شکل حمله به سوریه چگونه است؟/ کروزها حرف اول را می‌زنند

یک نظامی فرانسوی از اشکال مختلف حمله به سوریه می‌گوید.

ژنرال اتین کوپل، معاون رییس پیشین ستاد مشترک نیروی هوایی ارتش فرانسه در یادداشتی برای روزنامۀ لوموند، اشکال مختلف حمله نظامی به سوریه را تشریح کرده است:
حمله نظامی به سوریه 3 شکل می‌تواند داشته باشد:
دخالت نظامی بدون آمریکا کمتر محتمل است.
استفاده از هواپیماهای دوربرد: احتمال صفر تلفات متحدین
در این حمله تنها هواپیماها وارد عمل می‌شوند. از انواع هواپیماهای رافال و میراژ 2000 موشک اسکالپ پرتاب می‌شود(سیستم‌های کروز دوربرد) همان موشک‌هایی که در جنگ لیبی در سال 2011 مورد استفاده قرار گرفت. اسکالپ موشکی است که به خوبی با هدف‌های مشخص سخت مثل آشیانۀ بتونی هواپیما، پست‌های فرماندهی و مراکز انتقال هماهنگی دارد. در مسیر هوایی، این سیستم از دو بمب پشت سر هم استفاده می‌کند؛ بمب دومی در زیر پیست منفجر می‌شود و امکان منهدم شدن سنگفرش‌ها در مسافت بالا را فراهم می کند.
استفاده از موشک‌های اسکالپ به تنهایی مانع از آن می‌شود که نیروهای دولتی هواپیماهایشان را برای هدف قرار دادن مواضع مخالفان به کار گیرند و برقراری ارتباطات را مشکل می‌کند. اما اسکالپ تنها می‌تواند اهداف مشخص در زمان حمله را هدف بگیرد، اما نمی‌تواند برای اهداف پنهانی و یا اهداف متحرک به کار گرفته شود.
پشتیبانی هوایی و هلی کوپترهای جنگی: احتمال تلفات در جبهۀ دوستان
برای از بین بردن تانک‌ها، خودروها و سلاح‌های دشمن باید از تجهیزات هوایی استفاده کرد که توان تخریب اهداف تعیین شده را در زمان مناسب داشته باشد. بهترین وسیله هلی کوپتر است اما آسیب پذیری آن بالاست. نیروی زمینی فرانسه، هلی کوپترهای تایگر با توان فوق العاده بالا در اختیار دارد که در لیبی و مالی نیز از آنها استفاده کرده بود. در صورتی که این هلی کوپترها در سوریه استفاده شود، ساده ترین راه حل بلندشدن آن از ناوهای حامل هلی کوپتر(میسترال) و یا ناو شارل دوگل خواهد بود.
مشارکت آمریکا در جنگ
اولویت آمریکایی‌ها در مرحلۀ اول از بین بردن سلاح های شیمیایی است، اما این امر بسیار دشوار خواهد بود چون خمپاره‌های شیمیایی بزرگتر از خمپاره‌های کلاسیک نیستند و احتمال انتشار و پنهان شدن آنها هم هست. در عوض، آمریکایی‌ها می‌توانند ظرفیت واکنش انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها را افزایش دهند از طریق:
موشک های کروز
کروزها دقیق و قدرتمند هستند و می‌توانند از زیردریایی‌ها، ناوها شلیک شوند، موشک ها می‌توانند هواپیماهای سوریه و همچنین مقرهای فرماندهی و انتقال را از دور خارج کنند. احتمال انهدام کاخ ریاست جمهوری از این طریق وجود دارد.
هواپیماهای بدون سرنشین
نظامیان آمریکایی و یا نیروهای سیا دارای هواپیماهای بدون سرنشین با ظرفیت تخریب و جاسوسی هستند. اگر از تلفات انسانی و نتایج سیاسی فاکتور بگیریم، پرداتور(Predator) یا همان شکارچی‌ها در افغانستان و پاکستان به خوبی جواب داده اند.
هواپیماهای پشتیبانی
نیروی هوایی دارای هواپیماهای کمکی است که سرعتی کمتر از سرعت نور دارد و به "کامیون‌های بمب" مشهور است، هواپیماهای A10 دارای تجهیزاتی است که می‌تواند اهداف متفاوتی را هدف بگیرد. این هواپیماها برای حمایت از نیروهای جنگی نزدیک میان هلی کوپترها و هواپیماهای ماورای صوت قرار می‌گیرند.
بمب‌های عمقی
از دهه‌های طولانی آمریکایی‌ها از بمب‌هایی استفاده کرده‌اند که قادر به سوراخ کردن زمین در عمق بالا هستند؛ و می‌توانند اهداف مختلف را دهها متر در زیر زمین تخریب کنند.
منطقۀ پرواز ممنوع هوایی
استفاده از منطقۀ پرواز ممنوع که غالباً دربارۀ آن بحث می‌شود شامل ایجاد منطقه‌ای هوایی می‌شود که به منظور حمایت از غیرنظامیان در آن پرواز هر نوع هواپیما ممنوع می‌شود. اما مشکل اینجاست که ایجاد چنین منطقه‌ای در سوریه- کشوری که بسیار کوچکتر از عراق است- بسیار دشوار است؛ منطقه ای که در زمان صدام برای حفاظت از کردها به کار گرفته شد. البته ایجاد چنین منطقه‌ای بعدها پس از حمله به تأسیسات دفاعی هوایی سوریه وجود خواهد داشت.
محتمل ترین سناریو استفاده از حملۀ توأم و محدود است
نیروهای هوایی آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی بر روی کروزها حساب باز کرده‌اند. هدف بدون شک مسیر پرواز هواپیماهای سوریه، کل پناهگاه‌های هواپیماهای جنگی، رادارها و پایگاه‌های پرتاب موشک، مراکز انتقال و شمار قابل توجهی از مراکز فرماندهی سوریه خواهد بود. مراکز شیمیایی دولت نیز در مرحلۀ اول به طور کامل از بین نخواهد رفت.

ترجمه: زهرا خدایی
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    ایول همینه .کمترین هزینه بیشترین کارکرد .
    • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      متاسفم برات . بدبخت طرفدار تکفیریها هستی؟؟؟؟؟؟ ندیدی تکفیریها تو عراق چه طور رانندگان رو از ماشین پیاده و کشتند . بیچاره جان - اسد بره تکفیریها تو سوریه و عراق به جون شیعه می افتن.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      امثال این ماهواره به کل های امریکا پرست اگه ایران رو هم مورد حمله نظامی قرار بدن باز میگن ایول.
    • عبدالرضا A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      58 30
      اگه به موشک باشه خود سوریه پر شده ز این موشک...ولی واقعیت تلخ اینه که این موشکها دقتشون خیلی کمه و احتمال تلفات غیرانسانی رو چندبرابر میکنه
    • بی نام US ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      54 89
      لحظه شماری میکنم برای جنگ با سوریه
    • بی نام A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      20 10
      این جنگ حتی به نفع امریکا هم نیست. فقط به نفع اسرائیله. با داد و فریاد در مورد خطر سلاح شیمیایی امریکا رو وادار به وضع خط قرمز کرد. بعد به تکفیری ها سلاح شیمیایی رسوندند و اونها رو ترغیب به عبور از خط قرمز کردند. و بعد با رسانه های قدرتمندشون همه جا جار زدند که اسد این کار رو کرد و امریکا رو بر سر دو راهی حمله نظامی پر هزینه و پر خطر و یا عدم حمله و شکسته شدن غرور بین الملی این کشور به عنوان یک ابرقدرت، قرار دادند. با سقوط دولت اسد با توجه به اینکه لبنان فقط دو همسایه داره، حزب‌الله هم محاصره خواهد شد و در نهایت از بین خواهد رفت. و ایران هم دو هم پیمان وفادار از دست خواهد داد. و در برابر حمله اسیب پذیر خواهد شد. یک تیر و سه نشان. و بعد وطن فروشان برای جنگ سوریه لحظه شماری میکنند.
    • فرید IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      15 14
      آخه لامصب باور کن با این حرفا عمرا گرین کارت آمریکا رو بهت نمیدن...پاچه خواری آمریکا تاکی؟ دوست داشتم به جای سوریه قرار بود به ایران حمله بشه اونوقت همین حضرات سوراخ موشو یک میلیارد میخریدند...
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      2 0
      عاشقان سینه چاک وطن،چرا 2تا هم پیمان گذاشتین واسه خودتون تو دنیا و تو منطقه که حالا سوریه بشه خط قرمزتون؟؟می خوام ببینم اگه بجای سوریه به ایران حمله کنن همون هم پیمانانتون میان به ما کمک کنن یا نه؟؟؟یه عمر واسه دنیا شاخ و شونه کشیدید 1 کشور دوست همسایه هم نداریم چه برسه به کشورهای دیگه!!! خودتون رو به خواب زدید؟؟؟
  • مهدی A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    خدایا کی قراره مسلمونها رنگ آرامش رو ببینن؟؟؟عراق لبنان فلسطین سوریه لیبی سودان اردن پاکستان افغانستان ترکیه......حتی خود ما یعنی ایران.همش درگیری نطامی یا سیاسی...همش جنگ همش دعوا...بجاش اونطرفی های به اصطلاح ما کفار جهنمی...تو سایه نشستن به حماقت ما به اصطلاح بهشتی ها میخندند
    • بی نام EU ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      99 26
      هر وقت فهمیدن دموکراسی یعنی چی . هروقت فهمیدن من کافر هم حق نظر و کرسی دارم .
    • بی نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      23 25
      آخه نمیبینی این همه سلاح رو غرب و آمریکا دارن تو خاورمیانه تزریق می کنند، بعد مسئله رو ربط میدی به اسلام، کاری که اسد کرد همون کاری که دولت موقت در مصر کرد اما چون لیبرالها در مصر حاکمند می‌شه دموکراسی اما اسد می‌شه دیکتاتور، یلتسین تو روسیه با تانک به مجلس حمله کرد آمریکا گفت دموکراتیکه، امان از جهل نوین، باید تو رسانه ها نشون بدن اینا همش به خاطره اسلامه!
  • saman IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    61 7
    هواپیماهای پشتیبانی نیروی هوایی دارای هواپیماهای کمکی است که سرعتی کمتر از سرعت نور دارد سرعت دوچرخه هم كمتر از سرعت نور است............
  • اردوان A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    حمله نمي كنند هيچ وقت . حال مي كنيد ايران چه ديپلماسي قويي داره. آمريكا و كشورهاي غربي از ترس توي لونه شون خزيدند و جرئت حمله به سوريه را نداشتند. الان ديگه دوران قدرت آمريكا به پايان رسيده . اگر در دوران بوش چيزي بودند الان ديگه قدرتي ندارند . اين همه مدت بر عليه سوريه تبليغ كردند و آخرش شكست خوردند .
    • سیاوش IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      یه چرت بخواب حالت خوب بشه
    • اردوان A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      17 62
      اتفاقا زياد خوابيدم. شما يه كم بخواب كه نميتوني موقعيت ايران را درك كني.
    • بی نام EU ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      36 10
      همون دیگه . زیاد خوابیدی اینطوری شدی .
    • اردوان A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      16 29
      هميشه اين اظهار نظر ها در مورد قدرت آمريكا و بدبيني در مورد قدرت بشار اسد نمره مثبت زياد ميگيرند . اين نشونه اين هست كه چقدر تعدا منافق ها زياد هست.
  • علی A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    29 72
    مثل اینکه حامیان سوریه رو هنوز نمیشناسند اینا از ترس نابود شدن اسرائیل به سوریه حمله نمیکنن و اگه به سوره حمله کنند به قیمت نابودی اسرائیل و بیرون رانده شدن نیروهای آمریکائی از منطقه تمام خواهد شد
  • عبدالرضا A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    54 15
    به قول مایکل مور انبار موشکای آمریکا پر شده میخوان رو مردم خالی کنن
  • میثم A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    27 4
    خبرآنلاین! تو رو خدا این خبر رو بر روی سایت بگذارید : یک مقام روسی گفت که مسکو به دنبال فشارهای غرب برای کنار گذاشتن قرارداد تسلیحاتی‌اش با ایران، سیستم‌های موشکی اس- 300 را که زمانی قرار بود به ایران تحویل دهد برچید و نابود کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولادیسلاو منشچیکف، مدیرکل شرکت تولیدکننده تسلیحات "آلماز آنتی" روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: سخت افزاری که قرار بود به ایران داده شود دیگر وجود خارجی ندارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، منشچیکف گفت: ما آن را کاملا از بین برده‌ایم. او با بیان این که "آن چه می‌شد مورد استفاده قرار گیرد، مورد استقاده قرار گرفت"، افزود که برخی قطعات و قسمت‌های دیگر نابود شده‌اند. خبرگزاری اینترفکس به نقل از وی گزارش داد: این اطلاعات کام
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      12 26
      اتفاقا من جایی خوندم که به خاطر فشار غرب مجبور شد قرارداد رو فسخ کنه ولی دانش ساختش رو در اختیار ایران قرار داد تا خودش بسازه و ایران هم مدتهاست در حال ساخت نمونه بومی اس 300 با نام باور 373 است که به زودی تکمیل میشود.
  • ابوالفضل A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    26 20
    سوریه در صورت حمله آمریکا باید جنگ را به خارج از مرزها بکشونه و مامن تکفیری ها (عربستان) رو هدف قرار بده و کاخ های اعراب رو بلرزونه و از طرف دیگه قیمت نفت هم بالاتر بره و مهم تر از همه نیاز به نفت ایران بیشتر بشه
    • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      14 13
      آخ گفتی...
  • مهدی IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    17 2
    البته ناتو حتما از هواپیما های پیشرفته استفاده میکنه که از هواپیماهای سوریه که روسی هستند مجهزتر و بهتره ولی حرف اول رو ماهواره های جاسوسی اروپا و آمریکا می زنند که در جنگ لیبی بهشون خیلی کمک کرد ولی حتما دیگر کشورهای اروپایی هم حالا که انگلیس منصرف شده جای اون رو خواهند گرفت پروزه گسترش ناتو به اروپایی شرقی به همین دلایل صورت گرفت که کشورهایی که در زمان سوسیالیسم طرفدار شوروی و دشمن غرب بودند به دوستان و اجزای جدید ناتو تبدیل شدند حال انسان درک می کند نابودی شوروی و پیمان ورشو چه کمک مهمی به امریکا و اروپا نموده است .
  • احمد RU ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    18 2
    آقا اردوان بخواب تا روياهاي خوش ببيني
    • اردوان A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      3 13
      من روياهام هميشه به واقعيت مي پيونده . شما هم بگير بخواب شايد خواب هاي خوب ببيني . خواب شكست آمريكاي بيچاره و اسرائيل بدبخت كه نمي تونند پيشرفت و قدرت روز افزون ايران را ببينند .
  • amir IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    18 11
    آقایون به اصطلاح وطن پرست خیلی دور نگیرید بهتره بدونید نتا-نیا-هو بعد از جنگ 33 روزه گفت: "ما برای اولین بار نتوانستیم افکار نظامی دشمن را بخوانیم" درک این مطلب برای هر کسی آسان نیست بعلاوه مگر در جنگ تحمیلی تس-لیحا-ت نظامی ایران برابر با تانکها و جنگنده های فران-سوی و انگل-یسی و امر-یکایی و دیگر کشور ها بود؟ بد نیست یه نگاهی به اون بالا هم بکنیم و اینکه قران میفرماید زمانی که تیری نشانه میرود ایا فکر میکنید شما ان را نشانه رفتید،در حالی ما بودیم ان را روانه و هدایت کردیم و باز هم اینکه بدونیم 2012 که به اصطلاح پایان دنیا بود، و قبل آن 2007 قرار بود چه اتفاقاتی بیفته و چه نقشه هایی اجرا شه! و باز خوبه بدونید نظم نوین جهانی چیه و هدف از طرح اون چیست!