مروری بر مهمترین اخبار حوادث امروز جمعه 11 مرداد 1392

برای چندین بار متوالی در طول چند سال گذشته تاکنون به دلیل عدم رعایت حریم قانونی خطوط لوله انتقال نفت و گاز، برخورد بیل مکانیکی با خط لوله بیدبلند-اهواز منجر به کشته و سوختگی شدید سه نفر و ایجاد خسارت مالی در صنعت نفت کشور شده است.
بر اساس قانون بادی تمامی فعالیت‌های حفاری و خاک برداری در حریم 200 تا 250 متری خطوط انتقال نفت و گاز کشور با مجوز شرکت‌های نفتی و گازی انجام شود اما عدم هماهنگی شرکت های نفت و گاز با پیمانکاران در چند سال گذشته منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر در کشور شده است.
در ادامه این حوادث زنجیره ای، برخورد یک دستگاه بیل مکانیکی با خط لوله 40 اینجی انتقال گاز طبیعی اهواز - بیدبلند در منطقه آغاجاری خوزستان یک نفر در دم کشته و دو نفر دچار سوختگی شدید شدند.
مجید بوجارزاده در تشریح دلیل ایجاد این حادثه گازی در آغاجاری خوزستان، به مهر گفت: به دلیل عدم هماهنگی یکی از پیمانکاران با مجموعه شرکت ملی گاز خط لوله پالایشگاه بیدبلند اهواز دچار حادثه شده است، این حادثه گازی به دلیل برخورد بیل مکانیکی به وقوع پیوسته است.
سخنگوی شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه هم اکنون گاز تمامی شهرها و نیروگاه‌های استان خوزستان وصل بوده و محدودیتی اعمال نشده است، تصریح کرد: در ساعات اولیه بروز حادثه با حضور تیم‌های آتش نشانی و امدادی بلافاصله آتش سوزی خط لوله گاز آسیب دیده مهار شده است.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه این حادثه گازی در منطقه‌ای غیر مسکونی به وقوع پیوسته است، اظهار داشت: در انجام حفاری، خاک برداری و گود برداری در حریم خطوط لوله گاز باید با شرکت‌ها و مناطق عملیاتی تابع شرکت ملی گاز ایران در استان‌های مختلف هماهنگی شود که در این حادثه پیمانکار هماهنگی لازم را انجام نداده است.
همزمان با افزایش حوادث گازی ناشی از برخورد بیل مکانیکی و یا حفاری در حریم خطوط لوله گاز، اخیرا شناسنامه حریم خطوط لوله به عنوان ابزاری نظارتی و کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز تدوین و در برخی از مناطق عملیاتی انتقال گاز ایران اجرایی شده است.
در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن بیش از 33 هزار کیلومتر شبکه انتقال خط لوله لوله فشار قوی گاز طبیعی پس از روسیه، آمریکا و کانادا وسیع ترین شبکه انتقال گاز جهان را در اختیار دارد که از ظرفیت انتقال روزانه بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز طبیعی برخوردار است.

 

دستبرد زن نامرئی به خانه های جنوب تهران

زن نامرئی در حالی به خانه های جنوب تهران دستبرد زده بود که مالباختگان پس از دستگیری او متوجه سرقت از خانه هایشان شدند.
ساعت 21 و 30 دقیقه 26 تیر امسال وقوع یک فقره دستگیری در یک مجتمکع مسکونی در منطقه خزانه به کلانتری 160 خزانه اعلام شد .
با حضور مأموران در محل و انجام بررسی های اولیه مشخص شد که صاحبخانه در ساعت 21 به همراه همسرش از منزل خارج و در زمان بازگشت متوجه حضور یک زن غریبه در داخل خانه می شود که با همکاری سایر اهالی مجتمع او را دستگیر کردند.
مأموران در بررسیهای اولیه علاوه بر کشف وجوه نقد سرقتی متعلق به صاحبخانه، موفق به پیدا کردن یک دسته کلید -شامل دهها کلید- از متهم به نام الهام 35 ساله و همچنین یک دستگاه خودرو پارس سفید رنگ متعلق به وی در خارج از مجتمع مسکونی محل سرقت شدند.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "سرقت منزل" و به دستور بازپرس شعبه هشتم دادسرای امور جنایی تهران ، پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
شاکی پرونده پس از حضور در پایگاه هفتم، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: همراه همسرم، ساعت 21 برای خرید از خانه خارج و بعد از گذشت 20 الی 30 دقیقه به منزل بازگشتیم. موقع ورود به خانه متوجه شدیم که یک زن غریبه وارد منزل شده که بعد از کمی داد و فریاد و به کمک همسایه ها توانستیم مانع از فرار او شویم.
الهام که چاره ای جز بیان حقیت نداشت علاوه بر اعتراف به آخرین سرقت خود به دهها فقره سرقت مشابه اعتراف و عنوان داشت: بدون برنامه ، زنگ در منازل را زده و وقتی کسی جوابگو نمی شد بوسیله کلیدهایی که در اختیار داشتم در را باز می کردم. در روز دستگیری نیز زمانیکه در داخل اتاق خواب در حال جستجو برای پیدا کردن طلا و پول بودم ، ناگهان صاحبخانه وارد اتاق شد و در حالیکه قصد فرار داشتم از سوی وی و سایر اهالی مجتمع دستگیر شدم.
متهم در خصوص محل و زمان سرقت های خود نیز به کارآگاهان گفت :اغلب سرقت های خود را بعداز ظهرها و در بیشتر در مناطق شهرری و علی آباد انجام داده ام.
در ادامه رسیدگی به پرونده و با شناسایی تعداد دیگری از محل های سرقت، کارآگاهان به تحقیق از سایر مالباختگان پرداخته و این در حالی بود که برخی از مالباختگان تا زمان مراجعه کارآگاهان پایگاه هفتم آگاهی هیچگونه اطلاعی از سرقت منازل خود نداشتند!!
یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت : فکر نمی کردم که سرقتی انجام شده باشد و تصور می کردم که طلاهایم شامل زنجیر و پلاک طلا و حلقه ازدواج و همچنین گوشواره و دستبندم گم شده است !!!.
مالباخته دیگر نیز در اظهاراتش به کارآگاهان گفت : به مدت یک هفته در مسافرت بودیم . شوهرم در زمان خروج از خانه ، در را یک قفل بیشتر نزده بود و زمانیکه به منزل بازگشتیم متوجه سرقت مبلغ 4 میلیون و 700 هزار تومان وجه نقد به همراه یک صندوقچه چوبی حاوی طلا و نقره و همچنین سه کیسه برنج شدیم.
مالباخته دیگری نیز در اظهاراتش عنوان داشت : مدت دو هفته و به همراه تمامی اعضای خانواده در مسافرت شهرستان بودیم و زمانی متوجه سرقت شدم که مأموران آگاهی به در منزل مراجعه کردند . آن زمان بود که با بررسی دقیق اموال باارزش داخل خانه متوجه سرقت هشت عدد کارت هدیه بانک با مبالغ مختلف ، چندین عدد سکه طلا ، یک رشته زنجیر طلا و حدود 600 هزار تومان وجه نقد شدم .
سرهنگ کارآگاه داوود فرد رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به اعتیاد شدید متهم به مصرف موادمخدر از نوع شیشه و سابقه دستگیری در پایگاه دوم پلیس آگاهی به اتهام مشابه در مهر ماه سال گذشته به مهر گفت: در تحقیقات به عمل آمده از محل سرقت مشخص شد که تعدادی از اهالی ساکن در مجتمع های محل سرقت ، متهم را در زمان تردد در داخل مجتمع مشاهده کرده اما با توجه به ظاهر آراسته و تردد وی با خودرو پژو پارس سفید رنگ مدل سال، به هیچ عنوان تصور نمی کردند که این زن می تواند یک سارق حرفه ای باشد. با آنکه ورود متهم به داخل منازل نیز بدون هرگونه تخریب و یا ایجاد سرو صدا صورت گرفته که این موضوع نیز باعث شده تا برخی از مالباختگان تا زمان حضور کارآگاهان، هیچ اطلاهی از سرقت اموال خود نداشته باشند.
در حال حاضر قرار قانونی از سوی مقام قضایی صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی سایر محلهای سرقت در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.

 

انهدام شبکه بزرگ جعل و سرقت در پایتخت
سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران از انهدام شبکه بزرگ جعل، سرقت و کلاهبرداری در تهران خبر داد و به مهر گفت: 19 خرداد سال گذشته پرونده ای تحت عنوان "سرقت از داخل خودرو" با شکایت فردی از طریق کلانتری 119 مهرآباد جنوبی ، برای رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. محتویات پرونده حکایت از آن داشت که سارق یا سارقین با دستبرد به خودرو اقدام به سرقت دسته چک و مدارک شناسایی کرده اند که بلافاصله هماهنگی های لازم با شعبه بانک صادر کننده دسته چک انجام تا سرانجام 5 تیر ، فردی با در دست داشتن یک فقره از چک های سرقتی به بانک مراجعه که با هوشیاری کارمند بانک ،دستگیر و به پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران منتقل شد.
دارنده چک در تحقیقات اولیه عنوان داشت که از سرقتی بودن چک هیچ اطلاعی نداشته و چک را برای فروش یک دستگاه کپی از شخصی ناشناس دریافت و دستگاه فوق را از طریق پیک به آدرسی مشخص در خیابان سبلان تحویل داده است.
کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی ، با مراجعه به نشانی به دست آمده در خیابان سبلان اقدام به تحقیقات نامحسوس و پلیسی پرداخته و متوجه شدند که یکی از متهمان سابقه دار در زمینه سرقت ، جعل و کلاهبرداری به نام مهدی 34 ساله در این مکان اقدام به اجاره واحد مسکونی کرده و با همدستی چند نفر دیگر که از سارقین حرفه ای و سابقه دار هستند ، به صورت سازمان یافته اقدام به سرقت از داخل خودرو در سطح شهر تهران کرده و از این مکان به عنوان محلی برای تردد و انجام هماهنگی های لازم برای اقدامات مجرمانه استفاده می کنند.
همچنین در ادامه تحقیقات مشخص شد که مهدی به همراه تعدادی از همدستانش تحت تعقیب دادسراهای ناحیه 1 ، 10 ، 27 و 14 تهران و همچنین پایگاه های یکم ، هفتم ، هشتم ، ادارات پنجم ، چهاردهم و بیستم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارند.
اقدامات پلیسی گسترده ای برای شناسایی هویت تمامی اعضای گروه ، محلهای تردد و مخفیگاه های آنها آغاز و سرانجام مخفیگاه اصلی سرکرده گروه - مهدی - نیز در محدوده میدان خراسان _ خیابان صفاری شناسایی شد.
با شناسایی مخفیگاه سرکرده گروه و با اطمینان از حضور وی در مخفیگاهش ، کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، 20 مرداد سال گذشته طی یک عملیات غافلگیرانه و ضربتی اقدام به دستگیری سرکرده گروه در داخل مخفیگاهش کرده و در همان بازرسی های اولیه از مخفیگاه وی ، دهها فقره چک های متعلق به مالباختگان ، مدارک شناسایی مختلف و فرم های جعلی بانکی کشف و توقیف شد.
با به دست آمدن مدارک شناسایی و استعلام صورت گرفته در خصوصی تمامی مدارک مشخص شد که تمامی مدارک کشف شده سرقتی است و متهم اصلی پرونده نیز در تحقیقات تخصصی اعتراف کرد که با همدستی 35 نفر دیگر از اعضای گروه 15 جاعل مرد، 3 جاعل زن، 8 مال خر، 6 سارق مرد ، یک سارق زن و دو کلاهبردار اقدام به دهها فقره سرقت از داخل خودرو شامل وجه نقد، مدارک شناسایی، دسته چک، لپ تاپ و ... کرده و در ادامه ، با استفاده از چک های سرقتی اقدام به کلاهبرداری های کلان در تهران و دیگر شهرهای کشور کرده اند.
با بهره گیری از اطلاعات به دست آمده از سرکرده گروه ، تحقیقات تخصصی برای شناسایی و دستگیری اعضای گروه و همچنین شناسایی شیوه های ارتکاب جرم از سوی این گروه حرفه ای و سابقه دار در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و طی چندین ماه اقدامات پلیسی و عملیاتی پیوسته و انجام دهها عملیات جداگانه در نقاط مختلف شهر تهران و سایر شهرهای استان های تهران و البرز ، هر 35 عضو دیگر این گروه از سارقین ، جاعلین و کلاهبرداران دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه های آنها مقادیر بسیار زیادی از چک های سرقتی متعلق به شعبات مختلف بانک های کشور به همراه مدارک شناسایی ، اوراق مجعول بانک های مختلف ، 37 دستگاه لپ تاپ ، انواع مهرهای جعلی و لوازم دیگر کشف و توقیف شد .
در ادامه تحقیقات و در خصوص نحوه انجام کلاهبرداری از سوی این گروه از سارقان مشخص شد که اعضای این گروه ابتدا با استفاده از مدارک شناسایی متعلق به مالباختگان اقدام به افتتاح حساب در بانک های مختلف کرده ، سپس دسته چک اخذ و در ادامه اقدام به کلاهبرداری کلان کرده اند.
سرهنگ عباسعلی محمدیان در پایان این خبر گفت: در پایان رسیدگی به این پرونده و با شناسایی دهها مالباخته ، از مالباختگان جهت حضور در پایگاه پنجم پلیس آگاهی دعوت ، مدارک و اموال آنها مسترد و پرونده نیز در تیرماه سال جاری تحویل شعبه 11 بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران شد و متهمان نیز با قرارهای قانونی روانه زندان شدند.
47282

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهوازی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    24 5
    متاسفم
  • مجید IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    8 1
    قرارداد پیمانکار باید لغو شود و کل خسارت وارده گرفته شود .
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    6 7
    دزدی و کلاهبرداری را به هیچ وجه تایید نمیکنم، اما آنها را نیز مقصر نمیدانم.
  • علی-اهواز IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    6 4
    امیدوارم این پیمانکاران دیگر کم کاری نکنند