+ A - چهارشنبه 19 تیر 1392 - 17:11:12 چاپ
امتیاز به مطلب 22 نفر

یک جامعه شناس:مردان به خاطر پول با زنان بزرگتر از خودشان ازدواج می کنند

جامعه > خانواده - اگر در گذشته آمار کاهش ازدواج نگران کننده بود اینبار تغییر در نوع و سبک ازدواجها نگران کننده است.

زهرا تالانی:آمار ثبت احوال نشان می دهد 10.7 درصد ازدواج‌هایی که در سال گذشته در کشور ثبت شده ، سن زوجه بیشتر از زوج است.این از منظر جامعه شناسی می تواند در آینده یک آسیب باشد چون زندگی مشترک را به خطر می اندازد.در همین باره با ابراهیم فیاض جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران گفت و گویی را انجام داده ایم که می خوانید:


سازمان ثبت احوال اعلام کرده که آمار مردانی که با زنان بزرگتر از خودشان ازدواج می کنند به تازگی افزایش یافته و 7 درصد ازدواج‌هایی که در سال گذشته در کشور ثبت شده ، سن زوجه بیشتر از زوج است.به نظر شما چرا چنین شده است؟
دلایل متعددی وجود دارد که مردان حاضر به این ازدواجهای غیر طبیعی می شوند.گاهی به خاطر پول است . معمولا زنان در سن بالا به یک ثبات مالی رسیدند و شرایطی دارند که مردان می توانند از آنها استفاده کنند و مثلا یک شبه به شرایطی برسند که ممکن است برای به دست آوردن آن سالها تلاش کنند. البته ازدواج پسران با دخترانی که از خودشان بزرگتر هستند ریشه در تربیت خانوادگی آنها هم دارد.


یعنی در خانواده به گونه ای تربیت می شوند که به دنبال زنان بزرگتر از خودشان باشند؟

خانواده ها و مخصوصا مادرانی که در دوران کودکی از بچه‌های خود بسیار حمایت می‌کنند ، باعث می‌شوند تا پسران حس مسئولیت پذیری نداشته باشند و عادت ‌کنند که همیشه یک نفر از آنها حمایت کند. این افراد در دورانی که بزرگ می‌شوند و قصد ازدواج دارند به سراغ دخترانی می‌روند که بتوانند از آنها حمایت کنند و زیر چتر حمایتی خود ببرند . به سراغ خانم‌هایی می‌روند که حس مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند و بتوانند مسئولیت‌ها را بپذیرند وبه این ترتیب احساس آرامش بیشتری می‌کنند.


به نظر شما این نوع ازدواجها چه آسیبهایی می تواند در آینده داشته باشد؟
در بررسی علل طلاق این مورد ذکر می شود اما عامل اصلی نیست . به هرحال این ازدواجها یک ازدواج طبیعی نیستند و زنان در زندگی زودتر از مردان پیر می شوند ، برای همین احتمال خیانت وجود دارد و خیانت هم از دلایل طلاق است.


آیا ازدواج پسران با دخترانی بزرگ‌تر می تواند به خاطر تغییر ساختارهای جمعیتی باشد؟

به هیچ وجه، چون اگر آمار ثبت احوال را نگاه کنید متوجه می شوید که در دهه‌های اخیر نسبت جنسی جمعیت به نفع مردان بوده و در هیچ زمان این ترکیب جمعیت به گونه‌ای نبوده که مردان نتوانند در گروه سنی مناسب با خود، فرد موردنظر را پیدا کنند.


ممکن است این نوع ازدواجها افزایش پیدا کند و تبدیل به یک فرهنگ شود؟

خیر.همانگونه که ازدواج دختران با مردهای مسن فرهنگ نشد این هم اتفاق نمی افتد،الان به خاطر مسائل اقتصادی و بی مسئولیتی مردان این ازدواجها اتفاق افتاده اما این فرهنگ در میان تمام خانواده های ما وجود ندارد.


برخی از جامعه شناسان در رواج این نوع ازدواج نقش ماهواره را هم مهم می دانند.اما این آمار تنها مربوط به شهرها نیست و 11 درصد ازدواجها در روستاها هه به این دلیل بوده است؟
ممکن است تولید فیلم‌هایی که در آن ازدواج پسران کم سن با دختران بزرگ‌تر و حتی با زنان سالخورده، تبلیغ می‌شود هم موثر باشد اما آنچه که بیشتر عامل این ازدواج است مسائل اقتصادی است.در روستاها هم گاهی چون فرهنگ قبیله ای و عشیره ای وجود دارد گاهی یک مرد مجبور است با دختر عمومی خود که ممکن است بزرگتر هم باشد ازدواج کند.البته نباید فراموش کرد که روستاها هم از فرهنگ شهرها تاثیر می گیرند.
45232

کلید واژه ها: سن ازدواج - ازدواج -
نظرات 46
  • محمد چهارشنبه 19 تیر 1392 - 17:28:21
    44 7 پاسخ به این نظر
    واقعاً تعجب میکنم آقای دکتر فیاض دارند از مفاهیم جاافتاده جامعه شناسی در تحلیل یک موضوع استفاده میکنند تا اینجاش طوری نیست اما در تألیف کتابهای درسی شرکت دارند که پر از مفاهیم تازه ساز و محیرالعقوله
    • بی نام جمعه 21 تیر 1392 - 16:09:54
      11 3
      استاد دانشگاه ما رو داشته باش. آخه یک دختر و پسر که هر دو در یک کشور و در یک دهه به دنیا آمده اند چرا نتوانند با هم زندگی کنند؟ کجایش غیر طبیعی هست؟ شاید هم شما بیش از حد از دید جنسی به این مسئله نگاه میکنید. همه چیز که رابطه جنسی که نیست.
    • بی نام پنجشنبه 3 مرداد 1392 - 11:04:03
      5 0
      پسرخاله من با دختر بزرگتر از خودش ازدواج کرده خیلی هم خوشبختن
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 17:58:52
    103 40 پاسخ به این نظر
    طبیعی نیست؟ چرا طبیعی نیست؟ چرا به سلیقه مردم احترام نمی گذارید؟ شاید واقعا همدیگر را دوست دارند و اصلا برای پول هم نیست.
    • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 19:23:10
      51 1
      آخه وارد شدن به خصوصی ترین مسائل مردم نه تنها عادی شده بلکه برای بعضی ها وظیفه محسوب میشه .بعضی ها هنوز درک نمیکنند که دیگران حق دارن بر اساس فکر ، خواسته و میلشون برای زندگیشون تصمیم بگیرن
  • خشایار چهارشنبه 19 تیر 1392 - 18:04:13
    33 50 پاسخ به این نظر
    خدا به دادمون برسه به کجا داریم میریم باعث تآسفه .
    • مموتی پنجشنبه 20 تیر 1392 - 01:07:41
      18 3
      من از شما می پرسم....ما داریم به کجا میریم؟؟؟ :))
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 18:20:35
    31 2 پاسخ به این نظر
    ازدواج یکی امر شخص هست و این که یه چیزی عرف نباشه دلیل غلط بودنش نیست. هر کس با هر کس دوست داره ازدواج میکنه. و ربطی به دولت و سیاست نداره
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 19:26:57
    49 2 پاسخ به این نظر
    من با همسرم که چندین سال هم از من بزرگتر است ازدواج کردم و از ابتدا هم وضع مالیم از او بسیار بهتر بود. آقای جامعه شناس منتظر عذرخواهی شما از من و همسرم هستیم. بیچاره اون دانشجوهای شما
  • احمد چهارشنبه 19 تیر 1392 - 19:29:28
    41 3 پاسخ به این نظر
    پس چرا در ازدواج هايي كه مرد بزرگتر است و فاصله سني هم ظاهرا مناسب است و به طور كلي همه چيز استاندارد است ، طلاق اتفاق مي افتد. بايد گفت كه موضوعات اجتماعي خيلي پيچيده تر از آن چيزي است كه بتوان حكم كلي صادر كرد. از آقاي دكتر كه يك فرد علمي است انتظار بيشتري بود!
    • بی نام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 11:39:42
      8 2
      الان دیگه بگذر دخترای کم سن و سال چیزی بلد نباشن. الان دختره بعد از مدتی سر ناسازگاری میگذاره و پی تفریحاتی میره که نمیتونی فکرش رو هم بکنی.
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 19:40:14
    36 2 پاسخ به این نظر
    دختر ها هم به خاطر پول کلا با پسرهای بزرگتر از خودشون ازداج می کنن.
    • بی نام یکشنبه 19 آبان 1392 - 18:32:35
      2 2
      پسرها چرا قبول می کنند؟!
  • ايمان چهارشنبه 19 تیر 1392 - 19:50:29
    3 15 پاسخ به این نظر
    تيتر صفحات حوادث روزنامه هاي ٣ سال ديگه رو ميشه از الان حدث زد !!!!!!
    • بی نام یکشنبه 19 آبان 1392 - 22:14:24
      1 1
      حدست چیست؟ خیلی چیزها را می توان حدس زد که لزوما همان حدس مجهول شما نخواهد بود!
  • یه مرد چهارشنبه 19 تیر 1392 - 20:20:47
    43 4 پاسخ به این نظر
    اگه یه مرد 92 ساله با یه دختر 20 ساله ازدواج کنه خیلی هم طبیعیه و هیچ آسیبی هم به هیچ کجا نمیخوره اما اگه یه مرد با یه دختر که 2 یا سه سال از خودش بزرگتره ازدواج کنه همه معیارها به هم میخوره ؟؟پس میخواین بگین که ازدواج از روی عشق معنی نداره و مردهای ایرانی معنی عشق و علاقه را نمیدونن و فقط در هر حالت ازدواجشون برا اهدافشونه!چرا فکر میکنید مردای ما لیاقت عاشق شدن و تصمیم گرفتن و خارج شدن از سنتها را ندارن؟؟؟
    • آیلین سه شنبه 10 دی 1392 - 20:52:44
      1 0
      خوشم اومد باهات موافقم
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 20:27:27
    61 7 پاسخ به این نظر
    من به عنوان یک خانم فکر میکنم پسرهای این دوره و زمونه دربه در به دنبال کسی هستند که مثل مادر تر و خشکشون کنه و همه جوره بهشون برسه اما با توجه به اینکه بیشتر دخترهای بین 20 تا 30 ساله این دوره بسیار نازنازی و لوس و از خود متشکر هستند و یکی را میخواهند که کارهای شخصی شان را برایشان انجام دهد لذا این دختر خانم ها برای کسی تره هم خرد نمیکنند چه برسه که بخوان مسئولیتی را هم در این زمینه برعهده بگیرند !!!بنابراین پسرها میروند دنبال دختری که از همه نظر کامل و مستقل باشد و بتواند همه جوره به آنها سرویس بدهد.نتیجه اینکه دختری با این مشخصات قاعدتا نمیتونه 20 ساله باشه و لذا یک پسر 25 ساله انتخابش میشه یک دختر خانم 30 ساله و یا بالاتر!!!مسائل مادی هم جای خود را دارد...
  • محسن چهارشنبه 19 تیر 1392 - 20:27:57
    10 24 پاسخ به این نظر
    دوستان خودمون رو گول نزنیم تابلوی که این ازدواج ها بخاطر پول هستش! من خودم چند وقت پیش به دلیل مشکلات مالی که داشتم میخواستم با خانومی که سه سال از خودم بزرگتر بود ازدواج کنم که در نهایت پشیمون شدم!
    • بی نام یکشنبه 19 آبان 1392 - 20:44:10
      2 0
      واقعا به تو و امثال تو چه می توان گفت؟!
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 21:51:09
    31 4 پاسخ به این نظر
    ایشان ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه را اینگونه می بینند؟
  • محمدحسن چهارشنبه 19 تیر 1392 - 22:08:57
    16 9 پاسخ به این نظر
    به نظرم بستگی داره این اختلاف سنی چه قدر باشه اگه کم باشه(یکی دو سال) زیاد نمی تونه به خاطر مسائل اقتصادی باشه اما اگه خیلی باشه(بیشتر از 5-6) سال به نظرم علت اصلی مسائل مالی هست
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 22:30:16
    21 3 پاسخ به این نظر
    دخترهاي جوون توقع هاي نابجا دارند اما با بالا رفتن سن دركشون بيشتر ميشه و توقعشون هم معقول تر البته در مورد پسر ها هم همين طوره
  • زهرا چهارشنبه 19 تیر 1392 - 22:41:49
    18 2 پاسخ به این نظر
    آقای دکتر فیاض از کی تا حالا جامعه شناس شدن؟ تا جایی که ما یادمون میاد ایشون مردم شناس بودن
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 22:52:08
    8 11 پاسخ به این نظر
    تو خانواده ی ما 4 تا مرد با خانم 10 سال 9 سال و 20 سال و 11 سال بزرگ تر از خودشون ازدواج کردند .ولی هیچ کدام پول ندارند فقط برای فرار از خانه مادر یا پدر بوده چون من از نزدیک با انها حرف زدم .همه ظاهرا خوشبختند ولی خدا می داند
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 23:17:47
    14 4 پاسخ به این نظر
    من شاگرد دکتر فیاض بودم اما ایشان معمولا یه سری وقایع را با فکرهای خودشون تلفیق می کنند تحویل می دهند و تقریبا مشخص از چه کتابی چه نظریه ای و .... استفاده می کنند جدی نگیرید استید دیگری هم میتونند در این مورد نظر بدهند البته خوب این آمار مشخصا هشدار دهنده است.
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 23:31:05
    16 4 پاسخ به این نظر
    یه عاملش به نطر من اینه که دختران جوونتر کلشون بو قرمه سبزی میده و تو خیالات و اوهامه خودشون قرقن ولی بزرگتر که میشن و شرایطشون کم میشه برا انتخاب خود دخترا هستن که راضی میشن به این ازدواج
    • بی نام دوشنبه 20 آبان 1392 - 23:09:03
      1 2
      "قرق"؟ توی تحلیلت غرق شدم! یکی نجاتم بده.
  • بی نام چهارشنبه 19 تیر 1392 - 23:43:09
    15 3 پاسخ به این نظر
    دولت باید هرچه سریعتر روی اقتصاد و رفاه جامعه تلاش کنه، مردم خودشان راه درست را انتخاب و طی خواهند کرد.
  • مجید چهارشنبه 19 تیر 1392 - 23:47:21
    17 6 پاسخ به این نظر
    خدایی من هم که الان 21 سالمه اگه خانمی حتی با 50 سال سن و وضع اقتصادی خوب باشه حاضرم باهاش ازدواج کنم و شرافتن قول هم بدم که بهش خیانت نکنم هر کسی یه عقیده ای داره دیگه
  • سعید پنجشنبه 20 تیر 1392 - 03:40:55
    22 4 پاسخ به این نظر
    من. عاشق استادم شدم. و می خوایم اذدواج کنیم اصلا بزرگتر که بزرگتره دل که سن وسال نمی فهمه اصلا به شما چه تو همه چی دخالت نه نه
  • بی نام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 06:21:41
    20 1 پاسخ به این نظر
    استاد .....دکتر....دانشگاه تهران.......چی بودیم چی شدیم؟!!
  • mohsen پنجشنبه 20 تیر 1392 - 09:53:13
    20 6 پاسخ به این نظر
    این آقا رسما مردهائی که با خانوم های بزرگ تر از خودشان ازدواج میکنن رو بدون استثنا بی مسئولیت خطاب کردن !! من از همسر خودم کوچکتر هستم و علاوه بر اینکه الان 10 سال زندگی مشترک بسیار خوبی داشتیم. تفاهم بسیار خوبی رو هم با همسرم دارم. چون دیدگاه های پخته ای داره و عامل موفقیت و پیشرفت من در زندگیه. مهمترین دلیلی که امثال من با بزرگ تر از خودشون ازدواج میکنن اینه که حوصله تربیت یک دختر کم سن و سال بعضا لوس رو ندارن. (به علت پدیده تک فرزندی) حضرت محمد (ص) هم با خانمی بسیار بزرگ تر از خودشون ازدواج کردن و برترین شخصیت تاریخ تمدن بشری هستند. آقای ابراهیم فیاض رسما باید بابت این توهین صریح خودشون به امثال من در همین تریبون عذرخواهی کنن.
  • بی نام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 11:51:02
    3 8 پاسخ به این نظر
    به نظر من به هم خوردن تعادل جمعیتی دهه شصت و رشد بیش از حد جمعیت دختران در آن زمان باعث شد که الان جامعه دارای دخترهای مجرد دارای سن بیش از 30سال باشد و طبعاً در شرایط رویارویی و مقتضیات جامعه یک عده از این دخترها به دلیل کاهش تعداد متقاضیان اصلی ازدواج شان که همانا پسران متولد دهه 50 می باشند، روبرو شده و مجبور به ازدواج با پسرهای انتهاب دهه 60 و ابتدای دهه 70 می باشند. مشکلات اقتصادی پسران هم مزید بر علت این نوع ازدواجها شده است.
  • سیدعلی پنجشنبه 20 تیر 1392 - 12:41:01
    14 2 پاسخ به این نظر
    درهر حال اگر به کسی دل بستید که نمیتونید باهاش ازدواج کنید توصیه میکنم تا وقتی دلتون جای دیگست با کس دیگه ای ازدواج نکنید چون یا خودتونو اذیت میکنید یا همسرتونو .چیزی که سرمن آمد.من به بزرگتر از خودم دل بستم و با یک غریبه کوچکتر ازدواج کردم نتیجش اینه که تا حالا نتونستم یه شوهر خوب باشم .......
    • بی نام یکشنبه 19 آبان 1392 - 22:08:07
      2 0
      درود به شرافتت که حداقل الان با خودت و دیگران، رو راست هستی.
  • پسر ۲۰ ساله پنجشنبه 20 تیر 1392 - 13:27:02
    5 13 پاسخ به این نظر
    نه پس فکر کردی واسه چی پسر ۲۰ ساله با زن بالای ۲۵ سال ازدواج می‌کنه... عاشق چشم و ابروشه...
    • بی نام جمعه 21 تیر 1392 - 12:00:45
      10 2
      یعنی پسر 20 ساله به دختر 25 ساله نگاه نمی کنه .یه سری به خیابونها بزنی بد نیست
    • بی نام جمعه 21 تیر 1392 - 12:49:17
      6 2
      اون پسر 20 ساله هنوز به اون شعور و شخصیت نرسیده که ازدواج کنه بالاخره تو دانشگاه و جامعه داریم میبینیم دیگه
    • بی نام چهارشنبه 23 مرداد 1392 - 12:22:16
      2 2
      تو نمیتونی بگی پسر 20 ساله عقل و شعور کاملی نداره چون این چیزا ربطی به عدد نداره اگر هم عقیدت اینه که اصلا نباید اظهار نظر کنی چون هنوز بچه ای.
  • بی نام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 16:52:56
    5 1 پاسخ به این نظر
    من خیلی دلم می خواست با یکی ازدواج کنم که ازم بزرگتر باشه. اما نشد که نشد. غافل شدم نشد!
  • بی نام جمعه 21 تیر 1392 - 11:55:15
    10 0 پاسخ به این نظر
    آقای جامعه شناس تخصص شما در مورد تعیین علل خیانت نیست. من 8 سال از همسرم کوچکتر هستم و همسرم به من خیانت میکند . خیانت کردن جنبه ژنتیکی و تربیتی دارد که متاسفانه قانون صیغه هم ذست مردان خیانتکار را برای فرار از قانون باز گذاشته است.
  • سیما جمعه 21 تیر 1392 - 11:57:33
    7 5 پاسخ به این نظر
    من خودم مجردم وخواسگارایی که همشون ازم حتی تا 13سال کوچکتر بودن داشتم البته بزرگتر از خودمم داشتم که اصلا ازشون خوشم نیومده ولی یکی که کوچکتر از خودم بود را خیلی دوس داشتم ولی بخاطر همین مسایلی که گفتن که ممکنه بعدا خیانت بشه هنوز ازدواج نکردم
  • شادی شنبه 22 تیر 1392 - 19:24:51
    2 5 پاسخ به این نظر
    به نظر من در این جور ازدواج ها زن ها حرف اول واخرو میزنند ومرد ها فقظ باید بگویند چشم وبه جای ان که زن به مرد تکیه کنه مرد به زن تکیه میکنه
  • احمد جمعه 1 شهریور 1392 - 12:33:26
    3 0 پاسخ به این نظر
    نه .اصلا حرف دکتر فیاض را نمیپدیرم .آقای دکتر پس میشه بگید تکلیف عشق و علاقه این وسط چی میشه
  • بی نام شنبه 23 شهریور 1392 - 19:25:58
    3 0 پاسخ به این نظر
    واقعا که ! این فرهنگ ماست که نمیذاره اینجور زوج ها آرامش داشته باشن از بس اینو اون حرف میزنن !
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.