دولت تلاش های بسیاری می کند تا روند کاهش نرخ رشد جمعیت ایران را متوقف کند و حتی به روند افزایشی برساند. اما این تلاش ها چقدر تاثیر دارد؟ شاید صفر!

امید کریمی: پنجشنبه ۲۰ تیرماه، روز جهانی جمعیت است. تکراری است که بگوییم بحث جمعیت از دو سال پیش دغدغه ای برای مسوولان شده است،‌ حالا به هر دلیلی. اما نقدهای رسانه ای به شیوه تشویق دولتی به فرزند اوری، به پژوهش هایی منتهی شده است که شاید توجه به آنها موجب شود تغییرات مثبتی در مشوق های جمعیتی بوجود بیاید.

دیروز، ۱۶ تیرماه در موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه از دو پژوهش دراین باره رونمایی شد که ناگفته های بسیاری داشتند. از جمله اینکه برخی اقدامات دولت نهم و دهم برای افزایش جمعیت، تاثیر مثبت چندانی ندارند. 

 

تهرانی ها چرا فقط به یک بچه علاقه دارند؟ 

یکی از پژوهش ها درباره پیمایش نیات باروری تهران بود که در تابستان سال 1391 توسط دکتر امیر عرفانی، دانشیار جمعیت شناسی  دانشگاه نیپیسینگ(Nipissing) کانادا و با حمایت مالی و علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه انجام شده است.

دکتر عرفانی دراین باره گفت: پیمایش نیات باروری تهران با هدف بررسی میزانها، رفتارها، ترجیحات و نیات باروری و روند های آنها درنمونه‌ای بالغ بر 2267 نفر از زنان متاهل 15-35 ساله و مردان متاهلی که همسرشان کمتر از 36 سال سن داشتند و ساکن مناطق 22‌گانه‌ شهر تهران بودند انجام شده است.

حدود یک سوم کل پاسخگویان بین 25 تا 34 سال و 50 درصد پاسخگویان زن بودند. بیشتر پاسخگویان مرد 30-39 ساله و بیشتر پاسخگویان زن 25-34 ساله بودند. اختلاف سنی میان زن و شوهران جوان تهرانی 4.8 سال است. زنان تهرانی بطور متوسط در 22 سالگی و مردان در 27 سالگی ازدواج کرده اند. زنان و شوهران جوان تهرانی هرکدام بطور متوسط 13 سال تحصیل کرده اند. 38 درصد پاسخگویان دیپلم و 48 درصد تحصیلات عالی دارند. یک پنجم زنان پاسخگو (21 درصد) شاغل هستند. به لحاظ قومی، 65 و 23 در صد پاسخگویان به ترتیب فارس و آذری هستند. سه چهارم پاسخگویان در مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران زندگی می کنند.

 

تهران، پایین تر از میانگین ایران

به گفتهدانشیار جمعیت شناسی دانشگاه نپیسینگ کانادا میزان کل باروری شهر تهران برای زنان 15-35 ساله در سال 1391، 1.08 فرزند برای یک زن برآورد شده است که نسبت به میزان های مشابه در سال 1388 (1.4 فرزند) و 1379 (1.2 فرزند) کاهش یافته است. این درحالی است که میزان باروری در مناطق شهری ایران در سال 90، 1.12 فرزند برای هر زن بوده است.

نمودار زیر نشان می دهد زنان تهرانی در چه سنی بچه دار می شوند. نکته نمودار این است که همچنان نقطه مشترک باروری زنان تهرانی در ۱۳ سال گذشته سن ۲۵ تا ۲۹ سالگی است.

نمودار جمعیت ۰۳

 

فاصله گذاری برای فرزند اول از 29 ماه در سالهای 1379 و 1388 به 35 ماه در سال 1391در میان زنان متاهل 15-35 ساله تهرانی افزایش یافته است، که یکی از دلایل کاهش مقطعی باروری در سال 1391 است.

در حالیکه میانگین تعداد کنونی فرزندان پاسخگویان یک فرزند است، اما تعداد ایده آل فرزندان برای شرایط واقعی و شرایط ایده آل زندگی (درآمد کافی و مناسب، امنیت های اجتماعی و اقتصادی و ...) به ترتیب 1.6 و 2.2 فرزند است.

در حالیکه 40 درصد پاسخگویان هیچ فرزند (یا فرزند دیگر) در آینده نمی خواهند، 28 درصد آنها بزودی (یک تا 3 سال آینده) و 16 درصد دیگر بعدا (پس از 3 سال آینده) می خواهند فرزند (یا فرزند دیگر) داشته باشند و 15 درصد مابقی هنوز مردد و نامطمئن هستند.

نمودار جمعیت ۰۲

 

آنهایی که اصلا نمی خواهند بچه داشته باشند

به گفته دکتر عرفانی از جمع پاسخگویانی که گفته اند فرزند نمی خواهند، 9 درصد پاسخگویان بدون فرزند، می خواهند تمام زندگی بدون فرزند باقی بمانند: مردان بدون فرزند دوبرابر زنان بدون فرزند (12درصد در مقابل 6درصد) هیچ فرزندی نمی خواهند، در حالیکه با آمدن اولین فرزند، زنان بیشتر از مردان دیگر هیچ فرزندی نمی خواهند. همچنین 34 درصد تک فرزندها و 81 درصد دارندگان دو فرزند، دیگر هیچ فرزندی نمی خواهند. بیشترین درصد با نیت باروری مردد و نامطمئن (23 درصد) در میان تک فرزند ها دیده می شود.

 

دلایلی که ۴۰ درصد مردم می گویند بچه نمی خواهند

دکتر عرفانی در ادامه گفت: مهمترین دلایل نخواستن فرزند (یا فرزند دیگر) از 40 درصد کل پاسخگویان که قصد دارند در آینده هیچ فرزند (یا فرزند دیگر) نداشته باشند پرسیده شد. از میان کل دلایل اظهار شده برای نخواستن فرزند، "عدم توانایی برای تامین هزینه های فرزند دیگر" (27 درصد)، "داشتن تعداد مورد نظر فرزندان" (25 درصد)، "تداخل فرزندآوری با علایق، تفریحات، و برنامه های کاری و تحصیلی" (16 درصد)، و "نگرانی نسبت به آینده فرزندان" (15 درصد) به ترتیب به عنوان مهمترین دلایل نخواستن فرزند (یا فرزند دیگر) ذکر شده است.

او در تفسیر این یافته گفت: نگرش نسبت به فرزندآوری، احساس فشار های اجتماعی برای فرزندآوری، و میزان کنترل بر امکانات و منابع اقتصادی و حمایتی مورد نیاز برای داشتن فرزند دیگر سه عامل مستقیم (بلافصل) تعیین کننده نیات باروری است. پس از کنترل تاثیر سایر عوامل (مانند تعداد فرزندان و سن پاسخگو) یافته ها نشان می دهد افرادی که فکر می کنند آوردن فرزند دیگر موجب وخیم تر کردن زندگی فردی و زناشویی آنها می شود، بیشتر احتمال دارد که هیچ فرزندی نخواهند و یا مردد باشند. همچنین، با کاهش فشارهای اجتماعی از سوی گروههای والدین، دوستان، و خویشان برای داشتن فرزند (یا فرزند دیگر)، پاسخگو احتمال بیشتری دارد که هیچ فرزندی نخواهد و یا مردد باشد. افرادی که دسترسی و کنترل بیشتری بر منابع و امکانات اقتصادی مورد نیاز برای داشتن فرزند دارند، احتمال بیشتری دارد که هیچ فرزندی نخواهند و یا مردد باشند.

به گفته دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه نپیسینگ کانادا این یافته ها بر این امر دلالت دارد که گسترش هنجارهای مخالف؛ داشتن خانواده بزرگ در میان والدین، خویشان، دوستان و شبکه های اجتماعی ای که فرد بطور تنگاتنگ با آنها در ارتباط است، می تواند عامل تشویق کننده ای برای انتخاب الگوی خانواده بی فرزند و یا تک فرزند باشد.

او گفت: رشد روز افزون این نگرش که با آمدن فرزند (یا فرزند دیگر) شرایط اقتصادی، روابط زناشویی، نگرش اطرافیان، و احساس امنیت و رضایت از زندگی فرد بد و بدتر می شود بطور مستقیم بر نیت فرد به داشتن فرزند (یا فرزند دیگر) تاثیر منفی می گذارد. چنین نگرشهای منفی به فرزند آوری می تواند تا اندازه ای متاثر از شرایط کنونی زندگی اقتصادی و اجتماعی افراد باشد. با این حال، اشاعه الگوها و هنجارهای مرتبط با زندگی فردی و تشکیل خانواده مبتنی بر ارزش های فردگرایانه (Individualistic) قابل بررسی است.

دو نمودار زیر به نوعی نشان می دهد تاکیدهایی که برای توجیه افت جمعیت ایران می شود و آن را صرفا اقتصادی نمی داند، درست است. طبق این پژوهش حداقل در تهران، خانواده های متمول تمایل کمتری به فرزندآوری دارند.

نمودار جمعیت ۰۴

 

نمودار جمعیت ۰۷

 

تاثیر مشوق های اقتصادی

اما این نتایج درحالی است که مشوق های اقتصادی که این روزها بیشتر روی آنها تاکید می شود، شاید تاثیر چندانی نداشته باشد. 

دکتر عرفانی دراین باره گفت: یافته ها نشان داد که دسترسی افراد به منابع گوناگون اقتصادی و حمایتی که تصمیم به داشتن فرزند را هدف قرار داده است، تاثیرات متفاوتی بر نیات باروری آنها دارد. برای مثال، افزایش مرخصی استعلاجی زایمان و مرخصی بدون حقوق، با هدف افزایش توانمندی فرد برای داشتن فرزند (یا فرزند دیگر)، کمترین تاثیر را بر نیت بارداری پاسخگویان دارد.

او دلیل این تاثیر کم را چنین توضیح داد: کمتر از یک ششم زنان متاهل در ایران شاغلند. همچنین، یافته های این پژوهش نشان داد که متغیر اشتغال هیچ رابطه معنی داری با نیات باروری ندارد. از این رو، اگرچه برخورداری گروه بسیار اندکی از زنان متاهل ،که شاغل هستند، از افزایش مرخصی استعلاجی شاید بتواند تاثیر اندکی برنیت باروری آنها ار طریق تغییر در زمانبندی موالید بگذارد، اما بر نیت بخش اعظم زنان متاهل، که غیر شاغل هستند، تاثیری نخواهد گذارد.


زنان خانه دار را دریابید

اما نکته ای که این پژوهش به آن رسیده است، برنامه ای است که سه دولت آخر جمهوری اسلامی روی آن تاکید کرده اند و البته به هیچ جایی نرسانده اند؛ شغل شناخته شدن خانه داری و تعلق بیمه به آن. درواقع این موضوع تاثیر بسیاری در زاد و ولد دارد.

دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه نپیسینگ کانادا در این باره گفت: افرادی که معتقد بودند با به رسمیت شناختن خانه داری بعنوان شغل (همراه با بیمه بازنشستگی) یا پرداخت حقوق ماهیانه به زنان دارای فرزند خردسال تصمیم آنها به داشتن فرزند تغییر خواهد کرد، احتمال بیشتری داشتند که بخواهند در آینده فرزند (یا فرزند دیگر) داشته باشند. این یافته دلالت بر این امر دارد که به هنگام تدوین هر گونه سیاست تشویقی برای افزایش میزان باروری در کشور، لازم است زنان غیرشاغل در اولویت و مرکز توجه سیاست های پیشنهادی قرار گیرند، چرا که اکثر زنان متاهل جوان در ایران غیرشاغل هستند. به علاوه، بایستی به این نکته توجه کرد که اجرای این گونه سیاستهای حمایتی از زنان غیر شاغل خانه دار مستلزم فراهم کردن منابع مالی بی شماری است که می تواند مافوق امکانات اقتصاد هرکشوری باشد. اجرای چنین سیاستهای تشویقی زادو ولد حتی برای بسیاری از کشورهای ثروتمند توجیه اقتصادی ندارد.

در نمودار زیر تاثیرات مشوق های جمعیتی که اکنون در مجلس حال بررسی است را می بینید؛

نمودار جمعیت ۰۸

 

سیاست های اقتصادی همراه با اجتماعی، فرهنگی و سیاسی

دکتر عرفانی همچنین گفت: دولت در  سیاست های جمعیتی باید روی آنهایی که امکانات اجتماعی ندارند و با داشتن امکانات حاضرند بچه دار شوند متمرکز شود و این گروه را تقویت کند.

او گفت: از تجربه دیگر کشورهای دنیا می توان نتیجه گرفت در سیاست های  جمعیتی سیاست های تشویقی اقتصادی خانوار شکست خورده و تاثیر چندانی به افزایش زاد و ولد نداشته است. درواقع عامل فرهنگی مهمتر است، بحث نگرش و هنجار که متاسفانه کمتر روی ان برنامه ریزی می شود. 

به عقیده دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه نپیسینگ کانادا، دلیل فرهنگی هم اشاعه ایدیولوژی فردگرایانه در جامعه است و علائمش را در تحقیقات مختلف نشان می دهد: همین ایدئولوژی موجب افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق و افزایش هرچند نامحسوس روابط غیرنکاحی می شود. این متضاد با فرهنگ خانواده گرایی است مخصوصا در جامعه اسلامی ایران. 

اما در توضیح این بخش، دکتر محمدجواد محمودی، رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه گفت: تا سیاستهای تشویقی اجرایی نشود اثر گذاریش مشخص نمی شود. اگر سیاستی در کشور دیگر اثرگذار بوده است نمی‌توان تا بومی نشود و در ایران اجرایی نشود به عنوان یک سیاست موفق و درست برای کشور ما قلمداد شود. 

او گفت: سیاستهای تشویقی اقتصادی به تنهایی نمی تواند اثری داشته باشد، تنها موقعی اثر گذار است که با سیاستهای تشویق فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همراه باشد.

 

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 100
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    225 4
    چون آینده زندگی خود را مبهم می بینند.
    • ابراهیمی IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      65 0
      همین الان درحالیکه رشد جمعیت کشور حدود یک و نیم درصد نرخ رشد جمعیت در شهر کرج حدود 5درصد و در منطقه ای مثل شهریار به 8درصد رسیده یعنی چند برابر میانگین کشوری است که نشان دهنده حجم و حشتناک مهاجرت از اطراف به مرکز کشور است و این مناطق عملا ز لحاظ امنیتی غیرقابل کنترل هستند اگر به امار جرایم این منطقه نگاه کنید مساله کاملا نمایان است حال با چه منطقی دوباره جمعیت را زیاد کنیم؟ میخواهیم تهران را مثل قاهره شهر بیست ملیونی کنیم؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      124 3
      نمیتونم بریم مادر بچه رو عقد کنم!!!! چون کار ندارم!!! پول ندارم اجاره خونه و نون شب رو ندارم!!! خودم هستم و یه لباس به تنم!!!!
    • رضا A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      63 17
      بنده هنوز در اختیار کردن مادر بچه با مشکلات زیادی روبرو هستم. ولی اگه امکاناتش فراهم بشه بدم نمیاد سه چهار تا پسر بچه ی قد و نیم که سر هاشونم با نمره 2 تراشیده باشن دور و ورم بابا بابا کنند .
    • بی نام EU ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      67 1
      مشکلات اقتصادی نداشتن آینده روشن مشکلات اجتماعی
    • محمد IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      20 5
      مشكلات اقتصادي ؟ دقت كردين اونا كه اوضاع مالي نامناسب تري دارن بچه هاي بيشتري هم خواهند داشت ؟ فكر كنم بيشتر عدم اطمينان براي مقابله با مشكلات اقتصادي دليل جدي تري باشه تا خود مشكلات اقتصادي. مشكل ذهني هست نه فيزيكي
  • محمد امامی جیریایی IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    146 0
    مشکلات اقتصادی دامنه دار، ترس از آینده ، رفاه طلبی ، نبود نشاط وشادی در جامعه و دغدغه های فرهنگی و تربیتی و هزینه تحصیل رایگان فرزندان ! و به نوعی تبدیل به فرهنگ شدن داشتن یک یا حداکثر دو فرزند از دلایلی است که خطر پذیری (ریسک ) داشتن فرزند بیشتر را بسیار بالا برده و کمتر هموطن ایرانی حاضر می شود عواقب چنین اقدامی را به جان بخرد .
  • بابك A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    138 4
    اخه شما ميگين مرخصي نه ماهه ولي اصلا در نظر نميگيرين كه اونايي كه تو شركت هاي خصوصي كار ميكنن چه بد بختي ميكشن و نزديك به هفتاد هشتاد درصدشون امكان اين كه به شغلشون برگردن رو از دست ميدن و در انتها هم كه براي دريافت حقوقشون از طريق بيمه اقدام ميكنن واقعا عطاي بچه دوم و سوم رو به لقاش ميبخشن
  • homa IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    115 4
    مدرسه معمولی دولتی برای ثبت نام در کلاس اول ابتدایی یک میلیون از من گرفته این یک نمونه از موانعی است که باید رایگان باشد خدا به بقیه موارد رحم کند.
  • ابرا IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    126 3
    یکی مهمترین دلایلی که دهه 60 علاقه به بچه دار شدن ندارند اینه که در دوران خودشون به خواسته های تحصیلی و تفریحی نرسیدن (به اصطلاح در کودکی بچگی نکردن و الان بدنبالش هستن)حالا هم ای بابا ماها فقط به امید روزی که خدا گفته بچه دار میشیم.ما را به خیر شما امیدی نیست ششششششششششششششر مرسان. حتما اینو بذار خبر جوووووون
  • امیر IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    تو رو خدا ترویج بچ داری نکنید، همین طوری شهرستانی ها زاد و ولدشون بالا هست 4 تا زمین هم میفروشن زودی میان تهران ثمره اش میشه زاغه نشینی دست فروشی ترافیک دزدی غارت رفتارهای زشت و.....اونم در این اوضاع نا بسامان اقتصادی که آدم خودشم زیاده چه شود!!!!کسی میگه افزایش جمعیت که همه چی اش درست باشه، کار تحصیل اقتصاد جامعه فرهنگ و...... همین الانش هم نصف جمعیت ایران اضافه است صبح واسه یه سر کار رفتن 2 ساعت در ترافیک هستیم......
    • جواب به امیر IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      بابا شهری بابا تهرانی بافرهنگ با کلاس.. آخه آدم باید فرهنگ داشته باشه در حد یه انسان معمولی بعدش بیاد ادعا کنه. آخه چقدر شما خودخواهی؟ چرا خودت رو اضافی نمیدونی که بقیه رو اضافی میدونی؟ بقیه هم تو ترافیکی که تو ایجاد کردی موندن. تو چه نقشی داشتی که تهران به دنیا اومدی؟ هنرت چی بوده تلاشت و عرضت چی بوده که تهران به دنیا اومدی؟ اگه تبریز و شیراز و اصفهان پایتخت بود تو چه حرفی واسه گفتن داشتی؟ تو چه کاری داری انجام میدی با این دیدگاهت؟ کی میگه شهرستانی ها زاد و ولدشون بالا هست؟ چرا فکر میکنی بقیه جای تو رو تنگ کردن؟ چرا اینقدر حق به جانب حرف میزنی؟ مگه چی داری؟ چیکار کردی؟ چه سودی داشتی؟ چه افتخاری کسب کردی؟ چه توانایی داری؟ میدونی چرا ناراحت شدم ؟ چون این دنیا رو آدمایی مثل تو زشت و بد کردن
    • بی نام EU ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      75 6
      با این که حرفات تا حدودی درسته اما نژادپرستی توش موج میزنه. آخه کدوم عاقلی ایران عزیز را به تهران و شهرستان تقسیم میکنه؟
    • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      58 25
      شهرستانی ها میان تهران دزدی؟ بعدش احتما لا شما جز همون دسته نیمه جمعیت اضافی ایران که گفتید قرار ندارید ؟
    • کیهان A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      62 11
      یعنی همه اون جرمهایی که نام بردی مال شهرستانیهاست. یکم خجالت بکش
    • مریم IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      64 11
      الان این دست فروشی و غارت و دزدی تو تهران ماله شهرستانی هایی هست که اومدن تهران!!!!!!! تهرانی های بیچاره هم که فرشته هایی بیش نیستن و شهرستانی ها بهشون حمله کردن!!!!!! واقعا این چه جور صحبت کردنیه؟؟!!؟! منم مخالف این ترویج بچه داری که داره می شه هستم، این کار باید طوری صورت بگیره که خانواده های مرفه تر و تحصیل کرده بچه های بیشتری داشته باشند تا مشکلات آیندش هم کمتر بشه، قشر ضعیف تر باید بچه های کمتری داشته باشند( شهرستانی و تهرانی هم نداره)
    • تهرانی بیچاره IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      59 39
      کمی اندیشه کنید. این آقا هرگز نگفت کی خوبه کی بده... این آقا میگه مهاجرت بده... این آقا میگه من زاده‌ی تهرون خوب نیستم... نخیر... من زاده‌ی تهران فریاد دارم که چرا من نباید بتوانم در شهر خودم خانه‌ای داشته‌باشم اما همسایگان‌ام یک به یک هر کدام به تازگی از شهرستانی به تهران آمده اند... من تهرانی کوچیک همه‌ی شما هستم... من تهرانی بدم... منه تهرانی نفرت‌انگیزم اما شهر من حتی دیگه جایی نداره که من در آن سوار خودرویی کوچکم شوم... چرا چون شده پاتوق اطرافیان... همین نظرها به این آقا گویای همه چیز هست... این همه دوستان شهرستانی به ما تهرانی‌ها همه چیز گفتند ما هیچ نگفتیم حالا یک بار یک تهرانی حرفی زده شده بد! آقای شهرستانی توی شهر خودت خانه داری خوش به حالت... ترا خدا نیا به تهران مگه شهرت چشه؟
    • شهرستانی A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      55 1
      کمترین نرخ رشد جمعیت را در سال گذشته گیلان و مازندران داشته اند. قابل توجه امیر خان!
    • بی نام EU ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      27 6
      حالا خوبه افرادی که ساکن تهران هستند 80-85 درصدشون اصل و نسبشون و باباشون شهرستونی هست.امیر خان همین حرف زدنت نشون از فرهنگ پایینت هست برادر تهرونی بودن افتخار نیست فرهنگ داشتن افتخار هست.
    • میلاد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      17 5
      بعضی از تهران نشینا چنان با افتخار خودشونو تهرانی میدونن که حتی اونی که تو اروپا و آمریکا زندگی میکنه این همه ادعا نداره!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      1 0
      شهرستانی ها؟؟؟ ای خدا با کلاس با فرهنگ شهرانی!!! جالبه کل تهران و از صافی بگدرونی تک و توک تهرانی رد میشن چند روز و چند سالی نیست که میرن تهران اون وقت دم از بافرهنگ بودن و شهری بودن میزنن...کی گفته شهرستان زاد و ولد میکنن؟؟ شما حتما راه افتادی کل کشور و داری امار میگیری اره؟؟ من خودم شهرستانی هستم و افتخار میکنم حداقل اصیل شهر خودم هستم شاغلم به جرات میگم محیط کاری که هستم نیمیشون بچه نمیخوان بعد سالها ازدواج و بقیه تک و توک بچه دارن...ما همه ایرانی هستیم خجالت بکشید این چه طرز حرف طدنه شهرستانی ها زمین میفروشن و میان امار دزدی و قتل و... میره بالا؟؟ همین کارها رو کردید که هیچ وقت ایران پیشرفت نمیکنه!! شما همون اشخاصی هستید که پاتون و از کشور میزارید بیرون خجالت میکشید فارسی صحبت کنید .
  • آقای گرفتار دو فرزنده IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    71 4
    به این دلیل -هنگام اجاره کردن چند بچه داری -هنگام مهمانی های بزرگ آقا و خانم فقط-گران بودن لباس بچه از بزرگترها- آخ آخ مای بی بی -و....................
    • کلاً ازدواج تعطیل IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      27 1
      چون کسانی که ازدواج می‌کنند اکثراً از یک طبقه نیستند و یا اینکه حالا به هر دلیلی یکی (معشوق) از دیگری (عاشق) پایین تر هست، در این دست موارد معمولاً فرد با سطح پایین‌تر به دنبال داشتن فرزند هست برای آنکه زندگی آن دو نفر گویی تضمین شده شود... این همه از نتایج صعف فرهنگی جامعه ما و آموختن نکته‌های زندگی از درون فیلم ها و سریال‌هاست... کلاً زیادی تند مدرن شده‌ایم در حالی که هنوز احتمالاً جمعیت کتابخون‌ام از عقب‌افتاده‌ترین کشورها نیز بدتر هست.
  • سحر IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    190 4
    خودمون مگه چقدر از زندگی مون لذت بردیم که بخواییم یه انسان دیگه هم درگیر این مشکلات بکنیم !
    • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      86 4
      آفرين..........
    • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      45 5
      لایک دارید
  • محمد IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    شرایط اقتصادی تنها دلیل تک فرزندی در جامعه میباشد
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    کل مردم کشور علاقه دارن اصلا بچه نداشته باشن ! چون تو خرج روزمره خودشون موندن چه برسه به ساختن اینده یکی دو نفر دیگه !
    • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      60 5
      من خودم ١٢ ساله ازدواج كردم ولي از اول نميخواستيم بچه دار شيم ، بچه دار هم نشديم ولي متاسفانه در جامعه ما جا نيافتاده كه مسئله بچه دار شدن يك مسئله شخصي و خصوصيه و نبايد انقدر تو كار مردم دخالت كرد.
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    180 3
    پوشک بسته ای 12هزارتومن یکی ازعوامل کوچیکشه
    • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      123 5
      جان؟!!! عزیزم 31هزار تومن دیشب خریدم .ایرانی هم هست .
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    154 3
    از پس خرج ش بر نمی یاییم فقط همین الکی روی ما تهرانی ها چیزی نچسبون . هر وقت بچه ت را بردی مدرسه غیر دولتی و گفت 7 میلیون شهریه ش می شه آنوقت همون یکی را هم نمی دونی چیکار کنی
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    157 0
    تو این دوران سخت همه تو ازدواج کردنشون موندن چه برسه به اینکه بچه بیارن. یکی از دلایل مهم بچه نیاوردن خودمو مثال میزنم اینه که (پدر و مادرهایی که الان باید بچه بیارن یعنی در واقع بچه های دهه شصت) از بس سختی کشیدم تو زندگی و از همه چی محروم بودم دوست ندارم مثل پدر و مادر خودم بچه زیاد بیارم و از پس خرجشون برنیام حتی شده یک بچه وقتی نتونم احتیاجاتشو برآورده کنم برای چی یه موجودی به این دنیا اضافه کنم و حسرت به دل بمونه تو همه چی اونم تو این دوران تورم و گرونی...
  • ایرانی IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    108 4
    تو شرایطی که هزینه یه بچه دو برابر هزینه زندگی خود پدر و مادرها ست ، مطمئننا کسی نمیخواد بچه دار شه . دولت باید هزینه درمان و تحصیل فرزندان رو تا سن قانونی رایگان کنه.
  • بی نام EU ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    163 3
    آدما در دروه غارنشینی برای محاصره شکار به منظور تأمین غذا، به تعداد جمعیت زیاد در هر خانواده نیاز داشتن. در عصر کشاورزی و دامپروری هم همینطور، چند نفر باید میرفتن سر زمین کشاورزی، چند نفر هم به دامها میرسیدن. اما الان چی؟! اگه یه زن و شوهر با هم خوب هستن، چه نیازی به نفرات بعدی هست؟ اگه با هم خوب نیستن که دیگه بچه دار شدن بدترین جنایته، چون یه نفر دیگه رو به اجبار وارد جهنم خودشون میکنن که روی بهبود ارتباط خودشون یا تأثیری نداره یا بدترش میکنه. حتماً دور و بر خودتون زوجهای جوونی رو دیدید که بعد از بچه دار شدن طلاق گرفتن. آقایون مسئولین! الان توی تمام دنیا اول کیفیت زندگی اعضای خانواده مهمه، بعد کمیت اعضاء. الان شما کیفیت زندگی مردم رو به حدی رسوندید که یهو یاد کمیت اعضای خانواده افتادین؟!
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    118 2
    پدر و مادرهای دهه 40 و 50 بزرگترین خیانت رو در حق دهه های بعد از خودشون همون نسل سوخته باشن کردن . من اواخر دهه 50 به دنیا اومدم که از همه چی هم محروم بودم هیچ وقت چه والدین و چه مسئولین اون دوران رو نمی بخشم چونکه با قوانینی که از خودشون صادر کردن باعث رشد بی رویه و افسار گسیخته جمعیت شدن که بعدها خودشون توش موندن و گفتن دیگه باید کنترل بشه. الانم شروع کردن که باید افزایش پیدا کنه اونم تو این وضعیت اسفناک... هیچ وقت یادم نمیره سختی های دوران جنگ ، مدرسه های سه شیفته با حداقل 40 ، 50 تا دانش آموز، معلمین بیچاره ای که حوصله این همه جمعیت و شلوغی تو کلاس رو نداشتن اونوقت با زدن بچه ها اونا رو آروم میکردن عین حقیقته حالا میخواین رد کنین نظر منو ولی حقیقتی بیش نیست و و و و خیلی چیزهای دیگه....
  • کاوه A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    160 6
    من که مجردم و شرایط متاهل هایی که بچه دارند رو میبینم وحشت میکنم. کلا اسیر بچه و مسایل اقتصادی و تربیتیش شدن و فدایی شدن.
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    106 4
    واقعاً اول انقلاب كه رفتندو تابلوهاي فرزند كمتر زندگي بهتر را كندند و گفتند خلاف است و مردم به اميد خانه دار شدن توسط هيئت هفت نفره كذايي بچه دار شدند ! آيا مسئولين فكر نميكردند كه به يكباره اين قشر پير خواهند شد . الان چه فايده ايي دارد كه بخواهند به اجبار فرزند بياورند درحالي وضعيت اقتصادي در كشور آنقدر پائين است كه خود آدم هم واقعاً سير نميشود . يك حساب سرانگشتي است هزينه پزشك در دوران بارداري - هزينه زايمان - پوشك - پوشاك ( چون هر روز بزرگتر ميشود و شما نميتوانيد لباس نوزادي هميشه به تنش بكنيد ) - شير خشك - پزشك كودك - مدرسه - دانشگاه - ازدواج و ......
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    83 3
    دليل بچه دار نشدن بيكاري و تورم و ترس از آينده ميباشد
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    28 64
    بر خلاف نظر دوستان به نظر نمی آید علت عدم علاقه به داشتن فرزند ناشی از مسائل اقتصادی باشه آمار ها یک بار دیگر نگاه کنید در مناطق مرفه تر و تحصیلات بالا تر علاقه به داشتن فرزند کمتر است. فکر میکنم علت مهم تر تغییر نوع زندگی و توقعات مردم از زندگی باشد. واقعیت این است که مثلاً 50 سال پیش وضعیت اقتصادی مردم خوب نبود ولی متوسط خانواده ها بالای 5 بچه داشتند.
    • مریم IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      77 3
      خب عقلشون کار نمی کرد، اون خانواده های تحصیلکرده هم که می گی دقیقن به همین دلیل ینی داشتن "عقل سلیم" تولید انبوه بچه آدمیزاد نمی کنن. آخه تولد یه بچه، به چشم یه آدم عاقل تولد یه انسان و یه عمر زندگی یه انسانه نه اضافه شدن یه گوسفند به گله که هرچی تعدادشون بیشتر باشه دامدار محترم خوشحالتر می شه
    • سارا IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      30 3
      با نظر مریم موافقم 200 تا لایک
  • فرزاد IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    101 5
    آخه به چه امیدی ازدواج کنن و بچه بیارن تو این مملکت که هروز جنس ها به صورت حبابی میره بالا هاها؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    73 3
    وقتی هزینه ثبت نام بچه در یک پیش دبستانی معمولی در غرب تهران برای 9 ماه 3700000 تومان است. من کارمند میتونم به فرزند دوم فکر کنم؟
  • پدر بي نوا IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    103 5
    آقاو خانمي كه بچه نداريد خوشبحالتون اصلا بچه دار نشيد بابا من ماهي كمتر از يك ميليون درآمد دارم هزينه بچه دو سالم تقريبا ماهي چهارصد هزار تومان هست توجه كنيد دوسال گفتم واي به روزي كه بره مدرسه و اين حرفا پوشك بسته اي 4 تومن ظرف چند ماه شده 12 تومن شير خشك كه ديگه حرفشو نزن تازه شير گاو هم كه 1850 بود يك ليتريش ميگن ميخواد بشه يا شد 2150 تومان روزي دو تا بچه بخوره ميشه 4300 تو يه ماه 129 هزارتومن اگه فقط شير ببندي به ناف بچه حالا بقيه هزينه ها رو خودتون حساب كن ببين چي ميشه من كه موندم چطوي با اين هزينه ها اين بچه رو بزرگ كنم خدا ميدونه عزيزان من اشتباه ما رو نكنيد
  • مهدی A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    74 3
    من یه فرزند شیر خوار دارم . شرایطم رو ببیند . تقریبادر ماه 20 قوطی شیر نان 2 می گیرم. قیمت هر قوطی نان 2 الان 9200 تومان که می شود در ماه184000 . دو بسته پوشاک مولفیکس می گیرم قیمت هر مولفیکس الان 9000 تومان که می شود 180000 . حالا شما بیا یین فقط همین دو رقم رو جمع بزنید، 364000 هزار تومان.حالا من اگر اجاره نشین باشم و ماهانه 300000 هزار تومان در یه شهر کوچک اجاره پرداخت کنم میشه به عبارتی .664000 هزار تومان. حالا یه نفر دلسور در دولت اگر پیدا میشه که قطعا پیدا نمی شه و من فقط باید با خدا درد دلمو بگم چطوری باید با درامد ماهیانه فرضا 700000 هزار تومان برای یک ماه ( 30 روز زندگیمو اداره کنم ) .
    • azad IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      23 4
      18000+184000میشه202 هزار تومان میشه نه 364 هزار تومان شما هزینه پوشک ماهیانه را 180000 تومان محاسبه کردین که من یه لحظه هنگ کردم با این احوال بنده هم موافق بالا بودن هزینه ها هستم
  • کوزی IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    94 6
    جالبه که دولت میخواد جمعیت زیاد بشه بدون اینکه خودش هزینه ای رو تقبل کنه! بدون داشتن زیر ساخت مناسب ،هزینه اجرای این سیاست فقط از جیب ملت پرداخت میشه. متاسفم برای افرادی که بدون فکر به آینده فرزندشون، دچار توهم و خوش خیالی هستند.
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    85 5
    همون یکیم زیاده با این اوضاع
  • رامین A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    80 1
    وضع اقتصادی رو به این روز انداختن بعد اتظار دارن چی بشه
  • خر GB ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    108 3
    تو شرایط اقتصادی ازدواج اشتباهه و فرزندار شدن فاجعست !!!!
  • msaeid22 EU ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    94 0
    وضیت بچه چیه شما ببینین اصلا میتونن ازدواج کنن تا چه برسه به بچه دار شدنشون سن ازدواجو ببین چی شده از همون اول ازدواج میشن خودشون پدر بزرگ مادر بزگ ......
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    73 0
    تهرانی ها علاقه دارند یک بچه داشته باشن این وضع تهرانه! با شلوغی ترافیک هوای الوده واقعا بیشتر ازین عاقلانه هست؟دلم واسه بچه ها میسوزه چه گناهی دارن تو این هوای الوده مواد غدایی بی کیفیت با این هزینه های درمانی سرسام اور اخه توروخدا یک کم فکر کنن
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    39 15
    مطمئنا اکثریت جامعه تعداد فرزندان زیاد را دوست دارند.اما وقتی شرایط ناامن اقتصادی،بیکاری،ناامنی اجتماعی و.... می بینیم به همون یه دونه قانع می شویم.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      24 26
      آقا چرا همه بچه دار شدن رو ربط میدن به وضعیت اقتصادی؟؟؟؟؟آقا لایف استایل این دوره از تاریخ فرق میکنه...من خودم اگه میلیاردر هم باشم بچه نمیخام......کی حوصله شو داره عاخه؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    104 0
    چون جا نیست، نه تو جیب، نه تو شهر!
  • بی نام DE ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    49 48
    یکی دیگه از دلایلشم به نظر من زن و شوهر بچه رو مانعی برای یه زندگی راحت و تفریحات خودشون میدونن یه جوری دست و پای ادمو میبنده
  • علی A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    26 0
    چند تا از آشناهام به خاطر مهریه درگیرن.خیلیهاشون از فرط هزینه های حتی یک فرزند موندن و هر روز دعوا مرافه دارن.یه سرویس طلا بخوای بگیری پول یه خونه میشه.توقعات و تشریفات هم که از یه طرف مخارج عروسیم که الله اکبر.بچمم بزرگ شد اینارم ازم میخواد(مثل من که از پدرم میخوام)تو خودم موندم چجوری مخارج اونم تامین کنم.اونم الان اینجوریه بعده 20 سال با این اوصاف...آه...و باز من مجرد 33 ساله
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    62 0
    واقعا چرا؟دردشون چیه؟شرایط اقتصادی عالی شرایط رفاهی شهر عالی همه چی در دسترسه ارزونه...واقعا نمیدونم چرا مردم دوست ندارن عروسی کنن و بچه دار شن...چقد عجیب واقعا..ا
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    35 1
    هنوز یادم نمیره دوران قدیم خودمو که به هر چی رسیدم جلوم یه صف بزرگ بود، من که مجردم ولی اگه یه زمانی متاهل شدم هرگز اشتباه پدران و مادرانمون رو تکرار نمیکنیم.به نظر من دلیل کوتاه مدت همین مسائل اقتصادیه. ولی کلا تفکر من اینه کمترین فرزند و بیشترین امکانات.یعنی نهایتا دو فرزند کافیه ولی اگه از نظر اقتصادی فراهم نشد همون یکیش هم کافیه! خودمون که خیره چندانی از زندگی کردن ندیدیم تو این دنیا لااقل یا بچه نداشته باشیم یا اگه داشته باشیم بهترین و بیشترین امکانات رو داشته باشن. ول کنید این تفکرات قبیله ای رو!
  • تونل وحشت A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    35 8
    همه دوستان به عوامل اقتصادی بعد از ازدواج اشاره کردند . من می خوام این موضوع رو بگم که مسئله حتی قبل از ازدواج شروع میشه ؛ اجازه بدید فقط یک نمونه بگم : پسری رو در نظر بگیرید که در خانواده ای متوسط بزرگ شده و خانواده دانشگاه رو تنها راه رسیدن به شغل برای اون میدونن ، پسر در 19 سالگی به دانشگاه میرود بعد از 4 سال در 23 سالگی متوجه می شود لیسانس ارزش چندانی ندارد ، 1 سال درس می خواند و به فوق می رود . 3 سال آنجاست ( تا الان می شود 27 سال ) تازه در این موقعیت ، تازه باید به سربازی برود ( این 29 سال ) حداقل 1 سالی دنبال شغل بگردد ( این 30 سال ) حالا تازه به فکر جمع کردن خود برای آغاز زندگی مشترک باشد و این داستان ادامه دارد ...
  • مهندس A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    42 7
    بچه نه تنها دست و پای آدم رونمی بنده بلکه نشاط هم میده به زندگی. اما بچه خوب تربیت کردن هم پول میخواد هم حوصله زیاد. نمیشه صبح تا شب ننه بابا برن جون بکنن برای زندگی . بعد کی میخواد بچه رو تربیت کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    38 0
    شما اینجوری فکر نمی کنی؟ واقعا دست و پا گیره بچه.مثال میخوای میگم برات قدیما هرکی میخواست کاری بکنه جایی بره بچه شو میداد یه آشنایی ، دوستی ، مادری ، خواهری بلاخره یکی براش نگه میداشت میرفت و می اومد ولی الان چی میتونی کسی رو پیدا کنی یه ساعت بچه تو نگه داره؟ آشنا کجا بود مادرت بچه تو نگه نمیداره چه برسه به کس دیگه. همین رو توجه کنی میفهمی چی به چیه...
  • س.ج IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    23 24
    با سلام من متولد 56 هستم و 2 تا بچه دارم. شرايط كار و زندگي ام هم معمولي و كارمندي است. اما چند تا نكته وجود داره كه براي تصميم گيري بايد لحاظ بشه:1- نسبت به نسل گذشته، نسل جديد دوست دارند بيشتر به خودشون فكر كنند و كمتر وقت صرف بچه داري كنند، چون زياد سختي كشيدند2- نتيجه در 30 سال آينده مشخص خواهد شد كه جمعيت جوان به شدت كاسته مي شه و جامعه با بحران نيروي كار جوان مواجه مي شه. 3- نسل آينده تنها و نسل بعد تنها تر و بدون عمو، خاله و دايي خواهد بود 4- هميشه اينطوريه كه واكنشهاي اجتماعي به پديده ها سريع هست و نتيجه اون با يه پديده عكس جبران مي شه كه خسارت زيادي رو به دنبال داره. مي خوام بگم كه اگه به 10 تا 15 سال آينده نگاه كنيم و كمي هم سختي هاي فرزند پروري رو بپذيريم،2 تا بچه گزينه خوبيه
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    43 2
    به غیر از مسائل قتصادی فرهنگ مردم هم بیشتر از دو تا فرزند رو ترجیح نمیده اکثر جوامع پیشرفته هم همینطوره هر چی توی کشوری فقر و جهل بیشتر باشه تعداد فرزندان بالاتره مثلا میبینی یارو تو آفریقا آب برای خوردن نداره 11 تا بچه میاره همشون هم ایدزی! حالا چی شده ما میخایم پسرفت کنیم؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    63 3
    من هرگز بچه نمی خواهم چون لبنیات 15% بدون دلیل گران شد. می ترسم بچه ام بیماری سوء هاضمه و اسکوربوت بگیرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    21 2
    یک دلیل معاش هزینه زندگی با بچه دوم ویا سوم است( بیشتر آقایون) دلیل دیگر اینه که وجود بچه را مانعی برای پیشرفت می دونن (بیشتر در مورد خانمها) من خودم افرادی رو می شناسم که برای این که نمی خوان خودشون رو اذیت کنند دوست ندارند دوباره باردار شوند( در مورد خانمها)
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    39 2
    من یک پسر بیشتر ندارم چون تک فرزندم خیلی دلم میخواد یکی دیگه هم داشته باشم دو سال پول پمپرز دادیم بسته ای 60 تومن.قسط خونه هم داشتیم از وسط ماه دیگه پولی نمیموند که خرج کنیم.الان اگه بخوام بزارمش مهد باید از 1سال جلوتر پول بدم بزارم تو نوبت که دلم خوش باشه جای بد نزاشتمش.پولش مهم نیست ولی ببینید تو مملکت ما کارای ساده ای مثل خرید پوشک و مهد گذاشتن با زجر پدر و مادر انجام میشه.الان من اینفد خوشحال میشم میگن جمعیت داره کم میشه!چون تنها شانسی که پسر من در آینده میتونه بیاره همین خلوت شدن خیابونهاس!تو رو خدا الکی بچه دارمنشید
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    19 2
    برای مشکل بالا دنبال چرا نباشید...فقط و فقط مسائل اقتصادی باعث عدم باروری مجدد شده است.گرانی افسار گسیخته ..اجاره بهای بالا...نبود بیمه ...اینارو درست کنید ..هر خانواده تا 3 بچه هم میاره
  • مهدی A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    22 2
    جناب آقای azad عزیز در مورد پاسخ شما به نظر بنده باید عرض کنم که مولفیکس ها کارتونی 10 تایی هستند ، هر کدام میشه 9000 تومان اگر بیشتر دقت می کردین عزیز متوجه میشدین. من تقریبا 20 مولفیکس 9000 تومانی در ماه خرید می کنم که میشه 90000 هزار تومان برای یک کارتون و 180000 هزار تومان برای دو کارتون . حتما شما فرزند ندارین 9 عدد مولفیکس برای 2روز نوزاد هم کفایت نمی کنه .
  • یک خوانند ه IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    34 1
    من بعنوان یک زن شاغل و با توجه به درآمد متوسط خودم و همسرم و نیز با توجه به شرایط اقتصادی محیطی و تربیتی و نیز ملحوظ داشتن برنامه هایی که در آینده برای فرزندم دارم و با عنایت به درآمد و هزینه های زندگی ترجیح می دم همین یک فرزند را با کوشش و تلاش و در سایه محافظت از آسیب های متنوع اجتماعی مثل یک انسان تحویل جامعه بدم تا اینکه بخوام چند تا فرزند داشته باشم ولی کمترین آرزوش رو نتونم برآورده کنم
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    22 1
    از دلایل دیگر بچه نیاوردن اینه که تاکنون برای جمعت متاسفانه دولتها برنامه حمایتی وخاص نداشته وندارند وفقط تشویق میکننند وبرنامه حماایتی ویژه ای اعم از بهداشت-تغذیه-تحصیل-اشتغالو سایر مواردوجود ندارد وهمه به عملکردهای گذشته نگه می کنند واز بچه آوردن پشیمون می شوند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    35 0
    1-خوراک ، پوشاک، درمان ، تحصیل...فقط این چهارتا را در نظر بگیرید ( ورزش و تفریح و مسافرت و آموزشهای هنری و غیره به کنار )، این چهارتا هزینه دو تا کودک در ماه چقدر می شود. 2- بزرگ شد چکاره خواهد شد یعنی اصلا بهش شغلی خواهد رسید و یا مثل من در 35 سالگی از جیب پدر خواهد خورد.. 3- پدر بنده برای بیرون کشیدن گلیم خانه سه شیفت کار می کند حال تربیت بنده ،چگونه شکل گرفته است خودتان حدس بزنید حال ما چگونه خواهیم توانست فرزندانمان را تربیت کنیم خدا می داند 4- در کنا رآماری که ارائه داده اید آمار زیر را نیز لطفا منتشر کنید. الف- نسبت محیط و امکانات فضای آموزشی و ورزشی و فرهنگی به تعدا جمعیت ب- نسبت محیط و امکانات فضای درمانی و دارویی به تعداد جمعیت. ج- و خیلی چیزهای دیگر
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    5 33
    بابااین تهرانیهای بنده خدا نمیدونندمیشه دو یاشش بچه هم داشته باشندپول دارند تفریع دارندخوشی دارندنمیدونم چرانمیدونند
    • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      16 27
      هموطنای شهرستانی زندگی خیلی راحتی دارند، صبح ساعت 10 میرن سرکار تا 12.30، عصر هم ساعت18 تازه یادشون میفته باید کارکنن. کارمندای اداره هاشونم که خیلی راحتن حقوق خوب و ساعت کاری مناسب، هر دقیقه هم تو پارک و جاهای تفریحی شهرشون هستن ولی تهران چی؟ کدوممون میتونیم از امکانات تفریحی تهران استفاده کنیم؟ وقتشو نداریم. این امکانات تهران مال شهرستانیهاس که برای سفر یا مهاجرت به تهران میان.
  • علی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    54 1
    ایران ظرفیت 50 میلیون جمعیت بیشتر رو نداره
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    33 1
    احتمالا مردم میترسن مصداق این ضرب المثل بشن که: اون وقت که جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود !؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    30 0
    شیرخشکی که پارسال این موقع بوده 7 الان شده 14
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    26 3
    اونایی که پولدارن چرا بچه زیاد نمی آرن ؟
    • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      35 2
      چون اگرچه مادیات مهم هست ولی امید به زندگی و شرایط جامعه هم مهمه به چه امیدی فرزند بیارن در جامعه ایی که حقوق شهروندی حتی با پول هم زیر صفر هست !
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    51 3
    آیا دریک آپارتمان 50 متری بیش ازیک بچه جا میگیرد.
  • مهدی A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    30 1
    دلیل های عمده از نظر من 1- تغییر نگرش و فرهنگ جامعه و خانواده به فرزند 2- مشکلات و مسایل اقتصادی جامعه 3- نگرانی از اینده و عدم اطمینان
  • hossein IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    37 4
    دوست عزیز از کجا میگی که بچه دست و پا گیر نیست؟؟؟ از شروع به وجود اومدنش تا بزرگ شدنش مزاحم و دست و پا گیره. خواهشا یه نگاهی به دور و برت بنداز.
    • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      7 19
      کاشکی من انقدر بدشناس نبودم و همیشه ازدواجم بهم نمیخورد و میتونستم یه دونه فقط یه دونه از این بچه هایی که شما میگی دست و پاگیره داشته باشم:(
  • تمنا EU ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    51 4
    بچه نداریم چون که اصلا شوهر نکردیم و اینطور که بوش می یاد تا آخر عمر هم مجرد می مونیم. می دونید چرا چون اینقدر گرونیه که پسرا زن نمی گیرن ضمنا کار درست و حسابی هم ندارن که بیان سراغ ما دخترا. کشور پر شده از جونای بیکار و دختر پسرای مجرد که دلشون می خاد ازدواج کنن اما نمی شه.
  • مهتاب A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    39 3
    من به عنوان یه خانم بچه دار نمی شم و احتمالا ازدواج هم نخواهم کرد به این دلایل: خودم دهه 50 هستم اینقدر تو زندگی بدبختی و سختی کشیدم تا تازه رسیدم به جایی که تو 34 سالگی شغل مناسب دارم با درامد نسبتا خوب... یه 40 متری اجاره ای که درسته کوچیکه ولی توش راحتم. ...تازه بعد ده سال کار کردن و گرفتن مدرک بالا تونستم به یه ثباتی برسم حالا بیام شوهر کنم که چی بشه؟ بچه دار بشم که چی بشه؟ تازه دارم عین آدمیزاد زندگی می کنم تازه بعد این همه سال موفق شدم از ده تا لباسی که دوست دارم یکی اش رو تهیه کنم یا سالی دو بار برم مسافرت...حالا بیام همین یه ذره خوشی رو هم از خودم بگیرم و خرج بچه یا شوهر بیکار و آویزون کنم؟... عمرا.
  • سامان A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    26 2
    ما تو گیلان 3 ماه تابستون و 13 روز عید تو خونه هامون حبسیم بخاطر ترافیک های شدیدی که تهرانیای عزیر تو خیابونای شهرمون ایجاد میکنند ماشاءالله فرهنگشون هم بسیار بالاست گله ایی نمیکنیم اونوقت.....
    • تهرانی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      12 4
      باید هر کس اگر می‌خواهد از استانی به استان دیگر برود که ساکن آنجا نیست، ویزا بگیرد.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    42 1
    باید جمعیت کشور زیاد بشه ، یک نگاهی به پاکستان ، بنگلادش، هند و بقیه کشورهای این چنین پیشرفته بندازید، چرا ما مثله اونا نشیم , حیف نیست مردم رو سقف قطار سوار شن، آویزون اتوبوس شن ، ۴ تا بچه تو مدرسه رو ی نیمکت بشین، ۳ شیفت برن مدرسه ، .... بازم بگم
  • *** امــــیر *** IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    11 28
    من یه جوون دانشجوی تقریبا 20 ساله ام اصلا "ازدواج" رو دوست ندارم، یه جورایی اونو " محدودیت آزار دهنده نفرت انگیز " میدونم ... از الان دارم به آینده ام و به این موضوع نگاه جدی می کنم .... نتیجه نگاه جدی ام این شد که: دوران مجردی یه حس آزادی مطلق بدون دردسره که "ازدواج کردن و اسیر زندگی نکبت بار شدن با یه دختر دیگه (اونم این نسل دخترای امروزی مزخرف و مغرور و ... مغز) اونو خراب می کنه شرایط روانی جامعه رو دارم می بینیم: افتضاح، اسفناک. دوست ندارم، با ازدواج کردن تبدیل به "یه آدم مطیع، اسیر، گرفتار" بشم ازدواج یه چیز الکیه ، زندگی ات یکنواخت و تکراری میشه - آزادی ام رو دوست دارم... فقط یه خواهش از متاهل ها دارم: اگه عرضه ندارید و نمیتونید، * جلوی خودتونو بگیرید - تو رو خدا بچـــه دار نشید *
    • بی نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      21 7
      متاسفم که به ازدواج به چشم محدودیت نگاه می کنی تشکیل خانواده و تعهد اخلاقی در همه جای دنیا جایگاه خاص خودش را داره ! ولی خوشحالم فردی با خصوصیت رفتاری شما قصد ازدواج ندارید چون ادمهایی با فکر شما باعث می شن تعهد و تاهل معنی خودش را از دست بده !
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      28 8
      خودت مزخرف و و مغروری حق نداری در سایتی عمومی به دخترها توهین کنی!خودت یا دخترهای اطرافت اگه اینطورن دلیل نداره همه به چشم ببینی!بعدشم به علاوه اینایی که گفتی صدمورد بدتر از اینام اضافه کن اکثر پسرای این دوره اینجورین....فک کردی اگه بخوای هم ازدواج کنی دختری با این طرز فکرت بهت اعتماد میکنه که بخواد به عنوان همسرش باشی؟!نخیر اینجور آدمایی به هیچی مقید نیستن
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    20 0
    بچه مال اغنیاست کسی که نون شبش را نداشته باشه برای چی هی بچه ردیف بشه که چی بشه مشکلات رو مشکلات مسئولین هم ماشاا... خیلی بفکر مردم هستند تازه امار و ارقام هم میدند این مشکل همه مردم ایرانه مختص فقط تهران و تهرانی نیست..........
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    16 3
    اگه امید به زندگی و شرایط اقتصادی تاثیر داشت کشورای پیشرفته رشد جمعیتشون منفی نمیشد...بچه دار شدن و نگه داشتن بچه کار واقعا حوصله بر و سختیه مثل قدیما نیست که میفرستادن تو کوچه و خیابون بزرگ میشد باید شب و روز مراقبت کنی دائم به گوش باشی چیکار میکنه باید از خوابت بزنی تحمل گریه کردنشو داشته باشی کمی که زرگتر شد باید به تفریح و هزارتا کلاس ثبت نام کنی رفت و آمدشو باید وقت بزاری ببری ..آره این طور دردسرارو هم داره فقط مسائل اقتصادی و امید به زندگی نیست!
  • داوود A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    37 0
    با این نرخ رشد 40سال دیگه جمعیتی حدودا 40 میلیون و مصرف کننده جامعه داشته باشیم که نمیتونه حتی نیازهای سطحی جامعه خودشو تولید کنه ، اونوقته که مسئولین به فکر زمانی میفتن که برای جوونای دهه 60 کار فراهم نکردن که بتونن به موقع ازدواج کنن و جمعیت جوون کشور رو برای دهه های دیگه ایجاد کنن !!! نداشتن برنامه ریزی برای نسل های مختلف جامعه ، یکی از تفاوت های کشورهای جهان سومی با دیگر کشورهاست
  • کامبیز EU ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    7 4
    آقا بروجرد شهر زیبای منو استان کنید تا امکانات توش جمع بشه من 5 تا بچه میارم به تهرانم مهاجرت نمیکنم بعضیا بهشون بر بخوره ولی تا استان نشه واسه کار دوا درمون و ... میریزیم سر شما تهرانیا تا بدونید همه امکانات مملکت رو نباید یه جا متمرکز کرد
  • فوق لیسانس بیکار!!! A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    9 0
    بابا دلتون خوشه !!! من 28 سالمه در آرزوی زن گرفتن به سر می برم...جدی میگم خیلی دوست دارم زن داشته باشم نمیشه!!!!! آخه درآمد نیست کار نیست....آغا ما مسکن و ماشین و اثاثیه زندگی و ... نمی خوایم...تو رو قرآن فقط یه شغل با درآمد 800 تومن به ما بدید....نه اینکه با 28 سال سن منو میفرستین سربازی!!! خب من می خوام بابا بشم!!!! سه تا دخمل هم میخوام!!! اونایی که پولشو دارن زن نمیگیرن!!! ما هم که عاشق زن و بچه ایم پول نداریم!!!! خدایا شکرت!!!
  • مانا IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    14 0
    به نظر من جمعیت کنونی ایران زیاداست و ایران از لحاظ منابع آبی بسیار محدود است، ضمنا با نگاهی به درآمد سرانه مردم ایران و مقایسه با کشورهای اطراف میبینیم که کاهش جمعیت به نفع ایران است.
  • حسام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 6
    نگران نان نباشید و ندای رهبری را لبیک گویید.
  • پسر شجاع IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 4
    شما جوان های ترسویی هستید هر آنکس که دندان دهد نان دهد