دفاع تمام قد محمدرضا عارف از مطالبات محیط زیستی تشکل‌های مردم‌نهاد

نوشتار مصور پیش رو، روایتی مستند از ملاقات و گفتگوی بی تکلف و صمیمانه‌ی گروهی از فعالان محیط زیستی سراسر کشور با مردی است که زمانی معاون اوّل محبوب‌ترین رییس جمهور ایران بود و اینک با فداکاری بزرگی که در جریان انتخابات 24 خرداد 1392 انجام داد، خود یکی از محبوب‌ترین مردان سیاست در ایران است؛ سیاستمداری که شاید بیش از هر سیاستمدار دیگری در ایران، فروتن، ساده و در عین حال، دانشمند هم باشد. گزارش این دیدار در پی آمده است ...

    پنج شنبه گذشته - 20 تیرماه 1392 - به اتفاق تنی چند از نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست با دکتر محمّدرضا عارف دیدار داشتیم. در این دیدار صمیمانه که حدود یک ساعت به طول انجامید، نخست برخی از حاضران به طرح شفاف دیدگاه‌ها و مطالبات خویش در حوزه محیط زیست پرداختند و سپس ایشان نقطه نظرات ارشادی‌شان را در باره وضعیت محیط زیست و فعالیت تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی در کشور بیان داشته و به دفاعی تمام قد از این ملاحظات و آموزه‌های محیط زیستی پرداختند.

    نگارنده هم که به نمایندگی از چند تشکل محیط زیستی - از جمله انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، دیده‌بان کوهستان و انجمن پایشگران محیط زیست ایران - اجازه طرح دیدگاه‌هایش را یافته بود، به این واقعیت اشاره کرد که متأسفانه نگاهی تنگ نظرانه و تردیدآمیز نسبت به ماهیت و ضرورت وجود تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست وجود دارد؛ نگاهی امنیتی که سبب شده نه سمن‌های موجود از بیشینه‌ی ظرفیت خود بهره برند و نه امکان فعالیت تشکل‌های جدید در سطح ملی به سهولت فراهم شود، چرا که قوانین دست و پا گیر اداری و موانع بروکراتیک و فرساینده فراوانی وجود دارد که عملاً کار ثبت یک تشکل غیر دولتی را بعضاً تا دو سال به درازا می‌کشاند.

    به دکتر عارف گفتم که اگر دولت و حاکمیت اجازه فعالیت آزادانه‌تری به این تشکل‌ها بدهد، از مواهب آن همه بهره‌مند خواهند شد. به عنوان مثال، اینک اثر تحریم‌های سنگین اعمال شده بر جمهوری اسلامی ایران، دارد عواقب نامیمونش را در قالب هجوم به جنگل‌ها برای قطع چوب و تولید ذغال، شکار بی رویه، آلودگی آب‌های ساحلی در اطراف بندر خمیر و نابودی رویشگاه مانگرو به دلیل ریختن گازوئیل قاچاق به درون آب‌های خلیج فارس، آلودگی هوا ناشی از استفاده از بنزین نامرغوب و نیز کیفیت پایین مکانیسم سوخت و ساز خودروهای داخلی، هجوم فعالیت‌های معدنی در دل مناطق چهارگانه و موارد متعدد دیگر نشان می‌دهد. از همین رو، ما در تدارک نگارش نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و رؤسای دول پنج + یک هستیم تا نشان دهیم که این تحریم‌ها چگونه دارد بر ناپایداری بوم‌شناختی (اکولوژیک) سرزمین‌مان افزوده و آن را از منظر آموزه‌های اکولوژیکال فوت پرینت، دچار بحرانی جدی می‌سازد.

دکتر عارف و محمد درویش


    بنابراین، چنانچه غرب دریابد که در ایران فاصله‌ای بین دولت و ملت وجود نداشته و نمایندگان واقعی مردم در قالب تشکل‌های تخصصی هم نگران شدت یافتن آثار این تحریم‌های فله‌ای و کور هستند، آنگاه ممکن است در پندارینه‌اش که گمان می‌برد با فشار بر دولت ایران، مردم را دورتر از حاکمیت می‌سازد، تجدید نظر کند. به ویژه این که در این صورت یکی از ادعاهای بزرگ غرب مبنی بر پاسداری از تمامیت محیط زیستی کره زمین به محک این آزمون عیار می‌خورد.
    لازمه‌ی این مهم آن است که به ما مجال فعالیت آزادانه داده شده و مدیران مرتبط هم تحمل نقدپذیری‌شان افزایش یابد و در کل فضای باز رسانه‌ای و جریان آزاد اطلاع رسانی مورد حمایت قرار گیرد.

ملاقات فعالان محیط زیست با دکتر عارف


    از جمله دیگر مسایل مطروحه در این نشست که توسط دیگر حاضرین در این جلسه مطرح شد، باید به لزوم بازنگری اساسی در قانون سازمان‌های مردم نهاد، مسأله بحران زباله، فرسایش خاک، افت منابع آب، تهدید تنوع زیستی کشور، وضعیت باغ گیاه شناسی نوشهر، انتخاب رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست و حراست شایسته‌تر از تالاب میانکاله اشاره کرد.
    آنگاه نوبت به دکتر عارف رسید که ضمن تشکر از تشکیل چنین نشستی و آشنایی با نمایندگان سمن‌های سراسر کشور، فرمودند:
    خوشحالم که در خدمت یک تعداد از عزیزانی هستم که در ان جی او های محیط زیستی فعالیت می‌کنند. باید بپذیریم که محیط زیست همیشه و در همه‌ی دولت‌ها مظلوم بوده است. دولت‌ها اغلب به دنبال منافع کوتاه مدت خود هستند و بنابراین، تلاش برای اولویت دادن به حفظ محیط زیست گاه ممکن است با این منافع در تضاد قرار گیرد. همچنین در آن طرف ماجرا هم به درستی فرهنگ سازی نشده و مردم هم آنگونه که باید برای حفظ محیط زیست خود حساسیت به خرج نمی‌دهند که نمونه‌اش مسأله پخش زباله در طبیعت است.

ملاقات فعالان محیط زیست با دکتر عارف


    به نظرم رویکرد حل این مسأله در تقویت تشکل‌های مردم نهاد است. این تجربه موفق دنیا هم بوده و ما باید بکوشیم تا با حذف نگاه امنیتی و تنگ‌نظرانه بر این تشکل‌ها، اجازه ندهیم تا از چماق قانون و حفظ امنیت برای ساکت کردن و جو ارعاب بر علیه آنها استفاده شود.
    تأکید می‌کنم که برای گریز از بحران کنونی در حوزه محیط زیست، هیچ راهی جز تقویت NGO ها نداریم. ما باید به کمک شما یک قانون خوب و کارآمد تدوین کرده و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی بفرستیم. گام دیگر آن است که باید بکوشید تا فعالیت‌های پراکنده شما در شکل یک شبکه به هم پیوسته و قدرتمند شکل گرفته و احیأ شود. زیرا احتمال برخورد و حذف فیزیکی یک شبکه قدرتمند و به هم پیوسته بسیار کمتر از یک تشکل منفرد با اعضایی محدود است.
    باید قبول کنیم که این چند سال حوادثی در محیط زیست ما رخ داد بدتر از سال‌های گذشته؛ اما نباید فراموش کنیم که نگاه به محیط زیست در دولت‌های قبلی هم خیلی خوب و قابل دفاع نبوده است و همیشه ما در این حوزه مشکل داشته‌ایم.
    خوشبختانه اینک صاحبنظرانی در فرهنگستان علوم وجود دارند که عضویت آنها مادام‌العمر بوده و می‌توان به خوبی از ظرفیت و نفوذ آنها استفاده کرد تا نارسایی‌های حقوقی موجود در این حوزه کاهش یابد.
    ایشان در انتهای سخنان‌شان هم از عملکرد منسجم تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی در دفاع از باغ گیاه‌شناسی نوشهر تمجید کردند و گفتند ما نباید اجازه دهیم فعالیت‌هامان انگ سیاسی بخورد و باید به شدت پرهیز کنیم از این مسأله.
    دکتر عارف در خاتمه ابراز امیدواری کردند که از فضای خوبی که اینک با پیروزی آقای روحانی بوجود آمده، استفاده شود تا دست به دست هم بتوانیم بر مشکلات این حوزه فائق آییم.

ملاقات فعالان محیط زیست با دکتر عارف


    گفتنی آن که پس از پایان سخنان ایشان، از دکتر عارف پرسیدم که آیا مسئولیت پست معاونت اول ریاست جمهوری را در کابینه حسن روحانی می‌پذیرید؟
    ایشان هم پاسخی دادند که ظاهراً بهتر است آن را منتشر نکنم!

    برای آگاهی بیشتر:
    23 مطالبه محیط زیستی از کابینه تدبیر و امید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    محبوبترین رییس جمهور ایران رو از کجا در آوردی؟
    • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      فقط خاتمیییییییییییییی
    • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      از دکتر لاریجانی ها و هاشمی رفسنجانی ها نظر سنجی کرده
    • موسي A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      همين امتيازهاي منفي كه مي گيري نشان مي دهد كه به راستي محمد خاتمي محبوب ترين رييس جمهور ايران بوده است.
    • اسی IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      36 3
      دلبندم ازهرجا اورده یه نظره .شما اگه قبول نداری بگو به نظر من به این دلایل ایشون محبوب ترین نیست وفلانی به خاطر این کار واین طرح واین خدمات محبوب تره .بیایید با منطق ودلیل وبینه نظر بدهیم وکمتربه هم بپریم ودنبال راه چاره برا حل مشکلات باشیم .
    • بی نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      2 64
      محبوبترين رئيس جمهور احمدي نژاد.. 4 سال ديگه هم مجددا اگه بياد كه خيلي خوب ميشه و ميبينيد كه با راي بالا رئيس جمهور خواهد شد
  • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    143 8
    شما هم که شدید مثل سایت تابناک. بابا خبری که درج میکنید در راستای همون تیتر خبر باشه. من کلیک کردم که نظر دکتر عارف رو در مورد پذیرش سمت معاونت اول بخونم نه اینکه اخبار و مشکلات محیط زیست و راهکارهای اون رو بخونم
    • نسترن JP ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      13 1
      حالا اگه یک مقدار اطلاعات محیط زیستی شما اضافه بشه اشکال داره!!!
  • سيد موسي دربندي A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    195 2
    درود بر دكتر عارف عزيز كه به راستي عارف است.
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    135 1
    به نظر من حتی اگر عارف معاون اولی را هم نمی خواهد، بهتر است به عنوان وزیر فرهنگ یا وزیر علوم درون کابینه باشد.
    • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      102 1
      وزارت علوم رو خوب اومدي
  • شادمهر A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    67 2
    خبرانلاین جدیدن خیلی جسور شدی
  • سیروس A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    56 0
    پس چی انتطار دارید مستقیم بگه بله؟! به نظرم این جواب بیشتر یعنی بله تا خیر، یعنی اگه بهم پیشنهادی بشه قبول میکن، معاون اون یعنی جایگزین رییس جمهور و مشخصه که کسی بیشتر از آقای عارف برای این پست صلاحیت نداره، امیدوترم حافظه کوناه مدت آقای روحانی هم خوب کار کنه که ان شاالله همینطور خواهد بود
    • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      3 0
      موافقم. حرف حق جواب ندارد.
  • شاهمرادی A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    43 0
    چه پیشنهاد خوبی را مطرح کرده اید آقای درویش. اینکه از ظرفیت تشکلها و جامعه مدنی و باز شدن فضای سیاسی کشور بتوان در جهت کاهش تحریم ها استفاده کرد. موفق باشید.
    • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      3 0
      امیدوارم این پیشنهاد عملی شود و بخشی از بار تحریم ها کاسته گردد. انشاالله
  • بی نام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    31 2
    روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    56 4
    درود بر شرف دکتر عارف و خاتمی و رفسنجانی که نشون دادن با تمام توهینایی که بهشون شد بازم نگران ایرانن نه فکر قدرت
  • یک دانشجو IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    43 2
    دکتر عارف «باید» وزیر علوم بشوند. نه به دلیل سهام و این مسایل.. به دلیل مشکلاتی و فاجعه هایی که به وجود آوردند برادران دانشجو و روسای امنیتی دانشگاهها به همراهی نهادها یخاص بیرون دانشگاه نیاز هست که قطار آموزش عالی بیا رو ریل اصلی و فقط آدم توانایی مثل دکتر عارف می تونه این همه بی سامانی را سامان دهد
  • جلیل IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    4 71
    چه طور به این نتیجه رسیدید خاتمی محبوب ترین رئیس جمهور ایران بود؟ همین رئیس جمهوری محبوب شما استخدام رسمی را لغو کرد بیشترین حجم استخدام در زمان کدام دولت صورت گرفت؟ بیشترین حجم افزایش حقوق توسط چه کسی صورت گرفت؟
    • امین IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      4 1
      همونطوری که شما فهمیدید روحانی اصولگراست
    • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      52 5
      تو همین انتخابات مشخص شد که محبوب ترین رییس جمهوره چون به محض اعلام حمایت از دکتر روحانی تمام نظر سنجی ها بهم خورد و روحانی در همون مرحله اول کا را تمام کرد.
    • بی نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      37 2
      آره استخدامات الکی و سرکاری برا خالی کردن جیب مردم و سرکار گذاشتنش تو دوران احمدی نژاد!!! د اگه راست می گی چرا دولت متبوعت!!!دوباره استخدام رسمی رو بر می گردوند بیشترین حجم افزایش حقوقم به خاطر بیشترین نرخ تورم هست و به اندازه تورم روی حقوق افراد اضافه می شه! برو یه کم اطلاعتا را زیاد کن تا این جور سوتی ندی!
    • بی نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      16 2
      آفرين. حرف حق جواب نداره.
  • امیرمانی IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    4 35
    خدا عاقبت این دولت وامدار به این وآن را به خیر بگذراند غلام همت آنم که زیر رنگ کبود زهرچه رنگ تعلق پذیرد ازاد است قرض ا لحسنه است یا دولت
  • بی نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    3 15
    به جاي اين كه مراسمهاي تقدير برگزار كنن، براي دولت آينده به فكر مردم باشند.
  • آرش A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    3 9
    پس از خوندن خط آخر نوشته شما خواستم جملاتی بگم که ظاهرا بهتر است آن ها را منتشر نکنم ولی نمی تونم نگم خییییییییلی مسخره ...
  • فرهاد A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    16 0
    عیسی کلانتری در گفتگو با روزنامه قانون: سی سال دیگر ایران سرزمین ارواح می شود! پس محیط زیست را دریابید. خواهش می کنم منتشر کن تا همه بدانند.
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      4 0
      با این حساب و در آن سرزمین ارواح تکلیف آن 150 میلیون ایرانی که برای زاد و ولدشان داریم تلاش می کنیم، چه می شود؟
    • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      2 0
      هیچ! آنها مشکلات رؤسای جمهور دیگری است که به ما ربطی ندارد!!!
  • فیروزی A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    6 0
    بازهم جای ما شهرستانی ها خالی بود که از هوای وحشتناک آلوده اراک بگوییم. از تالاب میقانی که متاسفانه دارد از دست می رود و از شهری پر از آلودگی و بیماری بگوییم وحداقل دل خوش کنیم که گفتیم. نمیدانم شاید دکتر عارف و... این نظر رو دیدند و باید گفت به داد مردم اراک برسید ک دیگر جانمان به لب رسیده است و تالاب میقان رو دریابید که جدا از همه بحث های دیگر ،اگر روزی خشک شود دیگر ریزگرد نمک است که برسر منطقه فرود می آورد . از دولت جدید تمنا می کنم برای پیوستن تالاب میقان به کنوانسیون رامسر کمک کنند .
    • محمد درویش IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      7 0
      درود بر شما ... هر چند که در این دیدار متأسفانه نماینده ای از استان مرکزی حضور نداشت، اما من در نخستین ملاقاتم با ایشان و اعضای ستادشان در اوایل خردادماه به بحران شدید محیط زیستی اراک اشاره کردم و دست کم می توانید مطمئن باشید که دکتر عارف بی خبر از مشکلات شما نیست. موفق باشید.
  • خدابخشی IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    5 0
    درود بر شما و نمایندگان سمن ها که دغدغه محیط زیست کشور را دارید. در دل نوشته ها گفته بودید که به آنهایی که بپرسند می گویم چه گفت. حالا من پرسیدم ؟چه گفت؟
  • فیروزی A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    3 1
    جناب مهندس درویش عزیز درود برشما و سپاسگزارم از لطف تون !
  • پرویزاربابی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    باسلام به نظر بنده بهترین گزینه برای ریاست سازمان دکتراحمدعلی کیخامعاون سازمان محیط زیست میباشد