حجت الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده و کارشناس مسائل فرهنگی و دینی جوانان در گفت و گوی مشروحی با سایت شفقنا گفت:


* اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شد، چه بود؟ «اقرا و ربک الاکرم الذی علم بالقلم»، بحث از معرفت، آگاهی، کرامت، قلم، دانستن، فهمیدن، نوشتن و خواندن است. سال ها گذشت و بحثی از حرمت شراب یا وجوب حجاب و اینها نبود.این به چه معناست؟ خدا اول نیامد بگوید روزه بگیرید!نماز بخوانید!حجاب داشته باشید! شراب نخورید! گناه نکنید! بلکه در ابتدا به مخاطب خود گفت تو عزیزی، کریمی و گوهر وجودت ارزشمند است، پس از آن گفت که حیف است گوهری مثل تو آلوده شود و وجود ارزشمندی مثل تو دست و پایش در بند وزنجیر باشد، بیا تا من کمکت کنم، آزادت کنم، دستت را بگیرم. بعد به مرورآیات و احکام دیگر و مسایل دیگر نازل شد.

* اما ما چه می کنیم؟ اولین موضوعی که به او می گوییم این است که نماز بخوان!بدون اینکه مقدمات آن را فراهم کرده باشیم. باید در ابتدا به او گفته که عزیز و کریم است و برای همین باید نماز بخواند.تفاوت برخورد را بینید، ناظم مدرسه می تواند وقتی دید دانش آموزی با موی بلند آمده است، به او بگوید چه قدر قشنگ شدی و بعد دردفتر از او بخواهد برای حفظ نظم عمومی مدرسه موهایش را کوتاه کند. یک برخورد دیگر این است که تا موهای بلند را می بیند، داد و فریاد و بی احترامی کند و احساس نفرت ایجاد کند.

 

* تا آزادی نباشد اصلا انتخاب معنی ندارد و دینداری و زندگی معنوی جز با انتخاب آگاهانه معنی نمی دهد. به طور مثال اگر یک نفر را در اتاق محبوس کنید و از اذان صبح تا مغرب به او غذا ندهید، هیچ فقیهی نمی پذیرد که او روزه بوده است. اگر به کسی که اعتقادی به نماز ندارد و مسلمان نیست، نماز خواندن را آموزش دهید و بگویید فیلم بازی کن تا فیلمبرداری کنیم، اگر همه ارکان نماز را هم کامل انجام دهد، نماز او نماز به شمار نمی رود اما از سوی دیگر اگر کسی روزه باشد و به زور چیزی را در حلقش بریزند، همه فقها می گویند روزه او درست است. کسی نماز می خواند، دست و پای او را ببندند به یک چوبه دار ببندند یا دهانش را ببندند و اجازه ندهند ذکر بگوید، همه فقها می گویند در همان حال نمازش درست است. مهم این است که بدون انتخاب آگاهانه، دین معنی پیدا نمی کند و انتخاب آگاهانه جزبا آزادی، مقدور نیست.

نکن، نخور، نرو، نپوش و نه های متعدد که استثنا بوده اند، قبل از اصل قرار می گیرد

* اینکه کسی در ملا عام، روزه خواری کند یا خیر، یک بحث قانونی و زندگی اجتماعی و روابط ما با همدیگر است و اینکه اساسا کسی که می خواهد روزه بگیرد، دینداری کند و زندگی معنوی را تجربه کند، آگاهانه با انتخاب، اراده و اختیار خود، این مسیر را انتخاب کند، یک بحث دیگر است. آزادی به این جهت اصالت دارد و بسیار بسیار مهم است که اولین پیام دین، آزادی است. اتفاقا دین آمده می گوید من می خواهم شما اسیر نباشید، یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که نکن، نخور، نرو، نپوش و نه های متعدد که استثنا بوده اند، قبل از اصل قرار می گیرد. خود قرآن کریم وقتی راجع به خوردنی های حرام حرف می زند چه می گوید؟ می گوید همه چیز بخورید مگر این چند تا یعنی اساس در زندگی انسان، آزادی است.

* تجربه زندگی معنوی، کاملا به زندگی مادی وابسته است. نمی توان معنویت را جدا کرد و زندگی معنوی وابسته به زندگی مادی است. نمی توان به فرد دچار فقر و مشکلات مادی گفت شب بیا در مسجد دعا بخوان، تا شکم او سیر نباشد نمی توان با او از معنویت حرف زد. در روایات مکرر از خود پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آمده است، «وقتی فقر از دری وارد می شود، ایمان از در دیگر بیرون می رود» و امثال آن. علی ابن ابی طالب(ع) درهمان 4 سال و خورده ای حکومتش، تلاش می کند حداقلی از غذا و آب برای مردم فراهم کند.

آگهی های تلویزیون ما بزرگترین مخرب قناعت و بزرگترین مروج زندگی مادی و دوری از معنویات است

* حال که مشکلاتی وجود دارد، آیا باید قناعت را ترویج کرد تا مردم بتوانند با حداقل ها زندگی کنند؟ آیا سریال های تلویزیون، قناعت را ترویج می کند یا تخریب؟ آگهی های تلویزیون ما بزرگترین مخرب قناعت و بزرگترین مروج زندگی مادی و دوری از معنویات است. تحلیل دقیق علمی لازم دارد و می توان آن را ارائه داد. نمونه آن همین آگهی های اخیر مواد آرایشی و بهداشتی. چه بلایی سر مخاطب آورد؟ برای چه؟ برای اینکه ما صدا و سیمایی درست کردیم که تا اندازه ای بزرگ شده است که اداره کردن و تامین مخارج آن نیاز به هزینه دارد، این است که بسیاری از موقعیت ها با پخش آگهی های تبلیغاتی به ضرر سلامتی جسم و روح مردم این هزینه ها تامین می شود، یا همین سریال های تلویزیونی یا عاداتی که در جامعه ترویج می شود و هیچ کس حواسش نیست که با ترویج این عادات، این مدل زندگی، این تبلیغات، این سریال ها و فیلم ها و ... داریم به مخاطب می گوییم تو نمی توانی دیگر معنوی زندگی کنی!

کاری کردیم جوان ما با 3 میلیون که هیچ، با 10 میلیون هم الان نمی تواند ازدواج کند

* بالاتر از آن آیا می توان مسایل جنسی را برای جوانی که می خواهیم از معنویت با او حرف بزنیم نادیده گرفت؟ نکته جالب و تامل برانگیز همین جاست که دین اسلام و مکتب تشیع، تنها دین و مکتبی است که راحت ترین راه را برای پاسخ به این نیاز لحاظ کرده است.

* ما کاری کردیم که 3 میلیون که هیچی، اگر 10 میلیون هم همین الان به او دهند، باز نمی تواند ازدواج کند. خودمان این فضا را درست کردیم. یعنی نظام اقتصادی، سیاست های غلط، سریال های تلویزیون، آگهی های بازرگانی این کار را کرده اند. این جوان از روز اول که می خواهد ازدواج کند احساس می کند بدون اینها نمی تواند زندگی کند،یک جوان که الآن بخواهد ازدواج کند، حداقل باید نزدیک 50 میلیون تومان هزینه کند. با این فرد می توان ازمعنویت حرف زد؟ جوانی که باید 3-2 شیفت کار کند، به زن و بچه می تواندبرسد؟ به تربیت می تواند برسد؟ به معنویت می تواند برسد؟ اسلامی که می گوید وقتتان را 3 قسمت کنید، 8 ساعت عبادت، 8 ساعت کار و 8 ساعت فعالیت های دیگر.

وقتی زمینه ازدواج موقت در جامعه فراهم نباشد، به طور طبیعی گناه رخ می دهد

* با 8 ساعت کار باید بتوانی یک زندگی طبیعی داشته باشی. وقتی این معادله بهم خورد همه چیز به هم می ریزد. خود ما کاری کرده ایم که نه می توان ازدواج دائم برای جوان فراهم کرد، نه ازدواج موقت را فراهم می کنیم. قرآن کریم در آیه 26 سوره مبارکه نسا، تعبیری دارد که بسیار جالب است. پس از اینکه در این آیه از ازدواج صحبت می کند، می فرماید که «یرید الله لیبین لکم و یهدیکم سنن الذین من قبلکم» یعنی خدا می خواهد احکام الهی را برای شما بیان کند و سیره و روش قبلی ها را به شما نشان دهد و هدایتتان کند. در آیات پیش از این می گوید اگر می خواهید ازدواج کنید، یکی دو تا سه تا 4 تا، اگر نمی توانید میان آنها عدالت برقرار کنید، یک همسر اختیار کنید، سراغ کنیزان بروید.

* یعنی در ابتدا فرصت های متعدد برای زندگی جنسی ارائه می دهد و اگر فردی با وجود این فرصت های حلال به گناه روی آورد، او را سرزنش و تنبیه می کند. وقتی زمینه ازدواج موقت در جامعه فراهم نباشد، به طور طبیعی گناه رخ می دهد و این جوان ناخودآگاه احساس نارضایتی از خدا پیدا می کند. بالاترین رکن در آرامش معنوی، داشتن رضایت باطنی از خداوند است. به همین دلیل است که رضایت و خشنودی خداوند تا این اندازه در روایات پررنگ است. برای اینکه من باید خدا را دوست داشته باشم، باید احساس کنم خدا با من مهربان است اما خدایی که جوان احساس کند از یک طرف، قدرت جنسی، انرژی فوق العاده ای که جزء بالاترین قدرت های بشری است در وجود او قرار داده و از یک طرف راه ها را بسته، چه خدایی است؟ از طرفی نیاز گرسنگی و تشنگی را به انسان داده واز یک طرف غذا و آب به من نداده است. این چه خدایی است؟ آیا من دیگر این خدا را دوست دارم؟ آیا با این خدا آرامش معنوی پیدا می کنم؟

در هتل های ما اگر کسانی بخواهند بروند و زن و شوهر نباشند، اجازه ندارند، به نیروی انتظامی و هزار بازخواست دیگر کشیده می شود

*در هتل های ما اگر کسانی بخواهند بروند و زن و شوهر نباشند، اجازه ندارند، به نیروی انتظامی و هزار بازخواست دیگر کشیده می شود. این که چه نسبتی با هم دارند، چه ارتباطی به ما دارد؟ مرد نیستیم که با صراحت این سوال ها را بپرسیم و به آن جواب دهیم! بالاخره آیا باید فضای آرامش معنوی را برای این جوان فراهم کنیم یا نه؟ اولین شرط برای تحقق آن آرامش معنوی، این است که نیازهای طبیعی انسانی او پاسخ داده شود و گرنه مرتکب گناه می شود.

ما کاری کرده ایم که جوان احساس می کند اگر بخواهد موسیقی کار کند دارد به جنگ خدا می رود

* ما کاری کرده ایم که جوان احساس می کند اگر بخواهد موسیقی کار کند دارد به جنگ خدا می رود. گیتار را که به دستش می گیرد به جنگ خدا می رود. خودمان هلش داده ایم. به او نگفته ایم می توانی گیتار داشته باشی اما گناه نکنی و دین داشته باشی. خود قرآن کریم وقتی می خواهد راجع به قمار و مشروبات الکلی صحبت کند با چه ادبیات زیبایی و چه قدر منطقی، با بشر عاقلانه سخن می گوید.

* ما تا به حال کی آمده ایم با جوان اینطور صحبت کنیم؟ اما الان در این جامعه، از من بپرسند یک جوان می تواند عاشق باشد یا نه؟ من نوعی چطور برخورد می کنم؟ می رسد به گشت ارشاد. از اهل بیت می پرسند عین حدیث فرمودند، جوانی که عاشق شود، بله می تواند عاشق کسی شود اما اگر جایی که عاشق شود و به دلیل فراهم نبودن شرایط، نتواند ازدواج کند اما عفت داشته باشد، پنهان کند، آبروداری کند، بی حیایی نکند، از خدا و از محیط و از خودش شرم داشته باشد و در همین حال بمیرد، شهید مرده است. مکتب اهل بیت آمده از همان جوانی که در خیابان عاشق شده شهید بسازد این انسان سازی، تربیت و معنویت است نه برخورد ما.

حاضر نیستیم با جوان خودمان به راحتی گفت و گو کنیم، فقط انتظار داریم سر تکان دهد و تسلیم باشد

*ما حاضر نیستیم با جوان متدین و مسلمان خودمان در دانشگاه و مدرسه و فضای مسجد به راحتی گفت و گو کنیم، فقط انتظار داریم سر تکان دهد و تسلیم باشد. یکی از خلا های جدی ما این بخش است. مکتب اهل بیت، مکتبی است که نه تنها کسی را به خاطر سوال گفتن مواخذه نمی کند بلکه بالاتر، این چیزی است که در تاریخ، سربلندی مکتب اهل بیت است و نظیر ندارد، می گویند اگر سوال نکنی مواخذه می شوی! اگر چالش نکنی، نپرسی، تردید نکنی، جواب سوالت را پیدا نکنی و در دین تفقه نکنی مسوولی!

* مکتب اهل بیت که تحدی می کند، به چالش می کشد، اصرار می کند که پرسش کن به این دلیل است که دستش از جواب پر است و خود مطمئن است و جنسی که می فروشد، بنجل نیست. مکتب اهل بیت و اسلام می گوید اتفاقا هر سوالی دارید بپرسید، اگر سوال نکنی مسوولی! باید یقین کنی! نمی توانی بگویی چون پدرم متدین بود و پدرم گفت به مسجد می روم.

هم باید زمینه انتقادی را گسترش داد، هم باید فرصت آزادی را ایجاد کرد

* هم باید زمینه انتقادی را گسترش داد، هم باید فرصت آزادی را ایجاد کرد. ماجرای جالبی شنیدم که یک روحانی در یکی از پادگان های ارتش رفته بوده، می بیند یکی از فرماندهان برای نماز نمی آید. یکدفعه که صحبت و سلام علیکی پیش می آید به آن فرمانده می گوید شما چرا نماز تشریف نمی آورید؟ این فرمانده ظاهرا عادت داشته و به قبلی ها هم همین جواب را می داده، تا این روحانی می گوید، جواب می دهد پایم در پوتین عرق می کند، نمی توانم در بیاورم، بدم می آید اذیت می شوم و می روم بعدا نماز می خوانم. روحانی می گوید بیا با پوتین نماز بخوان! تا روحانی این جواب را می دهد که با پویتن بیا، او غافلگیر می شود. فردا و پس فردا باز روحانی سوال می کند و برای اینکه روی روحانی را کم کند می آید با پوتین نماز می خواند. روحانی به روی خودش نمی آورد و بعد از نماز هم با او دست می دهد قبول باشدی می گوید و خیلی عادی برخورد می کند تا اینکه 3-4 روز بعد او خودش خجالت می کشد و پوتینش را درمی آورد و نماز خوان حسابی می شود. بعد می دانید چه اتفاقی می افتد؟ این آقای روحانی را برکنار می کنند، چون دین خدا را به هم زده و اجازه داده کسی با پوتین وارد مسجد شود!

* هم باید آزادی ایجاد کرد. هم فضای بحث دینی و انتقادی فراهم شود،هم باید مقدمات آرامش معنوی مثل آن آرامش مادی و رفع نیازهای جسمی و جنسی که گفتم فراهم شود. هم باید غذا داشت، با فقر و گرسنگی نمی توان از معنویت حرف زد. وقتی شرایط زندگی عادی مهیا نباشد -چه دختر جوان چه پسر جوان-نمی توان از معنویت برایش حرف زد. بله من باید صبر و شکیبایی را توصیه کنم اما آن جوان می گوید چطور شما در برابر سوال من شکیبایی ندارید ولی از من انتظار دارید در برابر نیاز طبیعی خود صبر و شکیبایی داشته باشم؟

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 157
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مینا A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    کاش فقط چند نفر روحانی با جرات و با عرضه مثل تو داشتیم. گشتیم نبود، نگرد نیست
    • صدری A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      ما گشتیم بود، شما درست نگشتی. برو پای درس امثال حاج اقای امجد و نقویان و... پیدا می کنی
    • شهرام EU ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      515 7
      واقعا حرف زدن امروز عرضه و جرات می خواهد؟ حرف را که همه میزنن کو عمل؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      بعضي ها نخوانده و نشناخته منفي ميدن واقعا متاسفم درود بر نقويان
    • محمد A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      حرف هاي ايشون در مورد ازدواج موقت قابل قبول ، ولي نه واسه افراد متاهل . تعهد ازدواج دائمي پس چي ؟
    • بی نام A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      79 5
      تو هم که گشتی انگشت شمار پیدا کردی پس یعنی نیست تازه حرف این انگشت شمارها هم که اصلا خریداری ندارد پس با یک گل بهار نمیشه یعنی همان گشتیم نبود نگرد نیست درسته
    • مردم IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      87 23
      روحانی که اومده اصن "روحانی" ها دلنشین تر شدن!! به مردم عادی نزدیک تر شدن!
    • بی نام IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      53 11
      دوستانی که بحث خواهر رو مطرح می کنند که اتگر خواهرت بود راضی می شدی. فکر نمی کنید کسی که شما همینطوری بهش نظر دارید خواهر کس دیگری است؟؟؟پس چرا در این چرخه باطل دنبال حقیقتش نباشیم؟؟؟
    • بی نام EU ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      69 5
      اگر نقویان هم حرف دل مردم رو میزنه مثل این آقا درود بر شرفش
    • الف IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      44 68
      گفتی با عرضه!کجای حرف های این آقا نشان از عرضه داشت . حتماً اونجا که در مورد چند همسری صحبت کردن و یا ازدواج موقت . نگران نباش قبل از ایشان هم کسی دیگری از این عرض ها داشت، جناب آقای قرائتی نیز تئوری ازدواج موقت دانشجویان پسر با زنان مطلقه را ارایه دادند. از این گونه افراد فاضل در کشور زیاد داریم که با بیان صحبت های زیبا بربی فریب جوانان قصد دارند عشق را به لجن بکشند. مگر ازدواج سنت پیغمبر نیست ،کجای کتاب خدا گفته که شما همسری داشته باشد در عین عفت و پاکدامنی بعد برو و زن اول و دوم و سوم و الی صدم بگیر . این ها تفسیر های کسانی است که تنها به فکر لذت های جسمی هستند .
    • سعید... A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      28 20
      مینا خانم اگه همه مثه ایشون بودن هرروز یه عده میرفتن هتل بعد میگفتن به شما چه ربطی داره نسبت ما چیه ....دیگه نیازی به خونه خالی نبود
    • صدای جوانان IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      25 3
      حرف زدن و نظريه دادن چه فايده؟ / مهم عملي شدن اين حرف هاست كه امكانش نزديك به صفر مي باشد.
    • بی نام EU ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      24 2
      داری شبی 90 هزار تومن بدی؟ کی میره هتل اینها گیر الکیه
  • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    "وقتی زمینه ازدواج موقت در جامعه فراهم نباشد، به طور طبیعی گناه رخ می دهد" انصافا راست ميگه.
    • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      طرف خواهرت باشه بازم راس ميگه؟؟؟
    • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      نه. ولي خيلي از زنهاي مطلقه و زنهاي خياباني هستند كه مشكلي از اين بابت ندارند.
    • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      بحث را ناموسي نكن جناب "بي نام" دومي.
    • پيمان IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      جناب بي نامي كه حرف خواهر را زدي. يعني در حال حاضر تو جامعه هيچ اتفاقي نميفته كه شما ناراحتي بعدش هستي؟!!!
    • بی نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      بحث ناموسي نكنيم كه عده اي ازش سو استفاده كنن؟؟ اين كار كاملا كلاه بداري شرعيه
    • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      ايا زن مطلقه بعد از طلاق حق شروع زندگي دوباره رو نداره؟؟ چون طلاق گرفته بايد صيغش كني؟ خوب اگه راس ميگي دايميش كن!
    • بی نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      كسي نگفت كه همه زنهاي مطلقه تن به اين كار بدن من هم خودم از اين كار خوشم نمياد. ولي در حال حاضر ميبينيم كه خيلي ها راضي به اين كار هستند.
    • بی نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      عقد دائمي ميدوني چه مهريه سنگيني ميخواد؟! اگر مهريه ها از طرف خانمها كم باشه كه آدم دنبال ازدواج موقت نميره.
    • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      95 36
      شما که نوشتی «عقد دائمي ميدوني چه مهريه سنگيني ميخواد؟!» خجالت نمی کشی این جمله رو می نویسی؟! بله می ریم عقد موقت می کنیم که می شه با یه سکه سر و تهش رو هم آورد و وقتی کارت تموم شد زن بیچاره رو ول کنی به امان خدا مثل آشغال.. آره؟ ایده آل اینه دیگه... مشکل ازدواج فقط مهریه اس یا بی مسئولیتی مردها که جربزه کار کردن ندارن و یه جو جنم مردونه توی وجودشون نیست و فقط دنبال یه زن کم خرج و بی توقع و بی مهریه می گردن تا آخر عمر ول بگردن و لم بدن جلوی تلویزیون.. مرد زندگی باشی، آدم باشی، کار و تلاش کنی، هیچ زنی نمیاد مهریه اش رو اجرا بذاره.. کاسب تویی که نگاهت به زن اینطوریه نه زن ها.. کاسب تویی که حساب دودوتا چهارتای مهریه رو می کنی و می ری سراغ صیغه که فرقی با اون وابسادن کنار خیابون نداره!
    • بی نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      28 40
      ازدواج موقت برای زنان مطلقه که شرایط ازدواج دائم را ندارند توصیه میشود..درضمن در زمان حضرت رسول بسیار بر این قضیه تاکید صورت میگرفت و حضرت بر آن بسیار تاکید داشتند...
    • ناشناس A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      64 15
      پاسخ به او آقایی که نوشته اگه خواهرت بود راست میگه!!!بگم آره بازم راست میگه چون خواهرم خودش خواسته و رفته کسی به زور نبردتش.انقد محدود کردن روابط که مرد نمی تونه نیاز جنسیش تامین کنه تا ی زن تو خیابون میبینه خفتش میکنه میبرتش.آقای محترم این بده که خواهرم به زور جایی ببرن نه اینکه خودش بخواد
    • مهدی IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      49 3
      بی نام دومی!!!... اگر هر خواهر یا برادری رو تو محیط آزاد، درست تربیت کنیم، به خوبی می تونه قدرت تصمیم گیری درست رو داشته باشه... انقدر یک بعدی نباش!
  • سعیدیان A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    316 9
    واااااای چه اخونده جالبی. باور نمی کنم این حرفا رو !!!!
  • بی نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    راست ميگه ديگه خوب. جوونا باید چي كار كنن؟ کی حرف دل این جوونا رو درست گفت . اين جوري هم هتلداران مشترياشون بيشتر ميشه هم خيلي از جوانان راضي هستند.
  • بی نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    153 4
    كاش شماره تلفونشو ميداد باهاش صحبت كنيم.
    • عباس IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      22 1
      برو توی فیس بوکش به سوالا جواب میده!اسمش و سرچ کن
  • مجيد IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    وضع خرابه نميتونيم ازدواج كنيم خيلي خوبه كه ازدواج موقت درست بشه. تنوع هم بيشتر ميشه. خخخخخخخخ
    • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      37 12
      مجید جان و اونایی که مثبت دادین که تنوع طلبین ، توصیه میکنم بچه دار نشین چون خونواده ثابتی نمیتونین داشته باشین و بچه ها این وسط نابود میشن...
    • روحي A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      13 21
      بي نام جان تنوع طلبي تو ذات بشره و خلاف اينم يا بيماري محسوب ميشه يا كتمان حقايق و خودسانسوري. ولي خب اين وسط ملاحظات ديگه اي هست كه مشخص مي كنه بچه دار بشي يا نشي.
    • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      29 9
      جناب روحي اگه قرار باشه فقط بر اساس غريزه عمل كنيم چه فرقي با حيوان داريم؟
    • روحي A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      7 8
      فرقمون اينه كه ما مي تونيم بهترين راه ارضاي غرايزمون رو پيدا كنيم. همين.
  • بی نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    293 8
    وقتى مى گوييد جوانان ،دختران جوان را هم مى بينيد!!!!!!
    • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      96 11
      نه بابا اساسا در جامعه ما جوان فقط پسر جوان است و خواسته ها و نيازهايش! اصلا در جامعه ما آدم يعني مرد! من خودم تصوير ذهنيم از جوان چهارتا پسر تو يه 206 تو جاده چالوسه به سمت شمال!
  • سپیده A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    حاج آقا! این حرفا به درد رای اوردن می خوره تو این مملکت. وقت تبلیغات انتخاباتی تموم شده ها یا شاید شما زود شروع کردی برای بعد!
    • بی نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      92 8
      نه بابا حرفاش به درد وضعيت فعلي جوانان ميخوره البته بايد توجه بشه كه ازدواجهاي موقت باعث تنوع طلبي نشه كه هر روزي با يك نفر باشيم.
    • محمدحسن A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      3 0
      نه داداش... ببخشيد آبجي. آقاي زائري قبلاً يه نشريه داشت به نام "خانه" مخصوص نوجوانان و جوانان. خيلي پر طرفدار بود. تا ميومد باجه روزنامه فروشي، زود فروش مي‌رفت. ازين حرفها و سؤال و جوابهاي آزاد هم توش زياد بود... براساس شرايط و مقتضيات زمان مطالب بدرد بخوري مي نوشت... يكي از سؤااهاي خواننگان رو اين هفته چاپ كرد و هفته بعد بهش پاسخ داد... بردنش دادگاه مطبوعات گفتن چرا اون سؤال رو چاپ كردي يا چرا همون هفته بهش پاسخ ندادي... بالاخره گفتن حتماً منظور بدب داشتي و در نشريه رو تخته كردن... بستنش... آقاي زائري رو مي‌شناسم... آدم باحاليه... قبلاً هم باحال بود...
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    93 12
    زائری مچکریم ...
  • دکتر A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    111 6
    فدات بشم که حرف حق زدی ولی تاسف میخورم چون بی فایده است. جوانی که لیسانس داره نهایتش 600یا 700در ماه درآمد داره البته اگه سابقه کار داشته باشه اونم 5 سال پارتی هم جور بشه اگر خودشو بکشه بعد سه چهار سال میتونه 12 20تومن جم کنه البته عمرا. حالا حساب کن ماشین و خونه لوازم خونه خرج نامزدی عروسی اجاره هزارتا خرج دیگه چقد میشه؟؟؟؟ شما میگی 10 تومن؟؟؟؟ شما بپرس با 40 تومن میشه سه تا از کارهای بالا رو انجام داد؟؟
  • سهیل EU ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    روحمون شاد شد. خدا روحت رو شاد کنه مرد.
    • بی نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      105 4
      اينا كه حرف بود كه دلت شاد شد اگر واقعيت پيدا كنه پس چه حالي ميشي؟!
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    118 8
    واقعا حرف دل ما رو زدید خدایش امریکایها بهتر ازما داره اولین اصل اسلام رو اجرا می کنند
  • نیما A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    تا حالا هیچ وقت زیر مطلبی نظر ندادم ولی حیفم اومد به این روحانی احسنت نگم. با این حرفاش منو مرید خودش کرد. زنده باشی برادر روحانی. خدا حفظت کنه.بخدا غریضه جنسی داغونمومن کرد.میگن عفت پیشه کن.مگه تشنه میش آب نمیخوری ، گشنه میشه غذا نمیخوری. خدا حفظت کنه که حقایقو گفتی. اجرکم عندالله
    • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      92 15
      شیر مادرت حلالت داداش... همدردیم. حق همینه که گفتی... آقای زائری روحانی روشن و عالم و صادقیه. خدا توفیقش بده.
    • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      اونايي كه با ما دردشون مشتركه بكوبن مثبتارو ببينيم چن نفريم:)))
    • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      16 1
      درسته حرف شما؛ولی خب خیلی به محیط زندگی بستگی داره؛اگه تو یه محیطی زندگی کنی که توش ارتباط زنان و مردان عادی باشه تحریک خیلی کمتره باید سعی کنیم حداقل جامعمونو برای بچه هامون به این شکل مدیریت کنیم؛خودمون که تلف شدیم رفت!!!
  • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    86 37
    عزیزم ما که رفتیم اذدواج موقت کردیم خانوم همه کاره در امد و تازه از ماشکایت هم کرده جند ماهه داریم میریم دادگاه و میایم همون غیر شرعیش بی خطر تره .
    • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      اگر غير شرعي بود و دوباره خانوم همه كاره دربياد و شكايت كنه ميدوني چه بلايي سرت مياد؟
  • فریاد EU ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    126 9
    کاری کردیم جوان ما با 3 میلیون که هیچ، با 10 میلیون هم الان نمی تواند ازدواج کند / واقعا دمت گرم. یعنی توام واقعا این حرفا رو می فهمی؟ بعیده اخه از جماعت شما ها!!!!!
  • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    50 7
    در نمازم بارها می گویم سبحان الله. و برای من این بدان معنی است که خدایا تو پاک و منزهی از هرآنچه دروغ که به تو نسبت می دهند. و اورا شکر می کنم که ذره ای از عظمت و بزرگی او را می توانم درک کنم. اما حیف که خدای بعضی ها خیلی کوچک است!!!
    • بی نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      60 3
      واضح تر بگو ببينم چي ميخواي بگي.
    • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      12 0
      ايول يكي بالاخره اينجا حرف حساب زد. خدا خيرت بده. منم دنبال تو مي گم سبحان الله
  • شمسی پور از اصفهان EU ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    آقایان من 56 سال دارم بعد از مرحوم طالقانی که متجران او را به دلیل همین حرف ها کشتند، آخوند ندیدم اینجوری جرات حرف زدن از درد جوون ها رو داشته باشه . ایشون رو هم یه بار توی تلویزیون دیدم خیلی خوب حرف می زنه . حرف حساب، پس وپیشی نداره والا. دمت گرم آخوند. معلومه نمی خوای نامزد انتخابات بشی. چون حتما شورای محترم نگهبان ردت می کنه
  • سید محمد حسین IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    93 30
    آیا آنچه را که برای ناموس دیگران می پسندید برای ناموس خود نیز می پسندید!!!!!!
    • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      48 26
      نه. ولي كسي نگفته كه همه مردم اين كارو بكنن. نكته اينجاست كه روابطي كه در حال حاضر تو جامعه وجود داره به صورت قانوني دربياد تا مشكلي درست نشه. تازه براي خانومها هم از لحاظ حقوقي خوبه.
    • مهندس IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      12 6
      دوست عزیز اگه ناموس تو مشکل نداشته باشه که هیچ ولی اگه مشکل داشته باشه نیاز به شنیدن حرف این آخوند فهمیده و صیغه و این جور چیزا نداره همینطوریش هم باید از تو خیابون جمعش کنی. . . این در خصوص تمام دوستانی که بحث و ناموسی می کنن صدق می کنه
  • بی نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    46 7
    تو افتادن اتفاقاي بد تو جامعه شكي نيس! اما بيايم با عوض كردن صورت مساله بخوايم سر خودمون رو كلاه بزاريم من با اين مخالفم.
    • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      34 15
      اگر قانوني بشه براي زنها بهتره چون ميتونن شكايت هم بكنن. ولي در زمان كنوني ميبينيم كه خانمها چه ضربه هايي ميخورن.
    • سعيد IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      25 2
      اگر قانوني بشه رواج بيشتري پيدا مي كنه. هر دختر و پسري كه تو خيابون مي بيني با هم مي رن لزوما رابطه جنسي با هم ندارن. اما اگر قرار باشه اين اتفاق در قالب ازدواج موقت رخ بده و كار به ارتباط جنسي بكشه حتي اگر ما اينطور فكر كنيم كه خب چه اشكالي داره شرعيه! كي مي خواد جوابگوي آسيبهاي اجتماعي ناشي روابط نا فرجام چند دقيقه اي و چند هفته اي در جامعه باشه؟
  • بهنام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    55 19
    احسنت احسنت و باز هم احسنت
    • بی نام NL ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      37 80
      متاسفم متاسفم و باز هم متاسفم
  • بی نام EU ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    88 51
    ازدواج موقت واقعا راه کار درستیه. اره من اگه خواهرم بخواد با کسی ازدواج موقت بکنه کاملا موافقم. یهتره تا با هر پسره الدنگی همینجوری بچرخه بعد اون پسر هر وقت خواست بهش نارو بزنه بره. چشاتونو باز کنین تا ببینین خواهراتون چندتا دوست پسر دارن. اون وقت این مردک سرشو کرده تو برف می خواد مساله رو ناموسی کنه و مشکله پاک کنه تو این جامعه. بدبخت دنیا رشد کرد تویی که مغزت هنوز عقب مونده ....
    • بی‌نام NL ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      43 15
      بابا تو دیگه کی هستی
    • بی نام NL ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      50 16
      تو که راست می‌گی، لعنت بر دروغگو ...
    • سید محمد حسین IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      59 12
      ببخشید آقای روشن فکر،ما در مورد آدمایی صحبت نمی کنیم که چند تا دوست پسر دارن،یکم مغزتو بکار بنداز این حرفا در مورد کسایی که میخوان ازدواج کنن نه اینکه با همه بپرن!!!
    • سعید EU ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      72 11
      با این نگاه میشه تو جهان جدید زندگی کرد. با نظرت موافقم. من با کمال احترام به خواهرم برای او آزادی قائلم. اما مردا تو ایران فقط آزادی رو برای خودشون می خوان تا اسم خواهرشون وسط میاد همچی برای او ممنوع می شه!!
    • بهزاد A1 ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      26 1
      موافقم. پسرا همه کار کنن دخترا بشینن نگا کنن؟ خیلی از ماها همه کار کردیمو میکنیم اما تا به خودمونو خانوادمون میرسه غیرتی میشیم. این جماعت هر جای دنیام که باشن با این طرز تفکر، همین بدبختی میشن که هستن! مارم بدبخت کردن!
    • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      8 0
      باعث تاسف که یک سری کاملا بسته حرف می زنن و یک سری مث شما کاملا بی پرده--- دوست عزیز قرار نیست برای حل یک مسئله صورت مسئله رو پاک کرد-- آزادی به نظر من خوبه با اهم صحبت های زائری موافقم اما واقعیت با اون که پسرم ازدواج موقت و نمی پذیرم نه برای خودم نه برای اطرافیانم... دنیا فقط مسائل جنسی نیست همان گونه که دنیا فقط دعای کمیل و زیارت نیست- برای این دیدگاه شما که به نظرم فرقی با دیدگاه ممنوعیتی که تو جامعه هست نداره واقعا متاسفم ضمنا هر نوع منطقه جدا از آیین حاکمش یه آداب اجتماعی داره که بعضی مسائل را باید با در نظر گرفتن شرایط حاکم آن منطقه حل کرد نه راه حل جای دیگر را اینجا پیاده کرد-- آداب ما هم مربوط به بعد انقلاب57 نیست و از زمان شاهنشاهی کوروش بزرگ و نیاکانمان بوده است.
  • همون سید محمد حسین IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    26 6
    در جواب شما که میگی کسی نگفته که همه مردم این کارو بکنن باید بگم از لحاظ اخلاقی این کار نباید به هیچ آدمی با این دید نگاه بشه! هیچ برتری بین انسان ها وجود نداره! قضیه دوستی های خیابونی بحثش جداست!
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    31 21
    بحث ازدواج موقت ازون بحث هاییه که اگه درست جا بیفته و پذیرفته شه تو جامعه خیلی از مشکلات حل میشه. من دختر اگه قراره با پسری ارتباط داشته باشم به جای دوستی پنهانی( با دردسرهای مخفیکاری و عذاب وجدان و ..) طوری باشه که برا خونوادم و جامعه ام جا بیفته که اقا من حق دارم با یه نفر در ارتباط باشم ولی فعلا به هردلیلی قصد یا امکان ازدواج دائم رو نداریم. یعنی دوستی ها قانونمند باشه. خانواده ها از اول در جریان باشن. واقعا برا دختر و پسر راحت تره. اگه قرار باشه هم نشه ( به خاطر نخواستن خانواده ها) همون اول معلوم میشه. ولی این جوری بعد از چند سال دوستی پنهانی و وابستگی وقتی بحث به خونواده ها کشیده میشه بهم میخوره و ماهاییم که اسیب روحی میبینم.
  • سروش A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    46 11
    تا حالا نظر ندادم اما این که تا یه بحث اینجوری میشی بعضیا میگن، اگه خواهر و ناموس خودت بود همینو میگفتی یا نه میخوام بگم آره همینو میگم. حرف بیراهی نزده، خواهر منم یه جوونه یه ادمه و اونم نیاز داره، بابا با صبر پیشه کردن که بعضی نیازا درست نمیشه. اونم دوس داره با پسر مورد علاقش ازدواج کنه اما نمیشه به هزار و یک دلیل که همه میدونن دیگه، این چه فکریه آخه بعضیا میکنن. عرف و دینو قاطی میکنن دین خودشونو از توش در میارن. اینهمه جوون خوب مشخصه که اگه هی بخوان با زور جلوشو بگیرن از یه جا دیگه میزنه بیرون،میشه جرم جنایت درگیری فکری صب تا شب هدر رفتن کلی چیزا به قیمت ناتوانی مدیریتی و پایبندی به تعاریف خود ساخته تو دین اقتصاد کار همه چی. یکم منطقو تفکرو اگاهی انصاف ایشالا به دست بیاریم همه.
    • بی نام US ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      25 2
      برادر، اونایی که میگن "اگه خواهر و ناموس خودت بود همین رو میگفتی‌"، منظورشون قبل از صیغه موقت نیست که مسلمه اون دختر هم عین پسر نیاز جنسی‌ داره؛ منظورشون باد از تموم شدم صیغست که پسر هیچ مساله ای براش به وجود نمیاد، اما تو جامعه ی ما دختر دیگه انگار اون دخترِ قبل نیست و چه بسا باید به ازدواج با مردِ مطلق یا زن مُرده بسنده کنه، حالا اگه خواهر خودتون باشه ( تو این جامعه دربداغون ما) حاضرید که خواهرتون ۲ ماه صیغه باشه، اما بعدش نصف شانس‌های عمرشو از دست بده؟ درحالیکه برای پسر هیچ مشکلی پیش نمیاد
    • سحر IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      28 13
      وقتی چیزی در جامعه باب شد و قبحش ریخت نه برای پسرا و نه برای دخترا اشکالی نداره. وقتی همه بدونن که هر دختر و پسر بالای 18 سالی حق داره نیازهاشو رو رفع کنه و اونو به رسمیت بشناسن موقع ازدواج در سی سالگی کسی انتظار صفر کیلومتر بودن از همسرش نداره و همسرا هم چیزی رو از هم مخفی نمیکنن. با ازدواج موقت دخترا می تونن همسر آینده شان را از لحاظ جنسی ارزیابی کنن که این مسئله هم دغدغه فکری بسیاری از دخترا رو رفع می کنه و هم مانع نارضایتی های زناشویی آینده و طلاق می شود.
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    34 16
    به نظرم باید کمی آگاهانه در مورد بعضی مباحث نظر داد! شما از این جمله چه برداشتی میکنین؟ "یعنی در ابتدا فرصت های متعدد برای زندگی جنسی ارائه می دهد" جز اینکه تنوع طلبی و هوس رانی رو در جامعه ترویج میده؟
  • سپیده EU ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    56 12
    خبرآنلاین بحث مشروحی درباره جایگاه ازدواج موقت در دین را مطرح کن. فکر کنم خیلی مخاطب داره ها. این آقایان چه علاقه ای نشون می دنن....
    • امین خان A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      9 19
      خب چی کار کنیم ویژیگی ها و میزان نیازمندی های ذاتی آقایون و خانم ها باهم فرق داره..ای بابا!!!اینها به لحاظ علمی ثابت شده که آقایون نسبت به خانم ها درصد بسیار بیشتری از مغزشون درگیر این مسائل هست...ما در برابر یک امر از پیش تعیین شده قرار گرفته ایم...;)))
  • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    51 6
    اگر هتلدار ها دیگه گیرم ندن من که دیگه پول هتل را ندارم! به فکر کار جوان ها باشید متاسفانه اینها فقط حرف می زنند. مرد عمل که نیستند همین فردا به این اقا بگن این چه حرفی بود که زدی زمین و زمان را قسم میخورند که از صحبت های من اشتباه برداشت شده من اصلا همچین مصاحبه ای نکردم!
  • آرمان IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    37 3
    واقعا اين مشكل معضلي شده براي جامعه ما و كلي وقت جوانها در اين راه هدر ميره كاش يه راه حلي براي اين مشكل پيدا بشه. تازه ترافيك خيابونها هم كمتر ميشه.
  • محمد EU ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    ببخشید سپیده خانوم یعنی می خواهید بفرمایید زنان اصلا علاقه ای به ازدواج ندارن دیگه. فقط ما مرداییم که کشته مرده ازدواجیم. حالا کاری با موقت و دائمش ندارم. پس این همه زن و دختر توی این خیابونا میشه بگی برای کی مثل عروس شب حجله خودشونو درست می کنن!!! فکر کنم از سر بی علاقگی آرایش می کنن که مبادا کسی ببینتشون!! نههههههههههههه
    • سینا IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      12 8
      دمت گرم خوب جوابی دادی.
    • مهسا IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      22 10
      اقای محترم همه خانمها که این طور نیستند پس این همه خانم باشخصیت و تحصیلکرده چین؟واقعا متاسفم تو این کشور بدوی که برخلاف شعارها به زن نگاه جنسیتی دارن زندگی میکنم.
    • بي نام IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      13 5
      عزيزم خوبه كه خودتونم ميگيد توي خيابونا خودشون رو عروس شب حجله درست ميكنن پس به مرداي خيابوني هم نياز دارند. پس همه خانوما رو مثل هم نكنين و درست حرف بزنيد.
    • بی نام US ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      11 2
      ببخشید ها، اما نکته ی حرف سپیده خانوم اتفاقا راجع به همون دائم و موقت بودنشه، که شما میفرمایین حالا بهش کاری ندارین!!!!
    • بی نام A1 ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      17 5
      با حرفات موافقم اما برا شوهر هم این کار رو نمی کنن
    • باران A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      22 1
      موضوع علاقه نشون دادن نیست. به فرض که بنده علاقه مند به این موضوع! آزادی عمل برای من چقدره؟ اصلا من مطلقه ام، اوکی؟ اگه همین الان برم با یه آدم ایده آل عقد موقت کنم (آشکارا که کلا امکان نداره چون خونوادم تیکه پارم میکنن!:دی) باید موش و گربه بازی در بیارم و مثل دزدا یواشکی برم پیش طرفم که مثلا به نوعی همسرمه. اینقد که تو فرهنگ مسخره ما انگ به این قضیه می زنن آدم احساس فاحشه بودن بهش دست میده. واقعا مرد می خواد که حرف بزنه و پای حرفش مردونه وایسه. آره برادر یا پدر یا پسر عزیز و محترم ایرانی! اگه خیلی مردی، تو که پدر منی، برادر منی یا حتی پسر من هستی، نیاز منه خواهر، مادر یا دخترت رو درک کن. با تمام وجودت! نیاز جنسی من کمتر از توی مرد نیست والا. چطور واسه شما جالبه؟ حقتونه اما واسه من نه؟!!!!!
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    6 4
    هر وقت یکی اومد و از این مدل حرفها زد، از فرداش بگیر و ببندها دوبله سوبله شد.
  • مشکات A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    8 6
    درود خداوند بر این روحانی بلند نظر! که هر چی مسلمانان و جامعه اسلامی میکشه از دست آدم های تنگ نظری است که دم از اسلام می زنند...
  • بی نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    15 1
    به مسئولان بی درد بگید ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان. جوانان مملکت را به نابودی کشاندید. وعده ی دیدارمان در روز جزاء انشاالله.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    3 9
    اقا ناشکری نکنید دیگه هتل راه نمی دن ولی شمال را ازاد گذاشتن ارزونتر از هتل درمیاد
  • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    14 1
    قرن بیست و یکم شما اندر خم یک کوچه اید.
  • بی نام IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    4 3
    خبر آنلاین تریبون حل معضلات! فرهنگی از کانال رئیس جمهور جدید!! رفع فیلتر فیسبوک - حدود حجاب و .... این داستان ادامه دارد.......
  • احمد IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    8 9
    دستشویی شاید جای جالبی نباشه ولی اگه یه لحظه تصور کنید دستشویی تو خانه نبود چه اتفاقی میافتاد... ازدواج موقت هم شاید جالب نباشه ولی لازمه .....
  • نوشين زرپرست IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    15 1
    بحث ازدواج موقت مثل قضيه مرغ و تخم مرغ است.به جايي نمي رسد.يعني اساسا قرار نيست به جايي برسديك عده اي بحث شرعي مي كنند و آيه قرآن وسط مي كشند يك عده بحث واقعيتهاي جامعه را مي گويند.واقعا بحث ازدواج موقت و دائم و فحشا به هيچ جا نمي رسد.علتش هم اين است كه دوغ و دوشاب قاطي شده است.
  • سجاد A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    7 0
    می بینم که اساتید باز دارن از آن طرف جوب می افتن پایین!!! نه به آن که بگیر بگیره نه به اینکه بر اساس سیاست های اشخاص مواضع همه فرق می کنه.
  • حمید IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    6 9
    زیاده حال ندارم بخونم
  • بی نام EU ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    20 0
    از کامنتا معلومه که بعضی از مردم ما به خاطر گرفته گیری های زیاد مریض جنسی شدند.
  • مسعود A1 ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    27 12
    به جای ازدواج موقت، یه فکری به حال مهریه‌های آنچنانی بکنید. قانون محدود کردن میزان عندالمطالبه بودن مهریه شروع خوبی هست.
  • بی نام IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    23 14
    وقتی ازدواج موقت از نظر شرعی اشکالی نداره پس چرا گیر میدن و نمیگذارن جوونها آزاد باشن؟
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      11 7
      شما آزاد باش چرا با کلاه شرعی؟؟ واسه خواهرت راضی میشی که واسه دخترای مردم اینو میخوای؟
  • بی نام IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    20 4
    تا موضوع ازدواج پیش میاد مهریه را عامل اصلی میدونن این مهریه از عهدبوق تاحالا بوده این که از مهریه به عنوان حربه استفاده میشه مربوط به حالاست چون زنان در جامعه امروزی هیچ جایی ندارند وهمه به چشم عروسک جنسی بهش نگاه می کنند
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    10 8
    داداشی همه حرفت قبول ولی هتل رفتن را کمی تند رفتی دو نامحرم سومی شیطانه مگر حدیث نخوندی؟!
    • بهزاد A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      11 0
      فک میکنی میگه بریم هتل چیکار دقیقا؟ بریم به آینده اقتصادی کشور فک کنیم؟ نه عزیزم. این چیزارو شما شیطانیش کردی اگه نه کار امثال شما شیطانیه نه اینکه دو تایی بریم هتل واسه ادامه تحصیل!
  • علی IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    7 1
    آقای زائری این حرفا رو من جوون بلدم داد بزنم تویی که دستت میرسه باید کاری بکنی نه فقط حرف بزنی اگر واقعا می سوزی از این چیزا خب آستین بالا بزن................شما چهرت شناخته شدنست حداقل چارتا طرج پیشنهادی میتونی به چهارتا مقام حکومتی ارائه کنی......یالااااا مجاهده مجاهده که میکنین باید از همین جا شروع بشه.... حرف حرف حرف
  • مهندس IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    10 5
    چه عجب یه آخوند فهمیده و روشنفکرتر دیدم، امیدوارم همیشه با دل و جرات حرف بزنی و علم واقعی که از روحانیت آموختی رو اطلاع رسانی کنی. تا برخی از هم کیشانتان که برای پرکردن جیبشون حرف می زنند از شما یاد بگیرن. زنده باد فهم و شعور
    • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      17 21
      اگه خواهرتو واسه ازدواج موقت بخوان هم میگی ای ول شعور؟؟؟!!!
  • بی نام A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    15 8
    یک مشت حرفهای عوامفریبانه و پوپولیستی . حالا اگر جوانی بیاید و بگوید یکی از بستگان شما حالا فرقی نمیکند دختر یا خواهر شما را برای ازدواج موقت میخواهم خود شما هیچ سوالی نمیپرسید کمی منطقی باشید
  • بی نام A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    17 1
    این جناب زایری همون سردبیر نشریه خانه نیستن که حدود 15سال پیش اون جنجال رو به خاطر درج یک مطلب در نشریه شون باعث شدن ؟
  • كارمند دانشگاه A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    19 1
    بنده كارمند يكي از دانشگاه هاي كشور هستم. وضع خرابتر از اون چيزي كه تصورش مي كنيد. هر گناهي كه الان جوونها مرتكب ميشند بلاشك توي پرونده اون خشكه مذهبي هايي كه الان سر كار هستند و خودشون ملازم پيغمبر در بهشت مي دونند ثبت ميشه.چون اونها با برخورد و عملكردشون باعث اين همه گناه شدند و مي شوند. از امام صادق پرسيدند گناه غيبت بيشتره يا زنا گفت غيبت چون عمل زنا بدليل فشار فزاينده نياز طبيعي هست.الغيبت اشد من الزنا. خدا عاقبت بخيرمون كنه./
  • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    15 2
    اینا هم همش شعاره! معلوم نیست پشتش چه هدفی هست! در عمل چکار میکنی شما؟ حرف زدن که راحته! خودت به بقیه ایراد میگیری ولی فقط شعار میدی! جمع کن بابا!
  • ali IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    19 1
    سلام. یه سوال از حاج آقا ، این طور که شما میگید ازدواج موقت برای جلوگیری از گناه هست... چرا فقط به خواسته های پسرهای مجرد فکر میکنید؟؟؟ اگه یه دختر مجرد توان ازدواج دائم نداشته باشه، برای ازدواج موقت به اجازه پدر(بعد پدربزرگ، یا قوه قضاییه در صورت فوت پدر و پدر بزرگ) نیاز داره، در ضمن تمایل پسرهای مجرد به ازدواج با دختران باکره بیشتر هست. برای این مشکل چه راه حلی دارید. مرسی
  • تهرانی IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    13 1
    با تشکرحالامفهوم حدیث راجع به امام زمان (عچ)رافهمیدم که بعضی متعصبین مذهبی با او مخالفت می کنند ومی گویند دین جدید آمده است.
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    32 34
    این مزخرفات فقط به نفع مردهاست................
    • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      13 14
      واقعا برای این نظر متاسفم...
  • علی IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    29 7
    من با هر نوع آزادی صد در صد موافقم، ولی صیغه چیزی جز کلاه شرعی نیست و از واژه صیغه متنفرم
  • سعید IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    5 1
    خط فکری ایشان در دنیای امروزی کاربردی است /موضوع اول ایشان که درباره نگاه دین به آزادی و آزادگی انسان است ، برایم جذاب تر بود.
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    13 0
    مشکل ما اینه که عرفه جامعه بر شرع غالبه از این ور میگیم ازدواج موقت از اون ور عرف جامعه قبول نمیکنه و اونو زشت میدونه
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    15 8
    فکر نمی کنم کسی با ازدواج موقت دو جوون مجرد با رضایت خودشون مشکلی داشته باشه. ایرادی که مدافعان حقوق زنان به این قانون وارد می کنن مربوط به ازدواج موقت مردان متاهله.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    22 4
    به نظر من این مثل دوست پسر یا دختر داشتن در جوامع غربی هستش فقط با این تفاوت که اونها هم با هم دوست میشن وبعد با هم ارتباط جنسی برقرار میکنن و معمولا توی یک خونه هم مدتها با هم زندگی میکنن و اگه از هم خوششون اومد ازدواج میکنن و تا با هم هستند به هم خیانت نمی کنند اما در ازدواج موقت یه مرد میتونه در آن واحد با چندین زن ارتباط داشته باشه.و صرفا جنبه ارضای جنسی را داره و با عاطفه وعشق هم اصلا ربطی نداره.
  • علی IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    8 3
    متاسفم برای بعضیا که سوء برداشت کردن و فکر کردن حرفهای ایشان یعنی بی بند و باری حرف ایشون یعنی دینداری در سایه آزادی معنی می ده و باید ما اون زمینه رو فراهم کنیم تا مردم دینداری کنندبزرگی گفت هر خونه یک دسشویی می خواد اگه نباشه چه اتفاقی می افته همین که می بینیم فساد به داخل خانه ها میاد که امده هر کی می گه نه داستان حضرت عیسی و زن بد نامی که با سنگ می زدند حضرت عیسی گفت هر که گناه نکرده حق دارد بزند هیچ سنگی پرتاپ نشد
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    9 2
    همتون دارین درست میگین،همتونم حرف حاج آقارو قبول دارین،ولی خیلی سخته اجرا کردن درست قضایا بدون عواقب بد بعدش.در حد حرف زیاده.خدا بزرگه فقط میشه همینو گفت و این حرفا و نظرات دیگه داره سرگرمی میشه
  • مریم A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    16 1
    بنظرم تبلیغات مواد ارایشی و ............. سیاستی برای دور کردن مردم از ماهواره ست مگر نه که همین مردم از ماهواره همین چیزا رو با جون و دل میبینن؟؟؟؟؟؟؟
  • مهتاب A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    22 10
    به به دیگه چی ازدواج موقت؟؟؟؟؟؟ تو خودت میتونی بذاری خواهرت یا برادرت ازدواج موقت داشته باشه؟ یا خودتو میتونی بپذیری همسرت روزی ازدواج موقت داشته؟ نه اونی که می پذیره الان بگه اره می پذیرم!! راست و حسینی
    • امین س A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      4 5
      من هرگز نمی پذیرم...ولی خودم هم می دونم دارم صورت مساله رو پاک می کنم و سرم رو می کنم زیر برف تا چیزی رو نبینم...چه میشه کرد...به نظرم گذر زمان خیلی چیزها رو حل می کنه همانطور که 15 سال قبل با الان اصلا از نظر این مسائل با الان قابل مقایسه نیست
    • بهداد A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      2 0
      ببخشید مهتاب خانم - الان روزانه خیلی روابط بین خواهرامون با دوستاشون هست. که بسیار کنترل نشده و غیر احتماعی و بهداشتی است و با این موضوع شاید کمی بهتر شود در مورد این که می گی همسرت قبلا ازدواج موقت داشته باشه باید بگم. این فکر خیلی کم خردانه ای هست که شما انتظار داشته باشی که همسرت در سن 30 سالگی صفر کیلومتر باشه کمی روشن تر نگاه کنید
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    8 1
    چه شود...حالا بیا و درستش کن که دعواست که این با این ازدواج موقت کنه که من اینو میخوام و اون اینو میخواد و ......... که چه ها شود یا الله
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    11 4
    زاهد از اندوه رسوایی به رخ دارد نقاب ورنه پیش دیگران خود بی نقاب اید برون زاهدا پندم نده من نمیخواهم نصیحت بشنوم با چه گویم با که گویم من نمی خواهم نصیحت بشنوم ای مردم پنبه در گوشم کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    14 2
    یعنی به نظرم باید از این به بعد بنویسیم ایران سرزمین تناقضات! آخوندامون متناقضن سیاستمدارامون متناقضن قانونامون متناقضن اووووو کلا خودمونم متناقضیم
  • مازیار A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    13 0
    1- اگر دین نتونه برای مشکلات امروزی ما راه حلی داشته باشه پس به چه کار می آد؟یادمون باشه هدف نزدیک شدن به خداست دین فقط وسیله ی آن است. 2- تا بحال اگر آزادی هم بوده در حد نظر باقی مانده و نه در عمل. 3- بعضی ها در ظاهر آزادی خواه هستند اما آزادی در انتخاب یعنی قبول مسئولیتهای آن. آزادی خواهی یعنی آزادی برای همه نه فقط برای خود. بعضی ها برای خودشون آزادی می خوان اما از دیگری آنرا دریغ می کنند حتی اگر دیگران خواهر یا برادرشون باشه.
  • سحر IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    10 10
    بالاخره یه جا با حاج آقا هم نظر بودیم منتها ما جوانها بهش می گیم آزادی در روابط دخترها با پسرها و ایشون میگن ازدواج موقت. اسم ها متفاوته اما مهم نتیجه است که یکیه. :))
  • آرش A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    33 10
    کار ما جوانان شده فقط سرکوب امیال جنسی.
    • مریم A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      6 8
      من اشتباهی به تو مثبت دادم!!!! خجالت داره بچه جون
  • با نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    9 7
    مشكل اون افرادي كه با عقد موقت مخالف هستند اين هست كه با قوانين و ماهيت وجودي اين نوع ازدواج اشنا نيستند.بايد بدونند كه شرايط عقد موقت خيلي سخت تر از عقد دائم هست.مثلا در اين عقد حتما بايد مهريه تعيين بشه در حالي كه در عقد دائم واجب نيست و در ضمن خانم بعد از تمام شدن مهلت عقد (حتي اگر يك ساعت باشه) بايد مثل حكم طلاق در عقد دائم عده،نگه داره.اين قوانين عقد رو از فحشا جدا ميكنه.
    • محمد IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      2 2
      همینطوره؛ونیز همچنین ازدواج موقت در دین بیشتر طوری مطرح میشود که راهی باشد برای ازدواج دائم نه اینکه تنها حربه ای باشد برای ارضاءامیال نفسانی، همچنین خیلی موقع ها انسان در جامعه با مواردی روبرو میشه که امکان ازدواج دائم برایشون فراهم نیست(که دستور دین بیشتر به همین است.)،ونه میتوان این موارد را به خاطر اینکه خدای نکرده به منجلاب گناه بیفتند به حال خود رها کرد به خاطر همین دین یک راهی ارائه میدهد که جامعه از دو طرف ضربه نخورد؛این راه نباید حربه بعضی افراد شود.
  • نيما IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    15 35
    بايد به اين بزرگمرد افرين گفت،من پزشكم و چون در داخل ايران هتلها به من و دوست دخترم جا نميدهند، با هم هميشه سفر خارج ميرويم و هميشه دلم ميسوزه چرا من كه دارم خرج ميكنم تو مملكت خودم خرج نكنم،
    • مریم A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      31 18
      دوست دختر؟؟؟؟؟؟؟؟چه بی فرهنگی تو این از دکترا از بقیه انتظار داشته باشیم!!!!!!!!!!!!
    • نيما IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      16 27
      خانوم مريم مگه شما بايد براي ما تعيين تكليف كني چه طور زندگي كنيم؟؟من دلم ميخواد هر جور كه دوست دارم و با هر فرهنگي كه ميخوام زندگي كنم و به شما و امثال شما هم ربطي نداره چون فرهنگتون را قبول ندارم
    • مریم A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      24 19
      ببین این مملکت به پولای تو احتیاج نداره درضمن اینجا ایرانه هرچی حد خودشو داره برو همون فرنگستونت واسه اینکارا آقای دکتر!!!!!!!!
    • ف IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      12 15
      به شما ربط نداره زندگي مردم مريم،شما دینت را سفت بگير باد نبره
    • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      13 11
      فکر کردی کجایی جناب دکتر؟ جناب دوست دختر؟ امریکا؟ با ناموس کدوم بیچاره ای به اصطلاح "دوست" شدی و باهاش بدون ازدواج روابط خارج از عرف داری؟ واقعا متاسفم که بعضی ها این جور رفتار های نه فقط غیر مذهبی، بلکه غیر ایرانی رو میخوان رواج بدهند. تا وقتی این کار رو پنهانی انجام میدی شاید به من ربط نداشته باشه. ولی وقتی میای اینجا با افتخار جار میزنی دیگه نه.
    • مهيار IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      7 4
      اقا يا خانوم بينام زندگي خصوصي مردم به تو هيچ ربطي نداره،اگه فرهنگ و اعتقادات ادمهايي مثل تو درست بود الان جاي ممالك مترقي و عقب مونده بايد عوض ميشد،ولي ميبينيم كه برعكسه،هروقت اين فرهنگ تو اومد مشكل تورم و بيكاري و ... را حل كرد اونوقت تو زندگي مردم فضولي كن
  • مسعود IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    12 2
    به هر حال چه عرف خوب بداند يا بد يا ناپسند . ازدواج موقت راهي شرعي و قانوني براي شرايط سخت اقتصادي امروز اغلب جوانان كشور است كه قدرت ازدواج دائم را ندارند. بحث مهريه تنها نيست. بلكه بحث نفقه دادن و خرجي دادن زن است كه در ازدواج دائم در شرايط امروز اقتصادي كشور و بيكاري گسترده جوانان و .... خيليها توان مالي همان موقتش را هم ندارند چه برسه به دائم! البته با ازدواج موقت زير 1 سال موافق نيستم.
  • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    16 1
    ببینید چقدر زیبا گفته پیشنهاد میکنم دوستان از این چند جمله کپی بگیرن و برا خودشون داشته باشن: اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شد، چه بود؟ «اقرا و ربک الاکرم الذی علم بالقلم»، بحث از معرفت، آگاهی، کرامت، قلم، دانستن، فهمیدن، نوشتن و خواندن است. سال ها گذشت و بحثی از حرمت شراب یا وجوب حجاب و اینها نبود.این به چه معناست؟ خدا اول نیامد بگوید روزه بگیرید!نماز بخوانید!حجاب داشته باشید! شراب نخورید! گناه نکنید! بلکه در ابتدا به مخاطب خود گفت تو عزیزی، کریمی و گوهر وجودت ارزشمند است، پس از آن گفت که حیف است گوهری مثل تو آلوده شود و وجود ارزشمندی مثل تو دست و پایش در بند وزنجیر باشد، بیا تا من کمکت کنم، آزادت کنم، دستت را بگیرم. بعد به مرورآیات و احکام دیگر و مسایل دیگر نازل شد.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    14 1
    ازدواج موقت با خواهر دیگران را بر میتابم. ازدواج موقت دیگران با خواهر خود رو نه. تقریبا همه ما اینطوریم. این چیزی نیست که در کشور ما بشه جا انداخت. شاید هم چیز خوبی نباشه. راه حل به نظر من اینه که مسائل اقتصادی و اجتماعی طوری حل بشه که تمام ازدواج ها با هدف ازدواج دائم و با کمترین هزینه بتونه صورت بگیره. و از اون طرف طلاق ها هم با کمترین هزینه ممکن باشه. اینطور شاید جامعه ما نه به سمت افراط بره و نه به سمت تفریط.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    29 2
    هیچ جای دنیا این همه به "زن" و جایگاهش توهین نمیشه که تو مملکت ما!!متاسفم واقعا..نیاز جنسی یه غریزه قوی هست و باید اصولی و درست بهش رسیدگی بشه.خدا حفظش کنه یکی از استادهای خوبم رو که میگفت تو ایران ما بیشتر از اسکیزوفرن مریض سکسیزوفرن داریم!!یه اصطلاح که خودش ساخته بود برای مراجعینی با مشکلاتی جنسی .ولی به چه قیمتی؟قیمتش خورد کردن شخصیت زن تا این حده که تو کامنتها نوشته شده؟!! اونایی که میگن اگه خواهرت بود اینو میگفتی واقعا فکر میکنن دارن چه توهینی به همه خواهرهای این جامعه میکنن؟!!اینکه ذره ای شعور برای اونها قائل نیستن و برادرا و پدرا نقش شعور رو برای این دخترا بازی میکنن؟!! تو رو خدا بفهمین که زنها نیمی از جمعیتن و برابر با شما..حق دارن زندگی کنن و تصمیم بگیرن برای خودشون
  • بی نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    16 1
    رضا مارمولک خودتی ؟ :))
  • محمد IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    20 1
    یک سوال حالا اگه یه دختری تو ازدواج موقت بچه دار شد تکلیف اون نسل چیه؟ نه به این گشت ارشادتون و به قول شما هتل گیر دادنتون نه به این بحث ازدواج موقت! خسته شدیم به خدا جواب هر مسئله رو با توجه به اقتضائات اجتماعی آن مرز و بوم بسنجید نه اقتضائات غربی یا شرعی چرا که شرعی برای یک عده پیرو آن شرع و غربی برای یک منطقه دیگر است. مردم ما همه پیرو یک شرع نیستند- همه هم غربی نیستن--ما ایرانی هستیم با طبع خودمان
  • پرهام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    2 9
    من از حرفات خیلی خوشم اومد حال کردم با حرفات کلا حرفات منطقیه عزیز دل برادر مثلا می گن می خوای دست به قران بزنی حتما باید وضو داشته باشی خو ب این یه خورده سخته دیگه....
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    19 0
    یکی میمرد ز دست بی نوایی/ یکی می گفت خانم هتل میایی؟ ریشه بدبختی ها جای دیگس.. فقر و بیکاری و قوانین تبعیض آمیزی که زنها رو مجبور به بستن مهریه های بالا برای بیمه کردن زندگی شون می کنه. وقتتونو صرف اشغالزایی جوانها و تعدیل قوانین حقوقی کنید وگرنه هیچ دختر و پسری با این شیوه به آرامش نمی رسه.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    7 16
    چرا همه چی را میل جنسی میبینید ازدواج همش میل جنسی نیست الان جوانها قدرت تشکیل خانواده ندارند .ازدواج موقت و اینها هم بالاخره طرف رو صبور میکنه
    • یسنا A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      8 11
      قربون شعورت داداش
  • داود احساني A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    11 1
    به شما چه مرد و زنی که به هتل می روند، چه نسبتی با هم دارند؟ جناب آقاي زائري: بنده نيز هم لباس شما هستم، متأسفم برادر مرد و زني كه صيغه نامه نيز دارند در بعضي از شهرستانها مثل تهران و قم و... به هتل ها راه نمي دهند. كسي نيست در اين مملكت به اداره اماكن نيروي انتظامي بگويد مگر زن و شوهر كم رنگ و يا پر رنگ داريم! كساني كه عقد موقت هستند نيز مگر در اين مدت معلوم در زن و شوهري كمتر از زن و شوهرهاي ديگر هستند؟ كسي نيست كه بپرسد اداره اماكن نيروي انتظامي چه توجيهي بر اين عمل خلاف شرع خود دارد. در صورتي كه افراد گناه كار ده ها راه و روش براي خلاف شرع خود دارند چرا با اين عمل مشروع مخالفت مينمايد؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    8 0
    اي خدا. خيرتان بدهد من وخواهرم از شيراز كاري پيش امد. به تهران رفتيم شب به هر هتلي ميرفتيم ميكفتند با يد. از اماكن نامه. بياوريد. هردوي ما خانم وتقريبا سن بالا. حالا دوتا خانم واقا. بروند
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    3 2
    بیشتر کامنت های شما روخوندم یه چیزی میگم هم مشکل غیرتمندها حل شه هم مشکل بی غیرت ها برای این مشکل میشه ازکشورهای دیگه ای که صادرات زن روسپی دارن عده ای رو پس ازتست سلامتی وآموزش جهت این کارودرمکانهای ازپیش طراحی شده برای این کاربیارن بعدهم هرچندوقت آزمایش کنن که سالم باشن بعداگه برای جوانها هم کارفراهم بشه اونی که دوست داره میره ازدواج میکنه دیگه دنبال این کارا نمیره زنی هم که بخاطر نیازمالی این کارومیکرده اگه کارداشته باشه دیگه دنبال این کارنیست پس مشکل عده زیادی حل میشه اونیم که دلش میخواه بره باید مشخصاتش توی یه سیستمی ثبت شه چه فاعل باشه چه مفعول که اگه کسی خواست بعدا" ازدواج کنه بتونه بره توی این سیستم اطلاعات بگیره اگه مشکلی باین قضیه نداشت بااون دختریاپسر ازدواج میکنه خوب راحت شدین
  • بهمن A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    0 3
    خوبه اگه اجرایی بشه حرف خالی زدن فایده نداره