محمود بهمنی که در ابتدای خرداد ازناتوانی در کاهش تورم سخن می گفت ، در ابتدای تیر از تاثیرمدیریت اش بر نقدینگی و کاهش ارز سخن می گوید.

علی پاکزاد: رئیس کل بانک مرکزی درشرایطی که قیمت دلار در حال کاهش است در مصاحبه با خبرگزاری فارس به صورتی تلویحی مدعی شده است که این کاهش ناشی از موفقیت وی در مدیریت نقدینگی است، اما نگاهی به چند اظهار نظر محمود بهمنی در خردادماه چیز دیگر را نشان می دهد:

1-     "تورم متناسب با نقدینگی در رقم 30.5 درصد در پایان سال گذشته مهار شد اما این رقم بسیار بالاست، پس چه کنیم؟ بانک مرکزی سعی کرد تا نرخ تورم را کاهش دهد و تا این حد توان‌مان اجازه این کار را داد." این سخنان محمود بهمنی ، رئیس کل بانک مرکزی در تاریخ 5 خردادماه 1392در در بیست و سومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی است.

2-     رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه ای در تاریخ 21 خردادماه 92 با تشریح نحوه تزریق نقدینگی و حمایت نظام بانکی از بخش تولید، شتاب رشد نرخ تورم فعلی را چندان قابل قبول ندانست و پیش بینی کرد نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه‌های آینده متوقف و حتی روندی نزولی به خود بگیرد. نرخ ارز طی ماههای اخیر به ثبات نسبی رسیده است، این در حالی است که نقل و انتقالات ارزی هم به مرکز مبادلات ارزی هدایت شده است.

3-     رئیس کل بانک مرکزی طی مصاحبه ای دیگر در تاریخ اول تیرماه 92 با تاکید بر اینکه سیاست‌های این بانک تنها با هدف افزایش ارزش پول ملی بوده گفت: امیدواریم سیر نزولی نرخ ارز ادامه یابد و اگر برخی دوستان به نظرات ما توجه کنند، قطعا نرخ ارز، بیشتر از این کاهش خواهد یافت.

این نوع اظهار نظرهای رئیس کل بانک مرکزی به جای آنکه بتواند بازار را آرام کند، تنها به سردرگمی و حتی ایجاد تنش در بازار منجر می شود. در جایی رئیس کل عنوان می کند که نقدینگی در بازار تثیبت شده در حالی که تنها چند روز پیش از آن در مورد مهار نقدینگی و تورم اعلام ناتوانی می کند و می گوید حداکثر تلاش خود را برای مهار تورم به کار برده است.

به ناگهان و همزمان با کاهش قیمت ارز در فضای پیش آمده بعد از انتخابات شاهد این اظهار نظر هستیم که بازار تثبیت شده است. این روند ادامه خواهد داشت و تاکید می کند که سیاست بانک مرکزی تقویت پول ملی بوده است. آیا واقعا می توان گفت بانک مرکزی بوده است که بازار ارز را مدیریت کرده است؟

نگاه به روند تغییرات قیمت دلار طی سه ماهه گذشته نشان می دهد روند قیمت این ارز در بازار آزاد صعودی بوده است. متوسط قیمت دلار در فروردین ماه 3523 تومان، اردیبهشت ماه 3545 تومان، خردادماه 3583 تومان بوده است. البته اگر عامل انتخابات را از متوسط قیمت دلار حذف کنیم، یعنی متوسط قیمت دلار طی 23 سورز نخست خردادماه نشان می دهد که نرخ دلار طی این ماه در مقایسه با اردیبهشت ماه 94 تومان افزایش پیدا کرده و به 3639 تومان رسیده است، ولی با فضای ایجاد شده بعد از اعلام نتایج انتخابات به ناگهان متوسط قیمت دلار در هفته پایانی خردادماه به 3414 تومان کاهش یافته است. یعنی انخابات کانال قیمتی دلار را حدود 200 تومان کاهش داده است.

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

نرخ دلار آزاد در بهار سال 92

 

البته شاید نتوان به تداوم این فضا چندان امید داشت زیرا فضای قیمتی جدید تحت یک فضای روانی ایجاد شده و محصول عوامل واقعی عرضه و تقاضا در بازار نبوده است، اما به هر شکل این تغییر و تحول ها به خوبی نشان می دهد بر خلاف آنچه رئیس کل بانک مرکزی تلاش می کند جلوه دهد فضای حاکم بر بازار ارز با مدیریت وی به ثبات نرسیده است.

نکته دیگری که این مسئله را تائید می کند واکنش بازار ارز نسبت به اظهار نظرهای پرتعداد رئیس کل طی خردادماه است. در روز 5 خردادماه زمانی که رئیس کل از ناتوانی در مهار تورم سخن می گوید زمانی که تقریبا هفت روز از یک روند صعودی قیمت در بازار می گذرد و بلا فاصله با اظهار نظر محمود بهمنی قیمت دلار از 3650 تومان به 3700 تومان جهش می کند.

در 21 خردادماه اظهار نظر محمود بهمنی بعد از دو روز کاهش 100 تومان دلار در بازار آزاد قیمت هر دلار را به ناگهان از 3580 تومان 70 تومان افزایش و به 3650 تومان می رساند.

اظهار نظر رئیس کل در روز اول تیرماه هم بعد از 6 روز کاهش قیمت دلار انجام می گیرد و باید دید آیا عکس العمل بازار نسبت به تازه ترین اظهار نظر رئیس کل چه خواهد بود؟

واردات طلا به رغم پیش بینی کاهش قیمت

یکی دیگر از نکاتی که در مورد اظهار نظرهای کارشناسی محمود بهمنی علامت سئوال های جدیدی ایجاد می کند، اظهار نظری است که وی در روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری فارس  مطرح کرده و گفت: " بانک مرکزی از مدت‌ها قبل کاهش قیمت اونس و نزدیک شدن آن به 1200 دلار را پیش‌بینی کرده بود و به همین دلیل زودتر از موعد عرضه سکه‌های پیش‌فروشی را آغاز کرد."

حال سئوال اینجاست که اگر بانک مرکزی از مدتها پیش از کاهش قیمت طلا به حدود 1200 دلار خبرداشته است چرا در ماه های گذشته افزایش واردات طلا را شاهد بوده ایم؟، آنهم در شرایطی که متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در حدود 1600 دلار بوده است.

متاسفانه این نوع طرح موضوعات از سوی رئیس کل بانک مرکزی طی سالهای اخیر اعتبار این جایگاه را به شدت تحت تاثیر قرارداده است. اگر دولت یازدهم تلاش دارد برای عبور از بحران سکان نقدینگی کشور را در دست بگیرد، باید برای بازسازی اعتبار جایگاه ریاست کل بانک مرکزی با حساسیتی صد چندان دست به انتخاب بزند.

39222

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    318 8
    نمیشه ایشون چند روز کلا اظهار نظر نکنه ؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    این کاهش فقط به خاطر پیروزی آقای روحانی است
    • nima A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      107 6
      باز اىن بشر حرفيد منتظر گرون شدن باشيد
    • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      63 11
      قطعا همینه و همین حرف احمدی نژاد رو ثابت کرد ...
    • محمد A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      27 1
      دولت احمدي نژاد دولت افراد نا كارآماده . محبوبيت احمدي نژاد بين مردم رو هم خراب كردن. اين بهمني هربار مصاحبه كرد دلار 200 تومن گرون شد. به اعتماد حرف ايشون لبتاپ 2 ميليوني رو نخريدم . حالا شده 4 ميليون نيم . اين تفاوت قيمت رو از ايشون بايد بگيرم ؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    21 24
    به نظرم نرخ ارز به آقای بهمنی مربوط نمیشه چون بانک مرکزی یک نهاد مستقل نیست. اگر هم هست به خاطر این هست که اقتصاد ایران متاثر از سیاست هست و صحبت های بی مورد و بی هدف در سازمان ملل و متعاقب آن بر هم خوردن و تلاطم در عرصه اقتصاد بین المللی می باشد. به طور حتم هر کسی جای آقای بهمنی بود اوضاع بدتر از اینها می بود. آقای دکتر روحانی نباید رئیس بانک مرکزی را تغییر دهد. بلکه باید همین روند نزولی در نرخ ارز ادامه یابد تا مردم نفس بکشند. اصولا مدیریت بانک مرکزی باید از ثبات نسبی برخوردار باشد
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    کاهش نرخ ارز فقط و فقط مربوط به انتخاب آقای روحاتی به عنوان رییس جمهور است و هیچ ربطی به آقای بهمنی و دولت آقای احمدی نژاد ندارد. فکر کنم همه به راحتی این موضوع را می فهمند.
  • زلزله زده A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    196 6
    عمو بهمنی پدر اقتصاد نوین هستند. تئوریهای ایشان در زمینه اقتصاد، در اکثر دانشگاههای معتبر دنیا، علی الخصوص در دانشکده های مربوط به طنز پردازی، نگارش طنز و ... تدریس شده و تحقیقات شگرفی روی تئوریهای ایشان در حال انجام است. خبر آنلاین جرات داری بچاپ اینو! :-)
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    185 6
    دعا ميكنم سختيهاي ما هم كاهش پيدا كنه من كه نفسهاي آخرم را ميكشيدم
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    65 7
    این کاهش فقظ به خاطر لحظه شماری بازار مبنی بر اخراج این آقا است که با تغییر ایشان دلار تا 2200 کاهش پیدا می کند
  • amin A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    122 8
    هر آدم ساده ای هم میداند که روحانی عامل کاههش قیمت است
  • hbkdx IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    128 6
    اینو باش زود از فرصت استفاده کرد انگار خبر نداری طلا قیمتش در دنیا کاهش پیدا کرده این چیزییه که توی رسانه ملی هم دارن میگن. نزن به حساب خودت.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    132 6
    این کاهش فقط بخاطر ابن است که هاشمی به میدان آمد
  • حسن IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    همه فهمیدندتو این یک هفته دستهای پشت پرده یعنی چی که بیچاره همیشه احمدی نزاد میگفت
    • سارا A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      107 8
      فرافکنی نکنید آقا؛خط و نشان کشیدنهای تو خالی در عرصه بین المللی برای دیگر کشورها و مدیریت غلط و فساد مالی مدیران ناکارآمد این عواقب رو داره
    • رسول IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      36 2
      حسن جان ظاهرا از راه دوری اومدی و از مسایلی مثل بازار و اقتصاد ایران کاملا بی خبری
    • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      41 5
      این دستهای پشت پرده میدانند با امدن روحانی عمل انها برای مردم تشریح و رسوا خواهند شد در نتیجه دستهای پشت پرده که تا دیروز از امنیتکافی برخوردار بودند امروز می ترسند و بهمین دلیل مردم نفسی میکشند چون دزد ظاهرا دیگر نمی تواند شریک قافله باشد
    • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      29 1
      یعنی چواب به این ساده لوحی ندیدم!
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    44 1
    یادمه دو سه ماه قبل وقتی خبرنگار 20:30 می رفت بانک مرکزی تا در خصوص افزایش قیمت ارز سوال کنه نه تنها ایشون و همکاراش مصاحبه نمی کردن حتی سربازی رو هم می فرستادن تا خبرنگار رو از اطراف بانک مرکزی بیرون کنن حالا زرنگ شدن وکسی هم ازشون سوال نمی کنه پاسخ می دن اگه ایشون مدیریت داشت قبلا اعمال می کرد
  • سعید A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    روحانی مچکریم
  • امید A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    43 0
    متاسفانه مدیریت بسیار ضعیف بانک مرکزی به همراه اظهار نظر های غیر کارشناسی به بحران کاهش ارزش پول ملی دامن زده است. لا اقل اگر توانایی بهبود اوضاع را ندارند، سکوت کنند....
  • بهروز US ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    39 1
    آقای بهمنی در این چند سال جز ایجاد مشکل برای بازار هیچ کاری نکردن بهتره این کاهش قیمت هارو به خودشون نسبت ندن آقای بهمنی از چاپ اسکناس های بدون پشتوانه چه خبر؟
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    31 1
    آینده خواهید دید که نقش ایشان در رانت افزایش ارز چه بوده و با تفکر ایشان ارزش پول ملی با سقوط همراه گردید
  • حبیب A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    14 5
    (خط و نشان کشیدنهای تو خالی در عرصه بین المللی)، الان تو اوضاع بین الملل ما چه تفاوتی ایجاد شده؟ پس عقل سلیم میگه این میزان کاهش قیمت کار عوامل داخلی هست که قبلا قیمت رو بالا برده بودن.
  • بهلول A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    11 1
    اقا توهىن نكن. ايشون قراره جانشىن برنانكه باشه !
  • بی نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    41 0
    یاد رایزنی دولت برای فیلم فرهادی در اسکار افتادم. واقعا شرم آوره. حداقل این آقایون یار شاطر نیستند بار خاطر نباشن.
  • رضا A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    49 3
    ببینید چقدر مدیریت مملکت مشکل داشت که فقط خبر پیروزی آقای روحانی سبب شد دلال ها به خاک سیاه بشینند
    • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      7 0
      خیلی ساده ای که نفهمیدی جریان چیه واقعاااااااااا
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    30 9
    منتظر دلار 2000 هزار تومانی باشید .
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    22 0
    معما چو حل گشت آسان شود من هم پيش بيني مي كردم قيمت شش ماه ديگه هم پيش بيني مي كنم ولي هفت ماه بعد مي گم!
  • بی نام EU ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    34 3
    آقای بهمنی موج سواری ممنوع
  • پدرام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    14 34
    به نظر شما روحانی تخم دو زرده میکنه ؟
    • بی نام A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      19 3
      هیچ چیزی تغییر نکرده و من مطمئنم این دلار هایی رو که دراند ارزون از چنگمون در میارن 2 برابر به ما می فروشن می گی نه ؟ جالا نگا کن بعدا بیا بگو مچکرم مچکرم مچکرم .قیمت ماشین وارداتیو نگاه کنین تورو خدا همینطور فقط می ره بالا !!! ixx 55 قبل اقای روحانی بود 215 م تومن الان بعد ایشون شده 230 م تومن . یعنی شیطون باید بیاد لنگ بندازه بعد اونوقت دلارو از چنگ ملت مفت می کشن بیرون قبلشم که دوستان اگه خاطر هممون باشه سکه بهمون فروختن با چه ادا اصولی انقد نمیشه بایدانقد باشه قیمت می ره بالا ضرر می کنیم خلاصه آخرش 1250 گفتن بهتون می ندازیم !غصه نخورین تازه با دخالت مقامات بالا دستی فروش قطعی کردن .خدا یا بکی بگیم خبر جان ای روزا دست و دلباز شدی بچاپ اینو هم یکم احساس سرما کنم!
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    43 4
    کاهش قیمت طلا ناشی از کاهش قیمت جهانی انس طلاست و کاهش دلار عمدتا ناشی از هیجان و التهاب بازار می باشد. من هم مثل همه ی ایرانی ها دوست دارم که ارزش پول ملیمون افزایش پیدا کنه ولی در حال حاضر این کاهش قیمت ها رو موقتی می بینم و زیاد به سیاست های کاهشی قیمت ها در حال حاضر خوشبین نیستم. اگر آقای روحانی و یا هر کس دیگه ای که ادعای بهبود وضع اقتصادی را سر می دهند می توانند قیمت خودرو را که تحت تاثیر ارز افزایش های بالغ بر 100% داشته را کاهش دهند. با تشکر
  • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    6 0
    اگه دلار برسه به قیمت مبادله ای و برای مدت زیادی در اون تثبیت بشه آیا بازم خوبه؟؟
  • مرتضی US ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    9 6
    روحــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانی مچــــــــــــــــــــــــــــکریـــــــــــــــــــم
  • افلاک A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    5 1
    دروود.. لازم به ذکر هست که بنده به مدت یک سال رفتار دلار و طلا و سکه را زیر نظر دارم و در آن سرمایه گذاری هم کرده ام. باید قیمت طلا در ایران را از دو جهت مورد بررسی قرار داد. یکی قیمت انس جهانی و دیگری قیمت دلار. قیمت جهانی طلا در 6 ماه گذشته چیزی نزدیک به 350 دلار در هر انس کاهش پیدا کرد که با توجه به افزایش قیمت سالانه آن و همچنی هزینه تمام شده استخراج آن، غیر طبیعی و شتاب زده می باشد. و اگر من را به داشتن توهم توطئه محکوم نمیکنید باید بگم که کشور امریکا بیشترین سود را از این بازار میبرد. الان قیمت انس تقریبا در کف قرار گرفته و با توجه به تلاش آن برای عبور از 1300 به احتمال زیاد دوشنبه یا سه شنبه قیمت ها را اصلاح میکند و به محدوده 1350 نزدیک می شود.
  • مجتبي A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    خيلي خوب بود متشكرم از شما
  • ایران IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    9 3
    اجمدی نژاد برای فرار از بد نامی داره دلارها می ریزه تو بازار و صندوق ملی را خالی تحویل روحانی می ده مردم بیچاره ایی که فکر می کنن به خاطره پیروزی روحانی داره ارزون می شه آخر مرداد قیمت ها را جک کنن