ایرنا نوشت:

جان کری وزیر خارجه آمریکا که در تلاش برای جلب حمایت کشورهای اروپایی از حمله نظامی به سوریه به قاره اروپا سفر کرده است، روز یکشنبه وارد لندن می شود تا با مقامات انگلیسی در این باره رایزنی کند.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه آمریکا در آغاز تور چهار روزه اروپایی خود، روز شنبه به لیتوانی و فرانسه سفر کرد و قرار است فردا به لندن بیاید.
وی در لیتوانی با بارونس کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی از وزیران خارجه این اتحادیه که در ویلینوس تشکیل جلسه داده بودند، دیدار گفت و گو کرد.
کری سپس به فرانسه رفت و در پاریس با لوران فابیوس وزیر خارجه آن کشور درباره سوریه رایزنی کرد. فرانسه تنها کشور مطرح اروپایی است که همچنان بر همراهی خود با حمله نظامی آمریکا به سوریه تاکید دارد.
وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار و گفت و گو با نمایندگان اتحادیه عرب در پاریس، به لندن سفر خواهد کرد.
ائتلاف ضدجنگ انگلیس در آستانه سفر جان کری به لندن، اعلام کرد که با برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل وزارت خارجه انگلیس، با پلاکاردهای ضدجنگ و شعارهای ضدآمریکایی از کری استقبال خواهد کرد.
یک سخنگوی این ائتلاف شنبه شب به ایرنا گفت: ما قصد داریم روز دوشنبه و همزمان با مذاکرات وزیران خارجه آمریکا و انگلیس در لندن، در مقابل وزارت خارجه انگلیس تجمع کنیم.
وی افزود: جان کری در حالی ناامیدانه بر طبل جنگ می کوبد که نظرسنجی های انجام شده در کشورهای مختلف جهان از جمله در آمریکا، انگلیس و فرانسه، حکایت از این دارد که اکثریت قاطع مردم این کشورها با جنگ و حمله نظامی به سوریه مخالفند.
دو سوم آمریکایی ها به جنگ نه گفته اند. ۷۵ درصد مردم انگلیس نیز با جنگ مخالفند و همین مخالفت ها باعث شد که پارلمان انگلیس حدود ۱۰ روز پیش با رای قاطع خود مانع از مشارکت این کشور در حمله احتمالی به سوریه شود.
سخنگوی ائتلاف ضدجنگ انگلیس اظهارداشت: باراک اوباما در اجلاس اخیر گروه جی ۲۰ در روسیه کاملا منزوی شد، چون هیچ کشوری به جز فرانسه حاضر نشد به طور علنی از حمله نظامی به سوریه حمایت کند. این در حالی است که نظرسنجی ها از مخالفت اکثریت مردم فرانسه با مشارکت این کشور در حمله به سوریه حکایت دارد.
وی گفت: حمله آمریکا به سوریه بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل، نامشروع و ناقض قوانین و مقررات بین المللی خواهد بود. چنین اقدامی نه تنها کمکی به حل بحران سوریه نمی کند بلکه باعث شعله ورتر شدن جنگ داخلی در آن کشور و افزایش مشکلات مردم می شود.
وی تاکید کرد: ما طی یک دهه گذشته شاهد آثار مخرب مداخلات نظامی آمریکا و غرب در کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان و لیبی بوده ایم و به همین دلیل مخالف هرگونه تجاوز نظامی به سوریه هستیم.
آنچه که سوریه امروز به آن نیاز دارد یک راه حل سیاسی مبتنی بر مذاکره است، نه بمب و موشک که نتیجه ای جز کشتار و تخریب و آوارگی بیشتر برای مردم آن کشور نخواهد داشت.
ائتلاف ضدجنگ انگلیس همچنین قصد دارد همزمان با آغاز بررسی موضوع حمله به سوریه در کنگره آمریکا، تظاهرات بزرگی را در مقابل سفارت آن کشور در لندن ترتیب دهد.
از سوی دیگر تعدادی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس با امضای یک طرح پارلمانی ضمن استقبال از عدم مشارکت این کشور در حمله نظامی به سوریه، از نمایندگان کنگره آمریکا نیز خواسته اند با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کنند و در عوض خواستار برقراری آتش بس فوری و آغاز مذاکرات صلح با حضور همه طرف های درگیر در بحران سوریه شوند.

 4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =