۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۲

علی بیگدلی استاد روابط بین الملل دانشگاه درباره عواقب جنگ سوریه در ویژه نامه اعتماد می نویسد:

سرنوشت جنگ احتمالی علیه سوریه به سادگی قابل پیش‌بینی نیست، تبعات این جنگ بر همگان پوشیده است چراکه سوریه بازیگران منطقه‌یی و بین‌المللی متفاوتی دارد و بالطبع همگی آنها نیز مصالح و منافع متفاوتی را دنبال می‌کنند.

بر این اساس در صورت حمله احتمالی امریکا به دلیل آنکه واکنش احتمالی سوریه و هم‌پیمانانش کامل مشخص نیست، نمی‌توان با قاطعیت پیش‌بینی کرد که این جنگ احتمالی چه سرنوشت و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

با این حال از جانب امریکایی‌ها این اطمینان وجود دارد که در مرحله نخست جنگ احتمالی محدود و فلج‌کننده است به این معنا که با این حمله نظامی احتمالی ارتش سوریه زمینگیر و قوای نظامی این کشور تضعیف می‌شود.

حمله احتمالی امریکا به سوریه متفاوت از حمله نظامی به عراق و افغانستان خواهد بود، گفت: این حمله از نوعی جدید و متفاوت از حمله‌های نظامی خواهد بود و اساسا با حمله به عراق و افغانستان و حتی لیبی قابل قیاس نیست چراکه در این نوع حمله امریکا قصد ندارد بخش یا کل خاک سوریه را تسخیر کند.

در حمله نظامی امریکا و متحدانش به عراق هدف سقوط و سرنگونی حکومت صدام حسین و تسخیر یک کشور سرشار از منابع نفتی بود تا به واسطه این تسخیر منافع اقتصادی درازمدتی نصیب امریکا و متحدانش شود.

با این حال در صورتی که امریکا به تصمیم نهایی برای حمله به سوریه دست پیدا کند این حمله محدود، موشکی و از راه دور خواهد بود به این معنا که نظامیان امریکایی به هیچ‌وجه قدم به خاک سوریه نخواهند گذاشت و از راه دور نقاط حساس حکومت سوریه هدف قرار خواهد گرفت تا از این طریق با تقلیل توان نظامی ارتش، موازنه قدرت به نفع مخالفان تغییر پیدا کند.

بر اساس آنچه مقامات امریکایی تاکید کردند در این حمله احتمالی هدف سرنگونی حکومت بشار اسد نیست. امریکا تمایل دارد این مأموریت را مخالفان به واسطه جنگ نیابتی از طریق پشتیبانی‌های مالی و تسلیحاتی به سرانجام برسانند.

آنچه پیچیدگی‌های جنگ احتمالی علیه سوریه را بیشتر می‌کند، پوشیده بودن توان نظامی این کشور در دفاع از خود در قبال این حمله است. به هر حال پیش‌بینی می‌شود که توان نظامی این کشور با در اختیار گرفتن موشک‌های اس- 300 افزایش پیدا کرده باشد.

هر چند از هم‌اکنون هم با اطمینان نمی‌توان نسبت به افزایش توان موشکی و دفاعی سوریه قضاوت کرد چراکه امریکا در جنگ با لیبی ثابت کرد که توان بالایی در جنگ مخابراتی دارد و جزو معدود کشورهایی است که از تکنولوژی پیشرفته جنگ مخابراتی برخوردار است و به واسطه آن می‌تواند رادارهای موشک‌اندازها را از کار بیندازد. با این حال همین توان جنگ مخابراتی امریکا در قبال موشک‌های اس- 300 هم در هاله‌یی از ابهام است چراکه تاکنون این موشک‌ها در عرصه عمل آزمون خود را پس نداده و معلوم نیست امریکا در جنگ مخابراتی توان مهار این موشک‌ها را دارد یا خیر.

مسأله دیگر اما، سوری‌ها تاکنون چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت حمله نظامی به این کشور، اسراییل را هدف قرار خواهند داد که با این اتفاق یقینا دامنه جنگ گسترده‌تر می‌شود. همین عوامل است که موضوع حمله احتمالی به سوریه را پیچیده کرده است چراکه ممکن است این حمله به اصطلاح محدود به جنگی غیرقابل تصور تبدیل شود و پای کشورهای دیگری به این میدان باز شود و ورود به این میدان معلوم و خروج از آن مجهول شود.

52301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =