بشار اسد: باروت‌ها‌ منفجر‌ شوند،کنترل‌اموراز‌دست‌ همه‌ خارج‌ می‌شود/‌موضع ایران و حزب‌الله روشن‌است

بشار اسد در مصاحبه با فیگارو از مواضع کشورش در صورت حمله آمریکا می‌گوید.

ژرژ مالبرونو، روزنامه نگار فیگارو چند روز پیش به کاخ بشار اسد رفت و مصاحبه‌ای حضوری با رئیس‌جمهور سوریه انجام داد. ترجمۀ آن را می خوانید:
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه فیگارو، گفتگو دقیقا سر وقت انجام شد. دوشنبه ساعت 10صبح . در خانه‌ای واقع در یک جنگل و بر روی تپه‌‌ای خارج از کاخ ریاست جمهوری. فقط یک گیت را پشت سر گذاشتیم که داخل قصر شویم. گارد امنیتی بسیار محدود و اندک به نظر می‌رسید. من را بازرسی نکردند فقط تلفن همراه و ریکوردرم (دستگاه ضبط کننده صوت) را گرفتند. بشار اسد به استقبال من تا دم در آمد. با هم به دفتری رفتیم که با تابلوهای مختلفی تزئین شده بود. چند جمله‌ای دربارۀ سکونت من در دمشق در 20 سال گذشته تبادل کردیم و بعد گفتگو که توسط وزیر فرهنگ ترجمه می‌شد، آغاز شد.
اطرافیان بشار در حدود 30 تا 40 دقیقه به من زمان دادند اما در نهایت مصاحبه 45 دقیقه طول کشید. سوالاتی را که دوست داشتم بپرسم، مطرح کردم. جاهایی که پاسخ را مناسب و کافی می دانستم حرف او را قطع می کردم. شب قبل از مصاحبه اطرافیانش از من خواسته بودند که 5 سوال را به صورت کتبی برای آنها ارسال کنم، من هم پاسخ دادم که این تعداد کم است، از این رو سوالاتم را براساس موضوع دسته بندی کردم، آنها در جواب به من گفتند که 19سوال از موضوعات را فرستادید! در نهایت بدون هیچ مشکلی 32 سوال فرستادم.
بشار اسد در تمام مدت مصاحبه بسیار آرام بود. در پایان من را تا راه پله ها همراهی کرد و از من پرسید مصاحبه چه زمانی منتشر می‌شود. او هیچ نشانه ای از نگرانی نشان نداد، اما در عین حال به نظر می رسید موضع آمریکا برایش بسیار جالب است. در اطراف بشار اسد گارد امنیتی وجود نداشت و می خواست اینگونه وانمود کند که پنهان نشده است.
می‌توانید برای ما ثابت کنید که ارتش شما در 21 اوت در حومۀ دمشق از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است؟
آنهایی که این اتهام را وارد می‌کنند باید مدرک ارائه دهند. ما از ایالات متحده آمریکا و فرانسه خواستیم که یک مدرک را نشان دهد. آقایان اوباما و اولاند حتی در مقابل مردم‌شان نیز نمی‌توانند مدرکی دال بر این ادعا ارائه دهند.
دوم اینکه بیائید از منطق این اتهام صحبت کنیم. چه سودی می‌تواند در استفاده از سلاح شیمیایی وجود داشته باشد وقتی امروز در عرصۀ میدانی در مقایسه با سال گذشته در بهترین موقعیت قرار داریم؟ چگونه یک ارتش- در هر کشوری- می‌تواند از سلاح کشتار جمعی استفاده کند در زمانی که با استفاده از سلاح‌های متعارف در حال پیشرفت است؟ من هرگز نمی‌گویم که ارتش سوریه سلاح شیمیایی دارد یا نه. اما تصور کنید ارتش ما از این سلاح‌ها استفاده کرده باشد: آیا منطقی است در منطقه‌ای که خودش حضور دارد این کار را بکند آنهم در حالیکه نیروهای ما با همین سلاح‌ها زخمی شده‌اند و بازرسان سازمان ملل نیز در بیمارستان با آنها ملاقات کرده‌اند؟ منطق این اقدام کجاست؟ چه کسی می‌تواند از سلاح‌های کشتار جمعی در حومۀ دمشق بدون کشته شدن هزاران نفر استفاده کند، آنهم در حالیکه مواد تشکیل دهندۀ آن توسط باد پراکنده می‌شود؟ تمام این اتهامات بر پایۀ اظهارات تروریست‌ها و تصاویر ویدئویی است که در اینترنت منتشر شده است.
ایالات متحده آمریکا اظهار داشته است که تماسی تلفنی را شنود کرده که در آن یک مقام سوری، استفاده از سلاح شیمیایی را تأئید می‌کند؟
اگر آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و یا انگلیسی‌ها تنها یک مدرک دارند از همان روز اول باید آن را نشان می‌دادند.
آیا این احتمال وجود دارد که برخی از مقامات ارتش بدون اجازۀ شما دست به این کار زده باشند؟
ما هرگز نگفتیم که سلاح شیمیایی در اختیار داریم. سوال شما به مواردی اشاره می‌کند که من آن را نگفته ام. ما به عنوان یک دولت نه آن را تأئید می‌کنیم و نه تکذیب می‌کنیم. اما در هر حال در کشورهایی که چنین سلاح‌هایی دارند تصمیم گیری به صورت مرکزی صورت می‌گیرد.
باراک اوباما حمله به سوریه را عقب انداخته است. این تصمیم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برخی اوباما را رییس بزرگترین قدرت دنیا می‌دانند، چون سوریه را به راه انداختن جنگ تهدید کرد. اما بر این اعتقادیم که مرد قدرتمند کسی است که مانع جنگ شود و نه کسی که می‌خواهد جنگ افروزی کند. "اگر اوباما قدرتمند است می‌توانست آشکارا اعلام کند که سندی دال بر استفاده از سلاح شیمیایی از سوی دولت بشار اسد پیدا نکرده است و یا تنها راه ثابت کردن این مسئله تحقیق بازرسان است. در نتیجه مسئله باید به شورای امنیت واگذار شود. اما اوباما ضعیف است برای اینکه تحت فشارهای زیادی در داخل کشورش قرار دارد.
چه چیزی برای گفتن به اعضای کنگره آمریکا دارید که قرار است دربارۀ حمله نظامی تصمیم گیری کنند؟
هر کسی که می‌خواهد دربارۀ این مسئله تصمیم گیری کند اول باید این پرسش را مطرح کند که جنگ‌های اخیر چه دستاوردی را برای امریکا و اروپا داشته است؟ چه چیزی در لیبی پیروز شد؟ چه کسی در جنگ عراق و یا جنگ‌های دیگر برنده شد؟ چه چیزی از تقویت تروریسم در سوریه بدست می‌آید؟
تلاش همۀ اعضای کنگره قطعاً براساس منفعت کشورشان خواهد بود. اما منفعت آمریکا در افزایش بی ثباتی و افراط در خاورمیانه چیست؟ نفع اعضای نمایندگان آمریکا از دنبال کردن سیاست‌های بوش چیست؟ سودشان از گسترش جنگ در همۀ دنیا چیست؟
پاسخ سوریه چه خواهد بود؟
خاورمیانه انبار باروت است و آتش گرفتن آن نیز نزدیک است. نمی‌توان فقط از پاسخ سوریه سخن به میان آورد. بلکه باید سایر عوامل پس از اولین حمله را نیز در نظر گرفت. هیچکس نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد. وقتی انبار باروت منفجر شود، کنترل امور از دست همگان خارج خواهد شد. هرج و مرج و افراط و ترویسم گسترش پیدا می‌کند و ریسک جنگ منطقه‌ای افزایش می‌یابد.
آیا اسراییل نیز در معرض حملات سوریه خواهد بود؟
منتظر نباشید که ابعاد بیشتری از پاسخ سوریه را برایتان فاش کنم.
چه پیامی برای اردن دارید؟
اردن پیشتر اعلام کرده بود که خاکش را برای حمله به سوریه در اختیار کسی قرار نمی‌دهد. اما در صورتی که موفق نشویم تروریسم را در خاک خودمان از بین ببریم، بدون شک این مسئله به سایر کشورها نیز سرایت خواهد کرد.
بنابراین شما دارید به اردن و ترکیه هشدار می‌دهید؟
ما بارها گفته ایم و چندین بار برایشان پیام مستقیم و غیرمستقیم فرستادیم. اردن به رغم آنکه فشارهای زیادی برای تبدیل شدن به محل عبور و مرور تروریست‌ها متحمل شده، به خوبی از این مسئله آگاه است.
و اما دربارۀ اردوغان فکر نمی‌کنم که او اصلاً متوجه کارهایی که می‌کند، باشد.
واکنش متحدان شما ایران و حزب الله چه خواهد بود؟
نمی‌خواهم به جای آنها صحبت کنم. با این حال اظهارات و واکنش‌های آنها واضح است. بدون شک هیچکس نمی‌تواند منافع سوریه، ایران و حزب الله را نادیده بگیرد. امروز ثبات سوریه به ثبات منطقه گره خورده است.
برای توقف حمام خون در سوریه چه پیشنهادی دارید؟
در مرحله اول بحران باید با گفتگو و یافتن راهکار سیاسی حل و فصل شود. امروز وضعیت متفاوت است. ما با تروریست‌ها در حال جنگ هستیم. 80 تا 90% آنهایی که در حال مبارزه با ما هستند، متصل به القاعده هستند. افرادی که نه به اصلاحات و نه به سیاست اعتقاد دارند. تنها راهکار مقابله با آنها، از بین بردن آنهاست.
راهکار امروز اینست که از ورود تروریست‌ها به سوریه جلوگیری کنیم، مانع رسیدن اسلحه به آنها و یا حمایت مالی آنها شویم، سیاستی که عربستان سعودی، اردن، ترکیه، فرانسه، انگلستان و آمریکا در برخورد با آنها در پیش گرفته اند.
آیا آماده اید که سران اپوزیسیون را با تضمین امنیت آنها به سوریه دعوت کنید و به آنها بگویید که با مذاکره به دنبال راه حل سیاسی هستید؟
در ماه ژانویه همین ابتکاری که شما از آن صحبت می‌کنید را انجام دادیم و حتی چیزی بیشتر از آن. اما این اپوزیسیونی که شما از آن سخن می‌گویید در خارج از کشور ساخته شده اند و هیچ پایگاه مردمی ندارند. آنها ساخته شده در فرانسه، انگلستان و قطر هستند و نه ساخته شده در سوریه و دستورات آنهایی را دنبال می‌کنند که سازندۀ آنها بودند. به اعضای اپوزیسیون اجازه ندادند که نظرات و راهکارهای ما را برای برون رفت از بحران بشنوند و بدان پاسخ دهند.
فرانسه در اواخر سال 2000 متحد شما بود و امروز در کنار آمریکا قصد حمله به سوریه را دارد، این تغییر را چگونه تفسیر می‌کنید؟
رابطه ای که پیشتر با فرانسه داشتم رابطه دوستی نبود. در واقع فرانسه تلاش می کرد تا جهت گیری سوریه را به درخواست آمریکا تغییر دهد. این مسئله برای ما روشن بود و از سال 2008 نیز این تلاش توسط قطر پیگیری شد. واضح باشیم، سیاست فرانسه در قبال سوریه به طور کامل به قطر و ایالات متحده آمریکا وابسته است.
نمایندگان مجلس فرانسه روز چهارشنبه درباره حمله به سوریه تصمیم گیری می‌کنند. پیام شما برای آنها چیست؟
پس از حملۀ آمریکا به عراق در سال 2003 فرانسه تصمیم گرفت که از استقلال خود صرفنظر کند و به تابعی از سیاست های آمریکا تبدیل شود. این مسئله در مورد شیراک و همچنین سارکوزی صدق می‌کرد و امروز دربارۀ اولاند.
پرسش اینجاست که آیا رأی گیری اعضای پارلمان فرانسه به این معنا خواهد بود که آنها سیاست مستقل خود را در تصمیم گیری در پیش خواهند گرفت یا نه. امیدواریم که اینگونه باشد و نمایندگان براساس منافع فرانسه تصمیم گیری کنند. من می توانم این پرسش را از آنها داشته باشم: آیا شما می‌خواهید از تروریسم و افراط حمایت کنید؟ آیا می‌توانید از افرادی حمایت کنید که در کنار همان محمد مراح قرار دارند که تعداد قابل توجهی از شهروندان را کشت؟ فرانسه چگونه می‌تواند علیه تروریسم در مالی بجگند در حالیکه آنها را در سوریه تقویت می‌کند؟ آیا فرانسه نمونۀ آشکار سیاست استاندارد دوگانه ای است که آمریکا آن را کوک می‌کند؟ آیا فرانسه می‌تواند مدعی باشد که دولتی لائیک است و در عین حال بر مذهب گرایی تأکید می‌کند؟ دولتی که بر دمکراسی تأکید می‌کند متحدان اصلی‌اش دولتهایی هستند که به دورۀ قرون وسطی مثل عربستان سعودی تعلق دارند.
آیا فرانسه به دشمن سوریه تبدیل شده است؟
هر کشوری که در تقویت مالی و نظامی تروریست ها مشارکت داشته باشد دشمن مردم سوریه است. و هر کشوری که علیه منافع سوریه وارد عمل شود؛ دشمن ماست. مردم فرانسه دشمن ما نیستند، اما سیاست های دولتش دشمن مردم سوریه است. مادامی که سیاست دولت فرانسه دشمن مردم سوریه است، دولت فرانسه نیز دشمن ماست. این دشمنی زمانی که فرانسه سیاست دشمنی‌اش را تغییر دهد پایان خواهد یافت.
تا چه زمانی آمادۀ مبارزه هستید؟
ما دو گزینه داریم: مبارزه و دفاع از کشورمان در مقابل تروریسم و یا تسلیم شدن. زمانی که موضوع میهن و کشور مطرح است، همه مبارزه می‌کنند و همه خود را قربانی میهن خواهند کرد و هیچ تفاوتی میان مردم و رییس جمهور نیست.
شما بر بخش قابل توجهی از کشور تسلط ندارید چگونه می‌خواهید آنها را پیش بگیرید؟
مشکل ما این نیست که بر بخش‌هایی از کشور کنترل نداریم. مشکل اصلی ما ورود تروریست‌ها به سوریه از طریق مرزهاست.
شمار قابل توجهی از روزنامه نگاران فرانسوی در سوریه زندانی هستند؟ آیا خبری از آنها دارید؟
اگر در دست تروریست ها باشند، باید سراغشان را از آنها بگیرید. و اگر دولت آنها را به هر دلیلی دستگیر کرده، قضیه از طریق قضایی پیگیری خواهد شد.

ترجمه: زهرا خدایی

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 96
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی صادقی A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    الله سوریا بشار و بس.
    • بی نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      علي آقا به جاي شعار دادن و مبارزه اينترنتي پاشو برو سوريه دوشادوش اخوان العرب بجنگ. اين حرفا واسه بشار نون و آب نميشه.
    • من خودم تنها IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      بعضی از کاربرا هستند که یه بار نظر موافق میدن و دوباره با یه نام دیگه نظر مخالف میدن و هیچ هدفی جز پی بردن به جو فکری کاربرا ندارن...
    • بی نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      صدام و قذافی هم همین حرف ها را می زدند و ژست قدرت می گرفتند حالا کجایند؟
    • محمدحسین IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      42 93
      این همه تظاهرات موافقت با بشار و مخالفت با جنگ رو حتی تو آمریکا نمیبینید؟
    • خودش تنها! A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      41 7
      خودت تنها فکر کردی؟ خبر آنلاین نظرها رو چک میکنه با آی پی ها ...قبلن هم یه مقاله اختصاصی زده بود که چرا یک نظر تایید نشد ؟(نام مقاله همین بود).گویا نویسنده به نام های مختلف نظرات مختلف در دفاع خودش داده بود!و خبر آنلاین زده بود چک میکنه آپی پی ها رو. هر وقت نظرات مخالفان زیاده بعضیا جو گیر میشن که حملات فضایی هاست، نخیر منفی مثبت ها رو ببینید
    • بی نام A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      23 35
      اقای بی نام اسد رو با صدام و قذافی مقایسه میکنی؟
    • بی نام RS ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      9 13
      بعد از سوریه نوبیت ایرانه...
    • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      18 9
      در جوابه : اقای بی نام اسد رو با صدام و قذافی مقایسه میکنی؟ پس میخواستی با نلسون ماندلا مقایسه کنم؟!
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    الكييييييييييييي ميگه!!!
    • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      واقعا اگر جنگ بشه فكر نكنيد مثل عراق و افغانستان قراره بشه. جدا از اين كه از بشار اسد خوشتون مياد يا نه فكر كنيد چه اتفاقي ميفته.
    • مهران A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      7 12
      وقتی نظرات این سایت رو میخونم میفهمم که مردم ما واقعا چقدر زود تحت تاثیر قرار میگیرن ، واقعا افرادی که بشار اسد رو به صدام یا قزافی نسبت میدن چه استدلالی دارن ؟ واقعا در چه مواردی با اونا شبیه بودن؟ مخالفت با قزافی در خود جامعه لیبی موج میزد ؛ ولی در سوریه ، (اونایی که یک بار هم رفته باشن میدونن) اصلا اینگونه نیست ، و درصد خیلی زیادی از مردم اسد رو به مخالفاش ترجیه میدن ، وحشی گیری مخالفان در مبارزات این گروه ها واقعا ثابت شده ، ( پاره کردن سینه سرباز سوری و خوردن قلب او ، نبش قبر حجر ابن عدی و ..) در مورد این که حمله شیمیایی انجام بشه هم استدلالی وجود نداره ، چرا بشار اسد که در حال پیشروی هست از صلاح شیمیایی استفاده کنه ؟ ولی مردم جنگ طلب ما فعلا تحت تاثیرا و دلیل منطقی هم ندارن
  • علي A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    لبيك يا بشار !!!!!
    • شيرازي IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      ماهم باهاتيم كاكو
    • کرمانی IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      70 11
      تو که راست میگی!!!!!!1
    • بی نام A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      33 13
      پاشو برو سوریه اگر راست میگی جنگ ویرانگره اسد اگر ادم بود به خواست مردمش و انتخابات تن می داد و پای تروریست ها را به کشور باز نمی کرد اون قدرت را به هر قیمتی می خواهد خداوند تمام ظالمین را نابود کنه
    • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      11 0
      جوجه رو اخر پاییز میشمارن.
  • بچه گلباف کرمان و طرفدار مس کرمان IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    ما به بشار اسد میگیم که در این راه حق استوار بمانید چرا که قران فرموده عده قلیلی از امت آخر در مسیر حق خواهند بود و الان ما به چشم خودمون میبینیم که فقط ایران و سوریه و حزب الله در میان آنهمه کشور مسلمان دارن با کفار مبارزه میکنند(و قلیل من الاخرین).و اگه دشمنان اسلام هوس کردند که بیشتر از این به سوریه حمله کنند،گرفتار مکر الهی خواهند شد چرا که خداوند فرموده((و مکرو مکرالله والله خیرالماکرین)) و همچنین فرموده ما کفار رو احمق آفریدیم.پس به عنایات خداوند امیدوار باشید که پیروزی نزدیک هست((ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم).همگی ما میدانیم که وقتی صدام علیه مردم کشور خودش و مردم ایران سلاح شیمیایی بکار برد،همین کشورهایی که الان دارن حرف از حقوق بشر میزنند،در آن زمان یا سکوت کردند و...
    • علی GB ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      76 17
      برادر فراموش کردید نامی ار کره شمالی نبردید
    • komar A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      13 5
      بچه کرمان راست میگه وقتی عراق 5000 نفر کرد تو حلبچه کشت آمریکای بی شرف کجا بود سرتاپای آمریکا دروغه طرفدار اسد نیستم ولی اون از النصره و آمریکا بهتره
    • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      7 3
      راجع به حمله حاکم به ملت حرفی ندارید؟
  • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    درود بر بشار کبیر کابوس شبهای تروریستها
    • فرهاد DE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      زنده باد بشار و مرگ برارتجاع سعودی
  • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    واقعا منطقی حرف میزنه.
    • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      منم ازش خوشم نمیاد ولی منطقی حرف زده
    • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      منطــــق همان چیزی است که در جنگ وجود ندارد ولی مردم انسانهای بی گناه بله وجود دارد
  • بچه گلباف کرمان IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    میشه دولتهای عربی که مخالف بشار اسد شده اند به ما بگن که شما که دم از دمکراسی میزنید،تا حالا کدوم یک از شما حکومتهای پادشاهی شما اومدن از مردم رای گیری کنن که آیا دوست دارن شما در راُس حکومت باشید؟؟برای خودتون شیخی شدید و برا مردم دیگه بالا سری؟؟؟؟برید به جنایاتی که دارید در بحرین و عربستان و عراق میکنید پایان بدید.همه میدونن بمب گذاری های هر روز عراق کار عربستان و قطر هست.همه میدونن که این دو کشور دارن هزینه میکنن تا امنیت اسرائیل به خطر نیفته.دارن خرج میکنن تا به قول خودشون طرفدارهای ایران رو از صحنه خارج کنن و اینقد احمق هستند که در شناختن دوست و دشمن قاطی کردند.اگه سوریه از صحنه خارج شه،بعد نوبت شماست چون شعار اونها از نیل تا فرات هست و عاشق چشم و ابروی شما نیستند
    • amin A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      89 59
      احسنت قشنگ جواب دادی عزیز ....
    • بی نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      87 27
      نه اینکه بشار با رای مردم اومده؟
    • با A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      36 16
      نه اینکه مردم این کشورهای عربی بدبختند و از گشنگی میمیرند
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    این رسانه های غربی از اسد غول ساخته اند ولی ایشون اصلا ادم بدی نیست. بد‌ها اون کسانی هستند که این روزها تفریحشون شده بمبگذاری در اماکن عمومی و بریدن سر و قطع کردن دست و پا و بیرون اوردن دل و روده و زنده زنده سوزاندن اسیران. همون اشخاصی که از سلاح شیمیایی استفاده کردند فقط برای اینکه قدرتمندترین نیروهای نظامی دنیا رو به پشتیبانی از خودشون وادار کنند.
  • ابراهیم IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    یاشاسین اسد . یاشاسین شیر عرب
    • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      53 20
      اشتباهی مثبت دادم
  • مرتضی IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    خیانت کارترین دولت دولت عربستانه دم از اسلام میزنند ولی بویی از انسانیت نبردن و تمام این آتیشا از گور اونا بلند میشه سلفیهای کثیف
    • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      51 23
      آره بخدا اینهمه پیامبر برای این قوم فرستاده شد آخرم هدایت نشدن عین بنی اسرائیل
  • حامد IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    خیانت دولت عربستان به اسلام در تاریخ ماندگار خواهد شد
    • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      ماندگار شده یه نمونه در فیلم مختار نامه مشاهده کردید کلی در آمد نفتی دارن و کلیم پول از حجاج گیرشون میاد مردمش در فلاکتن دم از دموکراسیم میزنن در ضمن یه سوال برای من پیش اومده وقتی پولی که ما میدیم به این خائن ها تا بریم حج و این پولا صرف حمایت از تروریسم و کشتن مردم بی گناه میشه آیا درسته تو این شرایط بریم حج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مرتضی A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    اون اشخاصی که به صادقی منفی دادن جواب بدن. اگه امریکا به ایران حمله کنه جکار میکنند؟ دنبال سوراخ موش میگردن یا از ایران فرار میکنن یا میجنگن؟
    • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      حاجی چرا نمیگی آمریکا واسه چی به ایران حمله کنه؟! پدر اندر جد آمریکا و ایران با هم جنگ داشتن؟؟!! اگه ایران و آمریکا با هم رابطه ی خوبی داشتن به نفع کل منطقه بود
    • جواب مرتضی IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      خوب معلومه فرار میکنیم. آدم چند بار زندگی میکنه؟ چرا باید دعوا رو یکی دیگه به خاطر منافع خودش درست کنه ولی ما بریم جون بدیم ؟ نه با کسی دعوا داریم نه جنگ میکنیم. تو این کشور که واسه شکم سیر کردن در حال جنگ هستیم و این خودش یعنی اینقدر میهن پرست بودیم که با این وضعیت که کشور رفاه رو واسه من نیاورده ولی بازم توش موندیم. من یه دانشجوی دکترام که تو هرجای دنیا بودم الان مرفه ترین بودم ولی اینجا شب تا صب درگیریم دیگه اینکه بعد از یک عمر سختی کشیدن بیاییم جونمونم بدیم خیلی مسخرست.
    • ارشد بهشتی A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      35 66
      دکتر دانشجو:حیف اون دکترایی که بهت بدن آخه یکی به کشورت حمله کنه و پیروز بشه تو که فرار کردی کجای دنیا پشیزی ارزش واست قائل میشن ترسو.اگه 250000 نفر جونشونو تو جنگ ایران عراق نمی دادن وضع ایرانم مثل عراق امروز بود روزی300تفر تیکه تیکه میشدنو تو هم دکترا نمی گرفتی
    • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      27 58
      خوب شما که در خارج تحويلت ميگيرن برو همون خارج در رفاه زندگيتو بکن جانم مدرک دکترا هم که داري مگه کسي گفته که در کشور بموني ؟
    • علی A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      8 6
      در جواب مرتضای بی غیرت باید بگم تو لیاقت اون دکترا رو نداری. تو اصلا لیاقت ایران رو نداری. ایران به اندازه کافی مرد با غیرت داره. نیازی به بی غیرت ها نداره.
  • علی IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    زنده باد بشار اسد
  • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    71 92
    هیچکس به دموکراسی معتقد نیست نه اوباما نه بشار
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    همش بخاطر اسرائیله است و بس اگه از بین بره مشکلات خاورمیانه حل میشه
  • ضدجنگ IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    87 14
    امریکاحق دخالت ویالشکرکشی به هیچ کشوری راندارداماکسانی نظرمی گذارندومیخواهندبه جنگ بروندخب برونداسم بنویسندودرسوریه به نفع اسدبجنگندواماان برادرانی که ازگلباف کرمان باآیه قرآن به بشارعلوی بشارت داده اندبدانندهمسرش تبعه انگلیس ومتولدانگلستان است واین بانوهرگزروسری برسرنگذاشته است پس بازبان قرآن بابشارصحبت نکنیدبلکه بیاییم همگی اعلام کنیم که علیه قلدری امریکاباامریکامخالفت می کنیم.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      2 2
      اگه اطلاع داشته باشی میگی روسری سرش نمیکنه....اصلا علوی ها چیزی به عنوان حجاب ندارند...
    • علی صادقی A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      1 4
      بی نام عزیز اسماء اسد علوی نیست سنیه
  • حسام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    146 6
    می بینم چه موافقان و چه مخالفان هر ذو نشان از تندرو بودن دارن . این رو می نویسم برای هر دو طرف. اول موافقان بشار . بعضی ها در فرض خودشونو طرفدار یکی میدونن ولی عملا به جای اینکه ارزشهای اون رو ارزشهای خودشون بدونن برعکس اون شخص رو طرفدار آرمانهای خودشون در نظر می گیرین و از طرف شخصیتی که میخوان میسازن و عملا اون رو برای خود خلق میکنن یکی از این آقایان آقای اسد هست برای تندروهای ایران. طوری از او طرفداری میشه که هرکی ندونه فکر میکنه اسد یک مومن 2 آتیشست . در حالیکه سوریه سکولاره و هر تفریحی که در ایران حرامه اونجا آزاده!!. حالا طرفداران آمریکا. خوب آمریکا پرچمدار پیشرفته ولی تا حالا مبارزان مخالف اسد رو دیدین؟ -ریشاشون نا زمین فقط 2 سانت فاصله داره!! اگه اسد بره اینا میان. کدوم بهتزه ؟؟
    • محسن IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      86 7
      حرفت کاملا دسته آقا حسام ! من چند وقتی سوریه زندگی کردم اتفاقا همون شهری بودم که اعتراض ها شروع شد، فقط اینو بدونید با اینکه اسد رابطه خوبی با ایران داره ولی تفکراتش اصلا مثل مسئولان ما نیست اونجا واقعا مردم آزادی اجتماعی و امنیت کاملی داشتند ! جالبه بعضی از دوستان ایرانی که میومدن سوریه اصلا دوست نداشتن برگردن ایران ! کاشکی ما ایرانی ها یکم دقیق تر به مسائل نگاه میکردیم الان جنگ سوریه بین بد و بدتره به نظر من اسد باید طی یه فرآیند سیاسی از قدرت کناره گیری کنه نه با جنگ و خونریزی !
  • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    60 33
    همین که سوریه سلاح شیمیایی داره میتونه مجوز حمله از طریق شورای امنیت رو بگیره منتها آمریکا نمی خواد سوریه عراق بشه همین و بس!
    • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      15 31
      به خاطر این از شورای امنیت پیگیری نمیکنه چون مدرک محکمه پسند نداره
  • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    53 41
    دمت گرم بشار جون از امريكا خواهش دارم به مردم مظلوم بحرين و فلسطين هم كمك كند(البته ميدونم بحريم كاملا دست امريكاست وفرقي نداره توش چه جناياتي بشه) با تشكر
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    58 74
    بضی از دوستان اصلا درک درستی ندارن. مطمئن باشید امنیت ایران در صورت وقوع حادثه ای در خاورمیانه از بین میرود. قدر امنیت خودمون رو بدونیم و پشت بشار رو خالی نکنیم.
    • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      72 15
      یعنی بخاطر منافع خودمون بزاریم جون آدم های بیگناه بیشتری ریخته بشه؟؟؟ ما بهتره تو دیپلماسیمون تجدید نظر کنیم تا به جا یه کشور 100 تا کشور دوست داشته باشیم. فکر نمیکنم با این اوضاع همون سوری ها هم دل خوشی از بشار اسد داشته باشن!...اصلا همین سوری ها مگه جنگ بشه پشت ما رو میگیرن؟...فقط امیدوارم این اوضاع بنفع مردمشون زودتر خاتمه پیدا کنه
    • بی نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      14 24
      "بي نام" دوم! يعني الان آمريكا به خاطر مردم كشورهاي اطراف ايران داره تو اين كشورها جنگ راه ميندازه و پايگاه هاي نظاميشو اطراف ايران مستقر كرده؟!!!!!
    • بی نام GB ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      19 8
      عقل که تعطیل می شود چنین گفته هائی نتیجه اش است.
    • محمد A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      3 2
      بی نام دوم عزیزم شما دینت چیه.تازه هی تندرو تندرو هم نکنید نمیخواد تریپ روشن فکری بردارید اگه راست میگین برید ببینید مردم برای چی انقلاب کردن.اسلام پیروز است.حالا اگه واقعا بی طرفین نظرم رو منتشر کنید.
  • ایمان IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    43 33
    کار به این که بشار اسد انسان خوبی است و یا اینکه صحبت هایش حقیقت دارد ، ندارم . معتقد هستم با حمله امریکا، تروریست ها قویتر خواهند و دودش در چشم امریکا و اسرائیل خواهد رفت. پس بهتر است در جنگ که دو سر باخت برای امریکا است وارد نشود.
    • یک رفیق قدیمی IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      21 11
      نه بابا
  • محمد حسین US ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    من واقعآ موندم ، بشار اسد اگه واقعآ مقبولیت جمعی توی کشورش داره چرا انتخابات برگذار نمیکنه !؟ الان رئیس جمهوره با پادشاه !؟ اینا با انتخابات اومدن و دیدن کسی بهشون نمیگه چرا همش اینجایی بازم میمونن سر جاشون . مردم بخوان بهش بفهمونن که شما رو نمیخوایم چطوری باید بهش بگن !؟ آقا این سیستم خیلی وقته جواب نمیده !!
    • بی نام A1 ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      14 36
      هر هفت سال یکبار انتخابات برگزار میکنند. زمان انتخابات بعدی هم نزدیکه. ولی مگه با این وضع میشه انتخابات برگزار کرد؟
    • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      4 12
      یعنی الان دغدغه امریکا و شما انتخابات در سوریه است؟
    • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      12 2
      انتخاباتی با یک نامزد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    امیدوارم سر عقل بیای و جلوی خونریزی بیشتر رو بگیری. راه را ازاول اشتباه رفتی .اگر با سیاست رفتار کرده بودی خود مردمت جلوی تروریست هامیایستادن و ازتو و دولتت حمایت میکردند
  • مهناز DE ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    51 4
    خدا خودش به ملت مطلوم سوریه رحم کنه .الهی ریشه جنگ و خونریزی در دنیا خشک بشه امین
  • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    37 25
    بنده منکر برخی مشکلاتی که حکومت اسد داشته است نمی شوم،اسد قطعآ مشکلاتی دارد اما این را فراموش نکنیم که اسد برخلاف دولتمردان کشورهایی مانند عربستان و... قول بر طرف کردن مشکلات را داد.در مورد مخالفان مسلح بشار هم باید گفت که همه ی عالم و ادم می دانند بشار اسد در برابر یک مشت تکفیری وحشی واقعآ فرشته است!تروریست هایی که با نهایت قصاوت قلب به زنان و کودکان تعرض می کنند و خون شیعه و حتی غیر شیعه را حلال می دانند واقعآ جانورهای ترسناکی هستند! به علاوه حکومت اسد سکولار است و خیلی چیزها که اینجا ازاد نیست انجا ازاد است!!! در مورد رابطه ی بشار با ایران هم باید بگم که ایشان حداقل مثل امارات،قطر،عربستان و... به کشور ما ظلمی نکرده است،در جنگ تحمیلی یکی از کشورهایی که خیلی به ما کمک کرد همین سوریه بود.
  • بی نام FI ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    38 15
    به جاي مردم ايران صحبت نكن شما
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    52 11
    من با جنگ و خونریزی به شدت مخالفم ولی معتقدم خود بشار اسد در به وجود اومدن این شرایط مقصره
  • بی نام A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    22 18
    جنگ بشه،منطقه منفجر میشود و در انفجار هیچوقت نمیشنوید یکطرف بگوید من بردم.پس هم ایران خساراتی می بیند؛هم اسرائیل و امریکا.
  • علی IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    15 34
    جناب اسد اگه سوریه سقوط کنه در آن واحد نیروگاه بوشهر بمباران میشه اصلا از اول نقشه همین بوده و هست اگه قرار بر این بود که شما تشریف ببرید آمریکا به تنهایی هم این کارو میکردن اما چون سناریو جنگ بزرگ تر از این حرف هاست دنبال ائتلاف گسترده هست البته نقشه دیگه اینکه این ائتلاف پنهانی بمانه و آمریکا مواضع سوریه را هدف قرار بده و ایران به ضم خود پشت آمریکا را خالی ببینه و شروع کننده باشه. اما آمریکا سریعا حمایت سازمان ملل هم بگیره یا با همان ائتلاف پنهانی که شده اقدام گسترده نظامی شروع بشه امیدوارم ایران هیچ وقت مستقیم دخالت نکنه چون میافته تو تله ولی صددرصد تندروهای داخلی مسبب تلفات به نیروگاه خواهند شد و ادامه بدن فراتر که امیدوارم از هم اکنون هوشیارتر باشن.
  • بی نام IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    66 24
    بشار رفتنی است
    • علی صادقی A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      12 8
      همه ما رفتنی هستیم
    • علی صادقی A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      13 9
      هممون رفتنی هستیم.کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    16 12
    ما تکلیفمان واقها روشن نیست اگر هاشمی بگه بشار شیمیایی استفاده کرده درسته مثبت فراوان اگر کسی دیگه بگه بشار خوب آن حرف غلط من که از این کامنت ها گیج شدیم
  • علی صادقی A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    22 67
    من ایران هنا دمشق و کلنا اسدی100%
    • هومن IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      6 2
      لطفا نظرات عربي رو تاييد نكنيد.عربها برن در خبرنامه هاي عربي نظر بدن.با تشكر
    • یاشاسین ایرانیم A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      2 3
      علی صادقی عربی پیام داد لزوما عرب نیست ..ازاین تیکه((( لطفا )))تو که همه رو با خودت همنظر فرض کردی حال کردم .بابا توهم من بعد جلوی خونه ما بازی نکن..
  • همراه مردم سوریه A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    12 18
    مطمئن باشید اگه جنگ بشه پای ایران هم به این ماجرا باز خواهد شد . چون بشار اسد وسوریه خط قرمز ایران هستند .
  • بچه گلباف کرمان و طرفدار مس کرمان IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    13 17
    کسانی که منفی زدند و مخالفت کردند باید بدانند که همان کسانی هستند که در احتدیث آمده که در آخرالزمان غربال خواهند شد تا کسانی برای مهدی موعود بمانند که به راحتی تحت تاثیر دشمنان اهل بیت قرار نمیگیرند.واقعا متاسفم براشون:شما که الان اینقد راحت از حرفهای وهابیت و اسرائیل و آمریکا حمایت میکنید ؛جطور دیخواهید در زمان مهدی از آنها تبری بجویید؟؟
    • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      9 3
      برو آقا دلت خوشه! هرچی میشه فوری حق و باطل میکنین و ربطش میدید به آخرالزمان! شما برو سوریه بجنگ بذار ما تحت تاثیر دشمنان باشیم:))
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    26 14
    لحن همه دیکتاتورها در هنگام مصاحبه مثل هم هست بشار اسد یک دیکتاتور بوده و هست
    • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      5 5
      گاهی گفتن بخشی از حقیقت بدتر از هر دروغی است. گیرم که بشار اسد دیکتاتور باشه ولی مردم سوریه در زمان حکومت این دیکتاتور از مسلمان و مسیحی و کرد و دیگر اقلیت ها در رفاه و ارامش و ازادی نسبی باهم زندگی میکردند ، شما که به بشار اسد میگید دیکتاتور حتما از نظرتون القاعده و طالبان دمکرات هستند؟! بهرحال انتخاباتی که اینا توش باشند ممکنه در این فضای غبارالود رای هم بیارند و اونوقت بریدن سر و خوردن قلب مخالفان هم کاملا قانونی و دمکراتیک خواهد بود و لابد هر کس هم انتقاد کنه میشه حامی دیکتاتوری ؟!!!
  • عبداا A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    4 4
    اصلا به آمريكا .. چه مربوطه كه در كشورري ديگر مردمش باهم مشكل دارند كه دخالت مي كند پس سازمان ملل چه كاره است خاك بر سر آدم نفهم تصميم هر كشور به دست خود ملت آن كشور قابل حل است
  • کومار A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    11 2
    وقتی صدام 5000 نفر کرد رو تو حلبچه کشت آمریکای بی شرف کجا بود سرتاپای آمریکا دروغه طرفدار اسد نیستم ولی اون از النصره و آمریکا بهتره
  • سرباز IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    5 2
    ببیند بر و بکس چرا خودتونو زدین به اون راه؟ بابا اینا همش بهونه هست فقط میخوان بازوی ایران رو بزنن بهونه ی امریکا واسه حمله به سوریه،، ایرانه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    7 7
    مرگ بر شبکه دروغ پرداز بی بی سی.
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    4 4
    اسراييل كشورهاي مسلمان ومنطقه رو به جون هم انداخته و راحت داره شهرك سازي و توسعه كشورش رو پيش ميبره بدون اينكه كسي باهاش كار داشته باشه
  • فرهاد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    5 3
    امیدوارم بتونی کشورت رو از چنگال تندروها و تروریست هایی که هیچ منطقی جز کشتن نمیشناسند نجات بدی . هر چند خیلی دشواره و امروز همه ی تروریست های جهان از ترکیه و عربستان گرفته تا القاعده و طالبان و امریکا و اسراییل یک طرف قرار گرفتند و در مقابل کسانی که نمی خواهند شاهد بدبختی بیشتر یک ملت و بلکه یک منطقه باشند. کاش بشه این مصاحبه و سخن بشار اسد رو با سخن تندروها و تروریست ها رها از فشار تبلیغاتی مقایسه کرد و حقیقت رو از دروغ تشخیص داد هر چند در این شرایط و این فضا کار اسانی نخواهد بود.
  • علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    8 3
    کسانیکه فرق صدام وقذافی را با بشار اسد نمی فهمند یا مغرضند ودر صف سلفیها یا از سیاست وجبهه گیریها چیزی متوجه نیستند که بهتر است نظر ندهند
  • ایرانی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    5 5
    امریکا اگه دشمن ایران نیست چرا ایرانو تحریم می کنه؟ چیزی از دست داده تو ایران !مثلا لفت و لیس یا چی؟اصلا چیکار به کار ایران داره ؟ چی می خواد بزار مردم ایران خودشون زندگی کنند پیشرفت کنند و با هر کی ازادانه ارتباط داشته باشن هر کی که خودشون می خوان
    • بی نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      7 3
      جناب ایرانی اولا فقط آمریکا ایران رو تحریم نمی کنه و کلی قطعنامه دون شورای امنیت و .... هم پر شده بسکه بر ضد ما قطعنامه دادن و تحریم کردن . من اصلا از سیاست هیچی نمی دونم اما وقتی یه مسئول میره میگه فلان کشور( حالا خوب یا بد همه تاییدش کردن و قبولش دارن جز ما) باید از رو کره زمین محو بشه و این حرفایی که فقط واسه ما هزینه داشته دنیا هم میاد میگه اینا جنون دارن باید جلوشون گرفته بشه
  • عبدالله A1 ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    2 1
    سلفی تکفیری وهابی ارتجاع عرب به ی میلیارد واندی مسلمان تهمت میزنندوفکر میکنند کلیدبهشت رو به شعار میدن به دستشون .نصرت الله نزدیک است . وی
  • ناش IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    3 0
    واقعا آدم می مونه در مورد این جنگ چی بگه. یک مشت سلفی و وهابی وحشی و ادم کش که به شیعه و کرد و مسیحی رحم نمی کنن اومدن دارن آمریکا را برای دفاع از خدوشون تهییج می کنن!! آمریکا هکم به خاطر پول عربستان و قطر!!! حاضره بره بجنگه!! بشار اسد هم در این وضعیت هم مقصره بیخودی هم داره پای ایرانو به میون می کشه حتی رییس جمهور هم نگفت ما میریم می جمگیم که بعضی از برداران اطلاعاتی برای گرفتن اطلاعات دارن اینجا دو آتیشه میگن ما میریم می جنگیم آمریکا اگر وافعا قصد دخالت داشت دو سال پیش دخالت می کرد ولی الان یا بخاطر فشارهای عربستان و قطر و یا اینکه بخاطر اینکه توازن قوا رو تو اونجا به هم بزنه می خواد سوریه رو بزنه! ما هم نباید کاسه از آش داغتر بشیم و باید در این جنگ بی طرف بمونیم چون دودش به چشممون میره
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 1
    اگر تو هم نتوانی مرکز کشور دشمنت را بزنی با این توجیه که حمله من محدود است و اماکن تولید بمب و سلاحت را خواهم زد و میلیونها نفر قشر مرفه بی در را در به در نکنی مسلما بازنده ای.