آسمان نوشت:

از مؤثرترین و نزدیک‌ترین افراد «حلقه روحانی» است. با سوت انتخابات، قائم‌مقام «ستاد بنفش‌های کلیددار» شد و حالا نه تنها روی میزش، بلکه سرتاسر اتاقش مملو از گزارشاتی است که برایش ارسال شده است. حتی اگر تأکید کند از جانب آقای روحانی سخن نمی‌گوید، نماینده ایشان نیست و حرف‌های خودش را می‌زند اما مصاحبه با او می‌تواند شیشه‌های ساختمان نیاوران را شفاف‌تر کند:

آقای ترکان، چه شد که آقای روحانی شما را برای ارتباط با دولت در دوره انتقالی انتخاب کردند؟
این‌ها مسئولیت معمولی است. فرقی نمی‌کند هرکس باید کاری را انجام دهد. کارها را تقسیم کرده‌اند.

دولت تصمیماتش را با مشورت شما می‌گیرد؟
خیر. دولت مسیر خودش را می‌رود. ما وزرایی که می‌خواهند با آقای دکتر روحانی دیدار کنند را دعوت می‌کنیم و ملاقات را برایشان تنظیم می‌کنیم برخی از اطلاعات و گزارش‌های رسمی را هم که می‌خواهیم از دیدگاه مسئولان فعلی دستگاه‌ها دریافت کنیم از آنها می‌گیریم. البته ما گزارش از غیر مسیر رسمی هم می‌گیریم. این یک ارزشی دارد و گزارش‌‌های رسمی هم که توسط دستگاه مسئولان داده می‌شود ارزش دیگری دارد.

من متوجه مأموریت شما در این دوره انتقالی نشدم. لطفاً شفاف‌تر توضیح دهید.
بند اول مأموریت ما این است که یک گزارش از وضع موجود کشور برای آقای دکتر روحانی تهیه کنیم. بند دوم مأموریت ما این است که پیشنهاداتی را برای بهتر شدن وضعیت کشور خدمت ایشان تقدیم کنیم. برای این‌کار باید با دولت ارتباط داشته باشیم و از آقایان وزرا، معاونان و سازمان‌هایشان گزارشاتی دریافت کنیم. آقایان و هم تاکنون خوب همکاری کرده‌اند.

آقای مهندس بعد از اتمام انتخابات، کسانی که در این چند سال سکوت کره بودند به مرکز تحقیقات استراتژیک می‌آید و خودنمایی می‌کنند. این به نظرم یک پدیده است. بعضی‌ها در این دو سه هفته مرتباً خودشان را چه در مرکز تحقیقات چه در رسانه‌ها نمایش می‌دهند برای اینکه بتوانند احیاناً سمت و پستی بگیرند. تحلیل شما از این پدیده چیست؟
دو موضوع غیرعادی این اواخر به چشم می‌آید. یکی اینکه همه کسانی که در انتخاب آقای احمدی‌نژاد کار با ایشان و سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد، شریک بودند. این اواخر می‌گفتند:«کی بود کی بود من نبودم! این برای ما تعجب‌آور است. ما که دیدیم همه آنها در سیاست‌های دولت آقای احمدی‌نژاد شریک بودند. خب حالا مردانه بایستید و بگویید اشتباه کردیم. چرا یکی یکی حاشا می‌کنید. یعنی واقعاً این وضعیت بسیار اسفناکی که در اقتصاد ایران پیش آمده است فقط یک مقصر دارد و آن هم احمدی‌نژاد است؟! اینکه قابل قبول نیست. همه شماها در این اتفاق شریک بودید. از آنهایی که برنامه چهارم را کنار گذاشتند و در مجلس ساکت بودند. از آنهایی که در مراحل مختلف تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، تصمیمات غلط را تأیید کردند. از آنهایی که به نامه‌های علمای اقتصاد بی‌اعتنایی کردند. آنهایی که در اجرا، سلیقه اعمال کردند و قانون را کنار گذاشتند. آنهایی که قانون‌شکنی کردند. رئیس‌جمهور مسئولیت‌های خودش را دارد اما تک‌تک وزا در مقابل مجلس مسئول هستند. هیچ وزیری نمی‌تواند حتی با دستور رئیس‌جمهور قانون را نادیده بگیرد. حالا همه می‌گویند در این وضعیت نقشی نداشتند. پس چه کسانی نقش داشته‌اند؟! یعنی می‌شود در سازمان اداری عظیم کشور بگوییم تمام اشکالات متوجه یک نفر است؟ این‌طور نیست. انصاف این است که همه آنهایی در نابسمانی اقتصادی امروز کشور نقش داشتند باید مسئولیت کارشان را برعهده بگیرند.

و اتفاق دوم که برایتان عجیب بود؟
بحث دوم این است که اشخصی که ما می‌دانیم با آقای دکتر روحانی نبودند ما دیدیم که علیه آقای دکتر روحانی عمل کردند بعد از اعلام نتایج یک مرتبه سروکله‌شأن پیدا شد و گفتند آقا ما از اول مخلصیم. این‌طور که نبود. ما با چشمان‌مان دیدم که این‌ها موافق فکر و گفتمان آقای روحانی نبودند به نظرم این‌ها باید مردانه روی حرف‌شأن بایستند. بگویند ما موافق آقای دکتر روحانی نبودیم و حالا تغییر فکر داده‌ایم. یا اساساً چیزی نگویند ولی وقتی می‌گویند ما از اول طرفدار دکتر ورحانی بودیم انسان با خودش فکر می‌کند این‌ها چرا این‌قدر سست هستند.

باتوجه به شرایط خاص اقتصادی کشور فکر می‌کنید اولین اولویت‌های دولت دکتر روحانی بلافاصله پس از شروع به کار چه باید باشد؟
این‌ها را خود آقای دکتر روحانی باید بگویند بنده از جانب ایشان این اختیار را ندارم.

وضعیت اقتصادی کشور را الان چطور ارزیابی می‌کنید؟
چون الان به‌عنوان ستاد آقای دکتر روحانی صحبت می‌کنم نمی‌توانم وارد این بحث شوم. چون از طرف ایشان نمایندگی ندارم این مباحث را مطرح کنم.

من هم نخواستم از طرف آقای روحانی به این سؤال پاسخ دهید. به عنوان کسی که این روزها از نزدیک اقتصاد کشور را در حوزه‌های مختلف لمس می‌کنید می‌خواهم فارغ از عضویت‌تان در ستاد آقای روحانی، نظر شخصی تان را بگویید.
وضعیت اقتصادی کشور خراب‌تر از تصور قبلی ماست. منتها من ترجیح می‌دهم اگر آقای دکتر روحانی صلاح دیدند خودشان در این باره اظهارنظر کنند. اینکه می‌خواهم بگویم به معنای نظر اقای روحانی نیست. نظر شخصی خودم را می‌گویم. در اولین قدم باید بگویم که بودجه سال جاری کشور بودجه‌ای غیرواقعی است نه درآمدهایش واقعی است و نه مطابق شرایط روز بسته شده است. بودجه 210 هزار میلیارد تومانی داده شده است که به نظر من 80 هزار میلیارد تومان از درآمدهایش محقق نمی‌شود.
این تصویر اول از بودجه است. در همین بودجه است. در همین بودجه قرار است یارانه‌های خانوارها به ترتیب سابق داده شود. برای این منظور باید قیمت حامل‌های انرژی طبق تصمیم مجلس 38درصد اضافه شود. تا الان این تصمیم اجرا نشده است. عدم اجرایش به این معناست که پولی برای پرداخت یارانه‌ها نداریم.

پس دولت تا الان چطور یارانه خانوارها پرداخت کرده است؟

تا الان از جاهای دیگر  برداشته‌اند و به خانواده‌ها داده‌اند.

مثلاً از کجاها؟
از جاهای غیرقانونی درآمدهای موجود 50درصد پول یارانه‌ها را تأمین می‌کند. 50 درصد دیگر را از محل‌های دیگر برداشته‌اند. قیمت‌ها را هم اصلاح نکرده‌اند که منبعی برای تأمین یارانه نقدی ماه‌های آینده باشد. بنابراین اولین چالش آقای دکتر روحانی به محض آغاز به کار این است. برای آنکه بتوانند یارانه خانواده‌ها را بدهند. باید قیمت‌ها را بالا ببرند. به نظر شما این خوب است؟ یعنی کسی به محض نشستن پشت میز باید این را کار را انجام دهد. آن وقت مردم می‌گوید فلانی نیامده دارد قیمت‌ها را گران می‌کند. این چالش بزرگی است. قیمت‌ها باید از ماه‌های قبل بالا می‌رفت تا خود این دولت برای پرداخت یارانه پول داشته باشد ولی دولت تاکنون یارانه‌ها را از منابع دیگر غیر از آنچه که در قانون پیش‌بینی شده پرداخت کرده است. اگر آقای دکتر روحانی بخواهند خلاف قانون عمل نکنند. به محض اینکه کارشان را آغاز می‌کنند باید قیمت حامل‌های انرژی را طبق قانون مجلس بالا ببرند.

چالش بعدی دولت آینده چه خواهد بود؟
چالش بعدی این است که تأمین کالاهای اساسی کشور طبق برنامه انجام نشده است. حالا من نمی‌خواهم کسی را نگران کنم. ان‌شاء‌الله با کوشش‌هایی که در دست انجام است این مسئله جبران خواهد شد.

31301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    تازه اولش که عمق فجایع این دولت مشخص شود.
    • پيمان IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      واقعا براشون متاسفم. خوب كسيكه ميخواد كانديداي يك مسئوليتي بشه بايد از قبل، تمام جوانب كار را در نظر بگيره، نميشه كه بعد از اين كه مردم بهشون اعتماد كردن، حالا بگن كه ما نميدونستيم اين قدر وضع خرابه!!!!!!!!
    • اميدوار به آينده روشن A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      روحاني اومده به اين اوضاع سرو سامان بدهد و انشاالله ميتونه
    • بی نام EU ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      123 7
      آقای پیمان ... کسی نگفت نمی تونیم درستش کنیم . گفتن که وضع خیلی خرابه همین.... در ضمن متن رو بخون بعد کامنت بذار ! تیتر خالی فایده نداره!
    • پيمان IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      من نميفهم چرا دوستان منفي ميدن من كه حرف منطقي نوشتم. ولي مطمئنم 90 درصدشون تعصبي و بدون منطق منفي ميدن. خداييش اگر به جاي آقاي روحاني كه طرفدارشيد، شخص ديگري بود باز هم منفي ميداديد؟
    • ایرانی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      21 7
      سلام؛ تا یک سال آینده کشور در تورم دولت دهم است! عزیزان کمی تفکر چندان ضرر ندارد! 1) مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی را تصویب کرده و در برابر اجرا نشدن آن توسط دولت فعلی سکوت کرده! آقای روحانی حق انتخاب ندارد، در آینده نزدیک سوخت گران می‌سوزد و تورم از پس آن سر می‌زند... 2) ذخایر و ورود کالاهای اساسی در حال کم شدن است و تق آن در نیمه دوم سال در می‌آید و باز تورم... 3) تحریم‌هایی که جدیدا وضع شده‌اند هنوز خوب خودشون رو نشون ندادند تا 2 الی 3 ماه آینده عرض اندام می‌کنند... 4) متاسفانه دولت بدهی‌های خودش را بصورت اسمی پاک کرده و عملا به ضرر پول ملی و نفع شاخص‌های تورمی کار کرده است... به هر حال با این اوصاف تا آخر سال تورم کمی بالاتر از نرخ سال قبل می‌ماند. ولی باید همه صبور و امیدوار باشیم.
    • ابوالفضل IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      20 8
      در جوا ب پیمان 1- این حرف رو دکتر روحانی نزده بلکه آقای اکبر ترکان زده و گفت که از طرف خودم میگم. 2- گفت مشکلات دلیل بر این نمیشه که نمیخواند درست کنند بلکه ما هم بدونیم مشکلات زیاده زمان میبره 3- احتمالا حرف شما از نظر خودت منطقیه نه دیگرانی که منفی دادند.
    • بی نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      8 7
      درجواب بيمان ما قبول كرديم شخصى رءيس جمهور شود كه اوضاع اقتصادى را بدتر نكند وحداقل بلد. باشد حرف بزند تا ابروى كشور حفظ شود! ببخشيد فونت عربى داشتم
    • تسنیم IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      3 5
      موافقم همون طور که فجایع دولت اصلاحات مشخص شد که چه خیانت ها یی به مردم ایران کردند.
  • دلسوز مردم A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    احمدی نژآد متشکریم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      4 10
      اشتباهی مثبت دادم صددرصدمنفی میدهم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    هنوز نیومده با گفتن کمبود کالاهای اساسی می خوان جو رو متشنج کنن ..اگه بیا و اوضاع دست بگیرن معلوم نیست چه بلایی سر ملت بیارن
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      93 28
      حقوق بگیر این دولتی..یا نسبی با احمدی نژاد داری.. .--)))
    • ابوالفضل IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      17 3
      پ نه پ میخوای بیان بگن همه چی آرمه ما چقدر خوشحالیم. گفت این مطلب برای فهمیدن همین موضوع که درست کردن شرایط سخت و زمان بره.
  • علی IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    ادعای روحاین رئ انتخابات 10 روزه یک مسکن قوی میزنم ظرف سه ماه اقتصاد را سر و سامان میدهم
    • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      روحانی تنها کاندیدی بود که قول زمانی نداد
    • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      علي خان و اونايي كه مثبت دادين.كي اقاي روحاني و عارف اين حرفو زدن؟ميخوام ياد اور شم مشاوراي اقتصادي اين عزيزان امثال اقايان نوبخت و جهانگيري و نهاونديان و شريعتمداري و .... بودن.برنامه اقتصادي اين عزيزان دقيقا مثل هم بود.خود اقاي عارف گفت دو سال طول ميكشه نرخ ارز تثبيت شه.اقاي روحاني گفت زير ساختاي صنعت توريسي نياز به زمان داره.معلومه شما به كي راي دادين. ..شما از اون جناحي هتين كه ميگفت نرخ سود وام بانكي يك هفته اي يك رقمي ميشه/يا تحريم ها كاغذ پارست.بعد شما ها هورا ميكشدين
    • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      22 65
      اگر قول نداد پس چرا هی اون کلید رو نشون میداد ایشون؟!!!!
    • ساره IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      17 5
      بعضی ها فکرشونو قفل زدن ...اون کلید رو واسه اون فکرا نشون داد
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    بنده خوشحالم و امیدوار . روحانی مچکریم .
  • سعید IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    بیچاره اقای روحانی که همه کاسه کوزه ها سرش میشکنه
    • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      17 48
      په نه په! همه تقصيرها رو بذار گردن من!
    • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      14 83
      بیییییییچارررررررررررررره آقای دکتر محمود احمدی نژاد نه روحانی
  • تجربه IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    بعدازتحويل گرفتن كرسي رياست جمهوري توسط تيم روحاني مطرح خواهدشد: ٤سال اول: عمق فاجعه بسيار زياد ، مشكلات بسياربسيارزياد و إمكان ترميم ضعيف!!! ٤ سال دوم: ماكه قولي به مردم نداده بوديم!!!!! واين چرخه ادامه خواهد يافت!!!!!! 
  • حكيم IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    من يه چيزوخوب ميدونم اونم اينكه فنرتوقع از روحاني بشدت منقبض و جمع شده و كوچكترين خلف وعده و عدم تحقق شعارهاي انتخاباتي بدجور فنرو رهاميكنه!!!! البته اينم همش از اشتباهات خودشون بوده كه سطح توقع و انتظارو رسوندن به حدي كه بچه ٧ ساله هم دوچرخشو از روحاني ميخواد!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    205 9
    واااااااااا یعنی شما الان متوجه شدین وضع اقتصاد خراب استتتتت؟جالبه ما بیچاره قشر متوسط خیلی وقته متوجه شدیم که وضع اقتصاد خراب استتت واقعا که...
    • قندنمک A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      73 15
      این فقط بزای کاهش بار انتظارات مردمه دوست عزیز. فکر نکن تازه از خارج تشریف آوردن یا گوشه خونشون بودن از چیزی خبر نداشتند!
    • حقیقت گو IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      ایشون نگفته که تازه متوجه شده. ایشون گفته وضع از اون چیزی که الان من و شما داریم لمس می کنیم خیلی بدتره و دولت فعلی برای ظاهر سازی هم که شده صدای بعضی چیزها رو در نیاورده که دیر یا زود در خواهد آمد!!! یعنی این چیزی که الان شما داری لمس می کنی از اون چیزی که پشت سد "فلاکت" جمع شده خیلی ناچیزه!! وای به روزی که دیگه نشه این مصیبت های انباشته شده رو پشت ابر پنهان کرد
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      23 69
      عزیز دل حقیقت گو حقیقت بین باش...دوباره ببین چی گفته؟...از اونی که تصور می کردیم بدتره...یعنی هیچ درک روشنی از قضایا نداشتن و شعار الکی دادن...روحانی:برنامه 100 روزه دارم
  • محمد حسین IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    ببین از اکثریت کامنت ها میشه آینده رو دید، مردم عزیز ما خیلی سریع فراموش می کنند که وضعیت همین امروز نتیجه 8 سال کار دولت اقای احمدی نژاد هست، حالا انتظار دارند در دو ماه مملکت گلستان بشه..همین دیروز قیمت لبنیات ببینید چقدر بالا رفت تازه دولت جدید بیچاره هنوز چیزی تحویل نگرفته.. بنده اگر آقای روحانی بتوانند بعد از دو سال مملکت رو به ثبات برسونند بهشون افتخار می کنم. مردم،هموطن،عزیز، ما هم زود فراموشکار نباشیم و با دانش اوضاع کشور رو دنبال کنیم،اقتصاد چیزی نیست که بشه ویرانی چند ساله رو چند ماهه توش جبران کرد.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      104 6
      خداروشکر یکی نظر منطقی داد. کی می تونه 8 سال را در سه ماه جبران کنه؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    112 5
    یک روز فکرش رو هم نمیکردیم با این همه منابع کشور و این همه اماری که اقای احمدی نزاد میدادند به این روز بیافتیم که یک نفر مشکل اصلی کشور رو تامین کالای اساسی ذکر کنه
  • اسدابادی IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    71 5
    هرکه طاوس خواهد جور هندوستان کشد رئیس جمهوری زحمت دارد دعا کنیم خداوند کمک کند بنا براین است که اصلاح کنند
    • بی نام GB ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      4 2
      دادا دعا کردن فایده نداره آقای روحانی هم دس تنها نمیتونه کاری کنه تا وقتی که یه عده سود جو و حروم خور تو جامعه هس و تا وقتی که مردم بی سواد و سودجو وقتی میبینن چیزی گرون شده عوضه اون کالا رو تحریم کنن بتر میرن 2برابرشو ذخیره میکنن دعا کردن فایده نداره
  • حامد IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    روحانی حمایتت میکنیم
  • بی نام EU ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    76 39
    با یک کار جهادی همه چیز درست خواهد شد نیاز به زمان و همدلی میباشد
    • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      32 0
      من هرچند كه به آقاي روحاني راي ندادم ولي در حد امكان سعي ميكنم به دولت كمك كنم تا مشكلات برطرف بشه چون واقعا نامرديه كه كشور ما كه در مقابل تحريمهاي زياد دشمنان خارجي قرار داره، از داخل هم بخواهيم بهش ضربه بزنيم و چوب لاي چرخ دولت بكنيم.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    مگه آقای روحانی این وضعیت را نمیدانستند ؟ اگر میدانستند این صحبتها چیه؟ اگر نمیدانستند چرا کاندید شدند؟
    • رضا IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      36 78
      بالاخره برای رای آوردن باید یه شعاری داد دیگه !
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      70 10
      كي بود كه نميدونست؟ اما اگه بخوايم اينطوري فكر كنيم هيچ كس نبايد كانديد ميشد!
    • وهاب A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      3 7
      اقا احمدی نژاد قویترین رییس جمهور جهان می باشد کسی که هزار پروژه مهر ماندگار شروع کرد اما تمام کردنش کار حضرت فیل است احمدی نژاد در تمام جهان از کل تاریخ بهترین کار را کرد ایشان دراین دنیا وآخرت مزداش را از خدا می گیرد اما دو کار بد انجام شده یکی پول ملی که مثل ناموس ودین ووطن باارزش می باشد بی ارزش کرد دیگری در امور اقتصادی بزرگترین اختلاس جهان توسط آقای خاوری ودوستانش انجام شد انشاءاجرشان را از خدا بگیرند
  • رضا IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    78 4
    در صورتی که رفتار دولت با مردم صادقانه و شفاف باشد مردم هم با دولت همکاری میکنند تا مشکلات پشت سر گذاشته شود
  • reza IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    یارانه ای که دکتر احمدی نژاد عزیز به مردم دادند مثل خار در گلوی اینها گیر کرده است و جرات قطع یارانه را هم ندارند حالا همون اول کار اقایان حزب بنفش میخواهند بنزین را گران کنند
    • بی نام JO ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      19 4
      مگه دکتر احمدی نژاد عزیزت از جیب خودش می داده؟! پول مملکت رو طی 8 سال به جای تقویت زیرساخت ها و عمران کشور، خرج بنگاههای زودبازده و هزار طرح غیراقتصادی دیگر کردند و دستاوردشان 7 برابر شدن نقدینگی، تورم لجام گسیخته، بیکاری ، یک سوم شدن ارزش پول ملی، انزوای بین المللی، تحریم و ... بود. (خبر جان اینقدر محافظه کار نباش نظرات مخالف رو هم منتشر کن)
    • بی نام CH ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      62 6
      کدوم خار؟ همین یارانه بی حساب و کتاب باعث افزایش تورم و نقدینگی و فشار روی مردم شد. وگرنه ثروتمندان ثروتمند تر شدن و میشن.
    • مجید IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      0 1
      چرا نمیخواهید احمدی نژاد را ول کنید بچسبید به روحانیتون براتون کلی خوشبختی خواهد آورد
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    32 14
    تازه الان متوجه شدی یعنی !!!!!!!!!!!!!
  • رفیق A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    26 72
    دو حالت داره: یا آقایون از اوضاع کشور بی اطلاع بودن و پا در عرصه انتخابات گذاشتن , که این نشونه بی تدبیری شونه !!! یا اینکه آقایون از اوضاع خراب کشور اطلاع داشتن اما به دلایل دیگه اومدن که این نشونه چیه ؟؟؟ آیا فقط قبل انتخابات بلدن کرکری بخونن ؟ تو که نمیدونی چقد خرابه به چی کار میای تو گود ؟ آقا با تصوراتش اومده تو میدون واقعا جالبه!!!!!!!!!!!!!!!!
  • شهاب A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    69 18
    از صدا و سیما به خاطر قدردانی از رییس جمهور باید تشکر کرد!! . !!
  • بیکار A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    121 7
    احمدی نژاد سال 84 چی تحویل گرفت و الان با توجه به درامد بیسابقه 750 میلیارد دلاری نفت در 8 سال گذشته چی تحویل داد واقعا معجزه میخواد که دوباره امارهای اقتصادی به سال 84 برگردد درثانی الان دولت 50 درصد دیگر بودجه یارانه ها رو داره بصورت غیرقانونی از فروش ازاد ارز و همچنین تنخواه وزارت خانه های نیرو و نفت بدست میارد که همین تصمیم علت اصلی بی ارزش شدن پول ملی و همچنین تعطیلی 90 درصد پروژهای وزارت نفت و نیرو و عامل بیکاری هزاران نفر شده و همچنین با توجه به 10 برابرشدن قیمت حاملهای انرژی و سوخت کارخانجات و عدم پرداخت 30 درصد سهم صنعت و کشاورزان و 10 درصد سهم بهداشت عامل گران شدن هزینه تولید و تورم افسارگسیخته شده خلاصه تمام تصمیمات دولت احمدی نژاد تورم زا و نابود کننده اقتصاد کشور بوده است.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    31 30
    ایشون توی تلویزیون یک کلید نشان داد وگفت کلید حل مشکلات دست منه وما هم هم خودمان رای دادیم وهم هرکسی که میشناختیم ونفوذی رویش داشتیم ترغیب به رای دادن به ایشان کردیم.حالا این حرفها چیه؟این یعنی غش در معامله.ایشان هشت ساله در مرکز تحقیقات استراتژیک نظام هستند واز کوچکترین مشکلات وشرایط کشور به ریز خبردارند.من نمیدانم این حرفها که تازگی زمزمه هایش از طرف نزدیکان ایشان شروع شده چه معنی میدهد؟چرا خیال میکنیدمردمی که آنقدر باهوش بودند که با این شرایط کشور تشخیص دادند که باید رای داد یکدفعه احمق شده اند؟
    • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      14 18
      شما به روحانی رای ندادی مطمنا . هیچ وقت قضاوت نکن . حالا که نتایج اصولگرا تو 8 سال گذشته دیدیم یه فرصت کوچیک به اصلاح طلبا بدیم . شاید روابطمون با بقیه کشورها مسالمت امیز شد . شاید دوباره در تولید گندم و غلات به خود کفاییی رسیدیم .شاید پارس جنوبی دوباره جان گرفت شاید......
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    37 57
    مگه آقای روحانی این وضعیت را نمیدانستند ؟ احساس ميكنم اطرافيان يه جورايي دارن ((دبه)) ميكنن
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    13 32
    واقعا حرف عجيبي زده! اگر نميتونن مملكت را اداره كنن برن كنار و بيشتر از اين وقت وقت مردم را نگيرن.
  • وحید IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    43 4
    آقای هاشمی قبل از انتخابات و پس از رد صلاحیتشان اعلام کردند (( من نمی دانم رئیس جمهور بعدی با 500هزار میلیارد بدهی چکونه می خواهد مملکت را اداره کند .... حال باید دید جناب دکتر روحانی چگونه می تواند این مملکت را با این همه مشکلات اداره کند هرچند که هیچکس انتظار معجزه ا ز روحانی ندارد اما اینکه انتظار داشته باشیم اوضاع از این بد تر نشود تا حدودی به جا و منطقی است
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    39 7
    یه عده هم منتظرن حمله کنن به روحانی! واقعا با این آدمایی که چشمشونو بستن و ریا کارانه دارن نظر میدن معلومه که آقای روحانی چه روزهای سختی در پیش داره! گند رو یکی دیگه زده دوستان نظر میدن که روحانی فلانه!!!
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    6 33
    من كه باورم نميشه آقاي تركان همچين حرفي زده باشه!!!
  • amir IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    20 49
    بهانه گیری ها شروع شد....به احمدی نژاد ایراد میگرفتن که بهونه میاره و میگه نمیذاره که کار کنیم....حالا خودشون کم کم دارن بهانه گیری رو شروع میکنن....مسئله اینه که اگه حرف ها آقای ترکان هم درست باشه ولی بازم نباید انقد زود و این شکلی بیان بشه...وقتی اینجوری بیان میشه اسمش رو میذارن بهانه گیری
    • حقیقت گو IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      33 9
      باشه، قبول، روحانی دولت رو در اوج قله ها ی جهانی تحویل می گیره!!! از روز اول رئیس جمهور شدنش هم هر خبر بد اقتصادی و ... که بشنویم به خودشون ربط داره نه به کارهای دولت قبل از ایشون که توی این روزهای آخر داره بذل و بخشش می کنه و آتیش زده به منابع دولت!!!
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    14 3
    ما مردم عادی می دانستیم وضع خراب است شما که مدعی کارشناسی هستید نمی دانستید؟ همین که به قدرت رسیدید ندانستنها شروع شد ؟
  • nam IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    18 3
    حالا کجاشو دیدی ... بزار دانشجوهایی که کیلویی وارد دانشگاه شدند از جمله شبانه و علمی کاربردی و ... فارغ التحصیل شدند بعدا میفهمن چه دسته گلی به اب دادند
  • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    5 2
    شاید بگید من دیوونه ام. ولی امیدوارم اوضاع درست شه
  • عادل A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    3 2
    با همکاری همه مسیولین و مردم و ا نتخاب یک تیم اقتصادی قوی و بانیت خدمت صادقانه بر مردم بر مشکلات غلبه خواهیم کرد
  • بی نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    3 2
    آقای احمدی نژاد بهر قیمتی میخواست یارانه ها پرداخت شود اما به بعدش فکر نکرد وقت آن است که اینطور شفاف برای مردم روشن شود تا مردم بدانند فقط جلوی پای خود دیدن چقدر ضرر به همه ی ابعاد زده است و این دولت دهم متاسفانه کم از این مسایل نداشته : قیمت‌ها باید از ماه‌های قبل بالا می‌رفت تا خود این دولت برای پرداخت یارانه پول داشته باشد ولی دولت تاکنون یارانه‌ها را از منابع دیگر غیر از آنچه که در قانون پیش‌بینی شده پرداخت کرده است.
  • مهدی A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    2 1
    فقط فکر خلاق مي تونه از مشکل در بیاید همیشه مشکلات هست من از امید به آیند خواننده ها خوشحالم امیداورم در طی چهار سال پایدار باشند
  • ناشناس A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    2 1
    خسته شدیم از وعده های دروغی. از بس که مرتب همدیگه رو متهم کردند. کسی به فکر مردم بیچاره و فقیر شده نیست. حتی یونانی ها هم که ورشکسته شدند وضع شون از ما بهتره. ماملتی هستیم که از ریاضت اقصادی عاجز شدیم. اقایون دارند با هم چنگ ودندون نشون میدن
  • بی نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    1 2
    در هر صورت اوضاع اقتصادی خرابه اونایی هم که مثبت فکر میکنن نفسشون حتما از جای گرم بلند میشه