برای احراز سمت وزارت که مدیریت ارشد محسوب می شود.بیش از هر مهارت و دانشی، داشتن شایستگی و توانایی ادراکی ضروری است.توانایی ادراکی یعنی شایستگی ذهنی برای برنامه ریزی و هماهنگ ساختن فعالیت های متنوع سازمان برای تامین منافع سازمانی.

در رسانه ها آمده بود که نایب رئیس کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی از تنظیم طرحی برای تعیین شاخص های وزرای پیشنهادی دولت یازدهم تا پیش از دوازدهم مردادماه سالجاری خبر داده بود. وی افزود ه که طبق مصوبه کمیسیون، وزرای پیشنهادی باید حداقل 10 سال سابقه تجربی مرتبط با وزارتخانه مربوطه را داشته باشند.

نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در ادامه «دارا بودن حداقل مدرک فوق لیسانس یا معادل آن» را برای وزرای پیشنهادی از دیگر مصوبات کمیسیون متبوعش اعلام کرد و گفت: در سنوات و دوره‌های گذشته دارا بودن مدرک تحصیلی شرط نبوده است.وی تأکید کرد: مجلس به دنبال روشن شدن تکلیفی است که دولت باید در معرفی و پیشنهاد وزرا آن حداقل‌ها را رعایت کند.اینک پرسش این است آیا برای مدیریت در سطح وزارت نیازمند داشتن سابقه ده ساله در سطح وزارت پیشنهادی هستیم؟

برای بررسی پاسخ این پرسش نخست باید سطوح مختلف مدیریت را واکاویم و انگاه به ضرورت های لازم برای احراز شایستگی هر سطح از مدیریت توجه کنیم.

در دانش مدیریت ، مدیریت را در سه سطح طبقه بندی می کنند.مدیریت پایه یا عملیاتی، مدیریت میانی، مدیریت عالی یا ارشد.

در مدیریت پایه یا عملیاتی، بیشتر فرصت مدیران بر اجرای برنامه های عملیاتی سپری می شود. ارتباط اصلی این مدیران با بخش فنی و اصلی سازمان است.طبقه مدیران میانی مسئولیت تبدیل اهداف سازمان را به جزییات  و از دیگر سوی نیز ارایه گزارش به مقامات ارشد از چگونگی روند اجرا یا مسایل و مشکلات برنامه های و اهداف پیش بینی شده سازمانی را  بر عهده دارند.ارتباط بیشتر این گونه مدیران با سرپرستان و مدیران پایه و ارشد است. اما مدیران ارشد یا عالی سازمان ها مسئولیت تصمیم گیری، جهت گیری و تبیین اهداف کلان را بر دوش می کشند.

 اندیشمندان عرصه مدیریت دارابودن سه گونه شایستگی  و مهارت را برای هر گونه مدیریت و البته به مراتب متفاوتاین گونه شرح می دهند: نخست توانایی فنی یا همان دانش تخصصی، دومین  شایستگی، مهارت  ارتباطات انسانی است که همان مدیریت بر منابع انسانی و مهمترین هدفش آموزش و ایجاد انگیزش به شمار می آید. اما سومین شایستگی ضروری، توانایی  و شایستگی ذهنی، ادراکی است که منظور از آن تامین منافع سازمان با برنامه ریزی، انجام هماهنگی  فعالیت های سازمانی  و رهبری است. با این حساب می توان دریافت هر چه از مدیریت ارشد  به سوی مدیریت پایه حرکت می کنیم نیازمند داشتن شایستگی  های تخصصی و فنی هستیم. و بالعکس هرچه از مدیریت پایه به سوی مدیریت ارشد حرکت کنیم، به شایستگی های ادراکی بیشتری نیازمندیم . همانطور که شایع است و نیک می دانیم سمت وزارت در طبقه مدیریت ارشد جای می گیرد.بر همین مبنا آنچه که این گونه مدیریت را از دیگر طبقات مدیریت متمایز می سازد ضرورت دارابودن توانایی و شایستگی ادراکی است و نه تجربه و دانش تخصصی.وزرا بیشتر نیازمند دانش و  مهارت  در برنامه ریزی و هماهنگ ساختن فعالیت های متفاوت  و رهبری سازمانی اند.در این صورت است که اینان با نصب مدیران میانی  امکان اجرای برنامه ها  وتحقق اهداف سازمانی رافراهم می کنند.

پس بجاست  تا نمایندگان عضو کمیسیون تدوین آیین نامه مجلس را به این نکته توجه دهیم که ضرورت  داشتن ده سال تجربه سازمان مربوطه برای وزرا، نه تنها پیشنهاد مناسبی نیست بلکه برای داشتن وزرایی شجاع و با درایت مانعی بزرگ محسوب می شود. نمایندگان مجلس یهتر است این پیشنهاد "ضرورت داشتن ده سال تجربه  تخصصی را  برای مدیران میانی و پایه الزامی سازند که در این صورت باید در طرحی  تکمیلی  در قانون خدمات مدیریت کشوری تدبیر و پیش بینی کنند. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    25 3
    کاملا واضح و مبرهن است هدف از تصویب این قوانین چیست.دخالت در انتخاب وزرا و سهم خواهی جناح اکثریت مجلس که طبیعتا تمام تلاش خود را میکند تا به انحای مختلف از جمله دخل و تصرف در انتصاب وزرا شکست سنگین انتخاباتی را جبران کنند..از طرفی کیست که نداند این سابقه یعنی به کار گیری افرادی که ده سال( وبیشتر) در دستگاه های مرتبط تحت نظر اصولگرایان بوده اند و به عبارتی به صورت غیر مستقیم میگویند باید وزرا همگی اصولگرا باشند(چون عملا سالهاست در تشکیلات دولتی اصلاح طلبی نه تنها وجود ندارد بلکه جرم هم هست و اصلاح طلب در صورت شناسایی اخراج می شد!!).این قانون کاملا مخالف نص صریح قانون اساسی مبنی بر ازادی رییس جمهور در انتخاب وزرایش است.حال سوال اصلی این است این همه دلسوزی (!!) تا کنون کجا بوده ؟
  • محمد A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    22 2
    در واقع این تصمیم که برخی نمایندگان دنبالش هستن فقط یه حربه سیاسی برای مقابله و سنگ اندازی در کار اقای روحانیه. در واقع تازه شروعی هست برای پروژه این عده برای مقابله با روحانی در مجلس.
  • بی نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    19 3
    خیـــــــــــــــــــر اصن ضروری نیست.اینا همش برای سنگ اندازی و اذیت کردن دولت تدبیر و امیده....!
  • بی نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    15 1
    ضروری نیست اما بنظرم کاندید وزارت در رابطه با کار وزارتخانه باید مقاله تحلیلی و روش مدیریت خودش را ارائه کند و به نحوی نقشه راه خود را برای مجلس توضیح دهد. مجلس اجازه دخالت در امور قوه مجریه را ندارد و بهتر است دست از باندبازی و جناح گرایی بردارد.
  • بی نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    بله . نمیذارن ما کار کنیم آیا؟
  • مهربان توسی A1 ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    3 0
    انشاا... این کارها به مانعی در انتخاب وزرا توسط دکتر روحانی تبدیل نشه
  • مهدی IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    5 0
    بروید ببینید آمریکا چیکار میکند، ما باید از تجربه مدیریتی آنها استفاده کنیم. هیچ دولتی را در آمریکا طی 230 سال گذشته نمیبینید که یک وزیر آن در دو کابینه حضور داشته باشد حتی اگر رئیس جمهور دو دوره ای بوده باشد. البته ممکن است یک استثنا وجود داشته باشد اما روند آنها با قطعیت 99 درصدی اثبات می کند که آنها سیستمی کار گذاشته اند که با کهنه شدن افراد و فسیل شدن آنها در پست های کلیدی مخالفت می کند. بالاخره آنها روانشناسی را هم در کار دخیل کرده اند و می دانند که قدرت سیاسی برای نفس آدمی شیرین است. اما آنها با سیستمیزه کردن پرورش افراد برای پست های مهمی مانند وزارت همیشه راه را برای افراد تازه نفس باز گذاشته و وزیر های قبلی را به شورایی برای مشورت دادن به وزیر جدید راهی می کنند.
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    3 0
    این کار فقط محدود کردن انتخابات آقای روحانی ست ....نمیدونم این 8سال نمایندگان کجا بودن !!!!یهویی از خواب بیدار شدن
  • بهزاد IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    6 0
    باز شروع شد! چند ساله دارن با احمدی نژاد گلاویز میشن حالا نوبت دولت جدیده! متاسفانه به اسم نمایندگان ملت بیش از اندازه پاشونو از گلیمشون دراز میکنن!
  • فلاح ميبدي IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    3 0
    متاسفانه در مجلس هنوز نگاه كلان مديريتي حاكم نشده است و بيش از هر چيز سياسي فكر مي كنند و بدنبال راهي براي فيلتر شدن افراد هستند. حتما براي خودشان يك تبصره مي گذارند كه نماينده مجلس بودن با هر سابقه و مدركي مي تواند وزير هر وزارتخانه اي بشود . در قانون انتخابات مجلس مديران بايد 6 ماه قبل از ثبت نام استعفا دهند چرا براي اينكه رقيب نمايندگان نشوند. براي شوراي شهر افراد نبايد هيچ پست مديريتي داشته باشند و همين قوانين است كه باعث مي شود افراد بي تجربه وارد مجلس و شورا شوند و حال با اين قانون در حقيقت اصول مسلم علم مديريت را ناديده گرفته اند كه مديران ارشد بيش از انكه اجرايي باشند بايد برنامه ريز و هماهنگ كننده باشند اگر اينگونه شود مديريت در دوره اقاي روحاني از مديريت دولت احمدي نژاد هم بدتر مي شود