آیت الله مهدوی‌کنی:انشالله به اعتدال در عین حفظ کردن اصول برسیم/دعوای جناحها با صلوات بفرست!حل نمیشود

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز سحر روز جمعه دهم رمضان نیز به تبیین واژه«اعتدال» و مختصات آن پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله مهدوی کنی که سحرهای ماه مبارک رمضان در برنامه تلویزیونی ماه خدا چند دقیقه ای به بیان نکات اخلاقی و قرآنی می پردازد در دومین شب متوالی به تبیین «اعتدال» که شعار انتخاباتی حجت الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بود پرداخت.[ایــنــجـــا]
رئیس دانشگاه امام صادق(ع) در انتهای مواعظش در دعایی گفت:«انشاالله به اعتدال در مقام عمل برسیم در عین حفظ کردن اصول.»
وی با اشاره به اینکه «اعتدال به معنی وسط نیست» افزود: اگر امت وسط هستیم به این معنی است که امت میانه ایم و در طریق راست و صراط مستقیم حرکت می کنیم. در اخلاق هم اینطور نیست که وسط تهوّر و ترس شجاعت باشد.
وی تاکید کرد: معنی اعتدال این نیست که در مقام داوری وسط افراط و تفریط را بگیریم بلکه اعتدال جایگاه خاص خودش را دارد.
آیت الله مهدوی کنی یادآور شد: مثلا وقتی میخواهیم مسائل اخلاقی و سیاسی را تبیین و پیاده کنیم قدری مدارا کنیم. [چرا که] 100 درصد نمی توانیم آنچه را می خواهیم پیاده کنیم. چون عده ای کند تر هستند و عده ای تند تر هستند باید بگوییم چند قدم شما جلو بیایید و آنهایی که عقب افتاده اند خودشان را برسانند.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه اعتدال «راه واقعی نیست بلکه مقدمه است» گفت: مثلا برای اینکه به سمت قم برویم همه باید با هم در یک مسیر برویم تا به مقصد برسیم.
وی ضمن اشاره به تدریجی بودن تغییرات گفت: در مقام پیاده شدن مسائل یک دفعه نمی توانیم کاری انجام دهیم. [به طور مثال] یکی از ارزش های انقلاب این است که دروغ نگوییم یا رشوه نگیریم اما آیا یک روزه می توانیم این مسائل را حل کنیم؟
رئیس انشگاه امام صادق تصریح کرد: اگر اعتدال به معنای این باشد که در دعوا یکی بگوید صلوات بفرستید! این درست نیست. اگر بخواهیم جناح های مختلف را با صلوات نزدیک کنیم و آشتی دهیم نمی توانیم اصلاح کنیم. چون وقتی در دعوا یکی آن وسط می گوید صلوات بفرستید! طرفین دعوا وقتی آن طرف تر می روند باز هم دعوا می کنند.
وی با بیان اینکه«هر دولتی که می آید باید اصول را در نظر بگیرد» ضمن بیان مثال هایی به توضیح نظرش درباره «اعتدال» پرداخت و افزود: مثلا همه باید صاحب خانه شوند اما همه یک گونه خانه نخواهند داشت. [باید توجه داشت] برای رسیدن به عدل و قسط اسلامی زمان لازم است.
وی با اشاره به برداشت های غلطی که از «اعتدال» می شود گفت که منظور از اعتدال در حجاب چند درجه کمتر از بی حجابی نیست و افزود: اگر به خانم هایی که حجاب ندارند می گوییم حجاب امر اسلامی است و اینگونه نیست که بگوییم حد وسطش را نگه دارید. یا اگر بگوییم چون اعتدال داریم کاری به خانم های[بی حجاب] نداریم و هرچه دیدیدم، ندیدیم! این درست نیست.
وی در پایان دعا کرد:«انشاالله به اعتدال در مقام عمل برسیم در عین حفظ کردن اصول.»

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    50 2
    حاج آقا وقتی ما رای دادیم به اعتدال اصولگرا رای ندادیم. منظورم اینه که ما به وسط راست رای ندادیم سوادمون هم اندازه شما نبوده و نیست که بفهمیم این وسط راست که شما میگی چه جوریه. ما به وسط وسط رای دادیم.
  • حسین علی NL ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    31 1
    امید خوبه ولی نباید رویایی باشه...از روز اول اعلام اسامی وزرا دعوا شروع میشه...روزنامه ک میگه چرا اون.. خبرنگاری ف میگه چرا این و.....دعوا شروع و روزنامه ها مجلسی ها رو تحریک میکنن...حالا هر کی به امید کلمه اعتدال ساکت مونده ولی حتی اگه وزرا از همه اقشار باشن باز بحث اینه مهمترین وزرارت خانه ها دست کیه..
  • کیوان EU ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    16 1
    جالبه از روزی که آقای روحانی با شعار اعتدال انتخاب شد, خیلی ها شروع به تفسیر اعتدال کردن! بیشترم از جناح اصولگرا سعی داره با معنی سازی برای اعتدال آقای روحانی را در محدودیت قرار دهد. این توضیح اعتدال امثال بالا یا اقای شریعتمداری, صرفا برای کج کردن مسیر حرکته کشتی مشترک اعتدال به سمت اصولگرایی است. راه حلش هم تعیین و تبین دقیق اعتدال از سوی اقای روحانی است. هرچه هم دیرتر نظر قاطع خودشو نگه, دیگران پررو تر شده و اعتدال اصولگرا را مطرح می کنند و کار برای ایشان سخت نت تر خواهد شد
    • سعید A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      9 0
      اعتدال مورد نظر آقای روحانی همان شعارها و وعده های انتخاباتی ایشونه و مردم اجرای بدون کم و کاست همونا رو میخوان دقیقا" حق با شماست کیوان اصولگراها میخوان ایشونو محدود کنن و به سمت خواسته های خودشون متمایل کنن.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    تفسیر نمی خواد گاهی وقت ها همان معنی نزدیک به ذهن کامل تره اگر قرار باشه تفسیرش کنیم باید به عدد نکته نظرات حضرات برایش تفسیر نوشت بلاخره اعتدال همان است که مردم به آن رای دادند درست نقطه مقابل افراط