آموزش عالی و دانشگاه ها در دولت های نهم و دهم وزارت علوم به بستر طرح های بحث برانگیزی تبدیل شد.

محمد حسین نجاتی: آنچه بر دانشگاه های ایران طی هشت سال گذشته، گذشت؛ سرنوشت دراماتیکی بود. ماندن جوانانی در صف تحصیلات تکمیلی،سپردن تنها مرکز دانشگاهی غیردولتی به گروه های نزدیک تر، دست باز روسای منصوب شده دانشگاه ها برای جذب اساتید بدون درنظرگرفتن بدنه علمی دانشگاه، توزیع دلبخواه بودجه از سوی دولت به دانشگاه ها، خمیازه بلند تشکل ها» . حالادانشگاه ها مانده اند و مقطع جدید برای مقایسه. دانشگاه قبل از دولت های نهم و دهم، و بعد دولت های نهم و دهم. در این گزارش 10 اقدام جنجالی و برانگیز دولت های نهم و دهم در حوزه آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفته است که در روزهای پایانی دولت دهم مرور آنها خالی از لطف نیست.


برگ ریزان پاییزی و بازنشستگی اساتید
در کرسی های مطرح و معتبر دانشگاهی دنیا آنچه تاریخ انقضا ندارد، تدریس و تحصیل است. به عنوان مثال انیشتین یا شاگرد ایرانی او پروفسور حسابی تا آخرین لحظات عمرشان در حال تدریس و انتقال تجربیات علمی خود به شاگردانشان بودند. نه اینکه عرصه را بر جوانان تنگ کنند بلکه وزنه ها و مکمل هایی برای فضای علمی دانشگاه ها بودند. همچنین مشهور است که پنج رییس در میان 25 رییس دانشگاه هاروارد تا به امروز در دفاتر کاری خود فوت کرده اند. در ایران اما مسوولان وزارت علوم با بازنشستگی دست کم 50 استاد دانشگاه که عمدتا در علوم انسانی مشغول به کار بودند، کارنامه نه چندان روشنی از خود به جای گذاشتند. اساتیدی همچون محمد ستاری فر، شهلا اعزازی، مرحوم رحمت الله صدیق سروستانی، مرتضی مردیها، محمدرضا شفیعی کدکنی، پرویز پیران، فرامرز رفیع پور، غلامعباس توسلی، رضا داوری اردکانی، امیرناصر کاتوزیان، حسین بشیریه، محمدرضا ضیایی بیگدلی، سیدعلی آزمایش و ایرج گلدوزیان در دولت های نهم و دهم با دانشگاه های ایران خداحافظی کردند. کسانی که سال ها باید بگذرد تا جای خالی آنها در مراکز دانشگاهی پر شود.

 

 نام  جزئیات اظهار نظر 
جعفر توفیقی قبل از دولت های نهم و دهم هم بسیاری از اساتید به دلیل مسائل اداری و مالی ،سن و ....بازنشسته می شدند ،اما در شرایط روز در برخی موارد به دلایل سیاسی وبرخورد سیاسی می بینیم که دستور قطع همکاری داده می شود.
کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم  اگر حتی یکی از استادان خارج از مقررات ابلاغ شده بازنشسته یا اخراج شده به ما اعلام کند تا این موضوع را بررسی کنیم.
محمد خوش چهره استاد دانشگاه  مهمترین عارضه ناشی از بازنشستگی استادان و کناره‌گیری یا کنار گذاشته شدن اساتید این است که بخشی از سرمایه‌های علمی کنار گذاشته می‌شوند.
علی عباسپورتهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم  بخش اعظم استادانی که بازنشست شدند در حوزه تدریس خود زبردست و خبره بودند ولی چون در سال‌های اخیر تحقیق ممتازی را ارائه نکردند از عرصه تدریس کنار گذاشته شدند. این رویه ملاک مناسب و درستی برای ارزیابی یک استاد نیست و باید تغییر یابد.


تفکیک جنسیتی خوب یا بد
اگرچه اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دولت نهم پایه گذاری شد، اجرای این طرح را باید به نام کامران دانشجو، وزیر کنونی علوم نوشت چراکه در سال 1389 محمود احمدی نژاد با انتشار نامه ای به وزیر علوم خواستار توقف اجرای طرح تفکیک جنسیتی شد اما مثلث کامران دانشجو در صدر مدیریت وزارت علوم، صدرالدین شریعتی رییس دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مجری طرح های تفکیک جنسیتی و نمایندگان منتقد دولت در مجلس باعث شدند دستور احمدی نژاد (گرچه برخی آن را ژستی سیاسی خوانده بودند) نه تنها بی اثر، بلکه زمینه ساز ادامه طرح تفکیک جنسیتی شود.کامران دانشجو تفکیک جنسیتی را پیش راند و در گامی بلندتر دستور احداث دانشگاه های تک جنسیتی را صادر کرد.

 

نام جزئیات اظهار نظر 
علی عباسپورتهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم  این مسئله باید از سوی مسئولان کشور پذیرفته شود که با تفکیک جنیستی فرهنگ اسلامی را نمی توانیم به دانشگاه ها تزریق کنیم
کامران دانشجو وزیر علوم در دولت نهم  چرا باید 33 سال از انقلاب بگذرد اما هنوز درباره جدایی سرویس دختران و پسران بحث شود، این موضوع یک امر بدیهی است. 
محمود احمدی نژاد در نامه ای به وزیر علوم  طرح تفکیک جنسیتی طرحی «سطحی و غیرعالمانه» است و خواستار توقف اجرای آن هستم. 
کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم در پاسخ به دستور احمدی نژاد دستور رییس‌جمهوری برای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا مطاع است و آن را به گوش جان می‌شنویم و اجرا می‌کنیم.
علی مطهری نماینده مجلس  اگر تأسیس دانشگاه‌ها هم مانند حوزه‌های علمیه از ابتدا در دست آن‌ها بود، دانشگاه‌های دختران و پسران را جدا تأسیس می‌کردند.


 
 حرمت گرفتن پیام نور و افت کیفیت آموزشی

به سختی می توان کارنامه دولت های نهم و دهم در حوزه دانشگاه را بررسی کرد و نامی از دانشگاه پیام نور نداشت. دانشگاهی که بر اساس اهداف اولیه خود قرار بود دانشجویان را به صورت غیرحضوری پذیرش کند اما در دولت نهم برای کاهش ضریب نفوذ دانشگاه آزاد قدرت گرفت و در دولت دهم به جایی رسید که 60درصد دانشجویان دوره کارشناسی را جذب خود کرد. حتی دامنه قدرت گرفتن این دانشگاه به جایی رسید که در سال 90 تصمیم به برگزاری دوره های کارشناسی ارشد رشته هایی چون هوا - فضا، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و مهندسی نفت گرفت؛ برگزاری رشته هایی بدون امکانات سخت افزاری و کارگاهی. قدرت گرفتن دانشگاه پیام نور و بالاگرفتن سرعت اعطای مدرک به دانشجویان یکی دیگر از عملکرد های موردانتقاد در دولت های نهم و دهم است. دانشگاهی که ادعای غیردولتی بودن دارد و بالاترین سهم از بودجه را در مقایسه با دانشگاه های کشور می گیرد. به عنوان مثال این دانشگاه در سال 92 بودجه ای 10برابر دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرده است.

 

نام جزئیات اظهار نظر 
علی عباسپورتهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم درخواست افزایش پذیرفته‌شدگان آزمون دکترا، حرکتی شعاری و توخالی از سوی مسوولین است.
عباس مقتدایی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  تحقیقات میدانی ما گویای این واقعیت است که دانشگاه پیام نور امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی مطابق با استاندارهای لازم در اختیار ندارد.
عبدالله معتمدی، معاون دانشگاه پیام نور  در واکنش خبر معادل شدن مدرک دانشگاه پیام نور به علت کیفیت پایین این دانشگاه :اصلاً چنین چیزی صحت ندارد دانشگاه پیام نور نه تنها زیر نظر وزارت علوم است بلکه مدارک پیام نور همیشه معتبر است.
سعدالله نصیری عضو کمیسیون آموزش مجلس کمیت در دانشگاه پیام نور افزایش یافته اما به کیفیت در این حوزه کم توجهی شده است برای پیگیری این موضوع، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، به کمیسیون دعوت و تذکراتی به وی داده می شود

فراموش کردن استقلال دانشگاه ها

استقلال دانشگاه ها در تصمیم گیری، صرف بودجه، جذب اعضای هیات علمی و پذیرش دانشجوی دکترا مساله ای است که در مرام دولت های نهم و دهم دیده نمی شود. اولین قدم برای ازبین بردن استقلال دانشگاه ها در دولت نهم برداشته شد. آن زمان که در بودجه سال 88، وزارت علوم بودجه دانشگاه ها را در اختیار آنها قرار نداد و برای دریافت بودجه، تبصره صورتحساب مخارج را تعیین کرد. از سال 1388 دانشگاه ها موظف شدند برای اجرای طرح های عمرانی و دیگر هزینه ها، صورتحساب هایی به وزارت علوم بفرستند و در قبال آن بودجه دریافت کنند. علاوه بر این، تغییر شکل برگزاری آزمون دکترا در دولت دهم استقلال دانشگاه ها در جذب دانشجوی دکترا را گرفت. همچنین در دولت دهم آیین نامه ارتقای درجه علمی اساتید باعث شد روسای منصوب شده دانشگاه ها از سوی وزارت علوم، به راحتی بتوانند بدون درنظرگرفتن نظر اعضای هیات علمی، اساتید را جذب دانشگاه ها کنند. اقداماتی که باعث شد استقلال دانشگاه ها در دولت دهم هم زیر سئوال رود.

 

نام  جزئیات اظهار نظر 
کامران دانشجو وزیر علوم در دولت دهم در جذب اعضای هیأت علمی، تغییراتی در حال انجام است وتمامی دانشگاه‌ها از این پس،تنها باید از طریق سایت متمرکز وزارت علوم، که ثبت‌نام در آن برای جذب هیأت علمی، از‌ ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ آغاز می‌شود، اقدام به جذب اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود کنند
جعفر توفیقی وزیر اسبق علوم شاید یک نگرانی از بحث استقلال دانشگاه ها در مجموعه فکری فعلی وجود دارد و آن را در تعارض با ایدئولوژی دانشگاه اسلامی- آن طور که تاویل و تفسیر می کنند- می بینند. اما به نظر من این نگرانی از اینجا ناشی می شود که دوستان به بحث استقلال دانشگاه ها توجه کافی نکرده اند. استقلال به معنای استقلال از حاکمیت و ارزش های نظام نیست، بلکه افزایش اختیارات دانشگاه در چارچوب قوانین موجود در کشور مدنظر است.
محمدرضا ظفرقندی، رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران هیچ جای دنیا دولت به خود اجازه نمی‌دهد که در تصمیم‌گیری‌های کلان دانشگاه‌ها دخالت کند و اگر زمانی بخواهد تصمیم‌گیری در رابطه با دانشگاه‌ها داشته باشد، سعی می‌کند در اولین قدم نظرات بدنه علمی دانشگاه را مدنظر قرار دهد.
علی عباسپورتهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم  استقلال دانشگاهها از مباحث کلیدی دانشگاهها است که بسیاری از منتقدان وزارت علوم از‌ آن به عنوان یک نقطه تاریک در این وزارتخانه یاد کرده و معتقدند که دانشگاهها استقلال لازم را ندارند

حذف یک شبه رشته ها و دانشکده ها

تصمیم های یک شبه برای حذف رشته ها و دانشکده ها طی هشت سال اخیر، مصادیق زیادی در کارنامه دولت های نهم و دهم دارد.  اابتداگروه اقتصاد و توسعه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی را به کلی منحل شد پس از آن، در آموزش پزشکی، سودای ایجاد بزرگ ترین دانشگاه جهان اسلام باعث انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران شد. اقدامی که در روز های آخر دولت دهم به دوربرگردان طرح های نسنجیده رسید و دوباره انحلال این دانشگاه منتفی شد. در جدیدترین اقدام نیز دولت دهم در اوایل اردیبهشت ماه جاری اقدام به صفرکردن پذیرش دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف کرد.

 

نام  جزئیات اظهار نظر 
محمود احمدی نژاد  خوشحالم تصمیم اشتباهی که در مورد دانشگاه علوم پزشکی ایران اتخاذ شده بود، اصلاح شد. البته بنده در این تصمیم دخالتی نداشتم و از آن هم اطلاعی نداشتم!
مرضیه وحید دستجردی ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با اجازه و دستور شخص رییس‌جمهور انجام شد، چنین کار بزرگی به‌هیچ‌وجه این امکان را نداشت که بدون اجازه ایشان انجام شود. بنده در این زمینه حداقل دو بار شخص رییس‌جمهور را در جریان گذاشتم و با ایشان صحبت کردم و رییس‌جمهور گفتند: این کار را با قوت و قدرت پیگیری کنید! حتی در دیدار دومم با ایشان که در این زمینه صحبت می‌کردم، تأکید می‌کردند: این کار را تسریع کنید و در این کار کوتاهی هم شده است.
کامران دانشجو وزیر علوم  بحث رشته ام‌بی‌ای و اقتصاد دانشگاه شریف است که "BBC" و "VOA" گفتند که نمی‌دانید که چه‌ها شده است تمام دانش در ایران به هم ریخت، در حالی که این موضوع معمولی بود که مشکلات هم رفع شد. مشکلاتی درباره عدم اعلام درخواست وضعیت از سوی دانشگاه بود و در این زمینه با دکتر روستاآزاد صحبت کردیم و ایشان هم گفتند که این مساله حل خواهد شد.
مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور  هفته گذشته یکی از دانشکده‌های مهم مهم‌ترین دانشگاه کشور به خاطر انتقاد یکی از اساتید این دانشگاه به آمارهای دولت درباره اشتغال که از صدا و سیمای کشورمان پخش شد، تعطیل کردند؛ آن هم در وسط سال تحصیلی. چرا این طور با متخصصان رفتار می‌کنید؟!


خمیازه کرسی های آزاد اندیشی 

ایجاد محدودیت برای تشکل های دانشجویی اگرچه در دولت نهم آغاز شد، بیش ازپیش پس از سال 1388 و آغاز دولت دهم قوت گرفت. تشکل ها در دولت دهم جای خود را در دانشگاه ها از دست دادند. در دولت دهم حتی کار به جایی رسید که مسوولان نهاد رهبری به عملکرد ضعیف وزارت علوم در برگزاری کرسی های آزاداندیشی انتقاد کردند. 

 

نام جزئیات اظهار نظر 
کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم  تشکل های ما از ۸۸ تاکنون رشد داشته و طبق آمار تشکل های اسلامی ما در سال ۸۴ از ۱۸۲ تشکل به ۲۴۰ تشکل در سال ۹۱ افزایش یافته است.
محمد رضا عارف معاون اول دولت اصلاحات طی سال‌های اخیر فضای خوبی در دانشگاه‌ها حاکم نبود و بسیاری از دانشجویان انگیزه‌ای برای فعالیت نداشتند ولی اکنون فضا، فضای خوبی است و به نظرم این وظیفه شماست که این فضا را حفظ کنید.
احمد توکلی نماینده مجلس  عدم اعطای مجوز فعالیت به انجمنهای اسلامی، یکی از مشکلات در دولت های نهم ودهم بود که این اقدام وزارت علوم قانون شکنی و موجب باعث بسته نگه داشتن فضای سیاسی جامعه است

 زنان و آموزش عالی

اقدامات مسوولان در دولت های نهم و دهم در حوزه دانشگاه به کام زنان نبود و پیشروی زنان برای کسب مدارج علمی نیز به کام مسوولان وزارت علوم در دولت های نهم و دهم نبود. در فاصله سال های 1384 تا 1388، یعنی مدت زمان فعالیت دولت نهم، دختران سهم خود را در کسب تعداد کرسی های دانشگاهی تغییر دادند.
اقدامی کم نظیر که به حضور 60درصدی دختران و 40درصدی پسران در دانشگاه ها منجر شد. همین موج باوجود ایجاد محدودیت ها خودش را به سال تحصیلی 92- 91 رساند و باز هم معادلات را به هم زد به طوری که بر اساس آمار های رسمی، تعداد زنان متقاضی ورود به دوره دکترا، اولین بار پس از انقلاب ایران به 40درصد از کل شرکت کنندگان رسید.ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور، در این رابطه با اشاره تلویحی به ایجاد تعادل از سوی وزارت علوم در نسبت پذیرش دختران و پسران عنوان کرده بود: «در رشته های نظری کنکور، خانم ها بیشتر از آقایان حضور دارند و باید برای این امر تعادل ایجاد شود و در مقطع کارشناسی ارشد تعادل ورودی دختران و پسران به صورت مساوی و در مقطع دکترا نیز 60درصد ورودی مربوط به پسران و 40درصد مربوط به دختران است.»
هم اکنون حدود 20درصد «هیات علمی تمام وقت» دانشگاه های دولتی، زنان هستند و در کل هیات علمی نیز 23درصد هستند و در مجموع دولتی و غیردولتی، حدود 24درصد هستند. در استان هایی مانند قم و کهگیلویه وبویراحمد، سهم زنان در هیات علمی کمتر از 15درصد و درحدود 12 استان محروم کشور، کمتر از 20درصد است. 

 

دانشگاه آزاد بدون جاسبی، با دانشجو

«امسال به دلیل بالارفتن حقوق استادان و هیات علمی، مجبور به افزایش شهریه شدیم و در صورتی که دولت به دانشگاه آزاد کمک کند، این افزایش حذف خواهد شد.» عبدالله جاسبی، رییس باسابقه دانشگاه آزاد در 21شهریور 84 در حاشیه مراسم افتتاح دانشگاه آزاد واحد گرگان با اعلام این موضوع، «آفند» و پدافند های دانشگاه آزاد و دولت را کلید زد.
با وجود افزایش چندباره شهریه، این مساله با اعتراض دانشجویان و حمایت دولت از آنها مواجه شد؛ به طوری که احمدی نژاد در سفر استانی خود به ایلام در 11 آذر 84، در جمع استادان و دانشگاهیان اعلام کرد: «قرار شده است که آقای جاسبی شهریه ها را پایین بیاورد.» او همچنین افزود: «اگر این کار صورت نگیرد، جاسبی را جریمه می کنیم و اگر باز پایین نیامد، جریمه آقای جاسبی را سنگین تر خواهیم کرد.»
پس از آن در دولت دهم دانشگاه آزاد دوباره ذهن مسوولان وزارت علوم را درگیر خود کرد. دانشگاهی با داشتن بیش از 300هزارمیلیاردتومان دارایی، شش میلیون فارغ التحصیل، یک میلیون و500هزار دانشجو، 33هزار کارمند و املاک فیزیکی ای معادل 14میلیون مترمربع آن قدر ذهن وزارت علوم و مدیرتش را به خود درگیر کرد، که سوم خرداد سال 1389 پس از فروکش کردن غوغای رسانه ای وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی و آغاز بررسی اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، فرهاد دانشجو از سمت خود در دانشگاه تربیت مدرس تهران کناره گیری کرد. کناره گیری ای که به احتمال ریاست او بر دانشگاه آزاد اسلامی تحلیل شد اما تکذیب های قوی و محکم او احتمال این اقدام را در فضای رسانه ای کشور کاهش داد. پس از آن ورق برگشت و احمدی نژاد با ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد مخالفت کرد. اما به هر حال فرهاد دانشجو به ریاست دانشگاه آزاد رسید تا دانشگاه پس از 30سال بدون جاسبی و با دانشجو شود.

 

پولی شدن دانشگاه ها و سرایت به دوره کارشناسی

پذیرش دانشجویان پولی تنها نقطه خاکستری در کارنامه دولت نهم و دهم است. برخی معتقدند پولی شدن دانشگاه ها به افزایش کیفیت کمک می کند و گروهی دیگر آن را باعث ازبین رفتن عدالت آموزشی می دانند. با این حال این مساله را می توان در کارنامه وزارت علوم در دولت دهم بررسی کرد. بر اساس این اقدام دانشگاه های مادر می توانند دانشجویان را در مقاطع کارشناسی ارشد با 15میلیون تومان شهریه و در مقاطع دکترا با 50 میلیون تومان پذیرش کنند. سیاستی که البته به دوره کارشناسی هم سرایت کرد و بر اساس آخرین آمار در کنکور سراسری سال 92- 91 بیش از 76درصد دانشجویان جذب دانشگاه های پولی شدند.

نام  جزئیات اظهار نظر 
صادق واعظ زاده، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اینگونه طرح ها باعث از بین رفتن فرصت های برابر آموزشی برای عموم جوانان می شود که خود از مصادیق بی‏عدالتی در جامعه خواهد بود.
کامران دانشجو وزیر علوم در دولت دهم اگر حتی یک نفر را بتوانم از طریق جذب پولی به دانشگاه بیاورم؛ این کار را خواهم کرد؛ چرا که یک دکتر به تعداد دکتران جامعه اضافه کرده ام که می تواند تولید علم کند.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان  درباره یکی از بند‌های ماده 24 لایحه برنامه پنجم توسعه که به پولی شدن دانشگاه های دولتی مشهور شده است باید گفت نظر شورا این است که این بند چون ضوابطی را معین نکرده است، ایراد دارد و ما ایراد این بند را در جمع بندی نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهیم کرد.


 تورم دانشجو و سهم اندک در تولید علم

وزارت علوم در دولت های نهم و دهم، با سیاست های خود بیش ازپیش منجر به افزایش صف متقاضیان ورود به دوره کارشناسی ارشد شد. توسعه نیافتن تحصیلات تکمیلی در طول هشت سال اخیر باعث شد که در سال تحصیلی 92-91 تنها 13درصد از متقاضیان ورود به دوره کارشناسی ارشد، جذب دانشگاه شوند. همچنین با تعدد دانشجو، افزایش تعداد اعضای هیات علمی هم نتوانست طی سال های اخیر منجر به افزایش کیفیت و تولید علم در دانشگاه ها شود. کشور ایران به غیر شعبه های دانشگاه آزاد اسلامی، بیش از 2005 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دارد. از این میان تنها 10 دانشگاه ایرانی، یعنی 4/0درصد از کل دانشگاه ها، 83/74درصد از کل تولید علم کشور را در اختیار دارند و باقی دانشگاه ها یعنی 6/99درصد از آنها تنها 17/25درصد از تولید علم کشور را در مراکز خود ایجاد می کنند. دانشگاه های علوم پزشکی تهران، تهران، آزاد، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، شیراز، علوم پزشکی شیراز و فردوسی مشهد 10دانشگاهی هستند که هر کدام سهمی در تولید علم کشور دارد و مجموع این 10 دانشگاه 83/74درصد از کل تولید علم کشور را در اختیار دارند.

45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    16 8
    آقا بخدا من عضو هیات علمی دانشگاه آزاد هستم گفتن 25 % افزایش حقوق ولی حق مرتبه علمی و حق سرپرستی رو حذف کردن که در واقع میشه 10 % افزایش توی این شرایط گرونی ، فرهاد دانشجو گفت حقوق اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد رو به حقوق کارکنان و اساتید دولتی میرسونن که هیچ ،الان حقوق کارمندان رو به هیئت علمی رسوندن واسه اونا 25 درصد واسه ما 10 % البته این حق کارمندان هست ولی حق اساتید هم 25% هست شرایط بسیار سختی رو میگذرونیم یکی بداد ما برسه
    • احمد IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      8 6
      حالا خوبه هیات علمی هستی و به گفته خودت 10% افزایش حقوق دارید ما چی مثلا خیر سرمون رفتیم تو دانشگاه آزاد دکتری گرفتیم ولی بورس هیات علمی نیست حالا موندیم چکار کنیم
    • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      4 4
      حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه دولتی هم فقط 15 درصد افزایش یافته است. اینجوری پیش بره یکی دو سال دیگه کارمندای جزء هم از ما بیشتر حقوق میگیرند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    11 3
    سلام من یک خارجی هستم....
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    56 2
    اصلاً از همون اولم انتخاب این وزیر آموزش عالی خودش بحث برانگیز بود، چه برسه به اقدامات خودش و همکاراش! وزارت علوم یکی از سیاسی ترین و امنیتی ترین دوران خودش رو در دوران کامران دانشجو سپری کرد و دستاوردهای به دست اومده تنها به تلاش خود محققین ربط داره و نه حمایت ها و فعالیت های وزارت علوم.
  • ارش A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    6 4
    چرا مورد تصمیم دولت برای تبعیض قائل شدن در مورد رشته های ناپیوسته مهندسی چیزی نمیگویند؟؟کسی میدونه که دولت نهم و دهم با تصمیمات کمسیون هم ارزی رشته ها که زیر نظر وزارت علوم فعالیت میکنه در تصمیمی یک شبه قانونی مبنی بر تبعیض بین رشته های ناپیوسته و پیوسته مهندسی میگیره،بدین معنی که مثلا اگر شخصی رشته عمران یا معماری را کاردانی به کارشناسی خوانده باشد،مدرک تحصیلی شما طیق نظر کمسیون مربوطه و به تبع آن سازمان نظام مهندسی مرتبط با رشته معماری یا عمران خوانده میشود و نه اصلی،واقعا این تصمیم غیر کارشناسانه جای بسی تعجب داره که اگر حتی کسی که نا پیوسته خوانده باشد .حتی اگر دکتری هم بگیرد باز هم طبق این قانون عجیب،برای اخذ پروانه کار مهندسی مدرک او را اصلی رشته حساب نمیکنند.
  • استاد دانشگاه IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    34 4
    1- افزایش پذیرش دانشجوی دکتری چند سال بعد خودش نشون میده.. واقعا هر کس مدرک کارشناسی گرفته باید بیاد دکتری؟؟ 2- دانشگاه پیام نور رشته های فنی نظیر مکانیک و برق ، مخابرات و.. دارد ، آیا امکانات تدریس این رشته ها دارد؟ و پذیرش دکتری در این دانشگااها بر چه اساس است . دانشگاهی که ضریب هیات علمی آن پایین است ( دانشگاه پیام نور بوشهر با یک دانشیار رشته شیمی 5 دانشجوی دکتری گرفته !!! واقعا امکان پذیر است ؟/) 3- عدالت تحصیل در دانشگاه این نیست که همه بیایند مدرک بگیرند بلکه نخبه پذیری باید شرط عدالت باشد. نخبه ها دانش تولید می کنند و بقیه می توانند با آن دانش کار کنند و آیا این عدالت محور تر از مدارک بدون تخصصی نیست که روز به روز بر حجم بیکاران فارغ التحصیل بدون تخصص با سن بالا می افزاید؟
    • دانشجو A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      1 1
      دقیقا ، این مساله هم مثل بقیه مسائلی که بدون فکر اجرایی میشن، تبدیل به یک آفت اجتماعی میشود.
  • استاد دانشگاه IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    33 11
    آیا آن دانشجوی صنعتی شریف که با زحمت زیاد مدرک کارشناسی اش می گیرد با آن دانشجوی دانشگاه آزاد که همین مدرک رابا خواندن چند برگ جزوه می گیرد باید برابر باشند؟ شرط عدالت این است که پزوهش و تولید علم و حداقل دانشتن یک زبان خارجی در حد خوب و استعداد سنجی هم لحاظ کنیم. دانشجوی کارشناسی ایران نمیتواند یک جمله انگلیسی حرف بزند که زبان بین الملی است. کلاسهای کارشناسی ارشد پیام نور و دانشگاه آزاد 60-70 نفره اند. واقعا این تولید علم است یا تولید مدرک؟
  • محمدی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    16 3
    مساله ای باید مود توجه قرار گیرد این است که اساسا این سهمیه هایی که دستگاههای دولتی برای کارمندانشان در مقطع دکتری می گیرند بر چه اساسی است ؟ واقعا چه کسانی می آیند دکتری بگیرند؟ و متاسفانه بار ایننیز به دوش وزارت علوم و کسانی هست که با کنکور و با مشقت وارد دانشگاه می شوند چرا که هر فرد در هر دستگاهی - به خصوص آموزش و پروررش - که باشد بعد از رفتن به مقطع دکتری حتما می خواهد استاد دانشگاه شود و با پارتی بازی به وزارت علوم منتقل میشود و حق دیگران ضایع می شود.
  • سعید A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    43 5
    متحجرانه تفکر هم نمیتونه قبول کنه که طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اجرا بشه.... آقایون رتبه دانشگاه ها از این وضع که الان داریم افتضاح تر میشه با این کارای نابخردانه....
  • امیر A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    21 3
    مصیبت زمانی است که برخی افرادبامدرک کارشناسی درمقطع کارشناسی تدریس کنند ودربرخی مواقع استفاده ابزاری کردن از دانشجویان ودادن نمره بدون پشتوانه علمی برای جمع کردن رای. متاسفم.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    37 6
    دوات دهم ضعیف ترین وزارت و وزیر علوم پس از انقلاب را داشت.
    • ارشيا IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      3 17
      البته اگر معيار شما مسائل پيش پا افتاده باشد شايد اين طور باشه ولي تعداد مقالات علمي را اگر با زمان خاتمي مقايسه كني چشمات چهار تا ميشه.
    • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      6 3
      آره.. سر چهار راهها میشه سفارش داد و چاپ کرد. اونم در بهترین جاها بسته به پولی که می سلفی
  • بابک IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    27 2
    آقایان! اینهمه دانشجوی دکترا چرا پذیرش می شود؟ جایی برای جذب این فارغ التحصیلان با این مرتبه علمی هست؟ به نظر شما چه تعداد از این دارندگان مدرک دکترا مسافرکش خواهند شد؟
    • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      23 2
      من دانشجوی فارغ التحصیل مقطع دکترای فنی را میشناسم که علاوه بر کار شرکتی و تدریس در دانشگاه آزاد عصرها در تاکسی سرویس کار میکند!
  • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    13 3
    مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور: یکی از دانشکده‌های مهم مهم‌ترین دانشگاه کشور به خاطر انتقاد یکی از اساتید این دانشگاه به آمارهای دولت درباره اشتغال که از صدا و سیمای کشورمان پخش شد، تعطیل کردند!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    2 16
    ولي خداييش رتبه توليد علم در ايران را در زمان احمدي نژاد با زمانهاي قبل مقايسه كنيد ببينيد چه قدر زياد شده.
  • بی نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    4 2
    دانشگاه پیام نور در استان بوشهر با فاصله هر 45 کیلومتر یک مرکز دایر کرده است. دانشگاه علمی کاربردی مدرک کیلیویی کی دهد.. دانشگاه ازاد مسابقه مدرک چاپ کنی با دانشگاه پیام نور گذاشته .. اعضای هیات علمی با پارتی بازی و خودی و غیر خودی بودن و اغلب از دبیران دکتری گرفته آموزش پرورش که خودشان 20 سال کا رکرده اند و با پارتی بازی منتقل می شوند استفاده می شود که هیچ سابقه پزوهشی ندارند. برای بعضی از رشته ها هیچ بازار کاری وجود ندارد و دانشگاه هم کمترین امکاناتا کارگاهی دارد. بجای این که حجم دولت الکترونیک از بورکراسی بکاهد دانشگاه پیام نور با ایجاد مراکز استانی معضل جدیدی درست کرده که من دانشجو برای یک امضا باید 4 بار بین مرکز و استان بروم و بیایم!! قبل از آن در مراکز به راحتی امور انجام می شد.
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    4 3
    دانشگاه پیام نور برای برگزاری همان حد اقل کلاس هم جا ندارد.لی مرتبا دانش جویانش را افزاریش میدهد! کارشناسی ارشد کلاسهای 30 نفره دایر کرده با 2 یا - استادیار!. واقعا افتضاحی که در این دانشگاه هست هیچ جا نیست. استخدام اساسا وجود نداشته و کلیه کارمندانش د راین 8 سال بوسیله پارتی بازی و فامیل بازی وارد شده اند. اساسا هدف از تاسیس دانشگاه پیام نور چه بوده است که حالا تبدیل به یک دانشگاه بورکراسی محور شده است. برای یک شماره نامه باید مرکز استان برویم و دوباره به شهرستان دوباره به استان و... کارمندان خاصی که به مراکز استانی برده شده اند واقعا انگار کاری برای انجام دادن ندارندو مراکز از شدت کار مستاصلند و به دانشجو توهین می کنند
  • حميد A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    2 0
    ما در دو زمينه مشكل داريم اول تدوين قانون دوم اجرا مثلا در مورد تعداد نفرات يك كلاس بخشنامه اي به دانشگاه ها ابلاغ شده است ؟ تا آنجا كه من مي دانم تعداد نفرات مناسب يك كلاس درس 18 الي 22 نفر است اما مي بينيم حتي در مدارس تيزهوشان و دانشگاه هاي دولتي تعداد نفرات بيشتر است تازه تعداد نفرات كلاس در دانشگاه آزاد رو به كاهش است تا جاييكه برخي رشته ها را حذف كرده اند
  • علی A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    0 0
    افزایش 25% حقوق اعضائ هیات علمی دانشگاه یک دروغ بزرگ است زیرا بدون افزایش حق مرتبه علمی در واقع افزایش حقوق نصف این مقدار است به طور مثال یک مربی (ارشد) تمام وقت با 6 سال سابقه تدریس در دانشگاه آزاد که در سال 91 حکمش1620000 بوده است 759000 آن حق مرتبه است که امسال بدون تغییر است ود واقع امسال حقوق او 215000 تومان افزایش می یابد که نسبت به کل حقوق وی می شود حدود 13%. مسئولان خداجوی دانشگاه آزاد پاسخ گوی این نوع دروغگویی علنی باشند.
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    5 4
    بزرگواران خبرآنلاین! محض رضای خدا و در راستای رسالت رسانه ای تان و بر پایه ی وجدانتان این مساله ای را که خدمت تان عرض می کنم بررسی بفرمایید خیلی مساله ی مهمی است: می دانید که سازمان سنجش اسامی داوطلبان دکتری حایز شرایط را برای مصاحبه به دانشگاهها اعلام کرد و افراد رفتند مصاحبه دادند. اما دردانشگاه امیر کبیر و صنعتی شریف؛ از همه ی افراد معرفی شده مصاحبه نکردند و کسانی را که از قبل رای زنی کرده بودند، به سنجش معرفی کردند. جالب است که قبل از اعلام سنجش که در شهریورماه است، این دو دانشگاه به افرادی که سر خود انتخاب کرده اند، تلفنی خبر داده است پذیرفته شده اید و بیایید استاد راهنمای تان را انتخاب کنید!!! و دیروز یکی از دوستانم که جزو همین منتخبین غیر قانونی است رفته و موضوع رساله ی دکتری اش را ..