آن شهر یک راه داشت، ایذه را می گویم، از گردنه های صعب ناک و سرد "اردل و ناغان" که به جنوب بروی، آن قدر کوه و کتل می بینی که خاطرت نمی ماند کدام بلوط بلند را در آن پیچ دیده ای و یا کدام بره گمشده راعی، دنبال گله اش می گشت در دامنه بلوط زاران و خارستانها پرشیب.

امید سلیمی بنی :در میانه این راه هزار پیچ و خم، دهدز، شهری که نشان از گذشته روستایی خود دارد قرار گرفته و اگر اندکی دندان به جگر ببندی و سرآشیب جاده را به ضرب ترمز و دنده سنگین طی کنی به ایذه می رسی. شهری در مرز سردسیر کوهستانهای سر به فلک کشیده بختیاری و جلگه گرمسیر خوزستان قرار دارد و ادامه مسیر از جنوب این شهر به اهواز می رسد و از غرب به بلوطستانهای اطراف امامزاده ابراهیم یا به قول محلی ها، "سلطان ابراهیم" که البته همه راه را نمی توان با خودرو رفت، جایی باید سوار قایق موتوری و "دوب" شد و از دریاچه پشت سد گذشت.
اما پیمودن این راه، به راحتی خواندن این مطلب و یا نوشتنش نیست. از ایذه به سمت غرب، اول جاده، تابلویی زده اند، نه چندان بزرگ که تابلوهای تبلیغاتی اتوبان تهران-قم را به یاد بیاورد، آنقدر کوچک که تنها می توان از یکی دو متر فاصله، کلمات روی آن را خواند که توصیه می کند مسافران آب و غذا همراه ببرند. اینجا با وجودی که زمینهای پشت سد است، آنقدر محرومیت و دور افتادگی وجود دارد که مگر چوپانی، ذوق زده از دیدار مسافران ناخوانده، میلش بکشد برای دادن آذوقه ای ناچیز به مسافرانی که توصیه را نخوانده اند و به عزم سفر، جاده های گردناک پرپیچ و خم و غیر استاندارد شهرستان ایذه را با فکر خام خوردن غذا در رستورانهای بین راه، در پیش گرفته اند. نه، اینجا نه رستورانی هست و نه اقامتگاهی و نه حتی جاده درست و درمانی.

بلایی به نام دریاچه سد
بی تردید مشکلات مردم منطقه بسیار بیشتر از مسافران گم کرده راه آن اقلیم است. یکی از اصلی ترین مشکلات این مردم، از رودخانه همجوارشان ناشی می شود. این روخانه که معمولا منشا برکت برای مردمان مجاورش است، در شهرها و روستاهای همجوار ایذه و دهدز، مایه مکافات شده. از آنجایی این دردسر برای بختیاریهای خوزستانی شروع شده که سد کارون۳ آبگیری شد و ناگهان مجموعه روستاهای سادات حسینی در اطراف بخش دهدز در محاصره آب دریاچه پشت سد کارون ۳ قرار گرفت، زیرا پل قدیمی گدار "شهپیر" نیز زیر آب رفت و ویران شد. این حدیث هشت سال زندگی گذشته مردم این 37 روستاست که جمعیتی نزدیک ۱۲ هزار نفر دارند. بیش از دو هزار و ۴۰۰ خانوار در آن اقلیم دست به گریبان سد هستند.
واقعیت این است که مردم آن اقالیم، جاده درست و درمان ندارند. 8 سال پیش که آب سد بالا آمد، همه گفتند قرار است جاده ها و پل ها، آبادی های محل زندگی این مردم را به بقیه شهرها متصل کند، ولی هم اکنون اگر از آن روستاها عبور کنید، ناچارید بخشی از راه را سوار بر قایق و "دوب" طی کنید. حتی برای رفتن به امامزاده مورد احترام مردم محل، سلطان ابراهیم هم باید پا بر قایقهای غیر استاندارد و کهنه ای گذاشت که هیچ ضمانتی برای سالم رساندن افراد به مقصد، نداده اند. اشکال از قایقران و راننده و مردم محل است یا مشکل را باید در نداشتن جاده و سدسازی و پشت گوش انداختن مشکلات، جستجو کرد؟
واقعیت این است که عملیات اجرایی جاده ساحلی بین روستاها در منطقه روستاهای دنباله رود جنوبی دهدز (سادات، غریبی ها، شیوند و روستاهای اطراف آن) هشت سال پیش شروع شد و هنوز تمام نشده واکنون با غرق شدن این 12 نفرمشکلات مردم این حوالی، مشکل ملی شده، رئیس قوه قضاییه به دادستان کل دستور داده مسئله را پیگیری کند و هیات ویژه ای به خوزستان رفته اند تا مقامات محلی را به خط کنند تا بفهمند تقصیر کیست.
راستی، سهم وزارت نیرو که قرار بود یک ساله تمام پلها و جاده های تخریب شده را بازسازی کند و پل و جاده جدید بسازد، در این فاجعه کجاست، وزارتی که در 8 سال گذشته، وسیله ای بسیار قدیمی به نام بارج یا لنج، وسیله مسطح که دور تا دورش باز و بدون حفاظ است را برای جابه جایی ساکنان و وسایل نقلیه منطقه مصیبت زده روی رودخانه و دریاچه پشت سد در نظر گرفته. وسیله ای که نه بیمه است، نه نجات غریق و نه جلیقه نجاتی دارد و آنقدر کند روی آبهای عمیق سر می خورد که برای رسیدن به آن سوی رودخانه کارون بین 3 تا 4 ساعت زمان باید وحشت غرق شدن را تحمل کرد.
البته مسئولان محلی آب نیرو، اعلام کرده اند چون هنوز راه های جایگزین تخریب شده تکمیل نشده، "ترابری دریایی" برای حمل و نقل مردم منطقه فعال است. به گفته معاون بهره برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان، مسئول این "ترابری دریایی" هم پیمانکار سد است که قرارداد او از طریق مناقصه و حضور شرکت‌های واجد شرایط و دارای گواهینامه بسته شده.
به گفته جعفری، البته پیمانکار موارد بیمه و کلیه نکات قراردادی را رعایت کرده، ولی مشخص نیست پس این حادثه چطور اتفاق افتاده. در ادامه، اظهارات مسئولان و چهره ها درباره مشکلات مردم آن سامان به خصوص نداشتن حمل و نقل ایمن و استاندارد و دلایلی که برای ضایعه اخیر و غرق شدن 12 نفر از اهالی گفته اند را می خوانید:

نام

عنوان/سمت

دلیل حادثه

خلاصه اظهارات

محمد رضا مهماندار

فرمانده پلیس راه کشور

بالا آمدن آب

این حادثه به هیچ وجه ارتباطی با جاده نداشته است و به دلیل بالا آمدن آب سد دو فروند لنج وظیفه جابه جایی اهالی روستا را برعهده داشتند که یکی از آنها دچار حادثه شد.

حجت الاسلام موسوی

امام جمعه ایذه

سهل انگاری مسئولان وزارت نیرو و استاندار خوزستان

به ایذه و مرم ایذه خیانت شد و (برخی از) مسئولین با بی توجهی و بی مسئولیتی به ایذه خیانت کردند. 12 کشته در یک حادثه، آن هم زن و کودک؛ این تنها بخشی کوچکی از مصیبتها و مشقت ها و رنج های وارده شده بر مردم ایذه از سد و دریاچه کارون ۳ و بی مسئولیتی و کوتاهی کردن مسئولین به خصوص شرکت آب و نیرو و استاندار خوزستان در رسیدگی به مشکلات و معضلات ایذه و منطقه سادات حسینی و دنباله رود است.

حبیب‌الله جعفری

معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان

سهل انگاری راننده

راننده مینی‌بوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ماشین در وضعیت خلاص بوده و با پهلو گرفتن بارج (دوبه)، مینی‌بوس دچار حادثه شده و بخشی از آن در دریاچه افتاده است

حجت‌الله درویش‌پور

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس

سهل انگاری وزارت نیرو

وزارت نیرو طبق تعهداتی که داشت بعد از احداث سد باید جاده و پل هایی که در جریان آبگیری دچار خسارت شدند، بازسازی می کرد که از انجام مسوولیت خود شانه خالی کرد. تعدادی مسئول سهل‌انگار در اقداماتی که بر عهده‌شان نهاده می‌شود به سردی رفتار می‌کنند و در مقابل تنها ضرر و زیان آن را مردم باید متوجه شوند. در خصوص تکمیل جاده نیمه‌تمام و رها شده این منطقه بارها تذکرات کتبی و شفاهی به مسئولان داده شده اما اقدامی صورت نگرفته است.

محمدرضا آملازاده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان

نقص فنی مینی بوس

مینی بوس حامل 16 سرنشین که برای جا به جایی بر روی یک شناور مستقر بود، به دلیل نداشتن ترمز دستی، با تکان شناور دچار عدم تعادل شده و به داخل رودخانه سقوط کرد.

سید شریف حسینی

نماینده مردم اهواز در مجلس

باید بررسی شود ولی تقصیرها گردن راننده نیفتد

چرا پس از نزدیک به ۹ سال از بهره‌برداری سد "کارون ۳" هنوز مسیر دسترسی روستاهای سادات حسینی و میراحمد احداث نشده.مشکل باید بررسی شود و در اسرع وقت گزارشی مبسوط از دلایل بروز چنین حوادثی به مردم داده شود، ولی باز هم راننده متوفی مقصر شناخته نشود.

جمشید بندر

بخشدار دهدز

سهل انگاری راننده مینی بوس

بر اساس بررسی های اولیه دلیل اصلی بروز این حادثه سهل انگاری راننده مینی بوس در بررسی میزان استحکام توقف خودرو روی عرشه دوبه و عدم استفاده از وسایل ایمنی اعلام شده است.

(چینش جدول بر اساس توالی دلایل اعلام شده از سوی مسئولان برای این حادثه بوده است)

4545

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    ای بابا. وقتی راننده بی احتیاط باشه خوب معلومه کی مقصره! لابد میخواید بگید چون عمق سد زیاد بوده و یا اینکه چرا مینی بوس دهه 50 آب بهش نفوذ کرده پس تقصیر دولته !!!
    • سایه A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      کاملا موافقم. ما ایرانی ها متاسفانه فرهنگ افتضاح رانندگی خود را همیشه یا گردن ماشین میندازیم یا پلیس و یا جاده! اگر بنز هم بود میافتاد تو این سد خب معلوم بود که رانندش تو آب خفه میشد. کمی منطقی صحبت کنیم بهتره
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      139 6
      مگه تو جاده رانندگی میکرده که اینو میگی؟!! وقتی سد میزنن باید امکانات رفت و آمد مردم اون منطقه رو هم فراهم کنن. نه اینکه جاده ی درست و حسابی که نباشه بعدم یه لنج یا کلک بذارن برای انتقال مردم با کمترین امکانات
    • شاکی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      163 3
      چی میگی داداش راننده چیکارست این روستا راه داشت جاده داشت الان باید با این فلاکت مینی بوس رو از آب رد کرد شما فکر کن یه نفر شب زایمان داشته باشه یا یه مورد اورژانسی پیش بیاد نشستی توی جای گرم و نرم پای کامپیوترت یه روز اینترنتت قطع بشه گریه میکنی برای همین نفست از جای گرم در میاد
    • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      111 4
      شما اگر اون مسیر رو رفته بودید این حرف رو نمی زنید جاده های افتضاح، بدون هیچ علامت راهنمایی که نصفش هم زیر آب رفته
    • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      6 78
      ببنید. باید صریح باشیم. در درجه اول مقصر راننده هست. و دوم مسافران مینی بوس که از اشتباه راننده جلوگیری نکردن. البته اگه افراطی بخواهیم ادامه بدیم این زنجیره مقصر یابی رو دولت و آمریکا و اسرائیل هم اضافه میشن!! اول باید ظرفیت برخورد منطقی فاجعه ها و حوادث رو داشته باشیم!
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      65 3
      تو اصلا میدونی موضوع چیه؟ نظر ابکی میدی
    • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      58 2
      10ساله این سد رو زدن مردمی که اسیر این دریاچه ی پشت سد شدن ده ساله که از طریق لنج رفت وآمد میکنن اونم از ساعت 8صبح تا 8شب کار میکنه... تویی که به این صورت بی انصاف نظر میدی شده تاحالا ساعت 10شب مریض بشی ولی دستت به جایی بند نباشه... شده یکی از اقوامت نصف شب زایمان داشته باشه ولی اسیر دریاچه وآب باشی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو مطمئنم یا مال اصفهانی یا مال تهرانی چون از این سدها فقط این دو شهر سود میبرن
    • بختیاری IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      3 0
      لنج یا به قول دوستمون شناور رایگان در محدوده زمانی 8صبح تا 8شب فعال است... مثال میزنم براتون :اهالی اونجا باید به قلبشون بگن قلب عزیزم بین ساعتهای 8شب تا 8صبح سکته نکن عزیزم یا نفس گرامی بین این ساعتها دچار تنگی نشو یا تب و لرز عزیز بین این ساعات سراغ من نیا یا کلیه های عزیزم بین ساعات 8شب تا 8صبح لطفا درد نگیر و هزاران مثال دیگر از بدبختی این مردم محروم
    • بی نام NL ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      13 1
      عزیز من اول بدون داستان چیه بد نظر بده مینبوس تو لنج بود چه ربطی به رانندگی و مدل ماشین داره قرار بود واسه مردم این ده بد از ساخت سد یه جاده اختصاصی بزنن که دیگه با لنج از اینور سد بتونن رد بشن حالا نه جاده ای ساخته شده نه پلی مقصر به نظرت کیه ؟ هاااااااااااااااااااااااا
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    74 7
    نمیدونم نشون میدید یا نه ولی ایکاش بجای میلیاردها که صرف ساختن سد میشه اون بودجه رو برای آباد ساختن و رفع محرومیت این مناطق میکردید. میگن سد میزنیم برای عمران و آبادی ولی در نهایت نتیجه ش عکسه!!!!!!!!! والا بجز سد راههای دیگه ای هم برای آبادانی هست
    • مرتضی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      1 1
      خواهشاً تحلیل های غیر کارشناسی ندهید اولاً این سد در دولت های سازندگی و اصلاحات ساخته شده ثانیاً در آن زمان هم به خاطر بارندگی ها و سیلاب های فصلی این کار انجام شد در ضمن اگر این آبهای خروشان مهار نمی شد می شود بفرمایید چطور باید محرومیت را رفع و منطقه را آباد کرد ؟؟؟ در آخر این اشکال را قبول دارم که کارشناسان قبل از پایان آبگیری در سال 84 باید جادها و پل ها را احداث می کردند .
  • معمار IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    31 14
    دنبال مقصر گشتن دیگر چه فایده ای دارد؟
    • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      23 1
      درسته که تو ایران در اینگونه مواقع مقصر اصلی شناخته نمیشه(مقصر تایر مینی بوس، معاینه فنی، مکانیک، شاگرد راننده و ...) و درسته که برای جان باخته گان فایده ای نداشته باشه ولی حداقل از فاجعه های بعدی جلوگیری میشه
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    73 4
    اتفاقا 80 درصد مقصر دولته 20 درصد خود مردم يا راننده، چرا؟ براي اينكه دولت بايد اونجا رو آباد كنه بايد اونجا رو از محروميت در بياره، بايد جاده درست و حسابي بسازه تونل درست كنه و هزار دليل ديگه، عهد بوق نيست كه قرن 21 امه!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      8 32
      شما کارشناس تعیین میزان قصوری احیانا ؟!
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      25 2
      اين نياز به كارشناس بودن نداره خيلي راحت ميشه متوجه شد
  • امیر IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    4 34
    بین این همه اخبار احساسی یه متن خوب در این مورد نوشته شد. معمولا بعد این تیپ حوادث توی کشور ما همه به صورت احساسی و حماسی به یه طرفی توی این قضیه حمله میکنند. که معمولا بعد سیاسی داره. این که متولیان دولتی قضیه متهم هستند حرفی نیست. اما در هر موضوعی باید کارشناسی شود تا عیوب و نواقص برای پیشگیری از تکرار رفع شود. این که امام جمعه به فکر محرومیت مردم هستند بسیار خوب است اما این حادثه چرایی خودش را دارد. و البته مثل همیشه ضعف جدی ایمنی در ایران و اهمیت ندادن به جان شهروندان. که در این مقوله همه یه جورایی مقصرند. چرا که کلا تو کت هممون نمیره رعایت مسائل ایمنی. من یک ماه پیش در همین محل بودم. انصافاً با توجه صعب العبور بودن راه مناسبی تهیه شده و این شناورها مدام سرویس رایگان می دهند. اما ایمنی
    • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      29 1
      واقعا خنده دار صحبت می کنید... نمیدونم چه نسبتی با دولت دارید و یا چه امتیازی از دولت میگیرید!!! زندگی عادی روستاییان رو مختل می کنند بعد هم طلبکار هستند... تازه شما هم از سرویس دهی رایگان شناورها سخن می گویید... جالب میشد اگر از روستاییان بابت این مسئله هم پول می گرفتند
  • باربارا IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    63 1
    چیزی که تو ایران اصلن اهمیت نداره جونِ آدمهاست!
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      38 1
      تازه فهمیدی؟؟
    • باربارا IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      2 0
      نه، این رو باید مدام برای او بالایی ها تکرار کرد که هِی دم از مردم نزنن!
  • شکری A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 38
    شاکی جان. شما بهتره به جای این همه شکایت، فکری به حال آبادانی اون جاده بکنی. در ضمن اینو هم بدون خیلی از روستاهای کشور هنوز همون جاده رو ندارند. راننده بی احتیاطی کرده و ترمز دستی رو نکشیده و چند ده خانواده را عزادار کرده. بگو خب
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      15 1
      قسمت دوم نظرت یه کمی خامه بگو خب!!! مگه تو سرازیری هزار چم بوده ترمز بریده ماشین رفته تو دره؟! اون شناوری که اینارو میبره اونور چرا ایمنی نداشته؟! ضمن اینکه تو اینجور مناطق تسهیلات بیشتری هم باید به مردم بدن
    • hamidan IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      17 2
      این اقای شاکی خیلی قشنگ حرف زد ولی شما ظرفیت حرف قشنگ شنیدن را ندارید حالا ازمن بشنو این سد از آغاز ساختش برای 8000نفر بیکاری ایجاد کرده بعدش اب خود سد برویشان بسته و وزارت نیرو بروی استان های دیگر ارسال میشود واصلی ترین صادرات برق به عراق کار کمک این سدهست و درآمد روزانه این سد روزی 2 ملیارد هست پس محترمانه این اسمش ظلم نیست ؟؟ از پر حرفی بدم میاد وگرنه خیلی چیزها میگفتم
    • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      15 1
      شکری جون. بابا این ایذه و روستاهای اطرافش منطقه حاصل خیز کشاورزی هستن و همه شون هم جاده و وسایل ارتباطی نسبتا مناسب با شهر داشتن. بابا برای سدسازی بدبخت شدند. یه عده زن و بچه روستایی که حالیشون نمیشه راننده باید چه کار فنی انجام بده که برن و کنترل کنن.
  • فريدون EU ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    5 1
    1- مي بايست در حين توقف خودرو ميني بوس ، مسافران آن پياده مي شدند. 2- صرفنظر از كارائي يا عدم كارائي ترمز دستي ، وسيله نقليه ميني بوس تا پايان مسير بوسايلي برروي عرشه تثبيت مي شده است .
    • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      فکر شما این رو نشون میده که هیچوقت نمیتونین یک مدیر استراتژیک و طراح باشین
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    24 1
    چرا قبل از احداث سد، فکری برای احداث یک پل برای رفت و آمد مردم بیچاره ای که توسط آب محاصره شده اند نشده است؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    9 1
    اول ایمنی بعد کار تابلوئی در محیط کارگاه یا کارخانه ای با تعداد زیاد کارکنان ، اما در ایران به این قدمت و عزیز ، کلنگی با دسته قرمز اسپند و ....... یک نفر جهت کلنگ زنی ،پروِِژه کلید خورد ومسائل اجتماعی اقتصادی فرهنگی همه فراموش شد تا شاید حادثه ای رخ ندهد !!!!!!!! یک بار برای همیشه از کسی که طرح را داده و کلنگ زنی کرده تا همین مسئولینی که راس کارن بگیرید و بررسی کنید هر کس احمالی داشته مادام العمر محروش کنید از خدمات و 200 هزار ت.من هم جریمش کنید . حیف از آن مردمی که در این دیارن و مظلوم
  • اباد IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    9 7
    آقای سید کمال موسوی امام جمعه محترم ندانسته قضاوت نکن تقصیرا رو گردن شخص یا شرکت خاص نینداز مو شکافی کن بعد قضاوت کن.سد کارون 3 سال 1372 شروع شد ازون تاریخ تاکنون باید رفع معارض میشد اما نشد این مسولینی مثل شما می بایست پیگیری کنید تا این مشکلی حل شه نه اینکه نوش داروی بعد از مرگ سهراب باشید.آب و نیرو دو سال هست که سد کارون 3 را واگذار کرده و پول احداث پل را هم پرداخت کرده این مسولین شهرستان و استان هستن که می بایست پیگیر احداث پل باشن و گرنه اب و نیرو قرار بود قبل از تحویل پل را بسازد .حالا این اتفاق افتاده و آب ریخته به جوی بر نمی گردد. خواهشا قبل از اتفاق مهمتری اقدام بکنید و در ثانی به فکر این جاده ایذه دهدز هم که همیشه جان بسیاری از هموطنان رو می گیره باشید شرافتا پیگیری مجدانه بکنید
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    14 2
    قطعا مقصر توسط مسئولین راننده مینی بوس شناخته میشه...
  • حسن A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    13 1
    مشکلات این مناطق یکی دوتانیست .مشکل ریشه ای است مسئولان بدلیل حجب وحیا مردم ودوری ومحرومیت از مراکز به این مناطق درست رسیدگی نمیکنندمن بارها وسالها برای زیارت سلطان ابراهیم توفیق شرفیابی داشته ام البته از مسیر مسجدسلیمان .میدیدم که مسیر ترددبرای هموطنان ایذه ای چقدر اسفناک است .برای وزارت نیرومتاسفم هیچ توجیهی ندارد.مقصر صددرصد هستند .کارپل سازی وجاده کار یک وحداکثر دوسال است .ببینید دردریاچه سد مسجدسلیمان چه اماکن تفریحی برای خودشان ساخته اند یک جزیره رابه خودشان اختصاص داده اند . باقصرهای باشکوه .ازطرف دیگر زائران میلیونها تومان درسال به مرقد نذری میدهند که اوقاف همه رامیبرد .ولی به بازسازی ومحوطه سازی هیچ توجه در خوری نمیشود بعد سالها یک ساختمان نیمه کاره ساخته
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    16 2
    جالبه که مدیر شرکت کره ای پس از سانحه هواپیما کره که منجر به 2 کشته و 182 زخمی شد عذرخواهی کرده است.......... جالبه تو ایران اگر بود میگفتند خلبان مقصر است... بالاخره کسی نیست که مسئول این حادثه باشه؟؟؟(وزارت نیرو؟ مدیر سد؟ معاینه فنی؟ خودرو فرسوده؟
  • مهراب EU ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 17
    اغلب دوستانی که نظر میدن معلومه که نه قبل و نه بعد از احداث این سد بزرگ که تا ده ها سال دیگه هم بزرگترین افتخار مهندسی این کشور خواهد بود اون منطقه رو ندیدن. همین مردم دهدز و ایذه تا قبل از احداث دو سد بزرگ کارون 3 و 4 در چه وضعی زندگی میکردن و الان در چه وضعی؟ همین دهدز که الان به گفته همین مطلب شهر شده قبلا چی بود؟ این سدها با زحمات مردم همین مناطق ساخته شده و باید هم از ثمراتشون بهره مند بشن. اینکه دریاچه بلا خونده بشه جدا بی انصافیه. امیدوارم نویسنده دوران گذشته اون جاده هم یادش باشه
    • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      11 1
      این سد از جمله بلاهای محیط زیستیه (بغیر از مصائبش برای مردم محلی) . چون سد زدن اینجا آباد شده اگه سد نمی زدن نباید بهش میرسیدن؟؟!! شما واسه تفریح میری کنار دریاچه و میگی چقدر خوبه ولی از مشکلاتی این سد و دریاچه بوجود میاره بی خبری
  • رضا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    12 1
    مقصزر اصلی مسولانی هستند که باعدم تاسیس راه ایمن موجب به وجود امدن این اتفاق شدند
  • معصومه33 A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    21 1
    ما همه چیز داریم نفت گاز بندر نیروگاهای بزرگ برقی ولی هیچ هم نداریم اینجا محرومیت بیکاری اعتیاد هم داریم ما میخواهیم تا از تمام ظریفت هایمان برای ابادی استان خود بهره ببریم ما دیگر نمیخواهیم پس از 20 سال بعد از جنگ هنوز ارواه های جنگ زده داشته باشیم نمیخواهیم هنوز دیوراهای شهر ابادان وخرمشهر نقش برداشته از گوگلوله های جانی مثل صدام باشند ما خسته ام ما از فقر خسته ایم از محرومیت از کشته شدن زن وکودکانمان در پشت صد ها خسته ایم
  • حمید IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    14 0
    چیزی که توی این مملکت بی ارزشه جون آدماست وگرنه قبل ازاینکه بخوان سدرو ابگیری کنندقراربودجاده جایگزین افتتاح بشه اماالان 13سال ازاین مساله میگذره هنوزمردم محروم این منطقه با دوبه جابجامیشن کجای دنیاایطوریه
  • حسین IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    7 1
    دریغ و واحسرتا از ذره ای احساس مسولیت .افرادی که فقط بلدند جلوی دوربین ژست بگیرند چقدر باید در این جور فجایع و بلایا که سر این مردم از صدقه سری همین مسولان بی درک و درد زیاد وارد شده است حسرت دیدن مسوولی را داشت که بگوید این بلا از بی کفایتی ما بوده است و طلب حلالیت نماید خدایا میشود تو این مملکت روزی به این آرزوی بزرگمان برسیم!کیست که نداند حادثه پیش می اید ولی از این کی کی بود من نبودم ها بیشتر ادم حرص میخورد ادم بی اختیار یاد داستان دزد و ملا می افتد که مالش را دزد برده بود و مردمان اشکالت خانه و ملا را به رخ میکشیدند که بیچاره داد زد اهای بی انصاف ها کمی نقش هم برای دزد قایل شوید براستی که ما هیچوقت اهل عبرت نبودیم .خدایشان بیامرزد و روحشان شاد که باز هم اتفاق خواهد افتاد !!
  • هم ولایتی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    15 0
    این مردم قبل از ابگیری سد زمین کشاورزی داشتند جاده داشتند وبا زحمت ودسترنج خودشان امورات زندگی شان میگذشت الان حدود 9سال ازابگیری سدمیگذرد ودرطی این مدت از صادرات برق پول های هنگفتی بدست آمده جزبدبختی اوارگی بعدازاحداث سد چیزی برای این مردم وشهرستان نداشته مگه هزینه احداث پل یا یه جاده چغدر میشه مقصر اصلی این حوادث به ترتیب وزیر راووشهرسازی نماینده سابق ایذه وباغملک آقای دهقان واستاندارخوزستان مسولین وزارت نیرو ومدیران محلی شهرستان وریس دولت نهم ودهم ازمقصران اصلی این حادثه می باشند وروزی درپیشگاه خداوند باید پاسخگوی خون این عزیزان باشند...........
  • البرز EU ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    8 1
    مقصر کلنگ است که بدون برنامه ریزی و پیشبینی برای اینکه یک نفر را بالا ببرند به زمین گرمش میزنند !
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 2
    چطور متوجه شدن مینی بوس ترمز دستی نداره !!!!!دوستان چون دیدن راننده نگون بخت فوت کرده تمام گناهان را گردن اون انداختن !!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 2
    برادر من این موضوع را کلی تر هم ببینید.هیچ ایین نامه ای برای جا بجایی ماشین با بارج در داخل کشور نداریم. این موضوع فقط مخصوص به ایذه نیست. ما خیلی وقت ها برای دسترسی به پروژه های نیشکر عرض رودخانه را با بارج طی می کنیم. آیا نباید این وسایل مجهز به وسیله ای برای بستن و قفل کردن ماشین و مینی بوس بباشد؟آیا نباید وسیله حمل ماشین از انسان را جدا کرد؟ دستور العمل پهلو گیری یا اسکله و ساحل مناسب برای این بارج ها کجا نهوشته شده است؟
  • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 0
    اقایان مگه یادتون نیست چندی پیش که خود تلوزیون ایران نشون داد توی یه روستایی در استان کهگلویه برای عبور از روی رودخونه از وسیله ای که مال زمان رضا شاه بوداستفاده میکردن باعث شد تا نصف بیشتر مردم اون روستا انگشتان خودشون ازدست بدن زمانی که این سد ساخته شدراه دست رسی37 روستا با نزدیک ترین شهر که دارای وامکانات بود قطع شد دولت موظف بود که برای درست کردن جاده وپلهای تخریب شده اقدام کند برای اینکار ابتدا یه وسیله دست ساز که به همه چی شباهت داره الا وسیله حمل نقل دریایی به صورت موقت برای جابه جایی مردم راه انداخت بعد هم چهارتا بولدز اورد یکی دو تا تپه رو برای جاده سازی تخریب کردن 8 سال پیش تا حالا این جاده به دست فراموشی سپرده شده و اون اسباب بازی موقت شده وسیله دائم برای مردم
  • حامد A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 0
    خنده بازار.شاگرد مینیبوس را بیاورید!!!!!!
  • حسن IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    بابا من خودم میرم تو دریاچه سد گتوند شنا میکنم هچ مشکلی هم پیش نمیاد کسی که شنا بلد نیست تقصیر آب نیست که غرق میشه