۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۵

ایسنا نوشت:

 پس از گذشت یک سال از کنترل شبه نظامیان مخالف بر سد بزرگ الفرات، بیم آن می‌رود که این سد تخریب شود و بیش از هر سلاح دیگری در سوریه جان مردم این کشور و حتی مردم عراق را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، سد الفرات واقع در شمال سوریه، بزرگترین سد این کشور است که دریاچه‌ای به طول 80 کیلومتر و عرض متوسط هشت کیلومتر پشت ‌آن جمع شده است. این سد بیش از یک سال است که به دست مخالفان مسلح افتاده است.

منابعی در داخل سوریه از احتمال قریب‌الوقوع شکستن این سد به دلیل درگیری‌ها در اطراف آن خبر دادند؛ اقدامی که اگر به وقوع بپیوندد صدها هزار و شاید میلیون‌ها شهروند سوری و حتی عراقی قربانی سیلاب ناشی از آن خواهند شد. طول این سد 5 / 4 کیلومتر و ارتفاع آن 60 متر است.

بنا به گزارش‌های رسیده از سوریه، تاکنون چندین موشک به اطراف سد الفرات اصابت کرده که بر اثر آن دیواره‌های این سد و تاسیسات زیربنایی آن دچار آسیب شده است.

سد الفرات سوریه

متخصصان امور سدسازی و تاسیسات زیربنایی نیز گزارش داده‌اند که اطلاعاتی در دست دارندکه نشان‌دهنده به وجود آمدن شکاف‌های خطرناک در دیوارهای سد الفرات و نیز سد البعث سوریه است.

این کارشناسان همچنین از سازمان ملل و نهادهای ذی‌ربط خواسته‌اند تا هر چه سریعتر برای جلوگیری از این حادثه‌ غیرقابل جبران دست به کار شوند.

بنا به گفته منابع سوری، در صورت شکسته شدن سد الفرات و به دنبال آن سد البعث مناطق پایین دستی این دو سد که شامل شهرهای الرقه، بوکمال، دیرالزور و چندین شهر کوچک و بزرگ دیگر سوری می‌شود به طور کامل زیر آب خواهند رفت حتی مناطقی از کشور عراق نیز به دلیل سیلاب هولناک این سد آسیب جدی خواد دید.

سد الفرات در 55 کیلومتری شهر الرقه قرار دارد و 375 کیلومتر از مرزهای مشترک عراق و سوریه فاصله دارد و هرگونه حادثه برای آن علاوه بر تلفات جانی گسترده، تاسیسات نفتی شرق سوریه و نیز آثار باستانی موجود در این مناطق را به کلی تخریب خواهد کرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    30 3
    چی شد ؟شبکه خبر تا حالا حداقل 3 بار در خبر فوری اعلام کرده که این سد رو ارتش قهرمان سوریه بازپس گرفته!!
    • حقیقت گو A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      3 12
      اگه خوب خبر رو بخونی نوشته درگیری ها باعث شکاف برداشتن دیواره ی سد شده، یعنی اینکه در منطقه هر دو طرف حضور دارند و ممکن است چندین بار این سد به دست تروریست ها و چندین بار هم به دست ارتش سوریه افتاده باشه. این کجاش مشکل داره؟!!! حالا اگه شبکه خبر مثلا دیروز یه خبر از دمشق داده که اوضاع دمشق آرومه، اگه امروز توی دمشق درگیری بشه شما می گی شبکه خبر دروغ گفته؟!!!!!! عجب استدلالی
    • محمدرضا.ع IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      5 2
      آقای حقیقت گو،یه نگاه به منفی مثبتها بندازین شاید نظرتون عوض شه ... کامنت ها رو بر اساس تعصب نذاریم سعی کنیم واقع بین باشیم البته من احترام خاصی به همه کاربران از جمله شما قائلم!!!!