کتاب «بلایای طبیعی» نوشته «پاتریک ال. ابوت» با ترجمه «نعمت حسنی» و «کیوان کریم‌لو» به منظور بررسی مهمترین رویداد‌های طبیعی و شناخت و تحلیل سوانح طبیعی برای اتخاذ تصمیمات صحیح در حوزه مدیریت بحران منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «بلایای طبیعی» در17 فصل به نگارش درآمده و نویسنده در آن به طور تفصیلی ابعاد مختلف رویداهای طبیعی را مورد بررسی قرار داده و تشریح کرده است.

«بلایای طبیعی و جمعیت انسانی، جریان انرژی در تاریخ زمین و بلایای طبیعی،صفحه تکتونیک و زمین‌لرزه، زمین‌شناسی زلزله و زلزله‌شناسی، سونامی، برخی زلزله‌ها در غرب آمریکای شمالی، زلزله‌های درون قاره‌ای آمریکا و کانادا و هاوایی، فوران‌های آتشفشانی: تکتوتیک صفحه‌ای و ماگما، نمونه‌های تاریخی آتشفشان:وقایع کشنده، حرکات توده‌ای، اصول آب و هوایی و گردباد، تغییر اقلیم طوفان‌ها و خط ساحلی، سیل‌ها، حریق، مرگ و میرهای بزرگ و برخورد با اجرام فضایی» عناوین فصل هفده‌گانه این کتاب را تشکیل می‌دهند.

عزیزاله رجب‌زاده، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پیشگفتار این اثر با اشاره به سوانحی چون زلزله و سیل و پیشینه حوادث و بلایای طبیعی در جهان و ایران نوشته است: در هر جامعه این خطرات همه روزه منجر به وقوع حوادثی می شود که از نظر بزرگی متفاوتند و حتی پتانسیل تبدیل شدن به فاجعه را دارند. هر یک از جوامع به تناسب موقعیت و وضعیتی که دارند، اقدامات و فعالیت‌هایی را به منظور کاهش خطرات و کسب آمادگی انجام می‌دهند تا عواقب ناشی از بروز این گونه حوادث را به حداقل برسانند. از سوی دیگر مدیران بحران جزء اولین کسانی هستند که در خط مقدم بحران قرار داشته و باید پاسخگوی ماموریت‌ها و مسئولیت های متنوعی که در قبل،حین و پس از بحران بر عهده دارند، باشند.مدیران شرایط اضطراری و اولین پاسخ دهندگان در جامعه نیز همانند گروه‌های منتخب مردمی در امور مدیریت بحران، نیازمند اطلاعات، دانش و آموزش هستند تا قادر به ادراک این مهم باشند که چه اقداماتی را قبل،حین و پس از شرایط اضطراری باید انجام دهند. دانش، اطلاعات و آموزش های ارائه شده باید منعکس کننده خطر واقعی بوده و بر اساس نیازها؛ اولویت‌ها، توانایی‌ها و متناسب با درک آنها طراحی شود و کارایی و اثربخشی و در نهایت بهره‌وری آنها آزمایش شده باشد.

کتاب «بلایای طبیعی» در دو جلد از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منتشر و در دسترس پژوهشگران، مدیران اجرایی و دانشجویان این حوزه قرار دارد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    1 1
    آقای دکتر یاد گرفته که کتب خارجی را دانشجویانش ترجمه کنند و به نام خودش و نام دوم مترجم چاپ کند.