انجام سونوگرافی توسط پزشکان عمومی؛ به نفع یا ضرر مردم؟

وزیر بهداشت اعلام کرده در حال پیگیری بخشنامه ارائه مجوز خدمات رادیولوژی به پزشکان عمومی است؛ بخشنامه‌ای که اعتراض رادیولوژیست‌ها را در پی داشته است.

فهیمه حسن‌میری: «بدنه طب، طب عمومی است و تخصص‌ها و فوق‌تخصص‌ها شاخ و برگ آن هستند»؛ این جمله، بخشی از سخنانی است که وزیر بهداشت هفته پیش در نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مطرح کرد و در ادامه بارها از این انتقاد کرد که چرا طب عمومی جایگاه مناسب خودش را ندارد و چرا جوانان پزشک با تمام نیرو به دنبال تخصص می‌روند و این حرفه را رها کرده‌اند.

با شنیدن این حرف‌ها و دیدگاهی که برای تخصص اهمیت چندانی قائل نباشد، شاید چندان هم عجیب نباشد وقتی خبری از تصمیم وزارت بهداشت شنیده شود مبنی بر این که رادیوتراپ‌ها هم می‌توانند بیماران سرطانی را شیمی‌درمانی کنند یا آنچه اخیرا اعتراض رادیولوژیست‌ها را به دنبال داشته است.

حسن طریقت منفرد که اخیرا تاکید زیادی بر فعالیت پزشکان عمومی داشته، باز هم در گفته‌هایش از این خبر داده که تصمیم دارد وظایفی را به پزشکان عمومی محول کند که به گفته او با منافع خیلی افراد درگیر است. او از اجحافی که با انحصار خدمات تخصصی پزشکی به مردم صورت می‌گیرد گلایه کرده و گفته: بخشنامه ارائه مجوز خدمات رادیولوژی به پزشکان عمومی صادر نشده اما در حال پیگیری هستیم.

 

وزیر: انحصار را می شکنیم/ معاون وزیر: خبری نیست، تکذیب می کنم

خبر مجاز شدن انجام رادیولوژی برای پزشکان عمومی، اعتراض متخصصان رادیولوژی را به دنبال داشت به طوری که حتی پس از آن که رئیس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به جلسات برگزار شده با معاونت درمان وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، انجام سونوگرافی توسط پزشکان عمومی را منتفی و غیر قانونی اعلام کرد، امروز جمعی از رادیولوژیست‌ها و دستیاران رشته رادیولوژی، با حضور در نمازخانه ستاد مرکزی وزارت بهداشت، اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان داده و خواستار پاسخگویی مسئولان وزارتخانه و لغو مصوبه‌ای شدند که به پزشکان اجازه انجام رادیولوژی می‌دهد.

این اعتراض در حالی است که ظاهرا حتی معاون درمان وزارت بهداشت هم موافق چنین کاری نیست. او امروز از این خبر داده که چنین مصوبه‌ای در کار نیست و ابلاغیه‌ای برای انجام رادیولوژی توسط پزشکان عمومی صادر نشده است.

حسن امامی رضوی طی ابلاغی به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد که بخشنامه جدیدی برای مجاز بودن ارائه خدمت سونوگرافی توسط متخصصین و پزشکان عمومی غیررادیولوژیست از طرف وزارت بهداشت ابلاغ نشده است.

او این اتفاق را شبهه‌ای پیش آمده ناشی از ابلاغ بخشنامه‌ای توسط یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی درخصوص انجام سونوگرافی توسط متخصصین و پزشکان عمومی غیر رادیولوژیست دانست و گفت که بخشنامه جدیدی در این خصوص ابلاغ نشده و فعلا در دستور کار این وزارتخانه نیست.

جالب اینکه وزیر بهداشت درباره واگذاری تخصص های پژشکی چنین اظهارنظر کرده است: انحصار خدمات تخصصی پزشکی که به قصد تجارت به مردم اجحاف می‌کنند را می‌شکنیم. می‌خواهیم وظایفی را به پزشکان عمومی محول کنیم که با منافع خیلی افراد درگیر است

 

6 ماه آموزش به جای چهار سال تحصیل!

به گفته یکی از افراد حاضر در تجمع اعتراض‌آمیز امروز رادیولوژیست‌ها، سونوگرافی ابزار اصلی کار رادیولوژیست‌ها است که بعد از چهار سال تحصیل می‌توانند آن را به کار گیرند اما با این مصوبه تمام پزشکان عمومی می‌توانند با یک آموزش 6 ماهه از این ابزار استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، این فرد با اشاره به این که رادیولوژیست‌ها بخشی از قشر نخبه جامعه هستند که بعد از چهار سال تحصیل می‌توانند در زمینه سی تی اسکن، سونوگرافی و MRI فعالیت کنند گفته: با توجه به گران بودن تجهیزات سی تی اسکن امکان کار کردن با آن به خصوص برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان جوان وجود ندارد بنابراین تنها ابزار اصلی کار سونوگرافی است.

این دانشجوی رادیولوژی با تاکید بر اینکه سونوگرافی تنها راه کسب درآمد در رشته رادیوژی است، ادامه داده: با مصوبه شورای گسترش تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی از این پس پزشکان عمومی می توانند خودشان آزمایش سونوگرافی را پیشنهاد دهند و خودشان نیز آن را انجام دهند، در حالی که رادیولوژیست‌ها اجازه ارجاع به آزمایش را تاکنون نداشته‌اند چرا که نوعی ارجاع به خود محسوب می‌شده است. ضمن این که انجام دادن سونوگرافی نیاز به چند سال تحصیل دارد و با ورود افراد کم‌تجربه به این کار اولین ضرر این مصوبه برای بیماران است.

 

پزشکان و متخصصان؛ موافق یا مخالف؟

این مساله در بین پزشکان و متخصصان، هم موافقانی دارد و هم مخالفانی. عده‌ای معتقدند انجام این کار در روستاهای محروم باعث دسترسی بیشتر مردم به این امکانات شده و از اتلاف وقت و هزینه آنها جلوگیری می‌کند، عده‌ای می‌گویند این کار نه تنها به نفع مردم مناطق محروم بلکه به نفع تمام مردم است چراکه به زعم آنها رادیولوژیست‌ها با انحصار می‌خواهند خدمات گران به مردم بفروشند و با این کار از گرانفروشی آنها جلوگیری خواهد شد، اما نگاه دیگری هم وجود دارد و پزشکانی هستند که معتقدند نباید تداخلی در بین تخصص‌های گوناگون پیش بیاید. به گفته آنها، اینگونه تصمیمات ممکن است به نفع پزشکان عمومی باشد، اما با تصمیمات غیرکارشناسی و در نظر نگرفتن همه جوانب، آنچه در این بین به خطر می‌افتد سلامت مردم است.

 

نام/ سمت

جزییات اظهار نظر

علی کاییدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

تصمیمات عجولانه وزارت بهداشت در خصوص ورود پزشکان عمومی به حوزه رادیولوژی، در اولین گام به بیمار لطمه می‌زند. امروزه منبع اصلی درآمد رادیولوژیست‌ها سونوگرافی است و وزارت بهداشت نمی‌تواند بگوید هر پزشک عمومی در حیطه کار خودش سونوگرافی هم انجام دهد. در پایان عمر دولت، چنین تصمیماتی آسیب به کشور می‌زند چراکه با این‌گونه اقدامات کیفیت را فدای کمیت می‌کنیم.

علی سجادی، مشاور وزیر بهداشت در امور پزشکان عمومی

آیین‌نامه‌ای برای مجاز بودن پزشکان عمومی جهت ارائه خدمات رادیولوژی ابلاغ نشده است و این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است. طرح این موضوع در وزارت بهداشت که برای پزشکان غیر رادیولوژیست دوره آموزش رادیولوژی گذاشته شود، مربوط به مطالبات پزشکان عمومی نبوده و هدف از آن تأمین سلامت مردم و نیاز آنها به خدمات رادیولوژیست در مناطق محروم و کم برخوردار بوده است.

جلال شکوهی، رییس انجمن رادیولوژی ایران

انجمن پزشکان ‏عمومی و سایر رشته‌ها نسبت به این طرح ابراز تعجب کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد وزیر بهداشت به دنبال رفع کمبود‌ها بوده است اما ‏بهتر بود قبل از بیان چنین طرحی با انجمن رادیولوژی مشورت می‌کرد‎.‎ تعداد رادیولوژیست‌ها برای پوشش مناسب خدمات درمانی در کشور کافی است و با وجود اینکه طرح خدمت ‏در مناطق محروم از دو سال پیش 8 ساله شده است دیگر کمبودی در این زمینه باقی نمی‌ماند.

مسعود مسلمی‌فرد، نایب رئیس سابق انجمن پزشکان عمومی

 عده‌ای سعی دارند با انجام احتکار، خدمات پزشکی را گران کنند و به دست بیماران بدهند. در بحث رادیولوژی آموزش مهارت به پزشکان کار سختی نیست. ناراحتی رادیولوژیست‌ها از موضوع پیش آمده به دلیل مشکلات علمی نیست بلکه موضوع بر سر پول هنگفتی است که از بیماران می‌گیرند و زمانی که جلوی آن گرفته شود ناراحت می‌شوند.

دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

انجام اقداماتی همچون رادیولوژی، سونوگرافی، MRI، CT اسکن توسط پزشک عمومی کاری شگفت‌انگیز است چراکه اگر قرار است هرکسی در هر حوزه پزشکی وارد شود پس تخصص گرفتن در رشته‌ای خاص چه معنایی دارد. این اقدام به حدی غیرکارشناسی است که ظرف مدت کوتاهی تبعات منفی آن در بخش سلامت و در بین مردم قابل مشاهده است. در بسیاری از مواقع که نقص عضو جنین وجود دارد، خود متخصصین رادیولوژی هم قادر به شناسایی مشکل نیستند چطور در چنین شرایطی پزشک عمومی می‌تواند وارد عمل شود؟

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    86 38
    رادیولوژی و سونوگرافی را به پزشکان عمومی سپردن عین این هست سویچ ماشین را به دست بچه بدهید! بچه خواهد توانست ماشین راحرکت دهد اما حتما تصادف خواهد کرد. آیا کسانی که این موضوع را تصویب خواهند کرد حاضر خواهند شد همسر یا فرزند خود را جهت سونو پیش پزشک عمومی ببرند؟
    • بی نام EU ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      16 32
      عجب مقایسه بی ربطی! مردم خودشان تشخیص می دهند که چکار باید بکنند. لطفابساط ویژه خواری را جمع کنید. مگر بینایی سنج ها مجوز بینایی سنجی گرفتند، چه اتفاقی افتاد؟
    • امیر ارس IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      32 10
      من یه پزشک عمومی ام و نیازی نمیبینم که در کار همکاران متخصص دخالتی داشته باشم.ولی بخدا اگر برایم آموزش داده شه که سونو رو انجام بدم اینکارو میکنم چون الان بیش از 3ماهه تو شهری که من هستم باید برای یه سونو ساده 100 کیلو متر به یه شهر دیگه.برن... ان آقای متخصصی که اعتراض داره که درآمدش از این راهه... یه سری هم به منطق محروم بزنه... همه اش جیب که نیست باید به فکرش بود .باید همنوع رو هم یه دستی گرفت... اگه کسی از همکاران حاضره بیاید به شهر ما...من خرید دستگاه سونو گرافیشو هم تضمین میکنم...
    • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      9 8
      در جواب :فوق تخصص ها مثلا رادیولوزیستها مثلا در کشور انگلستان بیشتر نقش نظارتی دارند و فوق لیسانسهای سونو یا ایکس ری یا ام آر ای (از لیسانس برستاری یا بزشک عمومی )به صورت تفکیک شده این خدمات را به بیماران به خوبی ارایه می دهند و ضمنا فرصت کافی جهت مطالعه آخرین یافته ها را به میزان مناسب دارند.
    • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      11 7
      سونو گرافی پزشکان عمومی دانشگاه آزاد ......!چه شود...........!
    • احسان IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      7 2
      همکار عزیز (امیر عزیز) من هم در منطقه ای به شدت محروم پزشک خانواده ام. در پنج شهرستان جنوب کرمان که شهرستان ما هم یکی از آنهاست، تنها یک رادیولوژیست هست. اما این به این معنی نیست که ما در کشور رادیولوژیست نداریم. اگر این طور باشد در شهرستان ما که مراکز دو و سه پزشکه را یک پزشک اداره می کند( من تنها پزشک مرکزی 10200 نفری هستم) باید همکاران ماما یا پرستار ما مراکز را اداره کنند و بیماران را مستقلا درمان کنند. اما می دانی که کمبود پزشک در روستاها با بهبود امکانات زندگی و در درجه دوم بهبود درآمد، درست می شود. در ساختار بهداشتی ما روستاها قرار نیست رادیولوژیست داشته باشند و فقط مرکز شهرستان ضرورت دارد. چند مرکز شهرستان بدون رادیولوژیستند؟ راه حل بهبود شرایط سکونت در آن شهرستانهاست....
    • احسان IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      3 1
      ... البته اجرای کامل و سراسری طرح پزشک خانواده و "نظام ارجاع کامل و سالم" هم به توزیع بهتر همکارن عمومی و متخصص در نقاط مختلف کشور کمک می کند. لطفاً این نظر را به انتهای قبلی اضافه کنید.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      1 0
      مقایسه بینایی سنجی و متخصص پزشک قیاس مع الفارق هست لطفا اگر واقعا تخصص در زمینه پزشکی ندارین اظهار نظر نفرمایید. کاش یه آماری ارائه میشد از تشخیصهای اشتباه و فاجعه باری که بعضی از متخصصین زنان با سونوگرافی هاشون برای بیمارها گرفتند
  • مسعود IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    32 18
    انتظار برخورداري روستاهاي محروم از سونوگرافي با انجامش توسط پزشك عمومي انتظاري نامعقوله چون هيچوقت پزشك عمومي هم در روستا چنين مركزي داير نخواهد كرد. ضمن اينكه اساسا سونوگرافي يك نياز روزمره خيلي روتين براي روستا نيست. البته در شهرهاي كوچك ممكنه مفيد باشه ولي واقعا سونوگرافي چيزي نيست كه با يك دوره 6 ماهه بشه در اون متبحر شد. حتي گاه پيش مياد كه دو متخصص راديولژي هم دو پاسخ متفاوت سونو براي يك بيمار گزارش مي كنند كه نشون مي ده مهارت و تجربه در اين زمينه مهمه. من موافق شيمي درماني توسط راديوتراپ هستم ولي اين يكي رو مخالفم
  • رضا A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    49 3
    خدا نکنه کسی پاش به 3 جا باز بشه: 1- بیمارستان 2-کلانتری 3-دادگاه
  • دستیار مغز و اعصاب A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    39 24
    درآمد پزشک های متخصص و به ویژه رادیولوژیستها و متخصصین آزمایشگاه در ایران با هیچ کجای دنیا قابل قیاس نیست. در آلمان که من زندگی می کنم پزشکان متخصص حقوق ثابتی در حدود 5000 یورو در ماه دارند. بماند که دانش و وجدان کاری اینها کجا و وجدان کاری برخی هموطنان پزشکم کجا.
    • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      8 16
      عزيزم آلمان كه با التماس پزشكاي مارو رو دست ميبره
    • محمد IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      9 2
      من متوجه منظور شما نشدم ولی خیلی خوشحال میشدم اگه مثل آلمان این قدر بودجه بهداشتمون بالا بود که با حجم مریض 10-15 تا در روز مثل اونها ماهی 25 ملیون (5 هزار یورو) درآمد داشتم.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    33 19
    متأسفانه تمام دنيا داره به سمت فوق تخصصي شدن علوم پزشكي ميره ولي اينجابرعكس داره عمل ميشه ،هم قشر نخبة را سرخورده ميكنه اين طرح وهم كاملا سلامت مردم وروند تشخيصي بيماري رابه خطرميندازه
  • علي IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    32 39
    اگر پزشكان عمومي بخوبي آموزش ببينند مي توانند بسياري از مشكلات پزشكي مردم را مخصوصا در مناطق كوچك ويا محروم حل كنند.
    • بی نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      13 8
      دردو بر علي عزيز اگر پزشكان عمومي بخوبي آموزش ببينندمساويست با دوره آموزش دستياري پس بهتر است كار به اهلش سپره بشه
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    26 43
    من به ساير تخصصها كاري ندارم ولي انصافا خود من هم كه مهندس برق هستم نيز با يك دوره شش ماهه مي توانم تخصص 4 ساله متخصصين را در نحوه استفاده از دستگاه بدست بياورم ، گرفتن تحصص راديولوژي در حال حاضر به مانند موفقيت در حق امتياز استفاده از دستگاه چاپ پول مي باشد.ميدانيد بسياري از نخبه هاي پزشكي ما به دليل پر درآمد بودن اين تخصص به سمت آن مي روند .آيا به راستي تخصص راديولوژي با تخصص مغز و اعصاب را بايد در يك رديف دانست؟؟؟؟ بايد انحصار شكسته شود مطمئن باشيد هيچ اتفاقي نمي افتد
    • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      13 3
      درود بر برقكار عزيز اگر شرافت باشد برقكاري هك خوبه امان از دزد و رفيق دزد براي يه تعمير پروب سونوگرافي 2 مليون پول ميگيرن و هيچ ضمانتي نميدن حال براي يه سونو 30 تومن پول ميدن كلي هم مسوليت باهاشه حال قضاوت با وجدان پاكت!!
    • علي A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      13 6
      شما اگر با رشته راديولوژي آشنا بودي فرق راديولوژيست(مفسر تصاوير راديولوژي با تحصيلات تخصصي پزشكي) را با تكنسين راديولوژي (كاربر دستگاه با تحصيلات فوق ديپلم يا ليسانس)  مي دانستي. و اگر پزشك بودي ميتوانستي قضاوت كني كه راديولوژيست در درمان بيماران موثرتر عمل ميكند يا متخصص مغز واعصاب. كاش شما در مورد مطلبي كه آگاهي نداري قضاوت نمي كردي. در تمام كشور هاي پيشرفته تخصص راديولوژي (و نه تكنسيني آن البته) جزو ٣ رشته بالا از نظر علمي وبه روز بودن است كه همه پزشكان حسرت ورود به آن را دارند. شما كه تحصيل كرده ايد كمي در اين باره در اينترنت جستجو كنيد مطالب خوبي مي يابيد.
    • بابك IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      3 4
      احسنت
    • رزیدنت رادیولوژی A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      16 8
      شما که مهندس برق هستید فکر میکنید که دانش رادیولوژی فقط استفاده از دستگاهه؟؟واقعا یک فرد تحصیل کرده فکر نمیکنه که آشنایی با آناتومی و پاتولوژی های مختلف نیاز به برنامه بسیار سنگین تحصیلی داره؟واقعا عجیبه!!آیا فکر نمیکنید که چرا در دنیا تخصصی به اسم رادیولوژی ایجاد شده که در برخی کشورها پنج ساله و در کشور ما چهار ساله(البته بعد از دوره هفت ساله عمومی)است!!!خودتون هم اذعان دارید نخبه های پزشکی در این رشته پذیرفته میشن ولی اونها رو متهم به پولدوستی میکنید و در مقام مقایسه با متخصصصین محترم مغز و اعصاب اونها رو بسیار پایینتر از متخصصین مغز و اعصاب میدونید.معلومه که اصلا اطلاعات درستی از وضعیت تحصیلی پزشکان ندارید و به دلیل نامشخصی کامنت گذاشته اید شما رو به مطالعه بیشتردعوت میکنم.
    • ساکن لندن A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      6 10
      در جواب دوست رزیدنت.:رادیولوزیستها مثلا در کشور انگلستان بیشتر نقش نظارتی دارند و فوق لیسانسهای سونو یا ایکس ری یا ام آر ای (از لیسانس برستاری یا بزشک عمومی )به صورت تفکیک شده این خدمات را به بیماران به خوبی ارایه می دهند و ضمنا فرصت کافی جهت مطالعه آخرین یافته ها را به میزان مناسب دارند.
  • d.k EU ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    23 14
    درود بر دکتر کاییدی,دکترفتاحی و همه عزیزانی که هنوز وجدان پاک و روحی خداترس دارند.رادیولوژیستها تجارت میکنند چشمپزشکان زیر میزی!!!!
    • پزشک A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      20 2
      شما اگر در خانواده و یا اطرافیانت یک پزشک بود هیچوقت اینطور حرف نمیزدی!! اشکال مردم کشور ما اینه که فکر میکنن پول گرفتن فقط مال قصاب و بقاله و بقیه باید در راه رضای خدا کار کنن.بنده منکر این نیستم که پزشک، بدلیل شرایط خاص کاری باید با وجدان و اخلاص به مردم خدمت کنه ولی آیا پزشکان زندگی ندارند؟ خرج ندارند؟ زن و بچه ندارند؟خودشون بیماری و گرفتاری ندارند؟ تورم روی زندگی اونها تاثیر گذار نیست؟اون تصوری که مردم از پزشکان و زندگی اشرافی اونها دارند صرفا مربوط به کمتر از 1% جامعه پزشکی میشه و بیش از 99% پزشکان در گرفتاری زندگی میکنند و اگر هم به قول شما زیر میزی هم بگیرند ایراد از اونها نیست بلکه از سیستم غلط بهداشت و درمان ماست که دستمزد پزشکان رو غیر معقول در نظر گرفته و هزار و یک مسئله دیگه....
  • مسعود IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    30 5
    اینه یه پزشک خودش بیمار رو ویزیت کنه خودش هم سونوگرافی مخصوص ایرانه، توی آمریکا قوانین سختی در این مورد هست به نام قانون استارک. این کار باعث میشه که میزان درخواست سونوگرافی بیشتر از حد لازم بشه، و امکان پیگیری قانونی عوارض ناشی از درمان پزشکان معالج از بین بره. رشته رادیولوژی و سونوگرافی می تونه جلوی خیلی از مفاسدو توی پزشکی بگیره.. جالبه که الان متخصص زنانی که سونوگرافی می کنند معمولا گزارشی هم به بیمار نمی دهند که قابل پیگیری نباشه و ضمنا با اینکه خلاف مقررات وزارت بهداشته چندین برابر تعرفه نظام پزشکی از بیمار دریافت می کنند. توی هر ویزیت هم حتما بیمار رو سونوگرافی می کنند. متاسفانه توی ایران اغلب پول حرف اول و آخرو می زنه، نه مسایل علمی و سلامت مردم.
  • امير A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    40 17
    بنده بعد از ٧سال تحصيل در رشته پزشكي و ٥ سال اشتغال به پزشكي عمومي تصميم به ورود به دوره تخصص كردم بعد از ٣ سال پشت امتحان دستياري ماندن و مطالعه شبانه روز مجوز ورود به دوره تخصص راديولوژي را گرفتم والان ٢ سال است كه دراين رشته دارم تحصيلات تكميلي را فرا ميگيريم و ٢ سال ديگر هم بايد به تحصيل ادامه بدهم تا راديولوژيست شوم تا بتوانم سونوگرافي انجام بدهم حالا وزارتخانه آمده يك شبه گفته كه پزشكان عمومي هم ميتوانند.سونوگرافي كنند يعني بنده ٥ سال است كه بيخود دارم تحصيل و مرارت ميكشم و ٢ سال ديگر هم معلوم نيست به چه علتي بايد ادامه تحصيل بدهم تا برگردم به همان حالت پزشك عمومي كه بودم يعني ٤٠٠٠ صفحه سونوگرافي كه خوندم به نظر وزارتخانه مهم نبوده و صرفا محض مزاح در اين سالها مجبور به مطالعه آن شده ام
  • بی نام EU ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    19 2
    کلا این وزیر بهداشت تصمیم گرفته تمام کارهای حیرت انگیز و خلق الساعه را در چند روز دوره وزارت ( !!!! ) به انجام برساند. کلا سپردن کارهای کاملا تخصصی به افراد غیر متخصص منطقی نیست. ایشان همین مطلب را در مورد رشته تخصصی طب کار نیز به اجرا گذاشته اند که عبارتست از سپردن انجام معاینات و اعلام نظرهای تخصصی معاینات شغلی به کلیه پزشکان عمومی!!! پس تکلیف و وظیفه مراکز تخصصی طب کار چیست ؟ یا اساسا فلسفه تحصیل در رشته های تخصصی چیست؟!!
  • فرهاد IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    4 24
    بایددهان این وزیررابوسیدالان این رادیولوژیستهادکان کاسبی راه انداختندوبهمین دلیل بایداجازه داده شودتاحتی غیرپزشکای عمومی پرستاراهم درمقطع فوق لیسانس انجامش بدند من خودم کارشناس ارشدبهداشت محیطم وحتی بدون درس خواندن درزمینه رادیولوژی حاضرم بافوق تخصص های همین رشته وبخصوص کارباهمین دستگاه ها دویل کنم اینکه پارانشیم این شده قطرلگنچه این شده حالبا این شده کاریک نفرمهندسه
  • بی نام RS ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    7 18
    پزشک عمومی با دانش پایه ای که دارد با یک دوره کوتاه می تواند اکثر موارد مورد مصرف سونوگرافی بخصوص در موارد اورژانس را انجام دهد. تصور کنید با درد ناگهانی شکم شب هنگام یا در روز تعطیل به درمانگاه مراجعه می کنید. رادیولوژیست به این راحتی پیدا نمی کنید. دستگاه سونوگرافی خیلی گران نیست و می توان آن را در تمام درمانگاهها قرار داد. رادیولوژیست برای تشخیص موارد نادر و مشکوک به درد می خورد.
    • احسان IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      7 3
      عزیزم در موارد اورژانسی همیشه نیازی به سونوگرافی نیست. در بسیاری از موارد جراح یا متخصص مربوطه با معاینه و شاید آزمایش تصمیمشو می گیره. بعد هم بیمار قرار نیست در چنین شرایطی به درمانگاه مراجعه کند و اگر هم مراجعه کند به هر حال به اورژانس بیمارستان ارجاع خواهد شد و در آنجا هم در بعضی موارد خاص مثل ضربه به شکم یا ... جراح یا متخصص طب اورژانس سونوگرافی خواهد کرد. انجام دادن سونوگرافی توسط پزشکان عمومی هیچ تأثیری در اون موارد اورژانسی که شما مد نظرتون بود نداره.
    • بی نام RS ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      4 8
      موارد کاربرد سونوگرافی اورژانس مشخص است مخصوصا سونو فست که در سایر کشورها تبدیل به وسیله ای مثل گوشی پزشکی شده است. ضمن احترام به متخصصان محترم باید قبول کرد که اکثر مواردی که در حال حاضر مورد کاربرد سونوگرافی قرار می گیرد دربرگیرنده چند نکته ساده است که به راحتی در یک دوره یک ماهه قابل آموزش به پزشک عمومی است.
  • ناشناس A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    22 2
    پشت پرده این قضیه رانت های کلانی خوابیده که به جیب مافیای فروش دستگاه های بی کیفیت سونوگرافی چینی می ره که هیچ پزشک رادیولوژیستی حاضر به خرید این دستگاه های بی کیفیت نیست و اینها می خوان با گوشت قربانی کردن پزشکان عمومی این دستگاه ها رو بفروشن و یک پولی به جیب بزنن بعد از مردم مناطق محروم بیچاره مایه می ذارن کاش یکم وجدان داشتن
  • پزشک عمومی A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    21 3
    این کار خارج از عقل است چون اولا شش ماهه نمی شود کاملا سونوگرافی را یاد گرفت و ثانیا پزشک عمومی که نزدیک 100 میلیون پول دستگاه را بدهد باید از جایی که جیب مردم نام دارد هزینه دستگاه را تامین کند که نتیجه ای جز اسیب به مردم ندارد و ضمنا رادیولوژیست ها که این همه هزینه جهت تحصیلشان صورت گرفته خیلی راحت به کشور های دیگر مهاجرت خواهند کرد و ملت باز هم ضرر می کنند
  • احمدرضا A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    15 1
    دوستان در آمریکا فرد باید دستکم دو سال در همین رشته تحصیل کنه تا به اصلاح سونولوژیست بشه. بعد فقط اجازه داره عمل سونو گرافی رو انجام بده و باید تصاویر را همراه گزارش ضمیمه برای پزشک متخصص ارسال کنه. نتیجه اینکه یک تکنیسین می تونه سونوگرافی کنه و یا عکس رادیوگرافی بگیره. ولی تنها پزشک متخصص اجازه درمان داره.
    • احسان IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      7 1
      من که آمریکا نبودم، ولی کاش پزشک یا حداقل کادر درمانی بودن به جای دیدن آمریکا شرط صاحب نظری بود. این که فرق تکنیسین و متخصص رو ندونی و حتی ندونی حیطه کارشون چقدر فرق می کنه منظورمه. اولا تکنیسین ها هیچ کاری به سونوگرافی ندارن و در بقیه روشها زحمت می کشن (رادیوگرافی، سی تی یا ام آر) ثانیا تو اون روشها هم نه تا حالا هیچ رادیولوژیستی پشت دستگاه نشسته و عکس یا... رو گرفته، نه تا حالا هیچ تکنیسینی عکس یا... رو تفسیر کرده. هیچ کدوم هم این قابلیتو ندارن که جای اون یکی بشینن.
  • رادیولوژیست A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    11 2
    باید بگم بارها شخص خود من بیمارانی رو دیدم که متخصص زنان بهش عمل جراحی کیستی رو پیشنهاد داده که با درمان دارویی قابل درمان بوده درحالیکه یک متخصص زنان میتونه با یک گزارش نادرست بدلیل ذی نفع بودن پروسه درمان یک بیمار رو بدلایل انگیزه مادی اون عوض کنه چنین انگیزه ای برای متخصص رادیولوژی بیطرف وجود نداره و این سیستم خودارجاعی بیش از همه سلامت و دارایی مردم رو بخطر میندازه
    • کامیار از هلند IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      6 14
      حالا که بخشنامه صادر شده و این انحصار ظالمانه مانند همه کشور های اروپایی داره شکسته میشه همه شدن بیسواد و دشمن سلامت مردم و شما سفیر سازمان بهداشت جهانی.لابد در تمام دنیا که سایرین هم سونو میکنند بیسوادن و شما فقط میدونی آناتومی و پاتولوژی چیه . این دعوای زر گری شما رادیولوژیست ها یه مکر هستش. و مکرو مکر الله و الله خیر الماکرین.
  • عارف IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    18 2
    اون نابغه مهندس برق كه ٦ماهه تخصص ٤ساله ميگيره ببين دوره ٤ساله ببينه چي ميشه احتمالا ميشه خود اديسون آخه كدوم ادم عاقلي اينوقبول ميكنه
  • حسین ع A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    18 1
    اولا در جواب مهندس برق بهتره اشاره کنم که پزشکی و مدت تحصیل و سختیهایش به هیچ وجه قابل مقایسه با مهندسی نیست که شب امتحان پاس بشه پس بهتره در رشته ای که سردرنمیارد نظر ندهد. سونوگرافی علمی بسیار وسیع و نیازمند آموزش عالی و تجربه چندین ساله است و ارزش آن بسیار بالاست چون با سلامتی انسان ارتیاط دارد. بدیهی است با دوره چند ماهه و محدود و بدون گذراندن چند سال آموزش عالی ( چه پزشک عمومی و چه متخصص غیر رادیولوژیست) انجام صحیح سونوگرافی مقدور نیست و سلامتی انسان ها به خطر میافتد.
  • رزیدنت رادیولوژی A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    20 3
    من در تعجبم امروز وزیر بهداشت و نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی هماهنگ با هم گفته اند متخصصین رادیولوژی برای خودشان انحصار ایجاد کرده اند و کذا و کذا بنده به این بزرگوران عرض مینمایم انحصار یعنی اینکه کسی نتواند وارد حیطه کار کسی بشود ولی وقتی پزشکان دیگر میتوانند با قبول مشقت درس خواندن و شرکت در آزمون دستیاری رشته رادیولوژی قبول شوند و 4 سال رنج درس خواندن و کار روزانه وشبانه را تحمل کنند تا متخصص رادیولوژی شوند و آنگاه اقدام به سونوگرافی کنند آیا این عدالت است که یک نفر دو سال کار ومطب خود را تعطیل کند درس بخواند تا بتواند با رتبه خوب رادیولوژی قبول شود وبا مرارت دوره خود را به پایان برساند آنوقت کسانی که این زحمت را به خود نداده اند به اسم انحصار شکنی و محرومین کار تخصصی آنان را انجام دهند
  • بی نام A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    10 0
    اينا رو ول كنين، نكته جالب هماهنگ بودن خيلي زياد وزير و معاونشه!!
  • رضا IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    12 1
    تنها جمله أي كه ميتو أن در پاسخ به اين أقدام احتمالي گفت إظهار تأسف شديد است. و به قول مولانا ............عاقلان سرها كشيده در گليم...
  • بی نام A1 ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    6 10
    روزگاری سونوگرافی نهایت تکنولوژی پزشکی و دستگاهی بسیار گران بود اکنون دستگاه سونوگرافی کوچکی درست شده که در جیب جا میگیرد و مطمعنا جای گوشی پزشکی را در آینده میگیرد.سونوگرافی موارد ساده را همه پزشکان میتوانند انجام دهند موارد پیچیده را میتوانند ارجاع دهند.
  • قاصدک IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    7 17
    متخصصین محترم رادیولوژی نسبت به این موضوع حق اعتراض ندارند چرا که آنها حاضر نیستند جهت انجام سونوگرافی حتی برای موارد اورژانس و تصادفی در بیمارستانها حاضر شوند آنها از زیر بار آنکالی در بیمارستانها شانه خالی می کنند.در ایام تعطیل بخصوص در ایام عید نوروز مطب های خود را تعطیل می کنند و رؤسای شبکه های بهداشتی درمانی قادر به پاسخگوئی به مراجعین نیستند.در کشورهای غربی کارشناسان دوره دیده این کار را انجام می دهند.وقتی متخصصین رادیولوژی حاضر به همکاری با وزارت بهداشت و درمان نیستند و خود را تافته جدا بافته می دانند وزارت بهداشت نیز برای حل مشکل خود و جوابگوئی به بیماران مجبور است چاره ای بیندیشد.امیدوارم در خصوص متخصصین دست به چاقو نیز چنین کاری بکند.
    • هومن A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      13 2
      اینطور استدلال کردن صحیح نیست..مثل اینکه بگن چون یه پزشک ارتوپد نمیتونه نصف شب پاشه واسه یه عمل غیر اورژانس بیاد بیمارستان ، بیایم به نجار ها هم امتیاز ارتوپدی بدیم و این انحصار ظالمانه رو بشکنیم!! هرکسی را بحر کاری ساختند....
  • حمید EU ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    6 5
    به به ! ما دعواهای پزشکان رو در بیمارستان سر مریض می دیدیم، حالا عیان شده! دوستان! پزشکان عمومی لیزر پوست کار می کنند. مو می کارند و ... بگذارید سونو هم بکنند. یک بحث دیگه اینکه اگه قبول شدن در تخصص رادیولوژی سخته نه به خاطر برتری این رشته مثلا به قلب هست بلکه به این خاطره که درآمد هنگفتی داره و مثلا کشیک هم نداره. این روزها جنگ جنگ پول اندوزی است. پزشک عمومی داره روان درمانی میکنه ساعتی 70 تومان!! یعنی کلا دکترای روانشاسی درمانگر باید با قامت دال جلوش رد بشه! پزشک عمومی دیدم برای همه مرضی حجامت می کنه! دیدم تو مطب خودش دارو درست می کنه برای پوست! دیدم یک دستگاه نوار قلب خریده شده کاردیولوژیست!!! حالا این دعوای شماها سر جاش. وای خدایی چرا اینقدر پزشکان توی هر زمینه ای نظر می دهند؟
  • دکتر IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    4 13
    متاسفانه رادیولوژیست ها علیرغم سالها درس خوندن به جای اقدامات تشخیصی درمانی با تصویر برداری ، رو آوردن به تنبلی با خریدن یک دستگاه سونوگرافی که همه جای دنیا یک تکنسین دوره دیده هم میتونه انجام بده.
    • رزیدنت IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      0 0
      دکتر محترم شما 7میلیارد تومان به بنده بدید که من یه دستگاه سی تی اسکن بذارم عمرا اگه سونوگرافی کنم تازه دیگه شانه درد و سردرد هم پیدا نمیکنم!!
    • علی IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      1 0
      عزیزدل نیازی نیست سال هادرس بخونن بادوماه بسه پزشکامی خوان مدرک درست کنند
  • رزیدنت A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    12 0
    با سلام بارها برای خود من پیش اومده که بیمار مراجعه کرده جهت سونوگرافی توده یا کیست تخمدانی که متخصص زنان در سونویی که براش انجام داده ؛تشخیص داده و به بیمار گفته حتما باید جراحی کنی! ولی در سونو رحم و تخمدانها کاملا نرمال اند!!و هیچ توده یا کیستی دیده نمیشود.... به نظر شما این یعنی چی؟ خودش شک میکنه و خودش سونوگرافی میکنه! و با توجه به منفعت خودش تشخیص میگذاره و عمل جراحی میکنه این وسط کی ضرر کرده؟؟؟ کدوم سازمان پیگیری میکنه؟...
  • رضا EU ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    3 12
    همه میدانیم که دراکثر کشورهای دنیا یک تکنیسین ساده سونوگرافی میکنه وکار سختی هم نیست خود رزیدنتهای ایران درهمان چند ماه اول بیماران را شخصا سونو میکنن پس کمی خودخواهی را کنار بگذارید
    • حسن IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      6 4
      آقا رضا این قانون دانشگاه رادیولوژی امریکاست: سونوگرافر مثل تکنیسین رادیولوژی فقط عکس سونو را می گیره ولی حق تفسیر نداره چون در توانش نیست
    • علی A1 ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      7 6
      هر کسی که تا به حال یه بار سونوگرافی انجام داده باشه می دونه که سونوگرافی از روی عکس گرفته شده قابل تفسیر نیست و توی همه جای دنیا کسی که سونوگرافی انجام می ده اون رو هم تفسیر می کنه. تفسیر سونوگرافی از روی عکس گرفته سده مثل این می مونه از روی یه فیلم سینمایی screen shot گرفته و کسی از روی دیدن این عکس بتونه داستان فیلم رو تعریف کنه!
  • امیر IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    3 9
    من دیشب هم کامنت گذاشتم که سونو ام ار ای و....کاریک تکنسین خیلی خیلی کوچکه نظرمونشان ندادین که مبادابه کسی بربخوره ولی الان حاضرم باهرپزشک سونودرتشخیص بیماری دویل کنم خبرانلاین کامنتای منونمیذاری
  • رزیدنت رادیولوژی A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    8 1
    در کشورهایی که تکنسین سونوگرافی انجام میدهداولا حق گزارش ندارد و یافته های خود را همراه با عکس به متخصص رادیولوژی ارایه میدهد به همین خاطر است که در کتابها و مقالات بیشتر صحبت از عکس سونوگرافی میشود تا فیلم آن دوما در آن کشورها متخصصین رادیولوژی به دلیل درآمد بالا از سی تی و ام ار ای تمایلی به انجام سونوگرافی ندارند و اگر آنها خودشان بخواهند سونوگرافی کنند مسلم است که سیستم بهداشتی آنها ترجیح میدهد سونوگرافی به دست خود متخصصین انجام شود ولی در ایران منبع اصلی درآمد رادیولوژیستها سونوگرافی است و به اندازه کافی نیز رادیولوژیست در حال تربیت شدن هست و اصلا لزومی نیست دیگران وارد این حیطه شوند مگر اینکه عده ای برای پر کردن جیب خودشان منافع مردم را به میان بکشند
  • دكتر محمد A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    8 1
    كلا همه دوست دارند يك شبه واز راه ميان بر مسيرى كه يكنفر متخصص سالها در راه آن زحمت كشيده و درس خوانده وبا استاد و امتحان كلنجار رفته به صورت جهشى طى كنند.بعد از اينكه رشته پوست و مو به عنوان يكى از رشته هايى كه قبولى درآن واقعارنج و مرارت زيادى مى خواهد. توسط همكاران و به بركت شركت هاى وارد كننده ليزر مورد حمله قرار گرفت به نحوى كه هر پزشكى با يك دوره چهار روزه skin careخود را پزشك پوست و مو و ليزر معرفى مى كند و تبليغات هم مى كند و از طرف ديگر هر متخصص جراحى عمومى به جاى طى كردن دوره فوق تخصصى جراحى پلاستيك و بدون ديدن دست استاد و مطالعه در هر مجله اى خود را به عنوان جراح پلاستيك معرفى و.حتى با دادن پول مصاحبه هم ترتيب مى دهد نتيجه خيل عوارض و كسانى است كه بايد دنبال رفع آنها باشند.
  • علی IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    1 4
    دردرس خواندن بایداحساس لذت کنی نه رنج کسیکه ازسختی درس سخن می گویدبداندکه داخل ان رشته نبایدمی رفت
  • یک انسان IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    7 3
    آقای وزیر بهداشت اگر شما خودت یا خانواده ات سونوگرافی بخواهید آیا حاضرید یک پزشک غیرمتخصص که الفبای سونوگرافی را نمی داند شما را سونوگرافی کند؟!!!! چرا من و خانواده ام حاضر به اینکار شویم لطفا به اسم مردم و به کام واردکنندگان دستگاه های سونوگرافی مقاصد خود را پیش نبرید!
  • از لندن IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    2 0
    تییتر فارس نیوز: واردات دستگاه‌های رادیولوژی یا دلسوزی برای مردم مناطق محروم! حتماً ببینید متأسفانه چند بار تلاش کردم لینکش را بگذارم ولی اینجا قبول نمی کند. براحتنی با سرچ این تیتر مقاله را پیدا می کنید بسیار بسیار جالب است
  • hamidehradpour IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    5 1
    با سلام به دوست عزیز ناشناس بنده به شما توصیه میکنم راجع به موضوع سونوگرافی تحقیق نمایید یکی ازآسانترین و در عین حال جذاب ترین وسایل تشخیصی است اما متاسفانه تصور بر اینست دستگاه سونوگرافی خودش همه چیز رامیگوید که اینطور نیست بلکه این دانشی است که نیاز به تحصیل و تمرین وممارست دارد تا بتوان آن تصاویر را تفسیر کرد ولی من هم با شما زمانی هم عقیده ام که روزی علم پیشرفت نماید و دستگاه خودش تفسیرنماید متاسفانه دستگاه الکترو کاردیوگرافی که فقط مربوط به جریان الکتریکی قلب است نیاز به تفسیر دارد یک وسیله ساده و قابل درک باشد ولی متاسفانه هنوز عمومیت نداده اند با آنکه خود بنده دردوران طبابتم بارها به آن نیاز داشته ام و بیماران بسیاری برای تشخیص بیماریشان به آن نیاز مبرم دارند یک بام ودوهوا!!
  • ali A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    1 3
    متاسفانه سیستم ناکارآمد مالیاتی در کشورمان اجازه نمی‌‌دهد که به تناسب درامد مالیات گرفته شود. فکر می‌‌کنم بهترین محل برای پزشکان ایرانه، چون اصلا معلوم نیست چقدر درامد دارند و دولت نمی‌‌تونه ازشون مالیات بگیره. فرض مثال، اگر یه پزشک متخصص می‌‌دونست که اگه بیشتر از ۵-۶ میلیون در ماه درامد داشته باشه، باید ۷۰-۸۰ درصدش رو مالیات بده، هیچ وقت روزی ۳۰-۴۰ نفر رو معاینه نمی‌‌کرد و به ۱۵ مریض راضی‌ می‌‌شد. مطمئن باشید اگه دولت بخواد از پزشکان بر حسب درامد مالیات بگیره، ۹۸ درصد کشور رو ترک نه‌‌ میکنند، چون باید امتحانهای سختی رو باید پاس کنند که کار هرکسی نیست. سونوگرافی در کانادا توسط تکنسین‌ها انجام می‌‌گیره و برایه اینکار باید یه دوره ۲ ساله در مراکز فنی حرفه‌ای(نه دانشگاه) بگذراند.
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 1
    این پزشک عمومی همش در حال دخالت تو سایر تخصص ها هستند، یه روز میرند دنبال تاسیس کلینیک ترک اعتیاد یه روزم رادیو گرافی
  • علیرضا IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    1 1
    به نظر من نظام سطح بندی و ارجاع تکلیف این مناقشات را مشخص نموده است . پزشک عمومی در محدوده خاصی در رشته های داخلی اطفال عفونی نورولوژی و....میتواند طبابت نماید و در خارج از حوزه توانائی اش به متخصص ارجاع میدهد.واین کاری است که تاکنون انجام شده و قطعا رادیولوژی هم تافته جدا بافته ای نیست و اگر بگوئیم که کلیه امور پزشکی در کشور باید توسط نخبه ترین انجام شود با عرض معذرت باید عرض کنم متخصصین هم باید به نفع فوق تخصص ها دست از کار بکشند.پس همکاران رادیولوژیست اصلا نباید کار خود را محدود به سونو گرافی در سطوح اولیه بدانندچون علاوه بر موارد فراوان ارجاع سونو گرافی سی تی اسکن و ام ار آی و رادیولوژی و... در حیطه فعالیت آنان خواهد بود.
  • حسین IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 3
    صرفنظر از تمامی این موضوعات لحن بسیار بی ادبانه و دور از شان یک پزشک توسط بعضی از کسانی که کامنت میگذارند بسیار قابل تامل است . مثل اینکه فراموش کرده اند مخاطبشان پزشک است و رعایت ادب کاری از اصول مسلم اینگونه مذاکرات صنفی است.
  • محمود لنگرود A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    1 0
    آقايان و خانم ها لطفا تصميم درست را بگيريد كه بالاخره اين كار به دست چه كساني سپرده شود! ما كه دوست نداريم اين كار دست نابلدها بيافته بالاخره بذاريد مردم ضرر نكنند
  • محمود لنگرود A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 1
    حالا كه اينجا جمع پزشكان جمعه يكي بفرمايد چرا من 15 سال سرفه ميكنم تارهاي صوتي ام داغون شده از بس سرفه كردم صدام و صاف كردم چيزي لاي گلوم هست كه موقع غذا خوردن اذيت ميشم هميشه صدام جوريه كه از پشت تلفن فكر ميكنند سرما خورده ام صدام در نمياد يه معلمم نياز به صدا دارم