فحش بده، متفاوت باش! / علت شیوع گفتمان غیرمودبانه در میان اقشار تحصیلکرده

چند سالی است استفاده از واژه های رکیک و زننده در ادبیات کلامی بسیاری جوانان – به خصوص کسانیکه تلاش می کنند خود را وابسته به دنیای هنر نشان دهند – رایج شده است. این رویکرد به عنوان امری بدیهی که شخص را آزادتر و اندیشه اش را رهاتر نشان می دهد، به مد روز تبدیل شده است. رویکردی که ظاهرا با تلقی این گروه از عالم روشنفکری رابطه ای مستقیم پیدا کرده است.

 

 اما چرا چنین ضد ارزشی - به خصوص در میان برخی جوانان - به یک ارزش و نشانه ای از روشنفکری تبدیل شده است؟

فحش دادن و استفاده از الفاظ رکیک، معمولا از دوران کودکی آغاز می شود. زمانی که کودک برای جلب توجه بیشتر و تمرکز والدین بر روی خود مبادرت به انجام این کار می کند. واکنش پدر و مادر چه مثبت باشد و چه منفی، به هرحال کودک موفق شده است نظرها را به سوی خود جلب کند. در عالم هنر نیز، یکی از مهم ترین مولفه ها جذب هرچه بیشتر مخاطب و در کانون توجه قرار گرفتن است. ادوارد لوسی گلد اسمیت، معمار و منتقد هنری معاصر درباره رویکرد برخی هنرمندان در سال های پس از جنگ جهانی دوم اظهار نظر جالبی دارد. او گرایش آنها به سمت عناصر اروتیک و جنسی را از همین دریچه بررسی کرده و آن را معلول نیاز آنها برای توجه هرچه بیشتر در راستای ساختارشکنی مرسوم اجتماعی ارزیابی کرده است. بازهم تفاوتی نمی کند و واکنش جامعه به این رویکرد، چه مثبت باشد و چه منفی، به هرحال هنرمند توانسته است نظرها را به سوی خود جلب کند.

حال در این میان تکلیف هنرمندان جوان ما - به خصوص دانشجویان این عرصه -  با نیازشان برای متفاوت بودن و جلب توجه دیگران چیست؟ قطعا فضای اجتماعی ما اعم از عرف، شرع و قانون به هنرمند ایرانی، اجازه همسویی با تجربه غرب را در این زمینه به خصوص نمی دهد و اصولا هنرمند شرقی، چنین نگاهی به هنر ندارد. بدین ترتیب برخی جوانان، مرحله ای پائین تر و قابل قبول تر را انتخاب کرده و در نوع و لحن ادبیات خود تغییر به وجود می آورند. آنها در محاوره خود از الفاظ و واژه های رکیک و زننده استفاده می کنند تا خود را متفاوت و متمایز جلوه دهند. از سوی دیگر چنین رویکردی از آنها - به ظاهر و در میان جمع خود - آدمی آزاد و رها به نمایش می گذارد که از قیود و سنت های اجتماعی گذر کرده و به نوعی اعتلا دست یافته است!

تنها کافیست نگاهی به صفحات مجازی اجتماعی این گروه از افراد بیندازیم تا با انبوه واژه های رکیک و زننده روبرو شویم. در بررسی این صفحات، جوانانی را می توان شاهد بود که همچنان در دوران کودکی خود باقی مانده اند و برای جلب توجه هرچه بیشتر، هر انگاره ای را با ادبیاتی سخیف و غیراجتماعی همراه ساخته اند. بگذریم از این که ما ایرانیان در بسیاری موارد، اصولا ملت چندان مودبی نیستیم و حتی برای تعریف کردن و ستایش ویژگی های مثبت آدمی دیگر نیز چندین و چند فحش آبدار نثار وی می کنیم! متاسفانه در جامعه امروز ما لمپنیسم محدوده وسیع تری به خود اختصاص داده و اقشار دیگری را نیز وارد قلمرو رو به گسترش خود ساخته است.     

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حداد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    147 7
    جالبه که اینقدر قشنگ از بیرون تونستی به جامعه نگاه کنی. مشکلیه که اگه الان رفع نشه میشه فرهنگ و ارزش!
    • سامان A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      وقتی اینقدر رواج پیدا کرده نشان دهنده اینه که تبدیل شده به ارزش دیگه
    • دیوید IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      ارزش نشده . مشکل اینه که وقتی درست حرف بزنی دربارت اشتباه فکر می کنن و فکر میکنن گاگولی و میخوان سوارت بشن . باید لات باشی تا بتونی تو این مملکت خراب شده گلیم رو از آب بکشی بیرون . وقتی با کسی مشکلی داری قانون برای خودش مشغول بازیه و مجبوری خودت حقت رو بگیری و برای گرفتن حق نباید سوسول و مادب باشی .
    • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      82 9
      آقای دیوید. منظور نویسنده مکالمات روزمره است. متاسفانه دختر و پسر خود من هم در حرف های معمولیشان از این کلمه ها خیلی استفاده می کنند. متاسفم
    • محمد IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      15 51
      اي بابا . ايشون دوباره چي ديده گير داده . هنوز گير الكي اش به مادرانه و ماه عسل رو يادمون نرفته . فرهنگ فحش دادن و ... از زمان هاي خيلي قبل هم بوده . يه نگاه به آثار ايرج ميرزا و ... بندازن خوبه . چون اونا هم تحصيل كرده بودن.
    • با نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      26 2
      حرف حساب جواب نداره فقط ابراز تاسف داره
    • arash IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      36 50
      رکیک بودن خیلی هم بد نیست! کلا وقتی با دوستات یه جا جمع میشی تا وقتی رکیک نیستی خوش نمیگذره!
    • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      8 0
      وظیفه اصلی روشنفکر اینه که از بیرون نگاه کنه وگرنه اشتباه میبینه. البته بخشی از این فرهنگ و ارزش وارداتیه. چند ساله که ملت فیلمهای هالی وودی رو بدون ترجمه های پاستوریزه صدا وسیما میبینن؟ چقدر اون چیزی که اسمش رو گذاشتن "جهان وطنی" اینجا جا افتاده؟
    • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      7 6
      فحش دادن فقط برا قمپز در کردنه. که مثلا طرف مقابل رو بذاری تو آمپاس
  • محسن A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    دوست عزیز هر کسی که مدرک دستش هست که تحصیل کرده نیست!!! توی هر کوی و برزن پر شده از واحدهای دانشگاهی بی کیفیت و خروجی اون هم فقط یه مدرک هست بدون تخصص و تعهد.
    • علیرضا A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      112 8
      نه عزیز اشتباه میکنی من خودم دانشجوی ارشد دانشگاه تهرانم همین قضیه وجود داره به دانشگاه ربطی نداره
    • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      94 3
      اصلا این مال زمان پدرای ما بود که آدم تحصیلکرده به تحصیل نکرده اولویت اخلاقی فرهنگی داشتند من لیسانس و فوق تو دو دانشگاه سراسری تهران بودم و این 8-9 سال کافی بود که بفهمم دیگه گذشت اون زمان که تحصیل ادب بیاره و اخلاق!!!!
    • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      13 0
      ماتوی خیلی از زمینه های فرهنگی دچارمشکل شدیم. جامعه داره به سمت یه بحران فرهنگی حرکت میکنه. شما فقط ببینید در این چند ساله چقدربه ادبیات آقای رپیس جمهورایرادگرفتند. چقدرتهمت وافتراوادبیات عجیب وغریب بین سیاسون باب شده دیگه چه برسه به انسانهای عادی
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    77 6
    اینو تو فیس بوک و ازین قبیل هم میتونید ببینید که نوشته های حاوی کلمات آنچنانی بیشتر مورد توجه قرار میگیرن و بویژه دخترا که فکرکنم همون واسه نشون دادن آزادی و رها بودنشون باشه!!! دلیلشم به نظر من شده مثه حجاب که بخاطر فشار و اجبار زیاد نتیجه ی عکس داد و بازهم در شبکه های اجتماعی میتونید ببینید دخترا خیلی دوس دارن اونجا که آزادن عکس بیحجابیشونو بذارن
    • بی نام IN ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      94 10
      دیگه از بی حجاب گذشته رسیده به عکس اتاق پرو :))
    • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      81 5
      یعنی شما تو این سایت‌ها میرید؟؟؟ وا مصیبتا!!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      30 19
      كلا مرداي ما همش تو كله شون دختر و بي حجابي و باحجابي و ايناست و همه جي رو ربط ميدن به اينا! وقتي مساله اي تابو ميشه و لولو ميشه بيشتر ذهن مردم رو كرفتار ميكنه. خانمها اينجا واقعا مظلوم واقع شدن
  • بی نام EU ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    23 93
    اه این فامیلتونه هی دم به دقیقه مطلب میذارید ازش حالمون بهم خورد از عکسش و مطلباش
    • ناهید A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      73 9
      چه جالب؛ شاهد این نوشته از غیب رسید!
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    82 23
    کلا این هنری ها رو باید زد توی سرشون ... توی خارج این همه هنرمند هستند همه مثل آدم لباس میپوشند و مثل آدم راه میرن و مثل آدم حرف میزنن ... توی ایران هرکی از خونه قهر میکنه هنرمند میشه و سریع یه شال گردن میندازه و یک کلاه کج هم سرش میکنه و یه چیزایی میگه که خودشم نمیفهمه که مثلا بگه من با بقیه فرق دارم!
    • بی نام ES ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      15 2
      تو خارج! هنرمندای خارجی هم کم نیستن که مثل آدم راه نمیرن لباس نمیپوشن و ... خارج خوبه اما هر چی میشه خارج نزنید تو سر آدم :))
  • محسن A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    43 7
    جانا سخن از زبان ما می گویی احسنت
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    12 42
    مطلب خوبه ، سخيف بيان شده .
    • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      43 5
      می شه بفرمائید تعریف شما از سخیف چیه؟!
    • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      14 0
      فراستی
  • محمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    11 1
    دانشگاه، ارزش ، فرهنگ : واژه های پرکاربرد بی مفهوم برای ما.....
  • رضا A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    20 3
    ركيك بودن فحش با ميزان صميميت ارتباط مستقيم دارد يعني هرچي فحش ركيكتر باشه صميميت بين گوينده و شنونده بيشتر است. يه نكته جالب براي من كه متولد ٥٩ هستم و هم نسل نزديك به من چه قبل و چه بعد در دوران دبيرستان اگه فحشي ميشنيدند رگ غيرتشون بيرون ميزد ولي يكسال بعد در زمان دانشجويي در مقابل شنيدن همان فحاشي ها فقط لبخند و قهقهه ميزدند
    • رويا A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      5 1
      دقيقا. با نظرت كاملا مموافقم رضا جان
    • مهدی RS ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      1 1
      ایول.دقیقا همینه
  • کوین IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    9 2
    ارزش و ضد ارزش چیزی که خودمون برای خودمون ساختیم،
  • حامد SK ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    4 5
    خیلی ساده انگارانه و دور از واقع بینی است که ما استفاده از الفاظ رکیک و زننده را صرفا به دلیل جلب توجه باشد و نشان دادن اینکه ما از فرهنگ و سنتهای جامعه عبور کردیم. البته در نوشته ها و مطالبی که در انظار عمومی قرار دارد و در آنها از الفاظ رکیک استفاده می شود این تحلیل می تواند اندکی درست باشد.فقط اندکی و نه بیشتر.آن هم برای اندکی از افراد اما به هیچ وجه این تحلیل برای گفتگوی روزانه و محاوره ی افراد درست نیست
  • مسعوده A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    7 15
    خداوکیلی نمیشه،من خانواده ام همه مودب اند خودمم تو جو خانواده مودبم،ولی پامو تو کلاس که میزارم ورق برمیگرده اصلا نمیشه مودب بود،بعد یه احساسی تو فحش دادن هست که تو ندادش نیست.
  • من IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    11 4
    كاملا درست مي فرمايند آقاي فروتن، وقاحت تبديل به ارزش و متين بودن ضد ارزش شده. جاي بسي تاسف اما خوشحالم اين روزها بيشتر از نقطه نظرات انتقادي آقاي فروتن بهره مند مي شويم.
  • طلی A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    9 1
    نمیدونم برای بار چندمه دارم ازتون تشکر میکنم به خاطر نگاه های ظریف و منتقدانه شما که سالها بود جاش خالی بود .منو یاد دوران طلایی زندگیم اندتختید.دوران بارت.یا دورانی که با نقدهای امثال اباذری و مرادی طی میشد موفق باشید
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    10 1
    یاد حسین پناهی بخیر ... یک عصر همقدمش شدم و چه واژه های شیرینی و ای کاش شاملو هنوز بود و فروغ را به جمع ما دعوت میکرد!
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    12 1
    در حال حاضر فحش، یک جنس گفتاری با ارزش در تمام سطوح جامعه به حساب می‌‌آید. که در مواردی ارزشش از جان آدمی بالاتر رفته و گاها باعث ختم به خونریزی و احیانا قتل میشود. نمیدونم روشش چیه اما باید برای بی ارزش شدن فحش کاری کرد
  • بی نام EU ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    9 1
    فحش دادن قشر تحصیلکرده بیشتر برآمده از لمپنیزم مدیریتی این چند سال هست البته!
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    10 1
    من واقعا نمیدونم تاثیر افزایش میزان تحصیلات روی ملت ما چی بوده طلاق که افزایش چشمگیر داشته تنبلی اجتماعی زیاد شده چون یه تحصیل کرده هر کاری رو در شان خودش نمیدونه وابستگی مالی فرزندان به خانواده افزایش یافته نه جدا شما بگید چه تاثیر مثبتی روی جامعه ما داشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    8 16
    بعد میگن دخترا رو راه بدن ورزشگاه! خوب اگه بیان که دیگه دیگه! حالا این که تحصیل کرده هاشن!!
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    6 0
    جامعه ما یک جامعه در حال فروپاشی هست و در یک جامعه در حال فروپاشی ارزش ها به ضد ارزش تبدیل میشن احتمالا بعد از فروپاشی کامل جامعه از زیر خاکستر این فروپاشی یک جامعه ایده آل پدید می آید البته اگر در اثر خشکسالی نسلمون منقرض نشه
  • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    12 2
    کشوری که بینندگان فیلم های کارتونی ساده و کلاه قرمزی همه بالغین بزرگسالند و پر خوری و پول جمع کردن از طریق راحت یک شانس و زرنگی محسوب میشود....!کشوری که در آن مطالعه کم است چون همه خود را کارشناس و بی نیاز از مطالعه میدانند......کشوری که مردم فقیر آن دوست داشتنی تر و ساده تر از ثروتمندان آن است و مردم خوب آن در اکثریت اند.
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    3 4
    بنظر من این زنگ خطری برای قوه قضاییه و دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی است و موضوع فقط فرهنگی نیست و این پدیده عمق عجیب و غریبی دارد.
  • علی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    8 1
    یک بار در یکی از پیاده روهای شلوغ لندن به یک جوان هم سن و سال خودم که با دوستانش مشغول حرف زدن بود تنه محکمی زدم . برگشت و قبل از اینکه من حرفی بزنم از من عذرخواهی کرد!
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    6 13
    تحلیل "آبکی" به این میگن!
    • خلیش IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      2 0
      هنوز از نقد آقای فروتن واسه برنامه ی ماه عسل ناراحتی؟ دوست عزیز اون یه چیزی بود این یه چیز دیگه. چرا عادت داریم با یکی که بد شدیم حرفای خوبشم نشنویم؟
  • بی نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    2 2
    ادبیات ایران ازبین رفت وقتی کتابهای ادبی دردوران تحصیلی آموزنده وگفتار زیبا نداردپس ازکجا بایدآموخت ازادبیات کوچه وبازار
  • مهشید A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    16 1
    اصن تو این دوره زمونه کاربرد کلمه ها جابه جا شده مثلا میری رستوران میخوای گارسونو صدا کنی بهش میگی: هی دکتر بیا اینجا!! حلا اگه یه نفرو ببینی که خیلی هالیشه میگی :اااااا یارو عجب خری بوود!!!
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    4 2
    در ادبیات کوچه بازارای با سخیف بودن گفتار، تفاوت بسیار است. یاد ایرج میرزا بخیر که ادبیات کوچه بازاری ملیح داشت
  • فرخ A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    8 1
    لودگی و استفاده از کلمات و مضامین جنسی در محافل خصوصی و دوستانه از قدیم باب بوده و هست ولی همین کلمات و مفاهیم در فضای عمومی , رسمی و علمی و هنری از افتخارات روزگار ماست . من فکر می کنم علاوه بر این معضل ؛ مشکل بزرگتری گریبان فضای عمومی را فرا گرفته و آن بی ادبی و وقاحت و گستاخی در رفتار ؛ است عدم رعایت حقوق دیگران و اجحاف و تعدی به حق و حقوق مردم در فضای عمومی چنان شده که با فرهنگ نجیب ایرانی فاصله ای عمیق پیدا کرده است . تجابت در رفتار ( رعایت حق تقدیم ؛ احترام گذاشتن به وقت مردم ؛ احترام گذاشتن به بانوان ؛ احترام به بزرگتر ؛ مهربانی با کودکان ؛ رعایت سن و سال در جفت یابی و دوست یابی ) ما در گذشته مردم نجیبی بودیم
  • شیرین US ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    6 1
    وقتی باادب حرف می زنی همه میگن چه پاستوریزه س یا میگن گاگوله و هیچی نمی فهمه ولی وقتی زبون باز و بی ادب باشی می گن چقدر طرف خونگرم و اجتماعی یه. :(
  • بی نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 4
    احمدی نژاد باعثش شده هم گفتمانی وهم عملی
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    اذا فسد العالم فسد العالم
  • rima A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    0 0
    سلام. من در حال تحقیق درباره ی همین موضوع هستم.(چرا هر چه جامعه ی ایرانی تحصیلکرده تر میشه بی ادبتر میشه!!!) میخواستم ازتون خواهش کنم اگه سایت یا کتابی میشناسید که بتونه کمکم کنه بهم معرفی کنید. ممنون میشم
  • بی نام A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    0 0
    قدیما می گفتند ملا شدن چه اسون ادم شدن چه مشکل .
  • م IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 2
    عالی
  • بی نام US ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    1 1
    یادگیریشم بد نیست