۱ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰

مجموعه شعر «اعترافات یک عکاس» سروده حبیب‌الله رزم‌جویی و «عکاسی و نظریه» نوشته مهدی مقیم نژاد از سوی سوره مهر منتشر می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، رزم‌جویی درباره مجموعه شعر «اعترافات یک عکاس» که قرار بود به نمایشگاه کتاب امسال برسد و هنوز منتشر نشده گفت: این کتاب که حدود یکسال است در دست ناشر است و گویا با وجود گرانی کاغذ، رغبتی برای انتشار کتب شعر نیست.

او پیش تر در گفتگویی درباره این مجموعه شعر گفته بود: این کتاب، مجموعه شعر آزاد است و در واقع شعرهای سروده شده من در سال های 82 تا 90 است که در جشنواره شعر انقلاب برگزیده شد و رتبه سوم شعر انقلاب را در کشور به دست آورد. اشعار کتاب بیشتر راجع به انقلاب اسلامی است و قبلا قرار بود معاونت فرهنگی حوزه علمیه آن را منتشر کند که بعد از دو سال به حوزه هنری ارسال کردم و آنجا هم با مشکل لودجه و کاغذ مواجه شد. اگرچه قرار است گویا منتشر شود.

در شعری از این کتاب می‌خوانیم:

«اولین گلوله

مقابل قلبت را نشانه می‌گیرد و ...

این آخرین سنگ را که بفرستی

می‌شود پروانه ‌ای

و درست می ‌نشیند روی پیشانی طفلی که ...

پروانه ‌ها زیاد شده ‌اند

گل‌ها زیادتر

سنگ‌ها

پراکنده می‌کنند عطرت را

هنوز هم

عطرها

از شبنم متولد می‌ شوند

روی پیشانی ات»


بنابراین گزارش، کتاب «عکاسی و نظریه» با موضوع نقد نظری و عملی عکاسی نیز به زودی وارد بازار کتاب می‌شود. مهدی مقیم نژاد که عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران است، در این کتاب به بررسی تطبیقی نظریه‌های ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نقد عکس پرداخته‌است.

این مدرس عکاسی در بخش نظری کتاب جدید خود، نگاهی ساختار گرایانه به مؤلفه‌های درونی رسانه عکاسی به مثابه یک نشانه تصویری دارد و سپس دگرگونی تاریخ عکاسی به واسطه ظهور نظریه پساساختارگرایی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مقیم نژاد در بخش عملی کتاب «عکاسی و نظریه» آثار سیندی شرمن عکاس پست مدرن آمریکایی و رابرت فرانک عکاس سوئیسی را به عنوان نمونه‌هایی برتر در دنیای عکاسی تجریه و تحلیل کرده‌است. دو نظریه ساختارگرایی و پسا ساختارگرایی دو نظریه فلسفی عمده در قرن بیستم هستند و به این دلیل نویسنده تلاش کرده میان این دو نظریه تأثیرگذار و عکاسی پیوندی روشمند و آگاهانه برقرار کند.

به اعتقاد ناشر مخاطبان اصلی کتاب «عکاسی و نظریه» دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به عکاسی و فلسفه می‌باشند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =