با این که افزایش مرخصی زایمان زنان با مخالفت‌ها و اما و اگرهایی روبه‌رو شده، اما کمتر مخالفتی با در نظر گرفتن مرخصی برای پدران صورت می‌گیرد.

فهیمه حسن‌میری: افزایش مرخصی زایمان، بحثی بود که در چند وقت اخیر بارها مطرح شد و سر و صدا به پا کرد؛ چه زمان مطرح شدنش و بحث اختصاص چند روز مرخصی برای پدران، چه زمانی که بحث مخالفت با آن به دلیل بار مالی مطرح شد و چه وقتی که خبر رسید مشکل بار مالی آن حل شده و به تصویب رسیده است. حالا و در روزهای اخیر باز هم خبرهایی از این قضیه به گوش می‌رسد به طوری که خبر رسید دولت جدید تمام مصوبات دولت قبلی را لغو کرده و مصوبه افزایش مرخصی زایمان هم شامل آنها می‌شود و بنابراین اجرای مصوبه افزایش مرخصی زایمان مادران هم متوقف شده است.

اما بعد از این خبر، معاون حقوقی رییس‌جمهور اعلام کرد که هنوز این مصوبه لغو نشده بلکه این موضوع در دولت در حال بررسی است و قرار است مرکز امور زنان و وزارت بهداشت نظرشان را در این مورد اعلام کنند. الهام امین‌زاده همچنین توضیح داد که در مورد طرح‌ها، لوایح و تصویب‌نامه‌های سه ماه اخیر از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط خواسته‌ شده که نظرشان را در مورد این طرح‌ها، لوایح و تصویب‌نامه‌ها اعلام و بیان کنند که چقدر در راستای منافع کشور و اصول قانون اساسی بوده است و مصوبه افزایش مرخصی زایمان هم در حال بررسی است.

حالا باید دید نتایج کارشناسی دولت جدید روی این طرح بیشتر نظر موافقان افزایش مرخصی زایمان زنان را تامین می‌کند یا نظر مخالفان را؛ چراکه با این که اضافه شدن چند ماه به مرخصی زایمان زنان موافقان خاص خودش را دارد، اما کارشناسان زیادی هم از نقطه نظر دیگری به آن نگاه کرده و دلایلی را برای مضر دانستن این طرح به نفع زنان مطرح می‌کنند و به عنوان مثال معتقدند می‌تواند موقعیت شغلی زنان را به خطر بیندازد.

در عین حال نکته جالب اینجاست که با این که افزایش مرخصی زایمان برای زنان مخالفانی دارد یا افرادی هستند که منفعت داشتن این کار را مشروط به داشتن حق انتخاب زنان ‌می‌دانند و معتقدند باید حساب‌شده با این قضیه برخورد کرد نه عجولانه،‌ اما با مرخصی پدران مخالفت‌های چندانی صورت نگرفته و گفته می‌شود این کار که در کشورهای دیگر سابقه دارد و در ایران قرار است برای اولین بار اجرا شود، می‌تواند هم برای زنان، هم برای فرزندان و هم برای پدران اثرات مثبتی داشته باشد.

جدول‌های زیر، نظر بعضی از کارشناسان درباره افزایش مرخصی زایمان زنان و مرخصی پدران است.

جدول اظهارنظر درباره افزایش مرخصی زایمان زنان:

نام / سمت

شرح اظهارنظر

شهیندخت مولاوردی، دبیر کل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان

گرچه طرح های اینچنینی مانند افزایش مرخصی زایمان مادران شاغل دارای نقاط قوتی چون رسیدگی بیشتر زنان به امور خانوادگی و خانگی‌شان است و در این رابطه یک تدبیر و راهکار به نظر می‌رسد، اما باید توجه داشت در بلندمدت و پس از اجرای آن خواهیم دید که نقاط ضعفی مانند تأثیر نامطلوب بر اشتغال زنان نیز خواهد داشت. دور شدن از موقعیت‌های کاری و کاهش حضور اجتماعی زنان آن هم در شرایطی که زنان از موقعیت‌های کاری خوبی برخوردار نیستند، به تدریج به خانه‌نشین کردن آنان منجر خواهد شد. این امر اشتغال زنان را مستقیماً با مشکل مواجه می‌کند چراکه قطعاً حضور مردان بر زنان در محیط کار، ترجیح داده خواهد شد زیرا در چنین شرایطی اساساً حضور زنان برای کارفرما به صرفه نخواهد بود.

زهرا داور، پژوهشگر حقوق خانواده

لازم است به قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از ۶ به ۹ ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران از منظر حقوق انسانی نگاه کنیم که در این حوزه، حقوق زنان و حقوق کودکان نیز می‌گنجد، با توجه به اینکه زنان به علت زایمان دچار آسیب‌های جسمی و روانی می‌شوند، برای جبران این مشکلات لازم است به استراحت بیشتری بپردازند. کودک از بدو تولد به مراقبت و حمایت نیاز دارد و تغذیه با شیر مادر در این مقطع موضوع بسیار مهمی است. اگر مادر شاغل باشد امکان تغذیه کودک با شیر او ولو با وجود ساعت شیردهی به طور کامل میسر نمی‌شود، چرا که کودک آغوش مادر را حس نمی‌کند و از شیردهی طبیعی که حق اوست نمی‌تواند در حد مطلوب بهره‌مند شود.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

افزایش مرخصی از 6 ماه به 9 ماه برای کارمندان رسمی دولت مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد و ممکن است تنها باعث جابه‌جایی پست‌های سازمانی‌شان شده و جایگاه قبل از زایمانشان را از دست دهند اما شغلشان را از دست نخواهند داد؛ در حالی که این مصوبه برای کارکنان بخش خصوصی تبعات منفی و جبران ناپذیری باقی خواهد گذاشت. با توجه به شرایط بخش خصوصی نگران زنان فعال در این بخش هستیم که به طور حتم بعد از بهره‌مند شدن از مرخصی 9 ماهه پس از زایمان، موقعیت شغلی خود را از دست داده و کارفرما نیز نیروی دیگری را جایگزین آنها کرده و امنیت شغلی و اقتصادی آنها پس از زایمان به خطر می‌افتد.

توران ولی‌مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان

با سیاست‌های حمایتی برای زنان مخالف نیستم اما اگر قرار است قانونی وضع شود، باید شامل حال همه زنان اعم از کارمندان بخش دولتی، خصوصی و حتی زنان خانه‌دار شود. این قوانین لازم است فراگیر باشد و مستخدمان زن غیردولتی را نیز شامل شود، لذا اساسا موافق نیستم به زنان کارمند دولت برای خانه‌داری و بچه‌داری امتیازی داده شود چراکه در این صورت این قوانین شامل حال کارمندان غیردولتی نمی‌شود.

سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های پنجم و ششم و رئیس اتحادیه زنان کارگر

برای زنی که فرزندان کوچک داشته باشد این اقدامات، می‌تواند کمک کننده باشد اما مهم این است که اجباری و عمومی نباشد و به اختیار خود فرد گذاشته شود که از آنها استفاده کند یا نکند. مهم این است که این اتفاق‌ها در چه سیستم فکری اتفاق بیفتد. گاهی واقعا هدف این است که از نیروی کار و شایستگی‌های زنان استفاده شود و این مزایا هم در نظر گرفته می‌شود، اما گاهی با یک پمپاژ عذاب وجدان به ذهن زن این کارها انجام می‌شود که باعث می‌شود نتیجه دیگری حاصل شود.

محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

این کار، اقدام خوبی است ولی از جهاتی عیوبی دارد مانند اینکه ثروت را در میان همه عادلانه تقسیم نکرده‌ایم. به عنوان مثال خانم‌هایی که در مزرعه کار می‌کنند یا کشاورز هستند و بیشتر فشار افزایش جمعیت نیز بر دوش قشر روستایی و کارگر است اما در مورد آنها هیچگونه حمایتی در نظر گرفته نشده است و جا داشت برای افرادی که جزو قشر پایین جامعه هستند و شاید به هیچ یک از امکانات دولتی دسترسی ندارند و در جایی نیز استخدام نیستند و حتی همسران آنها نیز استخدام رسمی اداره یا دستگاهی نیستند نیز بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شود.

معصومه رضایی، دبیرکل جامعه اسلامی زنان

من معتقدم اقدامات رفاهی که برای زنان در نظر گرفته می‌شود خوب هستند ولی به شرط این که اختیاری باشند. این اقدام‌ها باید منوط باشند به این که هر کس با توجه به شرایط خودش از آنها استفاده کند یا استفاده نکند. اقداماتی مانند افزایش مرخصی زایمان زنان هم در همین دسته قرار می‌گیرد و باید توجه شود که انتخابی باشد و نه اجباری، کاری که امیدواریم در دولت جدید انجام شود.

شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس

این اقدام می‌‌تواند از نظر جنبه‌های رفاهی مفید باشد ولی از نظر امنیت شغلی مشکلاتی را برای مادران به وجود می ‌آورد. این اقدامات می‌تواند خطراتی داشته باشد؛ اول این‌که کارفرمایان بخش خصوصی از استخدام خانم‌ها امتناع می‌کنند چراکه آنها حساب می‌‌کنند اگر هر خانمی، یک یا دو بچه و گاهی هم سه بچه داشته باشد، زمان‌ بیشتری را در مرخصی زایمان به سر می‌ برد. به همین دلیل کارفرمایان در استخدام خانم‌ ها مقاومت می کنند. بحث دیگر، مربوط به ادامه کار زنان است. اگر زنی برای مدت طولانی به مرخصی زایمان برود، سمت و پست کاری ‌اش را از دست داده و برکنار می‌‌شود.

 

جدول اظهارنظر درباره مرخصی پدران:

نام / سمت

شرح اظهارنظر

شیوا شکاری، کارشناس ارشد مطالعات زنان

نه تنها حق مادران است که از مرخصی زایمان برخوردار باشند بلکه حق پدران هم است که در روزهای اولیه به دنیا آمدن نوزاد، در کنار همسر و فرزندشان باشند. ضمن این که این حضور آنها در خانه به نفع زنان هم است و با توجه به افسردگی که برای بعضی زنان بعد از زایمان پیش می‌آید، به لحاظ روحی خوب است که مردان در کنار همسرانشان قرار بگیرند.

حسن تامینی، عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

در زمان زایمان٬ مادر و به تبع‌ آن نوزاد باید مورد توجه خاص از سوی پدر قرار بگیرند؛ از این‌‌رو اجرای این طرح می‌تواند در افزایش شکل‌گیری درست بنیاد خانواده نقش مؤثری داشته باشد. با توجه به اینکه پدران نقش مؤثری در تولد و حمایت نوزادان دارند به نظر من حتی بهتر است زمان مرخصیشان افزایش پیدا کند.

صفورا تفنگچی‌ها، مددکار اجتماعی و کارشناس آموزش خانواده

به نظر من نه فقط مرخصی پدران برای بعد از متولد شدن فرزندشان مفید است بلکه بهتر است طوری باشد که در روزهای پایانی دوره بارداری هم در کنار همسرشان باشند. مادر و پدر هر دو در به دنیا آمدن فرزند سهم دارند و با این کار می‌توان مقدار زیادی از استرس مادر را کم کرد و حتی بهتر است که میزان این مرخصی افزایش پیدا کند.

امان‌الله قرایی مقدم، آسیب‌شناس اجتماعی

با این که که مخالف افزایش مرخصی زایمان برای زنان هستم، موافق مرخصی در نظر گرفته شده برای پدران هستم. با این همه تعطیلی که در کشور وجود دارد، در نظر گرفتن چند ماه مرخصی بیشتر برای زنان باعث می‌شود که تولید و اقتصاد دچار مشکل شود ضمن این که شغل خود آنها هم ممکن است به خطر بیفتد. اما این که برای پدران ده روز مرخصی در نظر گرفته شده به میزان زیادی نیست که اقتصاد را دچار مشکل کند و در عین حال می‌تواند به ایجاد یک فضای خانوادگی صمیمی پس از تولد نوزاد منجر شود و برای مادر هم دلگرمی و کمک باشد.

حکیمه قادری، روان‌شناس کودک

در روزهای به دنیا آمدن فرزند مادر استرس بسیار زیادی دارد که حضور همسرش در کنار او می‌تواند از استرس مادر کم کند و باعث شود که به فرزندش هم منتقل نشود. ضمن این که این مرخصی باعث می‌شود پدر هم اوقات بیشتری را در کنار فرزند تازه متولد شده‌اش داشته باشد و پیوند عاطفی بیشتری در آینده بین آنها به وجود بیاید و پدر احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد. ممکن است تصور شود این نوع مرخصی هزینه زیادی در بر خواهد داشت در حالی که اگر این مقدار هزینه انجام شود، در آینده می‌تواند مانع به وجود آمدن بسیاری از اختلالات شود که هزینه درمان آنها چند برابر این هزینه خواهد بود پس این کار اقتصادی هم هست.

مرضیه غفاری‌زاد، کارشناس آموزش خانواده و عضو موسسه پژوهشی کودکان دنیا

ایجاد فضای امن برای کودکان یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام داد. کودکان از همان بدو تولد این امن بودن یا نبودن فضا را متوجه می‌شوند و هنگامی که مادر احساس امنیت کند این احساس به فرزندان هم منتقل می‌شود بنابراین حضور پدران بعد از به دنیا آمدن فرزند در کنار مادر و کودک، می‌تواند نقش مهمی در آینده کودک و سلامت روحی مادر داشته باشد و این کار اقدام بسیار مفیدی است که صورت گرفته است.

 

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    11 64
    آقای قربانی آیا زنان خانه دار مالیات و بیمه پرداخت می کنند تا با کارمندان که در ماه حداقل 1.000.000 ریال از حقوقشان برای بیمه و. خرج میشود یکسان باشد؟ یکی برای دولت درآمد و یکی ماشین جوجه کشی!!!
    • arash IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      16 2
      دوست عزیز نکنه انتظار داشتید زنان خانه دار هم مالیات پرداخت کنن؟! شما در حالی از مالیات 100هزار تومانی - که از درآمد احتمالا نزدیک 2میلون تومانی خودتان دارید پرداخت می کنید - ناله می کنید که بهره وری و راندمان کاری توی ادارات ما به شدت پایین و سیستم جذب شاید شما و خیلی های دیگه از کارمندان محترم ادارات در کشور ما مشخص نیست... پس جای هیچ گونه برتری بینی و بزرگ کردن پرداخت 100هزار تومان مالیات نیست  
    • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      7 3
      من الان خانه دارم از خدامه تو یه اداره دولتی استخدام شم دو برابر شما مالیات بدم . همین که کار پیدا کردید خدا رو شکر کنید . من که پارتی نداشتم به هر دری می زنم جایی استخدام نمیشم. شغل هم سرمایه ملی هست . اگر بابت مالیات گله دارید استعفا دهید من به جای شما خواهم رفت و دو برابر با جان و دل مالیات خواهم داد.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      6 1
      وقتی بیکاری در جامعه موج می زند شما نباید از این حرفها بزنید. مگر چند درصد زنان ایرانی کارمند دولت هستند؟ همینطور حساب کنید چند درصد زنان ایرانی دارای تحصیلات عالیه و جویای کار هستند. کمی انصاف لازم است.
    • منصوره IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      9 0
      توهین به زنان خانه دار با الفاظ زشتی همچون ماشین جوجه کشی ابدا قابل تحمل نیست. از خبر آنلاین انتظار داریم که این کامنت های توهین آمیز را منتشر ننماید. خانه داری و تربیت نسل و فرزند آوری برای زنان افتخار است.
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    57 11
    میدادید دکتر طریقت منفرد وزیر قبلی وزارت بهداشت یه نظری بده بسیار ادم کارشناسیه!در عرض 6 دقیقه همه مشکلات را رفع میکرد!!
    • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      21 51
      فعلا که دولت دهم بیشتر به فکر مردم بود!
    • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      43 21
      خوش به حال خانمهای دبیر میشه عملا یک سال میرن مرخصی!!9 ماه مدرسه نمیرن سه ماه تابستان تعطیل. حالا اگر خانم دبیر هی بچه پشت بچه اون وقت چی؟
    • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      27 5
      ما هر چی تو مصاحبه ها از طریقت منفرد دیدیم در این زمینه ها بود:خواص پیاز-پخش ارد توسط سوپرمارکتی ها برای پخت نان توسط خانم های خانه دار!! بعد اون ور کشور با بحران دارو دست و پنجه نرم میکرد و هموفیلی ها دارو نداشتن...خدایا از سر تقصیر بی خردان نگذر...
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      22 7
      اره نظرش این بود احتمالا:یک گاو به هر مادر باردار بدیم تا تو این چند ماه مرخصی شیر بدوشه چرخه اقتصادی خانواده فلج نشه!!
    • بی نام EU ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      6 0
      وقتی بخاطر 45 هزار تومن به احمدی رای میدن بخاطر چند روز تعطیلی هم از روحانی زده میشن.حا بعضی مردم ما اینه.
  • یک خانم A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    12 0
    با نظر خانم ولی مراد کاملا موافقم.
  • غزل US ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    22 67
    احمدی نژادم را آرزوست
    • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      31 4
      دانشگاه ایرانیان را دارن برای امثال شما تاسیس میکنن دیگه ..نگران نباشید تا چند وقت دیگه به آرزوتون میرسید!
    • کامران A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      11 3
      اشتباه مثبت دادم صدتا منفی
    • سینا IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      9 1
      ببین چقدر بعضیا تنبلن شدن که به خاطر سه ماه بیکاری بیشتر میگن احمدی نژادم ارزوست!!!!! واقعا اینم شد دلیل؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    36 23
    هرچی روحانی بگه قبوله....چون مطمئنیم با تدبیر تصمیم می گیره......همانطور که هرچی احمدی نژاد می گفت مطمئن بودیم غلطه!......چون:.....
    • یزدان IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      17 21
      تا زمانی که امثال شما هست مشکل وجود داره
    • جواد IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      5 9
      دقیقا الباقی استدلال هاتون هم همینطوریه
  • احمد علی IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    27 36
    این طرح اثر بسیار منفی بر اشتغال بانوان می توانست داشته باشد. کدام صاحب کار خواه دولتی یا خصوصی حاضر است که پس از استخدام 9 ماه مرخصی با حقوق بدهد؟ آنهم برای چندین مرتبه! ممکن است دولت از بودجه عمومی به پردازد ولیکن صاحب کار بخش خصوصی بهیچ وجه حاضر نخواهد بود و حق هم دارد. لذا بهر نوعی از استخدام بانوان خودداری خواهد کرد. در مورد پدران هم من حق را به تصمیم دولت فعلی و لغو می دهم.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      24 1
      بانظر احمدعلی موافقم. در کارخانه ای از ساعت 7 صبح تا 4 بعداز ظهر با عنوان کارشناس کار می کردم . چون ساعت 4 به خانه می رفتم نظر آقایون همکار این بود که طرف کاری برای انجام دادن نداره برای همین راحت میره خونه. اما خدا گواهه ( به شهادت خانم های همکار که اضافه کار می ماندند) خیلی از آقایون همکار از ساعت 4 عصر به بعد در اتاق هاشون رو از داخل قفل می کردن و دو ساعتی می خوابیدن که این دو ساعت هم براشون اضافه کار محسوب می شد. بعد ما خانم ها که مرخصی زایمان می رفتیم نگاه آقایون بدتر می شد که بعله خانوم سرساعت خونه ش میره تازه سه ماه هم مرخصی زایمان بهش می دن و با خیال راحت بعد از سه ماه سرکار بر می گرده.( در زمان ما مرخصی زایمان 3 ماه بود و مهد کودک ها هم کودک سه ماهه نمی پذیرفتن.)
    • roya A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      0 0
      فرق نمی کنه کارفرمایی که 9 ماه مرخصی نده خوب 6 ماه هم مرخصی نمیده پس بی خودی دلیل نیارین این طرح فقط برای بچه ها هست که از داشتن مادر محروم نشن انقدر دلیل بی خود نیارین وحسودی نکنین. 3 ماه این طفل معصوم ها بیشتر پیش مادرشون باشن واسه کسی ضرر نداره . بعد اگه کسی نخواد می تونه خوب استفاده نکنه . 6 ماه خیلیی کم هست اینو درک کنین لطفا
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    26 5
    الان عدالت نیست .......همه که کارمند رسمی دولت نیستند......خیلی از خانمها روزمزد کار می کنند و اصلا بیمه هم نیستندو نهایت یکی و دوهفته بعد زایمان باید دوباره برن سر کار ......بعضی خانمها کارمند بخش خصوصی هستن و اگر نهایت بیشتر از ده روز استراحت بعد زایمان کنند کارشان رو از دست میدن...........وقتی عدالت نیست چرا فقط کارمندان زن رسمی در ادارات دولتی صاحب مزایا بشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    25 1
    زنان کارگر چی؟اونا هم ایرانی هستن. خانمی که در زمین کشاورزی کار میکنه هم 9 ماه مرخصی با حقوق داره؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    21 16
    واقعا نه ماه خیلی زیاده .
    • حسن A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      1 4
      اگر مادر شما شاغل بود وشما را به دنيا مي اورد حالا حساب كن ببين 9 ماه زياده يا كمه. اميدوارم احمدي نژاد عمر جاويدان كند
  • م IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    31 4
    فرض کنید اقایی راننده تاکسی هست دوهفته بعد تولد نوزادشون بمونه پیش خانم نره سر کار پول از کجا بیاره؟به خدا خون کارمندان دولت رنگین تر از بقیه نیست.اگر طرح شامل هر زن و مرد ایرانی شود صد در صد موافق و اگر تنها شامل عده قلیل شاغل در دولت شود صد در صد مخالفم
    • arash IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      18 3
      فقط شامل کارمندان ادارات دولتی میشه اگه اجرا بشه (چون بقیه زیر بار نمی رن) در مجموع هرچند به نظرم یه طرح خیلی خنده داری هستش ولی از جهتی ام نگاه میکنم می بینم یه کارمند تو ایران 9ماه که سهله 9سالم نره سر کار آب که از آب تکون نمی خوره هیچ چایی و قند اداره ام کمتر مصرف میشه! 
  • الف IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    23 21
    کشور از تعطیلات زیاد رنج می بره .چه جوری چرخ کشور بچرخه؟ تو اروپا هم اگر اجرا میشه چون همه چی سر جاشه و به رفاه رسیدن و عدالت اجتماعی دارن ولی ما خیلی عقبیم
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    18 1
    میگن اگه سربازی روحرفه ای کنیم وجونامون برن سرکار وحقوق داشته باشن وبتونن ازدواج کنن وبچه داربشن برای دولت بارمالی داره ولی اگه کارمندامون بچه داربشن وبه ازای هربچه 2سال برن مرخصی بارمالی نداره؟!!!! من نمیدونم تصمیم گیری مسولیین برچه اساسیه؟الان کسایی هستن که زن وبچه دارن ولی مجبورن بدون هیچگونه کسری یرن سربازی؟خوب چرا ایناکه هیچ حقوقی هم ازدولت نمی گیرن به ازای بچه دارشدنشون ازسربازی معاف نمیشن؟؟؟؟؟؟؟؟
  • اسماعيل IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    15 5
    با توجه به اينکه کودکان امروز زگهواره تا ....... نيازمند آغوش گرم مادر و حمايتهاي مالي بي ريغ پدر مي باشند.لذا به نظر مي رسد بهتر است مادران محترم پس از زايمان از مرخصي مادام العمر بهره مند شوند و پدران بزرگوار نيز ماهي 10 روز بيشتر مشغول بکار باشند تا شايد بتوانند از پس مخارج زندگي برآيند
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    17 2
    این چیه دیگه !!!!!!!!!! با این اوضاع نابسامان این طور عکس هایی را قرار می دهید که دل یه عالمه جوون بدبخت و بیکار را که نمیتونن ازدواج کنن را بدرد بیاورید.!!!!!!
    • مریم IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      32 1
      بحق امام زمان مشکل ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان ایرانی حل بشه . هموطن عزیز من ازدواج کردم اما بخاطر مستاجری و بی پولی بچه ندارم .البته یکی چند ماه قبل باردار شدم که از بس شب و صبح غصه دارو و درمان گران و نداری و مستاجری رو خوردم سقط شد ....نمیدونم بعضی ها جواب ما رو روز قیامت چی میدن؟ خدا میدونه وقتی جنینم اینطور مظلومانه سقط شد چه حالی داشتم . هزینه ها برای افرادی مثل من که مستاجرند کمر شکن هست. دیگه به بچه فکر نمی کنم 32 سالمه اما حسرت بچه رو دارم . حسرت دارم یک ماه کامل یخچال خونه پر باشه . آخه 750 کرایه یک آپارتمان قدیمی و 60 متری تو منطقه متوسط کمر ادم رو خم میکنه . تنها تفریح من همین اینترنته .خسته شدیم ولی صبر می کنیم .با لیسانس هر جا هم دنبال کار رفتم نشد. خدا کمکمون کنه.آمین.
  • علیرضا IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    16 6
    وقتی طول و مدت مرخصی زایمان بره بالا شرکت ها و بانک ها و ادارات از جذب زن ها برای استخدام جلوگیری می کنند و نتیجه استخدام و جذب مردان برای کارهاست ، این بهترین سیسات هاست که باید اجرا بشه و متاسفانه دولت تدبیر و امید نا امیدمون کرد، برید از هرکسی که خواستید بپرسید وقتی در دولت دهم این مصوبه اجرا شد چقدر از جذب نیروهای مونث جلوگیری به عمل آمد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    3 14
    من یک کارمندم و با این وضعیت بلاتکلیفی تمام برنامه هام به هم ریخته, بچه من 5 ماهه شده و موندم که 1 ماهه دیگه باید برم سرکار یانه، کی باید پرستار بگیرم, همش باید اخبار ضد و نقیض ببینیم, چطور می شه با این وضعیت برنامه ریزی کرد؟؟؟؟
  • بيتا IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    19 26
    9ماه مرخصصي زايمان حق حق مادريه.دردنيا پذريفته شده و تاثيري هم بر امار اشتغال زنان نذاشته مثلا درصد اشتغال زنان بر انگلستان از اشتغال مردان بالاتره.در بيشتر اروپا همينطور.لغو اين قانون كه اتفاقا از معدود تصميمات درست دولت قبليه هيچ توجيهي نداره.حقوق زنان نبايد دستمايه بازي هاي سياسي شه
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    14 1
    برای اجرای طرح ابتدا همه مردم را به استخدام دولت درآورید و سپس طرح را اجرا کنید . نمایندگان محترم مجلس تکلیف کسانی که کارمند دولت نیستند چه می شود؟
  • کیوان A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    18 3
    تو المان بعد از جنگ مرخصی زایمان 48 ساعت بود. میخواستن کشورشونو برای همون بچه ها بسازن. خسارتی که ما دیدیم تو این 8 سال دسته کمی نداره. الان موقع کاره
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    15 5
    بنده خدا هاشمی وزارت بهداشت رو به شکل یک ویرانه از طریقت منفرد دریافت کرد
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    22 16
    اين مرخصي هم براي مادران و هم براي پدران لازم و ضروري است و جهت رسيدگي به نوزاد در دوران ابتدايي حيات امري اجتناب ناپذير است.لطفا پيگيري نماييد تا اين مساله به قوت خود باقي بماند و حقي از كسي ضايع نگردد.از آقاي روحاني نيز مي خواهيم به اين امر به صورت جدي توجه نمايند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    13 4
    حقوق مردم مقدم بر حقوق فرد است بايد اعتدال را رعايت كرد كه نه سيخ بسوزد نه كباب
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    19 4
    مگه فقط کارمندان دولت تو این کشور زندگی میکنند بقیه اقشار چی!!!!
    • msx A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      3 6
      حالا خوبه بالای 70% مالیات کشور رو دارن قشرکارمند میدن .آرزو میکنم همتون کارمند دولت شین بفهمین چن درصد حقوقتونو که هنوز نگرفتین بابت مالیات کسر میکنند!
    • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      9 0
      ما هم که کارمند نیستیم مالیات می دیم. شما حقوق ثابت، عیدی، بن و بیمه دارید ما چی؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    23 19
    همه نظرها محترم ولی نباید به فکر نوزاد نورسیده هم بود همه میدونند که اول نوزادی چقد وابسته به مادره
    • مریم A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      11 1
      ما سه بچه ایم و پدر و مادرمون هر دو کارمندند، و در زمان به دنیا آمدن ما هم از مرخصی خبری نبود، اما خدا رو شکر مشکلی از جهت کمبود مادر نداریم و نداشتیم. درک متقابل ما و مادر هم به خاطر حضور فعالش در جامعه نسبت به دوستانی که مادرانی خانه دار داشتند، همیشه بیشتر و بهتر بوده است.
    • خواهر IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      5 0
      نوزاد 9 ماهه از نظر شما نو رسیده نیست و به سن جدایی رسیده که بشه راحت جداش کرد؟؟؟تازه اون سه ماه بیشتر هم به اغوش مادر وابسته شده...
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    21 7
    زنان در همه جای دنیا سر کار میرن بچه دار هم میشن. کسی که یک کاری رو می پذیره باید به اصولش هم پایبند باشه.
  • خانم عكاس A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    19 7
    كارمندان دولت 9ماه مرخصي با حقوق ولي بيچاره ما كه اگه يه روز مغازه را باز نكنيم اندازه يه ماه از زندگي عقب ميمونيم اجاره خونه -اجاره مغازه -وام -قسط -بدبختي انگار ما از اين مملكت نيستيم بذار كارمندان حال كنن ماكه حسرت به دل مونديم و خواهيم ماند
    • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      3 15
      شما هم اگه عرضه داشتی کارمند می شدی!
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      13 2
      شما هم اگر سهمیه و پارتی داشتی کارمند می شدی!
    • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      10 1
      امثال ما عرضه نداشتیم مثل شما پارتی پیدا کنیم بریم تو یک اداره دولتی وبال دولت بشیم . بلکه با عرق و زحمت و سرمایه خودمان شغل ایجاد کردیم!!!!!!!!!!!!!!!!!! می فهمید با سرمایه شخصی شغل ایجاد کردیم ......اما دولت و مجلس به جای حمایت از ماها از شما کارمندان دولت که فقط زحمت پارتی پیدا کردن و استخدام شدن را کشیدید حمایت می کند . راست می گی عرضه شما بیشتره!!!!!!!!!!!
    • س A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      11 1
      شما هم اگر سهمیه یا پارتی داشتی کارمند میشدی!
    • هدف IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      10 0
      همچین میگی اگه عرضه داشتی انگار درباره دکتر متخصص صحبت میکنی!!! خوبه دیگه در مورد خیلی از کارمندای دولت مشهور هستن که چقدر در روز کار مفید میکنن !!!
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    13 5
    کی میتونه ازدواج کنه که حالا مرخصی زایمان باشه یا نه.تو رویا سیر می کنید.ما 1ساله نامزدیم .هنوز جرات نکردیم ازدواج کنیم.شما مشکل ازدواج رو حل کن.ما دو ما هم بسمونه.
  • کیهان IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    25 20
    روحانی خواهشاً این مصوبه را لغو نکن چون به نفع نوزاد است بچه تو این نه ماه جون میگیره نزار بچه تو مهد عذاب بکشه
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    1 8
    اين مصوبه مجلس هست چق ربطي داره به وزارت بهداشت. دولت هم مجبوره مصوبه مجلس رو اجرايي كنه. مشكل جاي ديگري است نه دولت. اگر هم آثاي روحاني مصوبه رو اجرايي نكنه ميشه مثل احمدي نژاد
  • اسماعيل IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    7 1
    بجاي اينکه دو هفته مرخصي به آقايون بدهيد حقوق 10 روزشان را به عنوان پاداش پرداخت کنيد تا هم امنيت شغليشون به مخاطره نيفتد و هم بخشي از هزينه هاي بيمارستاني ناشي از تولد فرزند تامين شود.در صورت لزوم بجاي استفاده از اين نوع مرخصي از مرخصي ساليانه استفاده مي نمايند چرا که بسياري از کارگران مرخصي ساليانه را نيز استفاده نمي کنند و فقط 9 روز آن ذخيره مي شود چه رسد به اين دوهفته مرخصي،اين کار(دو هفته مرخصي)در مورد آقايان کاريست نسنجيده و جوگيرانه که جز ضرر هيچگونه سودي براي آقايان در بر نخواهد داشت
  • ناشناس A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    15 2
    کسی که موافق افزایش مرخصی زایمان است....در حقیقت مخالف کارکردن خانمهاست, که البته بصورت غیر مستقیم این کار را میکند چون هیچ کارفرمایی با چنین شرایطی خانمها را استخدام نمیکنند
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    9 22
    مادر بچه به دنیا می آره، به بابا چرا مرخصی می دید؟ اونم دوازده روز. چه خبره؟
    • نامدار IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      1 4
      چون بابا در روز زایمان مامان پشت در اتاق عمل وامیسته و کلی خسته و کوفته میشه و زیر پاش درخت سبز میگردد
    • متعجب A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      0 5
      دلايلي كه تو متن آورده شده رو خوندي و اين نظرو نوشتي شما؟!؟
  • شهنام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    2 3
    خدایا چرا مارو از همون اول دختر نیافریدی تا بچه بیاریم و به مدت نه ماه دور و ور مدرسه و اداره و بانک و...نپلکیم
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    6 8
    با خوندن این نظرات به تصمیمم بر رفتن از این مملکت مطمین تر شدم واقعا که تو این کشور هر کس به فکر خودشه همگی انگار زورتون به یه بچه 6 ماه میرسه که واقعا به مادر بصورت تمام وقت نیاز داره خواهر من کارمند دولته بعد 6 ماه رفت سر کار ولی تنها کسی که داره اسیب میبینه بچه هستش یه خونه اجاره ای خارج از شهر تو یک شهرستان داره و کارش شیفتی هستش و مجبوره شبها بره سر کار و بهش مرخصی بذون حقوق هم ندادن و شرایظ زندگیش طوری هستش که نمیتونه کارش رو ترک کنه تازه تو 32 سالگی اینه وضعیتش چرا مردم این مملکت انقدر خودخواه شدن اگر شرایط خوبی برای یک عده فراهم بشه کم کم به بقیه جامعه هم تسری پیدا میکنه مثلا اگر یه سازمانی حقوق مکفی میده و یک سازمانی کم باید تلاش کنیم و بخواهیم که اون کمه اصلاح بشه
    • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      8 1
      خب شما هم خودخواهید و به فکر خودتون هستید
    • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      7 0
      دوست عزیز واقعا فکر میکنی که اگه این بچه تا 9 ماهگی با مادرش میموند و بعدش از مادرش جداش میکرد الان وضعش خیلی خوب بود و خیلی راحت کنار میومد و جدا میشد؟؟؟؟ یعنی جدا کردن بچه 9 ماهه مشکلی نداره؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    1 9
    اینکه هر کس به فکر خودش هستش و از اینکه نتونسته به استخدام دولت در بیاد انقدر خودخواهانه نظر میده متاسف کننده هستش اگر مشکلی در رفتن به سربازی یا اشتغال به رانندگی و یا مغازه داری وجود داره و یا اینکه شرکتهای خصوصی قوانین و مقررات و حق کارمنداشون رو رعایت نمیکنن اینا باید اصلاح بشه نه جایی که میخواد حق و حقوق معقول در حد بقیه دنیا به کارمنداش بده
  • پ IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    8 0
    به نظر من مرخصی زایمان فرقی نمیکنه چقد باشه مهم اینه به ما زنان شاغل خدمات پس از زایمان بدن مثلا من الان سه ماهه زایمان کردم شغلم تو یه شرکت خصوصیه نزدیکیهای محل کارم اصلا خبری از مهدکودکی بچه چندماهه رو نگه دارن نیس.الان من موندم چکار کنم کسی هم نیس ازش نگهداری کنه...میدونم الان یه عده میگن خب بچه دار نمیشدی...ولی من الان سی سالمه و اینم اولین و آخرین بچه منه...باید جامعه به سمتی بره ک سختیهای پدر و مادرها رو کم کنه تا نسل بعدی مث ما دهه شصتیها ک تو بچگیمون کلی کمبود داشتیم نشه
  • منصور صادقی IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    4 2
    95 درصد افرادی که باهاشون مصاحبه کردین زن هستند و از فعالان فمینیست!! راستی چرا از فعالان ضد فمینیست مصابحه نمی گیرید؟
  • منصور صادقی IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    7 3
    به نظر عجیبیه که از بعضی نظرات اینطور نتیجه گیری میشه کرد که خانم ها باید قید بچه رو بزنند!!! گویا مادری و تربیت نسل و شوهر داری یک موضوع بسیار پیش پا افتاده و حقیر است و در عوض حضور در اجتماع برای آنها ارزش است!! این روند اشتباه است.
  • بينام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    1 5
    واقعا واسه اون كسايي كه فك ميكنن كارمند دولت يعني بخور بخواب متاسفم فك ميكنيد اين همه نيروي متخصصي كه در ازمايشگاهها كار ميكنن تا بتونن مشكلي از مملكت حل كنن تا به بيرون كشور محتاج نباشيم ايا ميخورن و ميخوابن ؟يا اينها با پارتي اومدن ؟نه عزيزمن واقعا درس خوندن و زحمت كشيدن تا به اين مرحله رسيدن
    • محمد-شین IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      3 0
      فکر نمی کنیم ، می بینیم . هر وقت کارم به ادارت دولتی افتاد با چشمان خودم می بینم کی داره کار می کنه و کی داره قهقهه سر میده و وقت کشی می کنه . کارمند دولت خیالش جمعه سر ماه حقوق تو حسابش براش بال بال می زنه . البته استثنائاتی هستند که راه نون حلال کارمندی رو در پیش دارن و همین جا ازشون تشکر می کنم ولی به جرات میشه گفت 80 در صد کارمندای دولت ما علنا کار نمی کنن ، می دونید چرا ؟ چون نهاد مدیریت و بازرسی تشکل های دولتی خیلی ضعیف عمل می کنن خیلی پارتی بازی می کنن نسبت به جاهای خصوصی و چون استدلال غلط کارمند اینه که حقوقمون کمه و ازین حرفای چرند . به هر حال خداوند جای حق نشسته و ناظر بر همه اعمال ماست . خدایا شکرت
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    1 1
    من يك زن باردار هستم كه بچه سومم مي باشد وهيچ علاقه اي به اينكه از نه ماه مرخصي زايمان برخوردار باشم ندارم به دلايل زير: 1-امنيت شغلي اينجانب كاملا از بين ميرود 2-در سن نه ماهگي كودك بسيار سخت مهد كودك را مي پذيرد اگر استفاده از اين مرخصي اختياري باشد ومهد كودك نيز پس از شش ماه كودك را بپذيرد وشرط سن براي كودكان نگذارد بهتر است.
  • امیرحسین IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    1 0
    سه روز به پدر مرخصی بدید ، راضیم بخدا
  • بنده خدا IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    1 0
    سلام بهشت زیر پای مادران است برید ازمادرتون بپرسید چقدر سخته بچه بزرگ کردن