2011 می‌بینید:

.

3952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    43 4
    کلی ازین پولا سهم ایران بود در پارس جنوبی که با تعلل ایران اونا بیرون کشیدن و فروختن
  • بی نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    20 13
    یکی نیست به این قطر بگه پاتو به اندازه گلیم ات دراز کن. با پول نمیشه وسعت، جمعیت، سرزمین و مشروعیت خرید
  • علی A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    30 1
    قطریها این کارهارو با همون کیف پولی میکنند که ما هنوز زیپش باز نکردیم پارسال هم قسمتی از زمینهای استان فارس رو خریدند البته تو یه مناقصه برای ساخت یه مجموعه
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    13 0
    گزارش جالبی بود. اینفوگرافیکش باحال تر بود.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    17 1
    فراموش کرده اید در همین ایران خودمان دولت خدمتگذار خطوط هوایی را برایشان مهیا کرده بود
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    6 24
    اصلا مگه میشه اسم قطر رو گذاشت کشور؟ همش یه وجبه. زیاد نباید جدی ش گرفت. بذارین با همین پول بازی ها خوش باشن
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    18 2
    البته به لطف سهل انگاری و بی توجهی فوق العاده ما در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی!!!! قطری ها پول هاشون را در حوزه های استراتژیک و سود آور سرمایه گذاری می کنند تا وقتی منابع گازیشون تمام شد یک منبع درآمد مطمین داشته باشند در حالی که در کشور ما بیشتر درآمد های نفتی و گازی به خاطر مدیریت غلط حیف و میل میشه!!
  • محمد A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    15 4
    قطر در واقع یک کشور نیست! یک کمپانی بزرگ است که نه کالایی دارد نه خدماتی و نه حتی هزینه ای. فقط سود دارد که از زیر زمین می اید. و تنها کمپانی است که عضو مجامع بین المللی ست و دارای رای و دستگاه دیپلوماسی.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    8 4
    قطر در واقع یک کشور نیست! یک کمپانی بزرگ است که نه کالایی دارد نه خدماتی و نه حتی هزینه ای. فقط سود دارد که از زیر زمین می اید. و تنها کمپانی است که عضو مجامع بین المللی ست و دارای رای و دستگاه دیپلوماسی.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    12 11
    خدایا به هر کی پول میدی جنبه هم بده. قطر فعلاً نقشی را در منطقه داره که انگلیسها از اسراییل انتظار داشتند. تفرقه در میان مسلمانان و چه پایگاهی بهتر از قطر پول کافی و اطاعت محض
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    17 1
    اگر امکانی بود که کلمات این نگارنده و صدها هزار انسانهای آگاه قشر متوسط ایرانی را که در " فقر و فلاکت " زندگی میگذرانند را دقیق بتصویر بکشد ، آنزمان میدیدیم که چگونه از هر حرف به حرف نوشته هایشان و ثانیه به ثانیه زمانهایی که مصروف خواندن این گونه مطالب صرف میکنند چه بارانی از " خون گریستن " را میدیدیم.