خانه ملت نوشت:

رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه عامل پایداری صلح در منطقه ایجاد پیوند‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین کشورهای منطقه است، گفت: ایران همواره معتقد است مسائل امنیتی منطقه با کمک کشورهای منطقه ساماندهی خواهد شد، براین اساس دخالت دیگر کشورها تنها مشکلات را افزایش داده که هزینه آن را کشورهای منطقه باید پرداخت کنند.
به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی امروز (جمعه 15 شهریور) در ادامه سفر خود به ترکمنستان با حضور در پارلمان این کشور به ایراد سخنانی پرداخت و با اشاره به مذاکرات خود در این سفر با رئیس جمهور و رئیس مجلس ترکمنستان، گفت: در مذاکرات امروز با رئیس جمهور و رئیس پارلمان ترکمنستان در زمینه‌های مختلفی همچون گاز، ترانزیت کالا و خدمات مهندسی بحث و گفت‌وگو شد که امیدواریم در این سفر به دستاوردهای مهمی برای توسعه روابط دو کشور دست پیدا کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، خطاب به نمایندگان پارلمان ترکمنستان، گفت:‌ از نظر فرهنگی ملت ایران و ترکمنستان دو ملت هم‌ریشه هستند و اسلام و سنت‌های مشترک ما را به هم نزدیک کرده است، شاعر مختوم‌قلی که ستاره شعر و ادب در ایران و ترکمنستان است نشان می‌دهد تاریخ گذشته ایران و ترکمنستان یک تاریخ عمیق فکری مخصوصاً در زمینه عرفان اسلامی بوده است که یکی از نمادهای آن را می‌توان همین شاعر بزرگ دانست.

وی ادامه داد: ملت ایران به دیده احترام به ملت ترکمنستان می‌نگرد و پس از استقلال این کشور گام‌های زیادی در توسعه روابط برداشته است، شاید بتوان گفت بیش از یکصد موافقت‌نامه همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی بین ایران و ترکمنستان امضا شده است و این نشان می دهد ظرفیت و علاقه همکاری بین این دو کشور بسیار زیاد است.

لاریجانی افزود: باید از سابقه و علاقه بین دو ملت و همگرایی سیاسی دولت و پارلمان ترکمنستان و ایران حداکثر استفاده را کرد.

شیطنت کشورهای غربی تحریم ها و جنگ را به ایران تحمیل کرده است

رئیس قوه مقننه با اشاره به مسابقه جدی که در توسعه در منطقه وجود دارد، گفت: دو کشور حق دارند با هم همکاری کنند و هم در این مسابقه به پیش بروند و در مذاکراتی که امروز با رئیس جمهور و رئیس پارلمان ترکمنستان انجام شد به تفصیل در زمینه همکاری‌های متنوع بین دو کشور بحث و گفت‌وگو شد و هنوز برخی از دوستان و همکاران ما در سطوح دیگر در حال مذاکره هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سه دهه اخیر که از یوغ فشارهای استعماری رهایی پیدا کرده، شاهد شیطنت‌هایی از سوی قدرت‌های زورگو بوده و آنها تحریم‌های متنوعی را بر ما تحمیل کرده‌اند و همواره تلاش داشته‌اند که ایران را از راهی که در پیش گرفته منصرف کنند، حتی جنگ را به ما تحمیل کردند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها هر چند برای ایران مزاحمت‌هایی داشت و مشکلاتی ایجاد کرد اما یک‌فایده هم داشت و آن اینکه ایران توانست در زمینه‌های مختلف روی پای خود بایستد، گفت: با تحریم‌هایی که بر ما تحمیل شد، مجبور شدیم تکنولوژی‌های مختلف را خود به وجود آوریم چرا که برخی از تکنولوژی‌ها که مورد نیاز کشور بود از سوی سایر کشورها به ایران داده نمی‌شد،‌ لذا ایران در زمینه‌های متنوع در حال حاضر دارای فناوری است، از جمله در زمینه نفت‌ و گاز که ایران خود امکان حفاری و استخراج را دارد.

لاریجانی ادامه داد: در زمینه صنایع مربوط به نفت و گاز مثل پالایشگاه، ایران توانسته است سازنده پالایشگاه باشد و می‌تواند به ترکمنستان نیز در ساخت پالایشگاه کمک کند. همچنین ایران این آمادگی را دارد که خدمات و تکنولوژی‌های مختلف را در اختیار کشور دوست و برادر خود ترکمنستان قرار دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به تکنولوژی سدسازی در ایران اشاره کرد و گفت: ایران توانسته است به این تکنولوژی دست یابد به طوری که می‌توان گفت یکصد سد در ایران در حال ساخت است. همچنین در زمینه صنعت خودرو و ساخت انواع خودروی سواری، تجاری و کشاورزی امکان همکاری بین دو کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، ادامه داد: در زمینه تکنولوژی‌های مهم بایو و نانوتکنولوژی و انرژی هسته‌ای شاهد پیشرفت‌هایی هستیم البته هر چند برای ما مشکلاتی از سوی برخی کشورهای غربی در این زمینه ایجاد شد و حتی گاهی سروصداهایی علیه ایران در مسائل هسته‌ای شاهد هستیم، اما ما معتقدیم دانش هسته‌ای صلح‌آمیز مربوط به همه ملت‌ها است و نباید کشورها را در این زمینه طبقه‌بندی کرد.

ایران با سلاح‌های کشتار جمعی مخالف است /دانش هسته ای نباید در انحصار برخی کشورها باشد

وی با تاکید بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، گفت: ایران با سلاح‌های کشتار جمعی مخالف است و در دکترین امنیت ملی ایران، سلاح‌های کشتار جمعی وجود ندارد.

لاریجانی تاکید کرد: ایران عضو آژانس است و ان‌پی‌تی را پذیرفته و از ملزومات ان‌پی‌تی حق داشتن دانش صلح‌آمیز هسته‌ای است اما کشورهای غربی و آمریکا نمی‌خواهند آن را به رسمیت بشناسند و می‌گویند سایر کشورها نمی‌توانند این انرژی را داشته باشند و ما این طبقه‌بندی ناثواب و غیرعادلانه را نمی‌پذیریم و حاضریم هزینه آن را بپردازیم اما حاضر نیستیم زیر چنین طبقه‌بندی‌ای برویم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم انرژی هسته‌ای و مصارف آن از قبیل تولید برق، این دانش نباید در انحصار برخی کشورها باشد، به خاطر همین فشارها، دانشگاه‌ها را در ایران توسعه دادیم به طوری که هیچ شهری در ایران نیست که دانشگاه نداشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: بیش از یک‌هزار شهر در ایران وجود دارد و در هر شهر حداقل یک دانشگاه تاسیس شده و به همین دلیل نیروی متخصص در ایران افزایش یافته و کمبودی در این زمینه نداریم.

سیاست بی‌طرفی کشور ترکمنستان قابل ستایش است

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس نهم به بی‌طرفی سیاسی کشور دوست و برادر ترکمنستان اشاره کرد و افزود: سیاست بی‌طرفی کشور ترکمنستان را همواره ستایش می‌کنیم و آمادگی داریم در زمینه‌های تکنولوژی‌های مختلف و خدمات مهندسی به این کشور کمک کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری در ادامه خطاب به نمایندگان پارلمان ترکمنستان گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که یکی از معضلات منطقه، افراطی‌گری و تروریسم و عدم کنترل مواد مخدر است، به طوری که مسئله افراطی‌گری و تروریسم بلای جان کشورهای منطقه شده است؛ در افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه و... مسئله تروریست یک ناامنی روانی برای ملت‌ها ایجاد کرده است.

سرویس‌های اطلاعاتی غرب در ایجاد جریان‌های تروریستی نقش مهمی داشته‌اند

وی ادامه داد: این مسئله چرا و چگونه به وجود آمده، تاریخچه این موضوع نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی غرب در ایجاد جریان‌های تروریستی نقش مهمی داشته‌اند، به طوری که بعد از اشغال افغانستان، با کمک برخی کشورهای منطقه جریان تروریستی شکل گرفت.

لاریجانی ادامه داد: این کشورها تصور می‌کردند که می‌توانند به صورت موقت و تاکتیکی از این جریان تروریستی استفاده کنند و اشتباه آنها در همین نکته بود، چرا که تروریسم وقتی شکل گرفت،‌کنترل آن به سادگی امکانپذیر نیست و اصولا این یک اشتباه استراتژیک است که با پدیده تروریسم برخورد تاکتیکی شود.

وی در ادامه به مسائل سوریه اشاره کرد و افزود: ‌امروز در سوریه حدود 10 هزار تروریست از کشورهای مختلف سازماندهی و به آنجا وارد شده‌اند و این افراد هم‌زمان در افغانستان و عراق هم فعال هستند و جالب است که امکانات نظامی زیادی به این تروریست‌ها داده می‌شود به طوری که در 2 سال اخیر امکانات نظامی، پول و پشتیبانی‌های زیادی از این گروه‌ها صورت گرفته است تا در سوریه بجنگند، این همان اشتباهی است که در افغانستان صورت گرفت و امروز در سوریه تکرار می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی کشورها معتقدند تروریست‌ها در سوریه جمع شده‌اند تا هم خودشان کشته شوند و هم سوریه تخریب شود و گاهی هم می‌گویند بعد از انهدام سوریه، تروریست‌ها را سرکوب خواهیم کرد و این اشتباه دیگری است، چرا که تروریست‌ها وقتی رشد کنند با اقدامات کلاسیک نظامی امکان سرکوب آنها میسر نخواهد بود.

وی به شیپور جنگ در سوریه که از سوی آمریکا نواخته می‌شود، اشاره کرد و گفت: جنگ در سوریه که شیپور آن توسط آمریکا نواخته می‌شود، یک جنگ عادی نیست بلکه آتش‌افروزی در کل منطقه است و معلوم نیست دامنه آن چقدر وسیع شود و چه تعداد از انسان‌ها در این جنگ کشته شوند.

اصلاحات در سوریه با سرنیزه ممکن نخواهد شد

لاریجانی تاکید کرد: ایران از ابتدا که این تحولات در منطقه رخ داد معتقد بود که اقدامات نظامی راهگشا نیست و اصلاحات در سوریه با سرنیزه ممکن نخواهد شد و مذاکرات سیاسی طرفین بهتر می‌تواند مشکلات را حل کند، حتی در این راه هم قدم برداشت و با طرفین مذاکراتی انجام داد، اما برخی کشورها معتقدند فقط از راه نظامی باید دموکراسی ایجاد شود. ما این راه را غلط می‌دانیم چرا که دموکراسی یک خواسته داخلی کشورها است و شاید با سلاح خارجی و تروریست‌ها آنالشی ایجاد شود، اما نمی‌توان دموکراسی برقرار کرد.

وی افزود: برخی کشورها بر این موضوع تاکید دارند که ایران موازنه قدرت را در منطقه برهم زده است، باید از آنها پرسید که چه موازنه‌ای؟

نماینده مردم قم در مجلس نهم، ادامه داد: ایران به دنبال امپراطوری نیست بلکه معتقد است که نه تنها با همسایگان بلکه با سایر کشورها روابط مسالمت‌آمیز باید داشت. آیا موردی بوده است که ایران در این سه دهه و پس از انقلاب اسلامی به کشوری تجاوز کند؟ چرا که ایران دارای یک نظام مردم‌سالاری دینی است و همه شئون ایران با رأی مردم انتخاب شده‌اند و یک نظام دموکراتیک در ایران برقرار است و ایران هیچ‌وقت چشم‌داشتی به کشوری نداشته و ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: برخی کشورهای زورگو اشتباهاتی در منطقه کرده‌اند که ما این اقدامات جنگ‌طلبانه را قبول نداریم و این را اعلام کردیم و نظر خود را بارها در مجامع و سخنرانی‌های مختلف نیز گفته‌ایم و آنان خود نیز بعد از مدتی متوجه شده‌اند که منطقه در اثر جنگ مقاوم‌تر نیز شده است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم افزود: ایران همواره معتقد است مسائل امنیتی منطقه با کمک کشورهای منطقه ساماندهی خواهد شد و دخالت دیگر کشورها مشکلات را افزایش می‌دهد و هزینه آن را کشورهای منطقه باید پرداخت کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عامل پایداری صلح در منطقه ایجاد پیوند‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین کشورهای منطقه است، گفت: سازوکارهایی مثل اکو، شانگ‌های، غیرمتعهدها و دیگر سازمان‌ها اگر به درستی مورد توجه قرار گیرند، می‌توانند مشکلات را در منطقه حل کنند، اما متاسفانه در این سازمان‌ها هم مشکلاتی وجود دارد که از کارایی آنها کاسته است.

مجالس کشورها ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد پیوند بین کشورهای منطقه دارند

وی افزود: مجالس کشورها نیز ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد پیوند بین کشورهای منطقه دارند، از جمله بین‌المجالس، بین‌المجالس اسلامی و بین‌المجالس آسیایی که اگر فعال شوند آنها نیز می‌توانند به همکاری کشورهای عضو در همه زمینه‌ها کمک کنند.

لاریجانی در ادامه به خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم این خط ‌آهن یک خط استراتژیک است و می‌تواند کمک زیادی به آبادانی و توسعه کشورها کند.

وی ادامه داد: کریدور شمال- جنوب ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان می‌تواند دسترسی به آب‌های جنوبی و ترانزیت کالا را برای کشورها فراهم کند و این اقدامی استراتژیک است و امیدواریم این اقدامات مهم محقق شود.

ضرورت تدوین قوانین مشترک بین ایران و ترکمنستان

لاریجانی افزود: با کشورهای منطقه تعهدات مشترک و همکاری‌های نزدیکی داریم و فکر می‌کنیم در برخی موارد لازم است برخی قوانین در کشورها به صورت مشترک تنظیم شود که تنظیم این قوانین می‌تواند در رفع مشکلات و توسعه منطقه کمک شایانی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به علاقه تجار و بازرگانان ایران برای همکاری با کشور ترکمنستان اشاره کرد و افزود:‌ تجار ایرانی که ثقل فعالیت‌های اقتصادی ایران را برعهده دارند علاقه‌مند به همکاری با کشور ترکمنستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی هستند و ما امیدواریم که با تسهیل در برخی از قوانین بتوان در زمینه‌های مختلف اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های کلانی در کشور انجام دهیم و روابط اقتصادی دو کشور ایران و ترکمنستان بیشتر گسترش یابد.

وی با اشاره به تشکیل گروه دوستی پارلمانی بین ایران و ترکمنستان گفت: امیدواریم با شکل‌گیری گروه دوستی پارلمانی بین دو کشور، روابط اقتصادی بین این دو کشور نیز افزایش چشمگیری یابد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمیسیون‌های مشابه و تخصصی پارلمانی ترکمنستان و ایران رایزنی‌هایی با هم داشته باشند تا بتوانند قوانین مشابه را به تصویب برسانند که این امر قطعاً در گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    5 6
    علی جان دوستت دارم
  • کاوه A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    9 2
    اقای لاریجانی مگر نشنیده اید که فرصتها مثل ابر بهاری وبه سرعت میگذرند؟ به نظر میرسد فرصت اصلاحات در سوریه گذشته است باید تدبیری اندیشید تا مردم یشتری ازسوریه کشته نشوند وگوشه گلیم نسوزد .
    • بی نام A1 ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      3 4
      چجوری؟ یعنی اسد همینجوری پاشه بره و سوریه رو بسپاره دست اون هزاران هزار نفری که از عربستان و اردن و لیبی و طونس و مصر و عراق... با ریشای بلند و سبیل های تراشیده و مجهز به انواع بمب و نارنجک و موشک کمربند های انتحاری و انواع سلاح سنگین و با عقاید خشک و خشن و افراطی و بگه منو سننه؟
  • فریاد IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    4 2
    تا حالا که میگفتید سوریه نیاز به اصلاحات نداره ، خوب حالا بفرمایید چه جوری باید اصلاحات انجام بشه ؟؟