عکسی که باید به آن افتخار کرد!

تصاویر متعدد و شوق‌برانگیزی که در طول 72 ساعت گذشته از اجتماع زنان، مردان، کودکان و کهنسالان دوستدار محیط زیست در مقابل سردر ورودی باغ گیاه‌شناسی نوشهر بر روی صدها سایت، روزنامه و درگاه خبرگزاری‌های معتبر داخلی و خارجی منتشر شده است، نه تنها مدیران بی توجه به ملاحظات محیط زیستی در کشور را شوکه کرد، بلکه حتا خوشبین‌ترین، فعالان محیط زیست در ایران را هم به حیرت انداخت و درسی بزرگ به همه‌ی ما داد تا پس از درک پیام حماسه سیاسی در بیست و چهارمین روز از خرداد 1392، بکوشیم تا پیام واکنش مؤثر مردم در دفاع از باغ گیاه شناسی نوشهر - که در پنجمین روز از تیرماه 1392 رقم خورد – را هم دریابیم؛ تلاشی که نگارنده کوشیده است تا در نوشتار پیش رو، محقق سازد و نشان دهد: ماجرای باغ گیاه شناسی نوشهر ثابت کرد: هنوز مردم ایران را نمی‌شناسیم! می‌شناسیم؟

    در منتها الیه خاوری شهر نوشهر، 82 سال است که پردیسی متفاوت در وسعت 35 هکتار وجود دارد که بر سردر فرسوده و نم دارش نوشته شده: "باغ گیاه شناسی شمال کشور (نوشهر)"؛ باغی که حتا نرده‌ها و دیواره‌های اطرافش هم در آستانه‌ی فروریختن است، از بس که فراموشش کرده‌ایم و یا آن که فکر می‌کردیم که فراموش شده است و کسی نمی‌داند که در آن هنوز کهن‌سال‌ترین درختان مستقر در رویشگاه جلگه‌ای هیرکانی، چون ممرز، نمدار، بلندمازو و توسکا با عمر بیش از 200 سال زندگی می‌کنند.

تجمع در برابر باغ گیاهشناسی نوشهر


    باغی که خاک حاصلخیز و زادآورش درطول حدود یک قرن گذشته، میزبان و پذیرای گام‌های ده‌ها هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشکده‌‌های کشاورزی و منابع طبیعی سراسر کشوربوده است؛ دانش‌آموختگانی که برخی از آنها در شمار دانشمندانی بزرگ با شهرتی ملّی و اعتباری جهانی چون شادروان استاد کریم ساعی، شادروان دکتر کریم جوانشیر، استاد محمّد حسین جزیره‌ای، پروفسور علی یخکشی، دکتر مجید مخدوم، دکتر تقی شامخی و ... هستند. در حقیقت، به دشواری بتوان دانشجویی را یافت که دو واحد درس درخت‌شناسی را گذرانده باشد و گذرش به باغ گیاه‌شناسی نوشهر نیافتاده باشد.
    و شاید به حرمت همان فرزانگان باشد که گروهی از مردم شریف ایران، صبح روز چهارشنبه پنجم تیرماه 1392، در پاسخ به درخواست کمک گروهی از پژوهشگران و دوستداران منابع طبیعی ایران، از راه‌های دور و نزدیک و استان‌های مجاور خود را به مقابل باغ گیاه‌شناسی نوشهر رساندند تا مانع اجرای این دستور مقام عالی استانداری مازندران شوند که خبرگزاری مهر برای نخستین بار آن را منتشر ساخت.

 

تجمع در برابر باغ گیاهشناسی نوشهر


    نگارنده خود، یک روز پیش از این واقعه با حسرت نوشت: چرا مردم استانبول برای دفاع از یک پارک تفریحی به نام گزی می‌توانند و ما در دفاع از تاریخی‌ترین باغ موزه پژوهشی خود که صدها برابر آن پارک تفریحی می‌ارزد، نمی‌توانیم؟
    اما همان مردم به نگارنده ثابت کردند که آنها هم می‌توانند ... و هیچگاه نباید دست‌کم‌شان گرفت؛ زیرا نشان داده‌اند که در دقیقه 90 چه در صحنه انتخابات، چه در صحنه فرهنگ، چه در هنگام کمک به یک هم نوع و چه در میدان محیط زیست می‌توانند شگفتی بیافرینند!
    برای همین است که می‌گویم: پیروزی درخشان بدست آمده در پنجم تیرماه 1392 و عقب‌نشینی آشکار طبیعت‌ستیزان را هرگز نباید فراموش کرد. کارمندان و پژوهشگران باغ گیاه‌شناسی نوشهر باید لوح یادبود آن عاشقان طبیعت را که اجازه ندادند تا لودرسواران درخت افکن، دوباره ماجرای تجاوز تلخ 1389 و ریشه‌کن ساختن 11295 اصله درخت را تکرار کنند، بر کنار در ورودی این باغ بنیان نهند.

تجمع در برابر باغ گیاهشناسی نوشهر

با وجود این کودکان، مگر می‌شود به آینده سبز وطن امیدوار نبود؟


    و طرفداران محیط زیست در سراسر کشور هم باید بدانند که تنها نیستند و قلب‌ها، دست‌ها و گام‌های بسیاری از هموطنان‌شان آنها را حمایت می‌کنند.
    ضمن سپاس از حمایت جانانه رییس جمهور منتخب، دکتر حسن روحانی که لبیکی جانانه به درخواست 22 انجمن تخصصی و تشکل مردم‌نهاد در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست دادند و نیز هر شخصیت حقیقی یا حقوقی که کوشید تا حریم باغ گیاه‌شناسی نوشهر از گزند متجاوزان در امان بماند، آرزو می‌کنم دیگر روزی را نبینیم که یک مسئول مملکت به خود این اجازه را بدهد تا مزایای یک جاده کمربندی را بخواهد با موهبت‌ها و ارزش‌های غیرقابل تبادل مجموعه‌ای بی‌نظیر چون باغ گیاه‌شناسی نوشهر مقایسه کرده و با افتخار از دلایل سازمان منتبوعش برای تخریب آن سخن گوید.
    آمین ...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شين A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    49 0
    خيلي خوشحال شدم و اين اولين پيروزي ماست :)
  • سارا A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    35 0
    کاش همچین حرکت هایی برای رفع مشکل آلودگی هوای و ریز گردها که هر روزه ما در جنوب کشور شاهد هستیم و می دونیم که عامل خیلی از بیماری ها هست هم، انجام بشه... شاید این مسئولین به فکر افتادند... کاش یه مدت طولانی روزنامه ها به این مسئله گیر بدند شاید مسئولین کاری کردند...
  • مرتضی جانملکی IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    39 0
    چه خبر خوشحال کننده و غرور آفرینی ... مرحبا به شما آقای درویش عزیز و به همه طرفداران محیط زیست در ایران.
  • fatima IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    28 0
    با وجود این کودکان، مگر می‌شود به آینده سبز وطن امیدوار نبود؟...,واقعا خدا قوت جناب درویش.تبریک به شما و تمام کسانی که تلاش کردند مثل آقای منصوری.سبز بمانید و رستگار
  • متینی زاده A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    18 0
    تبریک به همه دوستداران طبیعت و محیط زیست و خداقوت به دوست گرانقدرم درویش عزیز امیدوارم گروه های مردم‏‏ نهاد بتوانند با استقرار دولت امیدبخش جناب دکتر روحانی سهم حقیقی خود را در بهادادن به مواهب زیستی و منابع طبیعی ایران و فراتر از آن آبادانی و پیشرفت ایران عزیزمان ادا کنند
  • سارا نیک بنیاد IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    16 0
    با سلام و درود به مهندس درویش و همه حامیان باغ گیاهشناسی نوشهر ... به نظرم این واقعه آنقدر مهم و امیدبخش است که شاید باید تاریخ حرکت های اجتماعی محیط زیستی را در ایران به قبل و بعد از 5 تیر 1392 تقسیم کرد. خیلی خوشحالمان کردید بچه ها ...
  • بابا خانجانی شیراز IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    18 0
    امیدوارم باغ گیاهشناسی 35 هکتاری نوشهر با حمایت موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع و با همت پژوهشگران مرکز تحقیقات مازندران با گونه های درختی درختچه ای و بوته ای در معرض تهدید ناحیه خزری تکمیل گردد. مردم و تشکلها درخشش تحقیقات را به عین ببینند تا انگیزه مردمی در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیستمضاعف گردد. دیگر متجاوزین به منابع طبیعی اجازه تعرض به حریم زیستی مردم رانخواهند داشت
  • گل آور IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    16 0
    با سلام و درود خدمت شما مهندس درویش عزیز واقعا ممنونم از پیگیری ها و اطلاع رسانیتان و خوشحالم که این اتفاق فرخنده روی داد.و از همه کسانی که برای دفاع از باغ گیاهشناسی کاری انجام دادند صمیمانه سپاسگزارم. و خدا را شاکرم به خاطر این مردم عزیز و گرانقدر پاینده باشید.
  • ياسمين A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    5 0
    مگر اين ك همين مردم از جنس خودمون ب فكر بيوفتن!اون بچه اي هم ك ميبينيد پلاكارد گرفته دستش و داره شعار ميده،ب فكر آيندش هست ولي ما حتي به فكر اينده خودمون نيستيم چ برسه ب اينده اون طفل معصوم!
  • علی محمد IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 0
    یه بار فرصت بازدید از این باغ زیبا را داشتم و وقتی خبر تخریب باغ را شنیدم فکر میکردم دارم خواب میبینم واقعا این فکر کدام انسان بی وجدانی بوده!!!! من فکر میکنم کسانی که پشت این ماجرا هستند از انسانیت بهره ای نبرده اند و باید پاسخگوی ملت ایران باشند