بخش پایانی نشست خبری امروز سخنگوی قوه قضاییه به توضیحاتی درباره انتقادات آیت الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نسبت به قوه قضاییه اختصاص داشت. هرچند که پیش از این هم رییس قوه قضاییه دراین باره حرف زده بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ خبرنگاری  از غلامحسین محسنی اژه ای پرسید: آیت‌الله علم‌الهدی نسبت به عملکرد دستگاه قضایی انتقاد داشت که با واکنش آیت‌الله آملی لاریجانی مواجه شد، اگر امکان دارد در مورد انتقادهایی که به قوه قضاییه وارد شده توضیح دهید، آیا از نظر جنابعالی دستگاه قضایی کار خود را به نحو احسن انجام داده یا خیر؟

دادستان کل کشور در پاسخ گفت: به هر دستگاهی از جمله دستگاه قضایی امکان دارد انتقادی وارد شود. اگر انتقاد همراه با شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده باشد، سازنده است و قوه قضاییه از انتقادهای سازنده استقبال می‌کند. آیت‌الله علم‌الهدی یکی از چهره‌های شاخص و امام جمعه یکی از شهرهای بزرگ کشورمان هستند و نظرات ایشان برای ما قابل احترام است، اما آنچه را که آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرده و آنچه را که آیت‌الله آملی لاریجانی گفته مطالب متضاد با هم نیستند.

او گفت: آیت‌الله آملی لاریجانی گفته‌اند که مطالب در مورد قوه قضاییه درست بیان شود. در این راستا آیت‌الله علم‌الهدی سه مطلب را مطرح کردند؛ یکی در مورد پرونده فساد بزرگ بانکی بود که فرمودند چرا این پرونده را آنقدر بزرگ می‌کنید، چرا از این دادسرا به آن دادسرا و از این دادگاه به آن دادگاه رفته است که بنده باید پاسخ دهم پرونده فساد بانکی در دادسرای اهواز تشکیل شد و پس از اینکه متوجه شدیم این پرونده فراتر از آنچه هست که در اهواز تشکیل شده، درخواست احاله شده و پرونده به تهران آمد و از آن زمان تاکنون در یک دادسرا و در یک شعبه بود و زمانی هم که رسیدگی به پرونده تمام شد به یک دادگاه رفت و متهمان اصلی این پرونده در یک دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفتند و حکم صادر شد و به یک شعبه دیوان ارسال شد.

دادستان کل کشور به رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی اشاره کرد و آن را یکی از افتخارات بزرگ قوه قضاییه دانست: افرادی که با حقوق آشنا هستند از همان ابتدا متوجه شدند که متهمان اصلی این پرونده یک کلمه هم حرف نمی‌زدند و مطالب کامپیوترهای خود را پاک کرده بودند. همچنین متهمان این پرونده پول‌هایی را به شکل‌های مختلف در حساب‌های مختلف به نام افراد مختلف چرخانده بودند که تمامی این اقدامات با کار تحقیقاتی روشن شد. باید تمامی این اقدامات به صورت موردی پیگیری می‌شد،‌ کار فوق‌العاده سنگینی را می‌طلبید.

او در ادامه گفت: یکی از کارهای مهم حاشیه‌ای پرونده فساد بزرگ مالی این بود که افراد این پرونده برخی از کارخانجات را از دولت گرفته بودند و باید آنها ظرف پنج سال تمامی نیروهای خود را حفظ می‌کردند که متاسفانه این کار را انجام ندادند و تعدادی از نیروها را اخراج کرده بودند. ما بعد از دستگیری رییس شرکت‌های مرتبط با پرونده فساد مالی و دستگیری اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها، تلاش کردیم نه تنها کارخانجات و شرکت‌های مرتبط در این پرونده ورشکسته نشوند بلکه کارمندان آنها نیز بیکار نشوند و حتی توانستیم کارخانه‌های این پرونده را به سوددهی بیشتری برسانیم و بدهی خود را تسویه کنند.

اژه ای گفت: در مورد این اقدامات باید تاکید کنم که نقدی وارد نبود بلکه اطلاعات ناقصی بود که به دست ما رسیده بود و ما آنها را بزرگ نکرده بودیم، بلکه مبلغ بسیار بزرگی بود که در رسانه‌ها مطرح شد و حتی اولین کسی که در اهواز در مورد این پرونده صحبت کرد بنده بودم و گفتم که این پرونده فساد است و اختلاس نیست.

سخنگوی قوه قضاییه درباره مواد مخدر که مورد انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی بود هم گفت: مواد مخدر معضل بسیار بزرگی برای بسیای از کشورهاست و کشور همسایه ما ده‌ها برابر تولید موادمخدرش زیاد شده و بخش زیادی از مواد مخدر از طریق کشور ما به کشورهای دیگر ارسال می‌شود؛ لذا توزیع مواد مخدر علاوه بر تجارت و سود مالی، مساله سیاسی را دنبال می‌کند و دشمنان تلاش دارند که جوانان ما را به مواد مخدر آلوده کنند.

او گفت: در سال‌های اخیر ما به عوامل اصلی قاچاق موادمخدر نزدیک شده‌ایم و بسیاری از عوامل اصلی موادمخدر را دستگیر کرده‌ایم. آنچه که آیت‌الله علم‌الهدی گفته‌اند که فقط دستگاه قضایی می‌تواند جلوی موادمخدر را بگیرد باید بگویم که قوه قضاییه به تنهایی قادر نیست همه مسائل موادمخدر را جلوگیری کند و باید دستگاه‌های دیگر نیز در این راستا به دستگاه قضایی کمک کنند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: در سال 76 طبق قانون، دولت موظف بود اردوگاه‌هایی را تاسیس کند تا معتادین مواد مخدر به این اردوگاه‌ها منتقل شوند ولی از آن زمان تاکنون این اردوگاه‌ها تاسیس نشده، البته در سال‌های 90، 91 و حتی امسال دولت کمک کرد تعدادی از اردوگاه‌ها ساخته و تشکیل شود. همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر در قانون پیش‌بینی شده که در این ستاد، وزارتخانه‌های مختلفی عضو هستند و یک عضو آن قوه قضاییه است که دستگاه قضایی موظف به مجازات مجرمین است. دستگاه قضایی در خصوص مجازات مجرمین در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را انجام داده است ولی مبارزه، درمان، پیشگیری و اصلاح این افراد از قدرت دستگاه قضایی خارج است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره نکته سوم در سخنان امام جمعه مشهد گفت: موضوع دیگر مطرح شده از سوی آیت‌الله علم‌الهدی، مسائل فرهنگی و بدحجابی و بی‌حجابی بود، همه ما موظف هستیم که امر به معروف و نهی از منکر کنیم و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی این وظیفه را بر عهده دارند، حتما باید با بدحجابی مبارزه شود.

او گفت: اگر دستگاه قضایی در این زمینه کوتاهی انجام داده باشد حتما آن را اصلاح می‌کنیم ولی باز هم تاکید می‌کنم که مساله بی‌حجابی و بدحجابی با زندان انداختن و بازداشت افراد از سوی قوه قضاییه تمام نمی‌شود و باید دستگاه‌های فرهنگی کشور نیز به دستگاه قضایی کمک کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    134 5
    متاسفانه خیلی از مسائل برای مسئولین بوسیله ی آزمون و خطا با از بین رفتن هزینه و وقت و عمر ملت اصبات شد.
  • باربارا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    لطفن بدحجاب ها رو اعدام کنید تا خیال امام جمعه مشهد و دوستاشون راحت شه!
    • وحید IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      31 3
      لطفا به شوخی هم چنین نظری ندید
    • باربارا IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      30 0
      اگر قضیه کشف حجاب و به زور بی حجاب کردن خانم ها در زمان رضاه کار اشتباهی بود - که بخاطر اجباری و استفاده از زور اشتباه بوده - به همون اندازه هم حجاب زورکی و اجباری - اونم با این شکل کار اشتباهیه. این کار فقط یک نتیجه داره و اونم بیزاری هرچه بیشتر مردم از حجاب و محجبه و یک سری از آدم های جامعه. دولت که نباید بذر اختلاف و نفرت بکاره، بلکه باید با توسل به کار فرهنگی و... این مسله رو مردم و جامعه قبولاند. اینجوری این کشاکش و درگیری تا ابد ادامه خواهد داشت، و فقط مردم و جوان ها آسیب می بینند.
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    آقای اژه ای این درسته که یک خانم وظیفه شناس بر حسب وظیفه شرعی، در کمال آرامش و بدون توهین، قصد نهی از منکر کردن خانم بدحجابی را دارد اما این خانم در کنار حمله‌ور شدن و چنگ انداختن و گلو فشار دادن، حرف‌های جالبی هم به زبان می‌آورد؛ می‌گوید: «این تو هستی که باید حجابت را برداری شماها چند نفری بیشتر نیستید!» همچنین در حین حمله ور شدن و به قصد کشیدن چادر از سر ناهی از منکر می‌گوید: «آدمت می‌کنم، بیجا می‌کنی که به من حرف می‌زنی، کاری می‌کنم که دیگر جرأت نکنی به کسی بگویی حجابت را رعایت کن». آیا نباید با این اقدامات وقیحانه برخورد شود؟
    • محمد A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      62 3
      امر به معروف و نهی از منکر شرایط داره، شما اول یه نگاهی به شرایط بنداز، دیگه این اتفاقا رخ نمیده
    • تجربه این همه سااال A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      26 2
      آیا به خاطر آن یک نفر که چنین کارهایی کرده است شما باید تمام مردم مظلوم ایران را خطاب قرار دهید. کار آن شخص نادرست بوده است. و کلیت دادن آن به تمام مردم نیز اشتباه هست. نوع لباس و پوشش و حجاب مردمان باید توسط شخص خودشان تعیین شود چون تنها در اینصورت هست که ظاهر و باطن ها یکی شده و شخصیت افراد خودش را نشان می‌دهد. هر کار زورکی نتیجه‌ی عکس می‌دهد.
    • سورنا A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      26 4
      اقدام اون شخص خیلی زشت بود ولی هر کسی نباید به خودش اجازه بده که بره و هر کسی تو خیابون رو هدایت کنه،هر کسی مسئول حجاب خودشه و گناهشم پای خودش اگرم کسی نخواد به بد حجاب نگاه نمیکنه،پس بهتره بعضی اشخاص افراطی به جای عمل به وظیفه ی شرعی به کار خودش برسه،زور هیچوقت جواب نمیده و هر شخص عقل و شعور داره و میفهمه چطور لباس بپوشه و در صورتی که بدحجاب باشه با یه به اصطلاح نهی منکر درونش پشیمونی و اصلاح بوجود نمیاد،چاره ی کار فرهنگ سازی و مهمتر از اون درست کردن وضع پوشاک جامعه هست،خواهشن منتشر کن
    • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      4 6
      عجب خخخخب دیگه چی می گفت؟
    • بی نام US ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      10 4
      نه که برخورد نمی‌شود!
    • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      23 5
      خدا عقل داده و انسان رو آزاد آفریده... لطفا شما وظیفه شرعی رو در زمیننه ای دیگه انجام بدید و کارهای خیر دیگه ای انجام بدید تا ثواب بیشتری ببرید... یکی از شرایط نهی از منکر این هست که میگه جان شما به خطر نیافتد
    • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      17 5
      گرفتن دختران و زنان به خاطر حجاب و بازداشت آنها بدتر است یا این کاری که این خانم کرده؟
    • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      19 6
      همه چیز را بزرگ می‌کنید. در تهران در روز چند بار اتفاق می‌افتد که سر یک جای پارک و این که یک نفر می‌خواسته پارک کنه و دیگری زودتر جلو زده و پارک کرده دعوا می‌شود؟ چند بار سر یک تنه زدن ساده دعوا می‌شود؟ این هم یک دعوا بین دو نفر آدم است. با این تفاوت که یک طرف ماجرا از طرفداری حاکمیت برخوردار است و یک برخورد ساده و دعوای بین دو نفر را به سطح مجلس و قوه قضاییه و ... می‌کشانند. این طنز ماجراست که نسبت به شنود و جاسوسی از نماینده مجلس سکوت می‌کنند و جبهه گیری نمی‌شود، ولی سر دعوای دو شهروند عادی که از قبل و بعدش اطلاعی در دست نیست چنین جنجالی به راه انداخته اند.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      14 6
      ب ی نام جان اگه شما حق داری مردم رو بر حجاب صرب وشتم کنی خوب اونها هم به خودشان حق برخورد میدهند
    • حسین IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      12 7
      آدم میاد جواب اینجور نظرها رو بده ، به تعداد منفیــا که میرسه پشیمون میشه ! واقعآ این امتیازا خیلی خوب جواب یه سریا رو میده !
    • بی نام A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      16 6
      مگه هر کسی صلاحیت امر به معروف و نهی از منکر را داره؟اصلا این صلاحیت را کی به افراد میده؟مگه مملکت قانون نداره؟اینطوری که هرج و مرج مملکت را فرا میگیره.در ضمن راجع به مساله حجاب بهتره اونهایی که ادعای ولایتمداری دارند به سخنان سال پیش حضرت آقا رجوع کنند.ولایی بودن به معنی پشت سر آقا حرکت کردن نه جلوتر حرکت کردن..مملکت خیلی مشکلات داره بهتره به جای این حرفها به فکر مشکلات اساسی کشور بود.حالا اگه به فکر نیستین لا اقل مشکلات ضافی هم درست نکنید
    • مهدی US ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      9 0
      از این به بعد جنگ و دعواهای زنان بدحجاب و حجاب برتر هم به دعواهای خیابانی اضافه می شود. لازم است پلیس 110 در این زمینه آموزش ببیند که کاراین نزاع ها به دادگاه و دعوت نمایندگان مجلس از خانم آمر نشود زیرا مردم نمایندگان را برای کارهای مهمتری انتخاب کرده اند.
  • بدیع الزمان EU ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    88 47
    بد حجابی در ایران با آزادی مانند آن چیزی در ترکیه است در یک دوره 10 ساله حل میشه فقط عده محدود معلوم الحال میماند ...خیلی از این مسائل جوگیری است تحت تاثیر غرب و ماهواره ... عده ای هم به خیال خود اعتراض به به جامعه مرد سالار و... مطمئنا بعد از یک دوره خود به سراب بودن آن پی میبرند..آنوقت حجاب میشود به اصطلاح خودشان کلاس ....
    • بی نام EU ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      4 12
      ذات ایرانی گرایش به برهنگی نداره...من هم موافقم ...بیشتر جو زدگی و در آمپاس قرار گرفتن مردم هست...در ایران با وجود آزادی پوشش در یک دوره بلند مدت گرایش به حجاب است
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    2 2
    موافقم
  • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    33 2
    آیا افراد باحجاب می پسندند کسی به زور حجاب آنها را بردارد؟ چرا پس به زور می خواهند در مورد حجاب دیگران تصمیم بگیرند؟
  • سعید IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    6 0
    بابا مشکل بد حجابی اعدام و زندان نیست با زبان خوسش بهتر حل میشه
  • بی نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    29 0
    بعضی از کارها انقدر روش حساسیت شدید شده که باعث میشه از سوی جامعه نفی بشه مثل همین حجاب. آزادش کنید ببینید چطور عادی میشه اونوقت یه سری دوباره رو میارند به سمت حجاب.ولی تا میشه باید رو قضیه عفاف کار کرد.
  • بيتا IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    4 10
    اقاي بديع الزمان اين تحليلاي متحيرالعقولتو بذا لب كوزه ابشو بخور....
  • متولد دهه شصت A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    7 4
    ای بابا باز از دهه ی شصتی ها گذشت :)
  • عباس IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    30 4
    سلام،حجاب ازامورتوصيه اي قران است وجزوامورتحديدي وتعزيري نيست بدين معناکه درقران گفته نشده اگرکسي حجاب نداشت به اوحدزده شوديا موردتعزيرقرارگيرددرحاليکه زنا،دزدي،شرابخواري و..جزو امور تحديدي وتعزيري هستند وبراي آنها حدوتعزيرمشخص شده است.حتي درآياتي مانند ايه 60 سوره نورداشتن حجاب براي زنان مسني که بچه دار نمي شوندمستثني شده وگفته شده اگر حجاب نداشته باشند اشکالي نداردهرچندکه براي زنان ودختران درسن بچه دار شدن داشتن حجاب توصيه شده است.بين توصيه بااجبارفرق است ودراجبارفردمجبوربه رعايت يک مسئله شرعي است در حاليکه درتوصيه اختيارفردشرط انتخاب است.همچنين امربه معروف بايدازطريق روحانيون ،دانشمندان واساتيدازطريق منابر،کرسيهاي دانشگاه ورسانه ها انجام شودنه درخيابان ودرحضور ديگران که موجب هتک حرمت شود.
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    7 9
    کار از ازمون و خطا هم گذشته به لج لجبازی کشیده شده خیلی ها داد زدن اقا با بگیر و ببندد کار درست نمیشه حالا بعد از چند سال برگشتن سر جای اول اقایون عفل کل
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 3
    همه کارها باید فرهنگی انجام شود ولی درد دل آقای علم الهدی این است که چرا کار کار فرهنگی انجام می شود البته کار فرهنگی انجام می شود ولی در داخل و خارج توسط همه مردم و رسانه ها در جهت و هدف حذف حجاب حیا و عفاف
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    16 0
    در حالیکه صدا وسیما همچنان با یودجه دولتی به اضافه کردن کانالهای ادامه می دهد شبکه های ماهواره ای مثل جم با امکانات محدود با نمایش فیلمهای ترکی بتدریج فرهنگ غرب را در ایران نهادینه می کند!!!! رسانه های دولتی به علت تامین بودجه خود بدون نیاز به جذب مخاطب معمولا در فرهنگ سازی موفق نیستند.
  • کاوه IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    3 0
    با سلام لطفا ریاست محترم قوه قضاییه به پرونده چندین ساله موسوم به نگین غرب هم توجه داشته باشند و به آدرس سایت http://dadgar36.ir/مراجعه نمایند وببینند که حدود یک سال است در خصوص این پرونده سکوت مطلق حاکم است بیش از 12 هزار نفر بیش از 10 سال است ناراحت ونگران هستند