اظهارات زنگنه در باره قیمت بنزین،افزایش تولیدگاز،تغییرات قریب الوقوع در وزارت نفت و ...

وزیر نفت گفت:قول میدهم که در پایان اجرای برنامه هایم در صنعت نفت و گاز در وضعیت سربلندی به ویژه در میادین مشترک که مورد برداشت رقباست، قرار داشته باشیم.

وزیر نفت که در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما سخن می گفت، اظهار داشت:در حال حاضر از مرحله کسب اطلاع از وضعیت نفت عبور کرده ایم و داریم در مورد مسایل و رفع گرفتاری ها در حوزه نفت تصمیم گیری می کنیم.

وی در خصوص اولویت هایش برای وزارت نفت گفت: در بخش گاز با کمبود جدی تولید مواجه ایم. الان که تابستان است، 90 میلیون لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها می سوزانیم و پیش بینی بنده این است که این میزان در زمستان به 170 میلیون لیتر برسد.

زنگنه افزود:به قیمت متعارف ارزش این میزان سوخت سالی 18 میلیارد دلار ارزش دارد. این میزان سوخت قابل صادرات است. این سوخت را باید با گازی جایگزین می کردیم  که در دو میدان گازی مشترک در حال از دست رفتن است. میعانات گازی آن و اتان آن که می توانست خوراک پتروشیمی ها شود، متاسفانه در حال از دست رفتن است.

وزیر نفت تاکید کرد:باید تولید گاز از پارس جنوبی بالا برود. 7 فاز پارس جنوبی را بنده برای راه اندازی اولویت بندی کرده ام. در صورت راه اندازی این فازها 17 هزار بشکه میعانات، 2 میلیون تن ال پی جی، 2 میلیون تن اتان به دست می آید و 170 میلیون متر مکعب هم گاز به شبکه وارد می شود.

زنگنه اظهار داشت: در مرحله بعد اولویت برنامه کاری بنده حل مساله نفت است که شاید این برنامه همزمان با افزایش تولید گاز، باید اجرا شود. بر این اساس، ظرفیت تولید باید به سال 84 (یعنی به 4 میلیون و 300 هزار بشکه در روز) برگردد. اما این که چقدرتولید کنیم منوط به وضعیت بازار است. 6 ماهه این اتفاق می افتد. بعد هم باید توان صادرات و صادرات را بالا ببریم. این یک ضرورت است.

وزیر نفت ادامه داد:در پتروشیمی و پالایش و پخش به خصوص تولید فرآورده ها در پالایشگاه ها برنامه دارم که تا پایان سال تولید فرآورده ها به ویژه بنزین بالا برود.

وی افزود: متاسفانه پالایشگاه ستاره خلیج فارس گیرهای بسیاری دارد الان وضعیت امیدبخشی ندارد ولی من با کمک دوستان این مشکل را حل می کنیم. مسائل این پالایشگاه، ناشی از کمبود پول نبوده و نابسامانی مدیریتی بوده. خیلی پول خرج شده ولی بهره وری نداشته است.

وزیر نفت افزود: تولید نفت و گاز از میادین مشترک هم در اولویت است. تامین سوخت زمستانی مردم و نیروگاه ها هم در حال برنامه ریزی است.

وزیر نفت در خصوص قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: قانون هدفمندی یارانه ها دم بریده اجرا شد. هدفمندی را ما در ماده 3 برنامه چهارم گذاشته بودیم و مجلس هفتم قیمت گذاری آن را خراب کرد. بعد هم که اجرا شد یک بخش آن اجرا شد و حمایت از تولید برداشته شد و فقط توزیع پول به مردم اجرا شد. الان هم باید با مطالعه کامل ادامه اجرای آن در دستور کار دولت قرار گیرد. چون صرف تاکید بر افزایش یارانه نقدی در عمل به تورم و کاهش قدرت خرید مردم می انجامد.

وی افزود: اگر بخواهیم سوخت و به ویژه بنزین را به قیمت بازار منطقه یعنی بالای 3 هزارتومان به مردم بفروشیم، شرطش ارائه خودروی ارزان و کم مصرف است. ما دولتیم و نه نگهدارنده یک بنگاه خودروساز(هر چند صنعت خودرو مهم است)، لذا باید طی 3 تا 4 سال باید کیفیت خودرو بالا برود و مصرف سوخت خودرو ها هم کاهش یابد. سیاست خودروی گران و بنزین ارزان غلط است.

وزیر نفت در مورد تغییرات مدیریتی در صنعت نفت گفت: من هنوز تغییراتی نداده ام و هنوز 2 نفر را حکم داده ام حالا تغییرات مانده است. تنها به مدیرکل وزارتی و بازرسی حکم داده ام و بقیه تغییرات به صورت سرپرستی بوده است. تا 10 روز آینده در سطح معاونان تغییرات خواهم داد و احتمال حفظ برخی از آنها هست.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    505 4
    سیاست خودروی گران و بنزین ارزان غلط است. ممنون جناب زنگنه! بالاخره مسئولی پیدا شد که حرف درست حسابی بزنه! اگه قرار باشه بنزین گرون بشه حتما باید قیمت خورو بیاد پایین
    • محمد A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      114 5
      مهمترين دغدغه زنگنه بايد فروش نفت و محصولات نفتي باشه . و البته افزايش استخراج نفت . اين عربا تا نفت رو تموم نكردن بايد قانون هاي نفتي عوض شه.
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 15
      همین سیاست انژزی ارزان بود که باعث ورود صنایع پر مصرف و غیر بهینه توسط همین اقایان به مملکت شد . الان هم باز دارند همین شعار را میدهند
  • مسعود IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    همیشه به مرگ میگیرن که مردم به تب راضی شن.
  • sinaa A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    مهندس زنگنه واقعا فرد شایسته و فهیمی هستند. همین‌قدر که بیان می‌کنند بنزین گران برای جایی است که خودرو‌ها به روز، کم‌مصرف، با قیمت جهانی عرضه می‌شوند، نشان از دید معتدل ایشان دارد. پراید، خودرویی متعلق به چند دهه قبل را که به نسبت خودروهای روز مصرف خیلی خوبی ندارد، ایمنی ندارد، رفاه ندارد، باید بخریم با قیمتی نجومی، این عدالت نیست.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    249 8
    فقط یک وزیر در قامت زنگنه میتونه ظرف دو هفته از مرحله کسب اطلاع عبور کرده و به فکر حل مشکلات باشه. مورد داشتیم که طرف بعد از چند ماه وزارت، با یه گزارش اشتباه احساساتی شده وبا لغو قرارداد بین المللی لطمه سنگینی به بیت المال زده، الآنم از زنگنه طلبکاره!
  • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    شرط گران کردن بنزین، فروش خودروی ارزان است؟!!! چه ربطي داره؟
    • طاها IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      89 3
      سلام آقاي بي نام ربطش اينه كه بنزين ارزون براي خودرو هاي گران و پر مصرف يعني سوزانذن سرمايه ملي در مقياس خارج از استاندارد. اگه خودرو ارزون و كم مصرف و با كيفيت باشه مصرف هم مياد پايين.
    • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      3 12
      جناب طاها لطف کن خرابترش نکن
  • بی نام IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    96 42
    عمرا به گرد قطر برسیم
  • بی نام DE ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    95 8
    دمت گرم
  • mgh IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    بهترین سیاست خودروی گران و بنزین گران
  • ایران A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    180 4
    ما دولتیم و نه نگهدارنده یک بنگاه خودروساز(
  • احمدی US ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    108 5
    اون موقع آقای وزیر اقتصاد میفرمایند نفرین منابع ویا آقای سیف افاضه میفرمایند قیمت 3200تومان برای دلار منطقیست بدون اینکه به وضعیت اقتصادی مردم ویا ارزش پول کشور ی مثل ایران نگاهی بیندازد که بی ارزش ترین پول دردنیاست.عربستان روزانه از لایه نفتی مشترک با ایران روزانه 750000 بشکه نفت برداشت می کند قطر چندین برابر برداشت ایران از پارس جنوبی و عراق در جندین نقطه از منابع مشترک در حال برداشت است . همین چند قلم از عهد نامه گلستان و ترکمانچای خیلی بد تر است چرا سران مملکت فکری نمی کنند؟
    • عابر A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      2 0
      این ترکمانچای و گلستان رو خوب اومد آفرین به خدا دارن منابع مارو می دزدن ما خودمونو با چی درگیر کردیم آخه بیدار شید بردن همه چیز رو همین قطر فقط با یک قلم پارس جنوبی شده گردن کلفت منطقه و داره توی جهان نقش بازی می کنه جام جهانی بر گذار می کنه. ما اگه دنبال قدرت مند شدن هستیم زیر تحریم و با فحش و شعار نمی تونیم بابا بشنید سر میز مذاکره با هر کی که بود مگه ما ترس داریم ازشون ما احتیاج داریم به سرمایه و تکنولوژی کشورهای دیگه و گرنه همین می شه که عراق تولید نفتش از ما بیشتر میشه از پارس جنوبی قطر چهارده برابر برداشت می کنه من نمی دونم کی می شه جبران کنید و باهاشون صاف کنید خدا نمی بخشدتون که مردم رو گشنه بذارید و دهنتونو بازکنید شعار بدید.
  • حمید A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    خدا وکیلی من حاضرم بنزین 3000 تومنی بزنم منتها 206 رو بخرم 8 میلیون
    • مرتضی A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      91 2
      اگر گمرک واردات خودرو به صفر برسه عزیزم با 8 میلیون خیلی بهتر از 206 میخری.
    • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      48 5
      میخری عزیزم! منتها تو خواب!
  • امیر A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    137 7
    وزیر به ایشون میگن، منطقی و خوش انصاف... آفرین بر مهندس زنگنه
  • حامی A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    53 1
    احسنت: بعد 8 سال حرف دل مردم داریم میشنویم. یا تعرفه واردات خودروو کم کنید یا بیخیال فاز بعدی هدفمندیو و گرون کردن سوخت بشین.
  • رضا GB ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    93 4
    اي قربون ادم چيز فهم........
  • behzad IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    72 3
    خدا پدر مادر آدم چیز فهم رو بیامرزه, البته تا منظور از خودروی کم مصرف و ارزان چی باشه!
  • بی نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    81 2
    بالاخره داریم حرف حساب میشنویم، خدا کنه جدا به فکر عملی کردنش هم باشن.
  • بی نام JP ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    92 6
    اخه لامصب تو چقدر كارت درسته. بهت حسوديم ميشه :)
  • بی نام GB ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    62 2
    اخه برادر من اگه ماشین کم مصرف و ارزون همه سوار بشن اونوقت درامد اقایون از بنزین چی می شه ؟
  • بی نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    82 2
    آی قربون آدم چیز فهم! ماشین های مدل سی سال پیش رو با کیفیتی پایین تر از سی سال پیش اروپا و قیمتی بالاتر از سی سال پیش اروپا میفروشند و از مشتری طلبکار هم هستند! بنز و فراری و تویوتا و لامبورگینی اینهمه فیس و افاده ندارن که ایران خودرو و سایپا دارن!
  • سعید IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    49 2
    واقعا افرین، یا بنزین کران یا ماشین گران، البته اگه بزارن. مثل تمام دنیا
  • بی نام A1 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    138 4
    خودروی ارزان بنزین با قیمت واقعی
  • محمد A1 ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    15 18
    چرا توي اين چند روز كه از كابينه ميگذره ، اكثر وزيران در مورد ساير وزارت خونه ها و ... اظهار نظر ميكنن . اميدوارم روحاني بتونه اين وزيران رو مديريت كنه . وگرنه ما مردم ضررشو ميبينيم.
  • بی نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    76 5
    درود بر شیخ الوزرا
  • فرهاددددددددددد IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    41 3
    تو مردي دمت گرم شما توليد كنيد مشتري سر سياه زمستان پيدا ميشه. فقط زنگنه فقط وفاداري و فداكاري براي مردم و مملكت لازمه ما مي تونيم.
  • میترا IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    39 19
    پس باید منتظر بنزین 3000 تومنی یا حتی بیشتر باشیم. جناب آقای زنگنه بر فرض که خودرو خیلی هم ارزان شد فکرش را کرده اید در حوزه حمل و نقل چه اتفاقی میفتد. با افزایش قیمت بنزین هم خدمات حمل و نقل و هم کالاهای مرتبط بطور مستقیم و سایر کالاها که مستیما به بنزین ربطی ندارند گران خواهند شد؟ بعنوان مثال کارخانه ای که لبنیات تولید میکند هم برای سوخت مصرفی باید هزینه بالاتری پرداخت کند هم برای حمل و نقل تولیداتش باید هزینه بیشتری پرداخت کند. یا همان کارخانه تولید خودرو وقتی هزینه سوخت گران شود، قیمت تمام شده خودرو هم افزایش میابد در اینصورت مگر چقدر میتواند تولیداتش را ارزان کند؟؟ بهتر است به زنجیره ای که اینها را به هم ربط میدهد بیشتر بیندیشید.
  • معین A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    41 5
    خدایی چقدر خوبه که حرفهای امیدوارکننده ای بشنوی که امید به عملی شدنش وجود داشته باشه
  • بی نام IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    43 2
    هيچكدام ارزان نباشد خواهشا فقط به قيمت واقعي باشد
  • هادی IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    45 2
    البته ایشون به درآمد جهانی هم اشاره نکردن! درآمد جهانی، قیمت خودرو جهانی و سوخت هم به قیمت جهانی!
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    48 3
    خودروی ارزان روز دنیا نه پراید بهینه سازی شده
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    27 3
    ممنون
  • محمد A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    28 4
    موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 9هزار پروژه نیمه تمام از دولت گذشته به دولت فعلی به ارث رسیده است، گفت:‌ در تمامی پروژه‌های نیمه تمام مبالغ سنگینی هزینه شده که متاسفانه با نیمه کاره ماندن این طرح‌ها سرمایه‌های کشور راکد مانده است.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    19 1
    مهندس زنگی مديری لايق و وطن دوست است خدا حفظش کند
  • پوریا IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 19
    خوب من یه سوال دارم به نظر شما اگه ما خودروی با قیمت ارزان بگیریم و هر نوبت بابت بنزین گران شده هزینه بپردازیم مثل این نیست که پول های خودرو را صرف همان بنزین گران شده میکنیم؟!
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      16 2
      پوریا جان پراید و بنز یکیه؟همون پولو میدی ولی عوض پراید سوار بنزی
    • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 0
      ضمن تایید حرفهای بی نام، دفعات بنزین زدن هم کمتر میشه. با پراید و سایر ماشینای ایرانی باید شونصد بار در ماه بری بنزین بزنی، اما با ماشینای خارجی یکی دوبار کفایت میکنه. بخاطر چی؟ بخاطر مصرف بهینه سوخت توسط خودروی خارجی.
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    35 3
    تمام کسانی که به چنین فرد قابلی رای مخالف دادن باید خجالت بکشن
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    55 2
    زنگنه با رانت خواری در نفت مبارزه میکند البته مجلس نمی گذارد چون خودشان دستشان الوده است زنگنه را اذیت خواهند کرد مجلس مجلس کثیفی است
  • رضا IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 4
    سلام آقا اصلا" سوار ماشین نشید مگه چینی ها چند سال با دوچرخه می رفتن سرکار ما همه چیز و با هم می خواهیم بگذاریم پروژه ها راه بیافتن همه چیز در سایه تولید و صادرات بوجود میاد حتی خودرو صادر می کنیم اونم کم مصرفش قطر که چیزی نیست به کشورهای اروپایی هم می رسیم فقط باید اعتقاد به خودمون و کشورمون داشته باشیم یادمون باشه ما ایرانیم وتاریخ و تمدن داریم .
    • مجید A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 0
      عزیزم چین دومین صادر کننده گاز دنیا نیست، چاه نفت نداره، مردمش روی گنج نخوابیدن!
  • یک شرکتی منطقه ویژه عسلویه IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 1
    چرا وزیر محترم از همه چی میگن ولی از ما نیروهای شرکتی که بهمون ظلم شده نمیگن؟؟؟وزارت نفت قبلی برای تبدیل وضعیت ما شرکتی ها شرط هفت و نیمسال سابقه رو گذاشت.ایشون که گفتن میخوان شصت درصد وقتشون رو در عسلویه بگذرونند چرا نمیان بگن به سپاس از زحمات کسانی که در این شرایط کار کرده اند این شرط شامل این منطقه نمیشود؟؟؟؟این انصافه که منی که در این شرایط بیش از پنج سال کار کرده ام مثل کسی باید سابقه ارائه بدم که در شهرهای با امکانات کار میکنه؟؟؟؟جو اینجا جوری شده که همکاران ما یکی درمیون تبدیل وضعیت شده اند و کسانی که شرکتی مانده اند سرخورده شده اند و میگن مگه خون همکاران ما از ما رنگه تره؟؟؟؟از ایشون میخوایم به این زلم به ما هم پایان بدن ونام نیک از خودشون در عسلویه به جا بزارن چون نام نیک ماندنی است
    • حسین IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 0
      همه چی به نوبت . بابا بنده خدا چند روز وزیر شده ، چند سال تحمل کردین چند ماه هم روش.
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    20 0
    وی افزود: اگر بخواهیم سوخت و به ویژه بنزین را به قیمت بازار منطقه یعنی بالای 3 هزارتومان به مردم بفروشیم، شرطش ارائه خودروی ارزان و کم مصرف است.خوب ملت هم راضين ماشين ارزون باشه حمل و نقل ريلي مثل اروپا باشه والا همه استفاده ميكنن.وگرنه اين تعداد انگشت شمار خطوط مترو و حمل ونقل هاي فرسوده كه....خدا را شكر كار دست كاردان افتاد
  • حسین IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 0
    کاملا حرف منطقیه می زنند جناب مهندس زنگنه . در صورتیکه درها بروی بازار خودرو باز شود : 1- خودروسازان انحصاری به فکر رقابت خواهند افتاد و کیفیت بالا خواهد رفت . 2- تامین قطعات خودروهای خارجی تحت لیسانس اشتغال زایی بسزایی بدنبال خواهد داشت . 3- آلایندگی زیست محیطی شهرها کاهش خواهد یافت . 4- ایمنی و حفظ سلامت جان انسانها افزایش خواهد یافت . 5- مصرف انرژی و سوخت به مراتب کاهش خواهد یافت . 6- سیاست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده عملی خواهد شد .
  • محمد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 0
    یه جای اقای زنگنه خیلی خوشگل گفت : ظرفیت نگم بگم وضعیت ! یعنی کلی حال کردما با این تیکه ی باحالش :)