یک پوشش 100 میلیارد تومانی برای دیده نشدن یک میراث غرورآفرین ملّی! چرا؟

می‌گویند: هنر مدیریت آن است که بتواند چالش‌ها را به فرصت و تهدیدها را به مزیت در کمترین زمان و اندک‌ترین هزینه‌ی ممکن بدل سازد. در سفری که چندی پیش به استان خراسان جنوبی داشتم، در مسیرم، فرصتی دست داد تا به دیدن سد باستانی کُریت در 56 کیلومتری جنوب شهر طبس (به سمت دیهوک) بروم تا دریابم که چگونه ما یک فرصت و مزیت بی همتای تاریخی و گردشگری خود را به یک چالش و وهن نظام مهندسی خویش بدل ساختیم! یادداشت پیش رو، شرح این شرمندگی است ...

    تعریف سد کُریت را بسیار شنیده بودم. می‌گفتند که این سازه، شگفت‌آورترین دستاورد بشر در قرون وسطی به شمار می‌رود و در طول 550 سال (بین قرون 14 تا بیستم میلادی) با ارتفاع ۶۰ متر بلندترین سد قوسی جهان محسوب می‌شده و هم‌اکنون نیز یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای صنعت مهندسی ساختمان به‌شمار می‌رود؛ به نحوی که تاکنون ده‌ها دانشمند و مهندس عالی‌مقام را از سراسر جهان به نزد خویش خوانده تا متوجه راز و رمز ماندگاری‌اش شوند. افزون بر آن، نام سد کریت به دلیل عظمت و اهمیتش در سفرنامه‌های متعدد و کتب مربوط به آبیاری در سطح ملّی و بین‌المللی بارها آمده است، از جمله باید به سفرنامه شاردن و هانری گویلو و تاریخ آب و آبیاری در ایران اشاره کنم. بر بنیاد چنین اهمیتی بود که سرانجام مسئولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در سال 1379 اقدام به ثبت ملّی این اثر به شماره 3523 کردند تا آن را از گزند تخریب‌کنندگان کهن‌زادبوم‌های فخرآور ایرانی نجات دهند. غافل از این که پنج سال بعد، با ساختن یک جرثومه‌ی سیمانی و بزرگ در همان محل سد قدیمی، عملاً چشم‌انداز دیداری این سد باستانی و پرشکوه ایرانی برای همیشه کور شد. نام سد جدید را هم البته به احترام سد باستانی، کُریت نهادند تا لابد اندکی از احساس گناه‌شان کم شود! درست مانند سلاطینی که فرزندان‌شان را از بیم تصاحب تاج و تخت از بین می‌برند و بعد برای کاهش احساس گناه‌ و عذاب وجدان‌شان، یک عمارت پرشکوه به یادش می‌سازند و نامگذاری می‌کنند!

سد کریت باستانی پیش از ساختن سد جدید   

تازه مسئولین میراث هم خودشان را راضی نگه داشته و می‌گفتند: اگر مقاومت ما نبود، می‌خواستند، سد کریت را در درون دریاچه سد جدید قرار دهند تا به زیر آب رفته و غرق شود، اما ما اجازه ندادیم و کاری کردیم که تاج سد، چند متری جلوتر از مکان اولیه پایه‌ریزی و طراحی شود!! و البته بدین‌ترتیب، دیگر امکان تماشای سد کریت از بین رفت، مگر آن که مانند همین عکس‌ها، از چنین زاویه‌ای بتوان آن را تماشا کرد.
    غم‌انگیزتر آن که در طول هشت سال گذشته که از احداث سد جدید می‌گذرد، عملاً آبی هم در پشت آن جمع نشده و مخزن بزرگ آن در اغلب اوقات سال کاملاً خشک مانده است. واقعیتی که البته پیش‌بینی آن چندان هم دشوار نمی‌توانست باشد، چرا که در غیر اینصورت، چگونه چنین سازه‌ای می‌توانست بین 500 تا هفتصد سال دوام آورد و به زیر آب نرفته و فرو نپاشد؟!

     در شرح کیفیت استحکام  این سازه باید به مقاومت حیرت‌انگیز‌ش در برابر زلزله 7.8 ریشتری طبس اشاره کنم که در سال 1357 به وقوع پیوست و تقریباً همه چیز را در گستره‌ی وسیعی نابود کرد و خسارت‌های مالی و جانی فراوانی آفرید، آما سد باستانی کُریت همچنان استوار باقی ماند و خم به ابرو نیاورد.

وضعیت کنونی سد کریت

    در حقیقت اگر به جای ساخت این سد جدید، می‌کوشیدیم تا سد قدیمی را زیر نظر صاحبنظران و اساتید این حوزه مرمت کرده و همزمان با تکمیل زیرساخت‌های لازم، امکان رونق گردشگری تاریخی و علمی در این محل را فراهم می‌کردیم، هم می‌توانستیم درآمدی پایدار برای مردم منطقه بیافرینیم، هم گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را با عظمت توان مهندسی ایرانی در صدها سال پیش آشنا می‌کردیم و هم شاید مهم‌تر از بقیه، یک سازه‌ی سیمانی 100 میلیارد تومانی (به قیمت سال 1384) روی دست‌مان باد نمی‌کرد تا به جای آن که شناسه‌ای بر توانمندی مهندسی ما باشد، عاملی برای شوخی و لطیفه گردد!!

سد کریت پس از حبس شدن از نمایی دیگر

    پسین گفتار:
    به نظر من اگر مسئولین سازمان میراث فرهنگی دخالت نکرده و اجازه می‌دادند تا سد جدید در همان محل مورد نظر سدسازان محترم ساخته شود و آن چند متر تغییر مکان ندهد، بهتر بود! آیا کسی می‌داند که چرا؟

 

مشخصات سد جدید

 

     آنچه در باره لکنت‌های مدیریت آب در کشور باید بدانیم:

    - چرا باید از رودخانه‌ها در برابر سدهای بزرگ محافظت کرد؟

    - پانزدهمین سالگرد روز جهانی مقابله با سدسازی

    - یک خبر بد برای سدسازان در جهان!

    - هشت سدی که ساخته نشد، اما کشاورزی را سیراب کرد!

    - 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 73
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهيل A1 ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    387 4
    اينجاست كه جايزه زرشك طلايي به درد مي خوره!
    • بی نام US ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      79 77
      روحانی مچکریم
    • صداي جوانان IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      8 83
      يه چيزي واسه من سواله و اونم اينه كه اگه سدسازي چيز خوبي بود / چرا خدا براي كنترل آبها سد طبيعي ايجاد نكرده؟ / چرا انسان سرخود سد مصنوعي ساخته؟ / يعني نعوذ بالله انسان بيشر از خدا حاليشه؟
    • مرشد A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      52 7
      چرا خاویار یه عده رو آجر میکنی؟ خیلی ها خاویار زن و بچه شون رو از همین سد ها در میارن
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      40 7
      به صدای جوانان یه سوال فکرمو مشغول کرده. یعنی انسان بیشتر از خدا حالیشه که از زمان پارینه سنگی داره پیشرفت میکنه و امروز به اختراع مهم کامپیوتر دست یافته؟؟؟ یعنی خدا حالیش نبوده؟؟!! آخه عزیز من این چه حرف مسخره ای بود زدی؟؟! یعنی خدا باید همه چیزو واسه آدم میساخت؟؟!! از اون حرفا بودا.......!!!
    • صداي جوانان IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      11 25
      جناب بي نام / شما سد سازي رو با كامپيوتر يكي ميدوني؟ / سد سازي دست بردن تو طبيعته / واسه همينه كه ديگه طبيعت با ما سر ناسازگاري داره عامو / و گرنه چه دليلي داره درياچه اي مثل درياچه اروميه بخاطر سدسازيهاي بي رويه به اين روز بيافته / و يا زاينده رود و هزاران مثال ديگر
    • حميد بهنام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      9 6
      جالبه كه طرحش زمان خاتمي ارائه و اجرا شده!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    272 3
    و متاسفانه از این جور سدهایی که هرگز آبی را در مخزن خودشان ندیدند، کم نیستند!!!
    • سهيل A1 ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      277 5
      براي خوشون كه پول داره اگه واسه ملت آب نداره!
    • ثامن A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      82 5
      مثل سد شهيد مدني تبريز كه آبگيري نميشه آب بهش نفوذ و گسل رو فعال ميكنه و زلزله چهار سال پيش تبريز كه همه به وحشت افتاده بودند رو رقم ميزنه بله چهار سال پيش آب رو به پشت سد هدايت كردند بعدش زلزله اومد.
    • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      57 1
      یعنی سد شهید مدنی الان آب نداره؟
    • ثامن A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      64 2
      بله آب گيري نميشه چون نفوذ ميكنه .
    • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      17 0
      البته که نان دارد اگر نداشت در زمانه ای که آثار تخریبی سدها بر محیط زیست و بیشتر بودن ضررهای آنها از مزایایشان ثابت شده و تمام دنیا در حال جمع آوری سدها هستند ما پروژه های عظیم سدسازی را اجرا نمی کردیم.
    • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      8 0
      احسنت ...
  • بی نام IN ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    70 1
    اجرای هر سازه و یا فعالیت عمرانی در نزدیکی ابنیه های که دارای ارزش های باستانی و فرهنگی دارند تنها با اخد مجوز از دستگاههای ذیربط امکان پذیر می باشد. برای احداث اینجنین سازه ای می بایستی در طرح مطالعات اولیه و توجبهی حریم امن سد قدیم ملاحظه می شد. در جنین شرایطی کارفرما یان و مجریان طرحها طبق قانون، پس از اخد مجوز از دستکاههای ذیزبط نظیر سازمان میزاث فرهنگی ، منابع طبیعی ... می توانند نسبت به ساخت و اجرای طرخ اقدام نمایند. در صورت عدم احراز این مجوزها تحت هر شرایطی تخلف صورت گرفته و دستکاههای متخلف باید پاسخگو باشند
    • ناظر A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      108 0
      مشخصه که این خطای فاحش مدیریتی با مجوز سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته و همه در بروز این فاجعه مقصر هستند. از وزارت نیرو گرفته تا سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی که مجوز داده اند.
    • امین US ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      57 6
      اجازش رو آن زمان از آقای رحیم مشایی گرفته بودن
    • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      18 9
      خیر ... مربوط به قبل از دوران رحیم مشایی می شود.
    • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      24 1
      تير ٨٤. از اقاي مرعشي اجازه گرفته شد
  • بی نام IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    71 0
    لذت دیدنش که از ما گذشت اما هزاران سال بعد از هر دو سد مردم دیدن میکنند وتازه به این هوش ایرانیها و اینکه این سد جدید محافظ اون قدیمه هست چه داستانها که ساخته نمی شود!
  • بی نام IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    73 13
    خوب، می بینیم که نوشته در تیرماه 84 به بهره برداری رسید. جناب آقای خاتمی و کابینه محترم پاسخ گو باشند!
    • سهيل A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      84 7
      كاملا درسته. در جرمي به نام سدسازي فله اي چند دولت شريك جرم هستند. از دولت سازندگي گرفته تا دولت خاتمي و دولت كنوني.
  • شين A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    55 0
    تاسف انگيز است و آدم احساس شرمساري مي كند . از يك طرف كار ننجيده دوستان وزارت نيرو و از ديگر سو توجيه مضحك دوستان ميراث فرهنگي !
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    8 44
    با سلام از پیوستن طبس به خراسان جنوبی بیش از 6 ماه نمیگذرد لطفا این موضوع را به پای مسئولین استان ما نگذارید.
    • حميد IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      25 0
      مسئولين استان شما از كره مريخ اومدن؟؟؟؟؟
    • مجید A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      23 1
      حالا این وسط این هم داره بندری میزنه. دوست عزیز بحث یه پروژه ملی است. هیچگاه هیچ پروژه ملی ای ربطی به مسئولین استانی نداشته است.
    • طبسی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      1 17
      با سلام خدمت شما دوست عزیز ما چنان مشتاق استان شما خراسان جنوبی نیستیم که تازه دارید طرفداری هم میکنید ما با یزد هستیم و یزد را دوست داریم و این افراد که به خاطر منافع خودشان طبس را به محروم ترین استان ایران الحاق کردند باید جواب بدهند.یزدو طبس برادرند پیرو خط رهبرند
    • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      14 0
      باباجان یزد و بیرجند و طبس نداره که ... ما همه ایرانی هستیم و باید به جای جای مملکت خود عشق بورزیم و نسبت به آن تعصب داشته باشیم و اجازه ندهیم تا سرمایه های گرانقدرش اینگونه نابود شود.
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    31 1
    افسوس
  • amir JP ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    22 0
    متأسفانه این بار اولی نیست که مدیران بی لیاقت و بی کفایت ... دست به همچون اعمالی می زنند. واقعیت موجود این است که با این گونه اعمال مدیران بی‌لیاقت و بی سواد محترم ، نمی توانند آثار و پیشرفتهای به جا مانده از دلسوزان واقعی و اجداد این سرزمین را نابود کنند ...
  • ميثم A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    20 0
    نوش دارو بعد از مرگ سهراب .چرا هيچ كس جوابگو نيست.فقط بايد بعد از اتمام اين پروژه ها يادمون بياد ؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    27 2
    چرا بیشتر آدمای این مملکت اینجوری اند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! همین مدیران و مسئولان قشنگ هم یکی از ماها هستند دیگه!!!!! ما چرا اینجوری هستیم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! فکر کنم از زمان قاجار به این طرف آمریکا یا انگلیس باکتریی، میکروبی، ویروسی، اورانیوم غنی شده تضعیف شده ای، چیزی به خورد ما داده اند که همش در حال ویران کردن تاریخ و تمدن و محیط زیستمون هستیم!
    • وروجک A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      13 0
      غزیزم این تفکر دائی جان ناپلئونی رو ولش کن ما اصلا قدرت تفکر نداریم و بیشتر کارهائی که انجام میدهیم نه بر مبنای تفکر و دور اندیشی که بر مبنای حس غریزی و حیوانی خود انجام میدهیم من تاکید میکنم تقریبا در هر کاری که انجام میدهیم. حالا اگه این کننده کار مسئول باشه و یا یکی مثل من و شما یه شهروند عادی. من و شما هم اگر یک روزی در برابر تصمیم گیری در مورد پروژه ای قرار بگیریم، نه بر مبنای تفکر انسانی که بر مبنای غرایزی نظیر خود برتر بینی و یا اثبات وجود خود و یا اعمال نفوذ در جائی و اثبات قدرت خود اقدام خواهیم کرد و هر نجوای تفکر و دور اندیشی را سرکوب خواهیم نمود. ضمنا متاسفم برای خودم که 10 سال پیش تا نزدیکی این سد رفته بودم ولی فرصت بازدید از آن را نکردم
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      8 0
      اگر 10 سال پیش رفته بودی. حالا از معدود آدمهایی بودی که می توانستی بگویی در کنار سد باستانی کریت و رو به دوربین لبخند زده ای! حتا این امکان را هم از ما گرفتند ...
  • محمد A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    27 1
    جناب درویش فکر نمی کنید برخی افراد در پوشش توسعۀ کشور برای تخریب میراث باستانی و تاریخی ایران مأموریت دارند؟
  • سد ندیده IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    25 0
    دوستااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان نگاه کنید. چند قطره آب در اعماق سد دیده میشه. کی میگه این سد کارشناسی نشده؟ تعجب میکنم.
  • علیرضا IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    73 8
    خاتمی مچکریم. شما لطف داشته و دارید به فرهنگ و تمدن ایرانی. زمان شما و هاشمی بزرگوار از این اتفاقات بسیار افتاد. باید تشکر کرد از شما. این نشان می دهد مدیریت در این کشور با عدم مطالعه دقیق و کارشناسی صحیح مواجه است و این ربطی به دولت خاتمی ندارد و در همه دوران معاصر چنین بوده. حال باید به فکر هزاران اثر باستانی باشیم که آنها به این سرنوشت و بدتر از این دچار نشوند. چند روز پیش یک محوطه باستانی جهت ساخت چند قبر ویران شد. خوب این هم تشکر دارد از جناب احمدی نژاد. اگر دلسوزان فرهنگ به فکر فرهنگ نباشند ، مطمئن باشید سیاست مداران برای آن طرحی نخواهند داشت. به فکر باشید و باشیم ...
    • ناظر A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      24 0
      سخن درستی جناب علیرضا. تنها راه حفظ میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی این سرزمین از گزند توسعه ناپایدار آن است که مردم خود قدر این سرمایه های بی جایگزین را بدانند و در شمار مطالبات اساسی خود پیگیری کنند. شرط این مساله هم آن است که تشکلهای مردم نهاد و جوامع مدنی امکان فعالیت آزادانه در چارچوب قانون را بیابند و این همه نگاه امنیتی و شک برانگیز را از روی آنها برداریم.
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      6 0
      عجب ... پس پاسخ پسین گفتار آقای درویش این است!! راس می گی ها ... اگر میراث دخالت نکرده بود. با توجه به این که آبی قرار نبود پشت سد جمع شود، همچنان می توانستیم سد باستانی کریت را ببینیم.
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    18 8
    این هم پروژه عظیم مهر مانگار!!
    • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      17 10
      اگه چشماتو باز کنی می بینی نوشته افتتاح در تیر 84، یعنی دوره خاتمی
    • جواد A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      20 7
      این سد در دولت آقای خاتمی ساخته و افتتاح شده!
    • طبسی IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      12 0
      هر کس این کارو کرده حتما برای خودش دلیلی در زمان خودش داشته! ولی زمان که می گذره میبینیم دلیلش هر چی که بوده نهایتا به تخریب آثار ملی و جهانی منجر شده و غلط بوده. امیدوارم یا زودتر همه جا رو خراب کنن که خیال ما دیگه راحت بشه یا دیگه از این به بعد یاد بگیرن در هر پستی آدم متخصص بگذارند.
  • دلسوز A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    13 18
    این هم نوعی گفتگوی تمدنهادردولت اصلاحات است .گفتگوی تمدن قدیم باتمدن جدید
  • علي IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    35 1
    خيلي عجيبه كه دوستان دنبال كسي مي‌گردند كه در اون زمان رييس دولت بوده. دوستان! اين طرح مشاور داشته، كارفرما داشته، ده‌ها كارشناس روش كار كردن، ده‌ها كارشناس هم نامه نوشتند و گفتند اين كار خطاست! اما اين سد ساخته شد چون نظام مهندسي مشاور (كه يك نفرش من هستم) در اين كشور مثل خيلي چيزهاي ديگه ضعيفه. و در جواب پسين گفتار: بله! چرا كه همين سد قديمي هم پر نمي‌شد تا چه رسد به اين كه مخزن سد جديد پر بشه و سد قديم در مخزن اون بيافته. طرحي كه حدود 600 سال توسط روستاييان با كمترين هزينه تكميل و بهره‌برداري شده كجا و طرحي كه از سر سيري توسط ما مهندسان شهرنشين محافظه‌كار طراحي شده كجا!!
    • ناظر A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      14 0
      آفرین. به این می گویند: حرف حساب. درود بر شما علی آقا.
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      2 0
      عجب ... پس پاسخ پسین گفتار آقای درویش این است!! راس می گی ها ... اگر میراث دخالت نکرده بود. با توجه به این که آبی قرار نبود پشت سد جمع شود، همچنان می توانستیم سد باستانی کریت را ببینیم.
  • امیر A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    21 0
    هنر نزد ایرانیان امروزی هست و بس. آفرین بر این همت جهت نابودی آثار باستانی یا سپردنشان به دست اغیار.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    13 0
    حیف حیف حیف ....
  • سعید A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    9 0
    متاسفانه یکی ازمشکلات دردناک کشور ماگزارشهای باصطلاح کارشناسی غلط وغیرعلمی ودورازواقعیت است که باصطلاح کارشناسان کم سوادواحیانا بزدل بصورت سرسری وباعجله وبدون تحقیق وتعمق کافی تهیه میکنند وبنام گزارش کارشناسی انجام پروزه وتایید صحت مکان یابی به مدیران رده بالاارائه میکنندوپس ازانجام پروزه اینگونه جواب!!میدهد.
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      5 0
      و یکی دیگر از مشکلات ما این است که اغلب این کارشناسان اصلن متوجه اهمیت وجود چنین سازه هایی در تعیین ارزش ماتریس های خود نیستند! چون جزوه های دانشگاهی که خوانده اند، تکراری و قدیمی است!!!
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    9 0
    من نمي دانم آخر مسئولين كي مي خواهند به خودشان بيايند و به آثار تاريخي اين مرز و بوم ارج بگذارند در بعضي از شهرها ديده ميشه كه اماكن تاريخي در كنار انبوهي از زباله رها شده و هيچكس به فكر نيست.
    • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      6 0
      لابد وقتی که دیگر مسئول نیستند!
  • بی نام GB ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    4 4
    به دليل همين شاهكار هاست كه بايد به اين دولت خدا قوت گفت!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      4 0
      البته این موضوع مربوط به دولت هشتم بوده و نه دهم!
    • طبسی IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      2 0
      خوب بود مطلب رو دقیق می خوندید. این سد سال 84 در دولت آقای خاتمی ساخته شده
  • ح.ع IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    4 0
    فکر نکنم استدلال آخر آقاي درويش به اين منتهي شود که اگر مسئولين ميراث دخالت نکره بودند بهتر ميتونستيم سد را ببينيم. زيرا کارشناسان وزارت نيرو سد موجود را تخريب و سد جديد را بر روي آن ميساختند.
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      7 0
      یعنی واقعاً اگر مقاومت میراث فرهنگی نبود، کارشناسان وزارت نیرو بدون هیچ حسی و به راحتی سد کریت را تخریب می کردند؟! مگر آنها ایرانی نیستند؟!!
    • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      3 0
      منم با ح.ع موافقم !
    • ناظر A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      8 0
      ظاهراً مطابق نقشه اولیه، قرار بوده که سد باستانی در محوطه دریاچه سد جدید قرار گیرد که میراث مخالفت کرده و گفته در این شرایط سد باستانی به زیر آب خواهد رفت و به تدریج نابود خواهد شد. منتها از آنجا که اصولاً آبی وجود ندارد که پشت مخزن بزرگ این سد جمع شود! در نتیجه اگر همان گزینه اول اتفاق می افتاد، سیما و چشم انداز دیداری سد حفظ می شد.
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    7 0
    فکر میکردیم دولت نهم و دهم فقط از این کارا میکنه!!!!!!
    • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      5 0
      یعنی فکر کردین دریاچه ارومیه فقط ظرف این 8 سال به این وضع افتاده؟!!!!
  • سهيل A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    10 0
    انگار عقل مهندسان ايراني در هفتصدسال پيش بيشتر از همتايان امروزشان بوده!
  • فرامرز IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    6 0
    اتفاقا این فرصت خوبی است که مجموعه ای از شاهکارهای کلیه عزیزان!! در کتب درسی دانشگاهی برای رشته های عمران و فنی و مهندسی گذاشته شود و کلیه دانشجویانی هم که با رشته های ارزیابی زیست محیطی و میراث فرهنگی سر و کار دارند از این تجربیات ارزشمند! معاصر حداکثر استفاده و بهره برداری را ببرند!!
  • مریم کمالی IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    5 0
    سد 15خرداد هم آب اش تلخی داشت ودر سکوت شهر دلیجان پشت درخت ها پنهان شد . مسئولین و فرزندان ایران چرا به خاطر این همه اشتباه واین همه فاجعه آفرینی برای محیط زیست وتخریب و ندانم کاری محاکمه نمیشوند هر چند رودی که مرد دیگر زنده نمیشود مگر با معجزه
  • بهرامی IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    3 0
    اخه دنیا داره به سمت خراب کردن سدها حرکت میکنه. ما تازه داریم شروع میکنیم برای ساختن. خواهشا حقابه سپایین دست رودخانه ها رو بهش بدین. قورباقه، لاک پشت هم سهم داره.
  • طبسی IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    3 0
    این سد تو شهر منه. از دیگر دستاوردهای میلیاردی مسئولین شهرمان احداث تصفیه خانه ی عظیمی است که پس از تکمیل شدن آب ندارن بندازن تو تصفیه خانه آب تصفیه کنن. من پیشنهاد میدم به خاطر اینکه تصفیه خانه بیکار نباشه هوای آلوده ی تهران رو ول کنیم توش تصفیه بشه تازه ارزونتر هم حسابشون می کنیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    8 0
    بزرگترین مشکل عدم پاسخگویی و اعمال مجازات و مطالبه خسارات مسئولین غیر مسئول و کارشناسان ناکارشناس طرحهای مصیبت بار اینچنینی تو این مملکت که فقط دغدغشون پهن کردن سفرهای و هپلی هپو کردن پول و سرمایه این ملت دور همی بوده و هست
  • قلندر A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    9 0
    جناب درویشی کاش می دانستیم که شما به خراسان جنوبی می ایید تا شاهکارهای دیگری هم نشانتان دهیم که چگونه به دست ناکارشناسان رو به تخریب است و صدای دلسوزان هم به گوش کسی نمی رسد.نمونه اش باغشهر اسلامیه
  • لیلا A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    4 0
    تا کی هی بگیم مسوولین مسوولین !!! مگه در همین کشور همسایه ترکیه نبود که میخواستند پارک قدیمی محل رو برای ساختمان سازی تخریب کنن با چه واکنشی از جانب مردم و افراد با سواد و هنرمند جامعه مواجهه شدن و چطور به پای اعتراضشون ایستادند؟! چون حس وطن شناسی دارند چون هویت ملی و فرهنگیشون رو در تک تک اجزای روح و بدنشون احساس میکنن ! این همه آثار باستانی به دلیل ناکارآمدی و بی فرهنگی و بیشعوری دولت ها ی متفاوت از بین رفت کی به غیر از چند نفر و حالا عده ای هم در فضاهای مجازی صداشون درومد؟! در همه ی کشور ها دولت ها برای سود خودشون دست به کارهایی میزنند که بر خلاف جریان زندگی مردم هست و در اکثر موارد در کشورهای دیگه مردم با این کارها مخالفت میکنند و حتی مسئله را بین المللی میکنند ولی اینجا....
  • نی ریزی CH ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    واییییییییییییی که چقدر خوشهالم از پیوستن دوباره طبس به خراسان ومتاسف شدم از دست این ندانم کاریهای مسولین....
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    موقعی که حقد و کینه و نامردی فتنه گران 88 به حد اعلای خود میرسد و برای ارامش روحیه ای که 8 سال آنها را در لاک خود فروبرده بود و تمام توانمندیها و سیاستمداریها و دولتمداریهایشان را زیر سوال برده بودکه چرا با اینهمه توانمندی ذاتی مملکت در آن حد از پیشرفت بود که بسیاری از شهر ها و روستا ها از آب و برق و گاز و... محروم بودند . زیرا که کسی که از قبیله آنها نبود و قیافه اش هم به ریاست جمهوری نمیخورد یکدفعه و نا قافل آمد و آنچنان کار کرد که به گفته خودشان فقط طرحهایی که نا تمام مانده را اگر بخواهند و بتوانند تمام کنند به پنجاه الی هفتاد سال وقت نیاز دارند . آری کسی که بدون هیچ رانت خواری و آقا زاده پروری وروزانه بیش از 16 ساعت در طول 8 سال صادقانه و خالصانه خدمت کرد را باید اینچنین تخریب کرد .
  • دلسوز A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام بزرگواران سد سازی باتوجه به منابع آب موجود دیگر موضوعیت ندارد و این خیانت فقط در برخی استان های مثل گیلان که جنایت است در دست اقدام می باشد. حال فرصت طلبان که بودجه های کلان مملکت را در راه سد سازی هزینه می کردند تا نان و آبی برای خود دست وپا کنند راه دیگری برای هدر دادن منابع پیدا کرده اند و آن چیزی نیست جز آب شیرین کن ها. ای که دستت می رسد کاری بکن