اگر فکر می‌کنید با ساعات کاری کمتر خوشحال‌تر می‌شوید؛ اشتباه می‌کنید!

شاید کمی عجیب به نظر رسد،اما کاهش ساعات کاری هفتگی باعث ناخوشنودی همه ما می‌شود. این خبر بیش از همه باعث خوشحالی کسانی خواهد شد که به کار کردن اعتیاد دارند.

محمود حاج‌زمان: زمانی‌که بحث ساعات کاری پیش می‌آید، ظاهرا کمتر بودن دیگر معنایی ندارد. احتمالا کسانی‌که طرفدار کاهش ساعات کاری به 6 ساعت در روز هستند با شنیدن این خبر بیشتر از همه ناراحت می‌شوند: بر خلاف چیزی که به نظر می‌رسد، کاهش ساعات کاری احتمالا باعث نمی‌شود هیچ کسی احساس شادی بیشتری بکند. حداقل این چیزی است که نتیجه تحقیق تازه منتشر شده در مجله Journal of Happiness Studies بیان می‌کند.

این مطالعه 10 ساله، تاثیر اصلاحات انجام شده سال 2004 / 1383 کره‌جنوبی را در خصوص ساعات کاری بر روی شادی و خوشحالی جامعه کاری کره مورد بررسی قرار داد. اگرچه رضایتمندی افراد بابت ساعات کاری‌شان افزایش یافته بود، اما هیچ نشانه‌ای از تاثیر قابل توجهی بر رضایتمندی کلی یا شغلی وجود نداشت.

طی سال‌هایی که این مطالعه آنها را در بر می‌گرفت، یعنی از سال 1998 تا 2008 / 1377 تا 1387، میانگین ساعات کاری این کشور 10 درصد کاهش یافت. سیاست پنج روز کاری کره‌جنوبی، ساعات کاری کل کشور را از 44 ساعت در هفته به 40 ساعت کاهش داده و رسما یکشنبه‌ها را روز غیرکاری اعلام کرده است. هدف اصلی سیاست‌گذاری مذکور این بود که با نرخ بهره‌وری پایین و نرخ بالای صدمات حین کار ناشی از ساعت‌های کاری طولانی کره‌جنوبی مقابله کند؛ و همچنین از صنعت تفریحات این کشور پشتیبانی کند.

بخشی از عدم تاثیر کاهش ساعات کاری بر شادی و خوشحالی کلی ناشی از این است که اگرچه شرکت‌ها ساعات کاری کارمندان خود را کاهش دادند، اما در میزان کاری که آنها می‌باید انجام دهند تغییری ایجاد نکردند. رابرت رودولف، نویسنده این گزارش می‌نویسد: «بسیاری از شرکت‌ها با افزایش سختی کار و کاهش مرخصی‌های کارکنان خود به منظور پر کردن این شکاف مواجه شدند.»

میزان افزایش رضایت زنان از ساعات کاری جدید بیشتر بود؛ موضوعی که رودولف آن را حاصل تعارضی می‌داند که زنان کره‌ای با آن مواجهند: برقراری تعادل میان شغل خود و انجام وظایف خانگی سنتی مانند بچه‌داری و انجام کارهای خانه (این مطالعه تنها شامل زوج‌های متاهل دارای فرزند می‌شد). یکی از مطالعاتی که رودولف به آن استناد کرده است نشان می‌دهد در حالی که مردان زمان اضافی به دست آمده را به تفریح و سرگرمی اختصاص می‌دهند، زنان بخش اعظم این وقت صرف جبران عقب‌ماندگی کارهای خانه می‌کنند.

رودولف نتیجه‌گیری می‌کند که نه تنها بر خلاف تصور معمول، ساعات کاری طولانی ارتباط تنگاتنگی با احساس شادی فردی ندارد؛ بلکه تمام نکات مثبتی که کاهش ساعات کاری می‌تواند با خود به ارمغان بیاورد، به خاطر افزایش شدت و سختی کار ناشی از تلاش شرکت‌ها برای پر کردن میزان کار قبلی در ساعات کمتر کاملا از بین می‌رود. در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کرد از آنجایی‌که این مطالعه تنها زوج‌های کره‌ای دارای فرزند را در بر می‌گرفت، این امکان وجود دارد که نتایج آن را نتوان به همه افراد دنیا تعمیم داد.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    78 3
    من اصلا با این استدلال موافق نیستم اگه شما هم مثل ما پرسنل شیفت مجتمع فولاد مبارکه روزانه 12 ساعت کار طاقت فرسا انجام میدادین هرگز این حرفها را نمیزدین .
    • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      4 3
      میتونی حقوق ماهیانه خودتو با کارمندای8 ساعنه مقایسه کنی تا رضایت پیدا کنی
  • علی IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    67 2
    من عاشق اشتباه کردن هستم
  • مینو IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    56 2
    یعنی شما شک نداشته باشید اینجا رضایتمندی همه رو در پیش خواهد داشت! میزان کار مفید رو در نظر بگیرید...
    • سهراب A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      2 1
      کاملاَ حرف متینی زدی
  • آراز IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    84 3
    عیب نداره شما ساعت کاری رو کم کن بذا ما دق کنیم :))))))))))))))
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    32 5
    درج این خبر در این برهه از زمان یعنی چه!!! شاید می خواهید زمینه را برای افزایش دوباره ساعات کاری آماده کنید!!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      13 0
      همه مشکلتون 5 شنبه تعطیل ماست،برای شما نخواستیم،شاد باشین
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    33 1
    به خدا ثبات در زندگی خیلی مهمه. آخه چقدر تغییر... اصلا نمیشه برنامه ریزی کرد.
  • حسین A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    31 1
    اینجا کارگر داره 11 ساعت کار میکنه دارید با مارو با کجا مقایسه میکنید
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    41 2
    شما کم کن ، ما اشتباهشو قبول میکنیم .
    • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      13 1
      اشکال نداره از کم کاری بمیرم تا از ساعت کاری زیاد تو این محیط کاری مزخرف
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    16 4
    والا من كه ساعت كاريم كم بشه عزا ميگيرم ميگي چرا؟ هيچي ديگه ميريم خونه بايد با عيال بجنگيم (نخند خنگه جدي گفتم)
    • amin IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      22 1
      خوبه شما میری خونه سرگرم میشی!!!ما چیکار کنیم که نه زن داریم و نه خونه و سرگرمی؟
  • دختر ایرونی A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    25 0
    یه دختر 20 ساله ام روزی 14 ساعت بیرون از خونه -روزی 12 ساعت فیکس سرکارم-2 ساعتم که تو راهم-آخه خدارو خوش میاد-من دوست دارم اشتباه کنم اصن-تروخدا بچاپ
  • بینام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    29 0
    من نمی دونم این چه قانونیه که یک سری از کارگرا باید 8 ساعت کارکنن و یکسری مثل ما کارگران یک شرکت بزرگ لبنی 12 ساعت تازه موقع تعویض شیفت میشه 18 ساعت.بعد انتظار دارید تو زندگی خیلی هم شاد باشیم.بابا مردیم از این همه افسردگی!شما بیا این 12 ساعت کار را 8 ساعته کن 6 ساعته پیشکش. خواهشا" چاپ کن شاید فرجی بشه در این دوره تدبیر و امید
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    11 8
    تو ایران کم شدنش زیاد اثری نداره اینجا تا ساعت 9 دارن صبحونه می خورن از 1تا 2 نهار بعدش هم چرت می زنن و اضافه کار پر می کنن بدون اینکه کاری انجام بدن فقط برای اینکه پولش بگیرن
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    8 0
    خیلی جالبه! تو کره جنوبی یه آزمایشی انجام شده که روی یک تعداد زوج متاهل بوده و در شرایطی که کاملا مشخصه اشتباهه انجام شده اونوقت نتیجه ای که داشته رو به عنوان نتیجه یه پژوهش معتبر و جهانی پخش می کنن! الان ما چی هستیم؟!!!
    • نظر IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 0
      بسیار درست اشاره کردید. ممنون که به شرایط تحقیق را در تعمیم نتایج توجه دارید
  • بی نام EU ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    17 0
    بله ، همه جای دنیا کار کردن رو روزی ده ساعت مفید به جون می خرن به امید آخر هفته که هر جور تفریحی بخوان با هزینه ی متناسب در اختیار دارن و می تونن وااقن خستگی در کنن و کلی زندگی کنن ، ولی اینجا به امید ترافیک؟ به امید شلوغی؟ چه تفریحی؟ یا درامدی که بدست میاد خرج خورد و خوراک رو به زور میده ، به تفریح نمیرسه اگرم باشه که نیست! برای همین انگیزه برای کار نیست، حالا میخواید کارو بکنید بیست و چهار ساعت تو روز میخواید بکنید یک ساعت تو روز، تا تفریح و توازن درامد و هزینه نباشه وضعیت همینه.
  • mehdi IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    6 2
    باز چه خوابی برای مردم دیدید. باز مسیولین قراره بازی جدیدی رو شروع کنن.
  • ايراني IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    6 5
    نظرات را كه ميخونيم تازه متوجه ميشيم چرا صنعت،تجارت و اقتصاد ما عقب افتاده؛ بايد اول فرهنگ كار را درست كنيم و جلوي تنبلي را در كشور بگيريم.
  • sam IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    10 0
    اگر فکر می کنید با ساعات کاری بیشتر خوشحال تر میشویم اشتباه می کنید
  • روزبه A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    40 3
    بابا ناف این آسیای شرقی ها رو با کار کردن بریدن ، رو آدمای عادی تحقیق کنین :دی
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    14 1
    این تحقیقات درباره مردم کشورهایی است که بعضا با روزی 3 الی 4 ساعت کار هم زندگیشان تامین میشود و هم بازنشستگی دارند نه کشوری که ملتش باید روزانه بالای 10 ساعت کار کنند و روزانه 3 تا 4 ساعت هم گیر ترافیک های سرسام آور برای تردد به محل کار و خانه باشند در آخر هم حداقل زندگیشان تامین نیست. درباره کار مفید هم فقط در ادارات دولتی است که به خاطر سوء مدیریت ساعت کار مفید اینقدر پایین است وگرنه در شرکت های خصوصی هر نفر به جای 3 نفر کار می کند.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    26 0
    این تحقیق روی نژاد زرد انجام شده که اگه کار نکنن سکته میکنن لذا به نظر من قابل تعمیم به سایر کشورها نیست.من با کره ای ها کار کرده ام بسیار فعال هستند و در طول شبانه روز حتی 16 ساعت کار هم ازشون دیدم لذا به نظر من اصلا قابل قیاس نیست.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    10 0
    برای مایی که 24 روز تو بیابون در بدنرین منطقه اب وهوای در دشت عباس نزدیک دزفول کار میکنیم کار کردن روزهای کارمان یک نعمته
    • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 0
      ببخشید منظورم کم کردن روزهای کارمون بود
  • hadi 8845 IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    3 0
    ما نمي خواهيم ساعات كارمان زياد شود ، 10 نفريم و همه همين عقيده را داريم ، پس كي به زندگي مان برسيم
  • ابی IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    3 0
    آقاجون من منتقد دولت احمدی نژاد بودم و هستم ولی خبر آنلاین تو مث بعضی رسانه ها که بی دلیل از احمدی نژاد و کاراش دفاع میکردن داری از کارای این دولت الکی طرفداری میکنی و قصه و تفسیر هم واسش میاری. حالم از رای که انداختم بهم خورد
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    7 0
    من روزی 12 ساعت کار میکنم پس طبق نظر سنجی شما باید بسیار خوشحال باشم . به کارای خونه که نمیرسم. کارای اداری هم مونده خونه که میام مدام یه جا افتادم و تکون نمیتونم بخورم . همسرم همیشه ناراحته از این موضوع . عموما شبها تو کوچه ما ساختمان سازی شبها بیشتر کار می کنن واسه همین درست هم نمی خوابم .ورزشم که تابلوه نمی کنم .جمعه هم که دوتایی با هم باید خونه رو تمیز کنیم که پر از دودست. خدایا من شاااادم . خیلی شادم . روحانی متشکریم
  • مهدی A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    5 1
    تو فکر خانمهای کارمند هم باشید تا زمانی رو هم با بچه هاشون بگذرونن دیگه رمقی نمیمونه تا برسن خونه و به بچه ها برسن و پخت و پز کنن. همینش هم برا خانوما زیاده. تازه دم از تحکیم بنیاد خانواده هم میزنن.!!!!!!!!