موافقان انجام رادیولوژی توسط پزشکان عمومی: رادیولوژیست‌ها کاسبی راه انداخته‌اند / مخالفان: عقلانی نیست

گزارشی که درباره انجام شدن یا نشدن رادیولوژی توسط پزشکان عمومی منتشر شد، نظرهای مخالف و موافق زیادی از سوی خوانندگان داشت.

فهیمه حسن‌میری: بعد از آن که خبری از بخشنامه‌ای رسید که بر مبنای آن پزشکان عمومی بتوانند رادیولوژی هم انجام دهند، رادیولوژیست‌ها نسبت به آن واکنش نشان داده و حتی در تجمعی اعتراض‌آمیز، ناخرسندی‌شان را از چنین تصمیمی نشان دادند. بعد از آن البته معاون وزیر بهداشت، این خبر را ناشی از یک سوءتفاهم دانست و گفت چنین بخشنامه‌ای ابلاغ نشده است.
با این حال، با اعلام این خبر ناگهانی تنش وارد این جامعه شغلی شده و بحث درباره این موضوع و موافقت و مخالفت با این تصمیم، در کامنت‌هایی که برای گزارش خبر‌آنلاین گذاشته می‌شد هم ادامه داشت.

بر اساس نظرهای خوانندگان این گزارش، عده‌ای موافق این هستند که این انحصار بشکند و عده‌ دیگری این کار را غیرتخصصی و این تصمیم را تصمیمی ناشیانه می‌دانند. مرور بعضی از دیدگاه‌های مطرح شده درباره این گزارش که بیش از 50 نظر موافق و مخالف داشته، می‌تواند جوانب این موضوع را بیشتر روشن کند.


مخالفان: مثل این است که سوییچ ماشین را دست بچه بدهید!

فردی به نام امین که یکی از مخالفان این تصمیم اعلام شده از سوی وزیر بهداشت است، می‌گوید: رادیولوژی و سونوگرافی را به پزشکان عمومی سپردن عین این هست سوییچ ماشین را به دست بچه بدهید! بچه خواهد توانست ماشین راحرکت دهد اما حتما تصادف خواهد کرد. آیا کسانی که این موضوع را تصویب خواهند کرد حاضر خواهند شد همسر یا فرزند خود را جهت سونو پیش پزشک عمومی ببرند؟

یا شخص دیگری که به لزوم تخصصی بودن این کارها اشاره می‌کند: فوق تخصص‌ها مثلا رادیولوژیستها مثلا در کشور انگلستان بیشتر نقش نظارتی دارند و فوق لیسانس‌های سونو یا ایکس ری یا ام آر ای (از لیسانس پرستاری یا پزشک عمومی) به صورت تفکیک شده این خدمات را به بیماران به خوبی ارایه می‌دهند و ضمنا فرصت کافی جهت مطالعه آخرین یافته‌ها را به میزان مناسب دارند.

مسعود هم در کامنتی مخالفتش را اینطور ابراز می‌کند: انتظار برخورداری روستاهای محروم از سونوگرافی با انجامش توسط پزشک عمومی انتظاری نامعقوله چون هیچوقت پزشک عمومی هم در روستا چنین مرکزی دایر نخواهد کرد. ضمن اینکه اساسا سونوگرافی یک نیاز روزمره خیلی روتین برای روستا نیست. البته در شهرهای کوچک ممکنه مفید باشه ولی واقعا سونوگرافی چیزی نیست که با یک دوره 6 ماهه بشه در اون متبحر شد. حتی گاه پیش میاد که دو متخصص رادیولوژی هم دو پاسخ متفاوت سونو برای یک بیمار گزارش می کنند که نشون می ده مهارت و تجربه در این زمینه مهمه.
تخصصی شدن امور در همه جای دنیا هم از مواردی است که خوانندگان به آن اشاره می‌کنند: متأسفانه تمام دنیا داره به سمت فوق تخصصی شدن علوم پزشکی میره ولی اینجا برعکس داره عمل میشه، هم قشر نخبه را سرخورده می‌کنه این طرح و هم کاملا سلامت مردم و روند تشخیصی بیماری را به خطر میندازه.
یکی دیگر از خوانندگان این گزارش هم در جواب کسی که گفته بود «من هم که مهندس برق هستم با یک دوره شش ماهه می‌توانم تخصص 4 ساله متخصصین را در نحوه استفاده از دستگاه بدست بیاورم»، می‌گوید: شما اگر با رشته رادیولوژی آشنا بودی فرق رادیولوژیست (مفسر تصاویر رادیولوژی با تحصیلات تخصصی پزشکی) را با تکنسین رادیولوژی (کاربر دستگاه با تحصیلات فوق دیپلم یا لیسانس) می دانستی و اگر پزشک بودی می‌توانستی قضاوت کنی که رادیولوژیست در درمان بیماران موثرتر عمل می‌کند یا متخصص مغز واعصاب. کاش شما در مورد مطلبی که آگاهی نداری قضاوت نمی کردی. در تمام کشورهای پیشرفته تخصص رادیولوژی (و نه تکنسینی آن البته) جزو ٣ رشته بالا از نظر علمی وبه روز بودن است که همه پزشکان حسرت ورود به آن را دارند. شما که تحصیل کرده‌اید کمی در این باره در اینترنت جستجو کنید مطالب خوبی می‌یابید.
یک رزیدنت رادیولوژی هم در جواب این مهندس برق نوشته: شما که مهندس برق هستید فکر می‌کنید که دانش رادیولوژی فقط استفاده از دستگاهه؟؟ واقعا یک فرد تحصیل کرده فکر نمی‌کنه که آشنایی با آناتومی و پاتولوژی‌های مختلف نیاز به برنامه بسیار سنگین تحصیلی داره؟ واقعا عجیبه!! آیا فکر نمی‌کنید که چرا در دنیا تخصصی به اسم رادیولوژی ایجاد شده که در برخی کشورها پنج ساله و در کشور ما چهار ساله (البته بعد از دوره هفت ساله عمومی) است!
کاربر دیگری هم بدون ذکر نامش نوشته: این وزیر بهداشت تصمیم گرفته تمام کارهای حیرت انگیز و خلق الساعه را در چند روز دوره وزارت به انجام برساند. کلا سپردن کارهای کاملا تخصصی به افراد غیر متخصص منطقی نیست. ایشان همین مطلب را در مورد رشته تخصصی طب کار نیز به اجرا گذاشته‌اند که عبارتست از سپردن انجام معاینات و اعلام نظرهای تخصصی معاینات شغلی به کلیه پزشکان عمومی!!! پس تکلیف و وظیفه مراکز تخصصی طب کار چیست؟ یا اساسا فلسفه تحصیل در رشته‌های تخصصی چیست؟!!
حتی یک پزشک عمومی هم با این تصمیم مخالفت کرده و اینطور استدلال می‌کند که: این کار خارج از عقل است چون اولا شش ماهه نمی‌شود کاملا سونوگرافی را یاد گرفت و ثانیا پزشک عمومی که نزدیک 100 میلیون پول دستگاه را بدهد باید از جایی که جیب مردم نام دارد هزینه دستگاه را تامین کند که نتیجه‌ای جز آسیب به مردم ندارد و ضمنا رادیولوژیست‌ها که این همه هزینه جهت تحصیلشان صورت گرفته خیلی راحت به کشورهای دیگر مهاجرت خواهند کرد و ملت باز هم ضرر می‌کنند.


موافقان: رادیولوژیست برای تشخیص موارد نادر به درد می‌خورد

بیشتر کسانی که برای این گزارش نظر گذاشته‌اند، پزشکان و متخصصان این حوزه بوده‌اند و با این که تعداد مخالفان این تصمیم بیشتر از موافقان آن بود، عده‌ای هم با این که این کار انجام شود موافقت نشان دادند. فردی به نام فرهاد نوشته: باید دهان این وزیر را بوسید. الان این رادیولوژیست‌ها دکان کاسبی راه انداختند و به همین دلیل باید اجازه داده شود تا حتی غیرپزشکای عمومی، پرستارا هم در مقطع فوق لیسانس انجامش بدند.
شخص دیگری هم این کار را به نفع مردم می‌داند و می‌گوید: پزشک عمومی با دانش پایه‌ای که دارد با یک دوره کوتاه می‌تواند اکثر موارد مورد مصرف سونوگرافی بخصوص در موارد اورژانس را انجام دهد. تصور کنید با درد ناگهانی شکم شب‌هنگام یا در روز تعطیل به درمانگاه مراجعه می‌کنید. رادیولوژیست به این راحتی پیدا نمی‌کنید. دستگاه سونوگرافی خیلی گران نیست و می‌توان آن را در تمام درمانگاه‌ها قرار داد. رادیولوژیست برای تشخیص موارد نادر و مشکوک به درد می‌خورد.
اما پزشکی به نام امیرارس هم این کار را مفید دانسته و معتقد است: من یه پزشک عمومی‌ام و نیازی نمی‌بینم که در کار همکاران متخصص دخالتی داشته باشم ولی بخدا اگر برایم آموزش داده شه که سونو رو انجام بدم این کارو می‌کنم چون الان بیش از 3ماهه تو شهری که من هستم باید برای یه سونو ساده 100 کیلومتر به یه شهر دیگه برن... آن آقای متخصصی که اعتراض داره که درآمدش از این راهه... یه سری هم به مناطق محروم بزنه... همه‌اش جیب که نیست باید به فکرش بود. باید همنوع رو هم یه دستی گرفت... اگه کسی از همکاران حاضره بیاید به شهر ما... من خرید دستگاه سونوگرافیشو هم تضمین می‌کنم...
شخص دیگری هم در موافقت با این تصمیم می‌نویسد: روزگاری سونوگرافی نهایت تکنولوژی پزشکی و دستگاهی بسیار گران بود. اکنون دستگاه سونوگرافی کوچکی درست شده که در جیب جا می‌گیرد و مطمئنا جای گوشی پزشکی را در آینده می‌گیرد. سونوگرافی موارد ساده را همه پزشکان می‌توانند انجام دهند و موارد پیچیده را می‌توانند ارجاع دهند.
و رضا هم این انحصار را نوعی خودخواهی دانسته و می‌نویسد: همه می‌دانیم که در اکثر کشورهای دنیا یک تکنسین ساده سونوگرافی می‌کنه و کار سختی هم نیست. خود رزیدنت‌های ایران در همان چند ماه اول بیماران را شخصا سونو می‌کنن پس کمی خودخواهی را کنار بگذارید.


جالب اینجاست که با این که اعلام شده سپردن رادیولوژی به پزشکان عمومی فعلا انجام نمی‌شود، اما این گفت‌وگوها درباره لزوم انجام این کار یا تبعات منفی که می‌تواند به همراه داشته باشد هنوز ادامه دارد ؛ بحث و گفت‌وگویی که نشان‌دهنده حساسیت مطرح شدن چنین موضوعاتی بدون ارائه دلایل کارشناسی، آن هم از سوی مقامات بالای وزارت بهداشت است. 


45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    26 5
    آقا رفتم معاینه چشم برای گواهینامه 15 هزار تومان گرفتند ان هم ساعت 2 ظهر اوج گرمای خوزستان . چه احترامی برا ما قائلند
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      22 19
      واقعا آدم باید از جونش سیر شده باشه بره رادیولوژی پیش دکتر عمومی
    • امیرحسین IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      1 1
      منم تو تهران برا معاینه چشم گواهی نامه 14 هزار تومان پیاده شدم.
    • یک پزشک IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      6 3
      دوست عزیز در بیمارستانهای آموزشی آسیستان سال یک سونو میکنه که قبلش فقط یک ماه دوره دیده والبته قبلش پزشک عمومی بوده. شماکه از مسائل شناختی ندارید لطفا نظر ندید.
  • قاصدک IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 3
    مهمترین مشکل در رابطه با رادیولوژیست ها عدم همکاری آنها با مراکز درمانی و بیمارستانهای دولتی است آنها در ایام تعطیل و بخصوص ایام عید کار خود را رها می کنند آنهم همگی باهم.حالا شما بفرمائید چه کسی باید کار بیماران را راه بیندازد؟آیا حاضر به آنکالی در بیمارستانها هستند؟تا حالا که جواب منفی بوده.پس آنها حق اعتراض را از خود گرفته اند و وزارت بهداشت و درمان ناچار از تدبیر و ارائه راه حل برای این مشکل است.امیدوارم در خصوص متخصصین دست به چاقو نیز که مردم را غیر قانونی سر کیسه می کنند فکری بکند
  • جمال IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    69 56
    بنده پيشنهاد ميكنم از كشورهاي ديگه پزشك وارد ايران شه چون اكثريت پزشكهاي ما نه تخصص كافي دارن نه اخلاق حرفه اي. اكثريتشون فقط به فكر پولن
    • یار ولی AU ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      24 1
      دکترهای کشورهای دیگه هم الان دم در سفارت ایران تو کشورشون صف کشیدن تا بیان ایران زندگی کنن! دلت خوشه ها برادر... گذشت اون زمانی که دکترها میومدن ایران واسه کار... دیگه حتی دکتر‌های هندی و فیلیپینی هم حاضر به کار کردن تو ایران نیستن!
    • حسین A1 ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      55 7
      دوست عزیز که انقدر راحت به پزشکان توهین می کنی بدان بسیاری از دوست های من به خاطر وضعیت مالی بد به کشور های دیگر مهاجرت کرده اند.من خودم متخض اطفالم هنوز یک واحدآپارتمان ندارم، ماشینم هم پرایده. شما متاسفانه تعداد انگشت شماری از پزشک های تهران را میبینید و این جور قضاوت میکنید.الان ویزیت پزشک عمومی در آمریکا صد دلار و متخض صد وپنجاه دلار .فقط یک بار ویزیت. حالا فکر می کنی کسی حاضره با این وضع برای طبابت به ایران بیاد. این همه پزشک دارند تو مناطق محروم خدمت میکنند اما متاسفانه شما این خیل عظیم را نمیبینید.واقعا برای جامعه ای که با قشر تحصیل کردش اینجور برخورد میکنه متاسفم 
    • فرزاد A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      6 2
      حسين عزيز كه گفتيد ويزيت در آمريكا 150 دلاره؛ دقت كنيد كه اين خدمات با بيمه 100% رايگان انجام ميشه. تصورشوبراى ما سخته كه هزينه هاى چندصد هزارتومنى دندان پزشكى به صورت كاملا رايگان صورت بگيره
  • قاصدک IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    35 45
    متخصصین رادیولوژی هیچ حرف شنوی و تبعیت از برنامه های وزارت بهداشت و درمان ندارند آنها با قلدری از همکاری با مراکز دولتی سرباز می زنند و پس از التماس های زیاد و وساطت های مسئولین بیماران بستری در بیمارستانها را به مطب خود می کشانند.متخصصین رادیولوژی حرفی برای گفتن ندارند.آیا حاضرند در بیمارستانها آنکالی بدهند و کشیک واایستند؟ اگر حاضر نیستند باید کنار بکشند.
    • رادیولوژیست از سراوان IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      10 6
      سلام. بنده متخصص رادیولوژی یکی از محروم ترین نقاط ایران هستم همه آنکالی های یک بیمارستان دولتی را هم پوشش می دهم فکر می کنید کارانه من چقدر است؟ ششصد هزار تومان!! بخدا قسم رفتم وزارتخانه خواستم وزیر را ببینم راهم ندادند!. وای بر آنهایی که دروغ می گویند. من ساعت سه نیمه شب رفتم سونوگرافی اورژانسی تورشن تخمدان انجام دادم و جان مریض را با این تشخیص نجات دادم. می دانید چقدر پول به من رسید به خدای احد و واحد قسم دو هزار تومن هم نشد!!! بی انصافها کمی مسلمان باشید. حقوق من را چهار ماه است که نداده اند، کارانه را نخواستیم پیشکش.
    • شمه EU ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      19 3
      شما که اتنقدر نگران مردمی چرا تا دیدی میتونی 2 زار پول از سونو در بیاری گل از گلت باز شده؟؟
  • مسعود IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    43 7
    اگر هر كار تخصصي رو به اين اسم كه كاسبي!‌ راه انداخته بيايم عمومي ش كنيم كه ديگه سنگ روي سنگ بند نمي شه. مساله فقط اين نيست كه يك پزشك عمومي بعد از يك دوره 6 ماهه مي تونه سونو كنه يا نمي تونه. مساله اينه كه اولا اكثر مواقعي كه سونو درخواست مي شه توسط متخصص ها درخواست مي شه و اگر هم پزشك عمومي درخواست سونو مي كنه در صورت اين كه يافته اي ديده بشه معمولا بايد به متخصص ارجاع بشه. پس سونو شدن توسط پزشك عمومي، اگرچه در دسترس تر خواهد بود، ولي در نهايت شايد خيلي سود چشمگيري نداشته باشه. از طرفي سونوگرافي بايد دقيق و قابل اعتماد باشه و من اگر به چند تا راديولژيست دسترسي داشته باشم بيمارم رو به متبحرترينشون ارجاع مي كنم و معمولا فقط صرف داشتن دستگاه و آموزش 6ماهه كافي نيست
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    16 44
    آنهایی که مخافت میکنند ،خبری از مناطق محروم ندارن،تو کشور مالزی پرستاران میتوانند دکتری سونوگرافی بگیرن یعنی بعد از کارشناسی ارشد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته سونوگرفی بدهند
    • م.و IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      7 1
      در ا اون كشور ها تفسير تصويرها ي گرفته شده فقط با متخصص راديولوژي است،اگرر قرار است هر كسي در تخصص ديگري وارد شود پس بايد كار جراحي چشم،سزارينو...هم به تخصصاي ديگه و پزشكاي عمومي بدن
    • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      19 2
      شما گویا اطلاعات کافی از سیستم بهداشتی در جاهای دیگر ندارید. در هیچ جای جهان کسی جز متخصص رادیولوژی حق گزارش دادن سونوگرافی را ندارد. اگر در کشورهایی تکنسین سونوگرافی وجود دارد فقط و فقط کار یدی انجام سونوگرافی بر دوش اوست و فیلم یا پرینت های تهیه شده را برای پزشک می فرستد و پزشک از روی این موارد گزارش سونوگرافی را می نویسد
  • علي اكبر A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    51 22
    واسه نونه واسه نونه!!! طفلك ما مريضها !همه چاقوهاشون براي گرفتن پول تيز ميكنن!
  • محسن صالح A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 2
    به نظر هيچ اشكالي نداره سونو يا... يه دكتر عمومي انجام بده ولي به شرط اينكه اگه يه مريض خون آلود به بيمارستان مراجعه كرد همون دكتره صبر نكنه تا پرستار بياد زخم شستشو بده بعدش آقا نظر بده درسته سونو گرفتن كار سختي نيست ولي شستن زخم براي يه دكتر بسيار آسون تره كه متاسفانه بنده شاهد بودم دكتر براي مريض بد حال گفته هروقت زخم مريضو پرستار شست بگيد من بيام.....! ! ! ! !
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 8
    من به عنوان یک خانم هیچ وقت برای سونوگرافی و تشخیص هر نوع چه بیماری چه موارد مربوط به حاملگی خودمو دست یه پزشک عمومی نمیدم. همینجوریشم هیچی بارشون نیست چه برسه به اینکه بخوان تشخیص بدن چی به چیه! اگه رادیولوژی و سونوگرافی قرار بود دست هرکسی باشه که دیگه تخصصی نبود چرا باید چند سال دوره تخصصی اینارو بگذرونن. هر کاری رو باید دست کاردانش سپرد.
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    1 1
    كاسبيه رو درست اومد. بعضي هاشون با ادعاي درست بودن كارشون 4 برابر جاهاي ديگه پول ميگيرن، هيچ نظارتي هم به اين كارشون نيست!
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    30 9
    هه! مردم از جونشون میترسن دکترای متخصص فکر و غصه ی آجر شدن نونشون هستن و دکترای عمومی هم دنبال دوزار پول واسه زندگی کردن!!!
    • پیمان IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      34 7
      نه عزیزم. چنان تحقیر آمیز با پزشکان عمومی برخورد می شه که شرمشون میشه بگند پزشکند؟!!! یه آدم بیسواد میاد مثلا تو درمانگاه میگن پزشک عمومی داریم با تحقیر میگه پزشک عمومی که چیزی حالیش نیست نمی خوام؟؟؟!!!! طرف خیال می کنه پزشک عمومی مثلا از شکم مادر پزشک عمومی زاده شده و پزشک متخصص رفته زحمت کشیده شده متخصص؟!!! بنده خودم پزشکان عمومی حاذقی رو می شناسم که در مطبشونو بخاطر عدم توازن درامد و هزینه ها بستند. یه مثال میارم. قبلا که پزشک کم بود بار بسیاری از فعالیتهای پزشکی بر عهده پزشکان عمومی بود و بخوبی هم از عهده اش بر می آمدند و اینقدر هم فیلور وجود نداشت چون تامین می شدند و احترامشون هم سرجاش بود. اما حالا که به اصطلاح کارا تخصصی شده هم فیلور مریضا بیشتر شده هم همه سرگردانند و ناراضی.
    • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      26 12
      اینقدر که دکتر دانشگاه آزادی زیاد شده!!! وقتی درس نمیخون و کار بلد نیستن و با پول واحداشون رو پاس میکنن کسی بهشون اعتماد نمیکه!
    • پزشك متخصص چشم IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      18 6
      دوست عزيز هر قشري افراد خوب و بد توش هست، همه رو يه كاسه نگاه نكنيم. متاسفانه بسياري از همكاران اينجانب به قصد ميلياردر شدن وارد رشته پزشكي مي شوند و حتي خيلي علاقه اي به اين رشته كه نيازمند گذشتن از تمام جواني و زندگي شخصي است مي باشد. نتيجه اين مي شود كه بسياري از پزشكان كه فارغ التحصيل مي شوند شديدا بي سواد هستند!، مطمىن باشيد كه پزشكان عمومي اگر سوادشو داشتن مي رفتند تخصص مي گرفتند!، عدم وجود سواد به روز در بين برخي متخصصين نيز ديده مي شوند، حرف شما رو اين جوري اصلاح ميكنم كه بپزشك متخصص با وجدان و سواد به روز كم داريم، ولي وجود انها بسيار ارزشمند است!
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    25 14
    یعنی پزشکان کاسبی راه نینداختند؟
    • احسان IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      6 2
      یعنی پزشکان آدم نیستند؟ چون دولت و بیمه ها پول درمان شمارو نمیدن پزشکان هم باید همه خیریه باز کنن؟ برو از اون کسی طلبکار باش که وظیفه داره هزینه درمان تورو بده.
  • بی نام EU ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    17 25
    همه دعواها بر سر لحاف معرف است و گرنه بیشتر خدمات رادیولوژی توسط متخصصین دیگر تجویز و اغلب این مراکز خدماتی بیش از عکاسی ارائه نمی دهند.تصور اینکه پزشکان عمومی را از دستیابی به تکنولوژی محروم کنیم مسخره است.به نظر من با این کار دلگرمی پزشکان عمومی نیز بیشتر شده و از تب تجاری گذراندن دوره تخصص کاسته می شود.همینطور به نطر من باید در برخی خدمات دیگر همچون دندانپزشکی هم اجازه داد کاردانهای دندانپزشکی خدمات غیر تخصصی را با دایر کردن مطب انجام دهند.چه بسا بسیاری از این خدمات را از برخی پزشکان دست و پا چلفت که به زور کلاس کنکور و حافظه شان به این شغل روی آورده اند بهتر انجام دهند.البته نه که همه چیز را رها کنیم.ناظر باشیم وانتخاب را به عهده مردم بگذاریم.ایضا من نه پزشک عمومیم نه کاردان دندانپزشک !
  • غلامرضا خادم A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    40 14
    با سلام سونوگرافی توسط پزشکان عمومی کاری غیر مسئولانه است در کشورهای دیگر کارشناسان رادیویولوژی تحت عنوان سونوگرافر این کار را انجام می دهند با تشکر
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      4 0
      ضمن تایید شما. خب مسولان که اینطور میخوان با قشر دیگر جامعه مثل رادیولوژیست ها مبارزه کنند چرا اصلا این رشته دانشگاهی رو تعطیل نمی کنن!!!!!!! یعنی رادیولوژیست ها نباید در این مملکت نان بخورند . وظیفه پزشک عمومی با یه رادیولوژیست فرق میکنه.
  • حمید A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    25 4
    با سلام همان بلایی که بر سر آزمایشگاه آورده شده است و کارشناس میکروبیولوژی به جای کارشناسان علوم آزمایشگاهی تمامی بخش های آزمایشگاه های تشخیص طبی را اشغال کرده اند تنها به خاطر دادن حقوق پایه کمتر وهیچ مرجع قانونی هم پاسخگو یا پیگیر نمی باشد به خاطر اینکه قانونگذار ومجری وصاحبان آزمایشگاه ها خود نیز جزء یک گروه هستند وصد البته زمانی که رادیولوژیست محترم در زمانی که باید در وقت باز بودن محل کار حضور داشته و نتیجه را تفسیر نمایند حضور نداشته و جواب را بدون تفسیر دست بیمار داده خوب این مسئله حکم عکاسی پیدا می کند وباید در آینده نزدیک منتظر بود که کاردان رادیولوژیست را هم به خاطر حقوق کمتر اخراج ونگهبان ساختمان را به جای وی آموزش داده بر سر کار بگمارند با تشکر فراوان.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 12
    وقتي موسسه اي كه يه دكتر داره همزمان 2تا اتاق راديوگرافي و 3تا تخت سونو گرافي فعال داره فكر ميكنين گرافيها و سونو ها رو رو كي ميگيره؟ همون يه دكتر؟ يا يه سري كه حداكثر تكنسين هستند؟ خوب اگه بجاي اون حداكثر تكنسين ها دكتر عمومي باشه مشكل پيش مياد؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 19
    جامعه به چه وضعي كشيده شده.كه قشر پزشكان متخصص كه داراي وضعيت مالي عالي هم هستند.كيسه براي مردم عادي و كارگر دوخته اند.و حاضرند براي منافع خودشان مردم عادي جامعه(كارگران و كارمندان)از خورد و خوراكشان بزنند و پولش را دو دستي تقديم اين آقايان كنند.سونوگرافي كاري نيست كه پزشكان عمومي نتوانند انجام دهند. چون در اكثر مواقع دكترها براي رفع شبهه آزمايش مينويسند و در اكثر مواقع بيمار مشكل حادي ندارد.در صورتيكه مشكل حاد باشد.پزشكان عمومي خود به پزشكان متخصص ارجاع ميدهند.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    10 0
    خانه از پای بست ویران است : زمانی که درآمد پزشکان متخصص در بدترین حالت از درآمد پزشک عمومی در بهترین حالت به طرز معنی داری بیشتر است ، این مباحث زشت پیش می آید. چه لزومی دارد یک تصمیم کاملا تخصصی این طور باعث مضحکه شدن پزشکان چه عمومی و چه متخصص شود. مگر یک نفر 300 بار سفر خارجی مجانی میره کسی اینقدر براش کامنت میگذاره ؟ بگذارید مباحث تخصصی را متخصصین و کارشناسان حل کنند.
  • لی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 14
    تشخیص مراجعه به پزشک متخصص یا عمومی رو خود مریض انتخاب میکنه با توجه به جیب و میزان اعتماد. پزشکان عمومی همه جزیی از کارهای همه تخصصها رو می تونن انجام بدن مثلا کارهای پوست و مو تا جاییکه مهارت دارن و وجدان و سوادش رو یا ویزیت اطفال و بیمار زنان و... . این کار هم باید تا اندازه ای که می شه ازاد شه و در ضورت نیاز مثل تمام بیماریهای دیگه به متخصص ارجاع داده شه. پزشکان رادیو لوژیست نباید از این مسیله نگران باتشند چون با پیشرفت تکنولوژی شاید یه برنامه نرم افزاری بتونه جای اونها رو بگیره با درصد اشتباه ناچیز تر از خود پزشک رادیو لوژیست.
  • عدالت طلب IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 13
    اصلا انحصارطلبي چيز بدي متخصص راديولوژي ميگه من چهارسال سونوگراافي خوندم وبايد من سونوگرافي كنم متخصص قلب ميگه قلبومن بايدعمل كنم دكترچشم ميگه چشمومن عمل ميكنم مهندس عمران ميگه ساختما ن تخصص منه به نظر من براي شكستن انحصار طلبي اينها بايد بعدازديپلم همه باهم يه رشته عمومي بخونن. وبعدش هركس هر كاري دوست داش بكنه اين معني. عدالته
    • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      2 0
      شوخي كردي يا جدي جدي؟!
  • سعیدی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    21 2
    با سلام.چند روز پیش این طرح کاملا تکذیب شد من کارمند وزارت خانه هستم خود وزارت خانه هم به اسیب های این طرح بر مردم واقف است..بهتره هر شخصی کار خودشو انجام بده که در حیطه تخصصیش هست.شما الان ببینید روزی کلی شکایت برای وزارت خانه میاد مبنی بر اینکه متخصص زنان سونوگرافی کرده و ناهنجاری جنین و تشخیص نداده یا متخصص زنان سونوگرافی کرده و پول گرفته.
  • شهروند IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    34 0
    من برای بارداری ام چندین مرتبه نزد متخصص زنام می رفتم که خودش با دریافت هر بار 50 هزار تومان برایم سونوگرافی می کرد و هربار هم می گفت خوبه. وقتی گفتم چرا کاغذ نمی نویسی گفت احتیاج نداری. بعدها با راهنایی یکی از خانم ها متوجه شدم که متخصص زنان اصلا حق سونوگرافی نداره و اگر هم انجام بده نباید پول بگیره... رفتم یک متخصص زنان دیگه و ازش خواستم برام سونوگرافی بنویسه. و ایشون هم لطف کرد و نوشت. وقتی رفتم مطب متخصص رادیولوژی 20 تومان گرفت و دفترچه هم قبول کرد و روی کاغذ با عکس نتیجه را به من داد. پس به نظرم متخصص زنان برای من کاسبی راه انداخته بود نه متخصص رادیولوژی که شغلش همین کاره
  • علی A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 3
    اقا ما پامون پیچخورد رفتیم دکتر ویزیت 10 تومن گرفت بعد گفت برو عکس بگیر 15 تومنم دادم 3 تا عکس گرفتم باز دوباره 10 تومن دادم رفتم دکتر عکسو نشون دادم گفت باید گچ بگیری 30 تومن دادم گچ گرفتم شد 65 تومن تازه پول 2 عدد عصا رو حساب نکردم!
  • بيمار A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    27 2
    من بعد از ده سال پد ر شدم واينرا مديون يك كلينيك راديولوژي هستم چون متخصص زنان خانومم بهش گفته بود كه جنين خارج رحم است و دارويي برا مرگ بچه داده بود اما دكتر سونوگرافي گفت مشكلي نداري وبلآخره بچم بسلامة بدنيا آمد
  • علي IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    17 2
    به نظر بنده بيشر بقيه ي رشته ها كاسبي رآه اند أخته اند ولي در لباس راديو لوزي،هفته ي قبل خانمم را به مركز بزشكي ابن سينا واقع در خيابان يخجال قلهك بردم،كفتند ٤٠٠٠٠٠تومان بأيد واريز كني از بايت ويزيت وسونوكرافي كه هر دو را خانم دكتر طرازي متخصص زنان انجا م داد و٢٠٠٠٠تومان هزينه ي سونوتوسط متخصص زنان و زايمان بود در حالي كه هزينه ي همان سونو توسط متخصص راديولوزي در بيمارستان ارش زير ١٠٠٠٠تومان در ماه قبل بود.باور ندارين همراه وزير بهداشت برين بأزديد كنين
  • پزشك IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 1
    سونوگرافي يك دستگاه يا وسيله نيست، ىك علم است كه براي كار كردن پايه با ان حداقل مطالعه ٣٠٠٠ صفحه و براي كار كردن تخصصي تر حداقل ١٠٠٠٠.صفحه تكست مورد نياز است. اين امر بسيار حساس بوده و تشخيص بيماران به ان وابسته است و شاهد نيز هستيم كه نخبه ترين قشر جامعه پزشكي وارد اين رشته مي شوند و به واقع اموختن اين علم كار هر شخصي نيست. اموختن اين علم فقط تجربي نمي باشد و نياز به مطالعه فراوان و برقراري ارتباط با ديد سه بعدي اناتومي و سي تي اسكن است. در مقايسه درآمد متوسط راديولوژيست ها با ساير تخصص ها ًدرامد ان از اكثر رشته ها كمتر است!، خلاصه فاجعه اي بزرگ مي توانست سلامت مردم عزيزمان را به خطر بيندازد كه با درايت معاون سلامت وزير بهداشت برطرف شد. خداوند به همه ما توفيق خدمت خالصانه را فراهم نمايد.
  • مهدی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 2
    تخصصی شدن و فوق تخصصی شدن رشته ها در تمام دنیا بهنفع بیمار این بهانه که مناطق محروم دکتر ندارن پس رشته ها رو قاطی کنیم و مثلن سونو بدیم به پزشکان عمومی ظلم در حق اون مردمه بعدش هم مگه فقط رادیولوژیست تو مناطق محروم کمه؟ مگه چشم پزشک وجراح و ... کم نیست؟ یعنی باید بذاریم هر کسی بتونه جراحی کنه؟ یا کاتاراکت عمل کنه ؟چون تو مناطق محروم پزشک متخخص نداریم؟ سود و منفعتی که تو فروش دستگاه سونو هست باعث همه این بلوا ها شده
  • محمد A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 19
    اگه قراره باری از دوش بیماران و سیستم سلامت به نحو مطلوب برداشته بشه . بهتریتن راه حل که در بیشتر کشورهای دنیا هم انجام میشه اینه که به کارشناسان رادیولوژی که علم کار با اشعه ایکس رو هم دارند ولی به علت سوداوربودن این رشته توسط پزشکان رادیولوژیست مورد استثمار قرار گرفته اند ، اعتماد کرد و اجازه تاسیس مراکز تصویربرداری به انها داد . بدین صورت هم مشکل بیماران تا حدود زیادی حل میگردد و هم اینکه فردی عهده دار این کار می گردد که بیش از 4سال در این رشته تحصیل کرده است و هم بازار کار زیادی برای جوانان تحصیلکرده رشته پرتونگاری پزشکی فراهم میشود .
    • کارشناس رادیولوژی . شهر راز A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      3 2
      جانا سخن از زبان ما میگویی این کامنت های مخالف هم از طرف همان استثمارگران است . حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری ، به اتفاق جهان می توان گرفت
  • مسعود IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    21 2
    با سلام تنها در سه کشور دنیا سونوگرافی توسط سونوگرافر انجام می شود ولی سونوگرافر حق تفسیر ندارد و تصاویر تهیه شده توسط رادیولوژیست تفسیر می شود .ای کاش این تصمیم از سر دلسوزی بود ولی متاسفانه به دلایل دیگه این تصمیمات گرفته می شود بیچاره مردم محروم که با این تصمیمات غیر کارشناسی از وجود متخصص محروم تر می شوند امارها نشان می دهد که کمبود به سایر تخصصها در مناطق محروم بیشتر از رادیولوژی است.
  • استاد جامعه شناسی EU ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    26 1
    این چه حرف مسخره‌ای هست؟کاسبی؟اینکه هرکس تو حیطه تخصص خودش باشه کاسبیه؟یا اینکه برا درآمده بیشتر پزشکان عمومی‌، اونا رو وارد کاری که تخصص ندارن بکنیم و سلامت مردمو قربانی کنیم؟اینکه رادیولوژیست سونوگرافی کنه یا جراح چشم ،چشم عمل کنه اسمش کاسبیه؟اونایی که موافق این مساله هستن دندون تیز کردن که از کارهای تخصصی رادیولوژیست‌ها پول به جیب بزنن بعدشم وانمود کنن که نگران مردم محروم هستن!!مثل متخصصان زنان که بدون دوره سونوگرافی دیدن از مردم بابت سونوگرافی پول میگیرنو خدا می‌دونه چه تشخیصی میدان.این بحث شما مثل این می‌مونه که بگین چون جراح مغز از راه جراحی مغز پول در می‌آره،پس از این به بد میگیم پزشک عمومی‌ هم جراحی مغز کنن تا دیگه جراح مغز ازش پول در نیاره!!!!
  • علي IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    18 1
    عرض شود هزينه ي ويزيت و سونوكرافي معمولي حاملكي كه ما به مركز ابن سينا وابسته به جهاددانشكاهي واقع در قلهك شريعتي مراجعه كرده بوديم ٤٠٠٠٠ تومان بود كه ٢٠٠٠٠ تومان ان مربوط به سونو توسط متخصص زنان بود! در حاليكه همين سونوكرافي در بيمارستان ارش توسط متخصص راديولوزي زير ١٠٠٠٠ تومان بود و بيشتر به نظر مي رسد كه بقيه رشته ها در قالب راديولوزيست كاسبي رآه انداخته اند،باور ندارين برين امتحان كنين
  • مرتضی A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    10 3
    برای خبر انلاین متاسفم یه با گذاشتن این خزعبلات موجب تشویش اذهان عمومی میشود
  • پژمان A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    15 2
    در صورتی که چنین طرحی تصویب میشد همان بلایی که سر مردم مظلوم ما در مورد سونو گرافی کردن متخصص های زنان آمد هم اکنون با قوت بیشتری ادامه میافت. متخصص زنان خودش مریض را ویزیت میکند بعد برای بیمار سونوگرافی تجویز میکند سپس خودش مبادرت به انجام سونوگرافی میکند و مثلا یک کیست تخمدان به نظرش میرسد بیمار دارد و همان کیست خیالی را خودش عمل جراحی میکند و علاوه بر سرکیسه کردن بیمار به او اجهاف کرده و بیخود شکم مریض بیچاره را باز میکند بیچاره بیماران
  • پزشک IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    19 2
    من خودم چند ماه پیش اونطرف بودم تکنسین سونوگرافی زیر نظر رادیولوژیست کار میکنه و کارش فقط عکس پرینت کردن هست و ریپورت با نظر رادیولوژیست انجام میشه
  • حامد IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    13 1
    وزارت بهداشت هر وقت تونست پدیده شوم زیر میزی رو از بین ببره میتونه بگه سونو برای سایر رشته های غیر رادیولوژی نقش کمک به تشخیص رو داره. با وضعیت فعلی انجام سونو توسط غیر رادیولوژیستها فقط برای خالی کردن جیبهای مردمه. آخه کدوم عقل سالمی تو این دوره میاد دستگاه چند ده یا صد میلیونی بخره بزاره تو مطب. بعد روزی حداکثر۴۰-۱۰تا مریض به مطبش بیان و حداکثر ۱-۳ نفرشون انصافا و اخلاقا سونو بخوان که شاید ۲۰ تومن بتونه از مریضا در روز بگیره در حالی که بهره بانکی این سرمایه چند برابر این درامد میشه. وقتی خریدن دستگاه منطقی میشه که از ۴۰ تا مریض حداقل ۳۰-۲۰ تا رو سونو کنه .... اقا برید قصه حل مشکل منطقه محروم با سونوگرافی غیر متخصص رادیولوژی رو برای کسانی تعریف کنید که عقب مونده ذهنی باشن نه ملت فهیم ایران
  • جلال EU ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    18 2
    مشكل مناطق محروم به خاطر كمبود راديولوژيست نيست،بلكه دولت حاظر به همكارى و هزينه كردن براى جلب اين نيروها نيست در ضمن با دادن سونو به ساير متخصصين و پزشكان عمومى بيشتر ضرر را همان مناطق محروم و فقير ها مى بنند،مريض مجبوره جند جا هزينه سونو پرداخت كند،پيش هر كس بره،ميگه بيا اول سونوگرافيت كنم،قبلى هارو قبول ندارم در ضمن راديولژيست ها خود ارجاعى(يعنى خودشان براى خودشان مريض بتراشند)ندارند ولى بقيه خواهند داشت و اونوقته كه مردم پدرشوندر مياد.راديولوژيست ها زير ميزى ندارند ،تعرفه خودشونو ميگيرند،پس مارك كاسبى زدن كاملا بى انصافيه
  • jalal EU ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    16 1
    مشكل مناطق محروم به خاطر كمبود راديولوژيست نيست،بلكه دولت حاظر به همكارى و هزينه كردن براى جلب اين نيروها نيست در ضمن با دادن سونو به ساير متخصصين و پزشكان عمومى بيشتر ضرر را همان مناطق محروم و فقير ها مى بنند،مريض مجبوره جند جا هزينه سونو پرداخت كند،پيش هر كس بره،ميگه بيا اول سونوگرافيت كنم،قبلى هارو قبول ندارم در ضمن راديولژيست ها خود ارجاعى(يعنى خودشان براى خودشان مريض بتراشند)ندارند ولى بقيه خواهند داشت و اونوقته كه مردم پدرشوندر مياد.راديولوژيست ها زير ميزى ندارند ،تعرفه خودشونو ميگيرند،پس مارك كاسبى زدن كاملا بى انصافيه
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    1 10
    دو نوع تعریف از عموم پزشکان رواج دارد یک عده میگویند که پزشکان افرادی پول پرستند و فقط بفکر جیب خود و عده ای هم میگویند ما بهترین پزشان جهان را داریم که زحمت کشیده و در این مملکت خدمت میکنند و بعضی هم هر دو شق قضیه را قبول دارند اما یک پیشنهاد چرا دولت و دستگاههای ناظر در بر خورد با پزشکان عقیمند چرا با پزشکان متخلف قصد توهین ندارم مثل یک سارق یا قاچاق چی حرفه ای بر خورد نمیشود چون ان قاچاقچی هم تا قبل از ورود به این کار ازار به کسی نمیرساند وقتی به خلاف افتاد میشود خطرناک که یک پزشک متخلف میتواند از دزد و قاچاقچی خطرناکتر باشد راه را برای رفتن پزشکان باز بگذارید کسی که پزشکی میخواند باید وصیغه سنگین بسپارد تا تخلف نکند مگر فکر میکنید انهایی که خارجند انها را در پر قو نگه میدارند ؟!!
  • پزشك IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    21 6
    سونوگرافي يك علم است و نه يك دستگاه يا وسيله، اشنايي مقدماتي با انجام سونوگرافي مستلزم مطالعه حداقل ٣٠٠٠ صفحه كتاب تكست مي باشد. نخبه ترين بخش قشر پزشكي وارد رشته راديولوژي مي شوند و انجام سونوگرافي به مهارت بسيار زياد فوق تخصصي نياز دارد!
  • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    12 2
    من در شهری هستم که پزشک متخصص زنان برای سزارین پنج میلیون میگیره به نظر من باید سزارین و به جراح بدن انجام بده متخصصین زنان بد جوری مردم و سر کیسه کردند
    • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      7 1
      شما ها پزشكيد كه ازين نظرات ميديد يا كلا چيزي نميدونيد؟ من هم رفتم ماشينم رو تعمير. كردم زياد گرفتن ازين به بعد بايد اجازه بدن بقالها ماشين تعمير كنند!
  • رحیمی از زابل IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 3
    خدمات دندان پزشکی پدر مردم را دراورده است چه خوب است که در یک طرح شش ماهه به پزشکان عمومی اموزش بدهند تا این قشر دندان پزشک مردم را سر کیسه نکنند
  • دبیر بازنشسته EU ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 0
    اینقدر به هم توهین نکنیم.همه را از معلم و مهندس و وزیر و کیل و ...که بی ارزش کرده اید.اعتبار پزشکان را لااقل برای ما حفظ کنیددرست است که در شرایط سختی هستیم ولی به هم احترام بگذاریم.وقتی کسی که تئوری یا پیشنهاد می دهد،به پیشینه و سایر کارهایش نگاه کنیم و اگر ارزش داشت به سایر حرفهایش هم توجه کنیم. به نظر من کارهای این وزارت خانه تا حالا شایسته نبوده و برای من غیر پزشک نیز تبعات زیادی داشته. اگر نیت به اصلاح و بهبود دارید ، تشنج ایجاد نکنید و به هم افترا نزنید. بگذارید تا افراد نا کار آمد کنار بروند ببینیم آیا اعتدال و تدبر و تعقل ما را نجات خواهد داد؟
  • امين A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 0
    كار كاملا غير كارشناسي، علت اينكه كشور ما جهان سومي مونده همين طرحهاي ابتدايي و مسخره است
  • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 1
    در کل خطرناکه-احتمال اینکه مواد رادیو اکتیو را استفاده نابجا بکند است. ممکن است سلاح بیولوژیک و هسته ای بسازند-رادیواکتیو نخود و کشمش نیست که هر کی خواست بهش بدهید.
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    15 1
    شایعات تایید نشده حاکی از واردات تعداد زیادی دستگاه سونو گدافی چینی با ارز مرجع دارو قبل از این جنجالهای اخیر است
  • من IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    12 0
    من یک جراح زنان میشناسم که برای سونو 50 تومن میگیره بعد چیزی هم بلد نیس این عدالته که آقای سلامی خبرنگار شبکه 2 وزیرو نمیبره از این متخصص زنان بپرسه چرا توکار تخصصی دیگران به اشتباه دخالت میکنه آقای وزیر مگه تو کی هستی اگه مردی بیا و این بی عدالتی رو حل کن بیا و داروهای سرطانی و پیوند کلیه رو بیار که پدر ما دراومده درود بر دکتر لنکرانی
  • متخصص هماتولوژی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    16 0
    متاسفانه دوره وزارت دکتر طریقت بسیار پر حاشیه بوده پشت سر ایشان احادیث زیادی وجود دارد که مسولین عالی رتبه باید بررسی کنند
  • علی NL ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    13 0
    متاسفانه من هم ارتباط بین واردات دستگاه‌های چینی‌ و این بحثهای مطرح شده توسط وزیر رو شنیدم،که زمینه رو برای فروش بیشتر دستگاه‌ها آماده می‌کنه!!
  • م A1 ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    10 0
    واقعا که با ارز مرجع دارو چه بلایی سر مردم مآرن که خود پولدارتر شوند باید وزیر و همفکراش پاسخگو باشند
  • سارا IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    16 1
    مردم مناطق محروم آیا شما حاضرید توسط غیر متخصص سونوگرافی شوید؟ آیا جان شما با جان مردم مناطق برخوردار تفاوتی دارد؟
  • کارشناس بهداشتی IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 0
    اگر بخواهیم واقع بینانه قضاوت کنیم خصوصا در شرایط اقتصادی فعلی اینکه رشته تخصصی را که نیاز به تجهیزات نسبتا گرانقیمت و وارداتی دارد عمومی کنیم فقط به نفع یکعده رانت خوار وسوجو می باشد ولی جای تعجب است که چرا وزارتبهداشت بدون توجه به این امر پیگیر این مسءله میباشد با توجه به بدنه کارشناسی قوی وزارتخانه بعید است که این واقعیتها مطرح نشده باشد
  • امیررضا IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    10 0
    بفرمایید مصداق موارد نادر درسونو چیست؟آیا ندیدن توده کلیوی و اطمینان بخشی به بیمار (اطمینان کاذب)خطرناک نیست؟ آیا پزشک غیرحاذق(غیررادیولوژیست) با سونو ویا تفسیر رادیوگرافیش میتواند اطمینان به صحت و یا بیماری به بیمار بدهد این اطمینان چه ارزشی برای بیماردارد تاوان گناه دامن همه رامیگیرد کلکم راع و کلکم مسول عن رعیته
  • یک ایرانی A1 ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    11 0
    متاسفانه مشکل مناطق محروم برای خدمات رادیولوژی بیشتر از سایر رشته های تخصصی نیست.من خودم در اورزانس بیمارستان کار می کنم .بارها شده بیمارانی رو دیدم با یک جواب سونو که تشخیص اپاندیسیت داده شده از شهرستان جهت نبود جراح به مرکز استان امدند.گذشته از این خودم هم جستجو کردم دیدم تنها در 3 کشور دنیا فردی به نام سونوگرافر وجود داده که بعد گذراندن 2 سال فقط تصاویر رو تهیه می کنه و تفسیر بر عهده متخصص رادیولوژیست هست. نکته مهم تر در همین ایران ما تصویربرداری برای حیوانات تنها توسط متخصص imaging دامپزشکی انجام می شود حالا ما مناطق محروم رو از متخصص محروم می کنیم؟ من دیدم که رزیدنت های رادیولوژی هنوز بعد 2 3 سال سونو کردن باز هم از اساتیدشان راهنمایی می خواهند.پزشک عمومی بعد 6 ماه چی قرار هست یاد بگیر
  • احسان IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    2 0
    از وزیر بپرسید چند شهرستان را می تواند نام ببرد که رادیولوژیست ندارد. قطعا به 20 مورد نمی رسد. راه حل بهبود کاری در آن شهرستانها نیست؟ بله در کنیا هم به علت کمبود پزشک در روستاها پزشکیار دارند که دو سال درس خوانده. و در شهر ها پزشک هست که اگر لازم شد بیماران را پیش ایشان می فرستند. آیا ما اینقدر رادیولوژیست کم داریم؟ مشکل اینجاست که وزیر محترم به جای اینکه به فکر پرداخت حقوق پارسال پرستاران و پزشکان و... باشد، به جای این که مطالبات بیمارستانها را از یبمه ها وصول کند، به جای این که کلا به دنبال ارتقای سلامت جامعه باشد، با افکار عمومی بازی می کند و به دنبال کسب محبوبیت در این روزهای آخر از راههای پوپولیستی است.
  • ,فريد A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    4 0
    همين کسانى که مى خوان اين قانونو بذارن خودشون حاضرند زنو بچه هاشونو پزشک عمومى سونوگرافى کنه,مگه خون بچه هاى شما از خون بچه هاى مناطق محروم رنگين تره خجالت نمى کشيد عوامفريبى مىکنيد.
  • منطقه محروم A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    1 0
    مثل همیشه با شعار حمایت از مناطق محروم می خواهند به اهداف خودشان برسند.اینان اگر صادقند رادیولوِژیست را برای مناطق محروم استخدام کنند نه اینکه مثل همیشه پایین ترین خدمت را به مناطق محروم بدهند وزیر بهداشت لطف کند این نبوغ خود را برای خانواده خود بکار گیرد نه برای زن و بجه مردم در مناطق محروم!
  • رادیولوژیست طرحی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    1 0
    با سلام اینجانب مطب ندارم و بخش خصوصی هم نیستم. من و همکارم تمام عید 92 در خدمت مردم بودیم و حتی اینجانب روز پنجم فروردین ساعت سه بامداد در وقت آنکالی در حالیکه جراح در بیمارستان حضور نداشت برای یک مورد واژگونی خودرو در حالیکه مصدومین حال رضایتبخشی داشتند حاضر شدم. کم کاری بقیه پزشکان بیش از متخصص رادیولوژی هست. اغلب پرستاران باید دستورات تلفنی پزشکان را اجرا کنند. بیمار هنوز معاینه نشده پزشک یک سونوگرافی تلفنی برای خلاصی از حضور در بیمارستان براش میخواد و قبل از ویزیت پزشک اول باید بیمار سونوگرافی بشه که اغلب هم در صورت حوصله پزشک در معاینه بیمار نیازی به آن نیست و مریض هم بیخود معطل سونوگرافی و هزینه نمیشه. خبر لطفا بخاطر عدالت و آگاهی مردم از مشکلات نظر مرا منتشر کن.
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    کاش وزیر بهداشت به ترتیب اولویت کمبود نیرو اقدام میکرد اونوقت احتمالا باید دوره های چند ماهه برای جراحی آب مروارید و جراحی های ارتوپدی و جراحی اعصاب و ... میگذاشت میخوام بدونم اگه این طرح اجرا بشه کی میتونه نظارت کنه که از مردم چقدر پول میگیرن
  • س IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    به نظر شما پزشک عمومی تو رادیولوژی تخصصی تره یایک متخصص ردیولوژی یا حتی کارشناس رادیولوژی ؟؟؟!!!! اقای وزیر بهداشت و رئیس سازمان سنجش هم پس باید باهم توافق کنن که دانشجو نگیرن وقتی که کار نیست